Markus píše:
Fantasy před DnD vypadalo úplně jinak, než jak si ho představujeme dnes, a byla to směska vzájemně neodlišených žánrů
Fantasy bylo velmi dobře vyprofilované už dlouho před DnD. DnD sice mělo vliv na nějakou část fantasy, to bezpochyby, ale fakt neurčovalo celej literární žánr. Původní DnD bylo nějaká směs (S&S, Vance...), ale nijak extra se neodlišovala. Stejně tak post-DnD fantasy dál pokračuje s hromadou sub-žánrů, které s DnD nemají nijak moc společného.
Pokud máš za to, že "všechny" fantasy knížky kopírují DnD, pak bych řek, že a) ve skutečnosti zjevně moc neznáš fantasy knížky (resp. znáš jen jejich "DnD blízkou" výseč, obvious bias) a b) zaměňuješ korelaci za kauzalitu (např. WH Fantasy bys mohl říct, že je podobný DnD - ale je to kvůli DnD nebo to je spíš náhodná podobnost vzniklá tím, že WH je taky hra, byť původně ne RPGčko? IMO spíš zjevně to druhé. Korelace, nikoliv kauzalita.)
ShadoWWW: argumentuješ nelogicky / nefér / schizofrenně. Fakt nedává smysl, abys na jednu stranu tvrdil, že DnD není generické, a zároveň tuto NEgeneričnost obhajoval tím, že budeš dávat příklady ve kterých naházíš na jednu hromadu věci z různých DnD settingů.
Pokud řekneš, že "deme hrát DnD" a hráč 1 přijde s plannarem ze Sigilu, hráč 2 přijde s kapitánem spelljammerovací lodě, hráč 3 přijde se Solamnijskym rytířem, hráč 4 s drowem a hráč 5 s artificerem - zástupcem Ebberonské nobility, tak někde zjevně nastala očividná chyba, protože žádná jedna z těhle postav není kompatibilní s žádnou další (popř. tam kde jsou by muselo nastat X různých super-specifických podmínek).
Tzn. jednotlivé světy pro DnD fakt nejsou vzájemně kompatibilní. PŘESTO DnD jako takové tyto všechny podporuje a pohání. Tzn. v DnD je očividně cosi velmi generického, že?
Generičnost jako taková znamená zaměnitelnost. Generické fantasy je takové, které od ostatních neodlišuje žádný výrazný jedinečný prvek, který by celému tomu prostředí a příběhům v něm dával nějaký specifický aspekt nebo ladění. Je to fantasy, které od ostatních podobných neodlišuje nic specifického. Tohle pro DnD platí 100% a je to designový záměr.
Poznamenávám, že to, že do standardního mixu přihodíš pár divnejch ras se fakt nepočítá za výraznou jedinečnost, zejména, když tyto rasy můžu vzít a z tý hry vyhodit a vůbec nic se nestane.
Otázka je, jestli vůbec výchozí otázka samotná není red hearing jak svině - ono totiž IMO nic takového jako DnD-žánr vlastně ani neexistuje a celá tahle diskuse nedává smysl.
Co existuje je Forgotten Realms (fantasy generická až to bolí). Co existuje je Planescape a Spelljammer (fantasy co jsou všechno jen ne generické). Co existuje je Ravenloft (fantasy, co... neni generická obecně, ale možná je generická v rámci sub-žánru?) Co existuje je Dragonlance, z jehož generičnosti by člověk brečel, kdyby všechny slzy v tomto směru už nevyplejtval na Forgotteny. Eberron. Greyhawk. ...
Každý ten svět je velmi svérázně svůj a není kompatibilní s ostatními (můžeš je zařadit pod "všechno to je Planescape", jenže s tím operuje jen Planescape samotný, ty jednotlivé světy se k tomu nijak aktivně nehlásí). Rvát je do jedný škatulky je násilný a nefunguje to.
DnD je nicméně (narozdíl od DrD) tak stylizačně úzce spojený s těmihle různými svými světy, že uvažovat o "generickém DnD" v podstatě nejde - vždycky uvažuješ některej z jeho světů.
DnD jako takové jsou generická fantasy pravidla. Ale fakt to není vlastní žánr.