Kultura

LKarpianus
29.1.2019 12:28
Krotitelé draků
Už několik měsíců pracujeme na přípravě seriálu á la Critical role z prostředí Končiny... Stay tuned! :-D

A pokud byste náhodou chtěli být informování o veškerých novinkách, tak nás lajkněte na facebooku. Za jakýkoliv feedback a podporu budeme rádi!

Web
Facebook
Instagram

Hráči:
- Matyáš Valenta
- Zuzana Mazáčová
14.7.2019 16:21 - York
Sadako: K tomuhle je asi potřeba kontext.

Matt Colville má youtube kanál, kde dává rady k vedení hry a cílil ho hlavně na potenciální vypravěče. Postupně nabíral na popularitě a lidi na něj začali odkazovat případné nováčky. Když už byl ten kanál fakt hodně populární, tak Matt Coville se svými přáteli udělal kickstarter, kde byly dva hlavní produkty: DnD sourcebook Strongholds and Followers a streamování hraní DnD.

Další dobrej příklad je Critical Role, což je od začátku streamované hraní, které si taky vybudovalo slušnou popularitu a nedávno taky rozjeli něco na kickstarteru. A je to opět kanál, na kterej hráči DnD odkazují nehráče, aby se podívali, jak se to DnD vlastně hraje. Nejspíš to funguje, protože jedna z hráček, kterou jsme nedávno přibíral do hry, se hlásila s tím, že kouká na Critical Role a chtěl by si to vyzkoušet.

Čili úplně nesmyslné to není. Je samozřejmě otázka, jesti to bude fungovat i v opačném pořadí - tedy nejdřív kickstarter a pak až vlastní streamování. To je dost ošemetnej postup, úspěšné kickstartery obvykle dělaj týmy, které už jsou známé a populární, protože už nějakej čas něco úspěšného produkují. Na druhou stranu lidi jako Matt Colville a Matt Mercer už trochu prošlapali cestu, takže třeba to zafunguje (respektive očividně to zafungovalo, jen je možná cílová částka nasazená moc vysoko).
14.7.2019 16:25 - Jarik
Mne od finanční podpory odradilo, že v rozhovorech hráči uvedli, že na hru chodí napití nebo tam piji a proto jejich vykon neni tak dobry.
Sic to bylo ohledně malování figurek, ale stejně. Tím bych se nechlubil. A asi to malování počítají jako jednu session.
Kdo mi zaručí, že to tak nemají i při natáčení?
14.7.2019 16:42 - ShadoWWW
Ano, Matt Colville i CR stavěly své Kickstartery na komunitách, které si vytvořili díky svým neplaceným youtube kanálům. Tady je situace jiná a trochu paradoxní. Stejně jako MC a KC mají stejný cíl: seznámit s hraním D&D mainstreamovou populaci (v USA víc do hloubky, v ČR v podstatě zgruntu, protože tady ho většina lidí na rozdíl od USA vůbec nezná). Cílovka ale pochopitelně netvoří okruh lidí, co jim na to přispívají a to je ten paradox. Lidé, co jim na to přispívají, jsou buď současní nebo dřívější hráči RPG, zejména DrD 1 a D&D, kteří ale často vnímají své hraní odlišně od sledování případného seriálu KD a často je pro ně sledování kanálu zaměřeného na potenciální hráče RPG nezajímavé. Ukazuje se, že v ČR jsou hlavním motorem sponzoři, kteří doufají v rozpumpování RPG trhu u nás a tím i jejich produktů.

Jak to bude případně dál? Tím se zabývá i nový díl PJ Craftu.
14.7.2019 16:52 - York
ShadoWWW píše:
Ukazuje se, že v ČR jsou hlavním motorem sponzoři, kteří doufají v rozpumpování RPG trhu u nás a tím i jejich produktů.


Já bych za tím byznis nehledal. Skaven je taky v prvé řadě nadšenec. Sponzoruje to prostě proto, že RPGčkám fandí.

V USA můžeš celkem běžně narazit na lidi, pro které částka v řádu několika desítek tisíc představuje stejné drobné jako pro tebe pár stovek - to jsou pak samozřejmě ti nejdůležitější backeři (a tzv. free-to-play hry taky dojej hlavně tyhle lidi).

To, že pár backerů dohromady dá většinu vybrané částky, prostě není nic divnýho, to je standard.
14.7.2019 17:07 - Sadako
York: Dík.

Tohle
York píše:
Čili úplně nesmyslné to není. Je samozřejmě otázka, jesti to bude fungovat i v opačném pořadí - tedy nejdřív kickstarter a pak až vlastní streamování. To je dost ošemetnej postup, úspěšné kickstartery obvykle dělaj týmy, které už jsou známé a populární, protože už nějakej čas něco úspěšného produkují.

je dle mého přesně ten problém. To jim buď zaplatí pár nadšenců, co si kromě hraní RPG zvládlo i vydělat nějaké peníze, nebo regulérní sponzoři - ale u nás bych popravdě obě možnosti viděla dost černě, protože se mi fakt nezdá, že by to mohlo být rentabilní. Dost pochybuju i že na to jen na to vyberou, natož že by s tím zvládali být nějak zásadněji úspěšní - ale nejsem žádná Pýthie, wtz, takže se třeba budu ještě divit, kolik na tom dokázali trhnout, už se staly i divnější věci.
14.7.2019 17:10 - ShadoWWW
Vezmu to odzadu.

York píše:
To, že pár backerů dohromady dá většinu vybrané částky, prostě není nic divnýho, to je standard.

To jako není normální. V normálních KS dává dohromady většinu částky vždy většina backerů menšími částkami. Ale ano, ty velké částky tomu vždy výrazně pomůžou i v zahraničí a jsou současně inspirací pro hromadu nových backerů.

York píše:
V USA můžeš celkem běžně narazit na lidi, pro které částka v řádu několika desítek tisíc představuje stejné drobné jako pro tebe pár stovek

To rozhodně. Proto jsem taky KD takovou částkou podpořil. V USA nejsou problém ani backeři, co přispívají řádově (v přepočtu) stovky tisíc korun. To jsou ale vždy fyzické osoby. Tady třetina těch velkých backerů (2 z 6, co dali 40 000) vystupuje oficiálně jako právnické osoby (Fantasy Obchod, Fantom Print), co nejspíš budou mít v seriálu i nějakou propagaci.

Jako přiznejme si, že 40 tisíc není pro firmu zas tak moc. Spíš tady se mi to zdá nepoměr k té celkově vybrané částce od běžných backerů. Ale čím dál víc to vypadá, že bez právě takových firemních backerů to nepůjde. Což nijak neodsuzuji a budu rád, když kampaň dopadne dobře. Jen si toho všímám jako rozdílu oproti scéně v USA, kde to stojí na komunitě běžných backerů.

EDIT: Ale tam zas celá KickStarterová RPG komunita stojí na úspěchu D&D, který pohání peníze akciovky (Hasbra), tedy jednoho silného vydavatele. My tu nic podobného od silného útlumu ALTARu v 90. letech nemáme a nedá se čekat, že by ALTAR dokázal rozběhnout ta RPG kola znovu. To už má k tomu lépe našlápnuto Mytago (že by něco jako Paizo?) nebo Dračí hlídka.
14.7.2019 17:17 - sirien
Takhle na Krotitele nejde moc koukat. Ladislav&spol. si chtěli především vytvořit svojí show v níž hrají oni sami. Proč nemá smysl řešit.

Kdyby bylo cílem udělat show která je skutečně zamýšlená jako promo, tak - nic ve zlém - by bylo mnohem efektivnější kdyby Ladislav&spol zaměřili své úsilí na věci, které umí (produkce a celá "natáčecí" část věci, shánění sponzorů, promo...), ale pro samotnou hru si sehnali lepší (zejm. ve smyslu zahranější, charismatičtější a vzájemně sehranější) hráče a - opět nic ve zlém - zejména lepšího vypravěče. Napadá mě hned několik lidí kteří kdyby si sedli za DM screen by zvládli rozjet větší šou (a mnozí by to zvládli s tím že by dali i ještě víc prostoru hráčům) a hráčů co by se zvládli chytat a dodávat tomu tempo je asi nepřeberně.

Jenže - logicky - pak už by to nebyla úplně show Ladislava&spol, že. Rád bych projistotu zdůraznil, že nic z tohodle není "kritika" nebo "výtka", je to prostá deskripce.

Sekundárně tam samozřejmě Ladislav tvrdí, že pointa byla mít tam "známé tváře" z televize atp. Sekundárně protože primárně to je samozřejmě pořád parta kamarádů, jen Ladislav se přirozeně pohybuje kolem "filmu" tak má známé od "filmu". Kdybysme se na to dívali opět čistě utilitárně, tak tam ve skutečnosti až tak velkej přínos neni a zkušení zaběhlí hráči co by si sedli mezi sebou a s GM by tomu dali dost jinej level. Popř. pokud by šlo o to mít tam nějaké "xichty" pro sponzory atp. tak by to šlo namixovat - ale opět by to byl nějaký utilitární výběr "koho je fun mít ve hře před kamerou a funguje v té skupině" a rozhodně by to nebylo "se kterými kamarády chci hrát".


...a protože Ladislav má - jak už víme - tendenci myslet trochu ve velkém a skákat do nich poněkud poslepo po hlavě, tak místo toho aby to rozjeli po západním vzoru (nejdřív produkt, pak crowdfunding) tak to zkouší udělat naopak. Což opět není nutně kritika, ale dost možná to bude důvod neúspěchu (btw. kampaň poskočila o 1% - zejména protože si tam Ladislav sám přidal 4.000...).


Lidé, co na tu kampaň přispívají jsou podle mě (čistá spekulace) z větší části opět nadšenci, které bych tipnul samotná show vlastně moc nezajímá a sami jí asi sledovat moc nebudou, ale rádi by aby taková show v češtině existovala. Ať už protože to sou DnD fanové (ShadoWWW) nebo lidi z komunity kterým se to může hypoteticky vrátit, ale kteří prostě chtějí podpořit projekt (Skaven) plus pár lidí které Ladislav sehnal s tím že po nich nechce tak moc, ale když to vyjde tak jim to může něco přinést (Fantom print - nejspíš?)


Tj. zatímco Critical Role (a další podobné) jsou v podstatě čistý pull princip (nejdřív byla for fun streamovaná show, pak komunita, pak větší projekty na poptávku od této komunity), tak tohle je čistý push princip (nejdřív projekt, pak financování a pak snad možná někdy i nějaká komunita). Jako všechny push věci to naráží na pasivní "odpor" a je otázka jak moc to je takhle na sílu životaschopné.
14.7.2019 17:21 - sirien
ShadoWWW píše:
Ale tam zas celá KickStarterová RPG komunita stojí na úspěchu D&D

To neni pravda, jak se můžeš sám přesvědčit porovnáním data vydání DnD 5e (2014) a Fate Core (2013), který vyšel na základě masivně úspěšné KS kampaně v době kdy 5e v komunitě svými otevřenými testy teprve získávala zpátky kredit a důvěru kterou DnD totálně ztratilo se 4e.

Úspěch 5e byl rozhodně benzin do ohně, ale fakt se nemá smysl tvářit, že před 5e ten oheň nehořel.
14.7.2019 17:35 - ShadoWWW
Sirien: Máš pravdu. Ale faktem je, že ty hypoteticky nejlepší scénáře většinou nebývají uskutečněné a reální jednorožci (tedy věci, co se z nuly raketově dostaly do hvězdného nebe) jsou obvykle souhrou obrovského zapálení pro věc, pracovitosti a kapky toho štěstí na příležitosti.

Ti tebou popsaní ideální hráči bohužel, až na Strangers and Dungeons (S&D), nesebrali tolik organizačního umu, aby si sehnali pár web kamer a mikráků (za kolik, maximálně deset, dvacet tisíc Kč?) a šli se svou kůží na YouTube trh a vytvořili si fanouškovskou komunitu, ať už z jakýchkoliv důvodů (nedostatek času, chuti, důvěry v YouTube aj.). Tady ti to zorganizovali a mají zkušenosti s produkcí, ale chybí jim ten um na hraní (každý není Matt Mercer) a odhad na to, jak to s RPG actual play chodí a že se na to možná trochu nehodí. Tady bych mohl citovat geniálního Petera Adkisona, který zachránil D&D a díky němuž máme nejskvělejší karetní hru na světě - Magic. A to přesto, že on sám, ač strašně moc byl fanouškem D&D a chtěl být designérem, tak správně odhadl, že nikdy nebude dobrým RPG designérem a mnohem víc RPGčkům pomůže svým manažerským a podnikatelským umem.

Ale já vidím budoucnost světle. Ať už ten Startovač dopadne jakkoliv, tak je vidět, že si Ladislav&Spol vzali lekci a třeba to příště zkusí znovu a lépe (jinak) i díky místním radám. A mimo ně se tu opět ozývají S&D, kteří dál chtějí budovat svůj streamovaný RPG kanál, takže všichni fanoušci si jistě ve výsledku přijdou na své, ať tak či tak. A třeba se objeví i další, třetí skupina. V USA jich je taky několik a pořídit si jednu dvě webky a pár lepších mikráků není zas tak drahé a většina diváků nepozná rozdíl.

Edit pro ninju Siriena: Jo, ale dnes už je RPG scéna jinde než v roce 2013 a i ty vybrané částky jsou jinde. Tím samozřejmě neříkám, že je to dáno jenom D&D a Hasbrem, i když ten úspěch Fate Core a Pathfinderu je vlastně taky dáno jimi a jejich neumětelstvím s 4E, že? ;) Ne, do mrtvoly se nekope...
14.7.2019 17:40 - sirien
ShadoWWW píše:
nesebrali tolik organizačního umu

Já bych spíš řek že z drtivé většiny neměli vůbec potřebu něco takového dělat.
14.7.2019 17:42 - ShadoWWW
Nebo tak. Ono to ve výsledku vyjde nastejno.
14.7.2019 17:43 - Jerson
Jarik píše:
Mne od finanční podpory odradilo, že v rozhovorech hráči uvedli, že na hru chodí napití nebo tam piji a proto jejich vykon neni tak dobry.

Ve kterém rozhovoru to říkali? To jsem asi úplně minul.
14.7.2019 17:53 - Dukolm
ShadoWWW píše:
A třeba se objeví i další, třetí skupina.

Tak další skupina tu je Čtyři kejklíři
Pak máš tu máš Arielistelos

Jedna věc mě zaujala když jsem ty lidi dohledával že tam není velký skok ve zhlédnutí u krotitelů který jedou marketing a propagaci ti druzí vlastně skoro nikoliv.
  • O Arielistelosovy jsem se dozvěděl při analýze návštěvnosti kostky.
  • O kejklířích jsem se dozvěděl od jedné vypravěčky z GC která tam vedla hry.
14.7.2019 18:08 - ShadoWWW
Jo, Arielistelose jsem znal, ale tam je ta úroveň kvality zvuku fakt mizerná a odrazuje mě od sledování/poslouchání. Navíc mám rád, když je to scéna hráčů sedících spolu u stolu, má to pak lepší atmosféru. Ale o těch kejklíčích jsem nevěděl a ti vypadají zajímavě.

Díky.
14.7.2019 18:11 - Dukolm
ShadoWWW píše:
Ale o těch kejklíčích jsem nevěděl a ti vypadají zajímavě.

Tam na tom zvuku pracují a lepší se s časem.
14.7.2019 18:19 - sirien
ShadoWWW píše:
Jak to bude případně dál? Tím se zabývá i nový díl PJ Craftu.

Ladislav nemá rád Fate, protože "hráči tam mohou měnit příběh". Well...
14.7.2019 18:30 - Jerson
Když tj hráči můžou změnit příběh, tak by se mohlo stát, že nedojde k souboji s parním monstrem v poli obilí, na které máš připravené speciálně vyrobené modely včetně odstranitelných částí obilí. A myslíš, že by railroadující - pardon, "dobře připravený" - GM něco takové připustil?
14.7.2019 18:30 - LKarpianus
Well. Vytrženo z kontextu na jedničku s hvezdičkou, Siriene! :-) A když už jsme u toho vytrhávání z kontextu, Jariku, pokud se nepletu, tak v rozhovoru se o pití zmínil Matyáš a Matěj. Ano. Občas někteří z nás během malování figurek a ku příležitosti, ze jsme se zase sešli, pijí i alkohol. Ta dedukce, ze jsme ale všichni na plech i během natáčení, mi trochu uniká. :-)
14.7.2019 18:37 - LKarpianus
Jersone - obdivuji tvou energii kdykoliv a kdekoliv (Facebook, youtube, tady) využít situace pro ustepacnou poznámku. Skoda ze jsme se nemohli potkat naživo, dokázal bych třeba na některé reagovat. Rad bych tedy k této jen podotknul, ze pokud něco natacis, mas omezeny čas a má to být dynamicke, je to vždycky trochu railroad, sandbox by byla pro takovy formát smrt. Pokud by ale Titána oběšli, měl bych jinou desku k použití a nebyl by to pro mě problém. To samé s vlaštovkou, kdyby ji nechali být, následovala by další pasáž. Nevim kde jsi sebral tu jistotu, ze bych je do souboje s titanem narval. Nepamatuju si, ze bych to někde říkal. Nebo kdokoliv jinej.
14.7.2019 18:41 - York
LKarpianus píše:
ze pokud něco natacis, mas omezeny čas a má to být dynamicke, je to vždycky trochu railroad, sandbox by byla pro takovy formát smrt.


To, že hra není railroadovaná, ještě neznamená, že nemůže mít dramatickou a příběhovou strukturu. Nejen že může, ale dokonce by i měla, pokud má za něco stát.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.35083389282227 secREMOTE_IP: 3.214.184.124