Kultura

Endy
10.12.2019 14:01
STAR WARS D&D 5e
Uvažujeme s přáteli, že bychom zahráli Star Wars, ale nikdy jsme nehráli podle FATE. Zkoušeli jsme hledat a narazili jsme na tento port SW do 5. edice.

Máte někdo s těmito pravidly zkušenost?

https://www.sw5e.com/

Autorská citace #1
10.12.2019 17:50 - sirien
Osobně to neznám.

Hrál sem SWSE kterým to asi bude v dost směrech podobné.

Obecně asi není důvod nehrát SW podle DnD-like pravidel, zejména pokud chceš přijmout původní premisu SW (tj. že to je "pohádková" space opera ve které se vypráví archetypální typy příběhů) a nesnažit se o to tlačit to někam jinam (do nějaké víc sci-fi polohy nebo do nějaké komplexnější sociálně mytologické studie typu Duny...)

Kde vidim největší riziko je zachování spell-castingu pro vystižení technologií a Síly.

Zatímco pro technologie mi to přijde jako docela zajímavý řešení (z podstaty SW jako technicky zabaleného fantasy je technologie v podstatě magie, takže proč ne...) a může to fungovat od pohledu až nečekaně dobře, tak pro Sílu bych se tohodle řešení hodně bál - Síla je ve SW vykreslovaná jako hodně mystická záležitost, zatimco DnD magie je ve skutečnosti brutálně hermetická (ostatně je založená na Vanciance, která byla doslova technologická) - z pohledu nějaké vnější klasifikace SW Síla není magie, ale v podstatě mysticky laděná psionika. Její zobrazení pomocí kouzel, spell-slotů (popř. many) atp. se bojim tohle hodně naruší a potenciálně i úplně zničí.

Tohle bude asi hodně o tom, jak s tím zvládne skupina pracovat ve správné stylizaci a držet se původní myšlenky a nenechat se strhnout k čistě pravidlovému na věc, protože vystihnout Sílu DnD magií je za mě hodně hrubej twist té mechaniky pro něco, k čemu není designově určená. Nejspíš to půjde udržet (stejně jako jde hrát psionika podle wizarda, ale hráč se musí skutečně striktně aktivně držet snahy brát si vhodná kouzla a používat je ve vhodnou chvíli a mít k tomu vhodné popisy a nenechat se strhnout tím že "hej, mě vlastně nic nebrání vzít si fireball").


Další věc který bych se bál, že DnD neni úplně vhodnej systém pro vystižení např. vesmírnejch soubojů tak, aby se mohly zapojit všechny postavy. V tomhle směru je i 5e dost omezená a v podstatě zůstala na úrovni druhogeneračních her (GURPS...), které tohle řešily dost hrubě přímočaře - a dost špatně a nezábavně.


Moje zkušenosti z hraní SWSE (a důvod, proč sme pak vytvořili storytelling hack a proč sem pak napsal i Fate SW) sou, že d20 systém (ve své 3e / 4e iteraci, teda, v 5e to může bejt o hodně lepší, takže tohle je možná jen poznámka na okraj) byly, že d20 strašlivě svazuje věci, které při hraní SW nechceš mít úplně svázané, a dost věcí stylizuje způsobem, který se pro SW nehodí. Typicky mi hrozně lezlo krkem, že Jediové musí mít na všechno feat (a často musí mít feat aby mohli mít feat... combo návaznosti "lightsaber" abych mohl mít "deflect" abych mohl mít "redirect" mi nechalo brutální pachuť v puse například...), že přestřelky ve SW fakt neodpovídají dojmu který vyvolává systém který má silnou HP inflaci (tj. ve filmech když někoho někdo něčim trefí, tak to je obvykle jasnej a výraznej zásah a ne jen "pár HP dolů" a po sestřelení na 0 "hej, jupí, já sem jen tak zase zdravej") a že cokoliv ve vesmíru je ve skutečnosti jen systémově taktická minihra.


Anyway, poslední věc kterou bych k tomuhle měl je, že od pohledu sem zahlíd keywordy "KOTOR" a "Sentinel" a... tohle je otázka vkusu, ale osobně mě tohle kanonizování comp her bullshitů hrozně vadí. Na vysvětlenou: Jedi classy (sentinel, consular... guardian byl ten třetí?) byly vytvořené herními designery v době, kdy si tito nedokázali poradit s unifikovaným konceptem "Force user" který by měl vnitřní variabilitu a rozmanitost - místo toho to prostě rozsekali na tři typy jediů (za mě lenost a neschopnost...) Následně přibyly věci kterým říkám bullshit powers a to specifikace Force schopností do jasně zarámovaných kategorií, čímž vznikly kolonky jako "haste" a "hod lightsaberem" a pět typů lightningu atd. - to všechno vzniklo kvůli video/PC hrám, protože v těchto bylo potřeba dát postavám nějaké levelovatelné schopnosti, nicméně to co ve videohře v pohodě funguje je za mě vůči původní SW stylizaci totální shit a je to přesně to před čím varuju výš - mysticky-psionická věc je degradovaná do hezky zaškatulkovaných, přehledných a hermeticky tuctově magických termínů.
Autorská citace #2
11.12.2019 11:17 - Endy
Moc hezky shrnuto.
V podstatě mám podobné obavy, i když čistě teoreticky, jelikož nemám zkušenost vůbec se SW na papíře. Letecké souboje si nejsem schopen vůbec představit, i když tam na to mají popsaný samostatný book, takže si s tím dali práci a to rozdělení povolání po vzoru her mi taky moc nevyhovuje :-/

Tak či onak ve výsledku záleží, jak si to skupina ohne ke spokojenosti všech u stolu, to je fakt.

Pravděpodobně v tom zkusíme jen nějakou jednorázovku a uvidíme, jak to půjde. Případně se pak podíváme na FATE, ale u toho se jen bojím lenosti skupiny studovat "zase nějaký nový pravidla" :D
Autorská citace #3
11.12.2019 11:27 - exi
Endy: Ještě je možnost zkusit Edge of Empire, ale tam je těch "nových pravidel" 450 stran :) Oops.
Autorská citace #4
11.12.2019 11:35 - Corny
S neochotou učit se nová pravidla je to těžký no... Třeba ty Fantasy Flight Games Star Wars hry mi připadaly docela pěkné a zajímavé, ale pokud se hráčům nechce učit nový systém, tak s tím se těžko pohne (a jít do toho tak, že se ho naučí jen GM a všechno to oddře on, to je zas stupidní na jiné úrovni), byť je to škoda, protože si pak všichni rozšíří obzory (a třeba zjistí, že jim ten systém tím přístupem sedí daleko víc).

Zrovna ale Fate by asi na Star Wars mohl být dobrý systém a kompatibilní s premisou. Na mě docela působil, že vytváří hodně podobné 'scény' a příběhy, jako jsou právě v těch filmech. A kdyby jim to přišlo moc složitý, tak Fate Accelerated je dobrá varianta (mě osobně třeba vyhovuje i víc, jak klasický Fate). Naopak u DnD bych se prostě bál, že to nebude adekvátně reprodukovat to, co od té premisi čekám, ten styl vyprávění atd.
Autorská citace #5
11.12.2019 11:38 - Aegnor
Corny píše:
Zrovna ale Fate by asi na Star Wars mohl být dobrý systém a kompatibilní s premisou.

Obzvlášť pokud vezmeš Sirienův Fate ep. I: Star Wars (ano, vím, že už to tady Sirien odkazoval :-) ). A upřímně bych sáhnul přímo po něm, ne po nějakém FAE.
Autorská citace #6
11.12.2019 11:58 - Corny
Aegnor: Úmyslně jsem FAE zmínil spíš proto, když se tu hovoří o potenciální neochotě hráčů učit se nová pravidla, protože FAE je stručný kraťoučký systém, který by snad neměl délkou odradit nikoho.
Potom už je to jen o vkusu, třeba já bych tak jako tak šel raději po FAE, ale to jsou prostě moje preference (jelikož mi třeba vyhovují přístupy daleko víc, než skilly apod.).
Autorská citace #7
11.12.2019 12:14 - Log 1=0
Mě FC přijde na naučení jednodušší než FAE, zvlášť pro déndéčkáře. FAE má několik odlišných přístupů (nebo Přístupů?) a to zkrácení je spíše na úkor vysvětlení než mechanik (už FC je jednoduché).
Autorská citace #8
11.12.2019 13:07 - sirien
Endy píše:
Případně se pak podíváme na FATE

Fate. Bez kapitálek.

Hele Fate je pro hráče hrozně easy.

Všechno stojí na dovednostech*, hází se proti DC, úspěch 3+ je lepší, dovednosti můžou mít specializace (triky). K tomu máš aspekty, což sou popisné fráze co můžou dát +2 když je využiješ přípravnou akcí nebo za bod Síly. Postavy si vytvořte za pomoci konceptů, co sou v tý příručce předpřipravený - je jich asi deset, fungují jako povolání a dají jasnou osnovu, takže postavu máš do deseti minut hotovou.

...A to je všechno, nic víc do začátku nepotřebují a stačí když si to nestuduješ Ty jako GM - během první hry všechno pochopěj. Ty pravidla mají ve FAE podobě asi 30 A4, já to v té příručce pro SW zvládnul sundat na asi 15 A4 včetně Síly a detailů pro všechny možný souboje. Zbytek textu sou návody pro GM, alternativní hacky a předpřipravený věci (protivníci, vybavení, pár ras...)


* zkoušel sem sestavit SW sadu FAE přístupů, ale naprosto sem to nezvlád :/ Hrát s tou základní je asi možný, ale je to proti podstatě věci - přístupy mají být stylizované vůči žánru...
Autorská citace #9
11.12.2019 13:58 - Šaman
Mírně offtopic, ale z FAE Přístupů mám pocit, že autoři je chtěli vydat jako ukázku něčeho netradičního. Jako ukázku, že Fate zvládne i poměrně dost alternativní koncept a přišli s abstraktními Přístupy. Když se použijí velmi tradiční vlastnosti, funguje to stejně a pro mnoho hračů je to uchopitelnějí. Zvlášť pro hráče DnD like systémů.

Pak platí ta jednoduchost jak popsal Sirien výše, jen by se napsalo, ze postavy mohou mít specializace (triky), které jim dají bonusy na konkrétní činnosti. A základem hodu je vhodná vlastnost.
A popo, funguje i hod k6 místo 4dF. Netvrdím, že má stejné rozložení, ale podobné a funguje zcela bez problémů.
Autorská citace #10
11.12.2019 14:19 - sirien
Šaman Proč Přístupy má trochu hlubší/zajímavější důvod, který vysvětlil Fred osobně tady (odst. 3, 4, 5 a 6).

Triky sem zmínil, možnost házet 1d6-1d6 (Light mínus Dark - nebo naopak, každý dle vlastní preference...) namísto 4dF je popsaná v úvodu té příručky.
Autorská citace #11
11.12.2019 14:24 - Šaman
Ne, myslel jsem obyčejný 1k6 na každý hod (samozřejmě je nutné posunout žebříček). Proč přístupy určitě bude zajímavé, jen podotýkám, že (zvlášť v kontextu případněho DnD like hraní Fate), že je možné použít i vlastnosti. S těmi hráči odkojení DnD/DrD/Pathfinder nemají většinou problém.

A přitom stále platí všechno, co jsi o Fate napsal.
Autorská citace #12
11.12.2019 14:40 - Corny
Já nějak furt nevidím, v čem je takový problém ty přístupy používat, mě to vždycky přišlo docela intuitivní a elegantní a pro mě osobně i zajímavější, než používat dovednosti :) Neříkám, že to někomu nemůže připadat těžší s těmi přístupy, ale opakovaně se tu někdo ozývá, že "pro řadu hráčů je to složitější" apod. a já to v tom prostě nevidím (ale jestli máte nějakou věrohodnou statistiku, sem s ní...;) ). Osobně mi ani nepřijde, že fungují stejně (protože nejsou o tom, o co se snažím, ale jak se o to snažím), ale k takovému rozboru jsou tu asi zkušenější...
Autorská citace #13
11.12.2019 15:00 - sirien
Šaman: "jen" 1d6 by byl fakt špatnej nápad. Důvod máš tady.

Použít vlastnosti místo dovedností - k tomu ve skutečnosti neni vůbec důvod a jen se tim připravíš o už hotovou konverzi i s trikama a všim dalšim.

Každopádně sem jako rád, že Fate SW mají takovou pozornost, ale možná bysme pro dobro obou vláken mohli případnou diskusi k Fate SW přenést do diskuse k Fate SW? ...a případnou diskusi k přístupům k výše odkázanému článku o přístupech nebo do diskuse o FAE?
Autorská citace #14
11.12.2019 20:49 - Endy
sirien: Počítám, že pokud se nám neosvědčí ten D&D port, tak půjdeme pravděpodobně do Fate.

Každopádně mě především zajímalo, jestli někdo má jakoukoliv zkušenost s tímto D&D řešením, což asi nemá, takže to pravděpodobně brzy zkusíme a pak sem hodím feedback, jestli se to osvědčilo.
Autorská citace #15
11.12.2019 23:29 - sirien
Endy: určitě hoď, osobně mě to docela zajímá.
Autorská citace #16
12.12.2019 14:25 - Gediman
Píše:
Endy: Ještě je možnost zkusit Edge of Empire, ale tam je těch "nových pravidel" 450 stran :) Oops.


Jen ze zvědavosti - chápu správně, že počet stran je překážkou pro to si tu hru zahrát?
Autorská citace #17
12.12.2019 14:52 - exi
Gediman: Obecně netuším, ale předpokládám to u člověka, který napíše, že se "bojí lenosti skupiny studovat zase nějaký nový pravidla".
Autorská citace #18
12.12.2019 14:55 - sirien
Gediman: ano. (Opticky) velký rozsah pravidel k nastudování tvoří vstupní bariéru pro nové hráče. Zaprvé čistě fakticky (vyzkoušení rozsáhlé hry vyžaduje větší časovou vstupní investici) a zadruhé pocitově (hráči mají menší chuť studovat něco rozsáhlého pokud si ještě nejsou jistí, že to je to, co chtějí).

Proto už přes deset let všechny velké systémy dělají lite a promo/demo verze které jsou určené jako vstupní produkt (DnD Basic Rules / Essential kit, Fate Accelerated, nWoD intro-demo sešítky...)

A fakticky vzato právě proto existuje spousta designově nevhodných mutací zaběhlých a rozšířených systémů na věci, kam se daný systém až tak moc nehodí (např., ehm ehm - použít DnD i s kouzly pro Star Wars...) - protože hráči ten systém už znají, což bez ohledu na vhodnost často upřednostní před výběrem něčeho "objektivně" vhodnějšího. Přitom čím rozsáhlejší tahle "vhodnější" varianta je, tím větší je šance, že tomu hráči vůbec nedají šanci.
Autorská citace #19
13.12.2019 17:46 - Endy
sirien: Opět s tebou souhlasím...

Z mého pohledu tu jsou 2 jediná východiska. Skupina bude spokojená i přes všechny systémové kompromisy, který tento kočko-pes port nabídne... anebo jim dojde, že to takto není vhodné a budou alespoň odhodláni se pustit do jiného systému :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087158918380737 secREMOTE_IP: 3.235.199.19