RPG odborně

Alnag
3.3.2008 08:54
RPG Pundit je podivná a podivuhodná osoba, která proslula zejména jako nesmiřitelný kritik The Forge a jejích přístupů. Jeho nechvalná proslulost dovedla investigativního reportéra norského roleplayingového on-line časopisu k tomu, že se za ním vydal do Uruguaye a udělal s ním rozhovor...
Autorská citace #21
3.3.2008 14:38 - andtom
Alnag: Paradoxní je, že ta teorie vznikla určitě z té myšlenky, aby sama existovala jako další rovnocenný kout (což není nic špatného, právě naopak). Akorát soudruzi pak udělali někde chybu.
Autorská citace #22
3.3.2008 14:40 - sirien
andtom: No... viděl/četl jsi farmu zvířat (Orwell)? Tam pak Napoleon taky udělal někde chybu...
Autorská citace #23
3.3.2008 14:53 - Alnag
Andtom píše:
Alnag: Paradoxní je, že ta teorie vznikla určitě z té myšlenky, aby sama existovala jako další rovnocenný kout (což není nic špatného, právě naopak). Akorát soudruzi pak udělali někde chybu.
Tak to vidíš... bůh ví, co budou za pár let psát někde jinde o nás :-))
Autorská citace #24
3.3.2008 14:58 - Dalcor
Alnag píše:
Tak to vidíš... bůh ví, co budou za pár let psát někde jinde o nás :-))
Arogantní elitáři sektáři propagující jejich DnD 5E až za hranice únosnosti... Dragonlance je podle nich ten nejlepší setting který nehrajou jen lidi s poškozením mozku....
Autorská citace #25
3.3.2008 15:02 - sirien
Dalcor: Tak to by mi nezbylo než odtud emigrovat
Autorská citace #26
3.3.2008 16:09 - Lotrando
Sirien: a založit novej kout
Autorská citace #27
3.3.2008 16:16 - sirien
To by za chvíli byla dost nohoúhelná místnost...
Autorská citace #28
3.3.2008 17:32 - jonka
Alnag píše:
... Pak se sice můžou kousat, ale mají si kam chodit lízat rány.
S tím souhlasím. "Problém" vidím v tom, že tohle není otázka postoje ale otázka kultury projevu - dát druhému prostor k tomu kdykoliv odcouvat (a zárověň si ho dát sám). Takže tady bych se nevyhraňoval vůči postoji nebo ideologii, ale apeloval bych na projev toho kterého jedince. Faktem asi zůstává, že když se přidá do "debaty" banda kousavých vlků, tak je pak asi těžko kam couvat, protože každý si prostě kousne ,-)
Četl jsem si i vedlejší článek o R.D. Lawsovi a zaujala mne jeho typologie hráčů. <malá odbočka> Beru hru tak, že se dá zkoumat minimálně ze dvou pohledů: metaherního (např TBM) a sociálního.<odbočka> Je škoda, že neexistuje žádná pořádná ucelenější teorie právě ze sociálního pohledu, nebo snad ano, ale o žádné jsem zatím neslyšel, to bych si docela rád přečet.. a myslím že by to bylo ku prospěchu věci, protože ten společenský pohled je vděčnější a pochopitelnější než ten metaherní.
To jen tak naokraj k tomu "ústupovému prostoru", protože ono neexistuje moc alternativ k TBM, takže současné pole vypadá prostě tak, že je to forge ideologie vs svět aka křupkouni (ačkoliv podle mě už forge poslední dobou vychází trošku z módy a nastupuje mírně střízlivější pohled na TBM a i těch ohnivých zastánců TBM je daleko míň - proto třeba nerozumím potřebě plamenné opozice vůči forge) .. ale to je asi na jinou diskuzi.
Autorská citace #29
3.3.2008 17:36 - jonka
andtom 3.3.2008 13:01 těžko soudit, těžko soudit, pravděpodobně ta dvojka. Co jsem chtěl ale původně naznačit bylo to, že Pundit bude podobná ješita jako ten čolek, kterého kritizuje ,-)
Autorská citace #30
3.3.2008 18:14 - Alnag
jonka: Pokud tě ta Lawsova typologie zaujala doporučuji si sehnat na kouknutí jednak Lawsovu miniknížečku Robin Laws of of Good Gamemastering (z které to pochází). Později tu typologii ještě rozvinul - takže ta je pro změnu k vidění v DMG2 k D&D 3.5e.
K tomu zkoumání her... hry lze zkoumat z desítek pohledů, otázka je pro koho a za jakých okolností je to zkoumání hodnotné a jak. A také jestli metoda, kterou je to zkoumání vedeno odpovídá tomu, co se snažíš postihnout.
Kdybys třeba chtěl zkoumat ze sociálního pohledu - můžeš sáhnout po literatuře týkající se malých sociálních skupin, neboť ač přesvědčeni o vlastní výjimečnosti hráči RPG až zas tak výjimeční nejsou. Určitě bys tam našel poustu podnětných informací... na druhou stranu je otázka, jestli bys tam objevil něco "šokujícího a nového" a jestli něco takového vůbec lze objevit. Konec konců jestli něčemu člověk coby ryze sociální tvor rozumí dobře a nepotřebuje nad tím nijak zvlášť mudrovat, je to právě to, co se týká vztahové roviny.
Co se alternativ k TBM (pro neznalé The Big Model - neboli GNS na steroidech nebo na kapačkách, podle vkusu) těch je samozřejmě přinejmenším půl tuctu, ale řekl bych že víc. Bohužel se nikdy neprosadily a krčí se kdesi ve stínu. Pro začátek doporučuji prolustrovat zdejší teoretickou sekci... (články - věda, teorie a historie - AGE model, procesní model... atd.) Taky si myslím, že designérská studia typu WW a WotC pracují s vlastními "designérskými teoriemi", které jsou ale firemní know-how (i když na přelomu milénia se WotC částečně podělilo) a které jsou založené na empirických datech. Mně osobně by třeba zajímalo s jakými idejemi vyvíjí svoje hry White Wolf o tom nevím skoro nic...
Autorská citace #31
4.3.2008 00:20 - Almad
Super rozhovor.
Autorská citace #32
4.3.2008 09:05 - andtom
jonka píše:
takže současné pole vypadá prostě tak, že je to forge ideologie vs svět aka křupkouni
Je forge ideologie obsahově tak dobrá nebo bez vztahu k obsahu toliko používá agresivní formu (která semkne ten zbytek světa)? Toť otázka.
Fašizmus Adolfa Hitlera nahnal do koalice západní demokracie (Velká Británie + USA) s komunistickým režimem (Sovětský svaz). Přitom SSSR choval k GB a USA (a opačně, bylo to vzájemné) slušně řečeno odpor (včetně osobních antipatií: Churchill, který byl v době navázání spojenectví proti Hitlerovi ministerským předsedou, byl v době intervence proti SSSR v roce 1919 prvním lordem admirality, pokud se nepletu). Takže: znamená válečná koalice SSSR + GB + USA proti fašizmu, že fašizmus je obsahově ideově tak skvělý nebo to pouze znamená, že fašizmus použil agresivní formu k prosazení se, čímž nahnal dohromady SSSR s GB a USA?
Tím nechci přirovnávat fašizmus k něčemu na poli RPG, pouze je to příklad, který zná každý ze školy. Takových příkladů je samozřejmě bezpočet.
Autorská citace #33
4.3.2008 12:27 - Corvus
ach jaj.
Autorská citace #34
4.3.2008 16:35 - Ebon Hand
ANO! fašizmus a velký model!.. :-)
Autorská citace #35
5.3.2008 21:33 - Goran
Tyhle spory jdou dost mimo mě, ale stejně je dobré znát názor mluvčího jedné ze stran z první ruky. Pěkný článek.
Autorská citace #36
18.9.2010 19:19 - Shako
Nebyl by nekde prehledny clanek/soupiska o RPG webech, teoriich (nejlepe i s techtree, ktera teorie vychazi z ktere) a hernich designerech? Nejak se ztracim v tom, kdo je ten hodny a kdo ten spatny... Pokud by nebyl, nechtel by to nekdo ve strucnosti sepsat? Rad bych si to pocetl, protoze takhle v tom mam docela zmatek.
Autorská citace #37
18.9.2010 23:38 - tuleník
Nerieš a hraj :D
Autorská citace #38
18.9.2010 23:45 - Shako
tuleník píše:
Nerieš a hraj :D


No, ale kdyz zrovna neni co hrat, tak procitam nejake info.. a je dobre vedet na koho se nedava a s kym, ne?:) Kdyz uz prijde na radu nejaka diskuze.:)
Autorská citace #39
19.9.2010 00:26 - tuleník
Moju nechuť k teórii vyvolal fakt, že miesto prostého poznatku, že hráči sú rôzni a treba nejako vysjť v ústrety pokiaľ možno všetkým, pod vplyvom istého egomaniaka vystriedalo delenie na "dobrých" a "zlých", protežovanie len jedného nemenovaného štýlu hry, ktorý je označený slovom, ktoré má pre 99,99% populácie iný význam ako pre "vyvolených" a často zarezanie ako skupín tak aj medziľudských vzťahov v mene protežovaného "jediného správneho" spôsobu hrania.
Nie všetky teórie k tomu vedú, ale jedna veľmi často :D
Autorská citace #40
19.9.2010 00:41 - Shako
tulenik: A prave kvuli temhle komentarum poptavam prehled.. at vim o cem je rec;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085824012756348 secREMOTE_IP: 18.118.23.89