Kultura

sirien
14.12.2018 13:02
PJ Craft
PJ Craft playlist

YT channel s radami pro DMy ve stylu některých anglických předloh.

(sirienův obsahový průlet: 0-2, 3-6, 7-10, 11)
27.2.2019 16:05 - sirien
tak sem si to pustil na pozadí... a povšechně ok Q&A co sem tak porůznu zachytil. Pro nefanoušky tam nic moc zajímavýho neni.

Gegron má ale rozhodně mínus body za naprosto suchej způsob, kterým zodpověděl naprosto kritickou otázku "co se stane když upír kousne zombii".
27.2.2019 16:35 - Wolf
27.2.2019 19:02 - efram
Celkem pohodově odpovídá na klasické dotazy.
28.2.2019 01:03 - ShadoWWW
Na PJ craftu je krásně vidět, jak si buduje komunitu. Líbí se mi, že Gergon umí mluvit stručně a jasně a je vstřícný a otevřený, žádný pozér.
28.2.2019 07:24 - efram
Jo to je pravda. Postrádá to jakékoliv machrování a co víc dělá to jednoduché. Žádné složitosti.
28.2.2019 09:00 - Jerson
Oblíbený mazlíček - (...) chobotnice přisátá na těle, která zvyšuje obranné číslo a chapadly dokáže chytat a třeba i srážet nepřátele :-)

A herci ve filmu Dračák zřejmě (?) nebyli hráči Dračáku.
28.2.2019 09:04 - Ugy
Jerson: Mám pocit, že je to dokonce z nějakýho modulu k Asterionu možná dokonce jako jeden z těch pomocníků pro kněze. Už je to dlouho co jsem to měl otevřený, ale rozhodně o tom neslyším poprvý, ale jo no je to takové dost usměvně ujeté...
28.2.2019 09:16 - Jerson
Ještě jak mluví o řešení PJ Munchkina, že takový člověk nejspíše o skupinu přijde - no nevím, mám spíše opačné přenesené zkušenosti.

Nicméně zajímavé téma - setkali jste se s někým takovým?

efram píše:
Postrádá to jakékoliv machrování a co víc dělá to jednoduché. Žádné složitosti.

No, některé pasáže mi jako machrování prosté tak úplně nepřijdou, a rady v PC Craftu asi taky není tak úplně jednoduché aplikovat.
28.2.2019 09:43 - LokiB
Nesetkal. Přijde mi, že pro většinu typických munchkinů to nemá to kouzlo, protože z jejich pohledu je PJ rovnou vládcem a tak tam není moc uspokojení z toho, že jsou nejlepší. To už by to musel mít člověk hodně hozený mimo, aby ho uspokojovalo vítězství z pozice PJ.
28.2.2019 09:45 - Ugy
Taky jsem se s munchkin PJem ještě nesetkal. Jistým masochistickým způsobem mě to, ale dost láká. Zkusit to jen abych viděl jak to vypadá. Třeba by z toho nakonec byla dobrá historka.
28.2.2019 10:01 - Jerson
Píše:
"Jednu jedinou věc může PJ zkazit - když se hráči nudí".

No, tohle mi taky nepřijde jako zrovna užitečné, protože pravidla - která doporučuje přečíst s tím, že z nich PJ zjistí vše potřebné - obvykle tu zábavu hráčů nijak přímo neřeší, spíše doufají, že vznikne tak nějak samovolně. Nebo jsou v DnD (v nějaké základní příručce) vyloženě rady, jak udělat hru zábavnou pro hráče?

Jinak s munchkinovským PJjem jsem se setkal několikrátv různých formách. Jeden třeba vyznával zásadu, že postavy mají mít co nejméně HP, aby do bály nastoupit do každého boje a pasti (do kterých je ale on natlačí i na sílu), a pak byly závislé PJjově rozhodnutí, tedy "dramaturgii" hry.
Nebo PJ, který do hry vloží svou ideální postavu o deset úrovní nad postavami hráčů, která řeší problémy, na které hráčské postavy nestačí nebo je řeší nesprávným způsobem, což jsou v podstatě všechny důležité problémy.
28.2.2019 10:30 - LokiB
Jerson píše:
Nebo jsou v DnD (v nějaké základní příručce) vyloženě rady, jak udělat hru zábavnou pro hráče?


přijde mi, že dnes už to do příruček dávají. Jak DnD, tak třeba Savage Worlds k tomu mají nějaké kapitoly v sekcích o vedení hry v pravidlech.

Jerson píše:
Jeden třeba vyznával zásadu, že postavy mají mít co nejméně HP, aby do bály nastoupit do každého boje


Tak jde o to ... když budeš chtít mít nějaký "realistický setting", tak to může být validní pro nastolení atmosféry. konec konců mnoho systémů (třeba některé horové) mají postavy úmyslně fragilní.
Stejně jako v počítačových hrách jsou žánry/podžánry, kde se jede na jeden zásah = smrt, oproti jiným, kde se ti naopak průběžně rychle doplňuje zdraví, abys neumřel a mohl jen neustále freneticky dál.
Tohle samo o sobě napovažuju za jasný důkaz munchkinovství PJ (protože jsou podle mě případy, kdy je to vhodné) - ale jasně, munchkinovský PJ by to asi měl rád také.
28.2.2019 10:37 - efram
Jerson píše:
No, některé pasáže mi jako machrování prosté tak úplně nepřijdou, a rady v PC Craftu asi taky není tak úplně jednoduché aplikovat.


To mi opravdu jako machrování nepřijde. Ptát se jak hrát hru, která se řídí určitými pravidly aniž bych si ta pravidla nepřečetl? Většina těch rad je velice jednoduchá a odkazuje na základní principy.
28.2.2019 10:45 - ShadoWWW
Ano, DnD příručky řeší, jak udělat hru zábavnou. Pro všechny.

Ne nadarmo je hned v úvodu PPJ část nazvaná Znej své hráče.
28.2.2019 10:59 - Šaman
Chtěl jsem to napsat už vedle do diskuze o munchkinech, ale pak jsem ten shitstorm raději přestal sledovat.

Pokud to není patologický munchkin = hovado, ale nějaký "já chci absolutní moc"*, či "potřebuji být nejdůležitější člověk u stolu", pak je docela kandidát na GM.
Je samozřejmě otázka, jak se srovná s odpovědností za vedení hry, ale potenciál tam určitě je. Asi i větší, než u svátečniho hráče.

---
* Absolutní moc nutně neznamená hovado, které ji dá každému vyžrat. Je to spíš psychologická záležitost spojená s nedostatkem důvěry - kdo má velkou moc, nemusí se bát co na něj někdo jiný připraví. Jako hráče ho to může nutit hrát powerplay až na hranici pravidel. Jako GM bude asi preferovat víc připravená dobrodružství než sandboxy, ale může v tom být i dost dobrý.
28.2.2019 11:01 - Colombo
Píše:
"potřebuji být nejdůležitější člověk u stolu", pak je docela kandidát na GM.

Jenže takový GM se pak snaží nad družinou "vyhrát", místo toho aby se snažil o vytváření společného příběhu.
28.2.2019 11:20 - LokiB
Colombo píše:
Jenže takový GM se pak snaží nad družinou "vyhrát", místo toho aby se snažil o vytváření společného příběhu.


To máš pravdu, jen k tomu dodám, že tvorba společného příběhu není jediným způsobem hraní RPG a deskovkový (do nějaké míry kompetitivní, ve smyslu, já tvořím hrozby a situace a vy je řešíte) způsob má svou tradici a má i své zastánce a nemá smysl se tvářit, že zmizí, nebo že je zásadně špatný.
28.2.2019 11:22 - Jerson
LokiB píše:
přijde mi, že dnes už to do příruček dávají. Jak DnD, tak třeba Savage Worlds k tomu mají nějaké kapitoly v sekcích o vedení hry v pravidlech.

Pokud jo, tak je to dobré. Já tolik pravidel k DnD nečetl a na žádné si nevzpomínám, tak nevím, zda je rada "přečti si pravidla, tam to je" relevantní nebo ne.

LokiB píše:
Tak jde o to ... když budeš chtít mít nějaký "realistický setting", tak to může být validní pro nastolení atmosféry. konec konců mnoho systémů (třeba některé horové) mají postavy úmyslně fragilní.

Může být. Ale cíleně sebrat postavě na 6. úrovni 80% HP, aby PJ vytvořil ve hře dojem, který chce mít (jen on sám), a to i za cenu fixlování kostek, či spíše zcela libovolného měnění parametrů mi přijde dost blízké tomu munchkinování, které hráč v položené otázce popisuje.

Šaman píše:
kdo má velkou moc, nemusí se bát co na něj někdo jiný připraví. Jako hráče ho to může nutit hrát powerplay až na hranici pravidel. Jako GM bude asi preferovat víc připravená dobrodružství než sandboxy, ale může v tom být i dost dobrý.

Nebo může hráče tlačit do připravených scén, a když ne po dobrém, tak po zlém. Navíc musí vymýšlet, jak negovat nápady hráčů, se kterými nepočítá. Tedy, v případě, že nastane horší konstelace tebou popsaných možností.
28.2.2019 11:26 - Šaman
Šaman píše:
"potřebuji být nejdůležitější člověk u stolu", pak je docela kandidát na GM.

Colombo píše:
Jenže takový GM se pak snaží nad družinou "vyhrát", místo toho aby se snažil o vytváření společného příběhu.

Nemyslím. Zase to vychází z nějaké neurovnané psychiky, kdy nějaký nerd, který je IRL dost přehlížený, zjistí že v DnD může být důležitý. A když to přehání, tak jako hráč na sebe strhává pozornost kde se dá. Jako GM ji má automaticky. Nemusí "vyhrát", stačí, když ho často všichni poslouchají a to co říká považují za důležité.

Když shrnu myšlenku, tak pokud je parta kámošů, kde nikdo není (nebo aspoň nechce být) hovado co ostatním kazí úmyslně zábavu (pak je nejlepší se rovnou rozloučit), tak když má někdo sklony k muchkinění (tak, že ostatním už to do zábavy zasahuje), je stále šance, že bude dobrý (nebo aspoň výrazně snesitelnější) GM.


Jerson píše:
Nebo může hráče tlačit do připravených scén, a když ne po dobrém, tak po zlém. Navíc musí vymýšlet, jak negovat nápady hráčů, se kterými nepočítá. Tedy, v případě, že nastane horší konstelace tebou popsaných možností.

Může. Rozhodně netvrdím, že bude dobrý GM. Jen, že může být. Munchkin - přehnaný powerplayer - tím většinou dost žije, nevadí mu trávit čas přípravou, čtením pravidel, diskuzemi na Kostce… hele, trochu mluvím i z vlastní zkušenosti. Prostě je šance, že u GM se některé věci projevovat nebudou, nebo budou dokonce i prospěšně.

Samozřejmě, když je někdo hovado, tak nepomůže nic.
28.2.2019 11:29 - Jerson

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093228816986084 secREMOTE_IP: 18.209.209.246