Predtim, nez se pustim do nejakeho vysvetleni u jednotlivých polozek, rad bych predeslal, ze Krotitele draku opravdu nejsou projektem, na kterem se chceme napakovat. Uz do prvního dilu a nataceni jsme dali ze svého skoro 100 000,- a to nepočítám ani řadu souběžných nákladů s logistikou a zázemím. Pokud by nám náhodou nějaké peníze ze Startovače zbyly a to by se mohlo stát jen v případě, že by se nám někde povedla získat nějaká množstevní sleva, peníze bychom stejně dali do dalšího obsahu – rádi bychom například udělali video ve smyslu (co je to DnD) pro naprosté neznalce a také video (jak hrát DnD za pár kaček – nechceme totiž jen ukázat, jak je DnD cool, ale chceme fanouškům říct, že aby je to bavilo, nepotřebují dice tray ze dřeva a dračí hlavu za 15 000 na stěně).
Teď podrobně k těm položkám:
Prostor jako takový stojí na den cca 20 tisíc. Za dva dny tedy 40 tisíc. Za prvé se prostor perfektně hodí k celému obsahu (ta cihlová stěna je výborná), je odhlučněný, dají se zatemnit nebo otevřít okna, pódium pomáhá při záběrování a navíc je prostor tak akorát velký (kamery musí mít nějaký odstup od natáčeného – velký prostor by znamenalo zase horší zvuk nebo větší zásahy ze strany zvukaře). V ceně je navíc i člověk po ruce, který se vším v rámci prostoru pomáhá a vyzná se, když dojde k technickým komplikacím. Třeba výpadek elektřiny apod.. Ano, dá se to udělat v garáži nebo na půdě, ale nejen, že logisticky by to bylo náročné, ale vypadalo by to úplně jinak. Vznikl by tím úplně jiný pořad.
Vybavení – to znamená rekvizity, nám většinou zapůjčil Fantasyobchod. Některé věci, jako dekorace a hlavně nábytek, který dělá hodně, jsme si zapůjčili ve fundusu na Barrandově. Díky Zuzaně, která se tam s lidmi zná, nás to nestálo 10, ale 5 tisíc na den. Takže to máme dalších 10 tisíc. (BTW: Opět – nezdá se to, ale nábytek, i když je překrytý jinými dekoracemi, dělá hodně – a už nepočítám, že jsem ze svého musel koupit dva Ikea konferenční stolky, protože ty battleplány, co nám dělal Martin Holouš, jsou šíleně velké!)
Myšlenka, že jakmile je někdo od filmu, nosí u sebe tři kamery, jedno gopro, sedm portů a několik světel, je bohužel lichá. Kéž by to tak bylo. Vybavení je drahé a nikdo ho jen tak na dobré slovo nezapůjčí, zvláště ne na takovou dobu jakou potřebujeme na 12 dílů. Produkční společnost Manaworld proto musela zapůjčit světla a kamery, stativy a dobré objektivy. Protože ano, dnes jde natočit cokoliv na HD kameru, dnes jde natočit cokoliv i na dobrý mobil, ale kvality opravdu dobré kamery se skvělým objektivem to nikdy nemůže dosáhnout. Pronájem téhle techniky je poměrně drahý špás – cca 50 tisíc na dva dny.
Animace je složka, která se při dvanácti dílech taky nasčítá. Ilustrace je nutné často dodat v několika fázích, animace samotná pak zabere chvíli. Ilustrace nám dělá Cyril Gaja a při třech ilustracích na díl jsme cca na 10 000. Jde o originální autorskou práci šitou na míru od výtvarníka, kterého jsme si vybrali skrze konkurz. Animace nám do prvního dílu dělali dva fanoušci zdarma, ale nám přijde, že při dvanácti dílech je opravdu dobré jim zaplatit, případně zaplatit profi animátorům, kteří tomu budou ochotni věnovat čas, pokud budeme chtít lepší kvalitu. To je cca 4 tisíce na díl. Krát dvanáct a jen za animace jsi na 168 000 od oka. Jak říkáme, jeden, dva díly ti lidi zanimují z přátelství, ale 12 dílů a sérii různých animací? Sami bychom se styděli, kdybychom je nebyly schopni nějak odměnit. Je to opravdu dost člověkohodin.
Střih. Podobně jako s točením „na foťák“ nebo „hd kameru“. Ano, střihacích programů volně ke stažení je několik, ale to neznamená, že s tím daný člověk hned umí. Sestříhat video amatérsky a profesionálně, navíc na tři kamery, kde se musí řešit dynamika, pocit, že neustále mám pod kontrolou jak detaily, tak celky a polocelky, je rozdíl a opravdu nezastupitelná práce odborníka. Například docela dlouho trvá jen nasadit citlivě i animace jak obrázků, tak jednotlivých infografických lišt. Střih prvního dílu se dělal na čtyři verze. Vybírá se nejdřív hrubý materiál, ten se čistí a až pak se řeší záběrování a to zabere spoustu času. Za střih jednoho dílu tak utratíme cca 8 tisíc a to je ještě dobrá cena. Zase krát dvanáct a je to dalších 100 000.
Vůbec nejdražší složkou je zvuk. A i když vím, že tě nepřesvědčím, náš zvuk JE nadstandardní, vlastně je jeden z nejlepších, který lze tady v ČR získat. Protože zvuk je základ, věděli jsme, že na něm šetřit prostě nesmíme. Zvukař na place stojí na den včetně pronájmu portů atd. cca 10 až 15 tisíc. Za dva dny to je tedy 30 tisíc. A jde opravdu o špičkové porty, špičkového zvukaře, který maká i na seriálech, talk show v televizích apod. Postprodukce zvuková je ale to, kde je nejvíc potřeba finance. Jde o opravdu složitou, mravenčí práci, kdy zvukař čistí jednotlivé stopy ze všech portů, aby nám všem bylo rozumět, aby divák neměl pocit, že se neustále překřikujeme a podobně. U dvaceti minut je to opravdu úmorná práce a dodání ruchů (zvuk větru, vody atd.) je opravdu už jen hračka, která zabere prakticky setinu práce. Na jednom dílu zaplatíme za zvukovou postprodukci 12 000. Což je i na poměry různých seriálů a podobně poměrně nadstandardní částka, ale je to dáno formátem, který je založený na improvizaci. Vzniká hodně ruchů, šumů, hráči občas mluví přes sebe, váhají, přemýšlí… To se v seriálu, který má předem daný scénář, nestává. Krát dvanáct. A jsme na 144 000. A fakt to nejde nahradit jedním dvěma mikráky a společnou stopou všech zúčastněných. Výsledek by byl zatraceně jinde a každý by to poznal.
Rád bych podotknul, že to jsme se ještě nebavili o dopravě, tvorbě jednotlivých rekvizit (miniatur domů a dungeonů – tisk a následná malba), platu režisérovi a kameramanovi, náklady na ceny, které vyrobíme (je nutné vždy započítat ceny za maximum toho, co by backeři koupili – aby se nestalo, že na to pak nebudeme mít nebo že nám výroba ukousne kus rozpočtu – zrovna všechny věci od dante woodworks stojí docela dost i nás v rámci výrobní ceny – ale stejně jsme je dali na Startovač, přijdou nám jako skvělé artefakty pro případné fanoušky). Dále je nutné počítat i s poštovným – dopředu člověk nikdy neví, kolik backerů bude… A jak už tu bylo zmíněno, je třeba něco zaplatit Startovači. Tam si jen dovolím upravit, že při vyšších částkách to není šestina, ale 5 procent, tedy 30 tisíc.
Základní rozdíl ve vnímání celého projektu je ten, že mi nechceme udělat další amatérský projekt jen pro nás, nadšence her na hrdiny. Chtěli jsme udělat projekt, který bude riskantní, odvážný v tom, že na vše půjde filmově a profesionálně. Včetně toho, že profesionální je i lidem za jejich práci zaplatit. Chceme tady totiž zkusit vytvořit prostor, kde nejenom fanouškům, ale i lidem neznalým stolních RPG, případným sponzorům a internetovým i běžným televizím ukážeme, že to umíme dělat. Že to je obsah, který má smysl dělat a může být atraktivní i mimo naši komunitu. V tom je ten zásadní rozdíl, proto stojí Krotitelé draků tolik, co stojí. Chceme náš projekt dělat opravdu poctivě a profesionálně v co možná nejlepší kvalitě a bez nutných kompromisů, které by se mohli promítnout na celkové podobě pořadu při menším rozpočtu. Samozřejmě někdo jiný se může vydat více undergroundovou cestou, kterou si popsal, ale není to ta naše cesta. I když řada z nás dělá více věcí současně, na některé úkony prostě potřebuješ profesionály, prostory a profi vybavení. Jednou, dvakrát ti kamarádi udělají laskavost a z přátelství stáhnou cenu nebo ti dají něco úplně grátis, ale nemůžeš s tím počítat na 12 dílů.
Vím, že tu Končina a potažmo Krotitelé draků na D20 nemají tu nejlepší pověst a vím, že první díl nebyl nijak velká bomba, ale spíš pozvolnější rozjezd. Řada věci jde upravit, na řadě dalších jde zcela jistě zapracovat, pokud však dostaneme šanci. A o té se rozhoduje teď a v následujících třech týdnech. Bojujeme, co se dá. Pokud jste nás ještě zcela neodepsali a alespoň trochu uvažujete o podpoře, pojďte do toto.