Kultura

sirien
13.12.2020 16:19
[DnD 5e] Působení kouzel (dotazy)
Dotazy k detailům působení jednotlivých kouzel

Diskuse ohledně procesu sesílání kouzel (pravidla, výjimky, komba atp.)
Diskuse o nejhorším DnD kouzle

Konkrétní kouzla
.

Obecné principy:
Autorská citace #61
27.2.2021 15:28 - Log 1=0
V angličtině je všechno ve stopách, ale hodnoty jsou obvykle v násobcích pěti (pět stop = 1 sáh).
Autorská citace #62
27.2.2021 15:31 - Pan Bača
no v sázích je to snad jednodušší.. protože plocha 2500 čtverečních stop už je horší :-D
Autorská citace #63
27.2.2021 15:48 - RoVan
shari píše:
Každopádně už vidim, jak někdo během hry počítá (od)mocniny, aby zjistil, jak velká je to vlastně plocha...


hele nemyslím, že by to bylo tak těžký, pokud je člověk zvyklý operovat v imeriálních jednotkách* a pro účely JaD je 50 ctverecnich stop dva čtverecni sahy...
A u čtverce se stranou 50 stop/10 sáhů tě už výpočet obsahu nezajíma, na mapce vidíš 50x50 stop/10x10 sáhů čtverec :)

*z hlavy odhadout bez kalkulací
Autorská citace #64
11.3.2021 18:25 - sirien
Počítají se dočasná-HP jako HP?

...pokud kouzlo říká něco jako "tvorové s X a méně HP" nebo "kouzlo ovlivní tvory s celkovým součtem X HP" - počítají se dočasná HP jako HP, nebo ne?

tj. pokud mám napříkla Spánek, hodim si že ovlivním tvory s 20 HP a mám tam 4 gobliny každý 5 HP, kterým ale jejich šaman přidal všem 5 dočasných HP - uspím 4 gobliny (5x4=20, cajk, dočasný se nepočítaj), nebo 2 gobliny ((5+5)*2 = 20)?

Pokud mám Slovo moci Zabij a cíl má 90 HP a k tomu 30 dočasnejch HP, umře?

Totéž samozřejmě tisíc dalších kouzel, tohle jsou jen příklady dvou klíčových use-case (načítání do limitu a rozhodná volba podle prahového množství).

(ideálně kdybyste mi i řekli kde to je uvedené / z čeho to je odvozené)


EDIT: ne, nepočítají, dočasná HP fungují jen na pohlcení Zásahů, nijak nechrání před efekty kouzel, která jsou na HP vázaná, ale neubírají je.
Autorská citace #65
11.3.2021 18:33 - strucky
"Temporary hit points aren't actual hit points; they are a buffer against damage, a pool of hit points that protect you from injury."

Shoda panuje nad tím, že proti třeba řečenému Sleepu ti temporary HP nepomůžou, jelikož Sleep a s ním každé další kouzlo, které přímo nezpůsobuje zranění, nedávají 'poškození'.

Víme, že wording pravidel je u 5e stežejní, takže bych se odrazil od toho, že Temporary hit points aren't actual hit points

Sage Advice
Autorská citace #66
11.3.2021 18:38 - RoVan
Dočasné HP se nepočítají. Dočasné HP jsou spíš nějaký polštář proti zranění, ale nevypovídají nic o fyzické kondici postavy/tvoram kterou berou zmíněná kouzla v úvahu.

HP a dočasné HP se nikdy nemíchají dokupy, prakticky jsou to dvě různé zásoby, které se "jen" mechanicky chovají podobně.

PHB píše:
Temporary hit points aren't actual hit points; they are a buffer against damage, a pool of hit points that protect you from injury.

EDIT: sneaked by Strucky :)
Autorská citace #67
11.3.2021 19:43 - sirien
zupa, díky.
Autorská citace #68
12.3.2021 14:21 - Jarik
Dneska jsem slyšel zajímavý rozhovor o kouzlu Magická střela.

Link na video.

Řešilo se tam aplikace pravidel.
a) hází se pouze jednou d4.
b) všechny ty "3" střely mají tedy stejnou sílu (u všech cílů)
c) pokud jeden cíl zasáhne víc střel, zranění za každou střelu se nesčítá.

Protože ... údajně pravidlo o zasažení více cílů jedním kouzlem (v jednom čase).

Co vy na to?
Autorská citace #69
12.3.2021 14:28 - Aegnor
Ten bod c jsem tam nezaslechl, víš kdy přesně se to tam řeklo?
Autorská citace #70
12.3.2021 14:50 - RoVan
Jarik:
a) + b) Souhlasím s tím výkladem a hraju to stejně.*
c) To ses asi přeslechl, nic takového tam podle mě nezaznělo.

Edit: hlavně teda kvůli zrychlení boje :-)
Autorská citace #71
12.3.2021 14:57 - sirien
Dovolil sem si ten post přehodit do téhle diskuse

Zaprvé - kdes vzal ten bod "c"? V Tebou odkázaném videu Todd sám říká, že můžeš všechno namířit do jednoho tvora (5:40) - totéž říká i znění kouzla (můžeš je nasměrovat na jeden nebo více cílů / you can direct them to hit one creature or several)


Zadruhé tohle už Rilkin nakousl dřív, přičemž za sebe musím říct, že to je totálně zmatlaná záležitost, kdy RAW nevystihuje RAI a navíc k tomu RAI dle vyjádření autorů je odlišné od RAI za zněním textu.

Herně klíčový je tenhle Jeremyho tweet (via Rilkin) (samozřejmě, že tweet - ach jo, fakt) kde reálně říká, že ano, RAW máš házet jen 1d4 za všechny šipky, ale reálně je to jedno a můžeš si klidně hodit 1d4 za každou šipku zvlášť.


Nicméně, dovolím si to tu rozebrat trochu víc, když už si to nakous, protože se osobně domnívám, že Jeremyho/autorský výklad je bullshit a vulgární retcon.


Klíčová pasáž pro původní výklad má být tahle pasáž pravidel, která je za mě ale krajně problematická, protože říká:
Píše:
Pokud kouzlo či jiný účinek způsobuje zranění více než jednomu cíli najednou, hoď na zranění pouze jednou pro všechny.

Píše:
If a spell or other effect deals damage to more than one target at the same time, roll the damage once for all of them.

Zvýrazněná pasáž je za mě u Magické střely dost nejednoznačná, protože kouzlo jasně říká, že vytvoří víc šipek naráz - tj. moje intuitivní chápání je, že zraňuje cíle zvlášť (jednotlivými šipkami), nikoliv najednou (jako např. výbuch ohnivé koule).

Samzořejmě, je tam trik v tom že ty šipky udeří najednou ("simultaneously"), jenže problém je, že můžu různým cílům věnovat různý počet šipek, čímž je tak jako tak zasáhnu různou silou, což opět podporuje chápání věci kdy každá šipka funguje sama za sebe.

Tohle je za mě zřejmej případ toho kdy argumentace nad zněním pravidel funguje pouze, pokud víš předem, co mají pravidla říkat, ale pokud to předem nevíš, tak z pravidel samotných se to vyčíst nedá. Rozhodně ne jednoznačně. Zejména když:
Píše:
Vytvoříš tři světélkující šipky tvořené magickou silou. Každá šipka zasáhne tvora dle tvé volby, kterého vidíš v dosahu. Šipka způsobí cíli silové zranění 1k4 + 1. Šipky udeří všechny společně a můžeš je nasměrovat na jeden nebo více cílů.

Píše:
You create three glowing darts of magical force. Each dart hits a creature of your choice that you can see within range. A dart deals 1d4 + 1 force damage to its target. The darts all strike simultaneously, and you can direct them to hit one creature or several.

Uznávám, že tomu předchází že "kouzlo vytvoří tři šipky", takže to lze číst jako kouzlo vytvoří tři šipky z nichž každý způsobí ten samý zásah za 1k4+1, ale... působí to na mě násilně a přirozený výklad v cz i en podle mě je že každá jedna způsobí zásah za svojí 1k4+1.

Přičemž ten wording kouzla je klíčovej, protože specifické přebíjí obecné.


EDIT: jinak s tou školou Zaklínání (Evocation) která umožní přihodit +Int dmg k celkovému hodu - to je zajímavej případ:

- Pokud to je tak, jak říká Todd, tak to je dost OP. Jakože kouzlo 1. Stupně by se tím změnilo z (1d4+1)*3 = 11dmg na (1d4+1+3)*3 = 20 dmg. (dosah 24, auto-hit)
- Pokud to je tak jak to zní normálně, tak to přestane fungovat, protože to +Int nejde rozdělit mezi ty šipky (mohl bys to udělat arbitrárně). Lze to vyřešit tak že zásah každého jednoho cíle pojmeš jako jeden hod a přičteš +Int jednou pro každý cíl (což je to co bych asi udělal já)
Autorská citace #72
12.3.2021 15:04 - sirien
Magická střela

Výkladový post pro odkázání ze záhlaví

Rilkin #20, Jarik #68 výše


EDIT:
- RAI můžeš házet 1x za všechny šipky (a jen to roznásobit) nebo 1x za každou šipku
- RAW to prý má být že házíš 1x za všechny šipky a roznásobuješ

Škola Zaklínání (Evocation) dává dmg bonus k původnímu jednomu hodu - ten se pak projeví u každé šipky. Při házení za každou jednu šipku lze každou šipku brát jako vlastní hod (stejný výsledek) nebo lze brát 1 cíl jako jeden hod (a přičíst +Int jen jednou pro každý cíl - slabší výsledek).
Autorská citace #73
12.3.2021 15:24 - LokiB
Bych k tomu jen tiše přidal, že "Šipky udeří všechny společně" není dobrý překlad "The darts all strike simultaneously". Mezi "společně" a "současně" je zrovna ve věci výkladu pravidel dost rozdíl... zvlášť když cílí různé cíle.

Druhý bod je osobní pohled - ve hrách typu DND bych se snažil vyvarovat jakéhokoli "násobení". A házet X(k4+1) preferuju proti tomu házet jednou a násobit X. Z herního pohledu mi to připadá čistší (bez ohledu na wording) a více patřící ke hře.

K wordingu
Jestliže je v popisu jednoho kouzla uvedeno toto obojí:
Píše:
Každá šipka zasáhne tvora dle tvé volby, kterého vidíš v dosahu... Šipky ... můžeš je nasměrovat na jeden nebo více cílů.


Tak je to za mě autorský fail, protože to je duplicita s potenciálem na kontradikce a zmatení hráčů. Co ta poslední věta přináší navíc, co by už nebylo obsaženo v první větě?
Autorská citace #74
12.3.2021 15:48 - sirien
Loki: problém je s vyššímu Stupni kouzla a starou dobrou gaussovkou. A tím teď samozřejmě nemyslím gaussovu pušku.

Kouzlo, které seslané ze 4. Stupně napálí cíl za by voko 23 (20-26) a Kouzlo, které seslané ze 4. Stupně má 1:4 že to napálí za 30, ale 1:4 že to dá za 12, je gamisticky i pocitově dost rozdíl. Přičemž pamatuj že jde o relativně slabé kouzlo, které ale tvrdě těží z toho že je a) auto-hit a b) Force damage, tzn. KDYŽ tohle kouzlo potřebuješ použít, tak ho fakt potřebuješ.

Ironicky, z tohodle pohledu se osobně víc klonim k té Jeremyho "oficiální" verzi hodu jednou kostkou, protože ten větší rozptyl mi přijde víc fun. Na druhou stranu mi trochu vadí, že bych takhle hodil jednou pro všechny cíle. Asi by mi nevadilo házet 1d4 za každej jeden cíl.
Autorská citace #75
12.3.2021 15:54 - Jarik
a) Já jsem to tak pochopil. A prootže je moje EN mizerná, tak jsem šťouchl do hnízda, abych dostal lepší zpětnou vazbu v CZ.
b) Já tomu výkladu porozuměl tak, že počet šipek určuje maximální počet cílů (nikoliv že mám tolik DMG "ve vzduch/v letu".

A dost se mi to líbilo. ROzhodně se mi líbilo víc něž hodíž 3x na zranění (každou šipkou).
Autorská citace #76
12.3.2021 16:04 - Šaman
Čistě pocitově bych házel na každou jednu střelu. Ano, když někoho zasáhne šest střel, očekávám, že se to trochu zprůměruje.

Výsledek šestinásobek jednoho hodu bych zase očekával u kouzla s jednou střelou, které na vyšších úrovních dává násobný dmg.

I to, že Sirien zvažuje, že každá střela do jiného protivníka by měla vlastní hod mi k tomu pasuje. Prostě na protivník(a/y) letí střely a každá "sedne" trochu jinak. Některá zabolí víc, jiná skončí v kožené části zbroje a moc škody nenadělá.

(To jen taková úvaha o fikčním pocitu z kouzla. Které jsem dokonce i používal, narozdíl od mnoha jiných diskutovaných kouzel:)
Autorská citace #77
12.3.2021 17:02 - Necromancer
Jen tak mimochodem, hádám že se tak nějak počítá s tím ž dmg kouzla (jako třeba ta magická střela) se nevyplácí sesílat z vyšších pozic, že?

Btw. K tématu. U těch kouzel kde vyvoláš více "střel" bych za každou házel zvlášť, ať už jsou do jednoho či více cílů. I když Magickou stŕelu jsem nikdy neměl rád.
Autorská citace #78
12.3.2021 17:06 - LokiB
sirien: hmm, ok, to může být pocitové. nějak k téhle složce gamistického přístupu nemám takový vztah, takže mi celkem konvenuje ta gaussovka, proti plochému rozpětí 12 18 24 30 (jestli se nepletu). je to tím, že v tom rozpětí nevidím ten fun, ale rozumím, že ho tam někdo vidí a případně chce.

Jak vidím v pravidlech DND typu her násobení, tak mám pocit, že je to nějaký fail :)
Autorská citace #79
12.3.2021 17:06 - ShadoWWW
My jsme v družině měli pravidlo, že kdo chce, může si hodit jednou za všechny střely, nebo za každou střelu zvlášť. Všichni si házeli zvlášť.

Tolik k betatestování. :)
Autorská citace #80
12.3.2021 17:14 - sirien
Necromancer: No - jakože spíš se počítá s tim, že se to vyplatit může. Je pravda, že slabší kouzlo seslané z vyšší Pozice je slabší, než kouzlo které je v základu vyššího Stupně - jenže ono hrozně záleží na tom, co máš zrovna Připravené a co máš zrovna za situaci. A fakt nezvládneš mít připravené specializované kouzlo pro každou jednu možnou situaci.

Např. pokud máš nepřítele zranitelného jen Silou, ale Tvoje jediný připravený Silový kouzlo je Magická střela, nebo pokud potřebuješ dát co největší plošnej damage skupině nepřátel, ale jediný plošný kouzlo (s potřebnym Dosahem) máš Ohnivou kouli, tak ještě budeš velice rád sesílat obě tahle kouzla klidně ze 7. nebo 8. Stupně. Budeš u toho asi prskat a skřípat zubama, ale uděláš to.

Jinak Magická střela je "divná" - je to takový tradičně hodně specifický kouzlo. A jedno z těch kouzel který je hodně o osobnim vkusu, protože jeho silná stránka (univerzalita, jistota) je to co jedněm vyhovuje, zatímco druhé nebaví.


EDIT: Loki: tohle neni ani tak gamismus, jako spíš vztah k riziku a náhodě a jejich zábavnosti (což gamisticky lze být pro i proti - pro, je tam element šance, proti, protože to boří předvídatelnsost a management zdrojů).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08926796913147 secREMOTE_IP: 18.97.9.169