Tak jsem si pustil to video a přelítl rozpravu pod ním a musím říci, že taky až tak nechápu, co je špatně. Respektive chápu, co je designově špatně, ale nechápu, co je těžkého na nastavování obtížnosti (relativně třeba k DnD).
Mám tabulku, podle níž jedu. Ok - ty tabulky jsou vlastně dvě, ale jak bylo zmíněno, prostě vyberu tu, co mi víc sedí k epičnosti světa, tomu jak moc to chceme minmaxovat a apod. Takže začátečníci klidně 4 7 10, ale asi brzy zjistí, že potřebují tu druhou, náročnější.
Ok, je fér vypíchnou, že dvě tabulky bez nějakého vysvětlení proč jsou dvě a k čemu, jsou spíš bug. Ale pokud pojedu podle jedné z nich získám rámec. Pokud mi nesedí, pojedeme podle té druhé.
A teď jádro pudla. V čem je u dovednostního systému problém s tím, že "střední obtížnost" bude pro trénovanou postavu s fyzickými předpoklady a vlohami za rasu "triviální" a pro netrénovanou postavu bez vloh velice náročná (alespoň bez přípravy)?
Ona je "objektivně obtížná", což prostě znamená, že představuje určitou výzvu pro nějaký průměr populace (klidně i nějak zdatnější a s určitým tréninkem). Pro profíky to pak logicky tak obtížné nebude, pro úplné netalentované amatéry pak sakra těžké.
Za mě k podobnému žánru patří to, že gnómí lupič s prstem v nose odemkne zámek, na kterém si jiná postava vyláme zuby. Nebo trpaslík (nebo barbar) proběhne skrze dubové dveře, se kterými elfí čaroděj prostě nehne (a místo toho se za ně teleportuje). Možná je to v dračí hlídce přehnané, ale je to až tak strašně mimo?
Protože i DnD má tabulku, vlastnosti a zdatností bonusy, což může u dovedností dělat rozdíl klidně 8 nebo 10. Jasně, hází se větší kostkou, takže to není rozlítané až tak hrozně, ale v zásadě platí to samé - "obtížné" je pro někoho v zásadě jednoduché, pro někoho "těžké".
DH to tedy dělá podobně (jen hůř) ale nějakou tu tabulku a rámec poskytuje. Takže mám pocit, že "stanovení obtížnosti je podobně snadné jako v jiných (podobných) hrách." = není třeba dlouhých propočů, byť je třeba k posouzení podle tabulky získat i trochu citu.