RPG odborně

Alnag
3.8.2007 10:07
Jako doušku za mou přednáškou na Gameconu a díky příležitosti, která se naskytla, pár fakt o prodejnosti různých RPG... Nejlépe prodávaná RPG za květen 2007
Autorská citace #1
3.8.2007 10:07 - Argonantus
To jsou čísla z celého světa? A šlo by odhadnout, kolik to je v abolutních číslech, třeba na výtisky (zajímá mne srovnání s běžnými knihami nebo CRPG)?
Autorská citace #2
3.8.2007 10:23 - Alnag
Pokud jsem to dobře pochopil, tak jsou to čísla ze Severoamerického trhu tj. Kanada + USA, kteří tvoří podle různých odhadů asi 1/3 veškerého RPG trhu.
Odhad, které chceš je téměř nemožný. Podle informace, která je ale už trochu starší, je počet gaming obchodů (což jsou ty, které poskytují tyhle informace) asi 1500, ale počítejme spíš skepticky 1000. Plus se nám do toho tlačí i standardní knihkupectví (ty ale prodávají de facto jen DnD a Vampire, takže ty mají větší podíl ale ostatních se to netýká) + Amazon a jiné e-shopy (které jsou už vůbec nepostižitelné).
Za příklad si vezmeme nějakou hru, která se do klasických obchodů asi moc nedostane. Řekněme GURPS = 1000 obchodů x 1,8 kusu na obchod... to je nějakých 18 000 kusů různých GURPS produktů měsíčně a protože GURPS má dvě základní příručky + doplňky, tak někde tady skončíš, protože nevíš přesně jak se věci mají...
Čtvrtá edice GURPS je s námi už někdy od začátku roku 2005.
Ale jak si stojí počítačová RPG nebo klasické knihy netuším.
Autorská citace #3
3.8.2007 11:55 - wraiths
hmm kurna to jsou mi veci, to jsme netusil. no jsme zas o neco moudrejsi. 18tis. to by nerekl a to je jen letmej odhad.
Autorská citace #4
3.8.2007 14:33 - vitus
Hezká čísla, ale mám k tomu dvě drobné výhrady:
a) název Castle & Crusades je správně (tedy "hrady a křížové výpravy", nikoliv jak tam máš uvedeno "crushades", což by byla zajímavá složenina slov crush a shade ;o)
b) dávat Castle & Crusades a Iron Kongdoms pod d20 je dost odvážné. Hlavně rozdíl mezi Castle & Crusades (jedním ze spoluautorů je Gary Gygax) a d20 je asi stejně velký jako rozdíl mezi d20 a AD&D nebo d20 půpvdní D&D nebo d20 a Lejendary Adventures...
Autorská citace #5
3.8.2007 15:29 - Alnag
ad a) jo dík... opraveno. Se mi to tam nějak připletlo...
ad b) Nepřipadá mi to nijak odvážné. Castle & Crusades je výslovně takovým přetvořením ADnD s použitím třetiediční mechanik. D20 systém není výslovně závislý na přítomnost dovedností a odbornosti. Je velmi volný a variabilní. To bys pak mohl říct že ani Spycraft, ani Mutants & Masterminds a v podstatně nic není d20 systém.
U Iron Kingdoms to už vůbec nechápu. To je naprosto standardní d20 setting. Nepleteš si to s něčím?
Autorská citace #6
3.8.2007 16:52 - vitus
Castle & Crusades - Mně vždycky z jejich stránek a toho, co jsem četl v jejich produktech přišlo, že se tak nějak od d20 distancují. Naopak takoví M&M se k tomu hrdě hlásí
Iron Kingdoms - a jo ! Máš pravdu ! Mně se plete Iron Kingdoms od Privateerů s Iron Gauntlets od PIGů. Máš recht - IK jsou d20, IG nejsou d20. Díky za upozornění.
Autorská citace #7
3.8.2007 17:03 - Alnag
Ono i obecným konsensem je Castle & Crusades považováno za d20 variaci. Pravda takovou z dnešního pohledu divnou a okleštěnou, ale přesto. Spousta takových těch věcí, které si s d20kou spojuješ tam není, protože se snaží z toho udělat ADnD z přelomu 70./80. let.
Pravda je, že to je nejbizarnější věc, co jsem kdy viděl...
Autorská citace #8
4.8.2007 09:39 - Fritzs
Vono to ani tak není D20 bublina, jako spíš DnD bublina, kerá v dohledné době rozhodně nesplaskne... podobná situace jako s DrD u nás, to že je DnD (potažno celá D20) podstatně hratelnější systém než DrD je spíše věcí druhotnou... IMHO všechny D20 systémy táhne DnD a kdyby DnD nepoužívalo D20 tak by se hrály dost možná podstatně míň...
Autorská citace #9
4.8.2007 09:51 - Alnag
Fritz: Ano... to je jeden možný úhlel pohledu. A pak je tu ještě možnost, že D&D je jednoduše geniální.
Autorská citace #10
4.8.2007 11:54 - Fritzs
Alnag: Spíš de o to, že má jednoduše geniální marketing... IMHO nijak zvlášť nevybočuje z celé řady podobných CnL systémů.
Autorská citace #11
4.8.2007 12:14 - Alnag
Fritzs píše:
Alnag: Spíš de o to, že má jednoduše geniální marketing... IMHO nijak zvlášť nevybočuje z celé řady podobných CnL systémů.
Seznam mne prosím s tou "celou řadou" těch CnL systémů z níž nevybočuje. Předpokládám, žes je dozajista vyzkoušel a tak to můžeš posoudit... rád bych si také doplnil vzdělání a zjistil, zda se náhodou neshodneme.
Ale jinak myslím, že čtu mezi řádky, že by sis ho ve skutečnosti rád zahrál, ale ostýcháš se, abys nekompromitoval svou pověst pokročilého roleplayera. Image je na nic. Následuj instinkt. Hraj D&D.
Autorská citace #12
4.8.2007 14:03 - Fritzs
Alnag:Včil zrovna ne... rači bych si zahrál Burning Wheel... DnD je asi až na 4tým místě...
JInáč mám na mysli různé národní mutace DnD typu DrD (kerý sem nezkoušel kvůli jejich jazykovým nárokům, dále pak všemožné Rifts, Tunnels and trolls apod, což jsou všechno CnL, a poté řady fantasy hearthbreakers, což je Edwardsův termín pro DnD-like systémy, keré sou až na jeden dva zajímavé nápady (ze kterých by Edwards pochopitelně postavil celý nový systém-míněno ironicky), nicméně v jádru jsou to jenom kopie DnD... dneska už se takových systémů tolik nerojí, místo toho je to všecho D20...
V konečném důsledku jediné v čem se DnD od jeho kopií liší je fakt že DnD je vzor podle kterého jsou psány, nicméně hráč bude mít stejný prožitek jak s originálem, tak s kopií...
Autorská citace #13
4.8.2007 14:27 - Alnag
Pardon, pochopil jsem to správně tak, že přímou (tj. hráčskou) zkušenost máš toliko s D&D a řekněme jeho národní mutací typu Dračí doupě? A že na základě takového či podobného vzorku jsi dospěl ke zobecnění, že D&D nijak zvlášť nevybočuje z celé řady podobných CnL systémů?
A co se Fantasy Heartbreakers týče, shrnul bych to takto...
Autorská citace #14
4.8.2007 15:40 - Bajo
2 Fritz: Taky si myslim ze DnD zasadne vybocuje. Cely koncept, na ktery se zameruje prineslo jako prvni a momentalni edice jej privadi v mnoha ohledech takrka k dokonalosti. Ja to rikam porad u DnD je zcela zasadni mechanika CR a EL v kombinaci s CnL a utilitami jako feats, prestige class je to takrka nezastavitelny stroj. A to nemyslim nijak opovrzlive. V mnoha ohledech to ale doceni jen premyslivy DM a clovek ktery se zamysli nad celkovym designem pravidel. Nerikam ze DnD je godlike, na to staci Alnag :), ale sve nesporne kvality ma a temi rozhodne vybocuje ze vsech FHB a jinych klonu. Dulezite je si uvedomit, ze CnL je koncept game designu a nikoliv pokus o modelovani reality a tenhle koncept DnD prineslo a porad jej trochu zdokonaluje a inovuje.
Autorská citace #15
5.8.2007 09:34 - Rytíř
Koukám, že Alnag rozjel nemilosrdnou motivační kampaň..
Složte zbraně, nevěřící, jeho nejtěžší kalibry zatím nepromluvily a už teď je vaše obrana rozcupována! :))
btw je nesmysl tvrdit u lídra čehokoliv, že "nevybočuje z řady". Lídr je od toho, aby udával směr. Nemůže proto nikam bočit - když to udělá, změní se odbočka vzápětí na to zase na hlavní proud. (Teď se nesnažím o obranu Dnd - nepotřebuje to - jen jsem si zamyslel na těmi vašimi hrátkami se slovíčky..)
Autorská citace #16
5.8.2007 21:00 - Fritzs
Rytíř píše:
Koukám, že Alnag rozjel nemilosrdnou motivační kampaň.. Složte zbraně, nevěřící, jeho nejtěžší kalibry zatím nepromluvily a už teď je vaše obrana rozcupována! :))
Sem neodolaln a stáhl GIMP.. až přindu tna to jak tam co funguje tak bude bitva pokračovat...
Autorská citace #17
6.8.2007 09:36 - andtom
Fritzs: Vykašli se na marketing WotC, vykašli se na absolutní čísla prodejnosti. Existuje něco jako relativní úspěšnost. Když někdo zdarma napíše RPG na koleně a hrají to kromě jeho skupiny třeba dvě další v jiných městech, tak je to parádní úspěch z relativního hlediska. Díval bych se na to z pohledu ambicí a vynaložených prostředků a úsilí. Malý projekt s malým úspěchem měřeným v absolutních číslech je kolikrát z relativního úhlu pohledu mnohem úspěšnější než velký projekt s velkým úspěchcem měřeným v absolutních číslech. Prostě nedělat si hlavu z absolutních čísel u hobby věcí. Absolutní čísla by určitě neměli být něčím, kvůli čemu něco nemůžu ani cítit, pokud jde o hobby.
Autorská citace #18
6.8.2007 11:24 - Argonantus
Andtom:
Já měl pocit, že ve článku jde o tvrdej byznis a o statistiku, ne o nějaké sympatie.
Autorská citace #19
6.8.2007 12:02 - Alnag
Jinak zcela vážně jsem nadhodil téma oné "řady CnL systémů" na dvou zahraničních fórech, zdá se, že jde spíše o jakýsi mýtus v němž je pojetí DnD spíše originální (nepočítáme-li ony zjevné klony nacionální a home-brew s přímou inspirací). Závěr je IMO takový, že existuje pouze několik her, které mají také něco, co by se dalo klasifikovat jako CnL, ale obvykle je to poměrně odlišné od pojetí DnD.
Autorská citace #20
6.8.2007 12:10 - andtom
Argonantus: Ona je tady vedle článku i tato probíhající diskuze ;)
A pokud jde o tvrdej byznys, tak tam statistika podílu na trhu je sice hezký, ale nikoliv jediný a řekl bych ani rozhodující parametr. Nevypovídá nic o vložených investicích, o čistém zisku absolutně, o čistém zisku na jeden ks čehosi, atd. atd.
Celé mi to připomíná srovnávání nízkorozpočtového filmu s vysokorozpočtovým (a nejde jen o samotný rozpočet, ale také o výběr cílové skupinu zákazníků, jestli si vyberu široký nebo úzký), obojí má hranici úspěchu někde jinde, srovnávat počet diváků je víceméně k ničemu a nevypovídá to ani rozhodujícím způsobem o kvalitě filmu. Prostě podíl na trhu je jen podílem na trhu :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096904039382935 secREMOTE_IP: 54.205.116.187