Kultura

York
2.8.2020 11:30
Ilustrace a grafika
Všechno o tvorbě grafiky a ilustrací.
Autorská citace #1
2.8.2020 11:32 - York
Nejlepší řešení grafiky je samozřejmě najmout si profesionálního grafika a ilustrátora, to chci ale nechat až na finální produkt a betaverzi zpracovat vlastními silami. Naučit se malovat na slušný úrovni chce talent a spoustu let praxe a ani jedno nemám, takže chci zkusit využít volně dostupný ilustrace. Není to ovšem tak triviální, jak by se mohlo zdát - učím se za pochodu a ocením každou radu.

Postupně se budu ptát na konkrétní věci, nejdřív sem ale hodím stávající koncept. Obrázky zatím nejsou zasazený do textu - ve finále nebudou nutně celostránkový, teď jsem ale pro srovnání hodil každej na jednu stránku. V pdfku je jich víc, přímo jsem linknul jen několik na ukázku.

edit: Zapomněl jsem říct, že obrázky jsou prohnaný filtrem, aby vypadaly jako kresba. Výsledná podoba se dá trochu ovlivnit - cílem je, aby to vypadalo jako jednotnej grafickej styl (zdrojový obrázky jsou stylově každej jinde).


• Napadá vás, co by se na tom dalo zlepšit jinak než "sežeň si pořádnýho grafika" nebo "nakresli něco lepšího"?

• Který obrázky vám přijdou dobrý a který slabší (pište čísla stran)?

• Který z nich nezapadají do grafického stylu?










Všechny obrázky v pdfku.
Autorská citace #2
2.8.2020 12:26 - Jerson
Obrázky (fotky) převedené do kresby vypadají nepřirozeně, konkrétně 4 a 15.
Trojka vypadá jako fotka plastových mincí převedená do kresby.
Autorská citace #3
2.8.2020 12:34 - Jezus
Docela souhlas s Jersonem. Hlavně 15, ale i tu 4-ku by to chtělo jednoduší kresbu (když má vypadat jako kresba). I u těch mincí bych dal přednost ne tak detailnímu obrázku, ale pro mě to není až taky rušivý.
Hádek (2) se mi líbí.

(Btw, pokud by to bylo mělo sloužit jen jako placeholder, kde budeš časem něco lepšího, tak až na tu 15 by to asi stačilo...)
Autorská citace #4
2.8.2020 12:52 - York
Zajímavý, zrovna 15tka mi přijde že vyšla fakt pěkně.
Autorská citace #5
2.8.2020 13:12 - Log 1=0
15 mi přijde v pohodě, ale ta 4 už se mi fakt nelíbí, jako že by i prázdné místo bylo lepší, než tohle.
Autorská citace #6
2.8.2020 13:43 - York
Zkusil jsem si ještě trochu pohrát se čtyřkou. Hodím sem dvě varianty "sytosti", ať máte představu, co jsem schopen filtrama ovlivnit:



Autorská citace #7
2.8.2020 13:56 - Jerson
Nejde o sytost, ale zvýraznění hran a chybějící stínování, které automatický převod neumí udělat.
Autorská citace #8
2.8.2020 14:09 - LokiB
15 je pro mě ok
4 má moc detailů, které ale v tomto stylu rozpliznou ...
Autorská citace #9
2.8.2020 14:52 - York
Loki: Zkusil jsem despeckle na snížení detailů:



Je to lepší?

(Přijde mi to spíš horší...)
Autorská citace #10
2.8.2020 18:46 - Čindi
Až na stranu 17 (řecký nebo římský chrám) mi to přijde použitelný.
Autorská citace #11
2.8.2020 20:24 - Strom
Kromě č.4 mi to připadá slušné. Můžeš sem hodit zdrojový obrázek? Tuším že by se s tím dalo dělat víc, ale těžko radit, když nevím z čeho vycházíš.
Autorská citace #12
2.8.2020 20:49 - York
Autorská citace #13
2.8.2020 21:42 - Chyba
často se objekty v předu opticky posouvají dozadu a naopak- tmavé ostré tlusté dopředu, světlé tenké dozadu (hlavně 6,8,13) jindy tato intenzita ovávádí pozornost mimo "hlavní motiv" (např u 9 mám pořád tendenci od obličeje sklouzávat k nařasenému rukávu a u 11 k šněrování) dále přehnaně tučné obrysy (7 a hlavně to tluče do očí u 17 u stínu). pro představu jsem něco za pár minut spatlat. vlevo Yorkovo, vpravo úprava.
Autorská citace #14
2.8.2020 22:07 - York
Chyba: Je u toho zakázanej přístup, nejde to zobrazit.
Autorská citace #15
2.8.2020 22:38 - Chyba
už by mělo jít
Autorská citace #16
3.8.2020 08:13 - wlkeR
Jn, filtr Skica je sice fajn, ale jak říkal Jerson, skicování není jen "obtáhni to tužkou," ale "obtáhni to tužkou, aby to nějak vypadalo." Zároveň se při tom dají dělat i drobný úpravy, který třeba originál nemá. Já to pro svoje ilustrace (starý příklady, ale postačí) prostě obtahuju ručně pomocí grafickýho tabletu, který jsou v týhle době docela levný. Vytáhnu hlavní linie (ty okrajový obtahuju víckrát, aby byly silnější a obrázek víc vystupoval ze stránky) a všechny detaily, který na obrázku chci (čím víc jsou v popředí, tím víc detailů, obecně), nakonec si naznačím nějaké linie stínů a patřičné oblasti vyšrafuju. Není to zázrak, je to styl :D

Každopádně mi přijde, že už to pozadí se strašně hlásí o pozornost, já bych ho trochu utlumil.
Autorská citace #17
3.8.2020 12:31 - York
wlkeR píše:
obtahuju ručně pomocí grafickýho tabletu



O tom už taky delší dobu přemýšlím. Máš představu, jaký technický parametry jsou u grafickejch tabletů nejdůležitější?
Autorská citace #18
3.8.2020 12:47 - LokiB
Jako významné parametry jsem bral (bez pořadí):

- počet úrovní rozlišení síly přítlaku pera
- rozlišení náklonu pera
- velikost aktivní plochy
- počet programovatelných tlačítek a jejich snadná dostupnost

Pořídil jsem si HUION New 1060 Plus ... a na to, co jsem potřeboval (obkreslovat, dokreslovat, upravovat atd) , to bylo ok.
Na profi malbu by to nebylo :)
Autorská citace #19
3.8.2020 12:48 - York
Chyba: Díky za radu a za ukázku, je to rozhodně lepší. Až budu mít představu o tom, který obrázky opravdu použiju, zkusím si s tím pohrát.
Autorská citace #20
3.8.2020 12:54 - LokiB
Ad skicy - podle mě se ke skicování moc nehodí obrázky, které mají hodně detailů. Protože ty se ve skice dost rozpliznou, jsou nezřetelná a čtenář se marně snaží rozluštit, co to má být. Viz zrovna obrázek 4.
Autorská citace #21
3.8.2020 12:55 - York
LokiB píše:
Pořídil jsem si HUION New 1060 Plus


Vypadá zajímavě, ale nejspíš už je staženej z prodeje, ani heureka ho nikde nenašla...


edit: Docela dobrej článek o grafickejch tabletech.
Autorská citace #22
3.8.2020 14:29 - wlkeR
Na tyhle superjednoduchý věci stačí prakticky cokoli. Pomineme-li existenci tabletů s displejem, který jsou overkill, tak asi největší rozdíl, který jsem na tabletech kdy pocítil, bylo pero s pevným a odpruženým hrotem. Někomu sedne to, jiné ono.

Článek se mi nějak nechce načíst.
Autorská citace #23
3.8.2020 14:47 - LokiB
Jak jsem psal, nejsem profi grafik, nekreslím s tabletem moc ... ale při práci mi přišlo stěžejní, kolik tlačítek mám k dispozici, jak se ovládají, a to jak na tabletu, tak na peru.

Protože když kreslíš třeba v GIMPu s tabletem, tak nechceš pořád přeskakovat na klávesnici nebo myš, abys zvolil jiný nástroj, zvětšil/změnšil stránku, otočil ji ... atd.
Akce chceš vyvolávat tlačítky tabletu a pera ... a je třeba, aby byly použitelné tak, abys z toho při práci nedostával křeče do ruky (což se mi třeba jakožto nezkušenému děje :))
Autorská citace #24
3.8.2020 21:24 - Tarfill
Yorku,
obrázky podle mého hodnocení:
- jak již zaznělo - č. 4 není povedený. A ani se mi nelíbí barevný originál, je to prostě v dvojbarevné verzi matoucí a originál se mi nelíbí ani tak ;-)
- u č. 5 je slaběji vidět hlava a špička meče, což je trochu škoda. Kdyby se podařilo tu horní část obrázku ztmavit či lépe vyfiltrovat, bylo by to asi lepší.
- č. 8 na mě působí divně. Mám pocit, jako kdyby ten střelec stál v pozici, která není úplně ideální pro reálnou střelbu, tedy technicky chybně nakreslený obrázek. Sice nejsem lukostřelec (a budu rád, pokud mi někdo v lukostřelbě zdatný tohle klidně vyvrátí), ale mám pocit, že se reálně střílí víc od boku a postavení tělo toho střelce mi připadá chybné, stejně jako pravá ruka, která natahuje luk.
- č. 6 nemám třeba pochvalný názor, ale to se jedná spíš o ten obrázek jako takový (prostě se mi nelíbí), ale to je už hodně subjektivní.
- č. 9 je nějaký filtr reálné fotky, že? Nějakej týpek z larpu, nebo dovového jarmarku. k těm ostatním kresleným fotkám mi díky tomu moc nesedne. Jinak pokud je to kresba, tak mlčím a uznávám, že velmi povedená.
- č. 10 - to má být ženská nebo chlap? Připadá mi škoda, že je ten obrázek uříznutý hned pod rameny. Takhle na mě působí nedodělaně a sám bez textu hodně ošizeně. A právě proto, že nepoznám, že je to muž nebo žena mě mrzí, že nevidím více.
- č. 12 - to má být klepadlo? Pro mě příliš nepovedený obrázek se spousty detailů, které v této dvojbarevné kombinaci jsou spíš na škodu.
- š. 13+14 - tady se mi trochu tříská účelovost. Na první pohled samozřejmě pěkný ženský, který jsou ale nějak zprzněný snahou o efektivní nahotu a dlouhejma drápama. Nějak zjišťuju, že jsem ve věku, kdy mě tohle už nějak nerajcuje a spíš se ptám, k čemu mají být tyto obrázky přiřazené. Protože jestli je to jen prvoplánová snaha o sexy ženský, tak u mě to není hezké. Jako samozřejmě, tahle dvojbarevná kombinace mě nutí koukat se třináctce mezi nohy a odhadovat, jak to vypadá na reálném obrázku, ale když se podívám na zbytek, říkám si "škoda sakra." Proč jsou takhle zbytečně uměle vyzývavé a k jaké kapitole je hodláš použít?
- č. 16 mi připadá zbytečně složité a detailní, což v konečném důsledku hodně splývá a mate.
Ostatní - 2, 3, 7, 11, 15, 18 jsou v pohodě použitelné.
Autorská citace #25
3.8.2020 21:42 - York
Tarfill píše:
Na první pohled samozřejmě pěkný ženský, který jsou ale nějak zprzněný snahou o efektivní nahotu a dlouhejma drápama.


Podle mě jsi už přecitlivěj. Ano, takovej kostým by byl nepochobně extrémně nepraktickej, kdo ví, jak by vůbec držel dohromady a ano sálá z něj zvýraznění sexuality. Na rozdíl od typický sexistický fantasy ale tady věřím tomu, že by si něco takovýho na sebe vzala holka, která chce z nějakýho důvodu bejt sexy - a jsme ve fantazy, takže trochu tý nepraktičnosti snesu.


Tarfill píše:
k jaké kapitole je hodláš použít?


To je otázka u všech těch obrázků. Ideální postup by samořejmě byl číst text pravidel, inspirovat se jím a kreslit podle toho. Když ale chceš použít existující obrázky z relativně malýho výběru, tak je postup nutně opačnej a ve většině případů to bude aspoň částečně out-of-kontext. Je ale otázka, jestli kontextovost obrázků je až tak podstatná - pořád mají hromadu dalších rolí, třeba navození celkový atmosféry a vytvoření představy o stylizaci hry.

To, kam jednotlivý obrázky umístit, ale ještě určitě budu řešit - a ke grafice to patří, takže nejspíš tady.

Ono obecně je toho překvapivě mnohem víc než "sehnat nějaký obrázky". Výběr je dost důležitej - nejde jen o to, aby byly hezký, ale taky aby sedly do zamýšlený stylizace hry, aby "šly k sobě" a aby se aspoň trochu hodily k obsahu, kterej maj ilustrovat. Mám se co učit :-)


Tarfill píše:
č. 9 je nějaký filtr reálné fotky, že?


To je většina těch obrázků. U tohohle je to ale zrovna hodně vidět.


wlkeR píše:
Článek se mi nějak nechce načíst.


Nemyslel jsem to tak, že byste ho teď měli všichni číst. Je to užitečnej zdroj pro někoho, kdo zrovna vybírá grafickej tablet, třeba se ještě bude někomu hodit.
Autorská citace #26
3.8.2020 22:19 - MarkyParky
York: Seš si opravdu jistý tím free use?

#7 je fotka Bilbovo nory z Hobitína na Novém Zélandu a moc bych se divil, kdyby ta scéna nebyla autorským dílem.

Resp. Je možné, že autor té fotky si neuvědomil, že fotit soukromý movie set na soukromém pozemku nespadá pod svobodu panoramatu a označil ji jako volně šiřitelnou, ale IMHO není.
Autorská citace #27
3.8.2020 22:26 - York
MarkyParky píše:
Seš si opravdu jistý tím free use?


Ano. Zrovna Hobitín najdeš jako royalty free image na několika sajtách.
Autorská citace #28
3.8.2020 22:35 - Aegnor
Tarfill: u osmičky máš pravdu.
Autorská citace #29
3.8.2020 22:38 - York
Aegnor píše:
u osmičky máš pravdu


V originálu je to fotka, ta holka prostě jen neumí střílet z luku :-)
Autorská citace #30
4.8.2020 10:18 - MarkyParky
York: Aha, ok.

Navazující otázka je, jestli teda chceš takhle profláklou scénu použít, jen kvůli tomu, že to jde.

Ale to je spíš námět na zamyšlení ohledně stylizace, ne že by to bylo nutné nějak hloubš řešit.
Autorská citace #31
4.8.2020 10:35 - Gergon
Asi jsem nějak nepochopil, kam jsou ty obrázky určený?
Autorská citace #32
4.8.2020 11:06 - Log 1=0
Pro betaverzi příručky Yorkových pravidel.
Autorská citace #33
4.8.2020 19:10 - Gergon
To jako další pravidla? Kromě dračí hlídky a jeskyní a draků, tak něco nového?
Autorská citace #34
4.8.2020 19:16 - Log 1=0
https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=286&t=15126&start=2385

Jaké s tím má vlastně ambice ti ale York musí říct sám.
Autorská citace #35
4.8.2020 20:37 - York
gergon píše:
něco nového?


Ve skutečnosti staršího než obojí zmiňovaný. Když něco děláš několik let, tak si načasování nevybereš.

edit: Tohle téma bych rád nechal pro grafiku. Pokud tě to zajímá, pokračovat můžem třeba tady. Nebo ještě líp ve vývojový diskusi na RPG fóru (vývoj je od začátku zcela otevřenej).
Autorská citace #36
4.8.2020 21:16 - Gergon
Mě šlo o grafiku - protože je rozdíl jestli ty obrázky chceš použít pro domácí hru kde to ukážeš hráčům, nebo chceš vydávat oficiální pravidla do tisku k prodeji. Na tom pak záleží grafické zpracování obrázků a proto jsem se ptal =) pro domácí hru a pár přátel, nebo volně stažitelné dobrodružství na kostce - obrázky ok. Ale pro cokoliv většího bych doporučil se vydat jinou cestou, než stáhnout něco volného z netu a prohnat to filtrem ve Photoshopu.
Autorská citace #37
4.8.2020 21:35 - LokiB
gergon: a jakou cestu bys pro fan-made pravidla doporučil, i vzhledem k poměru cena/výkon?
Autorská citace #38
4.8.2020 21:51 - York
gergon píše:
Ale pro cokoliv většího bych doporučil se vydat jinou cestou


Jiná cesta je buď zaplatit grafika nebo nějakýho přemluvit, aby pro tebe pracoval zadarmo. To druhý je ještě větší chiméra než shánění spoluautorů - potenciální spoluautory aspoň nějaký znam, potenciálního dobrovolnýho grafika na patřičnym skill levelu žádnýho.

S případným financováním je otázka, kdy do toho chceš vrazit prachy a jestli je vůbec máš. Končina a Dračí hlídka jsou praktický ukázky toho, že vrazit hned z kraje prachy do grafiky má pozitivní vliv na propagaci, na druhou stranu ale nijak zvlášť zázračnej vliv na kvalitu samotný hry. A když prachy na špičkovou grafiku nemáš, tak je docela dobrý mít nejdřív přiměřeně kvalitní hru, než je začneš shánět (ať už formou crowdfundingu, hledání nakladatele nebo jinak).

Kromě toho s grafikou se pojí spousta dalších věcí, jako třeba volba celkovýho stylu, výběr ilustrací, zasazení do textu a podobně, což jsou všechno skilly, který můžeš v pohodě trénovat i na obrázcích postahovanejch z netu, pokud to teda nechceš všechno nechat na grafikovi, což jsou ale náklady navíc.


A ještě jedna věc: Opakovaně mě překvapuje, co všechno zvládnu udělat i jako negrafik, když se tomu trochu věnuju a když se mám od koho učit. Viz třeba ta poznámka od Chyby - na to, že stínování je důležitý, bych možná časem přišel sám, ale jeho rada mě posunula o míle dopředu a navíc si teď o tom můžu nastudovat víc, když vím, na co se mám zaměřit. Stejně to funguje se sazbou, tvorbou herních doplňků (karty, deníky, mapy) a podobně. "Nalejt do toho prachy" je samozřejmě vždycky lepší řešení, ale na spoustu věcí je to zbytečnej overkill a slušnýho výsledku jde dostáhnout i jinak - a přesně o tom by tahle diskuse měla bejt (minimálně do doby, než se nám podaří nalákat sem profesionální grafiky a diskuse se posune na jinej level).


edit: Ještě proč teď vůbec u těch obrázků řeším práva: Pokud to, co zvládnu vytvořit vlastníma silama, bude vypadat přiměřeně slušně, tak nejspíš zafinancuju první vydání v malym nákladu právě s touhle grafikou. Je to sice skromnej milestone, ale dosažitelnej.
Autorská citace #39
4.8.2020 22:31 - Gergon
Stejný začarovaný kruh jako všude - nemám peníze tak to udělám levně, ale potom na tom tolik nevydělám, nebo do toho ty peníze investuju a doufám že se vrátí. zkusím nějaký crowd fund a podobně. Ale takovýhle postup to pošle podle mně do kytek, už proto, že to jsou třetí pravidla co mají vyjít v blízké době po sobě. Pokud nemám peníze, investuji svůj čas - grafikovi mohu nabídnout něco výměnou, nebo věnuji hodiny a hodiny práce tomu abych se to sám naučil, ale pořádně. ne to prohnat filtrem ve photoshopu, ale strávit třeba dvacet hodin nad různýma tutoriálama a naučit se alespon základní věci (jako třeba že stíny jsou důležité) a pak tvořit vlastní obrázky. Takových návodů jak malovat jsou tuny. Vím to, protože sám se grafikou a malbou zabývám už hromadu let a přesně tohle dělám. když nejsou peníze na efekty do dračáku, tak sednu k youtube a třicet hodin se učím s novým programem, abych tam ty efekty mohl udělat sám, pokud chci aby ten výsledek měl smysl a nezapadl někam.
Autorská citace #40
4.8.2020 22:44 - York
gergon píše:
Vím to, protože sám se grafikou a malbou zabývám už hromadu let


V tom případě přesně tebe hledám ;-) Učit se to je pointa týhle diskuse.
Autorská citace #41
5.8.2020 09:08 - Gergon
V diskuzi se toho moc nenaučíš - sednout k youtube a strávit hodiny a hodiny trénováním. Videa o kompozici, o barvách, o Photoshopu, o perspektivě ...
Jak jsem psal - kdyby šlo o Fan-made (jak to popsal LokiB), jen tak něco vydat a dát to ke stažení zdarma, tak je to v pohodě. Ale pokud za to chceš, nebo budeš chtít peníze, tak holt musíš něco investovat - svoje peníze nebo svůj čas.
Mě nehledáš, protože za prvé - já jsem tréninkem strávil stovky hodin zdarma a ted už si svou práci a čas nechám zaplatit a za druhé další pravidla považuju za zbytečná a to i Dračí hlídku, takže z nadšení se do toho nepustím. jen se snažím poradit, protože pokud za něco budeš chtít peníze a člověk uvidí obrázky stažené z netu a prohnané filtrem, tak ho to odradí, (pokud teda nebude prodejní cena 50,-). Nemyslím to jako kritiku, nebo urážky, ani tě nechci odradit. Jen říkám zkušenosti a svůj úhel pohledu. Co z toho pro tebe bude přínosné už je na tobě, ostatní mají třeba jiné názory. to je v pohodě. Pokud se ostatním takové obrázky budou líbit,a kupující seženeš, tak je to dobře a přeju ti úspěch.
Autorská citace #42
5.8.2020 09:17 - Lethrendis
A když si tedy necháš zaplatit, tak o kolik by sis zhruba řekl, kdybych chtěl po Tobě profi grafiku/ilustrace knihy typu pravidel?
Autorská citace #43
5.8.2020 09:50 - Gergon
To záleží na mnoha věcech. Například na počtu ilustrací (je rozdíl dělat brožuru typu pirátská pravidla pro Dračí doupě 2 nebo 400 stránkovou bichli pravidel pro DnD), na složitosti, jestli celostránkové plnobarevné, nebo černobílé náčrtky tužkou atd... taky na termínu dokončení. Pokud něco spěchá a je potřeba na tom makat x hodin každý den, nebo je na to rok času a stačí to dělat průběžně... Taky bysme řešili domluvou jestli to bude hodinová sazba za práci, nebo fixní částka za každou kresbu/malbu...
Autorská citace #44
5.8.2020 10:06 - Lethrendis
Tak průměrně na nějakou knihu typu DnD - pár set stránek, ale zase nemusí být ilustrace na každé druhé stránce, ale aby to mělo nějaký celkový fešný layout? Je tohle to, o co jde Yorkovi (a nám všem, co máme v šuplíku vlastní nápady pravidel? :)
Autorská citace #45
5.8.2020 10:30 - Gergon
Velmi hrubým odhadem tak 10 - 20 tisíc - s tím že by to byla nějaká celobarevná obálka vepředu i vzadu, nějaké grafické prvky - linie podél stránek, ozdobné rámečky atd... a uvnitř černobílé malby odhadem tak 10 velkých obrázků a třeba 20 menších, jako je nějaká truhlička, nebo brašna s lektvary v rohu stránky atd...
Autorská citace #46
5.8.2020 10:58 - Lethrendis
Jo, to zní fér :)
Autorská citace #47
5.8.2020 11:11 - Šaman
Jen uvažuji, jestli by nebylo lepší vydat nejprve nějakou free verzi bez grafiky, jen pěkně nastylovanou. Jesti je systém dobrý a uživatele si najde, pak má smysl uvažovat o nějakém crowfundingu. Když se moc neujme, tak bude existovat dokončený systém v pdf.

Pro vlastní družinu je možné použít obrázky bez ohledu na práva, osobně používám GM Binder a barevné obrázky ve stylu DnD 5e příruček. Tedy ořezat je v Gimpu na průhledné png takovým tím "rozkaňkaným" způsobem a vložit do stránky. Chce to aspoň trochu držet jednotný styl (třeba nekombinovat anime-style s nadrozměrnými meči s "realistickým" stylem), ale obecně to snese docela dost. Tohle je dokonce z fotky cosplayerky.
Autorská citace #48
5.8.2020 11:48 - York
gergon píše:
protože pokud za něco budeš chtít peníze a člověk uvidí obrázky stažené z netu a prohnané filtrem, tak ho to odradí, (pokud teda nebude prodejní cena 50,-)


Nerozumíme si. Pilotní vydání v malym nákladu se nedělá kvůli zisku. Smyslem je dostat to na papír (tj. dokázat, že jsi schopen něco dotáhnout až k vydání) a spoustu věcí se na tom naučit. Nejde ani o návratnost investice, dává ale smysl minimalizovat náklady.

Naopak když chceš vydat nějakou novou, nezavedenou hru ve velkym nákladu, tak budeš s největší pravděpodobností prodávat především tisk a grafiku. Dává pak smysl udělat na to kickstarter, protože máš už hotovej produkt a chceš po backerech funding na profesionální grafiku od nějakýho zavedenýho ilustrátora.


gergon píše:
další pravidla považuju za zbytečná


Další pravidla jsou vždycky zbytečná. Nový hry nevznikaj proto, že by bez nich lidi nemohli žít, ale protože je někdo chce vytvořit a vydat. Dračí hlídku píše týpek, kterej chce oživit hraní starýho DrD, JaD píšou lidi, kteří chtěj, aby existovalo DnD 5e v češtině, Skaven vydá Forbidden lands, protože chce a může. Ani já nejsem výjimkou, dělám to prostě proto, že chci, a protože věřím, že mám co nabídnout, a že se nakonec najdou lidi, kteří to ocení a ta hra je bude bavit.


gergon píše:
ted už si svou práci a čas nechám zaplatit


Máš někde ukázky svojí práce?



Šaman píše:
Jen uvažuji, jestli by nebylo lepší vydat nejprve nějakou free verzi bez grafiky, jen pěkně nastylovanou.


Co znamená "vydat free verzi"? Vydáním se většinou myslí tištěná verze a tam musíš zaplatit mininálně tisk a distribuci.
Autorská citace #49
5.8.2020 12:10 - Šaman
York píše:
Co znamená "vydat free verzi"?

Myslel jsem vypustit. Ne vydat. Oznámit že pdf verze je textově ve finální podobě, je nastylovaná (ideálně ČB pro tisk), je přehledná a dobře se čte, je někde ke stažení a pak teprve řešit, jestli to vypadá, že by zaplatilo vydání.

Protože jak mám oDrD nostalgicky rád a jak se mi některé kousky tvých pravidel líbily (ty ale nebyly podle staré školy) a jak uvažuji, že Dračí hlídku si prolistuji a možná i koupím (pokud to bude lepší DrD 1.6), tak velmi pochybuji, že Dračák podle staré školy by mě na pultu zaujal ke koupi. Bez propagace, bez alespoň průměrné grafiky, což všechno stojí peníze.

A pokud to děláš primárně kvůli své družině, pak bych prostě obšlehl nějaký osvědčený layout template, vzal obrázky které se ti líbí a šířil to mírně opatrně. Ale družina to ocení, což je třeba v mém případě hlavní cíl.
Autorská citace #50
5.8.2020 12:34 - York
Šaman: Pdfko ke stažení k dispozici určitě bude.

Prodej zatím neřeším, k tomu je ještě daleko. Řeším teď betaverzi. Ale jinak máš samozřejmě pravdu, Dračí hlídka po grafické stránce nastaví laťku hodně vysoko.
Autorská citace #51
5.8.2020 13:18 - ShadoWWW
York píše:
Nový hry nevznikaj proto, že by bez nich lidi nemohli žít, ale protože je někdo chce vytvořit a vydat.

Vždycky musí být někdo, kdo se do toho pustí, to je jasné, bez toho může být poptávka, jaká chce. Ale (potenciálně) úspěšné hry nevznikají z autorova rozmaru. Vznikají na poptávku, protože současná nabídka v něčem pokulhává a nová hra/překlad ji vyplňuje.

Když vezmu příklady v Česku:
  • DrD vzniklo na poptáku po RPG jako takovém.
  • DrD+ vzniklo jako poptávka po realističtějším systému.
  • Shadowrun (překlad 2e) vznikl jako poptávka po něčem víc sci-fi (ale stále fantasy)
  • Střepy snů vznikly jako poptávka po jednoduchém, univerzálním, příběhovém systému
  • Překlad 5e vznikl jako poptávka po dobrém DnDčku
  • Dračí hlídka vznikla jako poptávka po starém Dračáku
  • Zapovězené země vznikly jako poptávka po survival systému v pěkné krabici
Každý z těch systémů vznikal jako výplň něčeho, co tu chybělo. Úspěšnost hry je pak na cílovce, která tvořila základ té poptávky.
Autorská citace #52
5.8.2020 13:55 - Jerson
ShadoWWW píše:
DrD vzniklo na poptáku po RPG jako takovém.

Nerad bych spoamoval diskusi, ale žádná poptávka pro RPG u nás nebyla, protože kromě pár lidí, kteří si přivezli DnD nikdo ani netušil, že takové hry existují.

DrD+ vzniklo jako projekt Vládi Chvátila - RPG se sjednoceným systémem - ještě dříve, než po něm nějaká poptávka byla. Až následně byl tento projekt převzat jako nová verze Dračáku.

Střepy snů vznikly jako Erikův projekt na základě rozebrání jeho původní představy o RPG systému na přednášce (mnou) a dlouhé diskusi na RPG Fóru. Žádná poptávka po takové hře nebyla.

To samé se týká Příběhů Impéria nebo Hrstky - zejména po tom druhém nebyla vůbec žádná poptávka.

Btw. máš docela zvláštní seznam - Střepy snů jsou mnoha lidem prakticky neznámé, DrD+ byla prakticky propadák, rozhodně bych tomu neříkal "úspěšné".
Autorská citace #53
5.8.2020 14:02 - York
Jerson píše:
Nerad bych spoamoval diskusi


Jojo, jestli můžu poprosit, přesuňte to jinam. Je to Shadowovo oblíbený téma, takže nejspíš vydá na novou samostatnou diskusi.
Autorská citace #54
5.8.2020 19:02 - Gergon
Ukázky různých grafických prací průběžně na mém instagramu. Je jich tam jen pár, ale snad stačí. kdyžtak mohu další poslat na email, ale pokud jde zatím o freeverzi pro pdf a fanoušky aby se otestoval systém, tak chápu, že nemá smysl do toho nvestovat větší peníze na grafiku.
https://www.instagram.com/inferno.production/
Autorská citace #55
5.8.2020 19:18 - York
Gergon: Třeba tohle?

Autorská citace #56
5.8.2020 19:29 - Gergon
jop třeba to, je to asi v polovině procesu focené.
Autorská citace #57
5.8.2020 19:47 - York
Že má ta chuďěra dost podivný proporce asi víš, ale na tom se určitě dá zapracovat. Nasadil jsi laťku dost vysoko ;)

Na druhou stranu moje představa ačkový ilustrace je třeba tohle:

Autorská citace #58
5.8.2020 20:28 - Gergon
tak bylo to takové čmárání tužkou pro vyplnění volného času, navíc focené na mobil, takže stíny nic moc extra, navíc jsem myslel že chceš něco levného. To co posíláš jako áčkovou ilustraci zvládnu taky, ale ta cena vzhledem k náročnosti a času bude těch 10 000,- za jeden obrázek.
Autorská citace #59
5.8.2020 20:30 - Gergon
ve volné chvíli pro zábavu jsem dělal už před dvěma roky třeba tohle:
https://www.instagram.com/p/BuJBrwTA4id/
Autorská citace #60
5.8.2020 20:35 - Gergon
nebo si podklady nafotím jako reálné fotografie, proženu to photoshopem, domaluju digitálně a pak mám takovýhle výsledek, který už mohu protáhnout pár filtrama a udělat z toho kresbu nebo malbu: - pořád lepší než stažené z netu fotky hobitína, nebo tu paní, která zabila hada, ale ta krev na meči a mrtvola hada jsou poznat už na dálku že to je dělaný ve photoshopu a ještě dost amatérsky.
https://www.instagram.com/p/B-c5ofjpdAF/
Autorská citace #61
5.8.2020 22:11 - Gergon
i když můj styl není takhle realistický - spíš malba ve stylu jako jsou obaly na příručkách pro dnd 5e.
Autorská citace #62
5.8.2020 22:55 - LokiB
Mne se nektere ty obrazky, ktere daval York, do pravidel ala DrD hodej lip, nez kdyz je to barevná fotka doplněná o efekty, na ktere to zůstalo jasně patrné, ze jde o fotku.
Autorská citace #63
5.8.2020 23:02 - York
Trochu s tím dál experimentuju a došel jsem k celku logickýmu závěru, že v originálu jsou stíny dobře (bodejť by ne, když jsou to většinou fotky), ale ztrácej se při konverzi. Takže teď zkouším různý metody jak stíny z originálu promítnout do výsledku.

A učím se pracovat s novým tabletem :-)
Autorská citace #64
5.8.2020 23:11 - LokiB
York: no a jaký tablet máš?
Autorská citace #65
5.8.2020 23:25 - York
Autorská citace #66
6.8.2020 08:02 - Gergon
však ta barevná fotka by se pak do pravidel samozřejmě předělala do malby, ale třeba ta hranatá krev na hadově hlavě je otřesná i v "kresbě"
Autorská citace #67
6.8.2020 09:01 - Quentin
York: Jak ti funguje tlak na peru? Konkrétně; zvládá to lehké tenké čáry?

Uvažoval jsem taky o XP-Pen, ale odradilo mě, že to má údajně cvakavé pero a neregistruje malý tlak. Mluvím teda o tomhle, ale tipuju, že pero bude podobné.
Autorská citace #68
6.8.2020 09:21 - ShadoWWW
Já mám Wacom Intuos Pro M a nedám na něj dopustit.
Autorská citace #69
6.8.2020 12:19 - York
Quentin píše:
Jak ti funguje tlak na peru? Konkrétně; zvládá to lehké tenké čáry?


Tyjo nevím, jestli jsem na tohle správná osoba, je to poprvé, co mám tablet v ruce ;-)

Tloušťka čáry není o tlaku, teda leda bys používal náklon (to jsem zatím nezkoušel). Prostě si nastavíš tenčí štětec v kreslicím programu. "Lehký" čáry to umí, musíš si ale zase u štetce zapnout Pressure Opacity (tak se to teda jmenuje v Gimpu).


Quentin píše:
má údajně cvakavé pero


Nemá.


Quentin píše:
neregistruje malý tlak


Tohle je v defaultním nastavení pravda, ale citlivost si můžeš nastavit. Zvýšil jsem ji a přijde mi to ok.



ShadoWWW píše:
Já mám Wacom Intuos Pro M a nedám na něj dopustit.


XP pen má stejný nebo lepší parametry za zhruba poloviční cenu. Nejsem tak bohatej, abych platil za značku ;)
Autorská citace #70
6.8.2020 12:43 - LokiB
York: GIMP má celkem dost nastavní pro Dynamics dle pressure sensitivity:

https://docs.gimp.org/2.10/en/gimp-tool-dynamics.html

https://www.gimpusers.com/forums/gimp-user/20699-pressure-to-size-dynamic-won-t-work

A přijde mi, že tloušťka čáry je jedna z možností, kterou tlakem můžeš ovlivnit.
Autorská citace #71
6.8.2020 12:52 - York
LokiB píše:
A přijde mi, že tloušťka čáry je jedna z možností, kterou tlakem můžeš ovlivnit.


A jo, máš pravdu. Dobrý vědět.
Autorská citace #72
6.8.2020 21:25 - York
Stínování dělá straně moc.

Původně:



Nově:

Autorská citace #73
6.8.2020 22:19 - LokiB
Tak jistě, ten rozdíl je nebe a dudy. Dobrá práce.
Autorská citace #74
7.8.2020 00:20 - exi
Daleko lepší. Jenom návrh, mně osobně se moc nelíbí ty ostrý hrany. Zkus se podívat sem nebo sem, jestli by to nešlo trochu zjemnit. Ale samozřejmě je to na tobě :-)
Autorská citace #75
7.8.2020 00:29 - York
Exi: Sorry, mě se právě tenhle styl líbí, proto jsem ho vybral ;)
Autorská citace #76
7.8.2020 00:43 - York
Aha, jasně, už rozumím. Přijde mi ale, že to, co jsi linknul, se hodí spíš pro barevný obrázky. Můžu to ale samozřejmě vyzkoušet.
Autorská citace #77
7.8.2020 19:52 - York
Možná přece jen ještě jednou zvážím barvy. Předtím jsem zkoušel filtr na malbu a to nebylo moc dobrý, teď jsem vzal finální obrázek upravenej pro jednobarevnou verzi, vyexportoval ho před desaturací a nevypadá to vůbec špatně:



Jednobarevná varianta:

Autorská citace #78
7.8.2020 20:54 - LokiB
hele asi jak na co, některé zas s barvou budou divné
Autorská citace #79
12.8.2020 15:16 - wlkeR
Stejně si myslím, že to všechno pořád je moc přebíjeno tím pozadím :/ Ale jináč mílový pokrok.
Autorská citace #80
12.8.2020 17:27 - York
wlkeR píše:
Stejně si myslím, že to všechno pořád je moc přebíjeno tím pozadím :/


Vypadá to tak. V sytější verzi to vypadá o dost líp:



Experimentoval jsem taky s okrajema, jak navrhoval Exi, a přijde mi to lepší než ostrý hrany.
Autorská citace #81
25.8.2020 22:25 - kin
Spousta super a free-to-use ilustrací ze starých historických knih:
https://www.flickr.com/photos/39231654@N04/galleries
Možná by se někomu mohl hodit :)
Autorská citace #82
27.8.2020 13:34 - York
Pár náhledů - ten rámeček na pozadí asi nakonec opustím, abych mohl mít obrázky třeba přes celou dolní část stránky.







Autorská citace #83
27.8.2020 13:41 - LokiB
Do homemade produktu jsou to obrázky zcela Ok
Autorská citace #84
27.8.2020 17:12 - Gergon
Do Homemade a publikované zdarma.
Autorská citace #85
27.8.2020 20:24 - kin
Hele, výrazné zlepšení Yorku. I styl vypadá dost jednotně :)
Autorská citace #86
27.8.2020 22:47 - York
kin píše:
I styl vypadá dost jednotně :)


Nedaří se to zdaleka u všech, záleží na originálu. Holt to pak budu muset probrat. Každopádně to předčilo moje očekávání, mám z toho radost.
Autorská citace #87
8.12.2020 00:09 - York
Eh, tak jsem týpky z Adobe poněkud přechválil. Do psdčka se očividně savujou liknutý soubory - sice teda bez layerů, ale v plnym rozlišení souboru, do kterýho jsou vložený. Takže když do prázdnýho psdčka s velkym rozlišením (7k na 5k pixelů) vložím soubor o velikosti 1,3 MB, výsledný psd má 160 MB! A to jsem, prosím, povypínal všechny přepínače, který to nabobtnaly přes 300 MB. Jako WTF?

Tady to někdo popisuje detailně.
Autorská citace #88
8.12.2020 05:31 - ShadoWWW
Proč k tomu linkování nepoužiješ InDesign (který je k tomu určen)?
Autorská citace #89
8.12.2020 09:37 - York
ShadoWWW: Protože linkování psdček je boží nápad* a jeden z hlavních důvodů, proč stojí za to používat Photoshop místo Gimpu. Tady je k tomu popis a krátkej video tutoriál, kterej to dobře vysvětluje.


* Respektive něco, co se v computer science používá od pravěku, ale konečně to napadlo i grafiky.
Autorská citace #90
8.12.2020 09:48 - Log 1=0
ShadoWWW: Proč pro X nepoužiješ raději nástroj A?
York: Protože X je úplně skvělá věc (viz hlášky a odkazy) a kvůli tomu používám nástroj B místo nástroje C.

Jsem jediný, komu to nezní jako odpověď na otázku?
Autorská citace #91
8.12.2020 10:01 - York
Log: Dejme tomu, že chceš nakreslit několik map, a používat v nich stejný ikony měst, vesnic atd. Můžeš je buď všude rozkopírovat, nebo je tam vložit jako linked smart objecty, což v praxi znamená, že si je dáš do separátních souborů a ty pak do jednotlivých map linkneš. Obrovská výhoda je, že když pak chceš na ikonce cokoliv změnit, stačí to upravit v jednom souboru. Druhá obrovská výhoda by byla, že bys mohl jeden mamutí soubor rozdělit to víc menších - což ale Adobe zabilo tím, co jsem psal. A chceš to dělat v Photoshopu, ne v InDesignu, protože v InDesignu by se zbytek mapy kreslil fakt blbě.
Autorská citace #92
8.12.2020 10:06 - York
Podle tohohle videa srovávajícího Gimp a Photoshop toho Gimp umí mnohem víc, než jsem si myslel - měl by taky mít nástroje na retušování, chytrý selekce a tak. Takže v Gimpu oproti Photoshopu nejsou jen dva zásadní nástroje: smart objecty a adjustment layery (tj. nástroje na nedestruktivní editaci).
Autorská citace #93
8.12.2020 10:09 - Log 1=0
York píše:
protože v InDesignu by se zbytek mapy kreslil fakt blbě.

Tohle je podle mě to, na co se ShadoWWW ptal. A zní to legit.
Autorská citace #94
8.12.2020 10:20 - sirien
Zkoušel si upravit formát? Linkovat png nebo rovnou psd?
Autorská citace #95
8.12.2020 10:21 - York
Sirien: Zkoušel, nepomohlo.
Autorská citace #96
8.12.2020 10:45 - Bouchi
York píše:
A chceš to dělat v Photoshopu, ne v InDesignu, protože v InDesignu by se zbytek mapy kreslil fakt blbě.

Já bych vzal mapu nakreslenou v Photoshopu (bez ikonek), tu načetl do InDesignu a pak na ni v tom InDesignu umístil ikonky. Přijde mi to praktičtější.
Autorská citace #97
8.12.2020 10:49 - ShadoWWW
Bouchi +1
Autorská citace #98
8.12.2020 10:52 - Aegnor
To jsem jedinej, kdo by u kresby mapy uvažoval o Illustratoru?
Autorská citace #99
8.12.2020 11:01 - ShadoWWW
Aegnor: Záleží, jakou mapu chceš. Většinou jde o kombinaci vektorové grafiky (mapových značek) a bitmapové grafiky (podklad, barevné skvrny apod.). Ideální je obvykle specializovaný soft, např. Campaign Cartographer, ale pokud máš volit v rámci Adobe, pak je nejlepší bitmapové části vytvořit ve Photoshopu, vektorové v Illustratoru a celek poskládat v InDesignu.

Takto to dělají i Wizardi nebo třeba Cubicle 7. Výhodou třeba je, že Některé mapové značky nebo názvy můžeš mít ve vrstvách, které pak PJ může podle potřeby v Adobe Readeru zapínat/vypínat.
8.12.2020 11:11 - York
Aegnor: S tím jsem teď celej tejden experimentoval a jsem pořád nerozhodnutej. Na Ilustrátoru se mi strašně líbí možnost cokoliv překreslit bez gumování, super je taky malá velikost souborů. Když ale chceš něco vystínovat, tak je to strašnej pain - v Ilustrátoru máš v podstatě jen čáry, plochy a gradienty. K čárám sice můžeš přiřadit brushe, ale jak s tím začneš pracovat jako s tužkou a třeba něco vyšrafuješ, tak pokud to není plná, jednobarevná výplň, vypadá to příšerně. Barvení výpní vypadá dobře a dá se to vylepšit gradientama (gradient mesh je super), ale je to neúměrně pracný.

Pravděpodobně ale stejně začnu v Ilustrátoru, na hrubý rozvržení mapy mi přijde lepší.
8.12.2020 11:13 - Bouchi
ShadoWWW: Asi myslíš "vektorové v Illustratoru".
Případně by se Illustrator dal použít i na celkovou práci (s přilinkovanými bitmapami z PS).
8.12.2020 11:17 - York
ShadoWWW: InDesign bych na tohle fakt nepoužil. Nástroje na vektorovou kresbu tam sice v zásadě jsou, ale oproti Ilustrátoru jsou dost ořezaný. Chybí tam například Shape Builder Tool, což je hodně super vychytávka. Pdfko s vrstvama můžeš vyexportovat i z Ilustrátoru.
8.12.2020 11:28 - sirien
ShadoWWW: jakože až tolik zkušeností nemám, ale troufnu si říct, že nemáš pravdu - co jsme dělali nějaké mapy do tiskových podkladů na akce atp., tak jsme se InDesignu prakticky nedotkli, všechno jsme tvořili v Illustratoru - do InD pak šel až finální výsledek a šel tam jako linked file. Nějak moc nevidim přínos objektovýho InD v tomhle směru nad vektorovym Ill - i ta logika práce je jiná, v InD mám běžně tak 4-8 vrstev, pro mapu jsme těch vrstev měli třeba dvakrát tolik (a tyto by nebyly kompatibilní s InD vrstvama jak je běžně používám - spíš to byl co do use case takovej hybrid PS a InD vrstev)
8.12.2020 11:50 - ShadoWWW
Překlep v mém postu opraven.

Píše:
vektorové v Illustratoru
8.12.2020 12:09 - York
ShadoWWW: Takovejhle drobnej omyl by mohl někomu zadělat na spoustu hodin "zábavy" ;-)
8.12.2020 18:10 - Pan Bača
narazil jsem na problém, jak kreslit tečkované čáry. Ideálně s obrysem.

Zkoušel jsem to v inkscapu, ale tam není čára tečkovaná, ale "kostičkovaná", tzn. místo teček jsou čtverečky a protože tloušťka čáry se nastavuje v nastavení tahu, ten obrys už tam taky nějak nemůžu dostat.

Nezkoušeli jste to někdo v nějaké jiném vektorovém editoru?
8.12.2020 18:15 - York
Pan Bača: Ty máš ale štěstí, že jsem zrovna koukal na tutoriál k Ilustrátoru a ještě si pamatuju, kde se o tom mluvilo ;-)
8.12.2020 18:36 - Pan Bača
York: díky moc. I když na první pohled to spíš vypadá, že mám smůlu, je tam toho nastavení nějak víc :-(

Musím si to projít v klidu, ale mám neblahé tušení
13.12.2020 17:55 - York
Hmm tak přejít plně na Photoshop nemůžu, protože postup, kterej používám na úpravu obrázků, v něm nejde replikovat. Některý funkce Gimpu se složitě udělat daj (třeba Color to Alpha se dá udělat přes slider v Blending Properties), ale úprava založená na určitym filtru a blend módu se bez toho filtru a blend módu dělá fakt těžko.
13.12.2020 19:13 - sirien
na jakou úpravu konkrétně?
13.12.2020 19:21 - York
Ty obrázky, co jsi procházel a komentoval.
13.12.2020 19:25 - sirien
V tom případě uvažuješ špatnym způsobem - snažíš se najít stejný postup při použití odlišného nástroje. Takhle věci úplně nefungují. PS je jiný nástroj a podobná poměrně rozsáhlá transformace se v něm prostě dělá jiným postupem.
28.1.2023 10:51 - ShadoWWW
Nenarazili jste někdo na problém s Photoshopem 2023?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16783118247986 secREMOTE_IP: 3.83.81.42