RPG odborně

ShadoWWW
20.12.2011 17:16
Autorská citace #21
23.12.2011 16:43 - sirien
Tak k drd 2 bych to moc neprirovnaval tam je problem naprosto jinde - namisto plosne urcene hry vznikl experimentalni mix indie technik narvanych do mainstreamoveho ohozu ktery tomu vubec nesedne, navic splacany do textu ktery je tezce nepochopitelny... atd. Jde predevsim o to CO z toho vzeslo, JAK to je udelane je az v druhe rade jestli.me chapes. problem ktery vidim u monteho je opacny: nejde o to CO z toho ma byt, jestli bude 5e oldschool nebo nejaka moderni zalezitost na to. az tak moc nesejde, tak jako tak se to jednem libit bude a druhym ne. co mi vadi je JAK k tomu monte pristupuje: i kdyby to mel byt oldschool tak neni nejmensi duvod pouzivat k nemu designerske pristupy ktere sou zastarale a snazit se resit dilemata, ktera v hernim designu uz minimalne deset, ne-li dvacet let zadna dilamata nejsou, protoze uz byla vyresena.
Autorská citace #22
23.12.2011 16:53 - alef0
Všimni si, že problém zrejme tkvie v ,,plošne určenej hre". Podľa mňa už X rokov je strašne ťažké urobiť všeobecnú hru, ktorá zaujme všetkých. D&D je žáner sám sám o sebe, ale i v rámci neho existuje trilión skupín s diametrálne rozličnými preferenciami -- oldschoolisti, klasickí treťoedičníci, spokojní štvrtoedičníci, príbežníci, a podobne a už podľa diskusií na d20ke to vyzerá, že rozumný zámer nasere niektoré významná časti hráčov.

To čo ty hovoríš je samozrejme tiež relevantné, preto som sa pýtal, čo bol Monteho posledný počin -- mám pocit, že on je zaseknutý v treťoedičnej dizajnérskej mentalite... tá je už však pasé.

Mne príde čudné už to, že vyrábať hru štýlom ,,tak povedzte čo sa vám páči" hlavne keď ide o fundamentálne konceptuálne rozhodnutia. Je to asi tak, ako keby autor románu zisťoval od ľudí, o čom má písať a v akej forme.
Autorská citace #23
23.12.2011 17:03 - Alnag
Alef: Můj největší problém s Monte Cookem není v tom, že by byl zaseknutý v 3e design mentalitě, ani, že vytváří hru stylem "povězte, co se vám líbí*"; ale spíš fakt, že mu jaksi chybí povědomí o posledních letech vývoje DnD. Trochu mi to připadá, jako kdyby vývojáři zařadili prudkou zpátečku a pokoušeli se zapomenout na to, že nějaká 4e existuje. Což je škoda, protože zatím všechny edice se nějak odkazovaly k předchozím a vytvářelo to dobrou tradici. Monte Cook mnohdy vypadá, že znovu objevuje kolo.

*Mám nejasný pocit, že třeba Paranoia XP byla vytvářena podobným dialogem s fanoušky. A dopadlo to na výbornou.
Autorská citace #24
23.12.2011 17:14 - sirien
Hlavne 4e ma spoustu pozitiv i v ocich vetsiny lidi co ji treba nemaji radi. prikde mi hloupost je proste vyignorovat i kdy by 5e mela byt vic podobna 3e nebo dokonce i 2e. A ted mam namysli jak nektere mechaniky tak i filosofii pristupu k nekterym problemum. a z monteho tvorby se mi zda ze presne k tomu se schyluje
Autorská citace #25
23.12.2011 17:39 - alef0
Možno je problém v tom, že asi nik nevidí, ako a kam by sa mala 4e posunúť (rovnako ako napr. fanúšikovia DrDo nemajú konzistentnú predstavu, ako by malo vyzerať hypotetické DrD 1.7). Resp. tie cesty sú asi také pestré ako body v jeho ankete.
Autorská citace #26
23.12.2011 18:07 - Vojtěch
Možná má tým také nejasnosti a tápe i v základech. 4E byl rozhodně krok někam. Nečetl jsem ani náhodou všechno a nevím, jestli to někdy nepsali, že by chtěli nutně zahodit všechny vymoženosti. Možná můžou hledat základ toho, kam se směřovat. Těžko popsatlný pocit, který komunita vyžaduje. Třeba o Pathfinderu se leckde tvrdí, že má ten "feel" starých edic, zatímco 4E ne. Zkus to nějak definovat, co vlastně chtějí... poslední věc, kterou udělali a která "feel" měla byla 3E, tak se možná pídí po tom, co ze starých věcí to vzbuzovalo a pak to možná nějak zabudovat do vznikajícího produktu.
Autorská citace #27
23.12.2011 18:14 - Alnag
Já si pamatuji, když začínala 3E a všichni staří mazáci tvrdili, že to žádný feel nemá a že je to "roll-playing-game" a tak podobně. Takže je to jen takové mírné déjà vu, chyba v matrixu, ale jinak pořád to samé. (Pathfinder je cool, protože je teď "ten starý".) Je to až trochu legrační.
Autorská citace #28
23.12.2011 18:29 - andtom
Alnag: No, u D&D to není pořád to samé. Žeby se po dvou letech prodeje třetí edice konal relativně masivní comeback AD&D nebo jeho klonu (jak se to stalo po dvou letech čtvrté edice s comebackem třetí edice v podobě Pathfinderu), se říct nedá. Efekt co je staré je cool, tam určitě hraje roli, ale musí tam být také jiné faktory, které nenastaly v obou případech. Říct o Pathfinderu, že je cool proto, že je starý, je moc zjednodušující (pokud to tak nebylo myšleno, tak se omlouvám). Ani v budoucnu to nebude stát pouze na tom, že co je staré, to je cool.
Autorská citace #29
23.12.2011 18:31 - Vojtěch
No, 2E si nepamatuju, takže sloužit nemohu. Já bych si sednul, chroupal cukroví a nevzrušoval se.
Autorská citace #30
23.12.2011 18:35 - Alnag
Andtom: U 3e je snadné udělat klon, protože to umožňuje licence... nicméně nějaké ty touhy po starých časech by se taky našly: OSRIC.
Autorská citace #31
23.12.2011 18:37 - noir
alef: Mě se vždycky hrozně líbí, jak alef v jakémkoliv kontextu vytáhne DrD.

Pro mě je ten "old" feeling, který mají lidi na Pathfinderu a ADnD a 3.0 i 3,5 rádi, je munchikonování. 4e v podstatě nádherně omezila ubermunchkin postavy a lidem to chybí...
Autorská citace #32
23.12.2011 18:38 - andtom
Klon má i druhá edice, Hackmaster od Kenzer&Co, akorát málo známý.
Autorská citace #33
23.12.2011 19:01 - Vojtěch
Noir: Muchkinování? Myslíš proto, že bylo víc nevyváženého materiálu?
Autorská citace #34
23.12.2011 19:35 - andtom
Noir: Klidně se zeptej Horáce, Merlina (on to už tady někde na diskuzích jednou psal), Dalcora a koneckonců i Almiho, jaký jsem munchkin. Technika onálepkování lidí, kterým se něco líbí na rozdíl od Tebe, primitivními pohnutkami, je poměrně ubohá (jistě bude mít odborný název k nalezení někde na netu). Prostě tamti lidé jsou banda munchkinů, že jo. Ještě že jim to ta čtvrtá edice típla, debílkům, tak jim nevoní. No nic, zbytečné dál komentovat, nebudu si kazit vánoční náladu, jdu dál dělat kapustnici a pak, až děti usnou, stromek ...
Autorská citace #35
23.12.2011 20:03 - noir
amdtom: ale to fakt není o tobě. Myslím, že rozhodně nejsi majoritní, anebo dokonce typický hráč. A ani jsem nebyl nijak vulgární. Tak hezké Vínoce...
Vojtěch: Ano, myslím si, že spozta povolání (full casteři) jsou ve 3E a Pathfinderu absolutně nevyvážení vůči ostatním postavám a spousta lidí je hraje právě proto. Ten nepoměr vyváženosti a nevyváženosti mezi 3 a 4 edicemi je pro mě opravdu hooodně výrazný.
Autorská citace #36
23.12.2011 20:31 - sirien
noir ne, bylo to o Tobe. A urazet se da i bez vulgarit a andtom se tak z Tveho postu ocividne citil, jestli si byl nebo nebyl vulgarni na tom moc nemeni
Autorská citace #37
23.12.2011 20:32 - Vojtěch
No, takže problém je spíš v tom, že se designéři nedokázali krotit? Dost lidí chce jen posílit válečníky a je spokojeno. Pathfinder posílil osotatní povolání a castery místy krapet přiškrtil a sklízí za to chválu od hráčů. Vyváženost a munchkinování to není.
Autorská citace #38
23.12.2011 21:16 - noir
sirien: Nechápe, jak to myslíš, ale v pohodě.

Vojtěch: Před pár dny jsem o to četl docela pěkný blog: http://www.necromancers-online.com/articles/DarkDesigns/12192011.html Podle mě moc dobře ukazuje, jak nutně FC likvidují smysl ostatních hráčů.
Důkazem jsou pro mě i herní fóra - nejnavštěvovanější a s nějvětším počtem příspěvků jsou vždy Character optimisation diskuze. V těch 4e se řeší, jak zvýšit damage o 15 procent, v těch 3,5kových, jak zabít v jednom kole co nejvíc bohů. Podle mě je munchkinismus velmi podceňovaná věc... a to slovo neberu jako úplnou urážku, spíš jako jeden z herních stylů, který 4e IMHO podcenila a má s tím teď problém.
Autorská citace #39
23.12.2011 23:35 - alef0
Andtom: ja by som vytiahol aj niečo iné, ale DrD je u nás fenomén, na ktorom sa dajú pozorovať mnohé javy. Ako som už mnohokrát spomínal, ja by som pospomínal aj iné hry, ale otázka je, či by si ich napr ty a aj ostatné publikum poznal (aby to nebola debata medzi Sirienom, Alnagom a mnou).

Alnag ako pamätník naozaj skvele poznamenal, že niektoré ranty sa dokola opakujú. Osobne si dobre pamätám Dalcora (Dalcore, kdeže si? :-) ako odmietal premigrovať na 3e a keby som mal viac času na Vianoce, tak by som vám pogooglil príspevky z rec.games.frp.dnd z čias okolo roku 2000, čo je kopa zábavného čítania k tomu, ako ľudia odmietali tretiu edíciu a používali pritom ,,skvelé" argumenty.

Pri štvrtej to bolo v bledomodrom a pri piatom bude tiež, akurát dnes je problém v tom, že herný dizajn je opäť diametrálne inde (v roku 2000 boli flejmy AD&D vs GURPS, dnes možno príbehovky vs D&D).
Autorská citace #40
24.12.2011 01:00 - Sosáček
Ja si zas pamatuju Dalcorovy snahy o zrealisticneni dnd3. Takze historie se zjevne opakuje, a Cook je mozna jenom posunutej o pulperiodu

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089818000793457 secREMOTE_IP: 54.86.180.90