RPG odborně

ShadoWWW
20.12.2011 17:16
Autorská citace #1
20.12.2011 17:16 - noir
Proboha, proč furt vytahuje věci, které dneska už nikdo neřeší? Zdá se mi, že nevymýšlí pátou edici, ale základnu na Marsu...
Autorská citace #2
20.12.2011 17:53 - sirien
Může mi to prosím někdo přeložit z Monte Cookštiny do nějakého jazyka, který ovládám buď já, nebo aspoň Google Translator? Protože upřímně, čet sem to dvakrát a nemám nejmenší tušení, co se sakra snaží sdělit (kromě toho že neumí položit rozumně zformulované otázky)
Autorská citace #3
20.12.2011 17:56 - Sosáček
Ta pata edice bude jeste sranda.
Autorská citace #4
20.12.2011 18:00 - Gurney
sirien píše:
Může mi to prosím někdo přeložit z Monte Cookštiny do nějakého jazyka, který ovládám buď já, nebo aspoň Google Translator?...

Stejný dojem. Jestli to má nějakou pointu, tak mi totálně ušla.
Autorská citace #5
20.12.2011 18:38 - wlkeR
Jáá... jsem četl originál, a přinejmenším bych ho nepřeložil jako "přikývnutí na realismus," páč pod takym slovnim obratem si nedovedu představit vůbec nic. Narozdíl od "Nod to realism."

Já na tohle nadávat nebudu, páč jde o věc, se kerou mam problémy a kerou řešim způsobem, že buď o tom Cook napíše (jakkoli nejasně), nebo už napsal a já jen zapomněl, že jsem to četl. Nemluvě o tom, že část prostě vykrádam, jak už se to tak dělá.

Pointa článku je v tom, nakolik jsou lidi se ochotný v rámci zákona zachování realističnosti nadrtit 3E pravidla pro Grapple. Ne? Taky bych řek. 4E má svý vlastní vychytávky (o kterých pochybuju, že je Cook zná, ale whatever, problém je to dost obecnej) a současným cílem je - překvapivě - aby se hra hrála dobře.

Jen se do toho musí nějak vpasovat komerční zájem WotC. Hmmm.
Autorská citace #6
20.12.2011 19:49 - Gurney
wlkeR kýblohlav píše:
Já na tohle nadávat nebudu, páč jde o věc, se kerou mam problémy a kerou řešim způsobem, že buď o tom Cook napíše (jakkoli nejasně), nebo už napsal a já jen zapomněl, že jsem to četl.

Tak jestli si z toho dokážeš vybrat něco konkrétního, tím líp pro tebe, já bych nespoléhal na Cooka a zkusil tady hodit do placu nějaký dotaz nebo rozjet diskuzi.
Autorská citace #7
20.12.2011 20:34 - sirien
wlkeR kýblohlav píše:
Pointa článku je v tom, nakolik jsou lidi se ochotný v rámci zákona zachování realističnosti nadrtit 3E pravidla pro Grapple.

Pointa článku je v tom, že MC pořád ještě neslyšel nic o věcech jako "sjednocené mechaniky"? Hm. Jakub má pravdu, ta pátá edice ještě bude sranda.
Autorská citace #8
20.12.2011 21:19 - wlkeR
Sirien: Podle mě mechaniky ještě nejsou sjednocené dostatečně :) Ovšem o tom co ví nebo neví MC se hádat nebudu.

Gurney: Konkrétního... Já bych řek, že Cook se snažil vyjít z něčeho, čim by na sebe nepoštval komunitu. Že to byl krok absolutně blbým směrem, to je vidno z této diskuse. Že v tom pokračuje mě fascinuje, asi jako když sleduju čéka se promenádovat po rozpálenym uhlí. Naprosto chápu znechucení komunity rejpáním se v NĚJAKÝCH možnostech NĚČEHO, o čem se spekuluje jako o 5E. 4E za svůj (krátký) čas viděla příliš mnoho errat, a všechno nasvědčuje tomu, že s ní není spokojenost ani u Wizárdů. Takže se nedivim ani těm spekulacím.

Čemu se divím je, kolik nápadů a ... jak to říct ... směrnic jsem z těch článků nabyl. Je teda pravda, že co já vyjádřil jednou větou tak Monte rozmáz na článek, ale aj tak, něco na tom je. Víc o tom možná popovídám, až ten můj mod protáhnu faktickým playtestem (a že družina reaguje podobně jako vy tady). Tož asi nikdo nemá rád změnu, kór když do ní narval čas a peníze. Ale hej, 4E pravidla jsem pro naší bandu koupil já, a já investoval čas do rejpání se ve věcech na 4E, co mi nakonec nesedly.

Takže, um, jasně. Jdu radši spát.
Autorská citace #9
20.12.2011 22:23 - skew
Nebo jsou tyhle články marketingovej tah. Čím víc jich čtu, tím víc jsem zvědavej, co vyleze wizardům z dílny.

Nevím, neřekl bych, že je to irelevantní / vyřešená otázka, ale pokládá ji divně. Jakoby čekal, že hráči budou naštvaní, tak se ptá opatrně - tak opatrně, že ani není jasný na co.
Autorská citace #10
20.12.2011 22:38 - sirien
skew píše:
Nebo jsou tyhle články marketingovej tah. Čím víc jich čtu, tím víc jsem zvědavej, co vyleze wizardům z dílny.

Čim víc čtu odněkud někam směřující úvahy Robina D. Lawse, tak jsem víc a víc zvědavej, co vyleze z jeho dílny.
Čím víc čtu Monte Cookovy úvahy motající se v chaotickém kruhu odničeho k ničemu a potápějící se do pohyblivého písku vlastní rozporuplnosti, tím menší mám zájem o cokoliv co by z toho mělo vzejít. Popravdě netrpět absolutní nudou na hodině, tak sem už tenhle poslední článek ani nečetl, protože všechny ty předchozí byly naprosto totéž.
Autorská citace #11
21.12.2011 08:37 - Me-dea
Kuchař Zott (Cook Monte) se snaží svými články vysondovat, o jaký druh hry má komunita zájem. Protože nemá sebemenší představu o tom, jak by měla 5e vypadat. Alespoň já z toho mám takový (silně nepříjemný) pocit.
Autorská citace #12
21.12.2011 09:54 - Wild West
Píše:
Vy a já se můžeme dívat na životy odlišně (vy můžete stát o vysvětlení hodně, zatímco mě to nemusí zajímat vůbec) a to je v pořádku.


Tato věta říká vše.
Čtu nesprávný článek, určený někomu jinému.
Autorská citace #13
21.12.2011 10:29 - alef0
Tiež mám pocit, že Cook špiritizuje o odvekej dileme ,,koľko mechaník nahádžeme do systému vs aké realistické to má ešte byť." a o klasickom folklóre, kde snaha o realistickosť je vyvažovaná tonami a tonami a tonami mechaník (porov. GURPS vs AD&D).

Čo nerozumiem je, prečo robí Monte Cook anketu -- veď oni musia vidieť výsledok resp. mať nejakú dizajnérsku líniu. Pýtať sa komunity v takomto malom rozsahu na fundamentálnu filozofiu hry mi príde síce populistické, ale zvláštne. (,,Tak čo, chlapi, chcete to mať ako FATAL alebo ako Střepy?") Alebo ju majú, a hlasovanie je ako za volieb 1987.

Ale ktovie, možno sa celé D&D rebootne a vypadne z toho moderná hra bez príťaze histórie, lebo zatiaľ to tak vyzerá.
Autorská citace #14
21.12.2011 12:58 - sirien
alef0 píše:
o klasickom folklóre, kde snaha o realistickosť je vyvažovaná tonami a tonami a tonami mechaník

Jenže tenhle problém je už dvacet let přežitej, zemřel s druhou generací RPGček. Třetí generace se od toho problému v době svého zrodu distancovala a později ho rozřešila vlastními přístupy pravidlové kompaktnosti a sjednocenosti mechanik do úrovně kdy v nich můžeš intuitivně improvizovat.
Srovnej ADnD se STs nebo GURPS s Fate. ADnD&GURPS, typické systémy druhé generace, navalovaly jednu mechaniku na druhou - jejich snaha o realističnost nejvíc připomínala hromadění nesouvisejících záplat. STs jako startovní systém III generace a FATE jako poměrně vyspělej systém třetí generace tenhle problém řešej naprosto automaticky, aniž by se s ním nějak hlouběji zabývaly - unifikované, přehledné mechaniky s jasným a čitelným [matematickým] jádrem umožňují hráčům reflektovat jejich úroveň požadované realističnosti bez nejmenších problémů, aniž by k tomu byly tuny specializovaných mechanik.

Jediné co Monte svými úvahami demonstruje je to, že je myšlenkově zaseklej na úrovni vývoje, která byla před dvaceti lety - v tomhle kontextu je představa, že V edice DnD bude v jeho režii nebo pod jeho vlivem dost děsivá myšlenka.
Autorská citace #15
23.12.2011 06:12 - Vojtěch
Je možné, že by tak nějak oklikou sondoval, jestli se nostalgickým živlům v komunitě nestýská po něčem podobném?
Autorská citace #16
23.12.2011 06:43 - wlkeR
No zatim dostává víc kamení než chlebů. Na každej pád by konečně měl vyplivnout, kam tím směřuje. Dokud nebude nějak rozumně potvrzen/vyvrácen rumor o 5E, komunita bude nassss..štvaná.
Autorská citace #17
23.12.2011 08:37 - Vojtěch
Hele, třeba je to takový průzkumník slepých uliček po vzoru Járy Cimmrmana. Zjišťuje, jestli tudy OPRAVDU ne...

Záporná reakce je taky reakce a možná tím pomůže zjistit WotC, mimo toho, co by hráči rádi také to, co by opravdu neradi.
Autorská citace #18
23.12.2011 13:15 - skew
Vojtěch:
Nevím no, dělá to ale takovým podivným způsobem. Ve článcích chodí kolem horké kaše, nejasně formuluje problém a na konci hodí anketu s obecnýma otázkama bez návaznosti na něco konkrétního.

Navíc když kouknu třeba na minulou anketu... nevím jak to říct, ale s těma otázkama je něco v nepořádku:
Píše:
The DM is better at handling some situations than the rules.
The rules are better at handling some situations than the DM.
The game should make room for the DM to make real decisions.
The game should make things as easy as possible for the DM.
Přijde mi, jako by to ani moc nebyla záležitost vkusu, jako spíš "dobře x špatně".
Ono taky když koukneš na výsledky, 80% hlasů mají dvě (v jednom případě 3) okrajové hodnoty:
Cpt. Hindsight píše:
Wow, kdo by to řekl, valná většina hráčů si myslí, že pravidla nemůžou řešit všechno, ale něco by řešit přeci jen měla. Also, dobrá pravidla nemají omezovat DM, naopak mu mají ulehčovat práci.

Nevím, jestli jim tenhle generickej neforemnej bullshit vůbec k něčemu bude.

Proto jsem zvědavej, co wizradům vyleze z dílny. Mi zatím připadá, že to může být cokoliv.
Autorská citace #19
23.12.2011 13:33 - alef0
Lenže v tejto pozícii to vyzerá, že oni chcú sa prikloniť k nejakému oldschool, viac pravidlovo menejtonážnejšiemu systému... akurát nastane rovnaké bľakotanie ako smerom k DrD2: je to málo ako stará edícia (smrť oldschoolu!), je to málo abstraktné (WTF design 2011?), je to príliš doskovkové (smrť miniatúram).
Autorská citace #20
23.12.2011 14:04 - Vojtěch
Je otázka, jestli se nechce nějak hodně obecným záběrem vyhnout tomu, že mu budou odpovídat jen teoreticky hodně znalí hráči. Přijde mi to, že odpovědi chce spíš tak pocitové, bez přemýšlení, než na základě důkladné analýzy.

Taky ho možná najli jako kouřovou clonu ;))
Autorská citace #21
23.12.2011 16:43 - sirien
Tak k drd 2 bych to moc neprirovnaval tam je problem naprosto jinde - namisto plosne urcene hry vznikl experimentalni mix indie technik narvanych do mainstreamoveho ohozu ktery tomu vubec nesedne, navic splacany do textu ktery je tezce nepochopitelny... atd. Jde predevsim o to CO z toho vzeslo, JAK to je udelane je az v druhe rade jestli.me chapes. problem ktery vidim u monteho je opacny: nejde o to CO z toho ma byt, jestli bude 5e oldschool nebo nejaka moderni zalezitost na to. az tak moc nesejde, tak jako tak se to jednem libit bude a druhym ne. co mi vadi je JAK k tomu monte pristupuje: i kdyby to mel byt oldschool tak neni nejmensi duvod pouzivat k nemu designerske pristupy ktere sou zastarale a snazit se resit dilemata, ktera v hernim designu uz minimalne deset, ne-li dvacet let zadna dilamata nejsou, protoze uz byla vyresena.
Autorská citace #22
23.12.2011 16:53 - alef0
Všimni si, že problém zrejme tkvie v ,,plošne určenej hre". Podľa mňa už X rokov je strašne ťažké urobiť všeobecnú hru, ktorá zaujme všetkých. D&D je žáner sám sám o sebe, ale i v rámci neho existuje trilión skupín s diametrálne rozličnými preferenciami -- oldschoolisti, klasickí treťoedičníci, spokojní štvrtoedičníci, príbežníci, a podobne a už podľa diskusií na d20ke to vyzerá, že rozumný zámer nasere niektoré významná časti hráčov.

To čo ty hovoríš je samozrejme tiež relevantné, preto som sa pýtal, čo bol Monteho posledný počin -- mám pocit, že on je zaseknutý v treťoedičnej dizajnérskej mentalite... tá je už však pasé.

Mne príde čudné už to, že vyrábať hru štýlom ,,tak povedzte čo sa vám páči" hlavne keď ide o fundamentálne konceptuálne rozhodnutia. Je to asi tak, ako keby autor románu zisťoval od ľudí, o čom má písať a v akej forme.
Autorská citace #23
23.12.2011 17:03 - Alnag
Alef: Můj největší problém s Monte Cookem není v tom, že by byl zaseknutý v 3e design mentalitě, ani, že vytváří hru stylem "povězte, co se vám líbí*"; ale spíš fakt, že mu jaksi chybí povědomí o posledních letech vývoje DnD. Trochu mi to připadá, jako kdyby vývojáři zařadili prudkou zpátečku a pokoušeli se zapomenout na to, že nějaká 4e existuje. Což je škoda, protože zatím všechny edice se nějak odkazovaly k předchozím a vytvářelo to dobrou tradici. Monte Cook mnohdy vypadá, že znovu objevuje kolo.

*Mám nejasný pocit, že třeba Paranoia XP byla vytvářena podobným dialogem s fanoušky. A dopadlo to na výbornou.
Autorská citace #24
23.12.2011 17:14 - sirien
Hlavne 4e ma spoustu pozitiv i v ocich vetsiny lidi co ji treba nemaji radi. prikde mi hloupost je proste vyignorovat i kdy by 5e mela byt vic podobna 3e nebo dokonce i 2e. A ted mam namysli jak nektere mechaniky tak i filosofii pristupu k nekterym problemum. a z monteho tvorby se mi zda ze presne k tomu se schyluje
Autorská citace #25
23.12.2011 17:39 - alef0
Možno je problém v tom, že asi nik nevidí, ako a kam by sa mala 4e posunúť (rovnako ako napr. fanúšikovia DrDo nemajú konzistentnú predstavu, ako by malo vyzerať hypotetické DrD 1.7). Resp. tie cesty sú asi také pestré ako body v jeho ankete.
Autorská citace #26
23.12.2011 18:07 - Vojtěch
Možná má tým také nejasnosti a tápe i v základech. 4E byl rozhodně krok někam. Nečetl jsem ani náhodou všechno a nevím, jestli to někdy nepsali, že by chtěli nutně zahodit všechny vymoženosti. Možná můžou hledat základ toho, kam se směřovat. Těžko popsatlný pocit, který komunita vyžaduje. Třeba o Pathfinderu se leckde tvrdí, že má ten "feel" starých edic, zatímco 4E ne. Zkus to nějak definovat, co vlastně chtějí... poslední věc, kterou udělali a která "feel" měla byla 3E, tak se možná pídí po tom, co ze starých věcí to vzbuzovalo a pak to možná nějak zabudovat do vznikajícího produktu.
Autorská citace #27
23.12.2011 18:14 - Alnag
Já si pamatuji, když začínala 3E a všichni staří mazáci tvrdili, že to žádný feel nemá a že je to "roll-playing-game" a tak podobně. Takže je to jen takové mírné déjà vu, chyba v matrixu, ale jinak pořád to samé. (Pathfinder je cool, protože je teď "ten starý".) Je to až trochu legrační.
Autorská citace #28
23.12.2011 18:29 - andtom
Alnag: No, u D&D to není pořád to samé. Žeby se po dvou letech prodeje třetí edice konal relativně masivní comeback AD&D nebo jeho klonu (jak se to stalo po dvou letech čtvrté edice s comebackem třetí edice v podobě Pathfinderu), se říct nedá. Efekt co je staré je cool, tam určitě hraje roli, ale musí tam být také jiné faktory, které nenastaly v obou případech. Říct o Pathfinderu, že je cool proto, že je starý, je moc zjednodušující (pokud to tak nebylo myšleno, tak se omlouvám). Ani v budoucnu to nebude stát pouze na tom, že co je staré, to je cool.
Autorská citace #29
23.12.2011 18:31 - Vojtěch
No, 2E si nepamatuju, takže sloužit nemohu. Já bych si sednul, chroupal cukroví a nevzrušoval se.
Autorská citace #30
23.12.2011 18:35 - Alnag
Andtom: U 3e je snadné udělat klon, protože to umožňuje licence... nicméně nějaké ty touhy po starých časech by se taky našly: OSRIC.
Autorská citace #31
23.12.2011 18:37 - noir
alef: Mě se vždycky hrozně líbí, jak alef v jakémkoliv kontextu vytáhne DrD.

Pro mě je ten "old" feeling, který mají lidi na Pathfinderu a ADnD a 3.0 i 3,5 rádi, je munchikonování. 4e v podstatě nádherně omezila ubermunchkin postavy a lidem to chybí...
Autorská citace #32
23.12.2011 18:38 - andtom
Klon má i druhá edice, Hackmaster od Kenzer&Co, akorát málo známý.
Autorská citace #33
23.12.2011 19:01 - Vojtěch
Noir: Muchkinování? Myslíš proto, že bylo víc nevyváženého materiálu?
Autorská citace #34
23.12.2011 19:35 - andtom
Noir: Klidně se zeptej Horáce, Merlina (on to už tady někde na diskuzích jednou psal), Dalcora a koneckonců i Almiho, jaký jsem munchkin. Technika onálepkování lidí, kterým se něco líbí na rozdíl od Tebe, primitivními pohnutkami, je poměrně ubohá (jistě bude mít odborný název k nalezení někde na netu). Prostě tamti lidé jsou banda munchkinů, že jo. Ještě že jim to ta čtvrtá edice típla, debílkům, tak jim nevoní. No nic, zbytečné dál komentovat, nebudu si kazit vánoční náladu, jdu dál dělat kapustnici a pak, až děti usnou, stromek ...
Autorská citace #35
23.12.2011 20:03 - noir
amdtom: ale to fakt není o tobě. Myslím, že rozhodně nejsi majoritní, anebo dokonce typický hráč. A ani jsem nebyl nijak vulgární. Tak hezké Vínoce...
Vojtěch: Ano, myslím si, že spozta povolání (full casteři) jsou ve 3E a Pathfinderu absolutně nevyvážení vůči ostatním postavám a spousta lidí je hraje právě proto. Ten nepoměr vyváženosti a nevyváženosti mezi 3 a 4 edicemi je pro mě opravdu hooodně výrazný.
Autorská citace #36
23.12.2011 20:31 - sirien
noir ne, bylo to o Tobe. A urazet se da i bez vulgarit a andtom se tak z Tveho postu ocividne citil, jestli si byl nebo nebyl vulgarni na tom moc nemeni
Autorská citace #37
23.12.2011 20:32 - Vojtěch
No, takže problém je spíš v tom, že se designéři nedokázali krotit? Dost lidí chce jen posílit válečníky a je spokojeno. Pathfinder posílil osotatní povolání a castery místy krapet přiškrtil a sklízí za to chválu od hráčů. Vyváženost a munchkinování to není.
Autorská citace #38
23.12.2011 21:16 - noir
sirien: Nechápe, jak to myslíš, ale v pohodě.

Vojtěch: Před pár dny jsem o to četl docela pěkný blog: http://www.necromancers-online.com/articles/DarkDesigns/12192011.html Podle mě moc dobře ukazuje, jak nutně FC likvidují smysl ostatních hráčů.
Důkazem jsou pro mě i herní fóra - nejnavštěvovanější a s nějvětším počtem příspěvků jsou vždy Character optimisation diskuze. V těch 4e se řeší, jak zvýšit damage o 15 procent, v těch 3,5kových, jak zabít v jednom kole co nejvíc bohů. Podle mě je munchkinismus velmi podceňovaná věc... a to slovo neberu jako úplnou urážku, spíš jako jeden z herních stylů, který 4e IMHO podcenila a má s tím teď problém.
Autorská citace #39
23.12.2011 23:35 - alef0
Andtom: ja by som vytiahol aj niečo iné, ale DrD je u nás fenomén, na ktorom sa dajú pozorovať mnohé javy. Ako som už mnohokrát spomínal, ja by som pospomínal aj iné hry, ale otázka je, či by si ich napr ty a aj ostatné publikum poznal (aby to nebola debata medzi Sirienom, Alnagom a mnou).

Alnag ako pamätník naozaj skvele poznamenal, že niektoré ranty sa dokola opakujú. Osobne si dobre pamätám Dalcora (Dalcore, kdeže si? :-) ako odmietal premigrovať na 3e a keby som mal viac času na Vianoce, tak by som vám pogooglil príspevky z rec.games.frp.dnd z čias okolo roku 2000, čo je kopa zábavného čítania k tomu, ako ľudia odmietali tretiu edíciu a používali pritom ,,skvelé" argumenty.

Pri štvrtej to bolo v bledomodrom a pri piatom bude tiež, akurát dnes je problém v tom, že herný dizajn je opäť diametrálne inde (v roku 2000 boli flejmy AD&D vs GURPS, dnes možno príbehovky vs D&D).
Autorská citace #40
24.12.2011 01:00 - Sosáček
Ja si zas pamatuju Dalcorovy snahy o zrealisticneni dnd3. Takze historie se zjevne opakuje, a Cook je mozna jenom posunutej o pulperiodu
Autorská citace #41
24.12.2011 10:11 - Quentin
Noir: Že jim chybí munchkinování? Že by potrefená husa :) Mám v partě pár powergamerů a jsou se 4e spokojeni.

Mě na 4e vadí stejné věci jako esperovi. +přílišná složitost na vymýšlení věcí (nejčastěji monster) za běhu.
Autorská citace #42
24.12.2011 10:45 - Alnag
Quentin: Ale jo, týpek má pravdu. Ale mně by se pořád líbila nějaká 4.75e (kratší kolo, unikátnější powers a vůbec "co jsme se naučili po vydání 4e").
Autorská citace #43
24.12.2011 11:17 - Gurney
Alnag píše:
když začínala 3E a všichni staří mazáci tvrdili, že to žádný feel nemá a že je to "roll-playing-game" a tak podobně. Takže je to jen takové mírné déjà vu, chyba v matrixu, ale jinak pořád to samé.

Asi tak. 4e taky časem čeká osud "staré dobré edice".

noir píše:
myslím si, že spozta povolání (full casteři) jsou ve 3E a Pathfinderu absolutně nevyvážení vůči ostatním postavám a spousta lidí je hraje právě proto. Ten nepoměr vyváženosti a nevyváženosti mezi 3 a 4 edicemi je pro mě opravdu hooodně výrazný.

Máš pravdu, že to se spoustě lidem líbí a není to úplně překvapující - hodně fantasy příběhů operuje s tím, že jsou casteři mocnější než normální lidé a někdy/místo nich existují ještě casteři, ktěří něco zásadního obětovali (lidskost, duši, ...) a jsou o to drsnější. Jenžě ve 4e prostě wizard nepůsobí moc vyjímečně, je to chlápek co dělá věci, který by zvládli i ostatní, jen trochu jiným stylem, protože má trochu jiný výcvik, resp. všechna ta jejich vyjímečnost je pak nechaná na fluffu dodaném hráči nebo houserulech. Casteři ve stylu "něco obětuju a a něco drsného za to dostanu" jsou na tom ještě hůř - místo velmi mocných a nebezpečných jedinců (které chtějí hráči hrát) vycházejí spíš jako lemry, co potřebovali asist nějakého démona či jiné supernatural entity, jen aby se naučili to co normální mágové prostým studiem nebo roguové tím, že odmala běhali po městě a kradli měšce. Podobně by se dalo přemýšlet o kněžích, taky takoví nenadaní jedinci, co si musej vymodlovat to samé (nebo dost podobné), co takový warlord zvládne pomocí taktické úvahy a řvaním rozkazů.

Rovněž pokus zabít drsného NPC mága mi nesedí jak věc, která by měla být jen jiným druhem taktické výzvy - vždycky jsem si něco takového předtavoval spíš jako akci, která by měla vyžadovat něco out-of-the box myšlení, nejspíš i překvapení a následné velmi rychlé jednání.

Úplně nejvíc se mi zamlouvá představa mágů velmi mocných, ale přitom značně riskujících při použití magie, kteří ji navíc můžou ještě vylepšit nějakou obětí.

Píše:
Mě na 4e vadí stejné věci jako esperovi. +přílišná složitost na vymýšlení věcí (nejčastěji monster) za běhu.

Mám naprosto stejný dojem.
Autorská citace #44
24.12.2011 11:31 - Alnag
Na druhou stranu vymýšlet za běhu 3e monstra taky nebyl žádný med. Ne, že by to nešlo (člověku stačily v zásadě 4 čísla, ale bylo to trochu lame... a draci s jejich výčtem kouzel, které jsem neznal taky nebyly to pravé ořechové, takže ono každé má něco).
Autorská citace #45
24.12.2011 13:14 - Vojtěch
V zásadě 3E měla jednodušší (o něco) borce z blízka, co potřebovali spíš hrát a vymýšlet pitominy mimo pravidla daleko častěji (v čemž je paradoxně 4E daleko jednodušší na improvizaci díky centrální tabulce) a castery, kteří dokázali téměř cokoli, pokud měli správné kouzlo, ale vyžadovalo to přípravu, plánování atd.

Myslím, že možnosti (nejen) casterů něco obětovat a pak udělat superdrsnou věc mají na svědomí zrovna Monte Cookovi Iron Heroes, kde skill systém (přes který šla i magie) umožňoval zvednout si DC a zlepšit tak efekt, ať už šlo o větší fireball, rychlejší plavání, nebo větší bonus za aid. Na druhou stranu při podělání hodu to víc bolelo. Jestli tohle bude v 5E (a kdyby se to tak dostalo do Pathfinderu 2), bude se mi to moc zamlouvat...
Autorská citace #46
24.12.2011 16:36 - Alnag
Iron Heroes jsou od Mike Mearlse (díky tomu dostal práci u Wizardů), Monte Cook to jen vydal. :)
Autorská citace #47
24.12.2011 21:16 - Vojtěch
No, takže posledně jim to šlo, tak snad zase, ne? :)
Autorská citace #48
24.12.2011 23:30 - Quentin
potvory za běhu jsou nejrychlejší v první edici :-)
Autorská citace #49
25.12.2011 18:18 - sirien
Z čeho jste vlastně odvodili vztah nejdiskutovanější = hráči považováno za nejdůležitější? Mě je intuitivně bližší nejdiskutovanější = hráči považováno za nejproblematičtější.
Pokud hráči nejvíc diskutují i optimalizaci postavy, tak mi nepřijde že by považovali za nejdůležitější to, jak namakaná jejich postava je, ale spíš mi přijde že vnímají v tomhle směru nějaký nedostatek který z nějakého důvodu potřebují vyřešit. Třeba jim přijde že je jejich postava hrozný otloukánek nebo cokoliv podobného...
Autorská citace #50
25.12.2011 19:20 - noir
sirien: Četl někdy nějaká tyhle Char-Op diskuze? Vygoogli si třeba výraz Pun-Pun :)
Autorská citace #51
25.12.2011 20:42 - Natural Deselection
Je optimalizace a optimalizace. Pokud souboje zaberou 80 % casu ve hre, a plati, ze dmg = spotlight (nebo mrtvy typci = spotlight coz je totez, jakmile controller pozabijel miniony plosnejma utokama, tedy nekdy na konci druheho kola), je optimalizace proste o tom ze nechci byt za lemru ktera se jenom veze.

(tyhle predpoklady nejsou splneny v kazde kampani dnd4, ale mam zkusenosti ... no, zdravim Quentina)
Autorská citace #52
26.12.2011 11:46 - Quentin
Mno je to tak, hardcore 4e není občas úplně nepodobná wowkovým raidům :)
Autorská citace #53
26.12.2011 12:33 - alef0
Píše:
Pokud hráči nejvíc diskutují i optimalizaci postavy, tak mi nepřijde že by považovali za nejdůležitější to, jak namakaná jejich postava je, ale spíš mi přijde že vnímají v tomhle směru nějaký nedostatek který z nějakého důvodu potřebují vyřešit.

Keď hráš Simsov a máš plné fóra toho, čo všetko z nich môžeš vytrieskať, aké domy si si postavil, aký nábytok nakúpil a čo všetko zvládajú tvoji Simsovia, neznamená to, že je to problém hry. Indikuje to, že je to zrejme jedna z vecí, ktorá ľudí baví a je to jedno z jadier zábavy... i keď otázkou je, či chcené.

My sme sa dlho hádali o pravidlových nejasnostiach a potom tiež debatili o featoch, magických predmetoch a samozrejme aj o fluffe.
Autorská citace #54
27.12.2011 10:25 - Ebon Hand
alef0: špatný příklad, Sims vede naprogramovaný počítač pořád stejně, nezbývá ti než hledat hranice nabídky. RPG vede každý jeden DM a každý trochu jinak..
Autorská citace #55
27.12.2011 12:03 - skew
Ebon Hand píše:
alef0: špatný příklad...
RPG vede každý jeden DM a každý trochu jinak..

Ani bych neřekl. To jenom obohacuje diskusi o tom, kterej build je nejlepší, páč se to určuje složitějc než u PC hry.
V jádru je to ale imo to samý.
Autorská citace #56
27.12.2011 12:21 - Sosáček
Prizpusobit build GMovi je legalni a normalni cast optimalizace. Ja treba vim, kteri GMove chteji porad hazet vsimani a kteri ne, a kteri berou ohledy na to jakou ma postava charismu a kteri ne, a podle toho si vyrabim postavy.
Autorská citace #57
27.12.2011 16:08 - alef0
Nepochopil som, ako počítač súvisí so samotnými procedúrami hry. Keď hrávam Sims, tak tam sú mechaniky strašne jednoduché a celé je to o tom freeform hraní. Veľa času zadrbávam výberom všetkých tých serepetičiek (koniec koncov na tom *zarábajú* datadisky) a teda to nie je o tom, že by serepetičky boli problémová časť hry.

Detto u Wizardov dodatočné skilly, featy, magic itemy.
Autorská citace #58
27.12.2011 16:42 - Ebon Hand
Mám neukojitelné nutkání ti napsat:
"Neřeš, nepřepínej, handrkování je vedle -) DrDII"
Ale také musím přiznat, že si z tebe střílím.
Autorská citace #59
27.12.2011 16:53 - alef0
A ja som si furt myslel, že handrkovanie je tuto všade na okolo ;-)
Autorská citace #60
27.12.2011 17:10 - Ebon Hand
Ano je.
"D20, Vaše denní dávka emocí."

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13109993934631 secREMOTE_IP: 18.116.63.236