Teď jsem se díval na ten
původní článek a asi tam prve udělali chybu. Ještě včera ráno tam byl autorem MM, ale teď jsem se díval, že to oporavili na Monte Cook. :-) Jinak MM je jeden z vývojářů 4E a myslím, že teď něco jako ředitel RPG sekce WotC.
Já jsem si vzal z toho článku toto:
- Současní vývojáři WotC milují 1E, ale zahrají si rádi i AD&D. S 3E už je to horší a 4E někteří z nich ani neznají.
- Chtějí dělat 5E pro všechny, ale nemají žádnou jasnou koncepci.
- Neuvědomují si přesně, co by znamenala změna určitých parametrů (viz skewův příspěvek nade mnou).
Taky mi přijde, že chtějí docílit něčeho, co už ve hře existuje. Nebudu to moc rozpytvávat, uvedu jen jeden příklad: Nový hráč 4E nemusí znát pravidla do podrobností. Stačí, když si vybere rasu, povolání a build, který se mu líbí. Dovednosti, odbornosti a schopnosti si prostě vezme ty doporučené. Může si je pročíst postupně později.
A přijde mi, že si neuvědomují, jak často přicházel s old school syndrom vyhoření DM. A srovnejte to s jednoduchostí dějmistrování u 4E.
Největším problémem jsou imho vysoké (epické) úrovně, kde management postavy a délka soubojů prudce narůstá. Ale nikde jsem zatím neviděl, že by Wizardi někde navrhli opravdu efektivní řešení. Mluvilo se o ukázkových dobrodružstvích pro epické úrovně, kde by se to mělo řešit, ale z toho nakonec myslím sešlo.