Kultura

sirien
14.12.2018 13:02
PJ Craft
PJ Craft playlist

YT channel s radami pro DMy ve stylu některých anglických předloh.

(sirienův obsahový průlet: 0-2, 3-6, 7-10, 11)
12.4.2019 11:39 - Jerson
To je pravda, zejména když v části příspěvků kritika je, to ji pak přenáším i na nekritické části.
23.4.2019 15:19 - Jerson
Vyšel nový díl o boji
23.4.2019 15:56 - sirien
Jo no, a ShadoWWW v něm má velké poděkování hned na začátku :)

Rady s vyvážeností mi přijdou trochu nešťastný - spíš bych řešil jak pracovat s nevyvážeností (která dřív nebo pozdějc nutně nastane jak záměrně tak i nezáměrně). A rady o "upravování" hodnot sou myslim přímo špatný - místo toho aby tam řešil, že příšeře uberu životy, abych souboj zkrátil, měl řešit věci jako třeba že nepřátelé mohou mít morálku a mohou se rozhodnout ustoupit nebo třeba vzdát.

Na druhou stranu většina těch ostatních rad dává smysl a ve Scénáristice sem už dřív radil v podstatě úplně totéž - od toho že souboj má zapadat do příběhu přes důraz na pestrost, prostředí atp. až po to že boj by neměl být nutnost ale volba (Gergon to tam formuluje trochu zvláštně jakože "by měl mít GM rozmyšleno jak to řešit jinak", což bych osobně úplně netvrdil, ale s podstatou sdělení souhlasim)

Jako není to vyčerpávající, šlo by řešit i další věci, ale obecně mi to opět přijde z většiny dobrý a celkově spíš dobrý než špatný :)
15.6.2019 16:29 - sirien
PJ craft speciál Rozhovor - Hanina Veselá #1

Hm. Zpovídání Gergonovi moc nejde co se mě týče. Na žádné úrovni.

Pro nefanoušky Haniny jako autorky ten rozhovor nijak zajímavej neni.

Něco o jejím psaní, něco o její poslední knížce, něco o jejím autorském vztahu k Asterionu a k Taurilu, něco málo o RPG k nimž se dostala až poté co začala psát věci z RPG světů, něco k Zapovězeným zemím, něco o filmech Dračák, něco letmo o kdečem dalšim... obecně ke všemu jen povrchně pár slov a žádné zvláštní překvapení.

Musim říct že zpovídání RPG nováčků o RPG mi nepřijde zrovna obsahově šťastné, ale budiž, no. (Míra zmatečných informací popř. podání z nichž je zjevné, že se Hanina v RPG nijak moc do hloubky a ani do šířky neorientuje je dost vysoká - což de ale spíš za Gergonem než za ní. Jak sem psal, IMO mu to rozhovorování moc nejde.)
9.7.2019 15:43 - Jerson
Dívám se na díl o diplomacii a koukám, že Gergon v tom má jasno - co hráči nezahrajou, to nedostanou.
Pořád počítá s tím, že se hráči chtějí vyblbnout při jednání s NPC, že si to chtějí užít, že všichni chtějí hrát, a že co hráč nedokáže zahrát, to nedostane.

To že před ukecáváním strážného mají zjistit (třeba), že je to bratranec hostinského je taky věc, kterou jim PJ musí natlačit dopředu, protože to hráči asi těžko sami vymyslí.
(Btw. na to samé naráží v příkladu s přesvědčováním York - aby hráči mohli někoho přesvědčit, musí provést nějakou přípravnou akci, kterou jim GM musí víceméně přihrát.)

Navíc jak mají fungovat známosti, to už neříká - jestli se GM za to hodí, nebo automaticky rozhodne o úspěchu či neúspěchu?
Zbytek mi už připadá použitelný v rámci možností.

A na závěr musím říct, že mě videa jako taková dost unavují, po pár minutách si musím dát pauzu, ale možná je to tou obecnou češtinou, kterou mě nebaví poslouchat.
9.7.2019 15:53 - York
Jerson píše:
Btw. na to samé naráží v příkladu s přesvědčováním York - aby hráči mohli někoho přesvědčit, musí provést nějakou přípravnou akci, kterou jim GM musí víceméně přihrát.


Nikoliv, to sis jen nepřečetl zbytek textu. Připravit si něco, co je bude NPCčka zajímat, je jen jedna z mnoha možností, jak je přemluvit. A GM jim nic takového rozhodně přihrávat nemusí, mohou (a dokonce by měli) něco vymyslet sami - o tom ta hra je.


Jerson píše:
možná je to tou obecnou češtinou, kterou mě nebaví poslouchat


Zapni si titulky ;-)
9.7.2019 16:09 - LokiB
York píše:
A GM jim nic takového rozhodně přihrávat nemusí, mohou (a dokonce by měli) něco vymyslet sami - o tom ta hra je.


A tak Jerson má pravdu v tom, že GM má někdy problém s tím si poradit s tím, co si hráči sami vymyslí, protože má třeba připravenou sadu, co by dané NPC vědělo/chtělo/přesvědčilo/... a ne vždy umí ad hoc zareagovat na jinou variantu. Páč to není tak jednoduché, jak to na papíře může vypadat.

Co se projevu týče ... mně Gergonův projev, dikce a hlas, taky moc nesedí. Ale to není tak úplně jeho chyba, holt člověk se nezavděčí všem ve všem :)
9.7.2019 16:27 - York
LokiB píše:
Páč to není tak jednoduché, jak to na papíře může vypadat.


To sice není, ale reagovat na to, co hráči vymyslí, je GMova úplně základní funkce. Bez toho se RPGčka dost dobře hrát nedají.
9.7.2019 16:45 - LokiB
York: to zas směřuje do nějaké vyhrocené debaty, to se mi moc nechce. Chápu, že člověk, který hraje skoro výhradně improvizační RPG se těžko vžije do těch, kteří hrají kupříkladu kupovaná DnD dobrodružství a hrají je s kamarády jako railroad, nebo si tvojí podobná dobrodružství sami. A kteří se třeba potýkají s tím, že umění reagovat na to, co hráči vymyslí, je pro ně těžké.
Ale klidně zůstaň u toho, že se to tak hrát nedá. Diskuse ukončena :)
9.7.2019 16:48 - York
LokiB píše:
člověk, který hraje skoro výhradně improvizační RPG


You cound't be more wrong ;-)

(Zrovna dělám revizi dvou dungeonů na Gamecon...)


LokiB píše:
A kteří se třeba potýkají s tím, že umění reagovat na to, co hráči vymyslí, je pro ně těžké.


Těžké nebo lehké, dělat to každopádně musí. I kdyby ta reakce byla "to nejde", "to nemůžeš", nebo "to nemám připravené" :-)
9.7.2019 17:12 - ShadoWWW
LokiB píše:
hrají kupříkladu kupovaná DnD dobrodružství a hrají je s kamarády jako railroad, nebo si tvojí podobná dobrodružství sami.

Vydávaná dobrodružství jsou zpravidla sandboxy s mnoha různými možnostmi. Já mám naopak zkušenosti s tím, že mnohem víc railroadují PJové, co si vymýšlí svá vlastní dobrodružství s jedinou dějovou linkou.
9.7.2019 17:26 - sirien
Ok, PJ Craft 15 - Diplomacie

Gergon dává takový ten tradiční důraz na přímý roleplaying. Což není nutně špatně, ale je to relativně omezená perspektiva.

Bohužel v jeho podání se nese tradiční nedostatek a to je fakt, že na jendu stranu tlačí na to, aby výsledek diplomacie posuzoval GM podle projevu hráče, na druhou stranu nerozlišuje mezi samotným aktem roleplayingu (tj. hráč něco odehrává) a formou roleplayingu (tj. GMem subjektivně vnímanou "kvalitou"). Tím v podstatě diváka hází do starých časů se všemi jejich problémy typu že si nevýřečný hráč nemůže pořádně zahrát charismatickou postavu, že ve skutečnosti nejde o kvalitu projevu ale o trefení se do GMova vlastního vnímání věci atd.

Stranou faktu, že to je vcelku archaické pojetí jak z Dechu draka to samozřejmě dál uzavírá cestu věcem jako jsou systémem podpořené sociální konflikty. Což je ještě bolestivější a horší krok zpátky.

Obecně mi přijde že to pokračuje v trendu toho že Gergon jakožto asi docela zkušený, ale asi ne až tak moc sečtělý GM dává nějaké rady, které jsou ale hlavně o jeho zkušenosti a nesou se v dost tradičním duchu bez nějakých novějších, inovativnějších nebo sofistikovanějších technik nebo postupů. Tak nějak mi přijde že ten kanál žije hlavně z toho, že je v češtině / slovenštině v podstatě unikátní (minimálně rozsahem a produkcí).


Zbytek těch konkrétních rad (převleky, pomluvy, plížení se někam...) mi přijde opět dost nepřevratnej a jako u některých věcí dřív se to na můj divácký vkus každé téma točí moc dlouho dokola. A celý ten předpoklad o tom, že "většina družin sou fantasy hromotluci" je takovej... jako možná to u Gergonova publika platí, ale :/

...jako fakt sem rád že sem tim neztratil půl hodiny (protože to mám jen na pozadí k nějaké jiné stereotypní práci...)
9.7.2019 23:00 - LokiB
ShadoWWW píše:
Vydávaná dobrodružství jsou zpravidla sandboxy s mnoha různými možnostmi


No, jak dlouho zpátky?
10.7.2019 10:36 - Jerson
LokiB píše:
A tak Jerson má pravdu v tom, že GM má někdy problém s tím si poradit s tím, co si hráči sami vymyslí, protože má třeba připravenou sadu, co by dané NPC vědělo/chtělo/přesvědčilo/... a ne vždy umí ad hoc zareagovat na jinou variantu. Páč to není tak jednoduché, jak to na papíře může vypadat.

No podle mě by mu v tom pravidla měla pomáhat, navádět ho, napovídat. Spoléhat na to, že jiný GM dokáže do praxe převést rady, které mu dá jiný, dlouholetý GM, a hlavně že cílový GM dokáže k potřebnému chování a přemýšlení přimět své hráče, vede k hodně nejistému výsledku.
Já bych třeba nepředpokládal, že si hráči to vyjednávání a přesvědčování NPC strážného užijou v každém případě. Sice bych po nich nějaký roleplaying chtěl, protože koneckonců hrajeme RPG a ne deskovku, ale fakt by bylo dobré, kdyby svůj "herecký" výkon mohli opřít o nějakou mechaniku zohledňující schopnosti a vlastnosti jejich postavy. A stejně tak aby GM měl pravidla, na kterých může stavět při reakci NPC i v případě, že ji nemá připravenou a rozmyšlenou. Nebo když ji připravenou má, ale hráči s ní zkusí jednat způsobem, se kterým nepočítal.
10.7.2019 10:52 - LokiB
Jerson: hraju teď u GMa, který v podstatě neuznává sociální skilly postav. S tím, že všechno to přesvědčování, získávání informací (na což je v SW mechanika), ... se má odehrát. A že když nám nějaké informace chce sdělit, tak nám je stejně sdělí a když nám je sdělit nechce, tak je prostě nezjistíme.

Jako GM jsem se setkal s tím, že taková mechanika třeba u zjišťování informací má na hráče vliv, že pak mají pocit, že jde hodem zjistit všechno. A cítí se uraženě, když můj názor je, že takovouto informaci nezjistí ani se svým zcela super výjimečným hodem.

A ano, uznávám, že je to jistý rozpor mezi mým absolutistickým GM názorem "tady v té vesnici tu informaci nikdo nezná" a gamistickým pohledem "vysoký hod by měl zajistit, že GM dostane danou informaci do hry a je na jeho kreativitě, jak to udělá, ale neměl by hod negovat svým rozhodnutím".

Mně prostě tyto hody na získávání informací pocitově nesedí, ale vím, že pro některé typy her nemám tak úplně pravdu :)
10.7.2019 10:57 - Aegnor
LokiB píše:
A cítí se uraženě, když můj názor je, že takovouto informaci nezjistí ani se svým zcela super výjimečným hodem.

Tak kdyby ten GM na hráčovo prohlášení "chci zjistit něco o X" zareagoval "Ani si nehaž, to tady v té vesnici nikdo netuší", tak by se pak neměl jak cítit uraženě. :-)
10.7.2019 11:05 - LokiB
Aegnor píše:
Tak kdyby ten GM na hráčovo prohlášení "chci zjistit něco o X" zareagoval "Ani si nehaž, to tady v té vesnici nikdo netuší", tak by se pak neměl jak cítit uraženě. :-)


Není to pravda. Zkoušel jsem to. Hráč byl i tak uražen, protože má danou schopnost vysokou, na úkor třeba jiných schopností, které mají ostatní, a přijde mu to nefér, že existuje GMem dané omezení, které říká, že nic nezjistí v žádném případě.
Podle něj by ten přístup měl být "moje schopnost je obecná, hodím si vždy a je na GM, aby v návaznosti na VÝSLEDEK HODU, zajistil jeho reprezentaci ve hře".
Což ale mně nevyhovuje. Možná by někdo mohl říc, že proto, že jsem despota.
10.7.2019 11:15 - ShadoWWW
Jerson píše:
No podle mě by mu v tom pravidla měla pomáhat, navádět ho, napovídat.

O tom se dají napsat stohy stran. Patří to nutně do pravidel, která mají být co nejkratší? Není lepší tuto agendu přenechat článkům na Kostce/v Drakkaru nebo na youtube kanály?
10.7.2019 11:39 - LokiB
ShadoWWW píše:
Není lepší tuto agendu přenechat článkům na Kostce/v Drakkaru nebo na youtube kanály?


Problém je, že obecně mezi hráči je autorita těchto zdrojů dost malá, ve srovnání s pravidly.
10.7.2019 11:42 - Corny
LokiB: Ony jsou hry, kde je správně jeden přístup a hry, kde je lepší přístup druhý. Připadá mi, že třeba v takovém DnD vysoký skill prostě neznamená, že se k té informaci dostane napříč světovým reáliím a logice dané situace. Když budu na vrcholu Everestu a hodím si na získávání informací, není příliš smysluplné, abych uspěl a najednou přiletěla sova s pergamenem. Na druhou stranu ani u her, které k tomu přistupují daleko víc uvolněně, má fikce přednost a pokud prostě nedává smysl, aby šlo nějakou informaci získat, tak uspět zkrátka nelze a nemá cenu si házet (byť GM by měl asi nevytvářet zbytečná omezení). Když dostanu do ruky slanečka, můžu mít sebelepší skill, ale stejně největší strom v lese nepokácím. V takovémhle případě mi příjde nespokojenost hráče poměrně zcestná.

ShadoWWW píše:
Patří to nutně do pravidel, která mají být co nejkratší?


Tak pokud je to pro tu hru důležité, mělo by to tam být. Nelze předpokládat, že si hráči iniciativně budou číst "komentáře" k pravidlům a studovat praxi (nejsme všichni právníci :) ).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22986793518066 secREMOTE_IP: 18.206.48.142