Kultura

sirien
12.4.2018 15:45
RPG videa, youtubeři, vlogy atd.
Ok, udělejme si jedno místo se sbírkou všech profláklých / hodnotných / zajímavých video-zdrojů k RPG - promo videa her, natáčené herní kampaně, vypravěčské kanály atd. V záhlaví budu zkoušet držet spíš věci co jsou hodně známé nebo mají nějakou vyšší přidanou hodnotu (dle ostatních nebo od pohledu, tolik volna ve svém životě bohužel fakt nemám), takže další věci budou možná náhodně rozházené po diskusi.

(seznam osobností co se hlásí k RPG ale nejsou přímo součást "scény" je tady vedle)


České/Slovenské - herní streamy
.


České/Slovenské - herní podcasty
.


České/Slovenské - streamy a podcasty o hraní
Jednorázové, speciální a ukázkové hry
  • TableTop: Fate Core - Will Wheeton, Felicia Day a John Rodgers, hrají ukázkovku Fate s Ryan Macklinem - rychlé Fate intro a nejspíš nejlepší RPG video ukázka vůbec.
  • D&Diesel - 30 minutová hra DnD Vina Diesela s Matt Marcerem a jeho partou
  • TableTop: Dread p.1, part 2 - Will&spoll ukázkovka hororovky Dread.
.


Nahrané/nahrávané kampaně (Anglicky)
  • Critical Role, 1st campaign - Nejslavnější a nejprofláklejší, stěžejní a základní YT DnD parta s IMDb hodnocením 98%. Jejich aktuální (druhá) kampaň je tady.
  • RollPlay Swan Song - SF kampaň podle Stars Without Numbers
  • Blades in the Darkg - Hra ve stejnojmenném systému a alchemy-electro-punkovém prostředí plném gangů a akčních zločinů (viz BitD v Kostce).
  • Acquisition Incorporated - Hra pár lidí přímo od Wizardů ve FR o hrdinech, co si na vyzvedávání pokladů udělali korporát a vedou obchodní války s konkurencí se všemi špinavými triky, co k tomu patří včetně sex-špionáže. Začalo to ve 4e, přešlo to na 5e, action&fun.
  • LA by Night - Vampire the Masquarade 5e
.


"Naučné" kanály (Anglické)
  • Matthew Colville - jeden z velmi známých YTerů dávající rady k DMování a občas nějaké komentáře, recenze atp.
  • Geek&Sundry GM tips - playilist s radami od Matt Mercera, GMa slavné Critical Role (a později s radami od Satine Phoenix)
  • Office Hours - YTer s delším (hodinovým) formátem, co díl to několik témat
.


Různé
.



Další zdroje v diskusi:, Quentin #9 (několik en kanálů), wlkeR #21 (Wizardí Acquisitions) a #28 (3 dílná DnD 5 a půl hodinovka), ShadoWWW #31 (Marcer+Colbert charitativní demo), Sirien #55 (trochu šílené převyprávění hry), Aegnor #67 (Paranoia; hrají Geek&Sundry s hosty), Jerson #76 (DrDII, záznam z Discordu) a #86 (DnD přes Twitch nebo tak něco),
13.12.2019 19:45 - Aegnor
Šaman píše:
Za dlouhou kampaň třeba i dvakrát možnost přidat nebo rozšířit trik.

Tohle vážeš na zásadní milníky?

Šaman píše:
Kromě toho mají hráči občas možnost navýšit si nějakou dovednot/vlastnost/přístup

Občas tady znamená cca co tři sezení. :-)

Šaman píše:
az na výjimky se třeba v takové Hře o trůny taky úroveň moci postav tolik nezvyšovala (Jaime, Bronn, Cersei, Tyrion, Ohař… i ten Jon).

Pokud vezmu v úvahu hlavní postavy dle knih (to jsou postavy, z jejichž pohledu je příběh vyprávěn), tak Jaime se moc neposunul, Cersei se v průběhu knih posunula dost brutálně, Tyrion odcestoval spíš "bokem", ale taky u něj nějakej posun vidím ... a Jon se posunul dost brutálně. Probohy, vždyť se z mladýho bastarda s naivním pohledem na svět stal 998. velitelem noční hlídky. Bronn a Ohař jsou vedlejší postavy.
13.12.2019 21:13 - Šaman
Nerozumím otázce. Na milníky to většinou vážu, on to je i pozůstatek DrD myšlení, kde na přestup šal celá družina a během přestupu uplynul nějaký čas. To už sice neplatí, ale stejně se nelevlí někde vprostřed kapitoly.

Co tři sezení proč? S dovednostmi a pyramidou to byl 1 bod k rozdělení každé plnohodnotné sezení a dovednostní strop se řešit nemusel, to si řešila pyramida sama.
Teď s vlastnostmi je to spíš co 5 sezení (těch je méně ale používají se častěji).

U té GoT jsem měl na mysli - získala Cersei nové perky, nové dovednosti, nebo jí stoupla čísla? Občas byla nahoře, občas dole, ale schopnosti postavy zas tak moc nerostly. Aspoň ne v tom DnD významu levelování.
13.12.2019 22:53 - Jerson
A co teprve hráči, kteří si za 20 sezení pořídili jen jednu novou schopnost, a to ještě nedobrovolně :-)
14.12.2019 01:17 - Aegnor
Šaman:
První odstavec - v mém dotazu je důležité to slovo zásadní. Protože dle defaultních pravidel Fate 4e (Ať už FC nebo FAE) můžu mít po nějakých dvou sezeních klidně 5 triků. (Uvažuji dle pravidel preferovanou variantu, že malý milník je na konci sezení.) S dalšíma trikama už budu muset čekat na nějaký zásadní milník.

Druhý odstavec - ne. Každé sezení si můžu prohodit dvě dovednosti, nebo si vyměnit jednu +1 za nějakou, kterou v deníku nemám vůbec. Případně můžu prohodit hodnocení dvou přístupů.
Bod k přidání do dovednosti/přístupu je až významný milník, který je pravidly doporučován každé cca třetí sezení. Zvednutí dovednostního stropu je až zásadní milník.

Ke GoT - ok, nepochopil jsem tě správně, asi nemá smysl dál rozebírat. Z pohledu DnD podle mě postoupil Jon. A Bran.
14.12.2019 02:54 - Šaman
Myslím, že tohle jsou všechno soft mechaniky a ani bych netvrdil, že jsou nějaké preferované varianty. Zrovna milníky, příběhové oblouky, to jsou věci spíš ze scénáristiky a v pravidlech jsou popsané proto, že slouží jako pomůcka pro výstavbu a sledování delší kampaně. Vše v této kapitole chápu spíš jako doporučení jak se k problému expení postav postavit - vnímat příběh spíš po kapitolách, než kolik kdo zabil nepřátel.

Na jednotku "sezení" už jsem žehral vedle, tak jen zopakuji, že tady to platí taky. Za sezení se může stihnout pár scén, nebo celá kapitola. Záleží na jeho délce, tahu na branku (hráči se nemusí rozhodnout jít do všeho po hlavě a třeba celé sezení sbírají informace) a dalších nepravidlových proměnných.
A v některých kampaních ani žádné výrazné milníky být nemusí. Takže kdyz se vypravěč a družina domluví, že už asi nastal čas na posílení postav, provedou to. Mělo by to mít nějakou oporu ve fikci (což velký milník bývá).

Jak často k tomu má dojít je ale záležitost toho nastavení (nakalibrování). Jinak bude vypadat expení Herkula (po kazdém splněném úkolu může být posílení a výsledkem bude rychlé naexpení na poloboha) a jinak takové Aryi v GoT (až po několika sériích se teprve dostala k opravdovému boji - přitom je to jedna z těch postav, co opravdu expila nějaké DnD like povolání).

A postava může být silná už od začátku a třeba pak už neposilovat vůbec. Nedává smysl, aby žoldák veterán nějak viditelně sílil jen proto, že teď ho pár měsíců sledujeme v zajímavém dobrodružství. (Např. Tři mušketýři, zvlášť ti tři starší.) Záleží na tom, co chcete vyprávět.

---
Offtopic: někdo mi včera poslal PM (přišlo mi upozornění na mail), ale žádnou zprávu nemám. Hádám žes to mohl být ty nebo Sirien. Tak nevím, jestli ji autor zase smazal, nebo ji sežral nějaký sprajt v Matrixu…
14.12.2019 05:20 - Jerson
Včera přišla zpráva se spamem, tak počítám že ho někdo promazal všem, kdo ji dostali.
14.12.2019 08:41 - Lethrendis
Přirovnávat expení/levevání postav v RPG k vývoji filmových/seriálových hrdinů mi přijde jako nesmyslné. To je jiná hra na jiném hřišti.
14.12.2019 08:53 - LokiB
Vzhledem k tomu, jak často se tu bere inspirace právě z filmů a seriálů, tak když chceš v rámci hry vyprávět podobný příběh, tak to relevanci jistě má.
14.12.2019 09:08 - Lethrendis
Nemyslím. U filmových postav sleduješ jejich osobnostní vývoj, jejich příběhovou linii. To je něco úplně jiného než posilování postavy ve hře.

Ve filmu/seriálu má smysl sledovat zisk nových schopností pouze u postavy nějakého žáka (klidně dospělého), kde to má zase smysl jen v kontextu vypravovaného příběhu.

V případě her jde o to, že (asi z důvodů tradice?, nikdy jsem o tom nepřemýšlel, proč vlastně) se očekává, že herní avatar bude po odehraných sezeních stále silnější. Vázané na příběh to být někdy může, ale v drtivé většině případů nemusí, je to mechanický efekt popsaný pravidly, kdy si hráči pouze určují, jak často to nastane.
14.12.2019 10:01 - LokiB
Lethrendis píše:
V případě her jde o to, že (asi z důvodů tradice?, nikdy jsem o tom nepřemýšlel, proč vlastně) se očekává, že herní avatar bude po odehraných sezeních stále silnější.


nikoli, ty to očekáváš, žádné "se očekává" tu neplatí :)
resp. jistě to mnoho hráčů očekává, ale jak ti i Šaman psal, když budeš chtít hrát za mušketýry v době jejich knižního dobrodružství, třeba za Athose, tak neočekáváš, že se budeš během té pár měsíční kampaně nějak zlepšovat. hraješ už hotovou postavu.
stejně tak, když někdo bude chtít hrát ve Středozemi za družinu, tak sice hobiti se zlepšovat mají kam, ale není důvod Aragornovi přidávat další útoky, a Gandalfovi další kouzla, atd, pakliže nedojde k nějakému významnému milníku, třeba jako je přerod Gandalfa Šedého do Gandalfa Bílého.
nerozumím tomu, proč nechceš vidět, že taková hra je také zcela validní a někoho bude bavit, zatímco piplání si postavy od 1. do 15. úrovně ne.
14.12.2019 10:50 - Lurker
lokiB píše:
taková hra je také zcela validní

Taková hra zcela validní jistě, je. Nicméně přijde mi jako zajímavá otázka, jestli to je něco, co nějaký majoritní většině hráčů i vyhovuje a co od hry chtěj.

Můj pocitovej názor je stejnej jako Lethrendise (i. e. ~"hráči mechanickej růst postavy chtěj"), ale jsem DnDčkař s omezeným rozhledem, takže to nic neprokazuje.

Máš Ty (nebo kdokoli další) zkušenost s nějakou takovou hrou dlouhodobě hranou? Protože jedna věc je mít statickou postavu pár měsíců, a jiná je hrát s ní dva roky.

LokiB píše:
neočekáváš, že se budeš během té pár měsíční kampaně nějak zlepšovat

Obecně mi přijde, že od příběhu očekávám, že postavy se budou nějak posouvat.
  • Je-li ten příběh primárně o zabíjení nestvůr, čekám, že postavy bude mít další a lepší možnosti, jak zabíjet nestvůry.
  • Je-li příběh o těžkostech dospívání, čekám, že na konci budu mít dospělejší postavu, která bude lépe s to se poprat se světem.
  • Je-li hra o vztazích, čekám, že na konci dostanu pár, který překonal svý rozdíly a našel lásku a porozumění. (Nebo jednotlivce, který dospěl k tomu, že samotnýmu je mu líp a je díky tomu svobodnější nebo tak něco.)
14.12.2019 10:54 - Lethrendis
Tak v pár bodech:

Nemyslím, že bych to očekával pouze já. Přemýšlím teď, jestli jsem četl nějaká pravidla TTRPG, kde by se neřešilo zlepšování/levelování postav. Asi ne. Z toho usuzuji,že pokud taková hra je, rozhodně to není nějaký mainstream. Domnívám se tedy, že hraní nezlepšujících se avatarů bude spíše výjimečné.


Ve filmu je nějaké zdokonalování postavy (připodobníme-li to k nějakému zisku nových dovedností, jejich posilování, zisku HP, neb takovou tu klasiku) zajímavé pouze tehdy, vykresluje-li příběh nějaký postup postavy od méně schopného ke schopnému hrdinovi. Což nebývá zase tak časté, jak přemýšlím, tak určitě ve většině filmů se žádný "výcvik" prostě nekoná, není to třeba, postavy se mění jiným způsobem. K čemu dochází často je nějaký posun v charakteru, chování atp. Hrdinové mnoha a mnoha filmů jsou prostě už na začátku "hotoví", jak jsi napsal.

Kdybychom tohle posunuli do roviny herní, pak by dávalo smysl zlepšovat pouze začátečníky a po dosažení určité úrovně zdatnosti to zarazit a říct, že už jsou "hotoví". Respektive rovnou si vytvořit postavy silnější a levelování vůbec neřešit. Cvičit pouze když je nutně potřeba nějaká nová dovednost, která se nedá získat jinak než speciálním výcvikem.

Kdybych to tedy přirovnal k... asi Fate, které je asi nejvíc dramatické, tak by to znamenalo, že se získávají asi aspekty, ale ne body dovedností, obnovy, nebo cokoliv takového. Ale i v dramatickém Fate máš přímo v základních pravidlech návod na mechanické posilování, natož v klasikách typu DnD.

A na závěr: O tom, že by to někoho nemělo bavit nebo že to není validní, jsem nenapsal ani čárku. Napsal jsem pouze to, že to není totéž a nedá se to srovnávat.
14.12.2019 11:43 - LokiB
Lurker píše:
Obecně mi přijde, že od příběhu očekávám, že postavy se budou nějak posouvat.


Hele já nikomu nevymlouvám, že při hře leveluje. A ve skoro všech dlouhodobějších kampaních měl postavy, které se zlepšovaly. I když někdy tedy velmi málo, jak jsem tu psal v jiné diskusi o levelování podle času či sezení.

To co jsem psal tu je, že nesouhlasím s Lethredisovým vyjádřením, že "Přirovnávat expení/levevání postav v RPG k vývoji filmových/seriálových hrdinů mi přijde jako nesmyslné."
Mně to nepřijde nesmyslné .
Takže ty, i když vcelku okrajové možnosti, které zmínil Šaman, mi přijdou prostě validní.

Lethrendis píše:
A na závěr: O tom, že by to někoho nemělo bavit nebo že to není validní, jsem nenapsal ani čárku. Napsal jsem pouze to, že to není totéž a nedá se to srovnávat.


Psal jsi, že ti to připrovnání přijde nesmyslené. Jak si tedy jinak vyložit situaci, když to někdo bude tak hrát, protože bude pro tuto část brát inspiraci právě ve filmu nebo seriálu, a tobě to přitom přijde nesmyslné?

Jako nebudu se hádat o slovíčka. Jestli tobě něco přijde nesmyslné, je to tvoje věc.
14.12.2019 12:22 - kin
Lethrendis: Jen k tomu že jsi nečetl systém bez levelování, určitě četl , jen tě to možná netrklo. Protože skoro všechny one-shot systémy prakticky nikdy nepočítají s levelováním/vylepšováním. A jsou jich desítky, stovky, možná i tisíce :D

Poison´d, my life with master, goblins, fiasco, dread, ten candles a i ty drobná rpg od granta howitta co jsou tu přeložena. Tam všude začínáš s "hotovou" postavou a stejně tak i s ní končíš.
14.12.2019 12:25 - Lethrendis
Asi se nevyjadřuju přesně, tak jinak: Hra není film. Tudíž argumentovat tím, že protože ve filmu někdo neleveluje, tak to pro hru něco znamená, mně nedává smysl. Protože hra není film.
14.12.2019 12:26 - ShadoWWW
Jerson: Taky mi to přišlo. Spambota jsem zablokoval.
14.12.2019 12:28 - Lethrendis
Vzhledem k tomu, že se bavíme o levelování během kampaně, mi nepřišlo důležité bavit se one-shotech.
14.12.2019 13:01 - sirien
Kromě toho, že některá RPG přímo cílí filmový styl příběhu bych asi poznamenal, že v mnoha filmech a filmových sériích protagonisté skutečně rostou a Lethrendis má asi jedno oko křečovitě zavřené, když tyto všechny přehlíží.

Že existují i jiné filmy je pravda a výstižné se k tomu vyjádřil nedávno už Pjotr v příslušné Yorkem založené diskusi o levelování (což je dobré téma kam tuhle diskusi případně přesunout, mimochodem).
14.12.2019 13:43 - Lethrendis
Siriene, to spíš Ty jsi přehlédl můj post 216 - takové filmy jistě jsou, ale ve filmech se "leveluje" pouze ve chvíli, kdy to scénárista potřebuje, aby vyjádřil nějaký příběh.

Ve hrách, raději teda napíšu ve všech klasických TTRPG hrách, které znám, aby mi někdo nepředhazoval různé minisystémy a polodeskovky, je postupné posilování postavy důležitou složkou a vyjadřuje nějaký herní progres postavy. Ve většině takových her je to přitom mechanicky uchopené, s velmi slabou návazností na příběh.

Domnívám se, že to prostě nelze míchat - není zde příčinná souvislost, nic z toho nevyplývá. Je to pouze vzdáleně podobné. Pokud někdo chce hrát kampaň a nelevelovat, je to jeho věc. Nicméně tvrdit, že protože to tak je ve filmu, má to tak být i ve hře, je podle mě nesmyslné. Pokud něco má být ve hře, je to kvůli nějaké dohodě hráčů o hře a jejich nastavení herního světa.
14.12.2019 13:46 - Lethrendis
Ale asi si nerozumíme a já se špatně vyjadřuju, končím s tím.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25346493721008 secREMOTE_IP: 18.232.51.69