RPG odborně

sirien
20.11.2009 14:18
V tomto článku najdete stručné, ale snad přínosné shrnutí nejčastějších pojmů, se kterými se můžete v RPG komunitě setkat, od zkratek po odborné s laickým vysvětlením.
Autorská citace #1
20.11.2009 14:18 - alef0
Mám pár podnetov
* Ars magika sa píše Ars Magica (viď http://en.wikipedia.org/wiki/Ars_Magica)
* k DnD a ADnD by som dodal alternatívne skratky AD&D a D&D, ktoré sú myslím oficíálnejšie (napr. What Is D&D? z wizards.com)
* anglické termíny sa obvykle píšu s veľkými písmenami na začiatku dôležitých slov, napr. Lord of the Rings -- niekde je to tak, niekde onak.
* extrémě => extrémně
* teoretické pojmy mi nevadia, ale dobré by bolo odkázať sa na nejaké zdroje, ktoré ich definujú

Po zvážení pokojne zmaž tento príspevok.
Autorská citace #2
20.11.2009 14:27 - Pety
Presunuto z odvedle
Hmm ja si prave nejsem moc jistej tim jestli je BW narativni hra protoze v nekterych aspektech je hodne takticka a v jinych zase straslive simulacni a jediny aspekt ktery mi pripomina proslule hledani premisy je mechanika Beliefs a Instinktu.


A k breberkam:ja mel pocit ze breberky jsou jenom takovi ti hmyzí hmyzi ale jestli i cervi tak fajn(Ale i kdyby tak je to roztomile)
Autorská citace #3
20.11.2009 14:38 - Bouchi
Technicka poznamka - Strepy snu nejsou "publikovany Altarem", ale "publikovany ve spolupraci s Altarem" (neb vyrobu si platil Erric sam).
Autorská citace #4
20.11.2009 14:41 - sirien
hmyz, červy, to už vyjde nastejno.

BW a BE znám pouze z doslechu, v době kdy jsem tohle psal poprvé se o nich hodně mluvilo, tak jsem je zařadil... nejsem schopný jejich zařazení z hlavy rozsoudit, tehdy se to zdálo být ok, tak si to kdyžtak pořešte vy co je znáte v nějaké vedlejší témě a pak mi dejte sem vědět... diskusi na tohle téma bych v tomhle vlákně viděl nerad

Alef0: poznámky zapracovány. Příspěvky tu není ve zvyku mazat (i kdybych na to měl práva, jakože nemám) a ani k tomu není důvod. Teoretické pojmy jsou vysvětleny mnou a tím to končí. Kdybych uvedl zdroj, jen by to bylo vysvětleno někým jiným, to je toho. Expert není nic víc než pán z cizího města s barevnými slidey. Pokud se někomu mé vysvětlení nějakého pojmu nelíbí, může mi kdykoliv napsat PM.

EDIT: Bouchi: Také díky, hned to změnim.
Autorská citace #5
27.11.2009 15:09 - Silun
Mezi filmy seriály a literaturou by se mohlo objevit i OOTS
Autorská citace #6
27.11.2009 16:11 - Erric
Proc nektere pojmy maji link na webstranku a jine nikoliv?
Autorská citace #7
27.11.2009 16:17 - sirien
vzásadě tři důvody:
a) původně tam bylo linků více, ale dost z nich bylo neaktuálních, takže jsem je pozrušoval a tak
b) ne na vše vhodný link je
c) neměl jsem dost času všechny linky dohledat a začlenit do textu, nicméně rozhodně se na to výhledově chystám a chtěl bych aby tam byly ty linky u většiny věcí. Bohužel, momentálně svůj volný čas věnuji zvětšiny přípravě MaelströMu na Pragoconu a příštímu Conventiconu, takže vlastní aktivitu tady teď nevyvíjím, jen začleňuji návrhy ostatních. Doufám, že si najdu čas výhledově nebo o Vánocích.
Pokud máš někde něco k čemu bys chtěl link, tak napiš pojem a patřičný link do diskuse a já ho vložím až pudu okolo.

((oots vloženo))
Autorská citace #8
27.11.2009 20:02 - Erric
sirien: SS - Střepy snů - Erricovo narativní RPG o hraní filmových příběhů, publikováno ve spolupráci s Altarem
http://www.strepysnu.cz

;o)
Autorská citace #9
27.11.2009 20:21 - sirien
máš to tam
Autorská citace #10
28.11.2009 18:04 - sirien
Veditoval sem hromadu linků - snažil jsem se aby byly smysluplné, ale z nedostatku času jsem jich většinu zamířil na home weby a narovinu, některé z nich mi přijdou dost nanic (zvláště třeba wizardí, aspoň na první pohled)

Rozšířil jsem úvodní skupinu

Přidal jsem osobnosti, ale stihl jsem jen většinu čs scény, zahraniční musím ještě dodělat

Přidal jsem nějaké skupiny u nás působící

Každopádně kdybyste procházeli ty linky a narazili někde na to, že by se hodilo dát tam link jiný (účelem je aby byl co nejinformativnější k dané věci, až potom aby byl oficiální), tak mi dejte vědět

až si zas někdy najdu čas, budu pokračovat.
Autorská citace #11
28.11.2009 18:22 - Colombo
sirien, pomůžu ti: Colombo - troll na D20
Autorská citace #12
29.11.2009 22:18 - alef0
My Life with Master: http://www.halfmeme.com/master.html.
Český preklad: http://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=4939#p132546
Autorská citace #13
29.11.2009 23:02 - Colombo
Fenixcon se tady nějak nevede?
Autorská citace #14
29.11.2009 23:19 - sirien
a) se koná v poslední zatáčce na bratislavu
b) to je dinocon
c) ve skutečnosti jsem na něj prostě nejspíš zapomněl :)

EDIT: a vůbec, co je s Fénixconem? Cony jsem vůbec nepsal... ještě.
Autorská citace #15
29.11.2009 23:45 - Colombo
Jistě, ale máš tam pořadatele a k tomu co pořádají.
Autorská citace #16
30.11.2009 00:34 - sirien
Mám tam pár pořadatelů jejichž jména se míhají éterem častěji.

Nicméně... přidal jsem zahraniční osobnosti - samozřejmě, nijak si nenamlouvám, že bych trefil všechny nebo jen většinu významných. Klidně doplňujte.

Přidal jsem cony.
Autorská citace #17
30.11.2009 07:44 - Bouchi
Fakticka poznamka - GameCon nevznikl se zamerem propagace Altaru, protoze a) ho zacali poradat lide, kteri se do Altaru dostali az o nekolik let pozdeji, b) v prvnich letech na nej vzhledem k obsahu jezdili lide, kteri uz Altar znali, naopak pribyvani "neznalcu" bylo provazano s pribyvanim "nealtariho" obsahu, takze pak uz slo de facto o propagaci hernich vydavatelu obecne.

Mezi ceskymi osobnostmi by vedle Sombry urcite mela byt i Reinita.
Autorská citace #18
30.11.2009 14:09 - sirien
Ne že bych Reinitu neznal, ale většinou se pohybuje tak nějak ve stínu ostatních... narozdíl od Ambeřana a Sombry Reinitu většina lidí moc nezná. Popravdě, když nad tím tak přemýšlím, sám si teď nějak víc nevybavuju, co konkrétně že dělá nebo dělala...
Autorská citace #19
30.11.2009 15:51 - pipux
Slovníček pojmů se hezky rozrůstá .... a co na to RPGpedia, podprojekt "věčně ve výstavbě" RPG planetky?
Autorská citace #20
30.11.2009 16:05 - sirien
V tu stránku jsem měl vždy hlubokou důvěru - od začátku jsem hluboce důvěřoval tomu, že se z toho stane další zapadlý projekt o který nikdo nebude jevit zájem, podobně jako třeba o RPG index.
Věnovat tu energii normální wikipedii by bylo o dost přínosnější pro všechny
Autorská citace #21
1.12.2009 11:23 - Felouen
Docela mě pobavilo pořadí conů, kde je Conventicon v čele a zbytek až po něm. :D
Autorská citace #22
1.12.2009 11:45 - Ebon Hand
Štěstíčku se chodí naproti.. :-)
Autorská citace #23
1.12.2009 14:47 - sirien
Hele, můj článek, můj con, takže tam taky hezky zůstane :)
Autorská citace #24
1.12.2009 18:51 - Felouen
Haha. :) Já ti to taky neberu, kdyby byl seznam a na něm něco mého, tak bych to taky dala na vršek a zbytek řadila podle nějakých kritérií.
Autorská citace #25
19.1.2015 21:31 - sirien
WOW.

Po letech překopáno, aktualizováno... tak nějak...

...prosím řvěte všechny pojmy / osobnosti / akce / další co vám tam chybí :)
Autorská citace #26
19.1.2015 22:47 - Vojtěch
Ke slovníku o webu a fórech si můžete rovnou přidat toto ;)
Autorská citace #27
20.1.2015 14:17 - Gurney
použij jakkoli uznáš za vhodné:

Herní pojmy
Setting/Svět - universum ve kterém se hra odehrává, může jít o svět oficiálně či fanouškovsky vydaný přímo pro nějaké RPG (Forgotten Realms pro D&D či Asterion pro DrD); z literatury, filmu, komiksů či jiných her (Středozemě, Star Wars) nebo svět, který si vymyslí přímo daná herní skupina ("Evropa konce třicátých let, kde exituje nadpřirozeno a Československo prohrálo krátkou válku proti Německu")

Často používané pojmy související s d20 systémem:
AC/TZ - Armor Class/Třída zbroje
DC/TO - Difficulty/Třída obtížnosti
HP/ŽT - Hit points/Životy (technicky by bylo lepší "zásahové body", ale už se to vžilo z DrD

Zkratky vlastností (Abilities) užívaných v d20 systému:
Str/Sil - Stength/Síla
Dex/Obr - Dexterity/Obratnost
Con/Odl - Constitution/Odolnost
Int/Int - Intelligence/Inteligence
Wis/Mdr - Moudrost/Wisdom
Cha/Cha - Charisma/Charisma

co se kostek týká, standart jsou d4, d6, d8, d10, d12, d20 (v některých hrách se z těchto základních kostek odvozuje d2, d3, d100 a vyjímečně d5); pak exitují tzv. zocchi kostky (viz Lou Zocchi), které do setu přidávají d3, d5, d7, d14, d16, d24, d30 a d100 (Zocchihedron)

Fóra a diskuze
Big Purple - slangový název pro RPGnet (jestli to má vůbec smysl uvádět)

Systémy a hry
"White box" - vůbec první vydání D&D z roku 1974; obsahuje šest povolání (Bojovník, Elf, Hobit, Kouzelník, Kněz a Trpaslík) a pravidla pro první až desátou úroveň

Basic D&D - Dungeons & Dragons Basic Set "odlehčená" varianta AD&D 1E z roku 1977, pravidlově bližší původnímu White boxu, dočkala se několika revizí, mimo jiné jako BECMI (1983, varianta která byla významnou inspirací pro Dračí Doupě), "Black box" (1991) a Rules Cyclopedia (1991)

OD&D/ODnD - OldD&D nebo také D&D 0e, viz. Basic D&D, někdy se sem zařazuje také původní White Box

True20 - univerzální varianta d20 systému s některými signifikatními změnami (kondice namísto životů, postava je tvořena kombinací tří univerzálních povolání, pužívá pouze dvacetistěnnou kostku, ...), původně součástí světa Blue Rose

Retroklony - fanouškovské přepisy TSR edic D&D vydávané pod Open Gaming License, často bývají záměrně co nejbližší originálu (nepoužívají licencovaný název Dungeons & Dragons, ale často odkazují na "orginální hru"), pouze je změněa formulace pravidel, takže je možné legálně vydávat doplňky k těmto hrám a tím zároveň k TSR edicím D&D; pozdější retroklony původní D&D nejen emulují, ale i různě upravují

OSRIC - Old School Reference and Index Compilation, retroklon AD&D 1e a zřejmě vůbec první záměrně napsaný retroklon D&D

LL - Labyrint Lord - retroklon Basic D&D

SnW/S&W - Sword & Wizardry - další retroklon Basic D&D, včetně "White box" varianty, která je samozřejmě retroklonem původního White boxu

LotFP - Lamentations of the Flame Princess, jeden z pozdějších retroklonů Basic D&D zaměřených na survival horor inspirovaný mimo jiné dílem H.P. Lovecrafta

C&C - Castles & Crusades, d20 hra, která se pokouší emulovat AD&D 1e a 2e, používá však jednodušší pravidla se sjednocenou vyhodnocovací mechanikou

pozn. k AD&D: AD&D se u nás většinou používá v kontextu AD&D 2e, ale není to pravidlem a na zarhaničních fórech často AD&D = AD&D 1e, případně jsou tím mylšeno obě edice

RQ - RuneQuest, simulační fantasy systém založený na d100 a pravděpodobně první systém, který charakterizoval postavy především dovednostmi; poprvé vyšel roku 1978 a dnes je dostupná již šestá edice

BRP - Basic Fantasy Roleplaying, zjednodušený univerzální systém odvozený z Rune Questu, pravděpodobně první čistě dovednostní systém vůbec a základ pro celou rodinu dalších RPG na něm postavených

CoC - Call of Cthulhu (RPG) - na BRP postavený systém na motivy Cthulhu Mythosu a první RPG zaměřené na hororové a vyšetřovací hry, poprvé vyšlo r. 1981 a dnes je k dostání již sedmá edice

ToC - Trail of Cthulhu, rpg o vyšetřování Cthulhu Mythosu postavené na GUMSHOE systému

Organizace a firmy
FFG - Flight Fantasy Games, firma která stojí za množstvím deskových (Arkham Horror, Battlestar Galactica, Twilight Imperium) i roleplayových her (WH40k RPGčka, WFRP 3E, nové Star Wars)

TSR - Tactical Rules Studies, vydavatelství spoluzaložené roku 1973 Gary Gygaxem, vydalo Basic D&D, AD&D 1E, AD&D 2e včetně rozšiřujících příruček, modulů a románů; po krachu v r. 1997 jej odkoupili Wizards of the Coast
Autorská citace #28
20.1.2015 15:10 - Shako
Podávám návrh na přejmenování na "Sirienův (egoistický) slovníček pojmů".

Jak to čtu cítím, tak tam vidím osobní soudy, závěry různých debat.. některé věci rovnou hodnotíš nebo rovnou odsuzuješ. Přestože článek podle název působí objektivně, tak ta snaha o objektivnost je minimální, spíš záporná. Jinak je snaha o slovníček chválihodná, ale ne o subjektivní slovníček nebo slovníček dle Siriena bez varovného tagu na začátku.

A koukám, že to není nejnovější problém - viz

Felouen píše:
Docela mě pobavilo pořadí conů, kde je Conventicon v čele a zbytek až po něm. :D



EDIT: PbN je (opět) aktivní, ale na poli larpů, nikoliv rpg. ;-)

Trio Ambeřan, Sombra, Reinita stále funguje, ať už každý sám, tak i společně. Rozhodně bych neříkal/nepsal, že jsou neaktivní (patří to i do těch osobní soudů a postřehů). Mimo to má PbN několik dalších aktivních orgů - stojí za současnou scénou pražských městkých larpů (Maškaráda a Hlídky).

Podobně platí pro Sombru - pořádá časté a pravidelné rpg (hodně v larpovém pojetí) v polověřejném a poloplaceném módu. Asi tak podobně jako to zkouší Jezevec a jeho komerční CoM... ;-) Nedaří se mi dohledat přesný odkaz, ale je to organizované DDM. Četl jsem o tom tuším na podzim 2014 a zíral jsem (s velkým obdivem). :)
Autorská citace #29
20.1.2015 17:42 - sirien
Gurney: díky

Shako: ten text tady na Kostce vznikl v roce 09, před pěti lety. A jde o copypastu vzatou z RPG F kde vznikla ještě mnohem dřív, tj. v době Schizmatu. Takže ano, pravděpodobně tam je dost věcí tendenčních a věř mi, že úpravou jsem teď strávil několik hodin a to jsem jen upravoval prasárny v kódu a formátování a doplnil sem co chybělo - k nějakým korekcím nebo vůbec čtení původního obsahu sem se moc nedostal a doufal sem že je ok...
...možná že víc než vysmívání jak tendenční to je by víc pomohlo napsat, co konkrétně se Ti zdá příliš tendenční abych mohl jít a opravit to.


O PbN sem netušil, jen vim že jak byli Sombra a Ambeřan kdysi aktivní tak o nich poslední roky moc neslyšim, že přesedlali na larpy sem nevěděl (mimochodem PbN kdysi bylo víc lidí než jen S, R a A). Ale ok, přepíšu.
Autorská citace #30
20.1.2015 20:29 - sirien
Aktualizováno...

doplněny poznámky od Gurneyho, upraveno PbN od Shaka.
výrazně rozšířeny herní pojmy. RPG Teorie a larpy odpáleny na samostatnou stránku.
hodně sem předělal a doplnil systémy
trochu sem předělal a lehce doplnil osobnosti

(a že sem v systémech zapomněl na Příběhy Impéria mi nikdo neřekne...)
Autorská citace #31
20.1.2015 22:06 - Shako
sirien píše:
O PbN sem netušil, jen vim že jak byli Sombra a Ambeřan kdysi aktivní tak o nich poslední roky moc neslyšim, že přesedlali na larpy sem nevěděl (mimochodem PbN kdysi bylo víc lidí než jen S, R a A). Ale ok, přepíšu.


Vidíš, ja je pomalou neznám jako rpg skupinu. ;-)

Reinita je hlavní organizátorka pražské Maškarády (podle VtM), reinkarnace (a pokračování) původního ročního larpu z roku 2005. A někde ti tam vypadnul Ambeřan (aspoň ho teď nemůžu najít v osobnostech). Jinak PbN je rozhodně i teď pár dalších orgů, ale nedokážu přesně identifikovat, kterých. :-) Nicméně, co tak chápu, tak PnB je v souačasné době hlavně knowhow (jak to dělat, kde jsou vhodné prostory atp.. a taky, jak to nedělat) a zásobárna rekvizit.

Můžu zkusit z nějakého pražského zainteresovanějšího larpera vytáhnout víc info. :)


sirien píše:
...možná že víc než vysmívání jak tendenční to je by víc pomohlo napsat, co konkrétně se Ti zdá příliš tendenční abych mohl jít a opravit to.


Je tam toho fakt hodně, ale můžu ti vypíchnout několik, které jsou dost zjevné. Odsuzování Roník a spol., starých rpg systému (DrD, DrD+).
Autorská citace #32
20.1.2015 22:45 - sirien
čteš vůbec stejnej článek? Teď sem nad tim textem projel ctrl+F a jediné "ron" které se tam objevilo bylo vždy "Ron Edwards" v různých pádech. A toho sem zrovna aktuálně nijak needitoval. k DrD tam je text jen v systémech a neni tam nic co by mě od pohledu jakkoliv zarazilo
Autorská citace #33
20.1.2015 23:07 - Shako
Dneska jsem ho četl celý u jídla (takže jsem nechtěl u toho psát komentáře). Občas se tam úplně nesmyslně vymezuješ vůči některým termínům, což mi nápadně připomíná některé místní debaty - prostě prezentuješ svůj názor, který automaticky začleňuješ do těch termínu. Pokud si to jen neuvědomuješ, tak se omlouvám za úvodní poznámku, kterou začala naše diskuze.

Ale vzhledem k tomu prvně citovanému postu jsem nebyl dojmu, že to tak děláš od začátku a je to záměr.


Pár technických:

Strana druhá - herní pojmy
Píše:

PH* - Pán Hry
PH* - Postava hráče
HP* - Hráčská postava


A pár dalších.... nemáš tam nikde napsané, co ta hvězdička znamená.


Píše:
Tah (turn) - nejnižší jednotka akce rozeznávaná systémem (např. útok, obrana, seslání kouzla atp.)


Na první přečtení jsem vůbec nechápal o čem mluvíš, byť ten termín je poměrně jasný.


.... a podivných:
Píše:

Teorie dnes z většiny zapadla a vytratila se jako chybná/přežitá


vs.

Píše:
MLwM - My Life with Master - taková dost zvláštní Forge(GNS)-narativní RPG o hraní poddaných Temného pána. Cs překlad



... jednoznačně se vymezujících (bez předchozího kontextu, ale v návaznosti na místní diskuze)

Píše:
Tento styl hry tvoří nejbližší "krátkou" hranici mezi RPG a larpy, na níž se setkává s larpovou jeepformou (viz níže)


Návaznost na diskuzi o systémech v rpg a larpu - Sirien vs MarkyPakry, léta páně 12/2014?

... a starší poštuchování
Píše:
DrD+ .....(dost komplikovaný a v podstatě zapadlý v čase)



ale i pochvaly

Píše:
CPH - Čas pro hrdiny....nejspíše nejpokročilejší české RPG srovnatelné s moderními západními hrami




Sorry, todle prostě není objektivní. To je soupiska i s hodnocením. To do slovníčku prostě nepatří. Konstatování o generaci nebo datu vydání ještě ok, ale přímé (a osobní) hodnocení? Ne, prosím ne. Krom toho, že bez časových údajů a průběžné aktualizace je to úplně mimo realitu...
Autorská citace #34
20.1.2015 23:46 - sirien
Shako, nohsled píše:
A pár dalších.... nemáš tam nikde napsané, co ta hvězdička znamená.

Hned na první straně. Jsou to zkratky / termíny s duplicitou které mohou značit různé věci v závislosti na kontextu. Z lenosti sem tam už netvořil cross reference, ale v podstatě to má být varování ve stylu: "hledám co je HP - co? hit pointy? Nedává smysl... aha, hvězdička, ještě musim kouknout jinam - jo, hráčská postava, dobrý"

Ještě to tam trochu víc zdůraznim.

Shako, nohsled píše:
Na první přečtení jsem vůbec nechápal o čem mluvíš, byť ten termín je poměrně jasný.

Hm...

nejkratší/nejmenší akce, kterou lze v systému vyhodnotit (např. jeden útok, obrana, pohyb, rychlé seslání kouzla atp.)

lepší?


Shako, nohsled píše:
... jednoznačně se vymezujících (bez předchozího kontextu, ale v návaznosti na místní diskuze)

?
Nepřijde mi.

Forge-narativní - termín kterým odlišuju narativní dle GNS od narativní v obecném chápání. Odznačit to původem mi přijde přehlednější než to odznačit nějakým narativní^1 ^2, kdo si pak má pamatovat co je co.

"dost zvláštní" - to je něco s čím budou myslím souhlasit i její fanoušci. Ta hra je jiná, používá úplně odlišné systémové elementy, odlišný systém vyprávění, má mechanický endgame atd. Osobně mi "zvláštní" přijde jako neutrální slovo a poměrně dobře popisuje odlišnost MlwM od jiných her (včetně jiných Forge-narativních her)

Shako, nohsled píše:
Návaznost na diskuzi o systémech v rpg a larpu - Sirien vs MarkyPakry, léta páně 12/2014?

ne. Korelace není kauzalita, dva korelující elementy mohou mít společný původ ;)

Drama-RP a jeep jako moment překryvu RPG a larpů je věc kterou už mnoho let probíráme a diskutujeme s lidma co se motají kolem a) RPG, b) jeepu, c) obojího.
Řešili jsme to kdysi v (RPGčkovém) Maelströmu, řešil jsem to nedávno s lidma z (larpového) KoRHu a řešil jsem to i s dalšími a závěr k němuž docházíme je opakovaně tentýž.

Z toho důvodu jsem to vepsal sem a z toho samého důvodu jsem to napsal Markymu.


Shako, nohsled píše:
starší poštuchování

?
Ten systém JE poměrně dost komplikovaný (zkus si jít a uprostřed session si za theurga začít sestavovat nějaké zaklínadlo) a ten systém skutečně je zapadající v čase - dneska o něm už slyšim maximálně když ho někdo vytáhne v nějaké diskusi jako nějaký příklad a vím že ho hraje pár skupin co prostě nikdy nepřešlo na jiný, ale že by na něj někdo přecházel dneska... nic nového k němu nevychází, support je nula, propagace je nula...

Vidím poměrně rozdíl mezi neutralitou a křečovitou korektností.



CPH sem přehlíd, to je nějakej archaismus z 2009 nebo i starší, tam máš pravdu a přepsal sem to.
Autorská citace #35
20.1.2015 23:55 - York
sirien píše:
nejkratší/nejmenší akce, kterou lze v systému vyhodnotit (např. jeden útok, obrana, pohyb, rychlé seslání kouzla atp.)


Formulace celkem jo, až na to, že to nesedí například na kolo v DnD (standard akce, move akce...).
Autorská citace #36
21.1.2015 00:06 - sirien
to neni definice kola, to je definice tahu (turn) :)
Autorská citace #37
21.1.2015 00:25 - York
sirien píše:
to neni definice kola, to je definice tahu (turn) :)


No, to má dva problémy:

1) "turn-based combat" je mimo RPG scénu celkem zažitý pojem a znamená boj na kola.
2) Jestli se hodně nepletu, tak turn v ADnD byl dlouhý tuším 10 minut.
Autorská citace #38
21.1.2015 01:18 - sirien
hm. S tim asi budu muset žít. Kdyby se mělo u každého termínu reflektovat všechno, tak se nesestaví nikdy nic - představ si jen ten bordel co by vznikl kolem pojmu dovednost když projdeš GURPS, STs, DnD 3e, DnD 5e a Fate Freeport.
Autorská citace #39
21.1.2015 03:08 - Colombo
Proč nejsem mezi českými osobnostmi?
Autorská citace #40
21.1.2015 03:37 - Colombo
Sry, v práci se trochu nudí a poslouchání gamelan music oslabilo mou vnitřní integritu
Autorská citace #41
21.1.2015 03:52 - sirien
Protože si na Novym Zélandu
Autorská citace #42
21.1.2015 04:51 - Colombo
ššš, já se tím chlubím jen lidem na IM, ne veřejně...
Autorská citace #43
21.1.2015 06:08 - Naoki
sirien v australii, colombo na novym zelandu... d20 nam tu pekne cestuje :)
Autorská citace #44
21.1.2015 10:08 - Shako
Píše:
Vidím poměrně rozdíl mezi neutralitou a křečovitou korektností.


Ok, vzdávám to. Ale kdybys měl nějaký dlouhý zimní večer, tak to můžeš celé projít. To, co jsem vytáhnul byli jen střípky...
Autorská citace #45
21.1.2015 16:26 - sirien
Naoki: já sem už pár měsíců zase zpátky. Sme se tam s Colombem v podstatě prohodili s minimálním překryvem :)
Autorská citace #46
21.1.2015 17:16 - Gurney
Píše:
THAC0
j to už jsem podvědomě vymazal zpaměti :D Jinak je to akronym pro "To Hit Armor Class 0" a vyskytuje se to snad jenom v AD&D 2e (protože to by bylo aby se i ty hody na útok nedaly zkomplikovat :)

Další nášup pojmů, resp. osobností

Osobnosti (české)
Charles (Karel Černín) - říká se že s ním stojí a padá Taria...
Ecthelioni (Kryštof Ferenc, Jonáš Ferenc)
Merlkir (Jan Pospíšil) - dělal ilustrace k 13th Age a Hillfolku

Osobnosti (světové)
Kenneth Hite - autor nesčetného množství doplňků mimo jiné pro GURPS, Rune Quest, Savage Worlds a stand-alone GUMSHOE rpg Trail of Cthulhu

Keith Baker - herní designér a fantasy autor, známý především pro svůj D&D svět Eberron

Bill Slavicsek - herní vývojář spojený s TSR a později ředitel vývojového oddělení WotC, podílel se mimo jiné na D&D světech Dark Sun, Ravenloft a Eberron

John Wick - herní vývojář známý především svými kontroverzními výroky a hrami Legend of the Five Rings, 7th Sea či Houses of the Blooded
(když už je tam Pundit, tak Wick tam patří taky... i když je smutný, že tihle exoti jsou známější než spousta lidí kteří pro hráčskou komunitu udělali neporovnatelně víc)


(David) Vincent Baker - autor indie her Dogs in the Vineyard, Poison'D a Apcalypse World, jedna z hlavních osobností The Forge

Luke Crane - autor systému Burning Wheel a z něj odvozených Burning Empires a Mouse Guard, další z osobností The Forge

A btw admini kostky už jsou určitě vypsaní i jinde, v osobnostech imho fakt být nemusí, resp. nechal bych tam jen ty historické
Autorská citace #47
21.1.2015 19:30 - Colombo
Píše:
j to už jsem podvědomě vymazal zpaměti :D Jinak je to akronym pro "To Hit Armor Class 0" a vyskytuje se to snad jenom v AD&D 2e (protože to by bylo aby se i ty hody na útok nedaly zkomplikovat :)

Matně si pamatuju, že v DnD 2 to bylo taky. Mimo to to bylo ve všech BG, IW atp., které pokud vím podle Adnd nebyly, nebo jo?
Autorská citace #48
21.1.2015 19:59 - Vojtěch
Se třetí edicí začínala koketovat až BG2 a to ne zcela a IW2 o něco víc, ale s jistotou vím, že 3E pravidla zcela aplikovaly až Neverwinter Nights.
Autorská citace #49
21.1.2015 20:47 - Colombo
J, proto sem třetí edici výslovně nejmenoval.
Autorská citace #50
21.1.2015 22:23 - Shako
Colombo píše:
BG, IW
jelo se určitě podle ADnD.
Autorská citace #51
22.1.2015 00:17 - Colombo
ok
Autorská citace #52
22.1.2015 08:12 -
icewind dale 2 malo d&d 3e
Autorská citace #53
26.1.2015 02:14 - Gurney
... a jen tak mimochodem, překlad AD&D 2e máme taky (ve slovníku jsou jen odkazy na 3-5E)

...čtyři přeložené edice D&D tu visí... takže až si zas bude někdo stěžovat, že není pořádné fantasy rpg v češtině, pošlete ho někam... na Kostku.
Autorská citace #54
26.1.2015 03:04 - sirien
A ten trapný omyl že jsem kdysi zaměnil Wulfa za Charlese mi nikdo neřekne?

(updated to this point)

Trochu sem změnil formátování systémů, snad to je takhle přehlednější
Autorská citace #55
27.1.2015 18:37 - sirien
Upravil a rozšířil jsem Herní pojmy.

Nejsem si úplně jistý, zda termíny k popisu příběhu nepatří spíš mezi teoretické...

(kdyžtak pište další co vás napadnou, rád bych to měl co nejucelenější)


note: popisy se subjektivním vyzněním preferuju v minimální možné míře tam kde mi přijde že to je lepší pro orientaci případného zcela neznalého nováčka, pak si někdy najdu čas a zkusim to v tomhle duchu zarovnat
Autorská citace #56
27.1.2015 19:48 - Gurney
DM fiat = DM rozhodne, obvykle protože se objeví situace, kterou pravidla buď neřeší nebo případně řeší, ale z nějakého důvodu zrovna moc nepasují. Dělá to čas od času každý DM a je to prostě způsob rozhodování o něčem co se ve hře stane, není to apriori dobré ani špatné.

To co popisuješ jako "fiat" se obvykle nazývá "fudging" (házení za zástěnou a ignorování výsledků, upravování statů nepřátel a podobné způsoby "režírování", aby se ve hře nestalo něco, co je z nějakého důvodu považováno za nepřijatelné).
Autorská citace #57
28.1.2015 02:10 - sirien
Hm. U nás se ta terminologie v praxi co jsem poslední dobou koukal trochu přeházela.
Ale asi to má smysl uvést na pravou míru...
Autorská citace #58
28.1.2015 02:52 - Gurney
To jsem netušil, pro mě to vždycky vyjadřovalo GMovo rozhodnutí v protikladu k rozhodnutími učiněné nějakými herními mechanikami. Ale už chápu proč to u nás vzbuzuje ty negativní dojmy.
Autorská citace #59
28.1.2015 22:52 - Gurney
Mimochodem task resolution a conflict resolution má normálně český překlad - úkolové řešení a konkfliktové řešení.
Autorská citace #60
29.1.2015 10:26 -
odkial je ten cesky preklad?
Autorská citace #61
29.1.2015 10:35 - York
Gurney píše:
Mimochodem task resolution a conflict resolution má normálně český překlad - úkolové řešení a konkfliktové řešení.


Já bych teda určitě preferoval "vyhodnocování".
Autorská citace #62
29.1.2015 14:19 -
pytam sa preto, lebo tiez to pocujem takto prvykrat, vsade inde (slovencina, cestina, RPG kontext) to bolo vyhodnocovanie konfliktu a uloh.
Autorská citace #63
29.1.2015 15:07 - Gurney
Bylo tu dobrým zvykem, že se nepřihlášení podepisovali...

Odkud to je? Trocha rychléhoo Google-fu:
1. Tenhle článek (2006)
2. Creet
3. Tahle diskuze (2006), kde...
...Markus, tehdejší vrchní admin RPGF píše:
Pokusím se sepsat nějaký příklad, na kterém by byl patrný rozdíl mezi "úkolovým řešením" a "konfliktovým řešením" (mimochodem, Alnagu, celkem elegantní překlad).


Mě přijde použitelnější v běžné mluvě "řešení", ale jem pro, aby ve slovníku bylo zmíněno obojí.

York píše:
Já bych teda určitě preferoval "vyhodnocování".

I prefer my beaches with a 3-to-1 Sexy Lady:Dead Body ratio.
Autorská citace #64
29.1.2015 15:33 - Shako
OT:

Gurney píše:
3. Tahle diskuze (2006), kde...


RPG forum označeno jako nespolehlivý web. Kdo z nových adminů má na svědomí tudle sabotáž "konkurence"? ;-)
Autorská citace #65
29.1.2015 16:12 - sirien
Spíš než že byl Markus tehdy top admin je relevantní že byl jedním z předních propagátorů související teorie a přístupu které CR hodně propagovaly.

Shako: what?
Autorská citace #66
30.1.2015 02:02 - Gurney
sirien píše:
Spíš než že byl Markus tehdy top admin je relevantní že byl jedním z předních propagátorů související teorie a přístupu které CR hodně propagovaly.

Mě je celkem jedno co propagoval, to bylo jen tak na ukázku, že CR a TR už mají tenhle český překlad dost dlouho a nikdo proti tomu nijak zvlášť neprotestoval, spíš naopak.
Autorská citace #67
6.2.2015 16:22 - sirien
Opravit tu chybku u "výhoda / nevýhoda"

done

přidáno "Bagrování" do obecných termínů

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23369812965393 secREMOTE_IP: 34.231.247.88