Kultura

Rytíř
16.4.2007 08:37
Posvátná místa a stavby
Diskuze k Manifestu RPG se nám stočila k posvátným místům a sakrálním stavbám - a k tomu, jakou mají a mohou mít moc. Ve hře i v našem světě :)

Je to natolik zajímavé a samonosné téma, že si ho dovolím vydělit a přesunout onu diskuzi sem (začala na str.3 a je tak dlouhá, že sem vzdal úmysl jí sem překopírovat..) :)
Autorská citace #21
23.4.2007 13:05 - wraiths
Argonantus : Valdice ze jsou hnusny a co je na nich hnusneho...? prozradis... a s tou Osvetimi bud rad ze neznas... jen z tech obrazku co jsou k videni treba na netu jde mraz po zadech.
Autorská citace #22
23.4.2007 14:54 - Jerson
Klatovy mám spojené s katakombami, ve kterých jsem jednou byl, a pokaždé když jen slyším slovo "Klatovy", vybaví se mi ten mrtvolný pach, částečně rozpadlá těla, temnota, smrt ... magie místa jak vyšitá.
Autorská citace #23
23.4.2007 15:16 - Argonantus
Valdice byly jedna z několika mála "trojek" v ČSSR (myslím, že s Leopoldovem, Mírovem a snad částí Borů). Což znamenalo "uzavřený systém" - vězni byli uzavřeni i uvnitř vězení; práce s nimi připomínala potápěčskou komoru; dveře se otevřou jedině po té, co se jiné zavřou, takže vězni jsou prakticky furt zavřeni v nějaké místnosti (třeba v jídelně, nebo v patrovém kostele, kde se pracovalo (tuším, že navlékaly korálky nebo tak něco; je to k vidění v Tmavomodrém světě).
Uvnitř tohoto systému bylo ještě "zvláštní oddělení" pro doživotní tresty a podobně; cely asi 2x3 metry, rozdělené v půlce mříží, a vězeň byl celý zbytek života v té jediné půlce, kde bylo lůžko a záchod. Tečka. Tedy - ještě chodil na "vycházky" do trojúhelníkového prostoru asi 3x3 metry na jednu hodinu denně. Stěna vysoká asi 2,5 metru mez oken, nahoře mříž. Alcatraz byla proti tomu veselá kolektivní taškařice.
Zajímavé je si uvědomit, že lidé odsouzení za "špionáž" - což znamenalo občas, že neudělali vůbec nic - dostali třeba patnáct let ve Valdicích.
Autorská citace #24
23.4.2007 15:19 - Rytíř
Jerson: Přiznám se, že na mě místa nějak extra nepůsobí. Víc mě vezme příběh, dobře poskládaná slova, než nějaké místo.. nepomáhá ani znalost jeho historie, prostě ho můžu obdivovat nebo litovat bývalý obyvatele, ale že by mě z toho mrazilo nebo tak... na to si nepamatuju. Možná jsem ještě prostě a jednoduše nenavštívil to správný Místo :) - ale spíš to bude v něčem jinym.
Ad bonusy - já nad nima přemýšlím, z několika důvodů. Jednak samozřejmě že můžu jen popisovat, jak se v elfím sídle cítí postavy krásně příjemně, bezpečně a vůbec mile; jak když se štváni hordou skřetů na vrrcích zastavily na malém pahorku pokrytém i v časném jaru kobercem krásných bílých kvítků, a strach z těch bestií z nich najednou spadl a oni viděli, že se k nim bojí přiblížit... To všechno jde. Dokud nedojde na boj. A to si piš, že dřív nebo pozdějc rozhodně dojde :) a pak se s konkrétním vlivem stavby na zúčastněné postavy musíš stejně nějak popasovat.
Další důvod je, že mám d20 pravidla už natolik všitá pod kůži, že se mi vyloženě líp popisuje cokoli, když se můžu jakoby o něco "opřít" o nějaké to číslo, bonus.. můžu díky tomu srovnávat sílu oproti věcem, co už známe, stejně jako mí hráči.
Autorská citace #25
23.4.2007 16:27 - Jerson
To skoro vypadalo, že bonusy počítáš jen k boji - co takhle třeba k dobrému odpočinku, k léčení, k odstranění duševních poruch (nebo jejich vyvolání) a tak podobně?
Vliv stavby si dovedu představit i jinak než jen pomocí čísel - třeba běžíš přes hlavní prostor a víš že přeběhneš, než protivník vystřelí, ale prostor se najendou natahuje a ty zjišťuješ, že to nestihneš ... či naopak, vidíš letící ohnivou kouli, pak jen výbuch - a zjišťuješ, že se opíráš o sochu, která snasla největší nápor a která ještě před chvilkou stála o tři metry dál ...
A co se týče působení míst - asi bych doporučil třeba Táborské podzemí a nechat si tam zhasnout - ale ne na minutu nebo dvě, ale na hodinu. A zjistíš, co a jak moc na tebe působí. Třeba jsi velmi odolný, ale třeba jsi opravdu nepřišel na to správné místo :-)
Autorská citace #26
23.4.2007 17:31 - unknown
Podzemí v Táboře je docela dobré, ale já bych zase odkázal na Polsko. Solné doly ve Věličce, to je pohádkově kouzelné místo. Naprosto úžasné.
Nakonec velice dobré jsou i knihovny a archivy. Nekonečné regály plné knih, či jiných písemností.
Rytíř: A co možnost prostého přehazování každého hodu? Na dobrých místech počítáš lepší výsledek, na špatných horší. Velice jednoduché a přitom se to projeví ve všem.
Autorská citace #27
23.4.2007 18:09 - Argonantus
Jersonovy "zvláštní efekty" jsou hodně univerzální řešení. Ale i ty bonusy mohou být zajímavé oživení, když o nich tupější postava nic netuší (válečný trpaslík, jehož sekera v daném místě má sílu plácačky na mouchy...)
Autorská citace #28
24.4.2007 08:09 - wraiths
Argonantus : no vidis to koukam mas to dobre nacteny z brozurek. a zda se mi docela jednostranych. i dnes mas podobne podminky ve veznicich...prace, zamrizovane oddeleni kde se ceka az se jedny cely zavrou aby se otevreli jine. je to prece vezeni. a myslim ze to na tebe posobi treba i tim nazvem VALDICE!! jinak vsak je to krasny klaster kousek od Jicina. prozradim ti jine misto a zkus porovnat. kdyz uz jsme u tech vezeni. najdi si veznici Bytiz a zkus o ni najit nejake informace. a pokud se dostanes dal do historie( napr. predchozi lagr Vojna) uvidis ze Valdice jsou pomerne klidna veznice i v dobe totality( viz. ten tvuj Tm.svet). prece jen navlekat( brousit koralky) je lacovka nez lamat uranovou rudu :-).

unknown: s tema knihovnama s tebou naprosto souhlasim. take vzdy na mne dycha zvlastni atmosfera.
Autorská citace #29
24.4.2007 09:18 - Argonantus
Wraiths: Načtený z brožurek to nemám; byl jsem se tam podívat v době, kdy to bylo ještě v plné akci. (Jinak Valdice okolo jsou samozřejmě v pohodě... asi jako okolí Alcatrazu je vysloveně fajn). Bytíz naproti tomu mám načtený z brožurek a filmů, stejně jako tu Osvětim. Tak starý fakt nejsem... Nepochybuji, že koncentrák je mnohem horší, než normální vězení. To lze ostatně dokládat i čísly. Osvětim - Birkenau zřejmě nemá mnoho konkurentů.
Ale já se snažil postihnout ještě jinou rovinu; vlastní zkušenost odhalí některé vrstvy místa, které jinak zůstanou němé. Vyčíst z brožurek je rovina první; vidět to na vlastní oči je o velký kus lepší; a být při tom, když se to dělo, je k nesrovnání. Vrchol všeho je být účastník; ale to si v případě vězení radši odpustím; tak daleko moje badatelská vášen nesahá.
Autorská citace #30
24.4.2007 13:34 - wraiths
Argonantus: no mozna Treblinku, ci Majdanek se da srovnat s Birkenau. ja myslim ze ty mista musis navstivit a pak poznas. Valdice se ti zdali osklivy...videl jsi vsechny ty cely? mne se prave zda tahle veznice mezi ty lepsi z hlediska veznu, jak se o ne staraji. jinak urcite neveris ze jsou zde nevini lidi :-). a bud rad s veznenyma lidma nemusis jednat. jinak srovnavat veznice u nas a v USA nelze. jinak pokud budes mit zajem tak ti udelam muj maly pruzkum po veznicich jak to kde chodi :-)).
Autorská citace #31
24.4.2007 13:59 - Argonantus
Wraiths:
Všechny cely jsem určitě neviděl - bylo jich tam opravdu hodně. V době, kdy jsem tam byl (asi 1988) tam byli nevinní vězňové; ne moc, ale přesto - dodám jména, pokud pochybuješ. Zpatra mne napadá Jiří Volf. Troufám si tvrdit, že tam byly horší podmínky, než kdekoli v USA, při čemž USA rozhodně moc humanistickými podmínkami v kriminálech nikdy nevynikalo. Samozřejmě, že lágry v 50tých letech nebo v Německu byly nejméně o třídu horší - například proto, že smyslem bylo vězně zlikvidovat. V ruských lágrech jsem taky nebyl, jenom jsem o tom četl.
(omlouvám se za bobtnající OT - ale ono stran hororového settingu jsou tyhle věci docela lákavé téma.)
Autorská citace #32
24.4.2007 14:39 - wraiths
Argonantus : ne v pohode nedodavej mohu si to zjistit sam. ale to jsou vyjimky a prezili..? a mohu vedet co jsi v napravnem zarizeni delal v ten inkriminovany rok, pokud teda mohu byt zvedav :-). prece jen v te dobe se exkurse na Valdice jiste nedelali. jinak se take omlouvam za tohle OT. prejen jako zamestnanec statni sluzby to asi vidim jinak.
Autorská citace #33
24.4.2007 14:43 - Argonantus
Jako zaměstnanec státní služby jsem tam byl na praxi... zřejmě máme podobný obor s Andtomem. Což ovšem neznamená, že úplně totožný, a také, že se ve všem shodneme. Abych neótéčkoval dál, možná by to šlo řešit tady
http://www.d20.cz/diskuze/o-svetech/6238.html
což je svým způsobem moje debata...
Autorská citace #34
24.4.2007 17:20 - Rytíř
Jerson: hmm, uznávám, že to jsou pěkný zvláštní efekty... chce to mít hráče, kteří nepitvají všechno na číslíčka (resp. naučit je na to) a pak si prostě jen popouštět uzdu fantazii :)
Jinak mi vyvstává na mysli, že v podstatě je několik druhů možných působení takových staveb a míst:
  1. Na duši. Nejčastější případ, působení může být hodně jemné nebo i silné. Ovlivňuje to ledasco, náladu a činnost kohokoliv (nebo jen vyvolené), případně i to, zda vstoupí/nevstoupí... V zásadě je to ale jen o pocitech, roboti a tupí nemrtví jsou v klidu :)
  2. Na tělo. Obvykle mocnější obdoba výše uvedeného. Rány se nehojí krásně a rychle, ale zázračně ihned, nevyléčitelné nemoci za modlitbu. Věci se mohou sami hýbat, roboti přestanou fungovat, nemrtví mohou mít taky problémy (i ty tzv. "automaty" bez vůle a vlastní duše).
  3. Na realitu. Tak tohle je to místo, o kterém kolují legendy po celém světě. Když tam vstoupíte, klidně se může zdát, že vyjdete ven staří a šediví; že vyjdete ven v jiné době nebo na jiném místě. Můžete tam potkat věci a lidi, kteří neexistují, apod.
Unknown: nápad s novým hodem je fakt geniální. Krásně jednoduchý a velmi účinný! To rozhodně využiju, díky :)
Autorská citace #35
24.4.2007 17:24 - Rytíř
Jinak co takle o tom čtu, poslouchám a (občas) přemýšlím, tak mi dochází, že opravdu mocná místa nejsou celé kláštery, hrady nebo katedrály - vždy se najde kout, kaple, zádveří, věžička, NĚCO, kde to má největší sílu, kde je zdroj té moci. Při popisování a koncepci posvátných míst bych na to doporučoval myslet a dbát ;)
Autorská citace #36
24.4.2007 18:08 - Argonantus
Rytíř: To by šlo. Z těch Valdic člověk vyjde starý a šedivý...
Autorská citace #37
24.4.2007 23:21 - unknown
Rytíř: Vůbec není zač, spíš poděkuj Mordheimu, k tomu mě dovedli pravdla téhle hry. Stejně tak můžeš samozřejmě použít obecné postihy a bonusy k hodům.
"Necítíš se dobře, třesou se ti ruce a nedokážeš se pořádně soustředit, dokud budeš na tomto místě budou všechny tvé hody upraveny postihem 5." A můžeš pokračovat dál: "I když jsi opustil to podivné místo (dosaď si vhodné), tíží tě vzpomínky na něj, nadále trpíš postihem 4. S každým dalším dnem/odpočinkem se tento postih bude o 1 snižovat, až do 0."
Jinak velice pěkné shrnutí působení. Největší srandu ovšem poskytují kombinace, že.
Máš samozřejmě pravdu, vždycky nejsilněji působí jedno konkrétní místo, to jen může zpětně ovlivnit pohled na celý komplex. Osvětim je ukázkový příklad, nakonec řekneš, že to bylo velice působivé, ale to nemyslíš na prohlídku ubytoven, ani spalovacích pecí, což jsou vpodstatě prázdné budovy. Vybaví se ti ta obrovská hromada bot.
Arogonatus: Ale z Valdic každý vyleze po x letech. A těžko to někomu přijde jako pět minut.
Autorská citace #38
25.4.2007 09:03 - andtom
24.4.2007 14:43 - Argonantus: Prosím, MOC PROSÍM, pomiň, co jsem, necítím touhu se oborově bratříčkovat. Jsem jiný v pojímání určitých pro mně důležitých věcí. V době kvetoucí socialistické zákonnosti jsem třeba šel na techniku (doufám, že to u Tebe počítám správně), v OT debatě o tom, jestli je tady prosazována spravedlnost by pro mně na Tvém místě bylo fér okamžitě se vyloučit pro podjatost místo opěvování, atd. Nekritizuji, prostě jen říkám: jsem jiný. Radši si představ, že prodávám knížky nebo jsem zahradník, a bude to úplně v pohodě :)
Autorská citace #39
25.4.2007 09:31 - Argonantus
Andtom:
Hm. To je pro mne neřešitelný problém. Nebratříčkuju se s nikým, málokdo z jakéhokoli netu mne skutečně viděl, ale ignorovat přesvědčení mi nikdy nešlo (jsem paladin, jak tvrdil někde Dalcor). A pokládat tě za zahradníka proto nemohu. Beru na vědomí, že ti jakýmsi nepochopitelným zůsobem jdu na nervy; vynasnažím se tě proto neoslovovat.
Bohužel ale nelze zabránit tomu, abych si povídal s Wraithsem o věcech, které pokládám za důležité.
Autorská citace #40
25.4.2007 09:36 - Argonantus
Rytíř:
z veselejšího; konkrétně u takové katedrály je to složitější. Mívá totiž těch "center síly" vícero; a asi to nelze zobecnit. Třeba svatý Vít by odpovídal tvé teorii; je evidentní, že ho dělali kolem hrobu svatého Václava, dokonce se zakomponování původní rotundy a potažmo baziliky; ale třeba Chartres má Černou pannu, Modrou Marii, studnu, Portail Royal, Svatou tuniku a plno dalších věcí, co jsem zapomněl.
Jako ta UI; osoba s vícero mozky. A není to Osoba vůbec. V tom je její nepochopitelnost. Kdo zná Neuromancera, možná mi bude rozumět lépe.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078634977340698 secREMOTE_IP: 3.17.79.60