RPG odborně

sirien
15.11.2009 19:22
V tomto článku najdete trochu rozepsaný postup vzniku a tvorby RPG, od samého začátku a nutných předpokladů až po okamžik ukončení práce. Článek vznikl v reakci na místní dění...
19.11.2009 22:35 - Bouchi
sirien píše:
Pokud by mělo dojít k tomu že by si mojí práci někdo vytáhnul a zkopíroval pod sebou zpátky na RPG F
Pochybuju ze by se to nekdo chystal udelat.
Nicmene pristup (aspon jak jsem ho pochopil z tvych poslednich postu zde, respektive z jejich podoby v okamziku kdy jsem je cetl poprve) "rozslapali jsme si s Markusem babovicky, takze odchazim, svoje texty si beru s sebou a pokud si je chcete precist, musite jinam" mi prijde ponekud "nedospely", zvlast vuci tem 90+ % navstevniku RPGF, ktere vase spory nezajimaly, pripadne si jich ani nevsimli.

(Chm, a zas to vypada jako kdybychom s Joem svoje posty nejak koordinovali...)
19.11.2009 22:38 - Joe
Tak. Bouchi je moje alter-ego.
Ešte počkám, kým to on napíše o mne!
19.11.2009 22:44 - sirien
tohle je zábava :)
RPG F na tom musí bejt tragičtějc, než jsem si dokázal představit, když ještě teď jeho moderátoři brečí, když si beru zpátky těch pár fragmentů, které jsem si nestihl vzít při odchodu.
Vezmu-li v úvahu že nejsem jediný, kdo to udělal, ale mě se to najednou mlátí o hlavu, tak měl možná Q i docela pravdu když napsal že nejhorší co můžu Fóru udělat je odejít z něj...
...ještě byste mohli zopakovat nějakou variaci té dvacetistránkové diskuse o tom že jsem odešel, to už bych fakt lehnul smíchy.)))
19.11.2009 22:49 - Joe
Myslím, že už diskutuješ s nesprávnym človekom. A omieľaš dookola to isté, hlavne o svojej nepostrádateľnosti...
19.11.2009 22:57 - Bouchi
sirien píše:
když ještě teď jeho moderátoři brečí
Jestli sis nevsiml, tak to pisu z pohledu ciste uzivatelskeho (uz proto ze za moderatora RPGF se fakt nepovazuju, jezto tam spravuju jen jednu podsekci a to jen proto, ze jde o oficialni diskuse k altarim hram; navic jsem se tim "moderatorem" stal az nejakou dobu po tvem odchodu, ne?)
sirien píše:
Vezmu-li v úvahu že nejsem jediný, kdo to udělal, ale mě se to najednou mlátí o hlavu
Jake "najednou"? Trochu min vztahovacnosti, pls. Proste ted a tady ses o tom zminil, ted a tady na to reaguju. Opravdu jsem v poslednim roce neprolezal cele RPGF a nehledal, kdo si kdy "odnesl" sve texty, uz proto, ze me nenapadlo, ze by se nekdo, kdo dokaze psat smysluplne a prinosne texty, takhle choval.

EDIT: Joe: Nemuzu napsat ze jsi moje alter ego, to by mi nikdo neveril, nevladzem tak dobre po slovensky.
19.11.2009 22:58 - Jerson
Tak, právě jsem skončil tři a půl hodiny trvající debatu s Bajem o tématu indie hry, jakožto i blízkém a širokém okolí, píšu si za ní 2 xp (jeden jsem si dal sám, druhý mi dal on) a teď se možná dočkáme i nějakého postu od něj na toto téma.
Asi je zbytečné psá, za kterou stranu jsem kopal, ale jsem zvědav na ... formu případné další diskuse.

Edit: Ne že bych tu měl zrovna klidné pole pro začátek, ale zúčastněné strany se vyjádřily ve smyslu zastavení palby, tak doufám, že to vydrží.
19.11.2009 23:02 - Joe
Jerson, care to elaborate?

Aj ste k niečomu dospeli, alebo to bola viac-menej diskusia?
19.11.2009 23:04 - Bajo
Souhlasi s tim, ze termin indie, tak jak se pouziva je nejdnoznacny (muze znamenat vice ruznych veci) a nebylo by na skodu jej nejak zrevidovat (ano Alnag toto v minulosti rikal, nebylo mu doprano dostatecneho slechu). Rozhodne jsem podobne diskuzi otevreny.

Existuje totiz minimelna dvoji chapani indie:
1) nezavisle na vydavatlestvi (prava patri autorovi)
2) urcity druh indie, ktery vychazi z filosofie co vznikla na Forge, nebo je ji minimalne nejak ovlivneny.

Druhy bod je vetsinou podkategorii prvni, ale nezahrnuje ji celou, mozna by asi zaslouzil nejaky jiny termin.
Tez by si zaslouzil zbavit honestovani nebo dehonstovani, ale to uz je pouze muj nazor a je to tez moznym podnetem diskuze.
19.11.2009 23:09 - Joe
Môže niekto fundovaný uviesť charakteristiku "indies" podľa Forge, nech vieme, o čom točíme? Ja to bohužiaľ nie som...
19.11.2009 23:14 - Jerson
Joe, něco z toho tu Bajo uvedl a taky jsem nabyl přesvědčení, že se mi podařilo jeho názor během té diskuse o kousek posunout, takže ano, dospívání v tom bylo.
(A jo, byl to hodně zajímavá rozhovor, už je to dávno, co jsem podobný vedl.)

A protože mi Bajo nedokázal kvůli neznalosti odpovědět, položím otázku veřejně.

Když pominu význam indie RPG ve smyslu "vzniklo na základě filosofie / ovlivněno The Forge"
a zůstau u možných ostatních významů, které z těchto her jsou indie, které ne a proč?

DrD, Pán Prstenů, Stín meče, Hrdinové Fantasy, DrD+, Střepy Snů, Příběhy Impéria, (doplňte další české RPG)
19.11.2009 23:15 - Bajo
2 Joe: Podle me to nebude uplne jednoduche. Nicmene jiste spolecne prvky vidim:

1) Dominance jednoho herniho stylu v desihnu hry
2) Duraz na system
3) Castecne omezeni hracske svobody ve jmenu jsednoceni herniho pristupu
4) Konkretni chapani nekterych slozek hry dle Forge filosofie (nepriklad pribeh), cimz je ovlivneno jak se s nimi pracuje (tohle je pomerne typicky rys, ktery se ale bez znalosti forge filosofie tezko vysvetluje)

Je toho urcite vice, ale tohle me napadlo ted zfleku

Edit:
Jerson: Ty u nichz autor tvoril bez ohledu na nejake vydavatelstvi, ktere stoji nad nim, imho. Z tech co jsi jmenoval rozhodne Stín meče, Hrdinové Fantasy, SotE a strepy ano. DrD+ urcite ne (tam mel vliv Altar na praci designeru a mel sve pozdavky). DrD mozna zacinal jako indie, nejsem si jist, Pan Prstenu nevim.
19.11.2009 23:17 - Bouchi
Bajo píše:
nezavisla na vydavatlestvi (prava patri autorovi)
Hm, podle naseho autorskeho zakona mu ale patri vzdy (osobnostnich ani majetkovych prav se nelze vzdat), jen je to trochu komplikovanejsi treba v pripade zamestnaneckych del.
19.11.2009 23:19 - Bajo
2 Bouchi: Ok, potom je rozhodujici, jestli ma vydavatel vliv na jeho tvurci cinnost. Imho
19.11.2009 23:22 - Joe
Dik.

Tak ako hovorí Bajo, hry, ktoré autor tvorí sám. Dali by sa sem napríklad začleniť aj Čas pro hrdiny, Commando, Void, Pipuxov systém, všetky hry z RPG Kuchyne a podobne.
19.11.2009 23:26 - Bouchi
Bajo: Jo, to zni lip.

Z tech Jersonem jmenovanych (Pana prstenu bych vynechal, to neni puvodni ceska tvorba) urcite neni indie DrD+, a u DrD se to spatne urcuje - na zacatku byli nekteri z autoru zaroven vydavatele, a v posledni verzi vlastne taky. Zbyle ctyri podle te upravene definice AFAIK indies jsou.
19.11.2009 23:38 - sirien
Jsem dost zásadně proti tomu, aby byl pojem Indie redukován na The Forge, jak Qual naznačuje. Naopak - indie je prostě nezávislá scéna, Forgeisti ať si najdou jméno jiné. (už takhle zprznily pojmů dost, zrovna mám na ICQ diskusi kde už čtvrt hodiny vysvětluji dost neintuitivní význam slov "narativismus" a "premisa")

EDIT: opravda, díky Bouchimu níže
19.11.2009 23:42 - Bouchi
Nechtel jsi napsat "proti tomu, aby byl..."?
19.11.2009 23:43 - Jerson
Myslel jsem Pána Prstenů, jak ho vydala Mladá fronta či kdo to byl.
19.11.2009 23:46 - alef0
Joe,
prečítaj si [url=http://forum.annun.sk/viewtopic.php?f=64&t=6750]Manifest nezávislého rolového hrania[/url] od Rona Edwardsa. Typicky sa predpokladá, že nezávislý autor si ponecháva autorské práva na dielo i po jeho vydaní (obzvlášť viď poznámka prekladateľa), kdežto v bežnom režime si právo preberá vydavateľ. (Tak som to pochopil ja, i Bajo, ako pozerám)

Typicky ide o hru, kde je autor a nakladateľ tá istá osoba.

--------------------------------------------------
Lotrando:
* open source, kde je vývoj priamo podporovaný finančnými injekciami veľkých firiem (Firefox, OpenOffice, Java, Ubuntu...). To je to, o čom hovoríš ty.
* ten ostatný softvér vyvíjaný fanúšikmi, ktoré nie sú platené (projekty na SourceForgi, z tých čo používam Wicket, pmWiki, MikTeX.)
Z mojich skúseností je kvalita finančne podporovaného softvéru vyššia ako toho nepodporovaného.
-----------
Alnag,
napodiv vidím body, kde debata konverguje, napriek tomu, že mám pocit, že hocičo, čo má v slove indie, na teba pôsobí ako červená šatka na býka.

Vidím diametrálny rozdiel medzi ,,Indie kopírujú" a ,,Indie navazují". S naväzovaním úplne súhlasím. Nadväzovanie, recyklovanie starších nápadov, posúvanie ideí platí stále, o tom žádná. Kopírovanie vo mne evokuje klon. Ale myslím, že ak sa prikloníme k pojmu naväzujú, naša zhoda je dokonalá.

Píše:
Tady jsem ti decentně naznačil, že si myslím, že představa, že mainstream kopíruje (samozřejmě skrytě a opožděně - ať žije konspirace) indies je jen fantasmagorický vlhký sen indie komunity

Veta znela a) mainstream nepotrebuje b) ak kopíruje, tak skryte. Čiže v tomto bode sa zhodujeme. Nemyslím si, že mainstream generálne kopíruje vývoj, to ani v náznakoch, čiže áno. AK, tak neskôr, atď, nie je to vonkoncom dominantný jav.


Píše:
Předpokládám, že myslíš tenhle článek, Role-playing pro otrlé, který jsem přeložil do češtiny ještě dřív než tady někdo v životě slyšel o nějaké teorii (blahé paměti ještě pro Basilisk's eye).

Tento preklad som si vôbec nevšimol, no škoda pre mňa (paradoxne bol príspevok, v ktorom sa vyskytoval, označený za buzzwordový a virálny :-)) Vôbec mi nenapadlo, že mám hľadať preklady.

Píše:
Pokud tu neděláš virální marketing, ale jsi normální návštěvník, proč se normálně nebavíš o tom, na jaké filmy koukáš, jaké bylo tvoje poslední hraní atd. v běžné diskuzi? Jen taková jako otázka k zamyšlení.

Diskutujem v témach, ktoré ma zaujímajú, a na ktoré mám čas.

Píše:
To byl proof of concept. Mladí a neklidní teoretici se chtěli hádat, že něco v d20 systému nejde udělat. Tak jsem to teda udělal.

Chápem to ako kreatívny preklad a opozícia, ale to nie je negatívum. Napríklad môj nápad na RPG hru bol čistý kreatívny preklad, o peniaze nešlo. ČaroDej (predávaný, hoci autor nečakal žiadny zisk) vznikol ako vedľajší produkt skrachovanej hry.

Kde tu ide o peniaze?

Píše:
"Nehrajeme dost narativně?"
"Cože?"
"Nehrajeme, dost narativně. Měl bys nám jako hráčům dát větší pravomoce."
"Co to sakra meleš?"
"Že bys nám měl dát větší pravomoce. Když jsme v dungeonu, měli bychom si sami říct, co chceme, aby bylo za dalšíma dveřma. A taky co je při boji v sázce. Jestli jako toho ten zelený sliz upálíme pochodní nebo ho ukecáme, aby nás nechal projít a spadnul až na naše pronásledovatele."
"Nepraštil ses do hlavy?"
"Ne. Ale ty jsi zlý, staromilský DM, který nás utlačuje a já tady povedu hráčskou revoluci..."
"A ven..."

Toto je tvoja vlastná skúsenosť?

Inak súhlasím, že problém nastáva, ak niekto vpadne do skupiny a chce robiť revolúciu, lebo si myslí, že je múdrejší než zvyšok. Keby človek ukázal novú hru namiesto blbých výkrikov ,,hrajte naratívne" bolo by to lepšie. Je to presne, ako keď niektorí D&Dčkari brojili a broja proti Dračákistom atd.

Je to však vina indie? Nie, je to vina radikálnych jednotlivcov v duchu ,,Nefunguje vám na Windowse X? Nainštalujte si LINUX!!!"

Ale inak s príkladom súhlasím, len neviním samotnú filozofiu.

Píše:
A heartbreaks a railroad a braidamaged hráči WoD

Každý vypozorovaný jav je teda urážka? Pripomína mi to zmienku, keď sa gamisti urážali, lebo sa cítili menejcenní.

Poďme postupne: vidí niekto pozitíva na railroade? (Uvítam tvoje skúsenosti z hry) Považuje niekto srdcolamy za odpad? (Viď nižšie). Braindamaged tvrdenia sú zrejme edwardsovina, ktorá nie je veľmi pozitívna, preto ju preskakujem, mne to pripomína môj postoj k Stínu meče.

Podľa mňa si nemohol napr. čítať článok o srdcolamoch poriadne:

Heartbreak píše:
I'm calling "fantasy heartbreakers," which are truly impressive in terms of the drive, commitment, and personal joy that's evident in both their existence and in their details - yet they are also teeth-grindingly frustrating, in that, like their counterparts from the late 70s, they represent but a single creative step from their source: old-style D&D. And unlike those other games, as such, they were doomed from the start. This essay is basically in their favor, in a kind of grief-stricken way.


A záver:

Píše:
Let's play them. My personal picks are Dawnfire and Forge: Out of Chaos, but yours might be different. I say, grab a Heartbreaker and play it, and write about it. Find the nuggets, practice some comparative criticism, think historically.

Get your heart broken with me.


To nevyzerá ako ,,a teraz idem zhodiť všetkých tvorcov, lebo je to crap."
19.11.2009 23:50 - sirien
Bouchi píše:
Nechtel jsi napsat "proti tomu, aby byl..."?

oops? :)
Jo, přeformuloval jsem si větu a nezměnil sem začátek... díky za upozornění.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25006008148193 secREMOTE_IP: 3.238.107.166