RPG odborně

Alnag
18.10.2006 06:23
Konečným cílem vývojové teorie RPG je nelehký cíl pokusit se z dosavadního ubírání vývoje RPG žánru předpovědět jeho další vývoj do budoucna. To je nesnadná a jednoduše napadnutelná záležitost, konec konců čas ukáže, nakolik mimo mísu budou její dnešní predikce. Záměrně se budu zabývat pouze hlavními proudy v RPG, protože se domnívám, že marginální excesy nejspíše neovlivní trh tak zásadním způsobem, aby definovaly příští generace (i když stát se může cokoliv).
26.3.2007 12:39 - andtom
Argonantus: No to jsi šel hodně do hloubky, už tam nejsem ... rok možná, nevím :)
S generacema naprosto souhlasím, to už jsem ne sám kolikrát psal, že je trochu nešťastné pojmenování. Marně :) Generace u počítačů znamená kvalitativní skok. U lidí na druhé straně ne, to je pravda. Ale v obou případech zní v uších nahrazování, ne bytí vedle sebe, to je ta nevýstižnost, to skřípění.
26.3.2007 14:04 - Alnag
No já jsem si ten výraz "generace" nevymyslel, ale přejal. Jinak mně osobně se líbí taky to taxonomické hledisko, ale zase jsem neměl to srdce. Nicméně generace existují vedle sebe... vaši prarodiče, rodiče, vy, vaše děti atd. V jednu chvíli několik generací.
26.3.2007 14:15 - andtom
Alnag: To jo, jedna generace je na umření, další udržována při životě na geriatrii, další je produktivní v plné síle a ta čtvrtá se plácá v inkubátoru. Existují vedle se, to jo, ale každá je jinak samostatně životaschopná - o to jde. Jedná se o neustálé nahrazování produktivní generace (ta se mimochodem u lidí stará o ty ostatní, což také na RPG nesedí).
Edit: Mně by zajímalo, kdo použil slovo generace jako první a ten dotyčný ať si dá ruku na srdce, jestli tam nešlo o to se odlišit kvalitativně. Já osobně jsem se s genererací setkal poprvé u původního textu RPG Window a tam tedy vůbec nebyly pochyby, že šlo o kvalitativní odlišení :)
26.3.2007 14:53 - Argonantus
Dokonce i ta životaschopnost je sporná; pokud jsem to správně pochopil, pak druhá generace je stále nejživější ze všeho, bez ohledu na to, že je stará.
Já právě se trochu ježím před terminologií a chápáním problému, které na mne dělá dojem, že ho kdysi vynalezl nějaký výrobce RPG; je to jak v autosalónu; starému modelu lze přiznat maximálně, že byl ve své době hvězda, že srdce znalce pookřeje... no ale víte... je to starý model, kupte si tuhle super káru s digitálně řízeným vstřikováním paliva.
26.3.2007 14:59 - andtom
Argonantus: Radši se ani neptám, nakolik jsi se svým pohledem na věc ještě životaschopný na RPG foru, pokud se tam poměry nezměnily :)
26.3.2007 15:00 - Alnag
2 generace jsou ti pracující rodiče, produktivní. 3 generace to jsou ti teenageři, rebelující. 4g to jsou ti maminčiní tatínkoví mazánci (akorát občas odkoukají něco od staršího bráchy). No dost už...
26.3.2007 15:22 - Argonantus
Andtom: Výborná otázka. Já řekl rovnou, že moje postavení tam je poněkud zvláštní; v zásadě velmi málo polemizuji o systémech, protože mne jednak moc nezajímají, jednak jim nerozumím, a jednak se mne na to nikdo neptá; jsem tam divná cizí postava, co si hraje v malém koutku jménem "Rozličný pokec" s podstatou vědy, nesmrtelností, historií, dobrem a zlem a jinými nedůležitými ptákovinami, které opravdové znalce nezajímají. K poměrům jsem, myslím, odkazem dole řekl naprosto vše, a je zbytečné to dále rozžvaňovat - není to moje bitva.
26.3.2007 16:47 - Jerson
Andtome, v komunitě modelářů jsem ke své škodě nikdy nebyl, ale vsdím se, že mezi nimi třeba existují zastánci jednoho či druhého měřítka a že se třeba jedni snaží přetáhnout druhé, aby ukázali, že to oni mají pravdu. Ale možná taky ne, kdo ví. Ostatně modelařit si člověk může sám.
Teď budu mluvit o Argonautovi i s ním zároveň ... Co jsem si všiml, tak diskuse kde jsi ty se buď točí okolo tebe, a nebo tak nějak plynou. Jak jsem napsal už jinde - nikdy jsem neviděl diskuse, které byly zároveň dlouhé, poučné, věcné a lidé se v nich nehádali - kromě diskusí s tebou. (Sakra, začínám být velmi OT, zkrátím to).
Nicméně doufám, že tady se konečně najde někdo jako byl Fanda nebo Darkelf, který ti bude znadným sekundantem v diskusi. Já jsem na to příliš málo znalý.
26.3.2007 18:11 - andtom
Jersone: Neztrácej naději, ono vždy cyklicky dochází na téma házení nožem, ať už tady, na Lopuchu, nebo kdekoliv :) Nebo si střihnem téma duté Země a teorie o věčném ledu ;)
Argonantus: Vidíš, to mně nenapadlo, měl jsem se na RPG foru rafinovaně bavit třeba výlučně o receptech :) Inspiroval jsi mně a své defenzivní stanovisko "na systému nezáleží" měním na fikanější "nezáleží mi, zda na systému záleží" - nemá to chybu :)
26.3.2007 20:14 - LZJ
Mě tam trochu chybí rozlišení přístupu ke klasiským hrám s obsahem (stuff) od přístupu k hrám téměř bez pravidel. Ještě jiný přístup je u SRP, ale ty už jsi vydělil zvlášť.
Mám na mysli to, že v DnD, když postava sešle kouzlo nebo použije dovednosti či bojový manévr, tak je podle pravidel velmi dobře jasné, co se děje jak v herním světě tak v pravidlových mechanismech.
Opačným případem jsou hry jako Bank nebo Wushu, kde postavy můžou dělat, co hráče napadne a pravidla spíš jen pomáhají kočírovat příběh nebo tempo boje.
Hry jako Window neno FATE pak můžou stát mezi nebo se přiklonit na jednu stranu podle způsobu použití. Dají se použít jako volné nebo jako framework pro pravidla klasického typu.
S těmi volnými hrami (FRPG?) mi nějak scházejí praktické zkušenosti, ale myslím, že přístup ke hraní je výrazně jiný, než u klasických her.
26.3.2007 20:36 - Alnag
Bank i Wushu jsem viděl jen z rychlíku i když se mi válí někde na disku. Ale mám pocit, že teď mluvíš o rules-lite a rules-heavy hrách ne? Prozatím jsem tyhle zahrnul do 3g (i když přiznám se, že to je trochu ten typ - co se jinam nevešlo). Nějaké návrhy?
Jinak co se toho přístupu ke hře týče... záleží jak se to vezme nebo co se tím myslí. Každopádně pravidla jsou jen jednou součástí rovince (a to ještě tou méně významnou.) A propo - výzkumy ukazují, že rules-light hry jsou méně zábavné ... the Window... vzlyk :-((
26.3.2007 22:01 - Argonantus
Andtom: to není "rafinovaně", to je z nouze ctnost; cizinec v cizí zemi udělá dobře, když pomlčí o některých podivnostech místních zvyků.
Jerson: Sílu úspěšného netu nedělá nikdy jeden maník. Je jich třeba víc, aby to bylo zajímavé. S tím se nedá nic dělat - buď se to sejde, nebo ne.
26.3.2007 22:43 - andtom
Argonantus: Pikantní ovšem je, že původně nešlo o cizí zemi s podivnostmi místních zvyků, ale ta země zcizela časem. Po něčem jako Vítězný únor v plouživém provedení. Tak jsem odešel za kopečky :)
26.3.2007 22:52 - Argonantus
Pro mne je všechno zpočátku cizí země; to platí vlastně i o té slavné Pevnosti. U něčeho to taky cizí zemí zůstane. Někde časem zdomácním a trochu ztratím ostražitost; ale to se mi neděje moc často. V poslední době - bohužel - skoro vůbec.
27.3.2007 09:55 - Argonantus
Jinak když se vrátím k tomu článku - při bližčím pohledu si všímám, že jistý problém se skrývá už v tom vymezení kritérií:
"A) rozlišením a zaměřením role hráče a vypravěče B) zaměřením pravidel hry a podobou herního prostředí C) cílem hry D) specifičností či univerzalitou zaměření hry E) cílovou skupinou kupujících F) formou publikace a distribuce"
Poslední body E a F totiž vlastně nesouvisí s hrou, systémem, obsahem, podstatou, ale vnějšími marketingovými tentononc.
Což není výtka článku, ale jisté čertovo kopýtko v celém problému; ono by se totiž nakonec mohlo stát, že tyto dva nenápadné poslední body jsou ve skutečnosti důležitější, než první čtyři. A tím by sa peklo otvorilo.
27.3.2007 11:04 - Alnag
Mám takovou hypotézu, že cílová skupina a forma publikace úzce souvisí i s charakterem hry jako takovým.
27.3.2007 11:19 - Argonantus
Ha! To je ale problém na samostatný článek.
Pravděpodobně tu jakýsi vztah bude; ale obávám se, že spíše dvou základních skupin; na jedné straně objevovači neboli badatelé, co je fascinují stále nové a stále šílenější systémy, a na druhé straně ti, co kdysi něco koupili, načež v tom zmizeli tak, že už nikdy do žádného obchodu nedorazili a nic proto nekupují.
Je dost pravděpodobné, že stylem hry se liší tyto dvě skupiny taky.
27.3.2007 12:12 - Alnag
No článek... dělal jsem si teď takovou rešerši ke svým přednáškám na FF (na které nakonec nedojde). Těch skupin bude pravděpodobně víc než dvě (resp. je to spíš taková škála), ale je tam rozhodně možné vysledovat to, čemu říkám "mainstream" hráči (jeden pól) a ti "exploranti" (druhý pól). Nicméně ti mainstream hráči se nechovají tak jak to popisuješ. To co popisuješ je něco jako mainstream až do extrému (což zase není mainstream) A ano, jsem si velmi jistý, že ty skupiny se liší v dalších dimenzích i tím, že je to určitá osa, takže tam dochází k nějakému překryvu od extrémních "explorantů" (mění systémy s prominutím jako ponožky) až po ty extrémní mainstreamáky, kteří si koupí první co jim padne po ruku a dál je to nezajímá. Klasický mainstream si kupuje doplňky ke svému systému a tak někde uprostřed jsou ty opatrné změny systémů a tak. (Jeden článek už jsem o tom trochu psal, ale trochu jsem na to od té doby zase změnil názor.)
27.3.2007 12:29 - Argonantus
Asi budeš mít pravdu. Mne překvapilo, že ty body nevychází vlastně jenom ze hry (systému), ale také z uživatele těch her; respektive, je to kombinace. Což vyvolává otázku, zda to jsou jen generace HER, zda v tom také nejsou schované generace hráčů.
Vývoj hry je proces jaksi technický, asi jako vývoj automobilu. Vývoj hráčů je spíš něco jako móda- první drogová generace, druhá drogová generace... je to hůře polapitelné a někdy není snadné přesně říci, co se vlastně změnilo.
27.3.2007 12:55 - andtom
Podle mně u části explorantů je nezanedbatelná také přidružená radost z toho být prvolezcem (nebo chcete-li misionářem) pro určitou skupinu (komunitu).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.0726158618927 secREMOTE_IP: 3.90.205.166