Kultura

ShadoWWW
13.12.2022 15:16
One D&D (5.5E) (před vydáním)
Jak už všichni víme, chystá se nová edice D&D.

Zdroj, kde se dají stáhnout testovací PDFka.
10.1.2023 09:23 - ShadoWWW
Podle mě si chcou krýt záda. Co jim nevadí dnes, jim může vadit za pár let. Proto to tam jasně nespecifikují. Viz to, že dřív nevadilo, že OGL byla zdarma a neodvolatelná, teď už jim to vadí.

Corny: No původně to měli vydat už před pár dny. Podle mě teď horečně přemýšlí, co by jim ještě prošlo, a co už ne. Ten důvod pro ten původní text byl jasný. Hasbru i vedení Wizardů vadilo, že DnD a jeho odvozeniny hraje a kupuje fakt hodně lidí, ale od Tashy upadají prodeje DnD, zatímco ostatní firmy na OGL si vedou velmi dobře. Prostě se na podzim rozhodli, že Magic i DnD podojí, jak jen to půjde.
10.1.2023 11:07 - ShadoWWW
sirien píše:
Plné znění údajné OGL 1.1

Jsem myslel, že je to jen přepis toho známého leaku z toho neznámého wizardího zdroje, ale ne. K tomuto dokumentu se přihlásila firma The Griffon's Saddlebag (tvůrce třetí strany podle OGL), že jim ho před pár dny poslali Wizardi, že to mají do 13. ledna podepsat. Takže pokud to předtím byl jen leak z kdrovíjakého zdroje, tak toto je validní, celý dokument od jasného zdroje. Wow. Jako ten tón, jakým je ta licence napsaná, je na přeshubu (čti: odmítnutí).
10.1.2023 11:46 - cyrasil
Píše:
Additionally, over time the old OGL incorporated some confusing and even contradictory provisions. It was also written
in fairly dense legal language. So while we’re updating it to take into account developments since it was last revised, and
breaking out commercial use into a separate category, we’re also simplifying the language and streamlining the
provisions so that it’s easier to understand and comply with.


Prijde jen me, ze udelat z jednostrankove licence patnactistrankovou neni zrovna jeji zjednoduseni?
10.1.2023 12:36 - sirien
ShadoWWW: ... . Miliardový Wizardi poslali jiný firmě k podepsání dokument psanej timhle tónem, ve kterym sou blanks s (doslova vepsanym) [tbd]? Em... tvle to je amatéřina, tenhle vtip nabírá na absurditě s každou další informací, to se fakt nedá :D


cyrasil: celej ten dokument je plnej bullshit výmluv proč něco, který sou zjevně vylhaný jako účelová zástěrka. Stejně jako fakt nepřijatelnýho tónu a konkrétního jazyka (licenční smlouva na miliony s poznámkama o bráchovi co za tebe vynese koš) a nevhodně blbejch vtípků (ten pokus o odlehčení s tierama a levelingem v pasáži kde se tě zjevně snažej sedřít z kůže). Což neřikám že smlouva musí bejt psaná sterilně, ale tady to je fakt křečovitý plus ten kontrast pokusu o formu s obsahem škrábe oči. Jakože nevim jak moc to ocení náhodnej DnD fanoušek, ale ta licence/smlouva je fakt amatérskej paskvil a kdokoliv se na tom podílel a nedal od toho ruce pryč zaslouží instantní vyhazov (a to teď nemluvim o obsahu).
10.1.2023 16:55 - sirien
Reakce vydavatelů na Wizardí záměry

Obecně - zcela očekavatelné. Dvacet let budovaná důvěra byla porušená, panuje pocit zrady a atmosféra brutálně ochladla. Všichni vycouvávají z DnD contentu / OGL licence (včetně původní) a plánují ze svých produktů odstranit jakékoliv stopy SRD obsahu a to bez ohledu na to zda OGL 1.1 vyjde nebo bude úspěšně prosazena - samotný fakt že Wizardi zkusili co zkusili je důvod odejít. Někteří vydavatelé oznámili pravděpodobné ukončení některých titulů.

Vyjádření jsou od známých značek (Cubicle 7, Labyrinth lord) a tvůrců (Monte, Colville) - Paizo nicméně velmi očividně chybí. Nejspíš sedí s právníky nad padesátou kávou a zvažují možnosti, protože jsou věcí zasaženi nejspíš nejvíc ze všech.
10.1.2023 17:31 - cyrasil
https://www.reddit.com/r/Pathfinder2e/comments/to624f/comment/i2c2plz

Tady je celkem zajimavy post (vznikly davno pred ogl 1.1) kde resi proc vlastne PF2 pouziva ogl.
10.1.2023 18:54 - sirien
To co tam kolega píše o možnostech úprav systému pro domácí hru a o tom proč to je důvod proč rád píše spoustu postranních rámečků s dovysvětleními a alternativními možnostmi můžu rád podepsat - v JaD sme to udělali úplně stejně :)
11.1.2023 11:14 - sirien
PhD disertačka na téma OGL z roku 2019 - tvrdí, že OGL je neodvolatelná - co sem tam narychlo scrolloval tak sem k tomu nenašel argumentaci, jen deklaraci faktu, ale je to 350 stránek právní disertačky, na to fakt nemám manu :D Pokud tu je nějakej právník nebo šílenec co jo, tak určitě ocením pokud se vyjádří.

Rozhovor s autorem disertačky, licenční právník.

Original source
12.1.2023 02:07 - sirien
ok, budu triplepostovat :D


Autor OGL o OGL (a historii Wizardů a vůbec...)

Kdo chce jen slyšet že OGL je/má být neodvolatelná (irreversible), tak skočte na cca 25. minutu. K vlastní škodě, těch 25 minut je fakt zajíamvý povídání. Později doplňuje že nevěří že by smlouva neobsahující "neovolatelnost" byla nutně automaticky odvolatelná a že tu myšlenku nesnáší a má za to že neodvolatelnost může být plně implikovaná i jinak.

also "autorised" v té smlouvě neznamená průběžnou autorizaci kterou by šlo/mělo jít "deautorizovat", ale jde/šlo o způsob definování toho která z mnoha kolujících a draftovaných verzí původní OGL je ta jedna závazná která byla vybrána za platnou.

Oh, lol... vznik OGL prý provázela nedůvěra - a snaha jí prolomit tím, že věc od začátku provázeli nezávislí právníci s jejichž pomocí nalákali na OGL od prvního dne jiné velké firmy - a tito právníci zjevně dle všeho můžou dosvědčit že tam od samého začátku - btw. už pod Hasbrem - byl jednoznačný prvek neodvolatelnosti. Jeden z těch právníků je dneska prý soudce, to je přesně někdo kdo chcete aby proti vám v USA svědčil :D

a teoreticky byť s netriviálními technickými obtížemi se OGL vztahuje i na počítačový hry... jakože ten týpek páře "OGL 1.1" na hadry s každou další větou.

odvoláním licence Wizardi extrémně riskují, detaily vedle

V návaznosti na rozhovory s právníky říká, že případné soudní jednání bude proti očekávání velmi snadné a nejspíš velmi rychlé, protože nepůjde o soud o copyright a duševní vlastnictví (jak si kdekdo myslí), ale čistě o smluvní spor (jestli smlouva říká nebo neříká že je odvolatelná a jestli dává nebo nedává možnost své deautorizace). A podle všeho je extra přesvědčenej, že Wizardi od soudu odejdou velmi smutní.

Řeší "ok, co když Wizardi vyhrajou?" a dochází k závěru, že i tak nezískají vůbec nic, právě naopak - na OGL 1.1 nikdo nepřistoupí, zisky z OGL tvorby jsou proti ziskům z DnD nezajímavé (natož aby pro DnD představovaly konkurenci), zato DnD přijde o rozsáhlé support tvůrčí prostředí, které z něj udělalo (a dělá) rostoucí hodnotnou značku, kterou dneska je.


...ok, zvládnul sem přesně hodinu, ale už fakt potřebuju jít spát :D I když už přešli k otázkám publika, tak jako to povídání je zajímavý i dál, určitě si to klidně pusťte.


crap, ten týpek je tak zajímavej, že se nedá pořádně vypnout. Jeho čistá spekulace na to co se děje v pozadí a proč se to děje právě teď: Wizardi byli 20 let přehlížený asset Hasbra, nikdo neviděl, že většina (!) zisků Hasbra jde od Wizardů, ne od GI Joe nebo Transformerů nebo dalších. Před pár lety nějekej Hedge fund udělal analýzu a report "Free the Wizards" kde zveřejnil kalkulaci že pokud by se Wizardi vydělili z Hasbra jako samostatná obchodovaná společnost, jejich tržní hodnota by byla stejná jako tržní hodnota součansého Hasbra - tzn. akcionáři by efektivně znásobili peníze jen tak za nic. Od té doby se Hasbra všichni ptají na dříve neviditelné Wizardy - a ti se tím dostávají pod tlak protože všichni chtějí vědět jak budou dál "zvyšovat své zisky". A jediný rozumný (/uvěřitelný/představitelný) způsob je "digitálně" - Wizardí vedení chce vybudovat monopolní digitální platformu která bude jediným "online" způsobem hraní RPGček, s čímž začali když skoupili DnD Beyond s jeho VTTčkem - likvidace původní OGL je předběžné odstranění hrozby vzniku konkurence v tomto směru.
12.1.2023 07:11 - Jerson
Už jsem to říkal - jakmile někdo na firemní poradě zmíní "jak bychom z téhle věci mohli vytřískat víc peněz?", má po chodbě v jeho zorném poli projít týpek v černých brýlích, se zápěstními břity a velkou pistolí s tlumičem. A na otázku dotyčného, co to jako má být, má dostat odpověď "To se občas stává, měl byste teď nenápadně, nicméně rychle opustit budovu."
12.1.2023 08:42 - ShadoWWW
Hlavní výhodu OGL jde jednoduše ilustrovat na Spelljammer: Adventures in Space (nový Spelljammer pro 5E), který oproti očekávání neobsahuje žádná pravidla pro cestování vesmírných lodí. Tento neduch ale hned opravují řady doplňků třetích stran na DMsGuild nebo vydaných jako OGL. A to je jen jeden příklad. Když jsme hrávali 5E ve velkém, tak jsem ke každému ofiko dobrodružství čerpal kvanta užitečných rozšiřujících materiálů z produktů třetích stran. Ty dokázaly i z naprosto nezáživného dobrodružství udělat velmi dobré dobrodružství. Není náhodou, že nejúspěšnější 5E setting je Tal'Dorei (od Critical Role).

Zkrátka úspěch ofiko dobrodružství často pramení z doplňkových materiálů třetích stran. Ale nejen dobrodružství, ale v konečném důsledku i úspěch pravidel DnD nebo virtuálních hracích stolů (Fantasy Grounds, Roll20 i Foundry vznikly hlavně kvůli OGL). Kdyby všechno viselo jen na tom, co vydají Wizardi, byla by to hodně suchá a nezajímavá hra.
12.1.2023 09:54 - LokiB
Jerson: tvůj pohled je pohledem věčného zaměstnance, který chce měsíčně dostávat svůj plat a být se svou prací spokojený. Což je relevantní možnost.
Zkus ale vzít svůj roční plat a koupit za něj akcie jakékoli společnosti ... například proto, abys mohl za 15 let svým dětem platit školné na univerzitě. Nebo aby sis tak šetřil na důchod, protože ve tvé zemi není socialistický důchodový systém.
Nebo si vezmi 5 svých ročních platů, založ firmu, mějte dobré produkty a přežijte. Pak budeš chtít, aby se ti tvoje úvodní investice vrátila, budeš chtít, abys na tom vydělával, a budou za tebou chodit někteří zaměstnanci, že je celkem velká inflace a že by chtěli každý rok přidat 5-20%.

Pak najednou si budeš otázku "jak zvýšit zisky této firmy" klást sám velmi často. A opět velmi oprávněně.
V tomhle je život v Americe velmi odlišný od našeho. Tam jsou (nebo posledních 40 let byly) investice do akcií pro běžné lidi způsobem, jak zajistit svoji budoucnost v prostředí, které se o tebe ani tvoji rodinu sociálně nepostará jako u nás.
A proto je tam tlak na větší ziskovost zcela přirozený.

sirien píše:
Před pár lety nějekej Hedge fund udělal analýzu a report "Free the Wizards" kde zveřejnil kalkulaci že pokud by se Wizardi vydělili z Hasbra jako samostatná obchodovaná společnost, jejich tržní hodnota by byla stejná jako tržní hodnota součansého Hasbra - tzn. akcionáři by efektivně znásobili peníze jen tak za nic.


Tohle je velmi zajímavý a popravdě ne moc důvěryhodný ... můžeš prosím odkázat přibližný čas, kde tohle zazní, dost by mě to zajímalo.
Protože ten princip sám o sobě je zvlášní ... kdyby tržní hodnota části společnosti byla stejná, jako toho celku, tak v běžné situaci si to zmnožení peněz neumím právě představit - že by vznikla tržní hodnota, bez toho, aby tržní hodnota té původní firmy po vyčlenění části poklesla ... to by znamenalo, že současné Hasbro je cenou svých akcií reálně na 50% "skutečné hodnoty" ... což sice není nemožné, jen je to velmi velmi zvlášní.
Každopádně dík za to, žes to vyposlechl a dal tu analýzu sem.
12.1.2023 10:36 - ShadoWWW
LokiB píše:
Tohle je velmi zajímavý a popravdě ne moc důvěryhodný

Mně to naopak přijde jako velmi logické.

Hodnota akcií firmy dnes jen velmi volně koreluje s její ziskovostí. Krásně to ilustruje například Meta/Facebook, která byla roky jen "up to the Moon" a těsně před loňských pádem byla hodnota akcií na dvacetinásobku jejich ročních zisků. Dřív z říše snů, absolutní zhovadilost, řeklo by se. Ale pak se musíme podívat na to, co žene akcie velkých technologických firem vzhůru. V největší míře je to retail (čti: zaměstnanci, kteří si takto spoří na důchod/školné pro děti) a ti se rozhodují na základě technické analýzy (čti: věštění z lógru). Druhak k růstu těchto firem dnes ve velké míře přispívá nákup vlastních akcií (čti: firma kupuje ze zisků sama sebe, ani nemusela platit tak vysoké dividendy nebo daně). To je druhá šílenost nové doby, ale to je na dlouhé, samostatné téma někde jinde. A tak zbývají na trhu už jen hedgové fondy (čti: experti, kteří spravují obří jmění těch nejbohatších lidí), které platí neuvěřitelné peníze za to, aby měly ty nejčerstvější a nejpodrobnější i interní informace, ke kterým se retail v žádném případě (v tak komplexní formě) nemá šanci dostat. Proto hedgové fondy nakonec vítězí nad retailem a proto když teď padla Meta/Facebook o 90%, tak to odnesl hlavně retail.

Takže mě vůbec nepřekvapuje, že s takovouto analýzou přišel hedgový fond, protože to je jejich práce, jsou za to královsky placeny a je to tak úplně normální.
12.1.2023 11:16 - LokiB
ShadoWWW: mně nepřijde divné, že na to přišel hedgový fond, jejich erudice je mi jasná. Ale že tvrdí, že vlastně Hasbro má "teoreticky" dvojnásobnou hodnotu a nikdo si toho nevšímá (pravda, nekoukal jsem jestli od doby toho prohlášení akcie Hasbra neletěly nahoru ... ale zas v dnešní atmosféře je to třeba zase kompenzované propadem WotC :D)
12.1.2023 11:31 - Jerson
LokiB píše:
tvůj pohled je pohledem věčného zaměstnance, který chce měsíčně dostávat svůj plat a být se svou prací spokojený. Což je relevantní možnost.
Zkus ale vzít svůj roční plat a koupit za něj akcie jakékoli společnosti ... například proto, abys mohl za 15 let svým dětem platit školné na univerzitě. Nebo aby sis tak šetřil na důchod, protože ve tvé zemi není socialistický důchodový systém.

Můj pohled je pohledem inženýra, který viděl v praxi, co znamená přístup "vymáčkněte z toho víc peněz". V praxi to znamená, že se vyzkoušené a fungující věci začnou zhoršovat tak dlouho, až se nakonec poserou úplně. Prodělají na tom úplně všichni, kromě pár jedinců, kteří na začátku dostanou odměnu za zvýšení zisků / ušetření peněz.

Takže místo toho nabízím přístup "Jak můžeme zlepšit náš produkt - z hlediska výroby, distribuce, a/nebo koncového uživatele - abychom tím dosáhli většího zisku?"

To považuju za udržitelný přístup. Podojit co nejvíc bez ohledu na další vývoj ve středním nebo delším časovém horizontu je naproti tomu přístup, pro kterém se mi otvírá kudla v kapse. A nemyslím si, že by pro akcionáře byl ten "vylepšující" přístup nutně horší. Pro spekulanty, kteří chtějí v určitém okamžiku prodat co nejvýhodněji, ale ani pro ně nemám žádné pochopení.


Doufám, že rozdíl je zřejmý.
12.1.2023 11:35 - ShadoWWW
Tipl bych březen 2020, kdy po propadu začaly prudce růst, nebo můj druhý tip je konec roku 2018.
12.1.2023 11:43 - ShadoWWW
Jerson: Pohled inženýra má taky svá úskalí. Viz dnešní Tesla, která se za každou cenu pokouší prolomit problematiku počítačového zpracování obrazu a vystačit si v autech Tesla jen s optickými kamerami. Je to sice hezký oříšek pro inženýra, ale manažersky těžce mimo. Srovnej s čínskými taxíky, které se sice nepokouší získat nobelovku za vyřešení tohoto dnes dost možná neřešitelného problému, ale vystačí si pěti lidary (každý v hodnotě pár dolců) a v pohodě už dnes zvládají čínský metropolitní provoz s plně autonomním řízením, zatímco Tesla ještě pořád jen sní o přejetí Států z jednoho pobřeží na druhé.
12.1.2023 12:10 - LokiB
Tohle není vhodné vlákno na takovouto diskusi, proto se pokusím za sebe zkaončit tím, že pohled inženýra, jak byl uveden, je podle mě úzký a zásadně nesprávný. Více třeba v jiném vlákně nebo na jiném fóru ;)
12.1.2023 13:00 - sirien
Loki: 1:12:30, dál asi deset minut. Zjednodušil sem to, pointa je že hodnota rozdělených společností by byla výrazně vyšší než spojených, protože tržní ohodnocení není matematická rovnice. Což je pravda a funguje to tak a je to vcelku tržně-ekonomické 101, ale vysvětlovat tu proč a jak v detailu by bylo trochu OT.
13.1.2023 00:35 - sirien
Koluje internetama, už sem to našel asi na třech místech, co vim tak pravost nebyla nikde ověřená, ale...

Píše:
Hi,

I'm an employee at WotC currently working on D&Dbeyond (DDB) and with D&D business leaders on the health of the product line. If you want I can provide proof of this.

I'm sending this message because I fear for the health of a community I love, and I know what the leaders at WOTC are looking at:

-They are briefly delaying rollout of OGL changes due to the backlash.
-Their decision making is based entirely on the provable impact to their bottom line.
-Specifically they are looking at DDB subscriptions and cancellations as it is the quickest financial data they currently have.
-They are still hoping the community forgets, moves on, and they can still push this through.

I have decided to reach out because at my time in WotC I have never once heard management refer to customers in a positive manner, their communication gives me the impression they see customers as obstacles between them and their money, the DDB team was first told to prepare to support the new OGL changes and online portal when they got back from the holidays, and leadership doesn't take any responsibility for the pain and stress they cause others. Leadership's first communication to the rank and file on the OGL was 30 minutes on 1/11/23, This was the first time they even tried to communicate their intentions about the OGL to employees, and even in this meeting they blamed the community for over-reacting.

I will repeat, the main thing this leadership is looking at is DDB subscription cancellations.

Hope your day goes well,

P.S. I will be copying and pasting this message to other community leaders.



TLDR: Wizardi vědí co se děje a jebou na to a doufaj, že to "přejde" protože to maj za "zbytečně přehnanou reakci", zajímají je jen okamžité finanční výsledky a jediné podle čeho se orientují je vývoj DnD Beyond subscriptions... takže v podstatě kdo máte DnDB sub tak se máte unsubnout (někde sem dokonce viděl specifickou výzvu abyste to udělali v pátek 13. ledna - dneska - protože to bylo datum na které Wizardi tlačili firmy do přijetí OGL 1.1)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093361854553223 secREMOTE_IP: 3.81.222.152