RPG odborně

Alnag
18.10.2006 06:23
Konečným cílem vývojové teorie RPG je nelehký cíl pokusit se z dosavadního ubírání vývoje RPG žánru předpovědět jeho další vývoj do budoucna. To je nesnadná a jednoduše napadnutelná záležitost, konec konců čas ukáže, nakolik mimo mísu budou její dnešní predikce. Záměrně se budu zabývat pouze hlavními proudy v RPG, protože se domnívám, že marginální excesy nejspíše neovlivní trh tak zásadním způsobem, aby definovaly příští generace (i když stát se může cokoliv).
24.8.2020 18:24 - sirien
4. generace už nejspíš je, otázka je, jak to vlastně počítáš (což ale byl problém vždycky, takže nic nového pod Sluncem). VtM obsahuje nějaké její prvky (tak, jak jsem je já vymezil, což je samozřejmě opět diskutabilní) - viz ten blog.

5e by se mělo vyvíjet jak přesně? DnD se mezi edicema logicky moc nevyvýjí. .5 verze byly efektivně patche, že DnD 5e nepotřebuje patch na DnD 5.5e je spíš dobře.
24.8.2020 18:40 - LokiB
Myšleno bylo "DND se dál moc nevyvíjí" (AFAIK), ne 5E
24.8.2020 18:48 - sirien
A jak by sis vývoj DnD představoval?
25.8.2020 00:56 - LokiB
Mel bych si ho nejak predstavovat?
25.8.2020 01:20 - sirien
Tak když mluvíš o jeho vývoji, tak asi víš, co konkrétně tím myslíš. Protože popravdě řečeno - já ne; resp. napadají mě asi tak tři nebo čtyři věci, co bys možná myslet mohl, ale jestli to je nebo neni některá z nich nebo něco ještě jinýho si netroufám tipnout.
25.8.2020 10:56 - Almi
S chutí jsem si přečetl tenhle inkarnový článek. A zamyslel se nad hrami, které znám a hraju. 13th Age mi přijde na pomezí 3. a 4. generace.

Ale dovolím si odvážně kontroverzně tvrdit, že 5. generaci minimálně částečně splňuje Gloomhaven. A to zejména jeho další ofiko rozšíření. Ano, je to na první dobrou deskovka. Ale je to nejkomplexnější deskovka, co kdy vyšla (a no. 1 ve svém segmentu na BGG). Vizuální stránka hraje velkou roli. Otvírání zapečetěných krabiček při splnění určitých podmínek také. Luštění hádanek rozesetých po hře i jinde po netu. Ukryté tajné obálky na různých místech v herní krabici (na která normálně člověk nemusí přijít). A příběh už také není jen linéární, naopak. Potvory reálně ovládá velmi sofistikovaná a zároveň elegantní mechanika. Sociální interakce je zatím primitivní ve stylu City, Road nebo Rift eventů s možností několika voleb. Ale i tak se dají profilovat postavy. A ve svých rozšířeních (Forgotten Circles nebo ofiko minikampaně) mají už každý scénář natolik naskriptovaný (když otevřeš tyhle dveře, čti odstavec 4 na straně 2, když zatáhneš za tuhle páku, čti odst. 7 na straně 5, pokud uděláš tohle, tak...) = že už to začíná připomínat příběh ještě víc.

Právě ty věci okolo toho mi připomnělo "smyslovost".
25.8.2020 11:29 - LokiB
no, už před 10 lety v tom článku bylo s otazníkem, jestli DND 5E bude hrou 5. generace (a ano, vím, že jsi za sebe říkal, že bys takhle generace nečlenil, že preferuješ jiné rozdělení i charakteristiky).

DND 5E se ve vývoji jistě posunulo, ale podle mě zdaleka ne tak, že by to byla vývojově zcela jiná generace než třeba DND 3.5E. A to přitom nezpochybňuju, že zapojily mechaniky a design, který je modernější, než bylo 3.5E, to je za mě bez debat.

Ale jestli se někdy DND vydá v nějaké své další iteraci (bude-li vůbec, jestli WoTC nepřešli na model Windows 10 a jeho upgradů), tak by bylo zajímavé, jestli bude i v něm zájem ho designově posouvat do "ještě modernějšího systému", jestli je mezi hráči DND po tom vůbec poptávka.

DND už pár let nehraju, jen ho sleduju, občas čtu jeho materiály a zamýšlím se nad ním, co si z něj pro sebe vzít. info o tom, co případně autoři s DND plánují nemám ... a přesně tam směřovala moje poznámka, že se DND nyní moc designově dál nevyvíjí (dle mého skromného pozorování) ... tedy je v podstatě tam, co před 10 lety. (možná v laboratořích WoTC vzniká něco o čem z pochopitelných důvod nemám ani zdání)
25.8.2020 11:54 - Jerson
5. generace RPG? Někde jsem minul čtvrtou?
25.8.2020 12:03 - LokiB
četl jsi ten článek?
25.8.2020 12:22 - Jerson
Zjevně jsem si místo toho omylem přečetl starší Sirienův článek.
25.8.2020 12:38 - LokiB
ony ty články na sebe navazují ... sirien nabízí svůj alternativní pohled na generace, to nechci nějak srovnávat.
šlo mi o pohled po 5 letech, jak se věci hnuly, jestli se vůbec hnuly
25.8.2020 14:10 - sirien
Jerson: Můj blog je ve skutečnosti novější. Tenhle Alnagův článek vychází (překládá?) původní "zakládající" tezi celé idey designových generací - nicméně napříč komunitou se její kodifikace moc neuchytila a věci poměrně rychle zkonvergovaly do tehdy tří-generačního modelu (ze kterého pak vychází ten můj blog).

Samozřejmě, jak ty generace rozdělíš a podle čeho je hodně arbitrární, takže jde spíš o to které rozdělení dává největší užitečnost v dané diskusi. Obecně se ale používá ten tří (dneska možná čtyř?) generační model.


Loki: ah-ha! Jakože se DnD neposunulo v rámci generací. No... ne a ano. Ne, moc se neposunulo, ale ono se to popravdě ani nečekalo - zatímco 1. generace v podstatě zanikla na přežitosti, tak ty pozdější (ať už je počítáš jakkoliv) jsou schopné paralelní existence - minimálně dlouhou dobu (těžko říct - dřív jsem měl za to, že úplně, ale teď po deseti letech mi přijde, že ta 2. generace ve skutečnosti už potichu umřela - ale i kdyby, tak jí to rozhodně trvalo dlouho a s tou 3. dokázala koexistovat mnoho a mnoho let) DnD přitom je hra která je z principu hodně konzervativní a tradicionalistická, takže její fanoušci ten posun ani nežádali.

Na druhou stranu, klidně budu argumentovat, že 5. edice je ve skutečnosti designově čistá 3. generace (byť se k tomu veřejně moc nehlásí, protože primární DnD publikum novoty až tak moc neoceňuje, takže proč by je tim provokovala). Tzn. i DnD nějakými posuny prochází, jen jde v závěsu do už ověřených konceptů a nedere se do inovačního popředí.

Pokud se 4. generace uchytí a etabluje (což těžko říct - i když bych jí už dneska narozdíl od doby psaní toho blogu dokázal líp definovat a asi i časově vymezit, tak jestli se skutečně takhle ukotví... ten design už vyspěl příliš a ty posuny dopředu už přestaly bejt tak jednoznačně skokový jak kdysi), tak myslim, že do ní i DnD jednoho dne v klidu dojde.
25.8.2020 14:58 - Jerson
Takže jak, budeme používat dělení na tři nebo čtyři generace? Ať v tom nemám brajgl :-)
25.8.2020 15:27 - sirien
myslíš na tři (možná čtyři) nebo na pět (možná šest)?

Ten pěti-generační model popsanej v tomhle článku se reálně nepoužívá. V komunitě obecně (a u nás obecně) se používá ten třígenerační (možná už čtyřgenerační) model, co jsem popsal ve svym blogu. Obecně bych se držel toho tři (čtyř) generačního dělení, protože je obecně známý a rozšířený a má nějakou praktickou užitečnost.
26.8.2020 08:48 - MarkyParky
Sirienovo dělení dává mnohem větší smysl než Alnagovo.

A v rámci Sirienova dělení IMHO už hry čtvrté generace máme.

Vyznačují se tím, že berou onu univerzální mechaniku, ale místo toho, aby akcentovaly její univerzálnost v tom, co má vyhodnocovat, tak ji využívají jen jako prvek na pozadí, který usnadňuje pochopení a hraní systému, ale ve skutečnosti s její pomocí vyhodnocují úzké, žánrově nebo stylově vymezené prvky.
26.8.2020 09:54 - Jerson
Myslíš třeba AW?
26.8.2020 10:11 - sirien
Marky: to be fair Alnag vychází že Scotta Liningera (autor Window) a já jsem později převzal dělení co se prostě používalo všemi okolo, takže přisuzovat to Alnagovi a mě asi není moc správně.

To co píšeš zní poněkud divně popravdě. Ještě si to ale promyslim než na to zareaguju (ale spíš se to hodí k tomu mému blogu než sem...)
26.8.2020 10:13 - LokiB
Zrovna jsem se, jako Jerson, chtěl Markyho zepat na příklady her 4. generace
26.8.2020 10:25 - sirien
...bavit se o 4. generaci u článků o modelu založeném na časové řadě, podle kterého jsme momentálně někde na přelomu 5. a 6. generace, fakt není moc přehledně.
26.8.2020 10:28 - LokiB
tak to klidně přehodte k tomu tvému blogu

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10068893432617 secREMOTE_IP: 44.202.183.118