Za JaD to řeknu takříkajíc na plnou hubu, protože by mě asi nebavilo to další dohlednou budoucnost neustále okecávat a nakonec proč ne:
V podstatě jsme mezi autory v návaznosti na
OGL crap a předchozí DnD/Wizardí historii všichni tak nějak čekali, že nová Licence bude nějaká Wizardí vyjebávka - typu že updatenou věci co byly ve 14e ale vynechají klíčové mechaniky 24e (můj osobní typ byly weapon tagy, jiní byly umírněnější a čekali něco víc "low-key", ale v důsledku podobně otravného / klony jako JaD ničícího). Tzn. že po vydání SRD budeme muset další rok hrozně meditovat jestli JaD 24e vůbec jdou rozumně udělat nebo ne a případně jak a co a jak obejít atp.
Fakt, že Licence skončila
takhle vstřícně, jak podle všeho skončila (tj. nejenže tam je všechno 24e klíčové, ale ještě pár drobností navíc k tomu), nás vcelku zaskočil a ano,
technicky vzniku JaD 24e asi nic nebrání.
Bohužel, odložení SRD (Licence) pro 24e nám dalo určitý "benefit" odstupu - a s tím půl rokem odstupu je vidět, že DnD 5e 24e je napříč komunitou přijatá... "velmi vlažně", což není eufemismus, ale nejspíš nejpřesnější vystižení věci. A nejspíš jde o nejhorší přijetí "půledice" v historii (ref. 3.5e, 4e Essentials, minimálně) Prodeje 24e příruček jsou podle všeho dost špatné, ohlasy z komunity (YTeři, blogeři, diskuse...) jsou často kritické - ne zničujícně kritické, obvykle, ale takové "meh" kritické - a ani ty nejpříznivější zrovna nehoří nadšením. Spousta lidí reportuje, že natvrdo zůstane u 14e, spousta dalších že možná přejde, ale jestli jo tak až někdy v budoucnu, pokud něco.
To nás staví do vcelku nepříjemné situace - update JaD ze 14e na 24e by se najisto pojil s přepracováním mnoha částí příručky, u kterých máme dojem, že se nepovedly nebo nepovedly tak moc jak se povést mohly (ať už protože sme je zvorali, jako výpravy, nebo přehlídli, jako přesvědčení (obojí jde za mnou osobně btw.) nebo neměly prioritu a deadliney už hořely, jako Vybavení, nebo nám tam prostě uletěla ruka, jako u Bestiáře...) - a to by se stalo najisto, protože by to nejspíš byla velká část naší motivace to vůbec dělat (prostý mechanický update by byl z většiny jen otravná práce, listovat stránkama a přepisovat znění mechanik podle manuálu a pak se to snažit udržet v sazbě není zrovna fun, a vzhledem k tomu že to nikdo z nás nemá jako žádý primary source of income...).
To by v praxi znamenalo:
- relativně hodně práce (co by šla do 24e konverze místo do supplementů, na kterých se
konečně podařilo začít zase seriózně pracovat)
- rozbití stávajícího stránkování kapitol a nadpisů (referovaných ze zástěny a hromady dalších míst)
- nějké další náklady (jednotky dalších ilustrací, nejspíš)
- ...a vytvoření nové edice hry
relativně krátce po jejím vzniku, tzn. krátce potom, co si jí už dost lidí koupilo (5e za sebou při 24e přechodu měla 10 let - JaD s námi jsou sotva tři a půl)
...a to všechno kvůli přechodu, u kterého si teď nejsme jistí, jaký o něj je u hráčského publika reálný zájem. (I uvnitř našeho týmu je schizma mezi lidmi co říkají že je 24e
fajn a za konverzi stojí (všimněte si, opět, že "fajn", ne "super"), a mezi lidmi co mrmlají že zůstanou u 14e a o 24e nemají zájem).
Prostě a jednoduše nechceme dělat novou edici JaD, aniž bysme věděli, že po ní je skutečně poptávka a někdo jí i ocení - to radši doděláme dřív víc Bestiářů a ta úvodní dobrodružství, o kterých víme s jistotou, že na ně lidi čekají.
Další supplementy pro JaD se určitě tak nebo tak budeme snažit dělat "pod obojí", aby šly použít s oběma edicemi hry - rozhodně nechceme násilně tlačit původní zákazníky do přechodu tímhle způsobem, pokud sami o 24e nestojí a jsou s dříve koupenými JaD spokojení - věříme, že produkt by měli lidi kupovat z nadšení / zájmu, ne z nutnosti.
Velmi pravděpodobně v blízkých dnech pošleme do světa velmi krátký dotazník s nadějí, že nám co nejvíc fanoušků JaD vyplní, jak moc by o JaD 24e za těhle okolností stáli. Pokud nám ho pomůžete šířit co nejdál, bude to super. Co bude dál se rozhodneme ve velké míře podle toho, co uvidíme v odpovědích - a z části podle nějaké další interní diskuse.
KAŽDOPÁDNĚ, současná situace v Mytago/imago, u tiskáren atd. je taková, že
i pokud se rozhodneme do JaD 24e jít, tak rozhodně nebude letos (i když teoreticky by se to stihlo připravit, kdybysme fakt mákli) - realisticky příští rok, možná na GameCon, možná na Vánoce.
Nějaká
konverzní příručka pro JaD do 24e verze se případně může objevit dřív - jak bude vyčerpávající a propracovaná bude nejspíš záležet, pokud JaD 24e dělat nebudeme, tak to bude spíš rychlá sada návodů jako servis pro fanoušky, pokud JaD 24e dělat budeme, tak to bude nejspíš soupis nějakého promyšlenějšího work-in-progress, dost možná i s průběžnými updatey.
Konkrétní rozhodnutí by mělo padnout cca do měsíce.