RPG odborně

sirien
15.11.2009 19:22
V tomto článku najdete trochu rozepsaný postup vzniku a tvorby RPG, od samého začátku a nutných předpokladů až po okamžik ukončení práce. Článek vznikl v reakci na místní dění...
20.11.2009 12:27 - sirien
Lotrando: Funny. Měli jste všechen prostor co jste chtěli, hledáš něco někde kde to neni.
S RR stylem jsem si pohrával kdysi dávno, když jsem tomu ještě moc nerozuměl a v nějakém Dechu draka či čem jsem se dočetl že to může být cool. Vytvořil jsem si příběh pro postavy na šestém levelu DrD, jenže jsem je potřeboval na ten level dostat, tak jsem udělal ještě předtím nějakou nerozpracovanou záletku pro postavy na 1. lvl, která mě moc nezajímala (sloužila jen k naházení expů hráčům).

Výsledek: původní quest který začínal trapným "zmizelo mi dítě, najděte ho" se změnil v supernapínavou výbornou hru kdy postavy po stopách únosců objevili diverzní sídlo orkské skupiny, do kterého se nenápadně vloupali (proč by PC chodily pro posily, žeano...), zjistili, že skupina podporuje nekromanta v nedalekám městě, vydali se za ním a v epickém boji jej stylově porazili. Suprová hra, kterou mi všichni chválili - kompletně odimprovizovaná.
Původní připravenou hru nemá smysl rozebírat - skončila totálním debaklem, jedna z nejhorších co jsem kdy vedl.

To bylo poprvé a také naposledy, co jsem se přiblížil k RR... prostě mi to nevyhovuje.

Ale sem tam jsem z něj obviněn, když připravím hru u které předpokládám větší kreaativní zapojení hráčů, než jakého se dočkám - buď kvůli únavě, neznalosti dané hry, nezkušenosti nebo čehokoliv... přijde mi to trochu paradoxní :)
20.11.2009 12:46 - Lotrando
sirien píše:
Měli jste všechen prostor co jste chtěli, hledáš něco někde kde to neni.


Není právě o tom ten illuzionismus? :)

Ale vážně, ty argumenty, které používáš pro alespoň částečnou obhajobu tohoto přístupu jsou velmi podobné argumentům, které jsi použil při obhajobě té session. Tak se nediv že v tom něco hledám.

Ale tak kdyby to byl illusionismus, tak jsme možná nezhebli.
20.11.2009 13:25 - sirien
Píše:
Ale tak kdyby to byl illusionismus, tak jsme možná nezhebli.

prozačátek :P
to že se ve hrách snažím docílit stejných efektů, jakých se snaží docílit iluzionisté, může vyvolávat dojem podobnosti, nicméně já se k tomu snažím dostávat z úplně druhé strany. Pravda, ne každý den je posvícení, ale celkově se mi to myslím docela daří.

Jerson píše:
A teď mi řekni, v čem je lepší ilusionismus než otevřeně proklamovaný railroad, zejména pro začátečníky.

Je to bohapustá lež-dětem (kdo nechápe, viz Pratchett - věda na zeměploše. Lež určená dětem ke zjednodušení pravdy (atom vypadá jako sluneční soustava))

Ukážeš jim super cool hru a řekneš, že takhle to vypadá když si to trochu natrénujou - neřekneš jim že šlo o RR, spíš naopak se budeš tvářit že to "mohlo" vypadat jinak, kdyby se jinak rozhodli.

nicméně to je opět o osobním přístupu, o tom jak to kdo umí a o tom, jak to chce vést...
20.11.2009 13:39 - alef0
Píše:
Pro jednorázovou hru se tudíž může iluzorní pojetí ukázat jako velice přínosné, zejména pro hráče, kteří nejsou dost zkušení, aby jej rozpoznali -


Jo, s týmto súhlasím. Na začiatočníkoch to ide, lebo oni sú totálne ohúrení z RPG ako média a na otázky prídu až neskôr.

Pamätáte si na Kinoautomat (Člověk a jeho dům, 1966), čo bol československý šláger, lebo diváci mohli hlasovaním ovplyvňovať dej filmu? Ono to bol prielom, a ešte keď som to videl minulý rok, bol som nadšený.

Ale hneď som začal pátrať, koľko bolo tých reálnych možností -- bolo ich oveľa menej, ako by sa zdalo.

A presne na to poukazuje ,,kritika" iluzionizmu. Kým vás GM zručne klame a necháva v dojme, že rozhodnutia majú dopad, je to v pohode. V momente keď sa to prevalí, môže nastať také to detské sklamanie.

-----------------

S RR mám problém ten, že vždy keď si urobím zápletku s jasne definovanou líniou, tak hráči z nej vypadnú a ja musím improvizovať. Príprava tak ide do kelu. Takže som prešiel k technike záchytných bodov, ktoré podľa potreby nahadzujem a zahadzujem.
20.11.2009 13:52 - sirien
mimochodem, pokud jste nezaregistrovali sami - váš hrozně postrádaný článek (skoro bych se vsadil, že ste si na něj celý tři roky vůbec nevzpomněli, takže ho vlastně ani tolik nepotřebujete, ale kdyby náhodou jo... tak si ho můžete dát do bookmarks abyste ho měli poruce. Když ho mám takhle naruce tak ho budu narozdíl od předchozí verse asi vcelku průběžně aktualizovat)
20.11.2009 14:16 - Pety
Sirien píše:
BE - Burning Empires (narativní hra o obraně planety před invazí breberek)


LoL

(mimochodem fakt ti BE prijdou jako narativni hra? Ja z nich mam pocit ze je to jeste vic takticky hustozlo nez BW nebo to spatne chapu a sou narativni kvuli predem dane zapletce?)
20.11.2009 14:20 - sirien
řeknu Ti takové malé tajemství - slovníček pojmů, stejně jako jakýkoliv jiný článek tady na Kostce, má i svojí vlastní diskusi :)

Nicméně...
vživotě jsem BE nehrál, nečetl a popravdě ani neviděl. Pouze o nich dost lidí okolo mě místy mluvilo a tohle jsem z toho pochopil a vzhledem k tomu že jsem tam psal BW, tak jsem tam dal pro celistvost i BE.
Pokud mezi nimi žádná příbuznost není, pak to je můj omyl, omlouvám se, nicméně AFAIK je ten popis s breberkama docela správnej, ne?

EDIT: a ano, podle GNS mají narativní hry předem danou "premisu", většina z nich je de facto jeden příběh který nabírá různé trochu odlišné podoby podle toho, jak a kým je zrovna zahrán.
20.11.2009 15:48 - alef0
Píše:
EDIT: a ano, podle GNS mají narativní hry předem danou "premisu", většina z nich je de facto jeden příběh který nabírá různé trochu odlišné podoby podle toho, jak a kým je zrovna zahrán.

S premisou je to pravda, vraj naratívne hry majú adresovať premisu. Tá premisa ale nie je vždy explicitne povedaná.

Mountain Witch má pre mňa napr. premisu ,,Ako sa prejaví skupina ľudí, ktorá stojí voči strašnému zlu, vo chvíli, keď nemôžu spolupracovať, ale bez kooperácie zahynú?"

Ten jeden príbeh je tuto skôr náčrt kostry, ideme na horu, hore je Strigôň. Jednotlivé príbehy sa môžu líšiť diametrálne, asi tak, ako sa diametrálne líšia filmy, kde hrdina ide a na konci zneškodní bombu.

Napr. MW som hral dvakrát a dvakrát to boli diametrálne odlišné príbehy s odlišnými postavami, dokonca odlišnými závermi (prvýkrát Strigôň vytrieskal roninov, druhýkrát ho porazili, ale jeden z roninov zradil a stal sa Strigôňovým nástupcom)

Rozhodne by som si to ale nepredstavoval tak, že ,,no, a teraz ideme tridsiatykrát na horu, to bude zase to isté ako v piatykrát, ibaže teraz obra zabijeme a neprekecáme". Ono to ani nik nebude hrať 30x, presne tak, ako sa typický návštevník nepôjde pozrieť 30x na katedrálu sv. Víta alebo nepozrie si 30x Hamleta, ani Monty Pythonov svätý grál.

Iné hry dokonca ani nemajú túto kostru (čo je niekedy prudká nevýhoda, lebo hra sa rozpadá), tam je premisa len strašne hmlistá (hral tu niekto Nicotine Girls, však to má asi dve strany.)
20.11.2009 17:38 - Alnag
Upozornění pro běžné čtenáře: Pokud té smršti brutálních slovíček nerozumíte, je to normální. Není třeba se znepokojovat, to zase přejde.
20.11.2009 18:07 - Sosáček
Pety píše:
(mimochodem fakt ti BE prijdou jako narativni hra? Ja z nich mam pocit ze je to jeste vic takticky hustozlo nez BW nebo to spatne chapu a sou narativni kvuli predem dane zapletce?)

BE ma tri zhruba rovnocenne slozky
1) taktiku
2) pribeh
3) utrpeni
:D

je to pribehovo-taktickej hybrid, coz je ok. co podle GNS nejde je kombinovani pribehu a simulace (a mam stejnou zkusenost).

Kdybys chtel hru o obrane planety pred zlem ciste pribehovou, tak muzes vzit treba strepy, PtA a nebo kdeco jinyho (Sorcerer by sel nakombit zvlast drsne, urcite). Ale Be tam bridava brutalni viceurovnovou taktiku :)
20.11.2009 18:13 - Běžný čtenář
Alnag: Neboj se, já google používat umím. Nicméně nevím, proč by se mi někdo měl snažit cpát divné zahraniční hry používající divné pojmy jako například THAC0, GNS, ilusionismus a podobné a používající divné kostky jako například dvacetistenky (ani nevím, kde bych nějakou takovou koupil!), když já si už víc než deset let vystačím s starým, dobrým a hlavně českým Dračákem, který používá normální češtinu a normální kostky!!!
20.11.2009 18:28 - sirien
Běžný čtenář vynechám-li úvahu o tom zda jsi běžný čtenář nebo maskovaný aktivní čtenář... tak by mě dost zajímalo, jestli to co hraješ je pořád DrD nebo RPG hybridní systém, který kdysi býval DrD...
...každopádně i v DrD de hrát dobré RPG. Když se ví jak na to. Osobně bych si ho ale určitě nezvolil...
20.11.2009 18:40 - Běžný čtenář
sirien: Samozřejmě, že jsme postupně vyškrtali všechna nepodstatná pravidla, nicméně, jak rád říkám, "duch dračího doupěte" zůstal zachován! A nevím proč by sis neměl volit dračák, kvalitu hry ovlivní v prvé řadě PJ potom hráči, potom dobrodružství a systém je už zcela nepodstatný!!! Dračák je dobrý protože je česky, všichni v mém okolí, co hrají ho znají (až na pár lidí, co hraje americký dračák) takže kdyby sis s nimi chtěl zahrát nějakou tu zahrniční hru tak by to asi skapalo na tom, že oni sou už moc líní na to se něco nového učit. A taky proč, když hrají Dračák!
20.11.2009 18:44 - Alnag
Bežný čtenář píše:
A nevím proč by sis neměl volit dračák, kvalitu hry ovlivní v prvé řadě PJ potom hráči, potom dobrodružství a systém je už zcela nepodstatný!!!


Ha. Konečně někdo normální...
20.11.2009 18:49 - sirien
Pět vykřičníků v postu kam nepatří ani jeden. Buď můžu pochybovat o Tvém duševním zdraví, nebo o Tvém věku, vyber si.

"duch dračího doupěte" neexistue, existuje jen herní styl, který se s DrD běžně pojí. Lze jej 100% přijmout i v libovolném jiném systému podporujícím fantasy settingy.

Česky existuje šest dalších publikovaných RPG, dvě z toho nestojí zanic a asi se k nim ani nedostaneš, jedno by Tě s tímhle přístupem asi nezaujalo, nicméně další dvě Ti mohou nabídnout totéž.
V nepublikované podobě (tj. v elektronické) existuje jedno další původní co za něco stojí plus asi patnáct plně přeložených.

A kdybys zkusil i něco jiného (vím, že to je pro člověka zažraného do DrD neskutečná představa), tak bys zjistil, že systém kvalitu hry ovlivní. Dokud to nezkusíš, tak mluvíš o tom že Tě nevzrušujou blondýnky ale jen brunetky, aniž bys vůbec nějakou blondýnku viděl.

EDIT: Tím Tě nechci konvertovat na něco jiného než DrD. Pokud vás hra v něm baví, proč ne. Pouze poukazuji na to že Tvůj pohled je poněkud omezený.
20.11.2009 18:52 - noir
sirien: řekl bych, žes právě velmi uspěl ve známé olympijské disciplíně skoku na špek...
20.11.2009 19:01 - sirien
noir píše:
sirien: řekl bych, žes právě velmi uspěl ve známé olympijské disciplíně skoku na špek

Momentálně skočim komukoliv na cokoliv jen abych se mohl věnovat něčemu jinému, než Corporate finance. Ta přednáška je k užrání, sem tu už dvě hodiny a ještě tu budu tak hodinu... věř mi že teď si budu v nějaké diskusi s někým hrát i fantasy slovní fotbal

EDIT: tak mě napadá... <evil>
20.11.2009 19:12 - Colombo
Fantasy slovní fotbal? Co takhle slovní fotbal s termíny:

vykopávám:
Iluziorní
20.11.2009 19:12 - sirien
immersionismus
20.11.2009 19:16 - Colombo
Simulacionismus
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.27917408943176 secREMOTE_IP: 3.238.107.166