Kultura

sirien
9.10.2020 20:08
Jak zabránit kouzlení
Autorská citace #1
9.10.2020 20:08 - Flaxik
Úkrok stranou od Ledové madam...
Už v dobách DrD jsme tohle řešili a u DnD je problém stále stejný - jak pořešit obranu proti magii z hlediska vězení, pout atd?
Obecně se mi osvědčil systém, na který mě přivedl Zaklínač, kdy se objevuje kov zvaný dwimerit - pouta z tohoto kovu blokují používání magických schopností, stejně jako například vězeňská kobka vyztužená pruty tohoto kovu.
Obecně mi přijde, že když se ve světě běžně objevuje magie (a ve FR se běžně objevuje), měly by být k dispozici i nějaké limitující prvky, aby nebyli mágové (nebo obecně spellcasteři) všemocní.
Má někdo podobnou zkušenost, řešil obdobnou problematiku nebo jen máme divnou družinu a řešíme kraviny?
Autorská citace #2
9.10.2020 20:08 - cyrasil
A) Antimagic Field
B) Komponenty - das magovi roubik - nemuze pouzivat kouzla s verbalni slozkou, svazes mu ruce, nemuze pouzivat somatickou/materialovou slozku
Autorská citace #3
9.10.2020 20:09 - Necromancer
Náhodou to s těmi kouzelnými poty se mi líbí.
Autorská citace #4
9.10.2020 20:09 - Flaxik
Píše:
A) Antimagic Field


Kouzlo 8. stupně - imho pro většinu civilů (kam řadím i vládce většiny království) nesehnatelná věc. Navíc není trvalé (max 1 hodina).

Píše:
A) Antimagic Field
B) Komponenty - das magovi roubik - nemuze pouzivat kouzla s verbalni slozkou, svazes mu ruce, nemuze pouzivat somatickou/materialovou slozku


NO ano, nebo spellcastera udržovat v permanentním bezvědomí (vždy, když se začne probírat, švihnu ho klackem po hlavě) - to jsou právě ta ne úplně praktická řešení, která se třeba pro dlouhodobější věznění nehodí. Ale jo, někdo to tak řeší, viděl jsem to taky.
Autorská citace #5
9.10.2020 20:09 - LokiB
AntiKouzelná pouta jsou nepěkné klišé :)
Autorská citace #6
9.10.2020 20:09 - Flaxik
Píše:
AntiKouzelná pouta jsou nepěkné klišé :)



:-))))))
Vlezli jste do doupěte a je tam drak!
Co ve fantasy RPG typu DrD/DnD není klišé, že :)
Hrajeme standardní FR high magic setting, takže se klišovitosti nedá úplně vyhnout.
Autorská citace #7
9.10.2020 20:09 - cyrasil
Asi uplne nerozumim jakou konkretni situaci resis, ale roubik+svazane ruce je imho na uvezneni docela dostatecna (a nepotrebujes na to nejaky magicky kov). Bezvedomi jsem nezminoval, takze tam nemohu slouzit.
Autorská citace #8
9.10.2020 20:09 - Chyba
Asi uplne nerozumim jakou konkretni situaci resis, ale roubik+svazane ruce je imho na uvezneni docela dostatecna (a nepotrebujes na to nejaky magicky kov). Bezvedomi jsem nezminoval, takze tam nemohu slouzit.
Autorská citace #9
9.10.2020 20:09 - Jerson
Sepsal jsem to do několika částí, tak jen stručně vyjmu:


Píše:
Magie živlů špatně pracuje s přetavenými materiály, a lidmi zpracovanými materiály (protože lidská práce a úsilí věnované jednomu předmětu mu postupně dodává "duši", tedy ho jistým způsobem oživuje. Není to pravý život, ale elementální magii to dost komplikuje. Vodní mágové těžko působí na lidmi připravené chemikálie, zemní mágové mají potíže s výrobky z kovu a skla.
...
Z podobného důvodu dokáže zemní kouzelník protlačit své tělo zdí, pokud je z kamene, nepálených cihel a pokud vždy dokáže mít alespoň část těla venku, aby uvnitř neuvízl (takže dokáže projít jen tak silnou zdí, jaké má rozpětí paží, i když více kouzelníků by dokázalo vytvořit řetěz), ale nedokáže touto zdí protáhnout žádnou ocelovou zbraň, a ocelové nebo skleněné střepy ve zdi jsou pro něj zraňující až neprůchodné.




Tedy při stavbě zdí se v mém světě do ní přidávaly železné špony a sklo, spíše jako rituál, protože ne každý věděl, jaký to má skutečný důvod. Kouzelník pak ví, že domy takhle bývají postavené, ale neví, zda je to zrovna ten, do/ze kterého chce proniknout. Takže to může zkoušet zjistit, nebo může zkusit tou zdí projít s rizikem, že ho sklo a železo při tom průchodu roztrhá. Bezpečná je i více než dvoumetrová zeď. Taky proto se na dveře dává podkova - to už je ritualizovaná ochrana, dveře okované zdobenými železnými pásy jsou lepší.

Jinak tenhle princip jsem vzal ze skutečných magických praktik Wiccanů či něčeho takového, kdy se důležitá místa označovaly kameny, pod které se sypaly špony a sklo, protože to nějak nevhodně interferuje s magickými praktikami.

Zkoušel jsem to v osmileté fantasy kampani a tahle magie fungovala skvěle, svět jí byl zcela přirozeně přizpůsoben, hrady v pohodě fungovaly, zdi a zámky fungovaly. Tedy, neměl jsem řádné teleporty, to je podle mě zbytečné a potížistické kouzlo.

Jinak "antimagické pole" dává i v běžné fantasy magii stejný smysl jako "antisvětelné pole". Prostě můžete mít světlomet, ale "tmomet" je principielně nemožné vytvořit. Stejně tak pokud existuje pojetí magie jako nějaké energie, tak antimagické pole nedává smysl a princip takového světa se dá rozbít, nebo spíše se dá dojít k tomu, že by musel existovat ekvivalent hmoty se zápornou hmotností a jiné podobné srandy.

Podle mě moderní pojetí energie nemá ve fantasy světech a magii co pohledávat, stejně jako "infravidění" ve světech, ve kterých je světlo projev živlu a nikoliv elektromagnetické vlnění. Když magický svět, tak postavený na magických základech, a nikoliv do něj tahat realistické prvky, ne?
Autorská citace #10
9.10.2020 20:09 - Corny
Protikouzelná pouta nebo nějaká jiná podobná věc může fungovat asi docela dobře. Jen by to mělo mít v tom světě nějakou oporu, ať to nepůsobí jako nějaký "GM-nesmysl" co si teď vycucal z prstu, aby mu hráči nekazili jeho plány. Že je to klišé...jak již bylo řečeno, v DnD je to to poslední, s čím bych si tam lámal hlavu.
Já bych si asi i klidně hrál s nějakýma konceptama ala "Používání nějakého zvuku, který mága rozptyluje dost na to, aby nemohl kouzlit", "Protimagický lektvar", "Magický výbušný obojek" atd.
Autorská citace #11
9.10.2020 20:09 - sirien
Anti-magické kovy... Jsou funkční, ale laciné řešení, které a) nemá moc nápad a styl a b) má problematickou logiku (zejm. co do ceny a dostupnosti, ale i např co do etikety). Co je na tom extra otravné je absolutnost věci - jedny pouta a sesilatel ztratí všechny své schopnosti... Je poněkud vyjebávka. Lepší systém by měl nějaký gaming efekt - dával by SO na seslání (třeba 10+ level kouzla... a víc pokud by opatření bylo rozsáhlé nebo kvalitně zpracované) nebo nějakou volbu, třeba že seslání je save proti zranění (třeba 1d4 za level kouzla). V tomhle směru pak budou herně líp fungovat (anti)magické jedy (snáz se bude řešit omezení jejich přítomnosti popř související etiketa ve společnosti), které navíc nabízí i nějaké zajímavé herní možnosti (např to že ho někdo může špatně připravit nebo může existovat nějaký protijed, jehož dostupnost zle opět vyvážit podle potřeby). Obdobně může fungovat nějaká anti-magic magie nižších spell levelů (která btw jde určitě udělat dlouhodobou opakovaným sesláním - pro tohle je u nějakého kouzla precedent, jen si nepamatuju z hlavy u kterého).

Obecně ale nevím jak to je nutné - v DnD většina silnějších kouzel vyžaduje složky, zejm. materiální. I když je ve hře spíš ignorujete (jako já), tak není nelogické brát to tak že se dějí jen někde na pozadí a nejsou řešené - ale když na to dojde, tak jejich zjevná absence magii fakt znemožňuje. Že magikům nějaké možnosti pořád zbydou není problém - spoutaný nebo uvězněný válečník nebo tulák také pořád mají dost možností.

Základní věc jinak je, že DnD nemá magii popsanou fluffově - co to je, odkud to pochází a jak s tím magici vlastně pracují. Když tohle ve svém světě určíte, tak z toho možná omezení snadno vyplynou sama.
Autorská citace #12
9.10.2020 20:09 - Log 1=0
Flaxik:
Jestli můžu, tak dotaz. Navrhuješ použít speciální materiál, ale omezení skrze složky ti přijde nepraktické (a shazuješ to srovnáním s permanentním bezvědomím). A já moc nechápu proč. Sebrat mu materiální komponenty není o nic nepraktičtější, než sebrat bojovníkovi zbraně. Svázat mu ruce za zády provazem může vést ke komplikacím, ale i kdybych mu měl přidělit pečovatele, tak mě to asi přijde laciněji, než shánět magický kov (pokud se ten neválí skoro všude a je s podivem, že vůbec někdo kouzlí). S kouzly, které mají jen verbání složku je problém, pokud ho chci držet déle nebo vyslýchat. Ale už jich je tak málo, že kupovat magický kov se mi asi ani nevyplatí.
Autorská citace #13
9.10.2020 20:09 - Flaxik
Asi jo no, pořád zapomínám na tu materiální/somatickou složku. Trochu jsem asi v zajetí starého DrD, kde mohl kouzelník kouzlit i beze slov/s roubíkem v tlamě, jen ho to stálo dvojnásobek magenergie (nebo tak nějak to bylo). pořád samozřejmě to úplně neřeší tu věc, když budu chtít někoho dostat z vězení, tak prostě zakouzlím neviditelnost/neslyšitelnost, nakráčím dovnitř, šlohnu klíče (mágova ruka), odemknu zámek, změním podobu na jednoho z vojáků atd. Analogicky když budu chtít něco šlohnout/vyloupit. Se správnou kombinací kouzel mi to přijde úplně primitivní a zase každé kupecké gildě/šlechtickému sídlu přidělovat hlídacího kouzelníka mi přijde už fakt jako totální inflace magie.
Autorská citace #14
9.10.2020 20:09 - Log 1=0
Flaxik píše:
Se správnou kombinací kouzel mi to přijde úplně primitivní a zase každé kupecké gildě/šlechtickému sídlu přidělovat hlídacího kouzelníka mi přijde už fakt jako totální inflace magie.

Tak máš partu dobrodruhů, ve které je kouzelník. Jsou dvě varianty:
1) Je to normální. Pak je tolik mágů, aby bylo dost pro všechny skupiny dobrodruhů. Šlechtických a gildovních sídel bude podle mě méně, než partiček dobrodruhů. Takže pokud nemají kouzelníci výrazně vyšší tendenci stát se dobrodruhy, je přítomnost kouzelníka na takovém místě jen logická.
2) Je to výjimečné. Pak je ta skupina výjimečná a není divu, že krájí běžné problémy jako nůž máslo.

A druhá věc, k obraně před mágem nemusíš použít mága. Existují způsby, jak odhalit neviditelné (jsou slyšet, zanechávají stopy...), neslyšitelnost získáš akorát Tichem, a to tě paradoxně skvěle prozradí, se zámky ti magie pomůže jen za cenu hluku (Zaklep), atd. Ano, vyžaduje to speciální výbavu. Ale pokud mám něco tak cenného, aby to šel krást mág, tak si nejspíš mohu lepší alarmy a výcvik stráží dovolit.
Autorská citace #15
9.10.2020 20:09 - Gurney
Když mluvíme přímo o FR, tak jednou z premis toho světa je, že co dokážou dnešní kouzelníci je slabý odvar toho, co dokázali mágové dřívějška - Netheril měl létající města, elfové si dělali mythaly, kde si de facto předefinovali realitu a její zákonitosti, jak potřebovali. Takže třeba předmět, který kolem sebe má permanentní antimagické pole se do toho světa ve skutečnosti docela hodí. Krom toho mám takový dojem, že jedním z pozůstatků různých magických katastrof minulosti jsou místa, kde nefunguje magie, takže dává smysl, že kdyby chtěl někdo vězení pro mágy, postaví ho právě na takovém místě. Jen bych se být tebou zamyslel nad tím, jakou to bude mít vliv na hratelnost a zábavnost hraní kouzelníků, pokud by se tam postavy chtěly např. pro někoho vydat.

Flaxik píše:
Kouzlo 8. stupně - imho pro většinu civilů (kam řadím i vládce většiny království) nesehnatelná věc. Navíc není trvalé (max 1 hodina).

Nutno dodat, že ve FR minimálně vládcové větších království mají k dispozici kouzelníky, kteří zvládají kouzla takhle vysokých úrovní (resp. možná ti kouzelníci mají k dispozici své vládce). Takže zase tak nesehnatelné nejsou.

Jinak DnD kouzelník má těch omezení víc než ten DrDčkový, což překvapivě hodně ovlivňuje hru, byť to není na první pohled při čtení pravidel tak úplně zřejmé. Například potřebuje k přípravě kouzel knihu a až do 13. úrovně nemá nic jako teleport (složitejší je to u čarodějů, tam holt velmi cenné znát jeho repertoár kouzel a tudíž jeho silné a slabé stránky). A hrozně moc dělají ty často opomíjené materiální komponenty, bez kterých toho kouzelník nakouzlí asi tolik, jako bojovník nabojuje beze zbraně.

sirien píše:
Základní věc jinak je, že DnD nemá magii popsanou fluffově - co to je, odkud to pochází a jak s tím magici vlastně pracují.

Zrovna 5e přebírá magii z Forgotten Realms, ale v core je to podané jenom náznakem, v extrémně zestručnělé verzi. Pokud to nechceš vymýšlet, tak asi nejkompletnější pojednání na tohle téma jsou Volo´s Guide to all things magical (chrochta malou část přeložil) a třetiediční Magic of Faerûn
Autorská citace #16
9.10.2020 20:09 - malkav
Log 1=0: A já se pořád divil, proč si ten paranoik sype po celém bytě na mramorovou podlahu písek :D
Autorská citace #17
9.10.2020 20:09 - cyrasil
Log: co se te cetnosti tyce, tak v Rime of the frostmaiden je u popisu desetimesti neco v tom smyslu, ze kdyz resis npc magicke sluzby (knez/druid apod. kteri ti za prachy seslou kouzlo - max 3. urovne), tak to mas brat tak, ze je jeden na 100 obyvatel mesta. Nevim jak presne tohle prenest na civilizovanejsi casti sveta, ale jisty obrazek se z toho asi udelat da.
Autorská citace #18
9.10.2020 20:09 - sirien
Flaxik: jakože... kolik těch mágů v tom světě máš + to fakt nemaj na práci nic lepšího, než dostávat někoho z vězení?

Jakože je to otázka magičnosti toho světa. Tam, kde je mágů málo, a) bude mít většina z nich mnohem lepší věci na práci než dělat takovýhle přízemní chujoviny a b) i kdyby, tak frekvence takových případů bude taková, že magii rezistentní vězení v nějaké podobě bude mít pár nejvyšších mocnářů a nějaké hardcore vojenské pevnosti a ostatní to nikdy nebudou muset v praxi řešit.

Čim magičtější svět, tím víc bude asi přibývat riziko nějakého zločineckého mága - ale tím víc magických protiprostředků bude mít druhá strana. Přes nějaké Forgotteny kde se sem tam nějakej mág co by zabezpečil vězení najde až po nějakej Eberron nebo Planescape, kde magické zajištění vězení bude prakticky automatické.
Autorská citace #19
9.10.2020 20:09 - Arled
A když už se řeší věznění kouzelníků, uvažoval někdo nad vězněním druida? Vzhledem k jeho Zvířecí podobě je to velice obtížné.
Autorská citace #20
9.10.2020 20:09 - ShadoWWW
Arled: Tam ti stačí silová klec nebo hlídací šelmy/dravci/lovci.
Autorská citace #21
9.10.2020 20:09 - Zarahel
Flaxik píše:
Obecně se mi osvědčil systém, na který mě přivedl Zaklínač, kdy se objevuje kov zvaný dwimerit - pouta z tohoto kovu blokují používání magických schopností


Yop, rychlé řešení. Myslím, že podobné omezení bylo použito ve hře Dragon Age: Origins (tam se mi práce s magií vlastně dost zamlouvala) - tuším že tam mágy omezoval nějaký minerál nebo tak něco - který byl tuším jak komponentem k dočasnému navýšení schopností mága (a jeho závislosti), tak něčím co moc potlačovalo (použity v tamních templářských runách). Ale už si nevybavuji přesně.

Jen mne napadá otázka: Většina settingů jsou různé pseudostředověky a starověky. Jak vypadala vězeňská služba tehdy? Žiji v domnění, že na dlouhé věznění stejně nebylo místo ani prostor (když opomenu šlechtu) a trest byl téměř okamžitý.

Cyrasil píše:
Asi uplne nerozumim jakou konkretni situaci resis, ale roubik+svazane ruce je imho na uvezneni docela dostatecna


Pravda. V tomto světle dostávají featy, která tato pravidla obcházejí úplně nový rozměr.

Chyba píše:
dostala na ruku tetování (magickou pečeť), která blokovala jeho magii, narozdíl od předchozích možností to trvá i v případě že z vězení opustí.


Tohle se mi zamlouvá trochu více, než obyčejná pouta. Ostatně, magie se v DnD do aktivních svitků zapisuje právě specifickými inkousty a znaky.

Sirien píše:
Základní věc jinak je, že DnD nemá magii popsanou fluffově - co to je, odkud to pochází a jak s tím magici vlastně pracují.


Good point. Vancianská magie užitá v DnD vlastně žádný přímý fluff nemá. Jen inspiraci v sérii románů, ze které to přeneseně také přebírám: vysvětluji tím sloty, přípravy a komponenty. Pokud se pamatuji správně, vancianská magie pracuje s myšlenkou, že kouzla musejí být připravena předem v různých úrovních hlavně proto, že jde v podstatě nějak zvláštně o "živé bytosti". Takže se k tomu třeba osobně stavím tak, že celé to připravování a udržování v paměti, je o moci a schopnostech kouzelníka udržet vůli bytosti/ducha, která má efekt na svědomí.
Autorská citace #22
9.10.2020 20:10 - sirien
Věnoval sem další myšlenku těm magii blokujícím kovům a zjistil sem že mi nevadí ani tak ten kov, jako spíš ledabylost a nedomyšlenost, s níž se tohle řešení používá. Ale to bude úplně stejně platit i pro jiná řešení (anti-magický jed...), pokud budou použitá stejně laxně.

IMO jsou nějaké důležité věci, které je potřeba domyslet nad rámec toho že "TAHLE věc blokuje magii", a to:

Jak účinně jí blokuje? Je to jak kryptonit? Malý kousek v místnosti a nikdo si nezakouzlí? Nebo to je jak radiace a olovo - ideálně metrová vrstva, aby to mělo efekt?

Jakým způsobem?
- zvyšuje to náročnost (= kouzlení vyžaduje hod proti obtížnosti)?
- užírá to šťávu (= kouzlo je nutno seslat z vyšší pozice)?
- vyvolává to nepříjemnou zpětnou vazbu (= kouzlení sesilatele zraní)? Pokud ano, projeví se tato před nebo po seslání? (tj. musím ustát zranění, abych něco seslal, nebo můžu něco seslat i za cenu toho, že mě to následně sejme)

Jak to funguje? - zejména, funguje to na straně sesilatele, nebo cíle? Pokud na straně sesilatele, je to o blízkosti? O doteku aury? O doteku na kůži? O proražení kůže (např. ruka probitá hřebem)?

Pokud to funguje na straně cíle (jako nějaký hromosvod), funguje to jen na přímo působící kouzla? Na plošně působící kouzla? Na statická kouzla (např. silové bariéry)?

Jaké má dané řešení slabiny? Pokud je to kov, je např. měkkej (jako zlato - s dostatečným úsilím ho lze zkřivit hrubou silou)? Nebo křehkej (hodně silnej úder může pouta roztříštit)? Nebo kurevsky drahej, ať už kvůli své četnosti nebo problémům při zpracování (pouta z něj jsou svou cenou a obvyklostí na úrovni slabších artefaktů)? Pokud to je nějaký protimagický jed, existuje nějaký protijed, co ho neutralizuje? Nebo nějaká látka, kterou si lze vzít jako prevenci? Popř. dá se na ten jed natvrdo přivyknout? Proč kouzelníci tohle běžně nedělají?


Typicky - když vezmu nějakej ten magii blokující kov - pokud někdo přijde s tím, že udělá durmitovou celu - super, moje instantní odpověď je: "může mít válečník durmitovou zbroj?" Atp.

Protože ono narovinu - ANO / NE herní řešení bývají nudná. Řešení co nabízí nějaká omezení nebo cenu, která lze obcházet, zaplatit nebo riskovat, jsou herně mnohem zajímavější a zábavnější.
Autorská citace #23
9.10.2020 20:10 - shari
Taky můžeš přidat "společenské" omezení - pokud je ve světě mágů relativně málo, tak ti se asi budou sakra snažit hlídat ty ostatní, aby nedělali bordel. Přeci jen nechtějí vyvolat "hony na čarodějnice" kvůli jednomu mágorovi, co nerespektuje zákony. ("Jo tak ty chceš utéct z vězení? A víš, že každý kouzelník v kraji pak po tobe půjde?")

sirien píše:
- vyvolává to nepříjemnou zpětnou vazbu (= kouzlení sesilatele zraní)? Pokud ano, projeví se tato před nebo po seslání? (tj. musím ustát zranění, abych něco seslal, nebo můžu něco seslat i za cenu toho, že mě to následně sejme)

Tohle se mi líbí. Schovám si to a určitě to někde použiju. :)
Autorská citace #24
9.10.2020 20:10 - Necromancer
Zajímavé
Autorská citace #25
9.10.2020 20:29 - Necromancer
Zajímavé.
Autorská citace #26
9.10.2020 21:13 - malkav
sirien: Podle mě tu dost chybí tvá úvaha, která dost zajímavě nadhazuje několik otázek. Jen bych tam doplnil ještě to, zda je třeba ten materiál nějak speciálně upravit/zpracovat, nebo je to jeho přirozená vlastnost. Pak by bylo zajímavé rozebrat i jak působí na okolí v jeho přirozeném nalezišti ...
Autorská citace #27
9.10.2020 21:58 - sirien
malkav: už sem to přenes celý.

chyba, cyrasil: ...bohužel v procesu na kterej sem dával pozor jen na 80% sem to zmrvil a post jednoho z vás sem přepsal postem toho druhýho :( Pokud si vzpomenete kterej to byl a co ste tam psali, tak mi napište PM a já to napravim :/ (posty 7 a 8)

...totéž se mi možná stalo s něčím postem kterej sem přepsal Necromancerovym (24 a 25) - nebo sem možná jen Necromancerův post pastnul dvakrát


Za tenhle bordel se omlouvám, bohužel Kostka fakt zatim neumí rozdělovat diskuse elegantní funkcí a musí se to dělat manuálně post po postu; tahle diskuse je přitom asi příliš zajímavá než aby se časem ztratila v generické DnD diskusi - takhle půjde v budoucnu snadno dohledat a případně může žít / ožít vlastním stylem. Než sem to v té původní promazal tak sem si to měl dvakrát překontrolovat, ale nějak mi to vypadlo :(
Autorská citace #28
9.10.2020 22:01 - cyrasil
Píše:
Asi uplne nerozumim jakou konkretni situaci resis, ale roubik+svazane ruce je imho na uvezneni docela dostatecna (a nepotrebujes na to nejaky magicky kov). Bezvedomi jsem nezminoval, takze tam nemohu slouzit.


tohle byl puvodne muj post, jestli jsem pak psal jeste neco si uz nepamatuju (tenhle post pak klidnes smaz btw.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.059258937835693 secREMOTE_IP: 18.219.22.169