Kultura

25.1.2021 10:17 - Jocho
Gergon: Pustil som si to k práci a ty kokos. Počúvam to ďalej, správu budem priebežne upravovať.

00:20:00
Zatiaľ boli spomenuté dve pozitívne veci - dizajn denníka spracovanie mapy. Namietal by som k tomu, že bol list otočený dolu hlavou, pretože môže ísť o preferenciu zloženia papiera, alebo bola pečať nalepená opačne, čo vyvolalo dojem, že je list dolu hlavou. Nah, ako si sám povedal, je to prkotina.

00:40:00
Nechce sa mi veriť, že je knižka v tak zlom technickom stave. Nesediace odkazy sú absolútne tabu - keď niekto robí takto obsiahlu príručku, je priam esenciálne, aby na seba pravidlá správne odkazovali. Prvá edícia DD2 bola rovnaká katastrofa a trvalo celkom dlho, kým vyšlo parádne prekopané 2. vydanie.

Nebudem sa vyjadrovať k motivácii, že hra má rýchly začiatok. Toto nie je problém iba DH, toto je problém dobrej polovice všetkých RPGčiek. "Prečítajte si toto a môžete začať hrať." Prdlajz.

A chvíľku na to zase nesúhlasím s Gergonom - keď sa v pravidlách píše, že PJ nemôže mať svoju postavu v hre, ale môže, tak jeho názor ide proti pravidlám a radím ho k homebrew. Toto je tých rozhodnutí, ktoré autori hier nerobia copy+paste štýlom, ale má odrážať pozíciu PJa vo vzťahu k postavám. Keď si postavu PJ vytvorí, preboha, kto mu to zakáže. Ale tak to je všeobecný prístup k pravidlám RPGčiek, že ich nepoužívame ako návod z IKEA, ale ako kuchársku knihu.

01:00:00
Niekedy mám pocit, že si do systému kopeš, lebo ťa to baví. Príklad s menami zahŕňa jednoducho návod, aby hráč nepchal názvy z rôznych settingov na jedno miesto. Áno, dalo sa to napísať takto jednoznačne (pravidlá som nečítal, ale z počutého usudzujem, že je to napísané komplikovanejšie), ale opäť raz ide o konštruovaný argument, aby si odôvodnil ďalší kopanec.

Jednovetné súhrny jednotlivých atribútov sa páčia aj mne, to asi ukradnem.

Spracovanie výhody/nevýhody je ich dizajnový prístup a hoci uznávam, že postih -5 negeneruje také WOW situácie ako WTF hody kockou v D&Dčku, viac to reflektuje systém DH, ktorý je (aspoň z letmého pohľadu) matematicky obsiahlejší.

Pravidlá pre topenie a dusenie sú také rozporuplné - na jednej strane chápem matematickým limitom, ktoré nedávajú zmysel (topenie sa na suchu), na strane druhej, hádzať sa bude v situáciách, kedy to má zmysel. A to bývajú väčšinou strety, pasce, stavy, kedy postava má náklad, plný batoh ťažkých vecí. A keby aj nie, stále možno tieto situácie opísať s prihliadnutím na výsledok tak, že hoci budú pôsobiť nepravdepodobne, nie sú nepredstaviteľné (Už sa mi stalo, že som sa šiel nadýchnuť pred potopením a zabehla mi slina, takže som sa začal dusiť ešte predtým, než som klesol pod hladinu - hovadina, ale dá sa to.)

01:20:00
Tu sa zase zhodneme. Načo existujú tie umelé zákazy a obmedzenia pre výber zvierat/spoločníkov v povolaniach? Pochopil by som, že keď človek 10 rokov chová psy tak bude vedieť, ako na psy. Ale prečo fakt nemôže skúsiť chovať ondatru? Prečo, keď mi zdochne potkan, ktorý má lenivú náturu ako jeho pán, nemôže mať inú náturu? K čomu je to dobré, aby na toto existovalo pravidlo?

Eh, tu to asi seknem. Došiel som do polovice, záver je asi taký, že súhlasím s objektívnymi nedostatkami, ktorými DH trpí, ale subjektívne názory a vytiahnuté prípady, ktoré zvýraznia predpojatý názor, ma už nepresvedčili. Ale zase, písal si, že to bude silno subjektívna recenzia, takže som s tým ok.
25.1.2021 10:47 - Shako
Gergon píše:
Pokud Hlídka někoho ještě vůbec zajímá, tak jsem na ní na svém kanálu udělal skoro tříhodinový rozbor =) Ale není to hezké pokoukání.
https://youtu.be/lUdYLQKks4E


Dal jsem zatím 45 minut - jestli to dám celé ještě uvidím.

Moc nerozumím, proč na začátku řekneš, že ti to nechtěl dělat, ale fanoušci to chtěli, tak to uděláš. Zároveň říkáš, že to nemá trvat 2 hodiny a pak to má 2:43. :D

Pak mě přijde, že kritizuješ na hlídce i věci, které měl starý dračák - o kterém říkáš, že ho máš rád, ale zároveň, že je 30 let starý (a rpg by se již měli designovat jinak). Namátkou pár věcí, co kritizuješ, ale dračák to měl stejně: seřazení postav podle abecedy (válečník, hraničář,... ), pojmenování měrných jednotek, nejasná terminologie many, maxování postav,...
25.1.2021 11:22 - Gergon
nechtěl jsem to dělat protože mi bylo jasné že to bude záplava kritiky a takové video nedělám rád, ale když o to tolik lidí psalo že by je to zajímalo a dokonce mi poslali pravidla zadarmo domů, abych si to mohl přečíst, tak proč nevyjít vstříc divákům?

no doufal jsem že to bude mít méně, teprve při stříhání jsem zjistil, že to má přes dvě a půl hodiny.

a ano kritizuji i věci co měl starý dračák ze dvou důvodů -
za prvé jsem doufal že chyby starého dračáku hlídka opraví, aby byly modernější, oprášené a vyladěné
a za druhé proto že starému dračáku jsem je odpustil protože jsem neměl jiná pravidla ani možnosti se učit z mnoha jiných systému, ale tyto možnosti hlídka má, takže o 30 let později by se tam takové chyby už objevit neměly.
25.1.2021 11:27 - Jerson
Gergon píše:
za prvé jsem doufal že chyby starého dračáku hlídka opraví, aby byly modernější, oprášené a vyladěné

Však jo. DH má chyby opravené, moderní a vyladěné. Skoro bych řekl "vytuněné". Jen ti, co očekávali chyby odstraněné, mají smůlu :-)
25.1.2021 11:28 - efram
Gergon

chtěl jsme si to ze zajmu pustit, ale po prvních cca 25 minutách nějak nemám chuť. Už úvod mi na recenzi opravdu nepřijde úplně profi. DH jistě chyby má, ale vyčítat jim, že předdefinované postavy jsou namaxované WTF? Preference autora recenze se zřejmě míjejí s preferencemi autoru DH a pak to asi nemůže jinak dopadnout než sepsutím. Zrovna to na koho je HD zaměřena tu bylo opakovaně probíráno.

Samozřejmě se mi nelíbí, kdekoliv a u kohokoliv, pokud někdo provádí propagaci prostřednictvím falešných účtů. Stejně se mi nelíbí ta silná prohlášení zde ve smyslu "nic jiného si nezaslouží" atd....
25.1.2021 11:33 - ShadoWWW
Efram: Nejde o Gergona, ale sami autoři vyzívají k hraní nemaxovaných postav, a pak tam hodí namaxované, protože jinak by hned i začátečníci poznali, že jinak to nefunguje a systém je rozbitý.
25.1.2021 11:40 - efram
ShadoWWW

Tohle info jsem nikde nezaznamenal, netvrdím ze nemas pravdu. Ale fakt mi to přijde přitažené za vlasy. Viz třeba proč je název Dračí hlídka špatnej název... ( určitě existuje x lidi co si představují něco jiného) a mohu pokračovat.

Gergonovu tvorbu sleduji a považuji ji za tak nějak konstantní co se týče obsahu informací, ale tohle mi v začatku přišlo, že je prostě jinak pojaté.
25.1.2021 11:42 - Shako
Gergon píše:
a ano kritizuji i věci co měl starý dračák ze dvou důvodů -
za prvé jsem doufal že chyby starého dračáku hlídka opraví, aby byly modernější, oprášené a vyladěné
a za druhé proto že starému dračáku jsem je odpustil protože jsem neměl jiná pravidla ani možnosti se učit z mnoha jiných systému, ale tyto možnosti hlídka má, takže o 30 let později by se tam takové chyby už objevit neměly.


Jde mi o to, že z části chválíš nostalgii starého dračáků, kterou hlídka vyvolává, ale pak kritizuješ věci, které jsou tam imho právě kvůli té nostalgii. Jiná kategorie "chyb" je podle mě je to špatně ve starém DrD a mělo se to opravit. A ještě trošku jiná je - zkusili jsme to opravit v hlídce, ale rozbili jsme to ještě víc.

Typicky třeba terminologie míle a couly nebo velikosti je imho zjevná snaha o zpětnou kompatibilitu (jak bychom řekli v IT) - to si kritiku nezaslouží. Ano, zaslouží si kritiku, že těch velikostí mají víc než starý dračák a ještě neúplně vyřešené napříč příručkou (tvůj příklad s lektvary a A0).
To stejné seřazení postav. Seřazení postav, tak jak to mě starý dračák je v pohodě. Kritiku si zaslouží, že to nemají v celých pravidlech stejně. A nebo to, že si zjevně nevyjasnili cílovku, když na jedné straně tvrdí, že je to pro nové hráče a na druhou stranu je tam spousta odkazů na starý systém.

Pak mám velký problém s tvým tvrzením, že některé věci nejsou o nákladech. Asi tím myslíš náklady na vydán, tedy jen tisk? Protože pokud už se třeba platí grafika, tak se dá tak stejně najít externí korektor, ne? Takže je to o nákladech. To samé testování - i kdybys našel dobrovolníky, tak tě to stojí mrtě času - připravit testy, vyhodnotit testy, upravit hru podle testů. To jsou přece taky náklady - minimálně ty časové (můžou být i finanční, třeba pokud už mám rezervaci v tiskárně na konkrétní termín za dobrou cenu a kvůli testování to budu muset odložit). A pak se ještě zmínil, že zamyslet se nad věci taky nic nestojí. Možná to nic nestojí, ale je to to nejcennější. To, že tyto věci si označoval jakože nic nestojí, tak to mi trhalo uši.
25.1.2021 12:08 - LokiB
ShadoWWW píše:
protože jinak by hned i začátečníci poznali, že jinak to nefunguje a systém je rozbitý.


To jsi někde četl, nebo sis ty nenamaxované postavy zkusil vytvořit? A v čem byly rozbité, vzhledem k tomu, že DH nemá pevně stanovené obtížnosti, jak mu často vyčítáno?
25.1.2021 12:10 - Jerson
Některé pevně nastavené jsou. Třeba seslání kouzel nebo výroba předmětů. Házet u kouzelníka proti 6 je dost rozdíl, když máš základ 5 nebo základ 4.
25.1.2021 12:55 - LokiB
Jerson: a nazval bys to při házení se základem 4 jako "rozbité" či "nefunkční"?
25.1.2021 13:14 - Jerson
Se základem 4 bych to označil za "výrazně méně výhodné" a se základem 1 a méně bych to už označil na "nepříliš funkční". Ale už nebudu ověřovat, jakou nejnižší inteligenci může mít běžně nahozený kouzelník.
25.1.2021 13:20 - sirien
Gergon píše:
Ale není to hezké pokoukání.

Tyvole, Tirus/DH má fakt "den".

Já jsem včera pročetl všechna dobrodružství k DH a ohodnotil jsem je na RPG databázi u sousedů. Za pozornost stojí, že někdy po půlce této mé činnosti na webu DH záhadně přestala fungovat celá sekce /download (a nefunguje stále). Neříkám, že to nemůže být náhoda, ale pokud není tak to byl marný pokus o sabotáž mých hodnocení, protože sem si to všechno stáhnul už na začátku :D
25.1.2021 13:25 - Jerson
Nefunguje celý jejich web, prý kvůli úpravám, které Tirus včera dělal.
25.1.2021 13:31 - sirien
Včera web fungoval v pohodě, jen /download ne. A teď to je stejný - kromě /download běží všechno.
25.1.2021 13:32 - efram
sirien

to je ovšem absurdita z druhé strany. Nerozumím takovým vyjádřením
25.1.2021 13:33 - Jerson
Aha, tak já to měl ráno jinak, nevadí.

Gergone, jedna poznámka k tvému hodnocení. Nedá se jen tak vyměnit obratnost v útoku za sílu. Tedy dá, ale tím se síla stane víceméně nadbytečná, bude třeba jen určitá hodnota pro použití těžších zbraní, a všichni budou maxovat obratnost. Zrovna tohle by soubojáku DH vůbec nepomohlo, naopak by to z DH udělalo one-stat system.
25.1.2021 13:39 - York
sirien píše:
Já jsem včera pročetl všechna dobrodružství k DH


To je nepochybně záslužný, ale AFAIK jsou to všechno náhodný starší dobrodružství různejch autorů jen mírně upravený a nijak netestovaný a neredigovaný. Takže jsi v podstatě hodnotil starší dobrodružství psaný pro DrD, DrD II a podobně, který s DrH nijak nesouvisej.
25.1.2021 13:42 - Tarfill
York píše:
Takže jsi v podstatě hodnotil starší dobrodružství psaný pro

jsou oficiálně vydaný pro Dračí Hlídku, takže jo, dává to sirienovi plné právo udělit jim mimořádné jednohvězdičkové ohodnocení...
25.1.2021 13:42 - Aegnor
Jersone, Gergon tam dle mého nemluví o tom, že by se vyměnila obratnost za sílu při házení na útok. Ale že chce, aby šlo hrát i přes obratnost. Viz DnD 5e a vytříbené zbraně.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23183798789978 secREMOTE_IP: 3.227.235.183