Čekal jsem jestli se nejdřív vyjádří někdo jinej, ale tak když ne...
...Monte mě v tomhle článku docela zklamal. Nedá se popřít, že téma které si pro tenhle díl Legend zvolil má něco do sebe - skutečně podle mojí zkušenosti samotná přítomnost mechaniky (a případně forma kterou je napsaná) opravdu mění vyznění hry, na druhou stranu způsob, kterým to pojmul, mi přijde dost zcestný.
Řešení mechaniky pro šplhání která nabízí mi přijdou takřka na stejno a popravdě ani jedno z nich mi nepřipadá zajímavé, všechna jsou založena na vytvoření specifické mechaniky pro specifický problém, což je podle mě silný krok zpátky někam k době nejsilnější dominance prvků her druhé generace - mechanicky robustní pravidla snažící se mít konkrétní odpověď na libovolnou otázku.
Tenhle princip byl se třetí generací opuštěn a nahrazen přístupem jednotných mechanik aplikovatelných na libovolné situace, což mělo své dobré důvody - větší jednoduchost, intuitivnost a lepší adaptabilnost vůči konkrétní herní situaci.
Nevidím jediný důvod mít mechaniku pro šplhání, namísto toho by měla být mechanika pro libovolný atletický/akrobatický výkon (nejspíš prostě dovednost), mechanika pro pohyb (snižující rychlost při náročných okolnostech) a mechanika pro boj z nevýhodné pozice atp.
Pokud budou tyhle mechaniky správně navržené a budou spolu správně komunikovat, tak z nich každý snadno sestaví "mechaniku" pro šplhání, ale stejně tak snadno z nich sestaví i "mechaniku" pro boj v bažině, "mechaniku" pro boj na ve větru povlávajícím létajícím koberci, "mechaniku" pro boj ve vzduchu při dvoukilometrovém pádu do propasti, "mechaniku" pro boj na skalní římse nebo pro cokoliv jiného podobného.
Pokud se Monte hodlá v páté edici DnD vydat směrem, který naznačuje v tomhle článku, tak všechny fanoušky DnD docela lituju.
EDIT: A ShadoWWW přeložil článek bez toho krásného obrázku, tak abyste nebyli ochuzení :)
- Doprd...
- Chlape, kdyť šplháme na podělaný TORNÁDO!