Kultura

Dest
1.10.2019 10:40
Hádanky
Hledám moudrost, proč jí tedy nehledat u nejpovolanějších?

Sbírám různé hádanky pro své hráče a rád bych se zeptal, jaké hádanky používáte ve svých hrách vy. Nemusí to nutně být jen ty nejednoduší ovšem tak aby to nebylo na měsíce, nežli to rozluští. Přidávám i svůj kousek do mlýna, rád bych zjistil jestli jsou tak prosté jak se zdají mě.


Odkaz na plné zobrazení

Dokážete je rozluštit a ještě přidat své oblíbené?
Autorská citace #41
5.10.2019 22:54 - Jezus
Pro mě je zásadní, jestli se to dostane k hráčům DnD a oni nabydou pocitu "jo takhle se to má hrát". Na to je doporučení šéfa atorskýho týmu parádní a řekl bych, že u nových hráčů to bude stačit (zaplať Bohové).
IMHO pro hodně lidí (hlavně těch, co přešli ze starších edic), prostě co není v příručce (alespoň jako option) není to, jak je hra designovaná a jak se má "správně hrát". Nejde o mechanickou podporu, ale o to, že ti příručka řekne "zkus to hrát taky takhle". (To je to "víc", co bych si představoval).

Ale jinak asi nemá cenu DnD dál rozebírat. Prostě myslím, že tenhle "old school" prvek tam není potlačovaný (nahrazovaný) a protože je to nejhranější hra, hodně skupin bude hrát tyhlety rébusy i skládání indicii postaru. To je to, co jsem chtěl říct, ne že je to dobře.

EDIT: Místo "má hrát" je asi lepší "dá hrát", "může být pro někoho lepší".
Autorská citace #42
5.10.2019 23:03 - malkav
Podle mého vždy řeší zápletky a strategické/taktické plánování hráč. Pokud by tomu tak nebylo, pak by postavy se stejnými staty a skilly musely řešit zápletky přinejmenším velice podobně (nebo alespoň stejně efektivně). Sirienem výše zmíněné systémy/mechaniky neznám, tak je nemůžu ani nehodlám hodnotit. Troufnu si ale tvrdit, že intelekt hráče dost ovlivňuje chování postavy a nevidím důvod, proč by i relativně hloupá postava nemohla být v pravou chvíli osvícena, nebo si prostě vzpomene, jak se jako malý popálil u táborového ohně a někdo ten oheň pak zalil vodou ... A hlavně, jde především o zábavu, takže pokud někoho baví hádanky, tak ať si s nimi hraje, ne?
Autorská citace #43
5.10.2019 23:55 - Jezus
Tak ještě jednu na dobrou noc :-)

Vládců mnohých matkou či ženou,
za přízní její se ctnostní rytíři ženou.
Silnější s každou vyhranou hrou,
v partiích tvých bývá nejsilnější figurou.
Autorská citace #44
6.10.2019 07:32 - shari
Jezus píše:
(Případně když Jerson řekne: "Tipuju oheň, ale když vezmu 'napojit' tak, že...", tak řeknou: "Jasně! Oheň!" :-) )

Nebo se zacyklí v argumentech pro více možností a nebudou schopni se dohodnout na odpovědi. A když už se dohodnou, tak stejně někdo řekně: "Ale co když..." a jede se znovu.

Když už hádanky, tak preferuji něco, co souvisí s daným herním světem, kde je možnost, že si to hráči poskládají sami z indicií, které dostali v průběhu hry (samozřejmě je nutnost ty indicie dodat!), nebo se jim dá trochu pomoct hodem, aby se právě nezasekli. ("tehdy v hospodě jsi slyšel...")
Autorská citace #45
6.10.2019 11:24 - Šaman
Mimochodem, kde mají hádanky ve fantasy příbězích původ? Vzpomínám si jen na Hobita (knížka pro děti) a sfingu z řecké mytologie. Pak už mě napadá jen Monty Python a jejich strážce mostu, ale to je parodie.

Vyskytují se hádanky ještě někde?
Autorská citace #46
6.10.2019 11:59 - LokiB
Šaman: v pohádkách
Autorská citace #47
6.10.2019 12:23 - sirien
LotR, vstup do Morie. IMO pro RPG hodně silná inspirace, i když v ní najdeme takřka všechny problémy které se s hádankami u RPG pojí.

V kontextu celého Tolkienova díla se Hobit mnohdy bere za pohádku jen formálně. Ostatně má dost prvků které běžné pohádky nemají (minimálně ne pohádky odpovídající doby atp) - umírající postavy, destrukci obsaženou přímo v příběhu, regulérní bitvu a oběti, kladné postavy trpící chybami (nejen trpaslíci, ale i elfové atd)... To pak dává Hobitovi pro RPG dost silnější postavení než mají "běžné" pohádky. Zvlášť když ten příběh samotnej je dost RPG.

Hrdinské mýty obsahují taky dost hádanek, ať už přímo nebo v podobě různých proroctví nebo nepřátel které lze porazit jen tím jedním způsobem. Mimochodem i Labyrint bych tady osobně řadil pod hádanku (bloudění, nit atd.)
Autorská citace #48
6.10.2019 12:55 - Šaman
Ok, když se to bere takhle…
Jasně - labyrinty, Kostka, brána Morie, klíč je v tlamě ještěra, Indiana Jones a získávání pokladů uložených pod kamennými stélami… a v principu všechny detektivky. Tomu ale neříkám hádanky, ale hledání zapomenutých postupů, odhalování tajemství, nebo řešení složité situace.
K tomu bych ještě přidal luštění zpráv (třeba dát hráčům dopis v runách, který si musí mmezi sezeními přelouskat).

Hádankami jsem myslel opravdu slovní hříčky a hádanky, které se občas objevují.
Jaké je tvé jméno?
Jaký je tvůj úkol?
Jaká je cestovní rychlost nenaložené vlaštovky?
Autorská citace #49
6.10.2019 13:22 - sirien
Tak v takhle striktním slova smyslu to máš profláklý v Hobitovi, pak se to občas objeví v nějaké pohádce a několik málo příkladů je v mýtech.

Problém je, že takhle striktní vymezení není tak zřejmý, jak se zdá. Např. Princeznu Koloběžku a její "oblečená neoblečená, přijet nepřijet" bys za hádanku považoval nebo ne? Přitom takovýhle tricky zadání sou ve své podstatě k nalezení u hromady různých pastí, zejména takových těch "průchozích" (takové ty šachovnice na podlaze atp. - běžně je provází nějaká v podstatě hádanka ohledně toho kam šlapat a kam ne, která má mnohdy obdobný charakter)
Autorská citace #50
6.10.2019 13:59 - LokiB
Já teda myslel staré pohádky ... grimmů, erbena, němcové ... tak hádanky také bývaly
Autorská citace #51
6.10.2019 23:03 - Corny
Stejně mě napadlo, že kdybych chtěl být hodně rule-pedant, tak mi skoro víc příjde "Dle pravidel-as writen" v DnD (ale možná to je jen můj pocit), pokud bych hádanku řešil tím, že si hodím na inteligenci, než že hráčům rozdám rébus.
Autorská citace #52
7.10.2019 00:22 - Šaman
Corny píše:
bych hádanku řešil tím, že si hodím na inteligenci, než že hráčům rozdám rébus

Jsi na tenkém ledu, pokud teda nechceš rozvířit mnoha stránkovou diskuzi :)
Ono totiž jo, ale…
Autorská citace #53
7.10.2019 08:30 - Corny
Šaman píše:
Jsi na tenkém ledu, pokud teda nechceš rozvířit mnoha stránkovou diskuzi :)


To máš asi docela pravdu :D A co teprve když se do toho zapojí "Golden Rule" (*blah*)
Autorská citace #54
7.10.2019 11:01 - Pjotr
Mne teda tenhle typ hadanek do hry vubec nezapada. To spis lusteni nejakeho stareho/ciziho mechanismu...
Ale slovni hadanky, meh. A zvlast kdyby s tim na me prisla nejaka NPC/potvora, tak moje prvni myslenka je, ze se snazi zdrzovat a nekde se skryte deje neco dulezitejsiho. Tedy jak psal Jerson, casto by moje reakce na hadanku byl utok :)
Autorská citace #55
7.10.2019 11:30 - sirien
Corny: co Golden rule, ale co až se někdo zeptá, jestli ten hod na Int dává rovnou odpověď (postava na to přišla) nebo jen indicie (v podobě nějakých detektivních stop k odpovědi) a v tom druhém případě jestli lze teda házet i na jiné věci než na čistou int (např. na různé související dovednosti a ne nutně jen vědomostní - ono dost hádanek "mytologického" typu si říká spíš o hod na Wis) a jestli jedna postava může házet vícekrát...

(EDIT, ADD: ...a co teprve až někoho napadne, že by se hádanková hra ve stylu Hobita dala zpracovat jako skill contest...)
Autorská citace #56
7.10.2019 12:24 - Šaman
sirien píše:
jestli ten hod na Int dává rovnou odpověď (postava na to přišla) nebo jen indicie (v podobě nějakých detektivních stop k odpovědi) a v tom druhém případě jestli lze teda házet i na jiné věci než na čistou int (např. na různé související dovednosti a ne nutně jen vědomostní

Fate říká, že je to na hráči. Bude házet rovnou na překonání překážky (úplně vyřešení) na INT, nebo si raději předtím zkusí vytvářet výhody pomocí vnímání, znalostí a možná i jiných vhodných vlastností/dovedností?

Dokonce mu s tím může pomoci jiná postava s kladnou INT ("Gandalfe, jak se řekne elfsky přítel?")

A kdyby došlo na souboj mozků, taky se to dá tak zahrát :D
Autorská citace #57
7.10.2019 13:36 - sirien
Fate o tom neříká vůbec nic, jestli de hádanka rozseknout hodem nebo jdou hodem získat nějaké indicie je věc preferencí skupiny a volby GMa.

Zajímavý je, že zatimco v kontextu DnD mi hádanka mířená na hráče připadá tak nějak normální (byť ne mnou preferovaná), tak u Fate mi to přijde jako dost WTF. Přemejšlim jestli to je tim že to je nesmysl obecně a v DnD si to nese výjimku z tradice nebo tim, že to je otázka herního stylu kterej DnD potkává, ale Fate ne nebo jestli to je čistě moje zkušenost s jednim a druhym systémem a dojmy z nich.
Autorská citace #58
7.10.2019 13:38 - ShadoWWW
sirien: Já bych rekl, že to druhé ze tří.
Autorská citace #59
7.10.2019 14:01 - Lethrendis
Hodně moderních designů směřuje k tomu, prakticky veškeré rozhodování hráčů lze převést do hodů se zdůvodněním, že postava coby expert ve své oblasti přesně ví, co dělá.
Autorská citace #60
7.10.2019 14:06 - Šaman
Tak v tom Fate to nejspíš nebude konkrétní hádanka ("hráči, tady máte toto zadání: … a pro vstup je potřeba říct správné slovo"). Bude to obecná hádanka ("na dveřích je nápis ve starých runách - možná rébus, kterým lze dveře otevřít?"). Mně to přijde překážka, jako jakákoliv jiná (zamčené dveře, rozpadlý most přes propast, zával…). A už ze zadání je jasné, že je to překážka pro postavy a ne pro hráče. A bude se řešit mechanicky stejně. Ve finále bude třeba uspět v překonání překážky, ale pokud to dává fikčně smysl, je možné si předtím vytvořit výhody. (Pokud se bavíme o situaci ala Brána Morie. Jasně že hádanková soutěž se bude řešit jinak.)


Jinak jsem si ještě vzpomněl na dvě dobrodružné hry, které byly vlastně celé o tom rozluštit hádanku. Pevnost Boyard a Stopa Xapatanu. V jednom se hádalo heslo k pokladu (a provedení šachovnice s písmenky bylo povedené), v druhém bylo potřeba zvolit správnou sošku. Imho docela dobrý příklad hádanky (i když ne těch pohádkových, jaké jsou v úvodním příspěvku).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30269193649292 secREMOTE_IP: 3.229.122.219