Kultura

Autorská citace #61
23.10.2024 16:49 - sirien
Loki: reagoval sem na tvoje prohlášení že "až v nějakou chvíli někdo objevil co dělá DnDčko DnDčkem", které jsi spojil s objevením "svatých krav". Jenže tohle jsou ve skutečnosti dvě různé věci - svatý krávy jsou nějaké povrchní cetky ke kterým mají někteří hráči přehnaně afektovaný vztah, ale když je popravíš tak se obvykle moc nestane, zatímco to co dělá DnDčko DnDčkem si většina ani dlouhodobých hráčů vlastně úplně neuvědomuje neboto v té hře nevnímá (ryba co neumí pojmenovat vodu atd.)

"Ten chlápek" je jeden z nejlepších RPG designerů dneška (dost možná ever) s vyhlášeně uznávanym analytickym insightem. A i když určitě neni neomylnej, to co píše nejenže třeba mě dává smysl, ale i to koresponduje s vyjádřeníma lidí jako Mike Maerls a dá se to odpozorovat a doložit ve vývoji DnD obecně a předchozí edice překlenující 5e specificky (co napříč edicemi zůstalo nebo se vracelo, co naopak ne...) Kouzla samozřejmě nejsou jediný aspekt věci - jen se to na nich nejlíp ukazuje (a designově to je modul který je extra těžké nějak nahradit nebo předělat, kvůli rozsahu i zaběhlosti) - různé schopnosti povolání fungují podobně, a stejně tak v nějaké menší míře i DnD ikonické rasy.

Zároveň co dělá DnDčko DnDčkem nebylo ani tak v nějakou chvíli objeveno, jako se spíš plynule vyvýjelo a nabalovalo. A časem se do toho lore nabalily i mnohé rasy, ze kterých nějakou část chceš mít v PHBčku - nějaké obecně-tradiční a některé DnD ikonické. Určitě tam ale nemusíš mít všechny (z tradičních se zjevně loučíme s půlelfama, do ikonických Tieflingové nepatří o nic víc než třeba Aarakocry...).


York píše:
S dovolením bych poznamenal, že "edice" znamená prostě jen "vydání"

Ne není, protože moc dobře víš že slovníkový slovíčkaření v případě DnD neplatí a terminologie je odlišná od obecných významů - "edice" znamená "hra". Sestimsmiř a respektuj to nebo v tom budeš jen dělat zbytečnej bordel ;)
Autorská citace #62
23.10.2024 17:01 - York
sirien píše:
Sestimsmiř a respektuj to nebo v tom budeš jen dělat zbytečnej bordel ;)


V případě DnD v edicích zvládli udělat dostatečnej bordel jeho vydavatelé, zrovna tohle nemám potřebu dál vylepšovat :)
Autorská citace #63
23.10.2024 17:37 - Jezus
York píše:
V případě DnD v edicích zvládli udělat dostatečnej bordel jeho vydavatelé, zrovna tohle nemám potřebu dál vylepšovat :)

Nemyslím si. Lidi, co to hrajou (jakože různý edice) tomu dobře rozumí, ti co hrají tu poslední, taky chápou, že 5e není to samé jako předchozí edice. Jediný, kdo v tom má bordel je někdo, kdo to nehraje, což se dá asi oželet :-)

Píše:
z tradičních se zjevně loučíme s půlelfama

Hurá :-)

Píše:
do ikonických Tieflingové nepatří o nic víc než třeba Aarakocry

Netvrdím, že jsou tieflingové pro DnD (už) ikoničtí, ale mají mnohem více fanartů než Aarakocry :-) Já je moc nemusím (zejména způsob, jakým se s nimi v současnosti pracuje), ale fakt, že na nich Baldurs Gate 3 docela staví, je nad ty Aarakocry docela povyšuje.

Nicméně je fakt, že bez nich DnD nepřestane být DnD.
Autorská citace #64
23.10.2024 17:49 - York


Jezus píše:
Nemyslím si.


Ok ;)
Autorská citace #65
23.10.2024 19:14 - sirien
Jezus píše:
Hurá :-)

Z hlediska nějaké logiky a obecné použitelnosti pravidel napříč settingy - ano.
Z hlediska DnD lore to je ztráta, protože ta rasa tam má nějakou historii se kterou se do toho lore dostala a podílí se na té efemerální "shared DnD experience".

Ale ano, osobně za půlelfy taky nebrečim, jen konstatuju.


Co se Tieflingů týče - DnD lore ja ohromnej aglomerát věcí. DnD nepřestane bejt DnD jen kvůli tomu že vyhodíš jednu z nich - půlelfy, Tieflingy... ale vyhoď všechny takový rasy, nech tam jen Tolkienovskou triádu plus jedna, a bez všech těch Tieflingů, Dragonbornů, Aarokocer, Gnómů a dalších to najednou bude ztárta kterou budeš cítit.
Autorská citace #66
23.10.2024 19:55 - Gergon
Asi nemá cenu psát, že "Tolkienovských elfů" bylo asi 8 rodů, co? :D Avari, Teleri, Noldor ...
Autorská citace #67
23.10.2024 20:50 - sirien
Pokud bys sesekal hru na Tolkienovskou tři plus jedničku, tak žádný Rody řešit nebudeš a pojedeš na jednoduchej default jak za časů starých DnD edic :)
Autorská citace #68
23.10.2024 21:28 - Gergon
Jen říkám, že třeba já kdybych měl hrát elfa v Tolkienově světě, tak bych chtěl mít na výběr jestli hraju jednoho z Noldor s prokletím v krvi nebo lesního elfa co nikdy neviděl Valinor.
Autorská citace #69
23.10.2024 23:08 - Log 1=0
Akorát že Středozem není DnD setting. Dá se do ní implementovat méně či více dobře, za cenu méně či více práce, ale není to "ono". Stejně tak Hyborie, Západozemí nebo Narnie.
Autorská citace #70
24.10.2024 00:20 - York
Gergon píše:
Jen říkám, že třeba já kdybych měl hrát elfa v Tolkienově světě, tak bych chtěl mít na výběr jestli hraju jednoho z Noldor s prokletím v krvi nebo lesního elfa co nikdy neviděl Valinor.



Musej se nutně lišit mechanicky? Ty příklady mi přijdou spíš jako kulturní specifika.
Autorská citace #71
24.10.2024 00:28 - LokiB
York: podle všeho mají někteří hráči jako rádi tvrdá mechanická odlišení a dělá jim radost, když Noldor budou (co já vím například vycucám si z prstu) moudřejší a silnější a obratnější a budou potřebovat od dost více XP na postup, zatímco lesní elfové budou nenápadnější, budou mít bonus proti "propadnutí zlu" a bonus na sesílání přírodních kouzel.

Pak to těm hráčům přijde jako "to správné vyjádření jejich elfa". No a nebo jsou to powergameři, kteří jdou hlavně po výhodách s tím spojených :)
Autorská citace #72
24.10.2024 00:38 - LokiB
sirien píše:
"Ten chlápek" je jeden z nejlepších RPG designerů dneška (dost možná ever) s vyhlášeně uznávanym analytickym insightem. A i když určitě neni neomylnej, to co píše nejenže třeba mě dává smysl, ale i to koresponduje s vyjádřeníma lidí jako Mike Maerls a dá se to odpozorovat a doložit ve vývoji DnD obecně a předchozí edice překlenující 5e specificky (co napříč edicemi zůstalo nebo se vracelo, co naopak ne...) Kouzla samozřejmě nejsou jediný aspekt věci - jen se to na nich nejlíp ukazuje (a designově to je modul který je extra těžké nějak nahradit nebo předělat, kvůli rozsahu i zaběhlosti) - různé schopnosti povolání fungují podobně, a stejně tak v nějaké menší míře i DnD ikonické rasy.


Sorry, že to cituju celý, já jen abych to nějak nezkomolil.
Jo, modul magie by určitě bylo složitý nahradit nebo předělat - já jsem si z toho jeho prvního článku vzal tu psaáž, kde mluví specificky o "seznamech kouzel" (nikoli o modulu kouzlení) - "seznam kouzel z DnD je to, kvůli čemu DnD působí jako DnD"
Seznamy kouzel z DnD jsem si četl mnohokrát, má plnou pravdu, že to obsahuje i tu meta část "co vše je v této hře možné".
Nepřijde mi přesto, že kdyby DND v nějaké edici ztratilo Acid Arrow, že už by to nebylo DND. A podobně je můj vztah k desítkám dalších kouzel. A to jsem s nimi byl zžitý opravdu celkem pevně, když jsem 20 let DND hrál.
Je možné, že jsem opravdu ve výrazné menšině a komunita by ztrátu kouzel (ikonických či ne) nevydýchala. Já to tak necítím a nerozumím tomu, protože DND je pro mě o typu zážitku, který mi jeho hraní dávalo (a který byl jiný, než i dalších RPG her) ... a v seznamu kouzel, resp. v tom, co je "za tím, že taková kouzla vůbec jsou ve hře" jsme to nemívali.
Chápu, že to někdo vnímá jinak, přesto tomu prostě nerozumím.
Autorská citace #73
24.10.2024 07:57 - Gergon
Ano byl bych rád aby konkrétní herní mechaniky - stačila by jedna - odlišily jednotlivé druhy. I sám Tolkien někde říká, že lesní elfové jsou méně moudří ale divočejší v boji a nějaký konkrétní herní projev pro prokletí Noldor by byl fajn.
Stejně tak u Hobitů bych rád měl Staty a Chluponohy mírně odlišené.
Takže za mě třeba rasy a podrasy v dnd fungují skvěle a stejně tak se mi líbí i přesun bonusů k zázemím protože mi dává větší smysl. Ale o tom jsem se toho dost navykládal ve svém rozboru, tak to tady nebudu znovu pitvat - jen odpověď na dřívější dotaz jak jsme spokojení - já velmi =)
i přesun oborů na 3. lvl mi přijde skvělý a logický.
Autorská citace #74
24.10.2024 09:12 - sirien
Já si nějak těžko představuju realitu ve které Wizardi vydají novou věc a ty spokojený nejsi :D
Autorská citace #75
24.10.2024 10:00 - Log 1=0
Gergon píše:
i přesun oborů na 3. lvl mi přijde skvělý a logický.

Jo, přece si svou mechanickou čistotu nebudeme kazit takovými detaily, jako fikce.
Autorská citace #76
24.10.2024 12:39 - Šaman
sirien píše:
Pokud bys sesekal hru na Tolkienovskou tři plus jedničku, tak žádný Rody řešit nebudeš a pojedeš na jednoduchej default jak za časů starých DnD edic :)

Já si zrovna říkám, že pamatuju doby, kdy jednoduchá triáda (resp. 3+1 - elf, trpaslík, půlčík a člověk) byla DnD. Plus nějaké nehráčské rasy - gnoll, orc a pár humanoidních ras spojených s prostředím - dryáda, siréna. Ostatní humanoidi nebyli určení k mluvení a erpení, ale jen jako bestiář (kobolti třeba).

A to i v těch prvních počítačových hrách - Eye of Beholder, první Baldur's Gate, které si dnes člověk ještě pamatuje, narozdíl od AD&D. :)

Tehdy to nebyl tak moderně (až možná trochu woke) barevný svět, i když už tehdy byla družina složená z různých ras (imho) právě kvůli bonusům. Bylo potřeba pokrýt 4 oblasti činností - boj (válečník, hraničář); zlodějina, hledání a pasti (zloděj); léčení a buffy (klerik) a pak mít mága, který řeší atypické situace.

Tohle se myslím dost změnilo od devadesátek (kdy jsem poprvé DnD hry potkal). A kdo ještě pamatuje staré osy přesvědčení (alignment)? :) Dneska je to už úplně něco jiného.

Ale názvy některých kouzel a monster se drží už od dřevních dob. Ta slova, nálada, atmosféra, pocit. I když mechanika kouzlení se změnila snad ještě víc, než zbytek hry.
Autorská citace #77
24.10.2024 16:02 - Gergon
sirien píše:
Já si nějak těžko představuju realitu ve které Wizardi vydají novou věc a ty spokojený nejsi :D

I to se může stát =) jen prostě nemám potřebu se hrabat v detailech a kazit si dojem. Jasně, můžu držkovat hodiny na internetu jak je tohle blbost a tohle sračka .... ale co z toho budu mít? Budu ztrácet svůj čas kvůli něčemu co mě vlastně nebaví. Tak si prostě z čehokoliv vytáhnu to co se mi líbí a hlavně co baví mé hráče a jsem spokojený i když je to třeba jen 50% nějaké příručky a budu chválit těch 50% než abych byl naštavný a kritizoval tu druhou půlku, kterou můžu prostě ignorovat.
Vyjde příručka kde je 10 nových ras a polovina z nich jsou blbosti? Jasně lidi na netu můžou držkovat nad tím jak jsou ty rasy zbytečný a hloupý a designově blbě - já si prostě řeknu - 5 nových ras který baví moje hráče - Super =)
Autorská citace #78
24.10.2024 16:10 - York
Jen tak namátkou světy, ve ktejch jsou elfové: Warcraft, Warhammer, Lineage, Sapkovski, Elder Scrolls, RuneScape... Tj. do core rulebooku DnD přidáme elfy ze všech těhle světů (a mnoha dalších) a uděláme jim statistiky a nějaký mechaniky na míru, aby to hráči, kteří si v nich chtějí zahrát, měli oficiálně posvěcený?

Nebylo by lepší třeba ta pravidla dávat do rozšiřujících příruček, které se zabývají hraním v těch světech, nebo dát do core rulebooku návod, jak tvořit vlastní fantasy rasy?
Autorská citace #79
24.10.2024 16:14 - LokiB
Gergon: protože třeba zde je to přeci jen debata lidí, co nejsou jenom hráči, ale co se o RPG zajímají i v širším kontextu. Například s různými pohledu na to, jak je správně věci dělat.
Když nechceš řešit pravidla i z úhlu pohledu gamedesignu a ne jen nadšeného uživatele, tak tě jistě zdejší diskuse nenaplní. Všimni si však, kolik článků se tu věnuje hlavně hernímu designu, co je v něm dobré a co není. Od toho se pak odvíjejí i ty debaty.

Každý z nás tady si umi vytvořit vlastní kampaň, vlastní rasy, vlastní kouzla atd. Dokážeme stejně jako ty odvést herní sezení i celé kampaně.
A tady se bavíme o tom, v čem nám v tom pravidla a jejich autoři pomáhají a v čem nám házejí klacky pod nohy.
Že někdo nad klacky mávne rukou a jiný na ně nadává? Na tom asi není nic divného, ne?
Autorská citace #80
24.10.2024 16:16 - LokiB
York píše:
Nebylo by lepší třeba ta pravidla dávat do rozšiřujících příruček, které se zabývají hraním v těch světech, nebo dát do core rulebooku návod, jak tvořit vlastní fantasy rasy?


To byl i můj výše uvedený pohled. Odpověď byla spíše jako "pro nováčky ne".
Asi s obavou, že si nováčci vytvoří nevybalancované rasy a pak budou jejich hráči naštvaní, že hra není zábavná, protože "elfové přeci všechny předčí a hobiti jsou nejslabčí"

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.076266050338745 secREMOTE_IP: 18.207.160.209