RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
6.2.2014 19:03 - York
Jen bych dodal, že autorovi žijícímu v ČR nic nebrání vydávat v zahraničí, takže technicky vzato se psaním RPGček u nás uživit dá.

Při jakékoliv autorské činnosti taky hodně pomůže minimalizovat svoje životní náklady.
6.2.2014 19:18 - crowen
York - to je dost utopia s vydavanim v zahranici, respektive dost nepravdepodobne.

A naklady pod urcitu uroven nestlacis - hypoteka/najom, strava, deti, ....
6.2.2014 19:33 - York
crowen píše:
A naklady pod urcitu uroven nestlacis - hypoteka/najom, strava, deti, ....


Pochipitelně, pak už bychom asi nemluvili o tom, jak "se uživit".

Ta úroveň je ale každopádně výrazně níž, než s čím Bouchi počítá.
6.2.2014 19:51 - crowen
OK, co je podla teba minimalny akceptovatelny prijem na uzivenie sa?
6.2.2014 20:01 - York
crowen píše:
OK, co je podla teba minimalny akceptovatelny prijem na uzivenie sa?


To je individuální, záleží na osobní situaci. Pro mě třeba řádově 8k hrubého.
6.2.2014 20:13 - Colombo
hahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahaha
6.2.2014 20:23 - Bouchi
York píše:
Při jakékoliv autorské činnosti taky hodně pomůže minimalizovat svoje životní náklady.

To pomůže nejen při autorské.

York píše:
Ta úroveň je ale každopádně výrazně níž, než s čím Bouchi počítá.

Tak samozřejmě, že na základní "uživení se" pro osobu svobodnou a bezdětnou, když srazí náklady na bydlení a jídlo (např. tím, že bydlí v mimopražském 3+1 s dalšími pěti lidmi a obědy si vaří sám, nejlépe hromadně pro aspoň polovinu obyvatel toho bytu) stačí při dnešních cenách nějakých 5 tisíc čistého (to jsem propočítával několikrát v souvislosti s konceptem nepodmíněného základního příjmu).
Ale dá se předpkládat, že i autoři obvykle někdy taky chtějí mít děti, a pak ty náklady vystřelí úplně jinam.
6.2.2014 21:22 - Colombo
Nebo počítají s tím, že si budou chtít semtam koupit hadry, počítač nebo dát zálohu, kdyby si náhodou něco zlomili nebo tak.
7.2.2014 00:28 - Gurney
York píše:
...autorovi žijícímu v ČR nic nebrání vydávat v zahraničí...

Tohle je naprostá pravda. Dokonce je to dnes snadnější než kdykoli dřív - v podstatě stačí vyrobit pdfko a dát ho jako "Pay what you want" nebo za pár dolarů na některém z netových obchodů jako Lulu nebo DriveThru. Dokonce i mít blog s dobrými nápady a tlačítkem Donate může něco hodit. Akorát logicky musíš nabídnout něco v minimálně stejné kvalitě na jakou jsou lidi co na tyhle stránky chodí zvyklí...

Popravdě by mě nepřekvapilo, kdyby přesně tohle už u nás někdo udělal a na českých webech se přitom nijak neprojevoval.
7.2.2014 06:56 - Colombo
Gurney: Myslíš anglický blog s kvalitním obsahem, aniž by kdokoliv věděl, že autor je čech?
7.2.2014 18:30 - Shako
Sparkle píše:
mluvila jsem o tom s jejich představiteli na Deskofobii Live a bylo dost evidentní, že sami nevědí, jak by to dopadlo


Protože na festivaly nejezdí prodávat lidi, kteří by to měli ve firmě na starost. Ty můžeš potkat na jiných akcích (různé prodejní výstavy v Praze, zejména hraček), ale ne na festivalu v Chotěboři. Výjímkou je CGE a možná Rex hry, ale rozhodně ne Albi nebo Mindok. Zástupce Dina nebo Piatniku lze těžko potkat na jakýchkoliv akcích.


Noir: Koukal jsem na odkazované grafy prodejností u rpg a deskovek: považuju to za hodně nesrovnatelné pro české poměry, protože některé hry v top10 nemají české lokalizace, což se určitě na prodeji u nás určitě projeví. Největší objem prodejů mají firmy, které nedistribují zboží bez české lokalizace. Co je trošku převkapením, že tam nejsou žadné novinky, většinově spíš léty prověřené kusy.


Sparkle píše:
Kdyby se mi bývalo v listopadu nenarodilo dítě, byla bych to po něm převzala. Ale když vím, že tam fyzicky nebudu, je mi blbý něco organizovat. Nakonec se toho přece jenom chopili kluci z rpgf, a Morech říkal že tam nadchnul několik nováčků a že s nima dokonce domluvil, že budou hrát pravidelně a bude jim mástrovat Dungeon World. Není všecko ztracený.


Je to ztraceny v tom, ze RPGA nehledali zadne reseni, proste hodili flintu do zita... predstavim si, ze todle udela nekdo z organizacniho tymu GC, tak uz vidim, jak proste rekneme, ze tadle linie letos nebude, protoze XY na to nema cas. Tak to proste nejde delat... Je to proste pristup RPGA, ktery me zklamal. Ze to tak dela FFko chapu - linii maji dost a stejne ted jednou na Lol a MC fandomu a na zbytek se muzou...
7.2.2014 18:45 - Shako
Zombie píše:
Pokud ho potkáš ještě jednou, že ho Zombie pozdravuje (stačí nick).
(a že jeho časové důvody chápu)


Napiš mu na někam na forum, bude to mít tak stejnou váhu jako když ho budu já pozdravovat od anonyma z fora.
A nejde o časové důvody, on paradoxně nakonec ten čas měl a i se PGF zůčastnil, ale je to o té chuťi něco dělat nebo to někomu předat.

York píše:
Jen bych dodal, že autorovi žijícímu v ČR nic nebrání vydávat v zahraničí, takže technicky vzato se psaním RPGček u nás uživit dá.


Tady si trefil hřebík na hlavičku. Ale zamená to sice další náklady na překlad, ale když už vydávaš do zahraničí, tak je spíš ten další náklad na překlad ten překlad a vydání v CZ.

Lze doložit na deskovkách (první verze Vlaadových her jsou ENG) i PC hrách (Kingdom come možná nebude mít česká dabing, ale jen titulky).
7.2.2014 18:46 - sirien
Píše:
Ze to tak dela FFko chapu

brzdi kolego, protože tady se navážíš někam kde do toho očividně moc nevidíš.

FFko tak nic nedělá, protože FFko ze "svých" linií ve skutečnosti kontroluje cca 1/10 a to v podstatě čistě filmy a hlavní hosty plus doplňkové programy (večerní hudební show atp.)
(FutureCon nikdy nebyl čistě FF a předloni jej dohodou s vedoucí linie fůzí převzal Maelström a v podstatě natvrdo ho převedl pod vlastní kontrolu; Avalcon zanikl kdesi za běhu vyšuměním; ty další tuším že dvě linie zanikly ani nepamatuju jak dávno. To nej z FF je pouhý do velkého sálu lokalizovaný výběr z jiných linií)

Všechny linie FF jsou outsourcované mezi fanovské skupiny a je čistě a jen na těchto skupinách, jak dopadnou.
Některé jsou kompetentní a dokáží fungovat napříč organizačními generacemi (Maelström, Manga&anime, SeriesCon tuším, Star Wars...)
Některé tak kompetentní nejsou, ale orgové FF tam dané téma chtějí, takže se sami snaží sehnat nové orgy nebo skupiny které by téma převzali a opticky "přemosťují" staré a nové, aby to navenek vypadalo že se neděje žádná zásadní změna (StarGate)
A jiné nejsou dost kompetentní a není dost zájmu / energie / času dokopávat další, aby v tom nebo onom pokračovali.

Popř. pak jsou linie (Babcon) jejichž orgové plánovali linii ukončit pro vyčerpání, ale byli orgy FFka ukecáni, ať ještě jeden rok pokračují (a pak ještě jeden... a ještě jeden...)
A pak tam je hromada dalších speciálních případů, každopádně vztahovat tuhle logiku na orgy multi-akcí (což je formát s nímž původně přišel Pragocon mimochodem, nikoliv FFko), kteří ale nad programem linií ve skutečnosti nemají kontrolu, je zcestné.
7.2.2014 19:00 - Shako
sirien píše:
FFko tak nic nedělá, protože FFko ze "svých" linií


Promiň, pokud jsem použil špatnou terminologii.

Ale pokud by FF chtělo nějakou rpg linii, protože je cool (tak jako třeba kdysi Dragon Age nebo dneska LoL), tak se může snažit s tím něco dělat... to v jejich možnostech je. Že to nikdo nedělá, protože linii je dostatek je věc jiná. Na tom není co chápat na fungovaní FF a není na tom nic zcetného.

Tvrdá data jsou, že RPG linie na PGF14 teměř umřela, přesto cca polovinu soboty nepouštěli nikoho, kdo nebyl předem přihlášený, protože to neumožňovala kapacita. PGF má prostě jiné preference. A to není rozhodnutí nikoho jiného než FF.
7.2.2014 19:46 - Sparkle
Bohužel se mi nedaří na webu dohledat program loňského Pragáče, ale pointa byla, že z přednášek v RPG linii asi 2/3 nebyly vůbec o RPG: A tyto měly větší návštěvnost než přednášky opravdu o RPG. Já docela chápu, že se orgům nechtělo letos někomu předávat trojskýho koně, ze kterýho ten nový org a jeho přednášející může akorát vyhořet.
7.2.2014 20:25 - sirien
Shako píše:
Ale pokud by FF chtělo nějakou rpg linii, protože je cool (tak jako třeba kdysi Dragon Age nebo dneska LoL), tak se může snažit s tím něco dělat

Ne, protože Vašek nemá kapacitu na to něco dělat. Abys něco dělal, potřebuješ lidi, kteří to budou dělat. Vašek může maximálně tak sehnat někoho, kdo má zájem to dělat (tak jako to udělal při zachraňování StarGate linie např.)

Není to o dostatku linií, je to o kapacitě. Taky si uvědom, že FF dlouhodobě balancuje na finanční hraně - nemyslím, že by to bylo tak žhavé, jak Vašek rád maluje, ale zároveň nemyslím, že by to bylo tak pohodové, jak mnozí tvrdí - skutečně to je problém. Vašek se tudíž musí soustředit na témata, která přitáhnou lidi - RPG moc lidí nepřitáhne, RPG tvoří další obsah pro ty, co už přijedou. Vašek ví, že to je taky hodně důležité, ale bohužel nemá sílu 100% zvládat ani linie co táhnou lidi, natož aby se sám staral o tyhle "sekundární" linie.

RPG na FFku dělávaly Prague by Night. Těm se FF znelíbilo cca v době Euroconu a byla tam pár let pauza, než na jejich místo nastoupil Maelström. Původně pod SEBem a Vojtou, následně pode mnou, následovala zlatá éra RPG na FFku která trvala cca pět nebo šest let, během kterých jsme tam utvářeli toho času největší RPG program v ČR vůbec - a limitem byla NAŠE kapacita, nikoliv zájem. V té době jsme tam měli desítky hodin přednášek a desítky her - jak přednáškami tak hrami jsme překonávali cokoliv, co u nás bylo, včetně Gameconu (bez započítání Mistrovství, teda) a technicky i v té době stále žijícího Pragoconu, který byl jinak označovaný za mekku RPG akcí u nás (zejména protože se tam narozdíl od FF potkávaly různé RPG skupiny, zatímco FFko jsme prostě kontrolovali my - a klidně přiznávám, že jsme vynakládali určité úsilí i na to abysme si tam ten monopol udrželi, protože jsme měli snobský dojem, že to prostě stejně děláme nejlíp)

Jenomže po cca 5 letech nám začal docházet dech. Dělat 50 hodin přednášek a k 50 RPGčkám je záhul jak svině - a vem si, že jsme to celé šťavili ze zdrojů jedné skupiny. To je výkon, o kterém s klidem a hrdostí řeknu, že se mu dodnes nikdo ani nepřiblížil na dohled, natož aby ho dorovnal (pro srovnání - tehdejší rekordní kvantitu OG RPG dorovnal GameCon teprve předloni a trumfnul jí teprve loni - a to pouze pokud do OG přičteš Legendy - a přitom GameCon těží vypravěče ze zdrojů 3 skupin + ze skupiny vlastních lidí, tzn. technicky ze 4 až 5 zdrojů)

V té době jsme začali RPG stahovat, gaming linii jsme hodně rozšiřovali o wargaming (ten jsme bohužel neudrželi) a deskovky - založili jsme tenkrát i koncept OG velkejch deskovek, technicky to co jsou na GC Epic hraní, a zvládali jsme jich cca 2x víc jak na GC (pravda že jsme na to měli 2,5x víc času a šli jsme s tím opět na hranu kapacity, zatímco GC má u Epic hraní ještě rezervy)

V té době jsme už neviděli (...jsem už neviděl...) dál důvod pro držení našeho monopolu, protože už bylo jasné, že z něj nadále stejně nedokážeme získávat co jsme chtěli - navíc se objevoval tlak od Vaška Pravdy po převzetí PragoFFestu abysme se té pozice vzdali (aby on mohl lákat RPG linie z PGF na FF), a byl tam i zájem nových skupin se na FF dostat (Manifest fantastiky, RPG Aliance), takže ta pozice byla fakticky asi už stejně neudržitelná.

Další rok se objevily konkurenční skupiny - Manifest, zejména - a začaly dělat OG paralelně s námi. Nikdy už ale nedokázaly ani společně obnovit to, co jsme tam kdysi měli my - ani co do kvantity přednášek, ani o do kvantity her - co víc, dokonce několikrát přestřelili vlastní kapacity a i se stalo, že Maelström musel jednou z vlastních zdrojů zachraňovat zhroucený OG program jedné téhle nové skupiny, protože nedokázali sehnat vypravěče které lidem naslibovali. (nemluvě o tom že rozpad našeho monopolu vedl i k horší vyjednávací pozici s orgy FFka takže naše mnou epicky dobře vyjednané podmínky pro OG (organizace, odměny, lokace) se značně zhoršily)

Pod Filipem už Maelström zhodnotil, že naše kapacita nadále se podílet na RPG je u dna - zejména protože naši hlavní tahouni (já, SEB, Dan...) se přesunuli na jiné projekty a gaming linii, kterou jsme původně sami založili, jsme také sami odepsali.

Pokud vím, ostatní skupiny co na nás zkoušely navázat jedna po druhé vyhasly, protože nedokázaly dlouhodobě aktivizovat zdaleka takové zdroje co my a už vůbec nedokázaly udržet kontinuitu.



Takže I KDYBY VAŠEK PO RPG LINII NESKONALE TOUŽIL, tak prostě NENÍ, KDO BY JÍ DĚLAL



Sparkle: Ale kulový. Za doby co jsem já vedl Maelström na FFku jsem podobné hrozby slyšel opakovaně a pravda je taková, že to chce jen trochu marketingové a propagační zručnosti - naše RPG linie měla stejně pohodovou (nikoliv stejnou, ale relativně k tématu stejně dobrou) návštěvnost jako naše hlavní linie (na které se lidé tradičně na velkou část přednášek mačkají ještě za dveřmi, protože se nám nevejdou do místnosti)

Pokud to někdo neumí udělat, tak ať si nestěžuje na publikum, ale zpytuje radši svoje schopnosti.
7.2.2014 20:28 - sirien
(jinak Pragocon / PragoFFest je jiný příběh na jiný večer a vazba k FFku (a popravdě stejně jako vazba původního Pragoconu k současnému PragoFFestu) je dost volná a spíš nezajímavá)
7.2.2014 23:16 - Sparkle
Na FF jsem byla jednou. Dělali jsme tam turnaj ve Vampire: the Eternal Struggle a předváděčku téže hry pro nováčky. Na turnaj nám přišlo dost lidí, na předváděčku vůbec nikdo. Tím jsme tak nějak s FF skončili, zvlášť když ten samý rok jsme jeli ještě na CVVZ, kde nám na tu samou předváděčku pro nováčky přišlo asi 25 lidí.

Jedna věc je nahnat kamarády a kamarády kamarádů na pořady, druhá věc je zaujmout jiné návštěvníky akce, aby zavítali k tobě fakt kvůli tomu obsahu. V tomhle vím že to RPGA neodflákla, na pragáči měli všude polepený plakátky se šipkama, kudy k RPG, žádná jiná linie to tam takhle brutálně nedřela. Fakt si nemyslím, že by propagaci odflákli. Spíš myslím, že se holt už vyždímali tradiční návštěvníci - co tam jezděj už léta a maj občas chuť dozvědět se něco o RPG - prostě tihle lidi už přestali jezdit a vystřídala je omladina, kterou už rpg netáhnou.
8.2.2014 00:04 - sirien
a o kamarádech a kamarádech kamarádů tu jako mluvil kdo?

Když Maelström začínal na FF, dostal tu nejodlehlejší existující místnost - malou klubovnu ve třetím patře sportovní haly - v době, kdy ve sportovní hale bylo jinak jen spaní a nic víc.

Už první rok tam SEB s Vojtou dostal tolik lidí, aby průměrná zaplněnost programu byla 1/2 klubovny a spiky šly na celou kapacitu.
Rok na to už jsem se na tom podílel i já, přestavěli jsme program, dali tomu blokovou strukturu, udělali první nástřel plošné propagace založený na loni rozjetém jménu. RPG program (cca 50% pořadů tehdy) měl standardní zaplněnost od 1/3 do poloviny klubovny se spiky na celou klubovnu (plná, ale ne narvaně přetékající), ne-RPG šel z valné většiny na 100% místnosti, z poloviny ven ze dveří.
Třetí rok jsme dostali KD2. 50% programu zůstávalo RPG. 80% programu šlo na hranu místnosti nebo ven ze dveří.
Čtvrtý rok jsme gaming oddělili do separátní linie, hlavní program šel do zrcadláku, gaming byl odklizen bokem do sklepa sokolovny. Hlavní Maelström probíjel i v Zrcadláku kapacitní stropy a permanentně sedělo a stálo u dveří po celou dobu přednášky třeba 10 lidí nad kapacitu. Gaming už první rok dosahoval 50% zaplnění místností se spiky na celou místnost.

Už třetí rok jsme ze slova "Maelström" měli brand. Lidi přestali koukat na to, kdo je přednášející a nepitvali anotace - bylo to pod naší linií, tak na to chodili. Nováčci mezi přednášejícími u nás měli návštěvnost o 50-100% vyšší než v jiných liniích (tohle speciálně jsem si jeden rok přímo počítal vůči asi třem nebo čtyřem jiným "zaběhlým" liniím)

Při účasti na Pragoconech a PragoFFestech jsme na tom byli prakticky stejně - a to včetně toho Pragoconu, kam jsme přijeli opět se dvěma - hlavní a gaming - liniemi. Vzor se znovu opakoval: hlavní linie nabitá většinou naplno, gaming na 50-100%.



Je to jen a pouze o tom, jak dobře to zvládneš udělat. RPG A měla všude cedulky a šipky? wow - zbytečné. To je jako nemít prakticky nic. Mít šipky a cedulky bylo cool před mnoha lety, když jsme na FF dělali linii poprvé - a ani tehdy to nebylo něco nového co by ještě nebylo, jen to tehdy ještě neměl každý. O dva roky pozdějc to nebyl skoro už ani nutný základ - jedny cedulky se ztrácely pod jinejma.

V těch prvních letech kdy jsme skutečně museli tu linii BUDOVAT (oproti těm pozdějším ročníkům, kdy jsme se už vezli v pohodlí brand-setrvačnosti a v poklidu si surfovali na vlně předešlých let docela tvrdé práce) jsme rozjížděli věci, které tehdy nebyly a kdekdo je pak po nás teprve kopíroval:
- hned zkraje akce jsme si zabrali nejlepší propagační místa (znamenalo to přijet mezi prvními a hned se na to vrhnout, žádný po-dojezdový oddech a socializace)
- barevně tištěné programy linie po celé akci s vyznačenými tematickými bloky a přiloženými seznamy anotací všech pořadů.
- Separátní propagace jednotlivých přednášek pomocí promo-letáků kterými jsme PO CELOU DOBU akce spamovali okolí - vždycky přes poledne jsme strhali naše staré letáčky na včerejšek a místo nich nahazovali letáčky na pořady co měly být zítra a pozítří. To znamenalo ty letáčky vytvořit (přest stovku pořadů - přes sto různých letáčků, desítky přednášejících které k tomu bylo potřeba dokopat - velký název, cool obrázek, rozšířená anotace...), vytisknout (tisíce A4 v součtu) a každý den si dát oblepovací kolečko kolem celého FF - KDčko, Hala, Sokolovna, Kino a blízké ubytovačky
- samostatné promo letáčky na jednotlivé tematické bloky (rozlepované a na stoly)
- samostatné promo letáčky na celou linii (rozlepované a na stoly)
- jeden rok (tuším že ten druhý nebo třetí) jsme dokonce udělali nejen letáčky na stoly, ale dokonce Maelström brožurky na stoly s programem a anotacemi
- na každé přednášce jsme si dali tu práci abysme na konci rovnou upozornili na jednu nebo dvě další - buď stejného autora nebo stejného tématu nebo prostě jen doporučení
- někteří z nás dokonce trochu spamovali když sem tam když to bylo relevantní zmínili naše nadcházející pořady na přednáškách v jiných liniích, pokud jsme měli v programu něco souvisejícího


Bylo to tenkrát práce jak svině - muselo se to vymyslet (to co Ti přijde povědomé že to z conů znáš - tehdy nebylo. Něco jsme vymysleli jako první sami, něco jsme ukradli jiným hned, co s tím začali... dneska kbysme to dělali znovu ze zelené louky bysme museli vymyslet zase něco dalšího, jiného, lepšího), muselo se to udělat, muselo se to někde zaplatit nebo ošmelit aby se to platit nemuselo.
TO je propagace.

To, že někdo vytiskne pár papírů s názvem linie a rozlepí je se šipkama, možná pár anotacema po akci (dneska, když už je tahle forma okoukaný standard který se lidé naučili přehlížet), to není propagace, to je takové decentní odkašlání pro upozornění na vlastní přítomnost.

Dokud se do toho někdo neopře a nudělá to naplno, s novými nápady, myšlenkami, snahou a investovanou energií, tak ať mi netvrdí, že dělal propagaci pořádně.


A ano, je to tuna práce a snahy a času a energie a ne úplně málo peněz. A ne každému to za to stojí nebo si to nebo ono z toho výčtu může dovolit a já mu to nijak nezazlývám - ale ať se pak netváří, jakoby to udělal.

Na druhou stranu - vrátí se to. Ten pocit organizátora / člena klubu co tu linii tvoří, když procházíš jen tak náhodou barem a slyšíš lidi, jak se baví v superlativech o Tvých pořadech s lidmi, co na nich nebyli, ta radost když slyšíš jak někdo někomu říká "du na Maelström / na co? / ani nevim co tam je, ale tady se nudim" a podobné - ta úleva o roky pozdějc, když už nemáš tolik času a energie kterou bys do toho vložila a zjistíš, že i naprosto bez propagace je Tvoje linie nejžádanější a nejvíce chválená - když se Ti donese, že někdo na PragoFFestu kterého ses neúčastnila řekl "neni tu Maelström, je tu nuda..."


Jakákoliv linie, pro kterou máš dobrý obsah (přednášející, vypravěče) lze prosadit, když to fakt udělat chceš a něco do toho dáš.

Důvod, proč jsme gaming ukončili, nebyl nezájem publika, ale vlastní vyhoření na daném tématu. Nevěřím, že by ten zájem, který jsme ani my tenkrát nedokázali plně vyčerpat, najednou během pár let zmizel a vyšuměl a úplně se ztatil a vůbec tam nebyl. Je to prostě jen o tom umět si pro něj dojít.
8.2.2014 00:36 - noir
LOL.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085739135742188 secREMOTE_IP: 18.208.203.36