Kultura

sirien
6.6.2020 17:54
DnD 5e - Rozkaz a zvedání zbraně
Autorská citace #21
7.6.2020 08:43 - Tarfill
siriene,
chápu, že Ti moje první nejjednodušší
řešení (akolyta přijde a prostě zbraň bez problémů vezme) přijde špatné a kdybys Ty byl jako DM a požadoval bys ještě nějaký ověřovací hod, pak bych Tvůj úhel pohledu plně respektoval.

Pro mě je však tento uvedený výsledek umožněn právě tím kouzlem! Bojovník je ovlivněn kouzlem a po upuštění zbraně končí jeho tah. To je pro mě hlavní opěrný bod, který způsobí to, že ostatní na tahu pak mají možnost upuštěnou zbraň zvednout.
Kdyby výsledek nebyl způsoben tímto kouzlem, nejspíš bych nechal bojovníka nějak reagovat, to už bych posuzoval individuálněji.

Zároveň bych ale přistupoval k vyhodnocení situace stejně i kdyby se jednalo o družinové kradení zbraně záporákovi, takže mi to přijde pro obě strany fér.

V Tvém příkladu situace, kdy kněz zblízka zařve kouzlem Pusť! a následně by zbraň mohl bojovníkovi sebrat a Ty bys nemrmlal, protože by Ti to přišlo logické, je v rámci představy sice reálnější, ale mechanicky to vyjde nastejno (princip sebrat zbraň z pod soupeře bez postihu).
Proto bych se v tomto případě smířil s tím, že pravidla pro odzbrojení nemusí být reálná a vyhodnocoval bych to tak, jak jsem uvedl...
Autorská citace #22
7.6.2020 10:11 - GOLEM
Tak rozhodnutí je jen na GM..
Já myslel že tu zbraň upustí pod sebe a ne na volné místo vedle sebe a odtud záleží jen na rozhodnutí jestli mu někdo dovolí vzít předmět z místa obsazeného jinou ne-přátelskou postavou. Procházet přes jinou než přátelskou postavu taky nemůžeš tak proč by jsi tam měl mít možnost odtud něco zvedat?
Autorská citace #23
7.6.2020 10:32 - Tarfill
Proč Goleme? Protože pak by to kouzlo bylo o dost víc k ničemu... :-)

Edit: kdyby u toho kouzla bylo hned od zacatku napsané, že dotyčný upustí předmět přímo pod sebe nebo na sousední políčko, určitě by to pomohlo...
Autorská citace #24
7.6.2020 10:42 - GOLEM
Je to kouzlo první úrovně a cíl tím ztratí jednu akci... To Ti přijde na kouzlo první úrovně málo?

Edit: a pořád je možnost třeba tu postavu nějak dostat z dosahu té zbraně... Odtlačit ji ...ale už to chce víc spolupráce
Autorská citace #25
7.6.2020 10:47 - Tarfill
Málo ne, ale to kouzlo je podle mě vymyšlené právě i pro případy, kdy je potřeba někomu sebrat nesený předmět. Tudíž to v rámci tohoto kouzla podporuji...
Autorská citace #26
7.6.2020 10:49 - malkav
Tarfill: Ale to kouzlo není k ničemu. Podle mě prostě sehnutí se a zvednutí něčeho ze země v těsné blízkosti protivníka může/má vyvolat volný útok protivníka. A i kdyby to ten bojovník prostě v příštím kole zvedl bez vyvolání volného útoku, může/má se to zvednutí považovat za akci? Pokud ano, pak jsi ho tím připravil o útok.
Zkuste se nad tím trochu zamyslet, proč se asi v reálu používá pokus o odzbrojení? Protože tím vyplýtváte možnost zasáhnout přímo soupeře a pro něj je naprosto banální opět zbraň zvednout? Vím, DnD není simulační systém. Z mého pohledu by ale jeho zjednodušující mechaniky neměly naprosto nabourávat nějakou uvěřitelnost.
Ale ve výsledku - vy hrajete ve své herní skupině, nebo vedete hru, tak vy se o tom samozřejmě dohodnete u stolu ;)
Autorská citace #27
7.6.2020 10:51 - Log 1=0
Mě v zásadě ani ne, ale akci ztratí, i když si lehne, a ještě bude ležet. Tohle by opravdu mělo umožnit tu zbraň sebrat. Chtít na to nějaké ověření? No, asi bych to po hráči nechtěl a jako PJ bych to takhle nepoužil (leda v nějaké hodně specifické situaci a pak by specifické bylo to řešení), ale kdyby to chtěl PJ po mě, tak se s ním hádat nebudu.
Autorská citace #28
7.6.2020 11:17 - Tarfill
malkave,
asi Ti úplně nerozumím.
Zvednutí vlastní zbraně v dosahu nepřítele bych bral jako interakci, o útok by nikdo nepřišel a ani by žádný příležitostný útok nevyvolal.
Zvedání cizí zbraně v dosahu nepřítele neovlivněného kouzlem bych řešil jinak a nepřítel by mohl nějak reagovat.
Popisované zvednutí zbraně v mém příkladů je specifické v tom kouzlu, které v mém pohledu zastavuje případné reakce bojovníka...
Autorská citace #29
7.6.2020 11:29 - LokiB
Tarfill: nemám s tím problém - ono uspět s Rozkazem není až tak snadné, a když se to dobře popíše, i s toporností cíle, který vlivem kouzla nereaguje tak, jak by jinak mohl třeba reagovat, tak celý průběh tebou nastíněné akce může působit akčně, zábavně, až epicky (podle tuhosti protivníka).

malkav píše:
Podle mě prostě sehnutí se a zvednutí něčeho ze země v těsné blízkosti protivníka může/má vyvolat volný útok protivníka.A i kdyby to ten bojovník prostě v příštím kole zvedl bez vyvolání volného útoku, může/má se to zvednutí považovat za akci? Pokud ano, pak jsi ho tím připravil o útok.


činnost "pick up a dropped axe" je přímo uvedená jako příklad v sekci Interacting with objects around you, takže není důvod, proč by měla stát akci.

O tom, že by podobná činnost vyvolávala Opportunity attack ... no jestli si to skupina tak nastaví, proč ne. v základu pravidel to tak uvedeno není, ale je to obecně nejasné pole, které není moc popsané přímo v příručce.

Měli byste si pak ale ujasnit, jak další akce podle vás mají podobný efekt.
Autorská citace #30
7.6.2020 13:52 - malkav
Tarfill píše:
Popisované zvednutí zbraně v mém příkladů je specifické v tom kouzlu, které v mém pohledu zastavuje případné reakce bojovníka...

No v tomhle se na to dívám asi stejně/podobně, jako sirien. Podle mě to kouzlo vnímáš silnější, než je. Cíl je pod vlivem toho kouzla jen v tom okamžiku, kdy ho pouští. Něco ve smyslu:
A: "Pusť!"
B: "Fuj to jsem se lek."
Ale pořád vnímá svoje okolí, na jeho vnímání kouzlo nijak nepůsobí, ne?

LokiB: Interakce s předměty jsem našel na straně 185 v překladu. Nicméně je tam podle mě popisovaná jako interakce mimo bojové scény. A už u zarezlé páky je zmíněna možnost, že GM bude vyžadovat hod na ověření. Bojové sekvence jsou podle mě ještě složitější.
Autorská citace #31
7.6.2020 14:14 - Tarfill
Samozřejmě,
je možné, že vnímám to kouzlo chybně. A určitě bych netvrdil, že můj uvedený způsob řešení je jediný možný. Přesto bych zvolil řešení takové, jak jsem již napsal. Zatím mě uvedené argumenty nepřesvědčily... :-)
Autorská citace #32
7.6.2020 14:24 - sirien
Tarfill píše:
Pro mě je však tento uvedený výsledek umožněn právě tím kouzlem!

Může být, ale v tom případě to kouzlo děláš IMO o dost silnější, než by mělo být (navíc nad splnění samotného rozkazu, který má být zjevně velmi přímočarý, tak dodáváš další efekty k naplnění záměru, který to kouzlo samo neobsahuje - bojovník pustil zbraň a splnil tím rozkaz - a Ty ho dál "paralyzuješ" aby jí někdo jiný mohl ještě odnést, což v příkazu nikde není), čímž otevíráš možné exploity toho kouzla.

To kouzlo je napůl o nápadu - pokud chtěl kněz jeho zbraň, měl říct "odevzdej" nebo tak něco. Ta variabilita sama ho činí potenciálně dost silným - když ještě takhle rozšíříš jeho působnost z doslovnosti na záměr, tak z toho efektivně udeláš jiné kouzlo.

Tarfill píše:
V Tvém příkladu situace, kdy kněz zblízka zařve kouzlem Pusť! a následně by zbraň mohl bojovníkovi sebrat

...to hlavně vyžaduje, aby se kněz dostal na vzdálenost dosahu v momentě seslání, což je také dost omezující. Což odpovídá úrovni toho kouzla.

Tarfill píše:
Proč Goleme? Protože pak by to kouzlo bylo o dost víc k ničemu... :-)

da faq? To kouzlo je silný jak svině. Jakože přestaň se dívat jen na to co tam je přímo vyjmenované (viz např. #2) a představovat si užití jen v kontextu přímého boje a uvidíš to. (Jako v Mage by tohle byl 2*, spíš 3* efekt a tady to máš jako 1th level.)

Plus POŘÁD tím bojovníka přepravíš o 1 akci - v systému, kde jsou akce důležitým taktickým zdrojem. Co bys od 1th level kouzla ještě chtěl?

Jakože být to 3rd level, možná i 2nd, tak neřeknu popel, ale tohle má být nejslabší kouzlo nad cantripem.
Autorská citace #33
7.6.2020 14:33 - efram
Podle mého soudu, pokud vyjdu z prvně popsaného příkladu tak v zásadě souhlasím se Sirienovo postupem. Osobně se na to dívám tak, že:

1. bojovník je pod vlivem kouzla a upouští předmět (úlek, překvapení, magie mu drnkla o brňavku a uvolněné prsty pustili meč atd...)

2. acolyta by mi musel hodně popsat jak tu zbran chce sebrat a tady si umí představit dost popisů různých cool scén, rozeběh sklouznutí, pokus o chycení zbraně pokračování v pohybu. S ohledem na blízkost bojovníka bych požadoval buď kontest mezi bojovníkem a acolytou a nebo klidne jen test dovednosti acolyty (obratnosti) ani pro toho acolytu to neni jednoduchá scéna ani pro něj.

proč ověřit dovednost? protože zde vycházím z PPJ str.237 - použití vlastností

• Je činnost tak snadná, pohodová a bezkonfliktní, že
nemá smysl řešit její selhání?
• Je činnost tak nepřiměřená či nemožná — například
zasáhnout šípem měsíc — že prostě nelze
provést?

3. myslím, že se tomu kouzlu dávají, někteří větší sílu, než má. To upuštění už samo o sobě je celkem silné a využitelné.
Autorská citace #34
7.6.2020 14:42 - GOLEM
Já bych to řešil, že z místa kde protivník upustil zbraň je jej nejprve nutno nějak dostat tj. odstrčit aby k té zbrani byl volný přístup. Jinak by taky mohli vznikat paradoxy jako co když dotyčný měl i štít a spadla zbraň pod nej, jak je zbraň natočená protože brát někomu pod nohama zbraň např za ostří bych nechtěl.
Autorská citace #35
7.6.2020 14:50 - Tarfill
No, hmmm,
formulaci "to kouzlo by bylo o dost víc k ničemu" jsem zvolil fakt nešťastně, pravda, nemyslím si, že by bylo k ničemu.

Ale pokud má být to kouzlo zároveň silné jak sviň a zároveň nejslabším nad cantripem, tak se nedivím tomu, že se na něj lze dívat ze dvou stran.

I poměrně mocné kouzlo lze jedním úspěšným hodem nepřítele změnit na neškodné, nebo obyčejné kouzlo seslané z vyšší úrovně s těžkým stupněm obtížnosti může vyznít jako mocné...

Trocha další rebelská teorie - je někde konkrétně uvedeno, že upuštěná zbraň dopadne přesně na pole s bojovníkem? Nenašel jsi někde třeba na anglických serverech, jestli je nějaká šance, že by zbraň dopadla na pole vedlejší?
Protože kdybych se chytl od začátku myšlenky, že zbraň dopadne na vedlejší pole, měla by popisováná akce nepřátel podobný průběh...
Autorská citace #36
7.6.2020 15:01 - Aegnor
To kouzlo je silný jak sviň kvůli potenciální kreativitě a řešení problémů. Ale samo o sobě by toho moc dělat nemělo.

Tarfill píše:
Trocha další rebelská teorie - je někde konkrétně uvedeno, že upuštěná zbraň dopadne přesně na pole s bojovníkem?

máš okolo sebe kruh s průměrem cca metr a půl. V ruce držíš meč, nějak se s ním pasivně bráníš (tzn. nejsi zrovna pod útokem, ale ani se s ním nedrbeš na zádech). A najednou jsi donucen ten meč pustit. Kam ten meč asi tak dopadne? Do kruhu, nebo mimo něj?

Já si nedokážu představit, že bych dostal rozkaz "pusť" a na to bych zařval "YEET" a hodil ten meč někam tři metry od sebe.
Autorská citace #37
7.6.2020 15:26 - Tarfill
Aegnore,
jsem s Tebou za jedno, jen jsem se schválně zeptal, jestli by se někdo chytil i téhle varianty.
Autorská citace #38
7.6.2020 16:18 - sirien
Tarfill: DnD má dlouhou tradici problémů s kreativním využíváním kouzel a s vhodnou kategorizací kreativně využitelných kouzel.

Problém je, že ten magickej systém (zdroje, omezení) na to prostě neni stavěnej. Od základu je uvažovaný, že kouzlo je konkrétní věc, která má jasnej specifickej efekt, kterej má svojí sílu a lze kategorizovat. A pro většinu kouzel to skutečně platí - efektivně jsou vyjádřená jen nějakým zraněním a gamistickým efektem (stavem atp.), které lze na pohodu porovnat. Tohle můžeš vidět i na tom, jak jsou omezení mnoha kouzel popř. jejich na pohled podivně vysoká kategorizace napsaná pouze podle jejich bojového kontextu (tradičně třeba cokoliv umožňujícího létání nebo neviditelnost atp.) Bohužel, čas od času někoho napadne udělat kouzlo, které funguje nějak jinak a je otevřené interpretcím, nebo, co hůř, nápadům. Což dává smysl, protože taková kouzla působí zajímavě a cool - bohužel to jsou systémové pasti.

Protože ten systém a většina kouzel v něm jsou jaké jsou, tak mnoho tradičních a gamisticky-pravidlově orientovaných hráčů je na to zajetejch a zvyklejch a přesně takhle ta kouzla využívá. Když mají kouzlo Rozkaz, tak v 99% případů prostě použijí něco z "listovaných příkladů", které mají konkrétní popsaný efekt. Takoví pak na to kouzlo koukaj a maj ho za slabý - kvůli všem těm argumentům, co zazněly i tady ("ah, meh, jestli to pak neumožní i X tak to je slabý, protože v další akci to zvedne, etc...") A bohužel právě podle těchto se většinou provádí kategorizace. Jenže pak máš tu část hráčů, kterým se u takových kouzel rozzáří oči a zkusej s nima podpálit herní svět, jen aby ho viděli hořet.

Prestidigitation je v tomhle směru slavný už někdy od 2. edice. Hráči, co při hraní kouzelníků dlabali na firebally a zaplnili si většinu slotů prestidigitationem - a jeli po hraně limitů a dělali prasárny typu "aha, na mě se řítí obr jo? A má boty, jo? Pretidigitation, v půlce běhu náhle šílenejma uzlama svázaný tkaničky". Cokoliv, co působilo neškodně a drobně a jako něco, co by mimo boj bylo zdrojem laciného triku pro pobavení publika, se stávalo primárnim cílem a bodem exploitu - přezky u sedel, pásky u pochev zbraní, uzlíky/očka držící tětivy luků, šňůrky u měšců, opasky u kalhot... "controlling" efekt toho kouzla prolítával stropem. A protože většina skupin o hře nepřemejšlí jako o wargaming bitce ale jako o příběhu, tak jakákoliv snaha tohle omezit způsobovala DMům instantní migrénu, protože jakejkoliv limit na efekt který v boji byl silný, ale mimo boj by pomalu nestačil na to vydělat si na náměstí na oběd, tvořil instantní paradox ("Cože? Takže jako můžu vyčarovat králíka odnikud, ale nemůžu svázat tkaničky? Bullshit!")

Tohle vytvořilo disproporce mezi tím, jak bylo kouzlo kategorizované a jak silné bylo reálně (potenciálně, v rukou některých), takže vznikly nějaké velmi arbitrární a pro ne-DnDčkaře od pohledu WTF limity. Wish mě napadá sem spadá taky, mimochodem (většina gamistů okolo o tom přemejšlí v intencích náhrady nižších kouzel - druhá skupina na to kašle a vymejšlí užití ve fluffu světa. Protože se to kouzlo ukázalo bejt nekontrolovatelný, tak tam přibyla podmínka jeho permanentní ztráty - ale jen pro ten druhý případ užití. Což, sorry, má "ZOUFALEJ HOT PATCH" napsáno neonovym blikajícim nápisem)¨


Kouzlo Rozkaz je v tomhle v podstatě další Prestidigitation. Dej to úzkoprofilovému pravidlovému gamistovi a řekne "co? Jen tohle? Za celej jedničkovej spell slot? Meh, kde je něco co dá damage nebo heal". Dej to hráči, co v Mage hraje mind-magiky a tohle kouzlo nikdy neopustí jeho připravenej seznam.

Trik je v tom, že omezení tohodle kouzla by mělo bejt zjevný - je to prostě jendoslovnej rozkaz, kterej protistrana nárazově splní. Tečka. To je dost limitující - do jednoho slova toho nenarveš tolik (ani v angličtině, v češtině je fér ty zvratná zájmena atp. ignorovat...) Bohužel, pro úzkoprofilové gamisty (a teď sorry, já fakt nechci na nikoho koukat z patra, ale jako pojmenujme to jak to skutečně je) by to bylo totálně nepoužitelný - v podstatě někde na úrovni triku, a i tam by se našly lepší. Aby se to dorovnalo, tak tam v těch příkladech došlo k rozšíření působnosti brutálně gamistickym způsobem, kterej ale ruší "čistotu" toho kouzla. Typicky klauzule "a pak skončí svůj tah" je OČIVIDNÁ záplata na gamistickej rule-lawyering "tak já tu zbraň pustim a pak si jí zas interakcí seberu, hahaha!" - bohužel tomu kouzlu dodává dodatečnej efekt NAD rámec toho samotného příkazu, čímž ruší tu původní sebe-regulaci.

Pokud umožníš hráčům tuhle dodatečnou gamistickou působnost dál exploitovat, tak to kouzlo už fakt natvrdo posíláš do stavu kdy by mělo patřit na 2. nebo 3. level.
Autorská citace #39
7.6.2020 16:50 - Šaman
Přesně jak píše Sirien. To kouzlo má potenciál rozbít svět, resp. přetvořit ho do jiné podoby než jak se většinou hraje. (Jakoby středověk.)

K čemu soudy, když stačí prvoúrovňový kněz a rozkaz "přiznej", nebo "vyzpovídej se"? Pak stačí nějak odhadnout jestli cíl hodil záchranu, nebo ne. Pokud ne, máme jistotu. Pokud ano, lze to zopakovat, nebo předvolat low lvl svědka, který sice vypovídat nechce, ale… příkaz.

Sociální interakce? Ztrapnění, zkompromitování, nebo zatčení konkurentů je hračka. (Sirien někde psal, že není nutná hlasová složka? Jak to? Imho musí cíl příkaz slyšet a rozumět mu. Ale jestli opravdu není, tak je to ještě víc broken.) Konkurenční slechtic tancuje na plese s královnou? KOUSNI! (A když to nikdo neuslyší, tím líp.)
Nebo POLIB, SVLÉKNI, UDEŘ - pokud by si na kousni! kousal ret a myslel by že na to vyzrál. Pokud projdou zvratná zájena, tak ke všemu přidat JI ať je to tutovka.
Až bude před soudem, tak URAŽ! nebo NADÁVEJ! a konkurence je vyřízená.

Žebraví mnichové toto kouzlo mají nejspíš ve všech slotech. PODARUJ!

A příkaz LEHNI uprostřed souboje je taky dost nepříjemný.

Alchymista manipuluje s nějakou nebezpečnou látkou, typicky výbušninou? Ten by to měl asi přehodit, ale kdyby ne - PUSŤ.


Atd. Můj kouzelník v oDrD byl přesně ten typ, který popisuje Sirien. Pár útočných kouzel stačí, ale jinak měl všechny možné detekční, odemykací, transmutační a podobná kouzla. ani je nevyužíval tolik v boji, ale mimo boj byla družina prakticky nezastavitelná. Tunely v hradbách mávnutím ruky, metamorfóza do kapitána strážných, nebo taky do černé mamby či orla… přitom všechno dost levná kouzla, proti těm co dávaly dmg.

Zajímavé je, že teď ve Fate to nutkání dostat z kouzla až absurdní maximum nemám. Ale když je přesný popis černý na bílém, vidím v hlavě jak by to šlo využít a chci to zkusit.
Autorská citace #40
7.6.2020 17:03 - Log 1=0
Šaman píše:
POLIB, SVLÉKNI

Políbím ji ruku, svléknu si rukavici. Zato s kousáním jsi mě možná dostal.
Takový souboj kreativity.

OT: Jedno z nejlepších míst mé staré kampaně bylo seslání Tašina děsivého smíchu během závažné královy řeči na komořího, který vzal úplatek 500 zlatých za to, že posune Agnes Alardovou (PC) na začátek seznamu, o kterém dotyčná neví, že je abecední.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074470996856689 secREMOTE_IP: 3.141.24.134