RPG odborně

Alnag
18.10.2006 06:23
Konečným cílem vývojové teorie RPG je nelehký cíl pokusit se z dosavadního ubírání vývoje RPG žánru předpovědět jeho další vývoj do budoucna. To je nesnadná a jednoduše napadnutelná záležitost, konec konců čas ukáže, nakolik mimo mísu budou její dnešní predikce. Záměrně se budu zabývat pouze hlavními proudy v RPG, protože se domnívám, že marginální excesy nejspíše neovlivní trh tak zásadním způsobem, aby definovaly příští generace (i když stát se může cokoliv).
Autorská citace #61
21.3.2007 15:39 - Alnag
No právě...
Autorská citace #62
21.3.2007 17:53 - Rytíř
Mě se líbilo, co vymyslel LZJ, SRP jako Specifické RP hry. To je dobrý ne?
Samotnýho mě napadlo pouze RPE, abysme zachovali to RP.. jako RP Ending.. ale to zas bohužel dává úplně jiný význam. Takže to asi ne :)
Autorská citace #63
21.3.2007 18:57 - Alnag
U RP Ending se mi škodolibě líbí i ten druhý význam :-))
Specifické RP hry je dobrý, že to zachovává tu původní zkratku, která je už chtě nechtě zažitá. Tak asi nakonec vyhraje tohle, když se nikdo s ničím výrazně lepším nepřihlásil. (A pro fanoušky si můžou říkat, že jsou to třeba Suprové RP hry... :-))
Obávám se ale, že to v zásadě nic neřeší. Resp. neřeší to "podstatu problému", kterou je moje vydělení SRP z RPG a proti kterému tady někteří protestují. Nicméně poté, co jsem dnes opět četl několik zajímavých diskusí na související témata na zahraničních fórech jsem se utvrdil v tom, že mám pravdu.
Autorská citace #64
22.3.2007 10:25 - Bajo
Alespoň nějaký posun. Proti současné podobě SRP asi nic nemám.
Co se týče vydělení z RPG, tam se asi neshodneme. Neviděl jsem ještě žádný argument, který by mě o tom přesvědčil. Tedy o tom, že to není RPG. Je sice jiné, ale podel mě pořád je. Každopádně chápu, že to třeba někdo vidí jinak a nemám potřebu ho nutně přesvědčovat o opaku.
2 Alnag: Které diskuze? Můžeš hodit link? Nějak?
Autorská citace #65
22.3.2007 10:50 - Alnag
Tak třeba tahle Forge Theory mne vedla k zamyšlení nad tím, jak by se dala lépe kriteriálně definovat SRP (uvidíte v příští revizi). Nicméně stojí za přečtení i z řady jiných důvodů, jenom to vyžaduje to prostě jen "nečíst", ale opravdu se nad těmi argumentacemi zamýšlet. (Ostatní diskuse jsou ještě rozsahově delší a řekl bych i flamově zabarvnější, ale tak či onak také zajímavé... pochybuju ale, že by měl někdo trpělivost se jimi prokousávat navíc anglicky.)
Autorská citace #66
22.3.2007 11:01 - andtom
Alnag: To S by mohlo znamenat také Static. Jestli to chápu správně, tak SRP vykazují vůči klasickým RPG:
1. makrostatický charakter: z hlediska míry stylové podobnosti/variability různých odehraných her v rámci toho samého SRP a
2. mikrostatický charakter: z hlediska míry tvárnosti/předurčenosti stylu v rámci konkrétně hrané hry, tj. jestli je možno operativně tvarovat styl hry v jejím průběhu.
Qualdezar: Jak prakticky probíhá postup: zamýšlená hra -> nejvhodnější dostupné RPG? Přes googla? Nebo existuje něco obdobného jako klíč pro určování rostlin (což určitě není hloupý nápad, opravdu)? Co Tví hráči - spontánně nezávisle našli hru, kterou jste pak hráli nebo jste ji hráli na základě jiného postupu? Napiš nějaké zkušenosti s realizací: zamýšlená hra -> nejvhodnější dostupné RPG.
Autorská citace #67
22.3.2007 11:18 - Alnag
Nejlepší možná bude, když si za to S bude každý dosazovat to, co se mu tam nejvíc líbí podle chuti. Tak budou lidé spokojenější :-)
*Alnag tiší zástupy lidí ozbrojených srpy... kosami a vidlemi*
A pro zamyšlení jedna myšlenka z výzkumu hráčských preferencí:
We believe that a game that appeals to all four differentiated segments (the people in the middle are pretty happy with a modicum of time spent out of game, and pretty happy with most aspects of RPG play in general and are therefore pretty easy to please) is a game that is likely to have strong overall sales and retain long term interest in the player community.
Games that lack support for one of the four differentiated segments struggle, and games that lack support for more than one are rarely played (though frustratingly for some such a game may be the >perfect< game for one of the subgroups; the problem is finding two or more people of the same inclination to play the game regularly).
Ve stručnosti hry nepodporující současně všechny čtyři hráčské segmenty (zaměření bojové x příběhové, taktické x strategické), které postrádají podporu více jak jednoho tohoto segmentu jsou hrány vzácně a pro většinu hráčů jsou frustrující, jakkoliv perfektní mohou být pro specifické krajní podskupiny. Tady myslím, že je cesta pro event. lepší definování SRP. Uvidíme. Podotkám, že původně jsem to nehledal kvůli tomu, ale kvůli své přednášce.
Autorská citace #68
22.3.2007 13:31 - andtom
Alnag: Jestli mohu přidat něco úvah k preferencím:
1. Preference jsou dynamické, mění se v čase, a to i v průběhu hry. V tom spočívá v klasickém RPG role DMovi psychologie (pro jednoduchost píši DMova psychologie, ale i hráči samotní to podrovnávají svým jednáním, případně role DMa není vázána na jednu osobu, apod.). Ta role spočívá v přijímání signálů od hráčů a ovlivňování stylu a chodu hry, aby neumírala zábava. Pokud jsou ovšem preference do hry zabetonované a tweakování hry se bere jako znak toho, že hra je nefunkční, nezbývá pak takovou hru tvořit jako nedlouhou, aby se dynamičnost preferencí neměla čas v průběhu běžící hry projevit. A jakouže délku mají SRP hry?
2. Preference jsou těžce definovatelné předem. Zní to jako hloupost, ale dle mého je velmi těžké říct předem, co vlastně chci. Podle mně jsou preference toho, co se mi líbí, nekompromisně ovlivňovány podvědomím a to je něco, co lze těžko převést do racionálního myšlení. Znáte to přece ze života - ta žena se mi líbí a vůbec nevím proč, protože nikdy jsem předtím nemyslel, že zrovna taková by se mi líbit mohla; jiná zas by se mi líbit měla, ale ... nelíbí se mi. Nebo vás může ohromně bavit PC hra, o které byste jinak řekli, že je kravina (řada lidí třeba pevně rozumem říká, že střílečky je nebaví, ale ouha, klidně je něco chytne z tohoto žánru až se diví sami sobě). Takže si myslím, že předem promyšlené preference očekávání mají jen omezenou vypovídající hodnotu ve srovnání s výslednou míru zážitku, nekorespondují, a to proto, že člověk svým preferencím týkajícím se toho, zda se mu něco bude líbit či bavit ho, nemůže dost dobře porozumět, na to jsou příliš svázané s podvědomím. Uf, to byla teda věta :)
V tom co jsem uvedl v bodě 2. vidím hned prvotní problém v postupu zamýšlená hra -> nejvhodnější dostupné RPG. Opět se vrátím k PC hrám - tímto postupem pravidelně selhávám ve výběru PC hry a se mnou miliony dalších hráčů, stačí si číst fóra. Něco se jeví jako super hra, měla by mně bavit, ale nebaví mně. Něco, co se jeví jako hrůza děs mně naopak baví. Přitom PC hra má dle mého konečný počet atributů, které ji charakterizují, nižší než pořádné papírové RPG. V případě SRP to znamená vyzkoušet řadu her a vyčlenit si skupinu, která mně bere na základě určitých vlastností a pak se k tomu vracet, pak teprve bezpečně funguje postup: zamýšlená hra -> nejvhodnější dostupné RPG. Btw. možná se fakt pletu, ale přesně takhle to dle mého hráči SRP i dělají, také proto jsem na Qualdezara vznesl dotazy, abych si to ujasnil.
Autorská citace #69
22.3.2007 15:20 - Jerson
Tak teď si počkám, co na to Qualdezar, případně Markus, protože tohle je skutečně pohled, který mi muví z duše (a který jsem nedokázal zformulovat, i když jsem to tak cítil)
Autorská citace #70
23.3.2007 19:17 - Argonantus
Na upozornění Jersona procházím tenhle net. Patřím sem ještě daleko méně, než na rpg.forum, kde jsem poměrně cizí těleso. Protože D20 se mne nijak netýká, a asi s ním nebud mít nikdy nic společného.
Jsem ale překvapen, jak neuvěřitelně subtilní a současně virtuální problémy (neb se neustále zabýváte něčím, co neexistuje, to je třeba připomenout), umožňují vést nekonečné a sáhodlouhé boje o moc. Což není kritika, nýbrž suché pozorování; výsledná pravda je dána čistě tím, čí net to zrovna je (což si lze snadno ověřit), ustoupit není kde a kam, lze zvítězit, nebo padnout.
A je také úplně jedno, jestli si to aktéři těchto virtuálních minidramat uvědomují, nebo jsou přesvědčeni, že skutečně hájí nějakou "pravdu". Osobně patřím mezi nešťastníky - kterých IMHO dle mé zkušenosti není na světě málo - kteří vždy považovali za důležitější příběh, než pravidla a systém; to je něco, co se "nějak zmákne", ale příběh, ten je opravdu zajímavý. Takže čistě náhodně užívají systém, na který kdysi náhodně natrefili, a jsou líní na tom cokoli měnit.
Stálo by také za nějaký psychoplogický výzkum, nakolik tyto "systémové problémy" souhlasí s problémy "správné značky" oblečení nebo výrobku, který je nutno správně užívat, aby člověk nebyl úplně out.
Omlouvám se za úplné off topic, ale vyprovokoval mne Alnag poznámkou, že by bylo zajímavé zjistit, co si lidé opravdu myslí. Tak říkám, co si o tom opravdu myslím.
Jinak článek mne zaujal (a byl jednak o něčem jiném, než jsem psal já, ale také o něčem, jiném, než o čem se vede flame).
Autorská citace #71
23.3.2007 20:09 - Alnag
Argonantus: Svým způsobem sem nepatří snad nikdo a na druhou stranu tak nějak všichni. Myslím si, že jakkoliv se tě d20 systém netýká (a možná bys byl překvapen, jak moc se tě nebo každého kdo kdy přičichnu k RPG ve skutečnosti týká), takhle stránka není jen a výhradně o něm. Snažíme se nabízet nápady a rady nejen konkrétního ale i obecného zaměření třeba právě o tom, jak snovat příběhy.
Myslím, že s těmi boji o moc jsi vcelku trefně uhodil hřebíček na hlavičku. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že "boje o moc" provázejí RPG komunity všude, že je to vlastnost tak nějak hráčům vlastní. I když možná, že je to spíš všeobecně lidská vlastnost, protože stejně jako pořádná scéna ve hře ani pořádá komunita nemůže být bez konfliktu. Jestliže jej nemá, tak jej buď vytvoří nebo zkomírá. Liší se snad jen intenzita a předmět konfliktu.
Za nejdůležitější v RPG považuji zábavu, bez ohledu na prostředky jejího dosažení. Pravda ale je, že jsem vždycky šel cestou upřednostnění příběhu před ostatními prvky a až nedávné incidenty mne donutily se nad tím zamýšlet. To pro mne neznamená zcela opominout pravidla, ale jsem-li v situaci rozhodnutí mezi příběhem a pravidly, vidím to poměrně jednoznačně.
Za psychologický výzkum by jistě stálo mnoho věcí. Mne třeba zase vrtá hlavou, nakolik se na "systémových problémech" podepisuje třeba efekt virového marketingu, sebenaplňujícího se proroctví, hráčských sítí, preferencí, skutečných i uměle vyvolaných potřeb a další.
Konečně jsem rád, že tě článek zaujal a za off-topic se neomlouvej, tenhle termín se tu nepěstuje. Diskuse prostě pluje tím směrem, kterým pluje. Nic víc a nic míň.
Shodou okolností jsem článek poupravil, doufejme k větší spokojenosti přispěvatelů diskuse a jasnosti kategorií.
Autorská citace #72
24.3.2007 10:48 - Rytíř
Inu, když jsme u toho, tak nakolik to chápu já jsou boje o moc nedílnou a vlastně nezbytnou součástí jakékoliv komunity.. konflitky jsou leckdy až druhotné, jsou vyvolané tehdy, když je právě třeba ujasnit si hierarchii v komunitě. :)
Nicméně diskuze na podobná témata mi připadají spíše jako ideální prostor pro utříbení vlastních názorů a myšlenek, nežli kolbiště mocichtivých. Vždyť teprv když jí nahlas vyslovím, stává se pocit či jakási idea opravdu myšlenkou a názorem. To, že mohu díky diskusi své názory změnit, je až věc druhá, to je asi tak nějak všem debatérům tady jasné ;)
Argonantus: Když už jsi to nakousl, co tedy hraješ, že se považuješ za "cizí těleso" nejen u nás, ale i na RPG fóru? To by mě teda zajímalo :) (pokud už jsi to někde na rpgf psal, omlouvám se a klidně dej jen link - nemam sílu ho procházet, i když je tam spousta zajímavých diskuzí, mam co dělat i jen s tim našim webíkem..)
Autorská citace #73
24.3.2007 14:49 - Argonantus
Rytíř: Hraju klasické DrD už přes patnáct let. V tom ale není problém; problém je v tom, že vůbec nehledám nové systémy (nemám takovou potřebu), nezajímám se o ně, a vlastně se zajímám jen okrajově i o samotné RPG - ostatně, na RPG fóru se drtivá většina mých glos týká buď přímo reality, historie, a nebo vztahu RPG a reality.
Zajímá mne, nakolik může RPG vypovídat o realitě, a jak může případně realitu změnit; jak a zda se vnitřní pravidla RPG a reality v něčem podobají. Zda je lepší My life with Master, nebo Fate, to je mi srdečně jedno, protože ani jeden z těch systémů nehodlám blíže zkoumat.
Jeden z velmi mála případů, kdy jsem se odchýlil od tohoto přísného zadání, je zde: http://rpgforum.jinak.cz/viewtopic.php?t=3270&highlight=anotace
(stačí ovšem číst moje a Markusovy posty)
Výsledek byl natolik katastrofální, že mne nadobro odradil od podobných pokusů; nadále se zdržuji zejména v "rozličném pokecu" a sem tam v "herním prostředí", tedy v místech, kde vlastně žádné RPG není. Tam si rozehrávám různé vnitřní hry, kde jsou ostatní diskutující mými hráči. Ježto mne tamní osazenstvo zatím toleruje v uvedeném protosru, je možné, že to ještě delší dobu vydrží.
Autorská citace #74
24.3.2007 15:06 - Alnag
Tak teď nevím, tos psal ty Argonante? Co se nových systémů týče... já si je třeba docela rád prohlížím, ale chápu někoho, kdo ne a komu DrD stačí. Kdyby nebylo jistých okolností, možná bych ho taky hrál vesele dodnes.
A ony ty jiné hry se taky dají číst různýma očima. Třeba já jako první listuju na nějaký fluff (to je ta vata, pokec okolo) a obecně většinu RPG systémů, které jsem četl jsem četl s myšlenkou najít tam nápady na dobré příběhy a ne proto, abych na ně přesedlal. Na druhou stranu jsem vždycky koketoval i s vlastním designem RPG, takže mne to poznamenalo z druhé strany.
Jinak historicky zaměřený koutek tu taky máme (viz třeba rytířova pojednání o zbraních a o lodích).
Vztah RPG a reality? V jakém smyslu? (Zkoumání RPG systémů je svým způsobem taky o vztahu RPG a reality, ale tohle asi nemyslíš.)
Autorská citace #75
24.3.2007 15:37 - Argonantus
sorry - nějak mi zmizel podpis... ano, hlásím se k předchozí D20.
Ten problém "RPG a realita" je strašně široký - nemám ještě ujasněné, jak vlastně fungují skutečné dějiny a události; co určuje, že se věci odehrály zrovna tak, jak se odehrály; do jaké míry jsou dějiny příběhem. Pokud je RPG v jistém směru zjednodušený model reality, pak se tyto věci dají na RPG zkoumat.
Dalo by se tvrdit, že pokud hrdinové krále zachránili, a pokud ho zabili, a naopak jeden z nich se stal králem sám, máme dvě jednoduché alternativy děje. Určité tajemno do toho ale vnáší skutečnost, že ani hráči, ani GM, ve světě, který je z reality jen odvozen a je jejím nutným zjednodušením, přesto nedokážou říci, která alternativa se skutečně odehraje... nebo zda nedojde k něčemu třetímu.
To je jen malý příklad, dosti nepřehledný, toho, co mne zajímá na RPG.
Ta situace, kterou tu někdo ukazoval v článku - RPG vyléčilo psychický problém - se dá považovat také za tento způsob vztahu, i když z úplně jiného konce.
Autorská citace #76
24.3.2007 16:38 - Alnag
Napadá mně spousta problémů, které vyvstávají při pokusu modelovat skrze RPG příběh dějin (jestli jsem to teda dobře pochopil, cos měl na mysli). Třeba to, nakolik jsou účastníci sami sebou (tedy diváky) a na kolik hrdiny toho příběhu a jak jim to překáží nebo pomáhá.
Svým způsobem je RPG skutečně něco jako vytvoření vlastního malého vesmíru na pokusy "co se stane, když...". Nebo se tak dá brát. Tenhle přístup, kdy se prostě jen sleduje tok událostí mám rád, i když jsem ho v poslední době trochu opustil na úkor přístupu, kterému by se dalo říkat, "jak se to stane, že..." a kde Vypravěč (GM) víc zasahuje do ubírání se příběhu, stejně jako spisovatel si třeba připravuje nějaké "háčky" dopředu a věci nemají tak docela "volný průběh".
BTW: Jinak co se terapie pomocí RPG týče... jednu dobu se to užívalo i u nás - ve středisku výchovné péče Praha Klíčov skrze Dračí doupě. Ale nevím, jestli stále.
Autorská citace #77
25.3.2007 11:08 - Argonantus
Komplexní multiglosa:
1) Ad moje historické hrátky - Spousta problémů s tím je, a možná taky proto je to docela zábavné a vydrží to nadlouho. Což, mám podezření, je v mnoha případech to "vědecké" pozadí těch dobrých systémů.
Jinak do příběhu zasahuji jednak různými "háčky", jak popisuješ, a jednak zasahovat musím v případě, kdy vím, že se nějaká věc skutečně udála (dějiny jsou jakýsi "superGM" v pozadí.
2) Ad tvůj článek - Jak moc se tyhle "generace" systémů a změny stylu opravdu reálně projevují mezi hráči RPG? Není to tak, že velká většina z nich setrvává někde u té druhé generace?
A není jeden z kardinálních problémů RPG v tom, že si hráči jednou koupí od výrobce sadu pravidel, a pak už výrobce vlastně nikdy a k ničemu nepotřebují?
Autorská citace #78
25.3.2007 12:53 - Alnag
Argonantus: ad 1) No svým způsobem na tom možná něco bude... člověk potřebuje výzvy a když nejsou, musí si je holt udělat. :o) Ale vážně by mne zajímalo na jaké konkrétní zábavné problémy jsi třeba zatím narazil a eventuelně jak jsi je vytvořil.
S tím příběhem je to problematické třeba v tom, že existuje určitý panický strach z toho, že má-li Vypravěč (GM) předem připravenou určitou strukturu, blíží se to nebezpečně vedení za ručičku (rail-roadu), což je považováno za velké zlo! Nicméně zrovna nedávno jsem třeba četl zajímavý příspěvek na tohle téma v oblasti her vyšetřovacích (detektivka, mystériózní RPG a tak). A autor tam přichází z hypotézou (se kterou jsem se docela ztotožnil), že speciálně v těchto hrách je určitá struktura prostě nutná. A dokonce, že hráči (resp. postavy) musí připravené stopy najít, protože zábavnost a plynutí příběhu neplyne z toho, zda stopy najdou (což je stejně otázka hodu), ale z toho, jak si s těmi stopami poradí. Jak je dají dohromady, jak si je vysvětlí atd... což je zase jedna z těch myšlenek u nichž si člověk říká, že to tak nějak intuitivně věděl celou dobu, ale pak stejně nechal hráče házet na všimnutí. (Asi o tom udělám článek do Vypravěčova deníku.)
ad 2) No, to je opravdu těžko říct, protože na to jsem moc mladý, abych to mohl dostatečně posoudit vlastníma očima. Ale budu-li to brát pomocí zprostředkovaných ukazatelů, tak se to myslím projevuje. Prostě hráči, kteří začali hrát RPG v druhé generaci si to svým způsobem nesou sebou. Je to IMO i jedna z příčin těch četných vášnivých diskusí. Vzhledem k tomu, že RPG je druhogeneračních tak hodně hráčů na nich odkojených u nich taky tak nějak setrvává.
Na druhou stranu hry třetí generace se často zaměřovaly mimo již existující hráčské komunity (např. Vampire) a tak si našly novou niku, vytvořili nové hráčské komunity bez dědictví starších generací. A určitý přerod ke čtvrté a event. i další generaci se myslím taky dá pozorovat. Ale otázka je, jak moc je můj úhlel pohledu zkreslený. Třeba jako zastydlá generace jsem si připadal, když jsem viděl u RPG poprvé použit počítač k propočítávání všech statistik. To mi bylo fakt divně a říkal jsem si, že je to divné a zhoubné (asi jsem se nacházle v jiné generaci :-)) Papír navždy!
K tomu problému koupě sady pravidel... to samozřejmě je kardinální problém RPG, ale zejména u nás. To je třeba věc, kterou D&D vyřešilo už dávno a díky tomu se stále drží daleko v čele peletonu. Ryan Dancey tomu říká "supplement treadmill". Problém řady her je právě v tom, že vyjdou pravidla, vyjdou dva dodatky a tím to hasne. Když chceš udržet značku dlouhodobě, tak je potřeba vytvořit dlouhodobou potřebu hráčů si kupovat doplňky, dodatky a pomůcky. A aby si je kupovaly musíš jich hodně a hodně produkovat... atd. Což v českém prostředí není možné, ale naše scéna je vůbec velmi specifická i tím, že je velmi malá a kontinentálně evropská, což má svoje specifika (třeba v Japonsku se pod RPG primárně rozumí co možná nejpřesnější přehrávání scén z daného díla, které to RPG simuluje a v Anglosaských oblastech to mají zase jinak, Skandinávie má taky svoje specifika...). No koukám, že jsem se nějak myšlenkovně rozutekl. :o)
Autorská citace #79
25.3.2007 16:02 - Argonantus
1) Celkem se mi nechce moc pouštět do mého hraní.. protože je to odbočka a asi to málokoho zajímá. Sem tam něco možná naťuknu.
2) "strach z rail-roadu" - myslím, že tohle dilema se skrývá v podstatě příběhu (viz file o příběhu, který ti údajně Jerson posílal. Má to být zároveň zajímavé, a zároveň přirozené a interaktivní. V zásadě se v reálu stane jen málokdy obojí (denně vyvolám mraky spontáních historek svojí reakcí, ale většina není moc zajímavá; naopak někdy se mi děje zajímavý příběh, ale přísně vzato, je to naprostý railroad, kde jsem pouhý statista...) Představa, že naprosto svobodnou interakcí vznikne dobrý příběh, je podle mne naivní. Ostatně, párkrát se už na této barikádě krachlo; byl to, tuším, Daggerfall, který někteří hráči odmítali pro nadbytek svobody a z toho plynoucí nudu... Nakonec to většinou dospěje do rozumného kompromisu; GM musí dodat nějaké silné motivy, které to ženou kupředu, a pak už mají hráči z čeho vařit. Takže naprostý souhlas s tím pánem i s tebou.
Ostatně, přiznám, že nezkouším hrát jako hru jakýkoli kus dějin, ale dějiny zlomové, kde se děje plno zásadních věcí, a kde lze malým zásahem vyvolat velké důsledky. Takže i tohle je vlastně kompromis a tak docela svobodné to není.
ad 2) Já si taky netroufám nic odhadovat, protože jsem mimo jakékoli komunity (leká mne i samotné slovo). Takže opravdu nevím, jak to je - ale předpokládám, že takových "mimokomunitních" hráčů jako já, co si prostě hrají se známými a nějaké trendy je naprosto míjí, je docela dost. Problém je, že necítí potřebu hlásat RPG jako evangelium, takže o nich není moc slyšet. Asi jako Tolkienových příznivců jsou možná statisíce (soudě podle prodaných knížek v ČR), ale slyšet a vidět je jen nepatrný organizovaný zlomek.
Autorská citace #80
25.3.2007 17:01 - thief
Hele Unknown. Tvoje teorie o railroadu se mi líbí. ta poznámka o Daggerfallu byla přímo do černýho. Popravdě řečeno, když si pořídíš jméno a ikonku, mohl by sis na tohle téma pokecat s Dalcorem, známým "fanouškem" railroadu. :-)) Já bych ti fandil. I když hraješ DrD, což je podle mě zakrnělá vedlejší větev RPG. :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.064605951309204 secREMOTE_IP: 34.201.122.150