Kultura

LKarpianus
29.1.2019 12:28
Krotitelé draků
Už několik měsíců pracujeme na přípravě seriálu á la Critical role z prostředí Končiny... Stay tuned! :-D

A pokud byste náhodou chtěli být informování o veškerých novinkách, tak nás lajkněte na facebooku. Za jakýkoliv feedback a podporu budeme rádi!

Web
Facebook
Instagram

Hráči:
- Matyáš Valenta
- Zuzana Mazáčová
3.7.2019 13:07 - LKarpianus
Predtim, nez se pustim do nejakeho vysvetleni u jednotlivých polozek, rad bych predeslal, ze Krotitele draku opravdu nejsou projektem, na kterem se chceme napakovat. Uz do prvního dilu a nataceni jsme dali ze svého skoro 100 000,- a to nepočítám ani řadu souběžných nákladů s logistikou a zázemím. Pokud by nám náhodou nějaké peníze ze Startovače zbyly a to by se mohlo stát jen v případě, že by se nám někde povedla získat nějaká množstevní sleva, peníze bychom stejně dali do dalšího obsahu – rádi bychom například udělali video ve smyslu (co je to DnD) pro naprosté neznalce a také video (jak hrát DnD za pár kaček – nechceme totiž jen ukázat, jak je DnD cool, ale chceme fanouškům říct, že aby je to bavilo, nepotřebují dice tray ze dřeva a dračí hlavu za 15 000 na stěně).
Teď podrobně k těm položkám:
Prostor jako takový stojí na den cca 20 tisíc. Za dva dny tedy 40 tisíc. Za prvé se prostor perfektně hodí k celému obsahu (ta cihlová stěna je výborná), je odhlučněný, dají se zatemnit nebo otevřít okna, pódium pomáhá při záběrování a navíc je prostor tak akorát velký (kamery musí mít nějaký odstup od natáčeného – velký prostor by znamenalo zase horší zvuk nebo větší zásahy ze strany zvukaře). V ceně je navíc i člověk po ruce, který se vším v rámci prostoru pomáhá a vyzná se, když dojde k technickým komplikacím. Třeba výpadek elektřiny apod.. Ano, dá se to udělat v garáži nebo na půdě, ale nejen, že logisticky by to bylo náročné, ale vypadalo by to úplně jinak. Vznikl by tím úplně jiný pořad.
Vybavení – to znamená rekvizity, nám většinou zapůjčil Fantasyobchod. Některé věci, jako dekorace a hlavně nábytek, který dělá hodně, jsme si zapůjčili ve fundusu na Barrandově. Díky Zuzaně, která se tam s lidmi zná, nás to nestálo 10, ale 5 tisíc na den. Takže to máme dalších 10 tisíc. (BTW: Opět – nezdá se to, ale nábytek, i když je překrytý jinými dekoracemi, dělá hodně – a už nepočítám, že jsem ze svého musel koupit dva Ikea konferenční stolky, protože ty battleplány, co nám dělal Martin Holouš, jsou šíleně velké!)
Myšlenka, že jakmile je někdo od filmu, nosí u sebe tři kamery, jedno gopro, sedm portů a několik světel, je bohužel lichá. Kéž by to tak bylo. Vybavení je drahé a nikdo ho jen tak na dobré slovo nezapůjčí, zvláště ne na takovou dobu jakou potřebujeme na 12 dílů. Produkční společnost Manaworld proto musela zapůjčit světla a kamery, stativy a dobré objektivy. Protože ano, dnes jde natočit cokoliv na HD kameru, dnes jde natočit cokoliv i na dobrý mobil, ale kvality opravdu dobré kamery se skvělým objektivem to nikdy nemůže dosáhnout. Pronájem téhle techniky je poměrně drahý špás – cca 50 tisíc na dva dny.
Animace je složka, která se při dvanácti dílech taky nasčítá. Ilustrace je nutné často dodat v několika fázích, animace samotná pak zabere chvíli. Ilustrace nám dělá Cyril Gaja a při třech ilustracích na díl jsme cca na 10 000. Jde o originální autorskou práci šitou na míru od výtvarníka, kterého jsme si vybrali skrze konkurz. Animace nám do prvního dílu dělali dva fanoušci zdarma, ale nám přijde, že při dvanácti dílech je opravdu dobré jim zaplatit, případně zaplatit profi animátorům, kteří tomu budou ochotni věnovat čas, pokud budeme chtít lepší kvalitu. To je cca 4 tisíce na díl. Krát dvanáct a jen za animace jsi na 168 000 od oka. Jak říkáme, jeden, dva díly ti lidi zanimují z přátelství, ale 12 dílů a sérii různých animací? Sami bychom se styděli, kdybychom je nebyly schopni nějak odměnit. Je to opravdu dost člověkohodin.
Střih. Podobně jako s točením „na foťák“ nebo „hd kameru“. Ano, střihacích programů volně ke stažení je několik, ale to neznamená, že s tím daný člověk hned umí. Sestříhat video amatérsky a profesionálně, navíc na tři kamery, kde se musí řešit dynamika, pocit, že neustále mám pod kontrolou jak detaily, tak celky a polocelky, je rozdíl a opravdu nezastupitelná práce odborníka. Například docela dlouho trvá jen nasadit citlivě i animace jak obrázků, tak jednotlivých infografických lišt. Střih prvního dílu se dělal na čtyři verze. Vybírá se nejdřív hrubý materiál, ten se čistí a až pak se řeší záběrování a to zabere spoustu času. Za střih jednoho dílu tak utratíme cca 8 tisíc a to je ještě dobrá cena. Zase krát dvanáct a je to dalších 100 000.
Vůbec nejdražší složkou je zvuk. A i když vím, že tě nepřesvědčím, náš zvuk JE nadstandardní, vlastně je jeden z nejlepších, který lze tady v ČR získat. Protože zvuk je základ, věděli jsme, že na něm šetřit prostě nesmíme. Zvukař na place stojí na den včetně pronájmu portů atd. cca 10 až 15 tisíc. Za dva dny to je tedy 30 tisíc. A jde opravdu o špičkové porty, špičkového zvukaře, který maká i na seriálech, talk show v televizích apod. Postprodukce zvuková je ale to, kde je nejvíc potřeba finance. Jde o opravdu složitou, mravenčí práci, kdy zvukař čistí jednotlivé stopy ze všech portů, aby nám všem bylo rozumět, aby divák neměl pocit, že se neustále překřikujeme a podobně. U dvaceti minut je to opravdu úmorná práce a dodání ruchů (zvuk větru, vody atd.) je opravdu už jen hračka, která zabere prakticky setinu práce. Na jednom dílu zaplatíme za zvukovou postprodukci 12 000. Což je i na poměry různých seriálů a podobně poměrně nadstandardní částka, ale je to dáno formátem, který je založený na improvizaci. Vzniká hodně ruchů, šumů, hráči občas mluví přes sebe, váhají, přemýšlí… To se v seriálu, který má předem daný scénář, nestává. Krát dvanáct. A jsme na 144 000. A fakt to nejde nahradit jedním dvěma mikráky a společnou stopou všech zúčastněných. Výsledek by byl zatraceně jinde a každý by to poznal.
Rád bych podotknul, že to jsme se ještě nebavili o dopravě, tvorbě jednotlivých rekvizit (miniatur domů a dungeonů – tisk a následná malba), platu režisérovi a kameramanovi, náklady na ceny, které vyrobíme (je nutné vždy započítat ceny za maximum toho, co by backeři koupili – aby se nestalo, že na to pak nebudeme mít nebo že nám výroba ukousne kus rozpočtu – zrovna všechny věci od dante woodworks stojí docela dost i nás v rámci výrobní ceny – ale stejně jsme je dali na Startovač, přijdou nám jako skvělé artefakty pro případné fanoušky). Dále je nutné počítat i s poštovným – dopředu člověk nikdy neví, kolik backerů bude… A jak už tu bylo zmíněno, je třeba něco zaplatit Startovači. Tam si jen dovolím upravit, že při vyšších částkách to není šestina, ale 5 procent, tedy 30 tisíc.
Základní rozdíl ve vnímání celého projektu je ten, že mi nechceme udělat další amatérský projekt jen pro nás, nadšence her na hrdiny. Chtěli jsme udělat projekt, který bude riskantní, odvážný v tom, že na vše půjde filmově a profesionálně. Včetně toho, že profesionální je i lidem za jejich práci zaplatit. Chceme tady totiž zkusit vytvořit prostor, kde nejenom fanouškům, ale i lidem neznalým stolních RPG, případným sponzorům a internetovým i běžným televizím ukážeme, že to umíme dělat. Že to je obsah, který má smysl dělat a může být atraktivní i mimo naši komunitu. V tom je ten zásadní rozdíl, proto stojí Krotitelé draků tolik, co stojí. Chceme náš projekt dělat opravdu poctivě a profesionálně v co možná nejlepší kvalitě a bez nutných kompromisů, které by se mohli promítnout na celkové podobě pořadu při menším rozpočtu. Samozřejmě někdo jiný se může vydat více undergroundovou cestou, kterou si popsal, ale není to ta naše cesta. I když řada z nás dělá více věcí současně, na některé úkony prostě potřebuješ profesionály, prostory a profi vybavení. Jednou, dvakrát ti kamarádi udělají laskavost a z přátelství stáhnou cenu nebo ti dají něco úplně grátis, ale nemůžeš s tím počítat na 12 dílů.
Vím, že tu Končina a potažmo Krotitelé draků na D20 nemají tu nejlepší pověst a vím, že první díl nebyl nijak velká bomba, ale spíš pozvolnější rozjezd. Řada věci jde upravit, na řadě dalších jde zcela jistě zapracovat, pokud však dostaneme šanci. A o té se rozhoduje teď a v následujících třech týdnech. Bojujeme, co se dá. Pokud jste nás ještě zcela neodepsali a alespoň trochu uvažujete o podpoře, pojďte do toto.
3.7.2019 13:11 - LKarpianus
A ještě k Richenze - jde o amatérsky film. Kdyby byl profesionální, částka, které by bylo nutno vybrat, by se pohybovala v milionech. Navíc stopaz filmu je o dost kratší než 12 dilu seriálu. A navíc richenza měla svoje problémy skrze kampaň a jen velká vzedmutná vlna komunity nakonec projekt zachránila.
3.7.2019 13:29 - York
Sirien: Nevím, jak ty, ale já mám zkušenost, že v téhle branži se dá dělat amatérsky (neplaceně) obsah*, ale nedá se amatérsky dělat kvalitní produkce. Když chceš vydat vlastní hru v rozumné kvalitě, tak prostě zaplatíš za profesionální grafiku, sazbu a redakci*. A tady se bavíme o projektu, kterej produkce potřebuje mnohem víc a vlastně na ní stojí.

Že ti ta cena přijde vysoká, překvapuje pro změnu mě - přijde mi naopak dost nízká.



* A u obsahu se to naopak očekává - nezavedení autoři prostě makaj zadarmo, jinak nic nevydaj.

** Ok, se sazbou se to poslední dobou zlepšuje, pár lidí se toho za posledních pár let o sazbě hodně naučilo a je šance, že by mohli chtít pomoct. Ale grafici ochotní umořit na nějakém nekomerčním projektu stovky hodin práce tu pořád nejsou.
3.7.2019 13:39 - sirien
Ladislavova odpověď výše v bodech:

- 40k prostory (20k/den, pronájem, zjevně nějakej special vhodnej aterliér)
- 10k vybavení (5k/den, půjčení, vhodný nábytek atp.)
- 50k technika (půjčení na 2 dny, profi kamery, objektivy, stativy, světla...)
(100k)

- 120k ilustrace (3 orig. autorské ilustrace /díl za 10k)
- 48k animace (4k/díl)
(168k)

- 96k střih (8k/díl, profi, ikonografiky, 3 kamery, detaily)
- 30k zvukař (15k/den, přítomnost na place i se vší technikou)
- 144k zvuk-postprodukce (zejm. čištění, efekty už sou "hračka")
(270k)

Placení členové štábu:
- ?k kameraman (zmíněn jako placený)
- ?k režisér (zmíněn jako placený)
...?

Další náklady
- 30k Startovač

= 568k

...snad sem chyt všechno.

plus zmíněno že do tvorby prvního dílu šlo 100k nepočítaje nějakou logistiku (bez bližšího rozepsání)



Ladislav: díky za odpověď, cením si toho. A ano, když to takhle rozepíšeš, tak to podle mě fakt je dost významný rozdíl v komunikaci oproti tomu suchýmu koláčovýmu grafu se slovem "postprodukce" a fakt si teď zvládnu představit mnohem víc na co že to vlatně ty peníze chcete, proč a co z toho má vzejít.

Další dotaz: z toho co píšeš mi nějak není úplně jasné - ty dva natáčecí dny ještě neproběhly? Jak moc je známý předem jejich obsah a rozsah?

Píše:
A i když vím, že tě nepřesvědčím, náš zvuk JE nadstandardní, vlastně je jeden z nejlepších

Rád bych podotkl, že nadstandardnost vašeho zvuku uznávám a veřejně sem vám jí přiznal a dokonce pochválil. S čím jsem polemizoval je, zda ten rozdíl v kvalitě ospravedlňuje tu cenu, která je do toho narvaná (tj. jestli to "nejlepší" skutečně dělá ve finále rozdíl odpovídající nákladům). S tím jak si teď popsal že si ten výsledný produkt představujete to asi smysl dává.


York: Já s "touhle branží" žádnou zvláštní zkušenost nemám, takže sem si žádnou představu udělat neuměl - což je důvod, proč sem se ptal.
3.7.2019 13:55 - York
BTW, čistě pro zajímavost, jak se částka vybraná přes crowd funding daní?
3.7.2019 14:10 - Jarik
Sirien:
Já to sem překopl, proto, aby to už nikdo nemusel otvírat.
Ne proto, že by mi to stačilo, jako odpověď.
3.7.2019 15:23 - Jerson
Já jsem tedy asi zvukový analfabet, ale když sleduju pořád na YouTube, tak neslyším žádný velký rozdíl mezi Krotiteli draků a jinými videi.
Nicméně zítra se snad dostanu přímo na přednášku Krotitelů draků, tak si to (snad) napřed poslechnu přímo.
3.7.2019 16:52 - LKarpianus
Sirien: Ve zkratce - natočený materiál máme pro 4 díly včetně pilotního. To nám trvalo den. Z toho logicky potřebujeme ještě další dva natáčecí dny na zbylých 8 dílů. Kdyby ses mě zeptal před prvním natáčením, naivně bych ti asi říkal, že to celé stihneme prosvištět za jeden den, ale tak tomu není. Herci si během toho potřebují odpočinout, najíst se, nějakou dobu trvá, než scénu postavíme (cca dvě až tři hodiny) a sklidíme (cca hodinu až dvě). A i když vím, kam příběh má směřovat, nikdy nevíš, co si zvolí hráči, snažil jsem se i během prvního natáčení balancovat na tenké hraně railroadu, kde ale hráči mají možnost změnit chod událostí.

York: Co vím, tak je to 15 procent jako daň z vedlejšího příjmu fyzické osoby.

Jerson: Jde o to, o jakém pořadu na YouTube mluvíš. Pokud jde o hraní stolních RPG, troufám si tvrdit (a když pogooglíš rady všech, co takové projekty dělají, zvuk je alfa a omega všeho, to je lepší škrtat spíš na animacích nebo grafice nebo horších objektivech). Ale moc rád tě na Festivalu Fantazie uvidím! A můžeme se o tom pak pobavit, pokud budeš chtít... Nebo klidně během přednášky....
3.7.2019 18:01 - sirien
Ladislav: aha, to vyjasňuje dost zdánlivě zmatečnejch věcí. Nicméně asi budu mít další šťouravé otázky z pozice někoho, kdo vůbec netuší, jak podobné natáčení vypadá a probíhá.

Pokud počítám dobře, tak 4 díly vč. pilotního po 20 minutách každej, to je 80 minut. Budu štědrej, řeknu třeba 90 (řek bych klidně sto, ale zas by se to tak dobře nezaokrouhlilo). Hodina a půl materiálu za 1 den natáčení?

Řekněme, že den natáčení je kolik - 12 hodin? (jasně, "pracovní den" je 8 hodin, ale tohle nejspíš nejede ve "standardních business hours", že ne, takže řekněme něco jako od 9 do 21 zní poměrně realisticky?) Řekněme, že to teda 2-3h stavíte a 1-2h sklízíte, tak to zprůměruju na 4h "stavebních a bořících" prací. Dál si samozřejmě chcete dát nějaký oběd (1h?), nějakou pauzu na kafíčko, svačinku, cigárko (4x15m?), to sou třeba 2h na nějaké ty pauzy. Na natáčení mi tak zbyde 6h.

To jako skutečně máte reálný poměr užitého:vytvořeného materiálu 1:4?

Narovinu mi to přijde hrozně málo. Moje představa byla že vyházíte nějaký nudný pasáže, prostřiháte se trochu nějakym delšim soubojem, místy skipnete nějakej ten nudnější popis, sestřiháte dialog o nějakou míň záživnou větev a skončíte tak na něčem jako třeba 2:3 nebo přinejhoršim 1:2.

Co tam probohy děláte ten zbytek času? Popř. co tam z té hry vystřiháváte? To tam máte takovou tunu nezáživnýho table-talku? Nebo tak roztahaný a pro finální sestřih nezajímavý souboje? Nebo tam nějaký scény hrajete naněkolikrát podle "scénáře" nebo je zpětně přehráváte, protože se "nepovedou"? Nebo tam je tolik "záseků" kdy hráči jen přemejšlej co dál a dlouho se nic neděje?

Kolik REÁLNÉHO času třeba uplynulo od prvního momentu co vidíme v 1. dílu až po poslední moment 1. dílu (tj. kolik reálného nebo jestli chceš "natáčecího" času uplynulo během těch 20 minut záznamu?)
3.7.2019 19:28 - LKarpianus
Je důležité vědět, že každý díl nemá přesně 20 minut, to v tomhle formátu prostě nejde dodržet, zvlášť vzhledem k nějaké improvizaci a různému charakteru jednotlivých epizod (obecně platí, že kecací se dají lépe střihnout, ty bojové trvají déle). Takže stopáž jednotlivých dílů je 20 - 30 minut. Možná i 35 (ten díl, kde postavy bojovali na poli s Titánem jsem zatím neměl tu možnost se střihačem řešit ve střižně - to se uvidí až podle toho, jak Startovač dopadne).

Den natáčení je 8 - 12 hodin. Ideálně dva dny po sobě, abychom ušetřili čas za stavbu a bourání stavby (jak jsem psal nahoře - je to cca dvě až tři hodiny stavba, jedna až dvě bourání stavby). Jenže dva dny po sobě nemůžeme garantovat, proto je nutné raději vždy počítat s tou nejhorší variantou, aby se nám nestalo, že nemáme dostatek času.

Co se týče samotného natáčení - to by bylo dobré tě spíš na nějaké natáčení vzít. Chvíli trvá, než se vše správně nastaví (záběrování, světla), v prostoru odchází herci bokem (jak je vidět v traileru), když jim chci sdělit informaci jen určenou pro ně a pro diváky (v takévé chvíli se musí přenastavit světla, posunout kamery). Během natáčení se může cokoliv pokazit. Dojde baterka v mikroportu atd. Musí se vyměnit. Během toho si jde někdo odskočit, ti lidé nejsou roboti, takže další zdržení. My minule měli asi největší zdržení, že jsme potřebovali navázat v jeden konkrétní moment hosta Jardu Konáše jako NPC (starostu Krancelu). Nejdřív on chudák čekal na nás asi hodinu - protože jsme měli zpoždění. Pak my čekali na něj cca půl hodiny, než se všechno připraví. Další věcí, která se musí natočit a sebere nějaký čas, jsou detaily (miniatury, hody kostkou, rekvizity, druhá strana DMscreenu, záběry na mapu přes rameno atd.), které se nedají dělat během hraní, ale dělají se mezi jednotlivými pasážemi.

K tomu je důležité říct, že během hraní jsme nic nehráli dvakrát. Nic nepředěláváme, pokud se něco nepovede. Buď to vyřešíme ve střižně nebo to tak prostě necháme být jako součást formátu. Maximálně opakujeme třeba jednu větu, protože právě někdo pohnul se světlem nebo jsme v jednom záběru nebyli ostří atd... A musíme nějak navázat, abychom mohli jet hned dál.

Poměr vystříhaného nedokážu říct přesně, nemám teď bohužel přístup k hrubému natočenému materiálu, ale je to hádám cca 1:2, možná i trochu méně. Ostatně nesestříhaný materiál pak backeři budou moci vidět, takže pak se to dá přesně spočítat. Nevyhazujeme jenom “nezáživné” pasáže. Ale i pasáže, u kterých dlouho přemýšlíme, jestli je tam nechat nebo ne. Jsou třeba vtipné, ale neposouvají dostatečně v danou chvíli, kdy už je tam víc fórů za sebou, děj... Apod. Hádám, ale opravdu jen hádám, že stopáž prvního dílu před střihem byla cca 30 minut.

Během prvního natáčení jsme navíc natáčeli znělku na Startovač. Ta byla skriptovaná jako jediná a museli jsme jí jet několikrát a upřímně, docela ve spěchu a další cca půl hodiny hodinu by snesla, aby byla perfektní (vypínání, zapínaní světel, text, který musí každý říct správně, švenky kamer atd.). Během dalších dvou natáčecích dnů, které plánujeme, pokud se Startovač vydaří, je také nutné počítat s tím, že něco budeme natáčet pro případné sponzory (krátká videa pro jejich použítí atd.) a pokud budou mít backeři zájem, jedna z cen je, že za námi přijdou i na plac, což je další zdržení.

I já jsem vždycky u každého natáčení překvapený, kam ten čas mizí. Věř mi, jak u reálných seriálů, tak tady. Každopádně vždy je nutné mít nějakou rezervu a nepracovat v pressu (zvlášť tady, kde se nedá spolehnout na scénář a spěch by byl na kamerách vidět o to víc). A raději končit o hodinu, hodinu a půl dřív, než to nestihnout. Případný čas navíc jde buď využít právě k natočení obsahu, o kterém jsem mluvil (video co je to dnd - skriptované nebo video jak hrát dnd za pár šupů - taky skriptované a raději předesílám, že to je hodně pracovní název:-)). A když ani to ne, jde peníze za pár ušetřených hodin dát například do další animace navíc.
3.7.2019 19:41 - Jarik
Když je tak pomalé přesvětlování při tajných informacích.
Není lehčí poslat hráče (co se jich to netýká) pryč? V CR to funguje, mně to při hraní taky funguje (i když častěji hraji otevřeně i tajné informace), jiným vypravěčům s nimž hraji to funguje (ti nehrající si skočí zatím na záchod, aby to pak nebrzdilo hraní,...

není to z mé strany výtka. Spíš jiná forma řešení.

Takže nakonec zbude po těch 600k jen 12 dílů seriálu a žádná úspora do budoucna. Tím myslím, že se za ty peníze nenakoupí technika, která by se využila v druhé řadě,... a zas to bude chtít další dotaci 600k pro 2.serii.
Kde už sice bude fungovat (když se zadaří) značka, ale nic víc.

Já jsem i takovýchto projektů spíše otevřený amatérskému začátku, který mi ukáže jak by to mohlo vypadat. a kam když naliji peníze, tak se to zlepší, než sponzorství 'neznámého' produktu, kde dotace v druhé řadě nezaručuje zlepšení.

EDIT: hezkou ukázkou tohoto modelu byla Deskofobie. Nejdřív nadšenectví, a pak peníze na zlepšení podmínek. (a to mělo smysl)
3.7.2019 19:55 - LKarpianus
Jarik: Pokud bych je poslal pryč, musí odevzdat porty, rozutečou se a zabralo by to víc času, než když s jedním odejdu pár metrů opodál, nehledě na to, že prostor s jedním hercem by vypadal "prázdně". Pokud se nepletu CR to dělali v druhé kampani jen na začátku, pak to poměrně opustili a Matt spíš hráčům "šeptal do ucha" tajné informace (což jde udělat u jejich setupu, u nás by to šlo hůř).

Úspora nebude určitě žádná, je to skutečně na těch 12 dílů (plus případný bonusový content pro nováčky). S celou sérii ale pak můžeme jít právě za různými televizemi a ukázat jim celý formát i s tím, že máme fanoušky a backery za zády a pak se mnohem lépe vyjednává o natočení případné další série. To jest série, kterou zaplatí už daná televize, nikoliv backeři. V tomto smyslu by se tak povedlo skutečně backerům náš pořad "nastartovat" pro případné další natáčení.

Projekt se dá samozřejmě tvořit i "zespoda". Chápu tvůj argument a pokud by náhodou kampaň na Startovači nevyšla, máme několik možností - buď obejít s pilotem sponzory a zkusit s nimi domluvit podporu (což zabere nějaký čas). Nebo třeba založit účet na Patreonu a začít "amatérsky" s tím, že ale divák aspoň díky téhle kampani ví, kam míříme. Za nás by bylo nejideálnější pak streamovat pravidelně bez střihů, ale k tomu člověk potřebuje pravidelně peníze na štáb, vybavení a prostor a to je finančně dokonce náročnější věc, než tenhle formát.

Základní premisa ale byla oslovit i nehráče, kteří třeba rádi hrají počítačové RPG nebo čtou fantasy, proto tato profesionální produkce.
3.7.2019 20:00 - sirien
Ladiskav: aha. Takže ten poměr použitého:hrubého materiálu sem odhad cca správně, ale zjevně sem brutálně podcenil... hm... jak to nazvat - technické ztráty? Interesting.
3.7.2019 20:03 - LKarpianus
Sirien: Jojo. Přesně tak. Já je u prvního natáčení podcenil taky. Proto ta drobná rezerva, která se dá vždycky využít.
3.7.2019 21:55 - Colombo
LKarpianus: Hráli jste spolu před tím?

Přijde mi, že si dáváte hodně záležet na produkci, ale ten obsah za tím pozůstává. Nic ve zlém.
3.7.2019 22:17 - LKarpianus
Jak už jsem někde zmínil, připravovali jsme se na to něco přes rok. Hráli jsme během toho asi pětkrát poměrně dlouho do noci. (Nahnat herce, aby měli všichni čas ve stejný den je nadlidský úkol :-)). A když jsme nehráli, řešili jsme pravidla, ukazoval jsem jim podobně formáty, analyzovali jsme z natáčení našich sezení, co nám jde a v čem je nutné se zlepšit. Záměrně jsem partu složil jak z lidi, co jsou už zkušenější hraci - Matyáš, Matěj a Naomi, tak z lidi, co to hráli víceméně poprvé a divák, co to nikdy nehrál se s nimi muže ztotožnit (Tereza a Zuzana - ty ale už před Krotiteli hráli jinou kampaň. (Shodou okolností s nimi teď o víkendu na chatě budu hrát zase další oneshot.)

Už jsem tady přiznal, ze v prvním díle se vše rozjíždí. Vždyť pokud se nepletu, třetinu zabere představení postav a hráčů. To je daň za pilotní díl. A tak tomu je u všech seriálu - je nutné udělat nějaký setup, který nebývá zpravidla tak dynamicky.
3.7.2019 22:28 - Colombo
Ok, mimochodem, zrob představení světa, s nějakou tou mapou. Svět Končiny je poměrně dost specifický a u představení jste používali jména národů, která nikomu nic neřeknou. Navíc to, že tam jsou h-t-h válečníci a pak týpek se sniperkou vypadalo divně.

Jinak řečeno, představení postav bylo popsáno pár větami (na podrobné popsání není čas?) a spoléhalo na kontext do kterého jsou postavy zasazené. To je fajn pokud ovšem diváci rozumí onomu kontextu. V momentě, kdy máš nějaké generic fantasy, generic postapo atp. tak to není problém, protože kontext bude dost generic. V momentě, kdy ale máš něco specifického a používáš konkrétní reálie světa k prokreslení postav, tak ten kontext divákům chybí.
3.7.2019 22:34 - LKarpianus
Děkuju za radu. My představení světa i postav udělali přes články na fantasymagu. Anoncovali jsme to na Facebooku, což mě přivádí k myšlence, ze bychom odkazy měli přidat i do těla samotné kampaně. Díky za to!
3.7.2019 23:30 - Colombo
Píše:
My představení světa i postav udělali přes články na fantasymagu. Anoncovali jsme to na Facebooku

Kdybych byl fanda, tak by mě to uspokojilo. Jakžto nezaujatý konzumer jsou mi nějaké články někde ukradené a to raději kliknu na nějaké jiné video.
4.7.2019 08:39 - Tarfill
Colombo píše:
zrob představení světa, s nějakou tou mapou.

Jojo, tohle bych taky rád podtrhnul, jak píše Colombo. Pokud chcete (kromě jiného) udělat reklamu hlavně D&D, ale pak tam budete mít vedle sebe slepou barbarku s motorovou pilou a plesnivějícího huntera se sniperkou, mohlo by to leckoho zmást. A když za sebe můžu říct, že vysvětlující články se ke mě nedostaly (nevyhledával jsem je tak aktivně protože o Končině jsem už leccos slyšel), tak lze předpokládat, že úplný nováček se k nim přes fb či fantasymag dostat taky nemusí...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22187209129333 secREMOTE_IP: 3.227.249.234