Kultura

24.9.2020 17:28 - Šaman
Když tak koukám o tabulku níž, tak od kdy je vůl dražší, než kráva?
24.9.2020 18:00 - LokiB
25.9.2020 01:11 - Šaman
Zajímavé, myslel jsem, že kráva je obecně užitečnější a navíc může mít telata, takže bych ji tipoval dražší, než vůl.
25.9.2020 01:18 - sirien
Jenže je ženskýho pohlaví, takže Ti těžko může vydělat víc jak 7 stříbrňáků na zlaťák.
25.9.2020 09:27 - chrochta
"Volem" asi mysleli jatečné dobytče. Alespoň v dokumentech se mluví o tom, že řezníci někam hnali "voly". A takový dobře rostlý argentinský býček jateční váhy je nepochybně těžší než jalovice - budoucí dojnice.
25.9.2020 09:33 - Chyba
Šaman píše:
od kdy je vůl dražší, než kráva?

Holt, kastrace něco stojí.
25.9.2020 09:55 - Jerson
Plachetnice urazí asi tak 200 km/den, pokud mají dobrý vítr. A tím myslím rychlost, za kterou se dá přeplout třeba celý Atlantik, 4000 km - 20 dní. Může to být o výrazně víc, a možná i o trochu méně. Rychlé plachetnice (kromě specializovaných závodních) můžou dosáhnout třeba i 60 km/h, ale to už bude chtít asi dobré podmínky, tedy vítr foukající ve vhodném směru (ne nutně zadní) a přitom nepříliš vysoké vlny.

Jinak vůl není určen na jatka, ale na práci, jen to možná lidé neznalí rozdílu zaměňují.
25.9.2020 11:24 - sirien
Jerson: malý moderní jachtičky nebo katamarany možná. Jinak ani omylem. Sotva polovinu - a i to jen někdy v 19. století. Lodě, na který odkazuje tohle, tak třetinu (kolem 10 uzlů, což je k 20 km/h). A i to jen za ideálních podmínek (vítr, vlny, proudy).

Takže jak píše York - jako nějaký náhodně zvoleny průměr co bere v úvahu reálné podmínky ty hodnoty smysl dávaj. Zvlášť pokud jsou v námořních mílích.
25.9.2020 12:05 - Log 1=0
Klipry a wildjammery mají dle wiki 6-7 uzlů reálné rychlosti s maximem někde na trojnásobku.
Pokud bude loď plout 10 hodin (ať se to dobře počítá) denně, tak má dle Jersona 20 km/h. Což bude cca 15 uzlů, tedy něco, co je reálné za dobrých, i když ne nutně ideálních podmínek. Pokud se na lodi jede směnný provoz (což nevím, jestli se tak dělá a dělalo, a jak se dá plout v noci, ale minimálně hypoteticky), tak můžeme vzít těch 20, což už plně odpovídá. Pro Klipry a Wildjammery, takže ta čísla jsou dejme tomu správně, ale pro Příběhy impéria, ne pro DnD.
25.9.2020 12:22 - sirien
Log: ano, plulo se celý den a noc (když podmínky daly - posádka byla za tím účelem dělená na skupiny) a těch 200km/den s tím počítá (jak by sis to představoval? Že fouká vítr, ale je 16:00, takže padla a dem hrát karty? By Tě kapitán poslal výchovně pod kýl...)

Že je noc Tě na lodi vůbec nijak neruší. Možná (?) fouká v průměru míň vítr, zato se snáz naviguje a drží kurz.

1 uzel je spíš 1.85 km/h (tzn. 20 km/h je něco jako 11 uzlů, ne 15) - intuitivně nejsnazší je vynásobit 2 a pak tak od oka odečíst něco přes desetinu původní hodnoty (15 uzlů = 30-2 = cca 28km/h), popř. naopak přihodíš 10% a vydělíš dvěma.
25.9.2020 14:14 - Jerson
Sirien - našel jsem tohle:
Píše:
Donald McKay's Sovereign of the Seas reported the highest speed ever achieved by a sailing ship – 22 knots (41 km/h)...
There are eleven other instances of a ship's logging 18 knots (33 km/h) or over. Ten of these were recorded by American clippers... Besides the breath-taking 465-nautical-mile (861 km) day's run of the Champion of the Seas, there are thirteen other cases of a ship's sailing over 400 nautical miles (740 km) in 24 hours...


Nebo jinde:
Píše:
Například německá přepravní loď z roku 1902, mohutný pětistěžník „Preussen“ („Prušák“), přepravovala zboží mezi Hamburkem a čilským přístavem v Iquiqe průměrnou rychlostí 13,7 uzlů.


Takže 60 km/h pro velké plachetnice ne (současný rekord v plavbě na vítr je 120 km/h), ale ta polovina není nijak nereálná. Navíc mám dojem, že všechno byly naložené lodě.

Jinak pokud mluvíme o fantasy, ve kterém se plachetnice vyvíjí klidně několik tisíciletí kontinuálně, tak nevidím důvod omezovat se na středověké lodě, zejména když středověk končí prvním skutečným přeplutím oceánu. Ale fakt nevím, jaké lodě bych čekal v běžných DnD světech, když tam mají i létající :-)
25.9.2020 15:56 - sirien
Jerson: Ach jo. Když rychlo-vygooglíš otázku, vezmeš první křiklavej výsledek a ani si ho nenastuduješ a rovnou ho zobecníš... 30 uzlů byl rychlostní rekord ze závodů (= ~ideální podmínky, bez nákladu) v pozdním 19. století (naprostý technologický vrchol plachetnic). To fakt neni reprezentativní případ.

Ty tabulky nereferují technologicky nejvyspělejší podobu lodí, protože ta nezapadá do toho období které ta pravidla +- cílej. Technologie ve fantasy se navíc zpravidla moc nevyvíjí (žánrový trope - navíc kdyby se vyvíjela, tak opět, ty lodě by vypadaly jinak). Ty tabulky navíc ukazují běžné cestovní hodnoty, takže ohánění se rychlostníma rekordama je asi jakobys vtrhnul do diskuse o rychlosti civilního cestování po Evropě a začal ukazovat kolik by zvládla jet F1 na prázdný Německý dálnici - Hamburk-Praha za 2 hodiny, žádnej problém, takže se to určitě dá úplně běžně jezdit za 4! Yeah, sure.

(Moderní závodní jachty z high-tech ultralight materiálů designované na počítačích a schopné plout rychlejc než foukající vítr, protože aerodynamic-science-shit bitches, do toho prosimtě vůbec nepleť.)
25.9.2020 16:20 - Jerson
Psal jsem 30 km/h, nikoliv 30 uzlů, a jako krátkodobé maximum, nikoliv cestovní rychlost.
A technologie se možná tam moc nevyvíjí, ale zase pomocná magie je celkem běžná, ne?
Protože když si PJ nakreslí klasický svět, kontinenty 5000 km daleko, a pak by se tam měly plazit plachetnice rychlostí 5 km/h, tak to bude hodně pomalé. Stejně jako když by se měly zprávy šířit rychlostí 8 km/h po zemi - to taky většina GMmů ignoruje, bez ohledu na technologické zasazení jejich světa.
Proč to u lodí vadí a u koní či povozů ne?
25.9.2020 16:28 - Šaman
Jersone, to máš takový despekt k fantasy? Připadá mi, že u "moderních" settingů se rád šťouráš v podrobnostech, ale u fantasy to celé shrneš ze stolu "tisíciletí vývoje, magie a létající lodě, takže proč řešit středověké plachetnice?".
U nás třeba létající plachetnice nemáme. A klipry jsou dost specifické lodě z druhé půlky devatenáctého století. Takže spíš z doby steampunku, než pseudohistorického fantasy.
25.9.2020 16:39 - Jerson
Šamane, to není despekt, právě naopak. Když se naprosto ignoruje reálná rychlost jedné věci "protože fantasy", proč se najednou u druhé věci trvá na středověké rychlosti bez jakýchkoliv fantastických možností, nebo alespoň vyšších hodnot? Já si třeba elfí lodě představuju jako štíhlé a rychlé, jako kdyby se v našem světě nikdy nezačala používat pára.

Jinak cšímáš si toho paradoxu - že když já jednou řeknu, proč se držet naprosto nefantastické historické hodnoty, když v daných světech je technologie pokročilejší a jsou tam schopnější konstruktéři než lidští, je to špatně? :-)
25.9.2020 17:06 - sirien
Jerson: :/ uzle maj poetiku, ale tohle je přesně problém, když neni všechno v SI.

Každopádně ani 30 km/h neni moc smysluplný - to by bylo nějakejch 16 uzlů, což fakt nebyl normální průměr (všechny trasy, všechna období roku) ani v tom 19 století. Je pravda, že autoři DnD tohle zpravidla tlačí k té horní hranici (viz např. jízda na koni...), ale i tak bych to viděl spíš tak k 10 uzlům (což je těch cca 20 km/h, což je nějakejch těch 200 kilometrů denně... ehm. No, budiž.)

Jak moc je obvyklá magie (s tím, že rozpohybovat loď mi teda nepřijde zrovna jako "drobná" magie, btw.) záleží na konkrétním světě, ale zpravidla většina světů, která není bydesign super-high-magic (Eberron, Spelljammer, Planescape-Sigil) tuhle úroveň magie nemá (a to ani Forgotten Realms - tam to možná v některých oblastech a obdobích nebude neobvyklé, ale nebude to ani běžné)

Šíření důležitejch zpráv mimochodem v pohodě obstaraj poštovní fóglové.

Jerson píše:
Já si třeba elfí lodě představuju jako štíhlé a rychlé

Ve skutečnosti kdyby se měly řešit typy lodí podle ras atp., tak bych u elfů sáhnul spíš k nějakému už v primitivním základu elegantnímu a rychlému designu - tzn. nejspíš ke katamaranům nebo trimaranům.
2.10.2020 11:56 - Aegnor
Grimoár Moci - Triky - Kyselinová koule je pod "J" a ne pod "K". Opravil bych to sám, ale nějak se mi nedaří připojit StackEdit k gDrive.
2.10.2020 12:11 - sirien
Tak to oprav v note padu :)
2.10.2020 12:15 - Aegnor
True. Tak by to mělo být opraveno (Ve zdrojáku, ofc).
2.12.2020 08:11 - Necromancer
Ehm, tady jsem si všimnul, že v grimoáru školy nekromancie vám chybí Obrození, oživovací kouzlo třetí úrovně z PH.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10128903388977 secREMOTE_IP: 3.237.178.126