LokiB píše:
Ano, v tom jsme se naladil na tvůj styl argumentace "V mládí mě zklamalo mnoho lásek, pravděpodobně zklamalo i většinu ostatních, je třeba ke každé známosti přistupovat tak, že mě asi v lásce zklame."
Statisticky potřebují lidé průměrně 13 partnerů, než najdou toho vhodného. Pokud hledají na seznamkách, tak 25 schůzek. Moje zklamání v tom vůbec nehraje roli.
Pokud jde o RPG, tak jsem hlavně připomínka toho, že survival bias existuje, protože řada jiných lidí v podobné situaci jako jsem měl já o RPG na netu nediskutuje, nebo ho už nehraje.
LokiB píše:
Pro mnoho GMů jistě. A co tě překvapí, i pro mnoho HRÁČŮ.
Proč by mě to mělo překvapovat? Když GMmové říkají hráčům, že se bude hrát GMmův světa GMMův příběh, tak hráče těžko samo od sebe napadne, že by taky mohli hrát společný svět a společný příběh. A když to řeknu GMmům, tak takový nápad vesměs odmítnou jako nesmysl, který nemůže fungovat, natož aby ho vyzkoušeli, nebo aby svým hráčům takovou možnost nastínili a zeptali se jich na názor.
Pak máš samozřejmě hráče, kteří se pro takový způsob hraní rozhodli sami. A třeba i poté, kdy si vyzkoušeli různé způsoby hraní hry, aniž by měl nějaký extra výhodu nad ostatními.
To že hráči jiné možnosti neznají a proto si je ani nemohli vybrat je pro mě pozorování, nikoliv bias. Dokonce i lidé, kteří natáčí videa pro nováčky o takové možnosti občas jen tuší, ale neví, jak funguje, takže ji ani nedokážou popsat.
S tvou logickou snadno obhájíš i přístup, že většina žáků a studentů chce sedět v lavici a poslouchat výklad učitele - protože když se jich zeptáš, jak jinak by se chtěli učit, tak ti to neřeknou. A když se zeptáš jejich rodičů, tak ti řeknou, že to jinak nejde, a že oni sami se takhle učili a prošli tím, tak proč by to mělo být špatné pro jejich děti.
Touhu (spolu)vytvářet příběh pozoruju u minimálně u 50% dětí předškolního a čerstvě školního věku. Samozřejmě, že když do nic natlučeš, že příběh vytváří vždy někdo jiný - filmaři, autoři knížek, youtubeři, tak v deseti nebo patnácti jich bude méně, a vlastně jen málokterý z nich zkusí napsat vlastní povídku nebo tak ... aha, vlastně těch lidí, kteří chtějí tvořit, bude možná víc, jen je spíše budou odrazovat různé procedury okolo, a opakované sdělení, že příběh vytváří ten týpek, který vede hru, a na jehož bedrech leží veškerá odpovědnost za zábavu, a když mu do toho jeho příběhu začne hráč kecat, tak se mu to celé rozsype. Takže pokud hráči chtějí nějak tvořit příběh, tak si můžou zkusit naložit na hrb celou tu odpovědnost a přečíst si všechna pravidla, a jejich první hra určitě nebude tak dobrá jako hra GMma, který s tím už má nějaké zkušenosti, což bude důkaz, že vlastně ten příběh vytvářet moc neumí a nemůžou ...
Opakuješ tu naprosto krásný argumentační kruh, že současný stav je takový, jaký je, protože vyhovuje nejvíce lidem. S čímž nesouhlasím, a to ať jde o RPG, nebo o jinou oblast lidské činnosti.
____
Podle mě je touha spoluvytváření příběhu tak na 80% mezi všemi hráči RPG. Tedy průměrně jen jeden ze skupiny je hráč, který nijak spolutvořit nechce. Jeden ze skupiny chce tvořit příběh hodně - takový obvykle dělá GMma, kde si tyhle své tendence naplňuje. A zbylí průměrně tři až čtyři hráči se na tvorbě příběhu chtějí nějak podílet, ale nechtějí mít na sobě všechnu odpovědnost, o které z různých stran slyší, že ji tvůrci příběhů mají. Jenže ve stavu, kdy jsou možnosti buď plná tvorba vylučující se s haním postavy, nebo hraní postavy s přicmrdáváním nepodstatných podrobností si holt zvolí druhou možnost, protože v té první by přišli o to, co chtějí nejvíc, totiž hraní postavy.