RPG odborně

Dalcor
26.11.2007 09:12
Dalcorovy úvodníky z Pevnosti
Nedávno tu proběhla diskuze na téma mé úvodníky v Pevnosti. Bohužel Pevnost mi je nedala k dispozici, pouze odkazy na připravovaný web Dechu draka (resp poprosila mě abych pouze odkazoval). Je to sice trochu diskutabilní rozhodnutí (já jsem majitelem práv, né Pevnost) ale budiž, nechce se mi až tak jít do sporu když o nic nejde. Tudíž tady jsou:


O světech

Systémová xenofobie

Společná komunita=utopie?
Autorská citace #21
26.11.2007 16:49 - Fritzs
No, já aspoň z mého hlediska vidím dva pro mě docela zásadní problémy... nedostatek hráčů a neochota zkoušet něco jiného... a s ani jedním z nich se bohužel IMHO nedá nic dělat...
Autorská citace #22
26.11.2007 17:19 - sirien
Bouchi:
Ad1 - RPG F na tom je docela slušně v poměru k ostatním částem komunity tady u nás, ale stejně to není to co bych si představoval.
Ad2 - Já mám zájem psát články, problém je v tom že z osobních důvodů chci aby byly zároveň publikovány i zde na d20.cz . Pokud to není problém, klidně je vezmu a dám do DD, dokonce za to budu i docela rád.
Kromě toho jsem teď kolem sebe sehnal lidi, kteří také mají dost co říct a které chci přesvědčit aby psali. Po poradě se SEBem jsme se shodli, že Dech draka je ideální časopis pro naše potřeby v tomto směru a tak Ti snad v blízké době pár článků dodáme ;)
andtom: Ano. Jenže - na západě je tohle hobby mnohem běžnější, "normálnější", rozšířenější. Právě proto je tam také pokročilejší a s většími možnostmi se zlepšovat (více časopisů, více systémů...). Já a pár dalších lidí CHCEME mít tohle naše hobby na úrovni, na které je na západě, a k tomu potřebujeme a) rozšířit komunitu b) sjednotit komunitu. Cílem není vytvořit nějakou homogenní skupinu, cílem je nalákat víc lidí právě k téhle zábavě a nabídnout jim v časopisech témata a články, kvůli kterým se jim vyplatí si je koupit a přečíst.
Kromě toho souhlasím s Fritzsem - málo hráčů, žádná chuť k novým věcem...
Autorská citace #23
26.11.2007 17:30 - Alnag
Já s Fritzsem a potažmo tedy ani Sirienem nesouhlasím. Myslím si, že nejde o nechuť zkoušet něco nového, ona prostě spousta lidí nemá potřebu hrát jinak než hrají. To jen někteří lidé mají potřebu je poučovat (nebo přeučovat), jak by to měli dělat jinak. :o)
Taky mám důvodnou pochybnost o tom, že by na RPGfóru bylo množství skrytých literárních talentů. Ono totiž nelze klást rovnítko mezi herní zkušenost a literární talent. A produkce z RPGfóra v jejich výstavce - rpg.sk je poněkud slabá (když odečtu všechny linky sem na d20), takže kdybych já někde hledal autory, tak spíš tady na d20. (A podotýkám, že sebe tím nemyslím, neb mne si Dech Draka nemůže dovolit :-))
Autorská citace #24
26.11.2007 17:53 - Bouchi
Sirien: Tak to je dobra zprava, diky. Co se tyce publikovani na d20.cz, problem by mohl byt akorat v tom "zaroven". Pokud to znamena "zaroven s otistenim v DD se objevi i na d20.cz", tak by to byl problem znacny, to by v Pevnosti (a ostatne ani v DD dokud byl samostatny) dost dobre neslo. Nevadil-li by dejme tomu trimesicni odstup, pak by o zadny problem neslo.
Autorská citace #25
26.11.2007 18:45 - Lotrando
Bouchi: nakolik by ten článek publikovaný na d20.cz a v DD musel být odlišný. Nešlo by ty projekty nějak provázat? Tištěné tituly občas nemají potřebný rozsah apod.
Alnag přeučovat určitě ne, na druhou stranu přiučit se, v tom nevidím žádný problém. Často najdu řešení problému, který jsem neuměl ani pojmenovat, někde jinde a je to najednou nad slunce jasné.
Autorská citace #26
26.11.2007 20:37 - Argonantus
Sirien píše:
CHCEME mít tohle naše hobby na úrovni, na které je na západě
Napadlo tě někdy, že se bavíme o hraní (si)? Nepřijde ti absurdní, že "si budeme hrát na úrovni, jako na Západě?" Přišel jsi někdy k nějakému dítěti, a řekl mu "jak tak na tebe koukám, to tvé hraní nemá úroveň...?"
Autorská citace #27
27.11.2007 05:15 - Fritzs
Alnag píše:
Myslím si, že nejde o nechuť zkoušet něco nového, ona prostě spousta lidí nemá potřebu hrát jinak než hrají.
Já jim, představ si to, nenutím aby hráli jinak, mě by se jenom hodilo, kdyby občas hráli i něco jinýho než DrD...
Autorská citace #28
27.11.2007 08:52 - sirien
Bouchi: Em. No. Ze tří měsíců nadšenej fakt nejsem, zvlášť protože reakce lidí tady pro mě dost znamenají a občas mají značný vliv na konečnou podobu a vyznění článku, jindy mě zase inspirují k další tvorbě. Kromě toho občas některé články, jako třeba ten připravovaný o tvorbě příběhu, jsou adresované lidem z nětu jako doplnění diskusí případně reakce na některé jejich články a názory.
Rozhodně odmítám představu že bych kvůli publikaci v Pevnosti stáhl některé již publikované články z tohodle webu, přičemž zrovna některé z nich by myslím byly docela vhodné (Magická magie)
Napadá mě varianta, že by články měly Pevnostní verzi, která by měla formu vztaženou hlavně k DrD, protože, i když nadšenej z toho fakt nejsem, přiznejme si že stejně většina čtenářů patří právě k hráčům DrD.
Mělo by to nějaký vliv v tomhle směru?
Argonantus: Aha. Takže jinak. Znáš Osadníky z Katanu? Super hra. Sama o sobě. Jenomže protože se prodávala, tak k ní vyšly ještě další super rozšíření, které z ní udělaly hru ještě lepší - Rozšíření pro pět a šest hráčů, Námořníci, Rytíři a města... každé rozšíření přineslo něco nového, zaujalo lidi které by Osadníci jinak nebavily.
S RPG je to obdobné. Dokud tu nebude mnohem víc zájemců, tak tu nebude prostor pro zahraniční hry - zeptej se tady Bouchiho, jak dobře se Altaru prodával Shadowrun a jak moc dou na odbyt White wolfí hry... dokud je tu málo hráčů, nebudou zajímavé články, protože - teď jsem se bavil s člvěkem který by měl hodně co říct, jestli by něco nenapsal, a jeho otázka zněla: "pro koho?" - prostě nechce psát články o tom co ví, protože mu připadá že psát své vědomosti "dračákystům" je jako házení perel sviním - ano, normálně bych to považoval za elitařinu, jenže od něj... no, řekněme že člověk na úrovni kdy se s klidem baví o literárním roleplayingu stylem "ano, hrál jsem to, je to takovéhle, ale radši mám filmový, protože..." si to může dovolit. Navíc se obávám že má pravdu v tom, že by podobné články nikdo neocenil. Úroveň hraní prostě neni tak vysoko, aby to hráči ocenili. Což je dost škoda... a ano, úroveň hraní vysoko - protože i deskovky mohou mít zábavnější formu, pokud si je houserulneš. Stejně tak RPG mohou být zábavnější pokud je umíš hrát i trochu jinak.
Autorská citace #29
27.11.2007 09:29 - andtom
Sirien: Pokud už má být západ brán jako vzor, napadá mě pár otázek:
1. Jakým typem RPG her je dána početnost RPG komunity na západě? > IMHO má západ prostý časový a kulturní náskok v tomto hobby a jeho základna, tradice a povědomí vyrostly na jistém typu RPG her, které nesouvisí se současným zkoušením nového (úplně na začátek bych dal ještě wargaming a až pak první edici D&D). Tudíž bych byl opatrný dávat rovnítko mezi "zkoušení nového" a "početnost komunity". Neříkám, že nové se zkoušet nemá, ale proč je "zkoušení nového" na západě tak rozvinuté dle mého souvisí s tím, jak rozvinuté tam již je z minulosti podhoubí RPG. Pozn. slovo "nové" je stejně relativní, protože pro nováčka RPG je nové úplně všechno. "Nové" v tom významu jak ho myslíš má význam pro již stávající členy komunity. Podle toho, jak píšeš, tak to vypadá, že považuješ "nové" za důležité pro rozšíření komunity (tj. nevysloveně z toho vyplývá, že "staré" v náboru selháhá, pojďme ho vyměnit) - jenomže když sem taháš západ a chceš se po něm opičit, tak nutně docházíme k úvodu tohoto odstavce, neboť základnu na západě nepostavily hry, které jsou založené na "novém".
2. Jak odbornost psaní o RPG a teoretické pitvání tohoto hobby ovlivnila početnost komunity na západě? > Kritizuješ níže v diskuzi nějaký článek za málo odbornosti. Já osobně tak nějak citem cítím, že hobby je proto hobby, když přináší radost a nebere se moc vážně. Napiš odborný článek a spousta zájemců se zalekne, umlátíš je tím. Začátečníka filatelistu nezajímá skvěle odborně napsaný článek o typech zoubkování na známkách a začínajícího modeláře plastikových modelů bezpečně odradí článek zkušeného modeláře o tom, jak se takový top soutěžní model POŘÁDNĚ stříká, barví a shání se k němu originální dokumentace přes půl světa, aby za něco stál. Tyto témata jsou cenná, jak pro filatelisty, tak pro plastikové modeláře, jenže ne pro základnu začínajících v těchto hobby. Podle mě je umění psát hravě, čtivě a tak, aby z nováčka nebyl udělán blbec, ale cítil se dobře a měl pocit, že ta věc, o které se píše, je pro něho přístupná a zvladatelná. A jelikož bylo mluveno o západě, opět si myslím, že komunitu na západě nepomohla vybudovat těžká fundovanost článků, spíš naopak.
Drobná poznámka: Popularitu asijského bojového umění v těchto zemích (kde není tradice) nezvedne, pokud budou představovány jeho nové a nové druhy a bude se o tom fundovaně komplikovaně, byť odborně bezchybně, psát. K zvednutí této popularity naopak hravě postačí, aby se opět staly populárními zcela nekomplikované filmy typu kung-fu bojovek. To pro vykreslení, jak funguje přitahování pozornosti lidí.
26.11.2007 16:19 - Argonantus: Nutíš mě červenat se, ctihodný :)
Autorská citace #30
27.11.2007 09:33 - Alnag
Fritzs píše:
Já jim, představ si to, nenutím aby hráli jinak, mě by se jenom hodilo, kdyby občas hráli i něco jinýho než DrD...
To je mi naprosto jasné. Otázka však stále zůstává, zda by se to hodilo i jim. O tom už tam přesvědčen nejsem. Ve skutečnosti si myslím, že drtivá většina lidí (i když třeba o jiném RPG v životě neslyšela) by s ním v konečném důsledku byla spokojena zcela stejně jako s tím, které hrají (tj. obvykle DrD) a proto je ona nechuť se něco dozvídat o jiných způsobech či hrách vcelku výhodná. Ale to samozřejmě nemám jak doložit. To je jen čistě můj dojem.
Autorská citace #31
27.11.2007 09:44 - Bouchi
Sirien: Pokud by clanek na webu a clanek v Pevnosti byly dostatecne odlisne (tj. castecne se prekryvaly a castecne doplnovaly), pak by ten odstup az tak nutny nebyl. Stejne tak co se tyce clanku jiz publikovanych zde - pokud bys je pro Pevnost nejak upravil, aby to nebylo proste copypaste, klidne vyjit mohou.

Ad Shadowrun - ten nevydal Altar, nybrz Blackfire (tedy pokud myslis ceske vydani). Jak se jim prodaval nevim, ale vzhledem k tomu, kolik let bylo to prvni (a jedine) ceske vydani na pultech, tak asi moc dobre ne.
Autorská citace #32
27.11.2007 10:24 - Argonantus
Andtom:
to, co jsem já rozžvanil na odstaveček, a ty ještě později na dva slušné odstavce, je obsaženo zcela v té tvé první mnou obdivované větě. Antisirien v kostce.
Sledujeme zřejmě stejnou linku; "západ je na tom líp" například z toho prostého důvodu, že anglicky mluvících lidí je nejméně miliarda, což znamená, že možnosti čehokoli podobného jsou asi stokrát větší. K tomu jsi přidal náskok 20 let. Víc bych za tím nehledal.
Autorská citace #33
27.11.2007 10:26 - sirien
Bouchi Tak moment, tohle je kapku zavádějící. Co si představuješ pod pojmem "dostatečně odlišné" a "ten odstup až tak nutný nebyl". Znamená to že při "dostatečném odstupu" není nutný žádný odstup? Nebo by stačil jen měsíční, týdenní? a "dostatečně odlišné"? Znamená to že třeba stejné myšlenky přepíšu do jiné slohové podoby a jiných vyjádření? Nebo že změním 20% obsahu? 30%? Buď prosím konkrétnější, protože to co si napsal mě spíš zmátlo než že by mi to dalo nějakou představu
Ad SR - ale Altar o prodával, takže by měl mít představu... resp. Hač jí má dobrou a pěkně kolem toho kdysi prskal.
Alnag: Nesouhlasím. Já třeba hraji hry které mě napadají a zajímají podle systémů, které se k tomu dle mého nejlépe hodí. Z této pozice Ti můžu říct, že k různým herním stylům se opravdu hodí různé systémy, high-epickou fantasy si podle Ealted odehraješ mnohem líp než podle DrD(+). Naopak tahat Exalted do middle-level fantasy... to už fakt radši to DrD(+), nebo DnD. DrD navíc vnucuje určitý styl hry - fantasy určité úrovně s určitým vztahem k magii, hráče pak téměř ani nenapadne hrát jinak... ale hop, setkají se s GURPS a co jsem se s takovými lidmi bavil tak první myšlenka obvykle je: cool, co takhle dát si sci-fi? Jsem si docela jistý že minimálně některým hráčům by změna systému prospěla, ne kvůli nějké kvalitě, ale prostě kvůli stylu ke kterému vedou. Nakonec, Ty sám si tu přeložil článek k Window, kde se píše:
Alnag píše:
Zkušený Vypravěč může učinit kterýkoliv systém úspěšným, bez ohledu na to jak prostý nebo komplexní. (Jediná otázka zní, který systém vyhovuje jejich příběhu.) Nezkušený Vypravěč na druhou stranu potřebuje senzační strukturu pravidel, které by jej vedly. Pro něj je systém nevyhnutelně na předním místě.
andtom Ad1 - bohužel tradicí, ale také větším trhem který nabízí větší propagaci, kterou částečně zastoupit můžeme. Nebo se o to alespoň můžeme snažit.
Ad2 - kritizuji odbornost onoho Lucčina článku ne z pohledu nějaké RPG teorie, ale protože to je článek který slibuje mluvit o něčem, o čem nemluví. Její stať o psychických porucách byla zajímavá, ale její v názvu přislíbené zaměření k roleplayingu bylo dost pocybné. Mluvím-li o odborných článcích, nemluvím nutně o článcích srozumitelných jen hrstce lidí, ale mluvím o článcích psaných s určitou úrovní kvality, a ne na způsob "musím do každé Pevnosti napsat aspoň článek, aby mě bylo vidět a lidi mě znali, je to dobrý pro propagaci" (což je standardní postup u mnoha autorů, který mi už také byl vnucován...). Články by měly být srozumitelné, ale přitom kvalitní a co nejpřínostnější. Stejně tak veřejnosti bych chtěl RPG předávat populárními články, nikoliv specializovanými články v úzce zaměřeném médiu (nakonec, ve Skandinávii josu LARPy školními akcemi)
Autorská citace #34
27.11.2007 13:17 - Bouchi
Sirien: No napsal jsi "Napadá mě varianta, že by články měly Pevnostní verzi, která by měla formu vztaženou hlavně k DrD, protože, i když nadšenej z toho fakt nejsem, přiznejme si že stejně většina čtenářů patří právě k hráčům DrD.", coz jsem chapal jako nikoli nevyznamnou odlisnost. Cili co jsi tedy myslel tou "Pevnostni verzi"?
Autorská citace #35
27.11.2007 13:30 - Alnag
Sirien: Nevidím mezi svými tvrzeními rozpor. Spokojenost je založena na vyhovění příběhu který lidé chtějí vyprávět. Myslím si, že lidé hrající RPG právě tohle dělají. A ano, Dračí doupě možná není "senzační" systém, ale v konečném důsledku vyhoví základním požadavků, protože je přinejmenším komplexní. Zisk ze změny systému (a přivykání na nový) tedy pro většinu lidí IMO není výhodný, jakkoliv si můžu myslet (a myslím), že žánrově a systemicky srovnatelný systém - D&D jsou vyspělejší (promiň Bouchi, není v tom nic osobního). Ale myslím si, že přesto, že jsou vyspělejší není zisk ze změny systému příliš výhodný nebo výhodný pro většinu - běžných - hráčů. Rozumíme si?
Autorská citace #36
27.11.2007 13:52 - andtom
Sirien: Není propagace jako propagace.
K té Alnagově citaci: Jsi si jistý, že to čteš jediným možným způsobem? Co třeba: místo okružní cesty po 1000+1 různých manuálech zvaných systém jež slibují určitý zaručený výsledný zážitek existuje cesta proměny vypravěče na zkušeného a rozmachu hráčů? Přitom radost (jakožto to nejdůležitější v hobby) je i u nezkušených - nejednou jsem se setkal s názorem, že nejRPG zážitky si lidi pamatují z počátků svého hraní.
Pro mě je klíčový lidský faktor, neboť pouze člověk obdrží zpětnou vazbu, písmena na papíře sebelepšího systému zpětnou vazbu neobdrží a nejsou schopna reagovat na individualitu hráčů. Stejně tak mrtvá písmena mají nepřekonatelný problém s kombinací typově různých hráčů - jsou to obyčejné recepty jako z kuchařky a recepty potřebují přesně vymezené přísady (hráče), jinak se jídlo nepovede. Kdežto lidský faktor vypravěče je schopen mnohé podrovnat, reagovat a uvést v harmonii.
Autorská citace #37
27.11.2007 14:49 - Argonantus
Alnag píše:
Ale myslím si, že přesto, že jsou vyspělejší není zisk ze změny systému příliš výhodný nebo výhodný pro většinu - běžných - hráčů.
Zlatá slova. Zbývá to jen podepsat. Mohu vám v debatě snadno představovat onoho bezohledného "běžného hráče", protože se přesně takto chovám.
Chovám se tak ostatně při mnoha jiných obdobných situacích, kdy mne výrobce nedokáže přesvědčit, že jeho "svěží a báječný a úplně nový" produkt dokáže na mé straně sluchátka vyvolat nějaké opravdu podstatné změny (v daném případě v prožitku hry, viz Andtom).
Jistá je jen ta změna - musím se učit něco nového a věnovat tomu svůj vzácný čas.
Takže když se vrhnu proti proudu debaty - může se velmi snadno stát, že autor článků se změní v apoštola jakéhosi nového systému, kterého "běžný hráč" odhání coby obtížný hmyz, nebo taky "přímého" prodejce kosmetiky.
Pokud je smyslem komunity sdružovat, ne přetvářet, pak je to IMHO úplně kardinální problém. Protože apoštol nemá davu - krom svého evangelia - jaksi co sdělit. A dav chce slyšet všechno možné kromě evangelia.
Autorská citace #38
27.11.2007 16:35 - Rytíř
Koukám, že zastánci "běžných" hráčů by tu byli. Tak já zkusím kopat za druhou stranu :)
Úkolem vůdce kázajícího evangelia je myslet i za ten dav, předvídat jeho potřeby, zjevné i ty skryté. za dav, který když ho poslouchá a nechá se přesvědčit, aby to podle jeho slov zkusil, pak třeba zpětně uzná, že mu to fakt prospělo! Není to tak dávno, co jsem to jasně viděl na sobě - též jsem vždy lehce opovrhoval "planými" řečmi kolem toho slavného RP, kolem toho jak pojmout hru, co je úkolem Dma a co hráče... a myslel jsem si, že stejně hrajeme furt stejně, po svém.
A ejhle, pak se přihodilo, že se k nám na jednu hru přidali dva hráči, s nimiž jsme kdysi dost hráli. Dali si přestávku několik let (nevím přesně kolik, 2? možná víc). Hra byla dobrá, i když chvilku trvalo, než se do ní oni dva vpravili. Původně jsem to přičítal té pauze. :) Ale pak jsme se k tomu po hře vrátili a já v debatě s nimi zjistil, že je velmi překvapilo, jak moc se naše hra liší od toho co bylo tenkrát, když ještě s námi hráli! A pak mi popisovala v čem všem a já si uvědomil, že má pravdu a že to je kvůli tomu, jak právě o tom všem furt debatujeme a jak to pomalu, poznenáhlu mé názory mění... a já pak to předestřu v naší grupě a oni leckdy uznaj, že to má něco do sebe. Někdy pravda ne :) Ale tak o tom to je, mít možnost volby. Když si přečtu novej nápad, dycky ho můžu zahlušit a jet si dál po svém, Ale taky se toho můžu chytit a zas si pohrát jinak. Proto já osobně vítám nové nápady a myšlenky a přístupy :)
Jinak abych dokončil myšlenku s tím příkladem, tak oba hráči mi pak řekli, že ten náš nový styl hraní a přístupu ke hře je lepší, ž si to užili víc než dřív.
Autorská citace #39
27.11.2007 17:06 - Fritzs
Argonantus: Takže, co chce dav slyšet? Nové příšery s DrD statistikymi? Není to náhodou o tom, že žádná RPG komunita neexistuje a nikdy neexistovala, že je to jenom naše zbožné přání, ale ve skutečnosti si každý hrabeme na svém vlastním separovaném písečku a když k nám přijde někdo z písečku kousek vedle tak ho vyženeme, ne proto, že je nám nesympatický, ale prostě proto, že nás nezajímá a nemáme na něho čas...?
Alnag: Jasně, že pokud bude přecházet na složitý systém, tak z toho mít nic nebude, akorát to pro něj bude otrava... Nicméně tím, že by si zahrál třeba Bliss Stage nic netratí, jelikož tydle pravidla sou dost jednoduchý na to, aby jejich základ během patnácti minut pochopil, což je ovšem vyváženo tím, že se v tom dá odehrát jeden a jen jeden druh příběhu, který by sice šel odehrát i v pravidlech DrD, ovšem pochybuji, že by kdy kterého DrDčkaře vůbec napadlo, že je možné hrát i něco takového, a toto je podle mě hlavní a jedinný důvod, proč zkoušet nové systémy a je to taky to a toto jsem si uvědomil jen díky tomu, že sem jich odehrál pěknou řádku. Nepovažuji se za dobrého vypravěče a člověk k tomu aby byl odbrým vypravěčem nepotřebuje mít načteno desítky až stovky systémů, nicméně to čtení systémů, ale poň mě osobně umožnilo uvědomit si, co všechno se dá odehrát.
andtom: Mrtvá písmenka tu jsou proto, aby na ně mohli hráči individuálně reagovat...
Autorská citace #40
27.11.2007 18:15 - Alnag
Rytíř: Ale tak jasně, že hraní se vyvíjí. Člověk není statický, neustále ho něco převáří, přichází nová zkušenost, nové nápady, nebo jen jiný pohled na nápady staré. Ale to je postupný růst oproti takovým těm skokovým změnám.
Fritzs: Vždycky něco získáš a něco ztratíš - to je takový zákon zachování (energie nebo tak něčeho). Není zisku bez ztráty i když se to tak může jevit. Taky mi přijde, že s nějakým despektem hledíš na hráče Dračího doupěte (potažmo by se to možná mohlo vztáhnout na kohokoliv, kdo hraje jen jeden systém).
Čtení nových systému určitě přináší nové nápady na hraní, ale ono je to tím, že k těm systémům je typicky přibalen nějaký příběh. Čtení holých systémových koster si myslím, moc nápadů negeneruje (i když možná taky trochu). Jenže to pak vlastně čteš systém pro do něj přibalený setting, dobrodružství, zápletku, jiskřičku nějaké ideje. Neříkám, že já to nedělám (protože to dělám) a dělám to docela dost (alespoň na místní poměry), ale nepřijde mi to jako argument pro čtení systémů, protože ty vlastně čteš tak nějak mimochodem mezi tím...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083647966384888 secREMOTE_IP: 184.72.135.210