RPG odborně

Alnag
3.8.2007 10:07
Jako doušku za mou přednáškou na Gameconu a díky příležitosti, která se naskytla, pár fakt o prodejnosti různých RPG... Nejlépe prodávaná RPG za květen 2007
10.7.2019 10:24 - LokiB
Corny píše:
začne-li být relativně normální, že GM za svou "práci" dostává zaplaceno. Ono to na můj vkus až moc telegrafuje, že GM to má oproti hráčům hrozně těžký, a tak se mu musí platit a že už to z jeho strany vlastně není o zábavě ale o práci. Což moc nemusím, protože sám za sebe považuji tyhle sklony k tomu, že GM vlastně "trpí a je to upracovaný chudáček" za docela nezdravý stereotyp.


Třeba jsou i GMové, kteří hledají hráče a platí jim, aby s nimi hráli. Jestli ne ... pak tu asi nějaký rozdíl v pozici GMa a hráče bude :) Je to věc poptávky a nabídky. To přesně to telegrafuje ... že je větší poptávka po GMech než po hráčích.

Na rozdíl od plánování v komunismu, kde rádoby moudré hlavy určily, co si lidé chtějí kupovat a podle toho pak plánovaly výrobu, tak dnešní společnost (doufám), preferuje, že lidé poptávají to, co chtějí a z druhé strany jim to jiní lidé nabízejí. Ale je pravda, že na tento přístup už dnes "moderní levicoví politici" začínají koukat nevraživě a raději by zas diktovali, co se bude vyrábět a co se bude kupovat. To není můj šálek čaje, jakkoli se míchat do toho, za co jiní chtějí utrácet svoje peníze a co za to od koho dostávají.

Jestli je nebo není GM upracovaný chudáček, to je asi věc každé skupiny. Moje zkušenost je, že množství investovaného času (a práce) mezi GM a hráčem je asi tak 83:1. Přičemž GM to dělá převážně i pro svou vlastní zábavu.
Pochopitelně, jinde to mohou mít jinak.

Corny píše:
ale nevím, jestli bych byl fanda toho, kdyby se to nějak rozšiřovalo či normalizovalo


Ovšem tvůj vliv na to je poměrně marginální, že? :) já bych řekl, že naštěstí ;)
Pochopitelně plně doufám, že tě nikdy nikdo nebude nutit s placeným GMem hrát!
10.7.2019 10:33 - Corny
LokiB píše:
Moje zkušenost je, že množství investovaného času (a práce) mezi GM a hráčem je asi tak 83:1. Přičemž GM to dělá převážně i pro svou vlastní zábavu.


Já netvrdím, že bych chtěl ovlivňovat, po čem je nabídka nebo poptávka, ale že pokud by o něčem takovém poptávka byla, pravděpodobně by s tím byly i spojené ukazatele, které jsou dle mého spíš špatné. Ostatně to, že je větší poptávka po GM může být právě vlivem toho, že se hráčům méně chce dělat GM, což může být právě důsledkem toho, že jsou GM pod nedůvodným tlakem do hry investovat neúměrně víc času a energie. Pokud to někdo dělá, protože chce, fajn; pokud to ale dělá, protože myslí, že musí a ubíjí se tím, tak už je to špatný. Ale to už je debata zase na jinam...
10.7.2019 10:46 - Jerson
LokiB píše:
Moje zkušenost je, že množství investovaného času (a práce) mezi GM a hráčem je asi tak 83:1. Přičemž GM to dělá převážně i pro svou vlastní zábavu.
Pochopitelně, jinde to mohou mít jinak.

Hezké použití Barneyho konstanty, chválím tě :-)

Každopádně ne_úplný_dostatek (ne-přebytek) GMmů považuju za naprosto nepopiratelnou realitu běžného RPG hraní, a podle toho se nejspíše bude řídit i případné placení za hru.
10.7.2019 11:11 - LokiB
Corny píše:
Ostatně to, že je větší poptávka po GM může být právě vlivem toho, že se hráčům méně chce dělat GM, což může být právě důsledkem toho, že jsou GM pod nedůvodným tlakem do hry investovat neúměrně víc času a energie


Aby člověk dělal GMa, bavilo ho to, a bavilo to i jeho hráče, vyžaduje určitý výčet dovedností a osobnostních charakteristik, které má jen menší procento lidí, kteří se chtějí bavit u RPG. To je podle mě dané a nezmění se.

Ano, určitě jsou nástroje jak práci GM usnadnit, jak umožnit více lidem být GMy. Ale ten nepoměr zde bude vždy. Rozporovat asymetričnost postavení hráče a DM v DND (a z toho plynoucí důsledky například v té nabídce a poptávce) podle mě nemá cenu.
10.7.2019 11:43 - York
Corny píše:
Já spíš moc nemusím ty související věci, začne-li být relativně normální, že GM za svou "práci" dostává zaplaceno.


Obávám se, že tohle je nevyhnutelné u čehokoliv aspoň trochu populárního. V naší společnosti holt můžeš mít veřejný kohoutek s pitnou vodou a hned vedle toho krám, kde si můžeš koupit pitnou vodu v pet lahvích. Když se najde někdo, kdo je ty lahve ochoten koupit, určitě se najde i někdo, kdo je bude prodávat.

A mimochodem, profesionální GMové (a hráči) jsou všichni streameři a youtubeři, i když to tak třeba nevypadá. Jakmile dostávají aspoň nějaký zisk (byť zanedbatelný a nepřímo přes reklamy), je to profesionální činnost.


LokiB píše:
lidé poptávají to, co chtějí


Lidi poptávají to, o čem je někdo přesvědčí*, že chtějí.

* Mediální masáž, reklama, you name it...
10.7.2019 11:51 - Corny
LokiB: Zrovna u DnD je to bohužel poměrně zažité (praotec Gygax by asi nejraději, aby všichni GM věděli i čísla bot všech NPC v širém kraji a z hlavy dokázali odrecitovat všechny random tabulky), byť si nemyslím, že to je úplně nezbytné. Každopádně ano, zrovna DnD je daleko víc prep heavy než celá řada jiných her. Jen je vhodné mít na paměti, že to není platné vždy a všude a pro všechny a že pokud GM třeba nevyhovuje sáhodlouhá příprava (která je často i docela nadbytečná), může hrát třeba Dungeon World, který jde hrát prakticky bez přípravy.
10.7.2019 11:53 - ShadoWWW
No třeba ten nový DnD Essentials Kit je schválně stavěný tak, aby se dal hrát 1:1 (1 PJ, 1 hráč), tedy například jen sourozenci nebo manželé, a taky hodně epizodně. Díky tomu odpadá nutnost shánět a pravidelně organizovat celou skupinu.
10.7.2019 12:07 - sirien
Colombo píše:
Uh, oh. Zajímavý zlom z "Its dark magic and dangerous for children!"

Ne každej Američan je/byl cvok. A to ani mezi věřícími.

Tracy Hickman - původní tvůrce a autor Dragonlance - je sám pastor.
10.7.2019 12:26 - LokiB
York píše:
Lidi poptávají to, o čem je někdo přesvědčí*, že chtějí.


Takže lidé poptávají GMy, protože je o tom přesvědčila reklamní masírka při sledování Twitche? Možné to je.
Ale jasně, že to pro některé produkty a služby funguje. Obecné tvrzení je ... obecné.

ShadoWWW píše:
No třeba ten nový DnD Essentials Kit je schválně stavěný tak, aby se dal hrát 1:1 (1 PJ, 1 hráč), tedy například jen sourozenci nebo manželé, a taky hodně epizodně. Díky tomu odpadá nutnost shánět a pravidelně organizovat celou skupinu.


no ano, ale stále ještě někdo z nich GMa dělat musí. Možná by oba rádi hráli jako hráči.

Corny píše:
Jen je vhodné mít na paměti, že to není platné vždy a všude a pro všechny a že pokud GM třeba nevyhovuje sáhodlouhá příprava (která je často i docela nadbytečná), může hrát třeba Dungeon World, který jde hrát prakticky bez přípravy.


proto se tu také bavíme nad čísly o DnD, jejich Twitchích a jejich profi DMech :)
10.7.2019 12:44 - Jerson
ShadoWWW píše:
No třeba ten nový DnD Essentials Kit je schválně stavěný tak, aby se dal hrát 1:1 (1 PJ, 1 hráč), tedy například jen sourozenci nebo manželé, a taky hodně epizodně. Díky tomu odpadá nutnost shánět a pravidelně organizovat celou skupinu.

To je docela zajímavý přístup.
10.7.2019 13:00 - York
Když bude hodně lidí hrát 1vs1, tak bude potřeba ještě víc GMů než teď... Ale možná jich zase díky tomu bude víc.
10.7.2019 13:19 - ShadoWWW
Nevím jak u vás, ale u nás chtěl na začátku dělat PJe každý. Až poté, co se ukázalo, jak hrozný je to maraton (v DrD 1.5), tak PJové postupně odpadávali. Takže u úplně začínající hráčů by neměl být problém s 1:1 modelem.
10.7.2019 13:19 - Quentin
Jak je možné, že se ta situace s vypravěčema časem nelepší? Nové hry jako třeba Blades in the Dark už po tobě moc práce nechtějí.

U nás vedu hru já (SWN), Bára (13thage), Vojta (dnd5e) a v záloze (čti: chtěli by vést hru, ale není volný slot) máme Charlieho (Fate) a Tobiase (dnd4e). A to v rámci devítičlenné skupiny. Očekával bych podobný nebo trošku horší poměr vypravěčů na hráče všude.

Můj odhad je, že na nedostatku GMů má velký díl ten defaultní herní styl, kdy je DM zodpovědný za celou hru včetně "příběhu" (viz vedlejší téma o podvádění).
10.7.2019 13:21 - ShadoWWW
Quentin: Koukám, že u vás je problém opačný. Vy nemáte problém s množstvím PJů, ale hráčů. ;-)
10.7.2019 13:25 - Jezus
Já ve dvou takhle hrával dračák s kámošem v dětství docela často :-)

Jeden na jednoho nutnost předherní přípravy až tolik nestáhne, i když zjednoduší samotnou hru (vyhodnocovaní). Možná ale udělá vyprávění víc osobnější (kolem hlavní postavy), takže zjednoduší některé zápletky...

I tak si ale myslím, že se k podobnému hraní hodí daleko více jiné (víc vyprávěcí) systémy. Těm ovšem rozšiřování DnD umetá cestu, takže opět win win situace :-)
10.7.2019 13:26 - sirien
Quentin: Blades in the Dark (a další co máš namysli) nejsou entry product. Ve skutečnosti to jsou hry které jsou nejspíš vyhledávány již existujícími GMy (nebo lidmi kterým nevadí GMovat), takže ačkoliv skutečně kladou na GM nižší nároky než je běžné v tradičním designu, popř. obsahují rady, jak si život velmi zjednodušit (např. Fate), tak počet GMů v komunitě neovlivní. Minimálně ne přímo a v krátkodobém výhledu - dlouhodobě vliv samozřejmě mít mohou a nejspíš i budou, ale chvíli to potrvá a nejspíš to nepůjde nalinkovat přímo (bude to spíš obecná změna paradigmatu GMování která GMování víc otevře, než abys řekl "a z téhle jedné hry přišli GMové")
10.7.2019 13:31 - Jarik
U nás je ten graf takový mixnutý.
Já mám 1+5hráčů. Honza má stav 1+4. A Jerson 1+9.
S tím, že jen asi 2 jedinci jsou ve všech skupinách (z vypravěčů jen 1). Jinak je to častěji 2 skupiny.
Celkově asi 11 lidí.
10.7.2019 13:32 - Jezus
Quentin: Však právě, je to jednoznačně systémem (DnD má/mělo na lecco tabulky) a defaultně se tváří (tvářilo) jako veliká simulace, nad kteroužto dohlíží PJ.

Jiné systémy (a styly) z Vypravěče snímají velký díl práce i zodpovědnosti za příběh, ale ty nejsou tak masově rozšířené.

Navíc i v těch streamech (znám jich ovšem jen pár), je vidět, jak GM prakticky "vede" hru a ostatní se spíš jen baví a částečně mu to rozbíjí přepálenými akcemi/reakcemi :-)

Přidej si k tomu, že většina lidí jde hrát s tím, že si chce odpočinout a bavit se, což ale pro ně znamená "místo filmu si sednu s váma, tak a GM, bav mě" :-)

Uporoznění: Text pracuje s nadsázkou jako s výrazovou formou.
10.7.2019 13:36 - Jerson
ShadoWWW píše:
Nevím jak u vás, ale u nás chtěl na začátku dělat PJe každý.

Tohle si musím někam zarámovat, abych si zapamatoval, že i takové skupiny byly.

Quentin píše:
Jak je možné, že se ta situace s vypravěčema časem nelepší? Nové hry jako třeba Blades in the Dark už po tobě moc práce nechtějí.

Protože lidé nejčastěji znají Dračák a DnD, takže mají v povědomí, že je toho na GMmovi naloženo strašně moc a nechtějí to dělat. Navíc i ti kteří rádi vedou hru si vedle toho dost často chtějí zahrát postavy, k čemuž nemají až tolik příležitostí, takže mají postavově-herní absťáky, občas nemají chuť vést hru, čímž se zvyšuje poptávka po GMmech a vzniká kruh.

Podle mě by byl ideální stav, kdyby ve skupině šesti hráčů mohli všichni vést hru ve stejném settingu a po jednom až třech herních sezeních by se střídali, přičemž všichni by hráli stejné postavy. Ve výsledku by všichni hráli postavu v 5/6 herního času ve stejném settingu, znali by postavy spoluhráčů jak z pohledu GMma, tak z pohledu postav, měli by s nimi vytvořené vztahy svých postav a zároveň i různých NPC, a hlavně 5/6 dějových linek by pro každého z nich mohlo být překvapivých.

Mít na pět hráčů pět preferovaných herních systémů, i když možná jen dva (nebo tři?) odlišné settingy je velká a podle mě zbytečná překážka do začátku.

Jarik píše:
A Jerson 1+9.

1+13, kteří chtějí hrát. 1+17, když bych započítal i ty, kteří řekli, že chtějí hrát, ale zatím(?) nemohli.
Na to, že jsem měl před rokem 1+1,5 je to docela slušný posun. :-)
10.7.2019 13:41 - Jezus
Jerson píše:
Navíc i ti kteří rádi vedou hru si vedle toho dost často chtějí zahrát postavy, k čemuž nemají až tolik příležitostí, takže mají postavově-herní absťáky, občas nemají chuť vést hru,

Podepisuji :-)

U mě absťák po "klidném" hraní postavy nastupuje cca po půl roce pravidelného "PJování".

Na druhé straně zhruba stejnou dobu mi trvá, než mi to začne chybět a začnou mě zase napadat (a bavit rozvíjet) zápletky. Takže mě by stačilo, aby mě někdo střídal co půl roku :-)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2613468170166 secREMOTE_IP: 3.95.131.208