Kultura

sirien
13.12.2020 16:19
[DnD 5e] Působení kouzel (dotazy)
Dotazy k detailům působení jednotlivých kouzel

Diskuse ohledně procesu sesílání kouzel (pravidla, výjimky, komba atp.)
Diskuse o nejhorším DnD kouzle

Konkrétní kouzla
.

Obecné principy:
Autorská citace #21
13.12.2020 20:21 - sirien
Rilkin: ad Uklidni emoce; ne, sorry, znovu na začátek. To co píšeš platí pokud je zaútočeno na cíl samotný. ALE u jeho přátel je psáno "being harmad" - o útoku jako takovém ani slovo. Tzn. z toho co píšeš by vyplývalo, že útok samotný nestačí a musím i zasáhnout?

Ad Magická střela - eh, huh... to je dobrý mešuge, to by mi fakt nedošlo. A je to dobře stupidní. Ještě že ta klarifikace k RaI je jaká je.


EDIT:

Rilkin píše:
Pro jistotu bych zdůraznil, že 1k4 se hází při každém hodu na zranění. Při každém hodu na zásah se hází například u Požehnání nebo Uřknutí.

jj, sorry, změněná JaD terminologie.

ohledně Zaklep - jasně, díky.


Gergon: Černokněžníkovy pozice jako takové končí na 5. K vyšším Stupňům se dostává pomocí nějakýh Vzývání či čeho.
Autorská citace #22
13.12.2020 20:23 - Aegnor
Gergon: protože černokněžník nemá devátou pozici.
Autorská citace #23
13.12.2020 20:29 - Gergon
Aha - už to vidím - černokněžník nemá pozice tak vysokých kouzel. I když potom nechápu proč má černokněžnická kouzla v listu do 9. úrovně, když je nikdy nebude moct sesílat :/ ale je to logické, na vysokých úrovních už má hodně počtu seslání kouzel, takže kdyby byl schopný seslat 4 devítková kouzla a za hodinu odpočinku znova, že by byl trochu superman =) ještě jsem neměl černokněžníka na takovém levelu tak jsem si toho nevšiml, vycházel jsem z toho, že je to kouzlo 9. úrovně pro černokněžníky. moje chyba.
Autorská citace #24
13.12.2020 20:39 - Log 1=0
gergon píše:
proč má černokněžnická kouzla v listu do 9. úrovně, když je nikdy nebude moct sesílat :/

Protože je nesesílá přes pozice, ale přes Mystický taj.
Autorská citace #25
13.12.2020 20:42 - Gergon
díky všem za info. ještě se mám co učit v pravidlech =)
Autorská citace #26
13.12.2020 21:39 - shari
sirien píše:
Jak přesně že si autoři představují, že kouzlo 9. Stupně sešlu během 8 hodin znovu?

Třeba přes svitek? (Pokud není tvorba svitků nějak stupňově omezena)
Autorská citace #27
13.12.2020 21:47 - sirien
shari: no... to je asi jediná varianta. Případně přes předmět. Jen teda... pokud se k takovýmu kombu dostanu, tak ta limitace je spíš otravná než co jinýho. Ale budiž no.
Autorská citace #28
13.12.2020 23:42 - Rilkin
sirien: ad Uklidni emoce - Pardon, neumím číst otázky :D. Podle mě se RAW na přátele vztahuje jen harm a nikoliv attack, takže samotný pokus o útok na přátele by kouzlo neměl zlomit. Co si pak DM představí pod pojmem harm, je už jiná věc.

Předtucha - Kromě kouzelných svitků a předmětů mě napadají Epická dobrodiní:

Dobrodiní návratu kouzla píše:
Můžeš seslat jakékoli kouzlo, které znáš nebo máš připravené, aniž bys utratil pozici kouzel. Jakmile to uděláš, nemůžeš použít toto dobrodiní znovu, dokud si důkladně neodpočineš.


Dobrodiní vysoké magie píše:
Získáš jednu pozici kouzel 9. úrovně, pokud ji už máš.


Dále je tu možnost Multipovolání Čaroděj 3/sesilatel Předtuchy 17 s Metamagií Prodloužené kouzlo, čímž se zdvojnásobí trvání kouzla na 16 hodin.

RAW lze těsně před koncem dlouhého odpočinku, kdy už postava nespí, seslat Předtuchu, dokončit dlouhý odpočinek a téměř okamžitě si doplnit pozici kouzla.

Ohledně Elfího Transu vás nepotěším. V roce 2017 došlo ke změně definice dlouhého odpočinku a v novějším Sage Advice Compendium už je toto:

Sage Advice Compendium píše:
Does the Trance trait allow an elf to finish a long rest in 4 hours? If an elf meditates during a long rest (as described in the Trance trait), the elf finishes the rest after only 4 hours. A meditating elf otherwise follows all the rules for a long rest; only the duration is changed.


Takže Elf může seslat Předtuchu, jít na 4 hodiny meditovat, doplnit si pozici kouzla a vyhnout se výše zmíněnému očůrání pravidel dlouhého odpočinku.
Autorská citace #29
14.12.2020 00:40 - Rilkin
Proměň: Ty dovětky jsou určitě schválně. V případě kouzla Proměň se cíl promění ve zvíře (v humanoida nemůže) a všechny jeho herní statistiky se nahradí statistikami zvířete. Cíl si jen ponechá své přesvědčení a osobnost. Takže v nové podobě ani nemá pozice kouzel, které by mohl utrácet. Mimochodem změní se i Inteligence, takže hodně štěstí při prozkoumávání s mouchou. :D

Zvířecí podoba: Toto je více méně stejné jako Proměň, jen si cíl navíc ponechá své hodnoty Inteligence, Moudrosti a Charismatu.

Skutečná proměna: Tady už padá omezení na zvířata, takže je možné se proměnit do něčeho, co umí kouzlit a má pozice kouzel. Opět se nahrazují herní statistiky cíle, takže je možné jen sesílat kouzla, která umí nová podoba a také se spotřebovávají pozice kouzel nové podoby.

Změna podoby: "Ponecháš si prospěch z rysů své rasy a schopností svého povolání či jiného zdroje a můžeš je používat, pokud je toho fyzicky schopna tvá nová podoba." Postava tedy může kouzlit a používá svá kouzla a své pozice.

Druidova Zvířecí podoba: "Nemůžeš sesílat kouzla a tvá schopnost mluvit či provádět akce, které vyžadují ruce, je omezená možnostmi zvířecí podoby." To se pak mění na 18. úrovni: "Počínaje 18. úrovní můžeš sesílat mnohá svá druidská kouzla v jakékoli podobě, kterou na sebe vezmeš pomocí Zvířecí podoby. Když jsi ve zvířecí podobě, můžeš provádět pohybové a verbální složky druidského kouzla, ale nemůžeš poskytovat surovinové složky."

Pozn.: v českém překladu je Zvířecí podoba kouzlo i Druidova schopnost.

Změň svůj tvar: Umožňuje změnu z humanoida na humanoida a zachovává možnost kouzlit za svoje.

U Skutečné proměny, Změny podoby a Změň svůj tvar je pak dobré si dávat pozor při sesílání nových kouzel na koncentraci.

Jinak jsem narazil na Dragon Talk: Sage Advice on Polymorph. Video jsem zatím neviděl, takže nevím, jestli je v něm něco zajímavého.
Autorská citace #30
14.12.2020 00:40 - sirien
Rilkin píše:
Ohledně Elfího Transu vás nepotěším.

Jakože mě to je dost jedno, ale mít dvoje FAQ kdy první říká A a druhá říká B je dost stupidní.

Mimochodem co je zač "new wording" long restu v PHBčku?
Autorská citace #31
14.12.2020 00:48 - Rilkin
Tady je to shrnuté. Ve zkratce:

Old version:

A long rest is a period of extended downtime, at least 8 hours long, during which a character sleeps or performs light activity: reading, talking, eating, or standing watch for no more than 2 hours.

There was a lot of confusion about whether "no more than 2 hours" referred to "standing watch" or to all light activity, and whether sleeping was even required.

New version (from this errata):

A long rest is a period of extended downtime, at least 8 hours long, during which a character sleeps for at least 6 hours and performs no more than 2 hours of light activity, such as reading, talking, eating, or standing watch.
Autorská citace #32
14.12.2020 01:21 - Rilkin
Vyvolej elementála: Všechna takto vyvolávací kouzla v PHB jsou problematická. Viz Sage Advice Compendium:

Píše:
When you cast a spell like conjure woodland beings, does the spellcaster or the DM choose the creatures that are conjured? A number of spells in the game let you summon creatures. Conjure animals, conjure celestial, conjure minor elementals, and conjure woodland beings are just a few examples.
Some spells of this sort specify that the spellcaster chooses the creature conjured. For example, find familiar gives the caster a list of animals to choose from.
Other spells of this sort let the spellcaster choose from among several broad options. For example, conjure minor elementals offers four options. Here are the first two:
• One elemental of challenge rating 2 or lower
• Two elementals of challenge rating 1 or lower
The design intent for options like these is that the spellcaster chooses one of them, and then the DM decides what creatures appear that fit the chosen option. For example,
if you pick the second option, the DM chooses the two elementals that have a challenge rating of 1 or lower.
A spellcaster can certainly express a preference for what creatures shows up, but it’s up to the DM to determine if they do. The DM will often choose creatures that are appropriate for the campaign and that will be fun to introduce in a scene.


Konkrétně u Vyvolej elementála si RAW volíš jen element a zbytek je na DM. Tohle pravidlo je hlavně proti kombům typu Vyvolej lesní bytosti -> 8x Diblík -> 8x Proměň tvora -> 8x Tyranosaurus Rex.

Takže konsenzus je, že by se měl člověk dopředu domluvit s DM, jak bude k vyvolávacím kouzlům přistupovat. Typicky hráč navrhuje, co chce vyvolat, a DM má právo veta. Pokud je DM blbec, nemá smysl tato kouzla ani zkoušet. Tento problém nově řeší kouzla v Tasha’s Cauldron of Everything, kde jsou obecná kouzla jako Summon Elemental, která vyvolávají obecné tvory, jejichž statistiky závisí na pozici kouzla.
Autorská citace #33
14.12.2020 01:26 - sirien
eh... to neni pravidlo, to je špatně zakecanej bordel. Ach jo... ok, s timhle se budu muset nějak elegantně porvat :/
Autorská citace #34
14.12.2020 01:54 - Rilkin
Výřečnosti vs. Zóna pravdy: Čistě z obou textů mi vychází, že se neovlivňují (tzn. nelze říci lež).

Nejbližší, co jsem našel na internetu, je tweet o Zóně pravdy vs. Prstenu zaštítění mysli (Ring of Mind Shielding). Analogicky z toho opět vyplývá, že se neovlivňují.

Z hlavy mě teď napadá jen jedna příležitost, kdy by se část Výřečnosti o lhaní dala využít - při vyjednávání s anděly (viz Božská ostražitost u Planetára a Solára). Osobně si myslím, že je to špatný design a kouzlo 8. úrovně by mělo porazit kouzlo 2. úrovně.
Autorská citace #35
14.12.2020 02:25 - Rilkin
Zemětřesení: Záchrana je určitě podle SO záchrany sesilatele. Jiné SO by tam specifikovali (jako např. u části s budovami).

S HP budov je problém. Nejblíž je kapitola Předměty z DMG, ale tam hned v druhém odstavci píšou:

DMG píše:
Pro účely těchto pravidel je předmět samostatná, neživá věc jako okno, dveře, meč, kniha, stůl, židle nebo kámen, ne budova ani vozidlo, které se skládá z mnoha jiných předmětů.


Asi by se dala využít část Obrovské a Gigantické předměty, kde doporučují tyto předměty rozdělit na Velké (2x2 sáhy) a sledovat životy jednotlivých částí. Mimo jiné se zde také zmiňují o kouzlu zemětřesení.
Autorská citace #36
15.12.2020 08:31 - krytah
Rilkin: Co se týče prozkoumávání přeměněný na mouchu...

"Tvé herní statistiky se nahradí statistikami zvířete, ale ponecháš si své přesvědčení, osobnost a hodnoty Inteligence, Moudrosti a Charismatu."
Autorská citace #37
15.12.2020 11:21 - Rilkin
To právě závisí na efektu, který k přeměně využiješ. Příklad s mouchou jsem zcela záměrně psal v odstavci u kouzla Proměň, pro které platí:

Proměň píše:
Herní statistiky cíle, včetně hodnot mentálních vlastností, se nahradí statistikami zvoleného zvířete. Cíl si ponechá své přesvědčení a osobnost.


Takže v tomto konkrétním případě bude mít cíl i Inteligenci mouchy.
Autorská citace #38
15.12.2020 11:50 - sirien
Drobný problém spočívá v tom, že rovnítko mezi hodnotami vlastností a jejich intuitivním významem není v DnD úplně jednoznačné. Inteligence je spíš formální a deduktivní myšlení než to jak je postava skutečně chytá - podobně Moudrost je spíš o intuici, induktivním úsudku a postřehu než o tom jak je postava uvědomnělá a moudrá. To co si laicky představí člověk pod inteligence a moudrost je mnohdy ponecháno na hráči a RP a chápe se to pod tou "osobností" - tj staty řeší schopnosti které neomezují koho chci hrát povahou.

Je tudíž dost do diskuse jak přijetí IN a MO mouchy znamená že "zblbnu" a nejsem dál schopný promyšleného průzkumu a jak moc to znamená že mi klesnou staty na konkrétní činnosti a spot-checky.
Autorská citace #39
15.12.2020 15:54 - krytah
Rolkin: Omlouvám se, nějak se mi to muselo poplést. Měl jsem dojem, že to píšeš ke zvířecí podobě.
Autorská citace #40
15.12.2020 18:16 - Rilkin
sirien: Je pravda, že se tady dostáváme do oblasti "závisí na úvaze DM". Co jsem pochopil, tak hlavní myšlenkou za větou "Cíl si ponechá své přesvědčení a osobnost." je zajistit, aby kouzlem vzniklý T-Rex věděl, na koho má útočit.

Inteligenci a Moudrost asi nejlépe porovnává rámeček Ověření Inteligence vs. ověření Moudrosti, kde se mimo jiné píše:

Ověření Inteligence vs. ověření Moudrosti píše:
Postava s vysokou Moudrostí, ale nízkou Inteligencí, si všímá svého okolí, ale špatně interpretuje, co věci znamenají. Postava si může všimnout, že jedna část zdi je hladká a zaprášená v porovnání s ostatními, ale nemusí z toho nutně vydedukovat, že tam jsou tajné dveře.


Já netvrdím, že průzkum s mouchou bude nemožný. Domnívám se, že když výše uvedený text posuneme do extrému (Inteligence 1, Moudrost ~ 10), tak bude docházet ve velké míře ke špatné interpretaci vjemů, a tedy ke snížené efektivitě průzkumu. A to za předpokladu, že si postava zachová záměr a nenechá se rozptýlit.

Celé jsem to myslel spíš jako varování pro hráče (a případně i DM). Měl jsem možnost hrát s několika DM a jsem ochotný se vsadit, že každý z nich by využil takto nízkou Inteligenci k alespoň nějaké komplikaci při průzkumu. A nebyli by v tom sami. Ale je pravda, že your mileage may vary.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10436391830444 secREMOTE_IP: 3.237.46.120