RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
3.1.2014 12:55 - noir
Munchhausen ukazuje hezky sílu osobnosti. Stačilo, aby o něm napsal někdo opravdu známý, nejen komunitní pisálek, a už to frčí. Osobnosti typu Fuky jsou prostě pro jakýkoliv marketing klíčové...
Příběhy z kostek jsou fajn, hrajeme nějakou jinou verzi s dětma a docela je to baví...
3.1.2014 13:03 - Sidalir
Sidalir píše:
Není potřeba, aby to jedno RPG bylo najednou TOP preference. Stačí když bude většina ochotná vzít tato pravidla a zahrát je s nováčky.

Sosacek píše:
To je to same.
Malokdo bude ucit novacky neco, co se mu samotnemu hnusi.

Mám docela problémy pochopit tvé myšlení.
Co je stejného na "moje TOP stolní RPG" a "tato pravidla jsem ochotný hrát s nováčky"? Pro někoho to dokonce můžou být odlišné množiny.
Sosacek píše:
Porad se vsichni tvarite, ze vic volby je spatna vec.
V některých případech? Určitě ano.
Později nechť si každý vybere podle svého gusta, ale nejdříve se k hraní musí dostat. (nováčci zpočátku vůbec netuší, co je bude bavit -pro děti to platí z vlastní zkušenosti určitě)

Hunter píše:
Akorat bych nedelal dobrodruzstvi formou hack and slash...
Takze prestoze jsem byl prekvapenej, mnohem vic ho bavila kecaci, potazmo takticka cast a reseni zapletky, nezli samotna akce.

Souhlasím, samotného mne překvapilo, že moje skupina dětí (10-12) se s gobliny složitě domluvila než aby je jednoduše pozabíjela.
3.1.2014 13:14 - Quentin
Píše:
Souhlasím, samotného mne překvapilo, že moje skupina dětí (10-12) se s gobliny složitě domluvila než aby je jednoduše pozabíjela.

Já jsem se zase těšil, jak budu roleplayovat gobliny, a nová hráčka mezi ně hodila bombu a přeživší ubila židlý.

Vypravěč musí být připraven na všechno :)
3.1.2014 13:49 - Quentin
Jakub včera založil seznamovací skupinu na FB
https://www.facebook.com/#!/groups/254125168079819/
3.1.2014 15:24 - Gurney
QuentinW píše:
Jakub včera založil seznamovací skupinu na FB

Akorát, díky politické angažovanosti tvýho kámoše, ta skupina na první pohled zatím působí trošku jako klub přátel neonacismu, na druhej už pak jenom jako "divní lidé"...
3.1.2014 16:04 - sirien
Sidalir píše:
Chybí nám JEDEN maják (typu staré DrD), na kterém se shodne většina z nás a bude ochotná ho jednotně propagovat.

to je dobrá pointa. Bohužel, věc se má tak, že lidé odtud a asi ani z RPG Fóra nebudou ochotní přistoupit na DrD v jakékoliv jeho inkarnaci (za sebe třeba říkám, že bez ohledu na zřejmé výhody já bych byl mezi prvními co by od toho dali ruce pryč).

Hra kterou hledáš je: a) v češtině (sice to IMO je zbytečnost, ale našlo by se mnoho takových co by řvali a nepřijali by hru co není), b) universálně laděná (setting specific by mnohým nesedl), c) jednoduchá, d) modulovatelná aby v ní šla hrát široká paleta věcí (ne nutně úplná - prostě jen široká)

A my takové hry opravdu i máme - FATE, CPH... problém je, že nejsou k dispozici v tištěné podobě. A problém je, že není žádná iniciativa, která by lidi přesvědčila, že k té jedné hře mají takto přistupovat.

Ideální by bylo kdyby se k tomu tvořily i doplňky ve stylu World of Darkness 4e demo sešítků - problém je, že taková tvorba stojí dost práce (kurva dost - věř mi, mám trochu zkušenosti)

Taková hra by mohla pomoct znovunakopnout situaci - tak jako to kdysi udělala přítomnost jednoho DrD. Jedna hra kterou nemusí nutně hrát všichni, ale kterou znají všichni. Otázka je, jak moc je to reálné.


Sidalir píše:
Naproti tomu za značku ideál považuji osobně spojení s Asterionem (což je asi nerealizovatelné, že?)

Hlavně to je kravina. Asterion je na jednu stranu velmi nudný mainstream generic-fantasy svět, na druhou stranu extrémně složitý, komplexní a propracovaný produkt.

Zaprvé mám problém už s tím "fantasy". Ano, kdysi to táhlo a natáhlo lidi - moje zkušenosti s nováčky z OpenGamingů jsou, že fantasy odrazuje - jak obecně, tak specificky starší jedince a specificky holky.
Nováčci si radši půjdou zahrát urbanfantasy nebo horor, někdy dokonce sci-fi... na fantasy nalákáš jen již existující fanoušky fantasy. A to ještě ne všechny, protože někteří obyčejní čtenáři specifických "cool" fantasy (Warhammer) nebucou mít zájem o jiné prostředí než to jejich (a Ty nevíš dopředu, které to bude)

(pokud by už nebylo zbytí, Taria je pro tohle mnohem vhodnější)

Sidalir píše:
Mám docela problémy pochopit tvé myšlení.

Z toho si nic nedělej, Sosáčkovo myšlení se ubýrá mystickými cestami a i po všech těch letech co ho znám mám někdy problém pochopit, kudy jeho myšlení dospělo tam, kam dospělo...

Sosacek píše:
Porad se vsichni tvarite, ze vic volby je spatna vec.

Nejde o volbu, jde o základ. Pokud chceš nakopnout scénu celistvě a ne individuálně kus po kusu, pak potřebuješ, aby lidé kteří budou natažení osobou A a lidé natažení osobou B mohli hrát spolu něco co znají společně. Stejně jako lidé které natáhne osoba natažená osobou A a lidé které natáhne osoba natažená osobou B. Atd.
To, že si potom jedni vyberou WoD a druzí Pathfinder je jedno - jde o to, že jim ten základ dá společnou řeč.

Není to fatální element samozřejmě. Ale bylo by to nápomocné.
3.1.2014 16:14 - Bouchi
sirien píše:
moje zkušenosti s nováčky z OpenGamingů jsou, že fantasy odrazuje - jak obecně, tak specificky starší jedince a specificky holky.
Nováčci si radši půjdou zahrát urbanfantasy nebo horor, někdy dokonce sci-fi... na fantasy nalákáš jen již existující fanoušky fantasy. A to ještě ne všechny, protože někteří obyčejní čtenáři specifických "cool" fantasy (Warhammer) nebucou mít zájem o jiné prostředí než to jejich

Do jakého prostředí tedy ten sešitek "úvod do RPG formou předpřipraveného dobrodružství" zasadit? Aby to bylo akceptovatelné pro co nejvíce nováčků obého pohlaví. Co říkají tvé zkušenosti z opengamingů?

Edit: sirien píše:
A my takové hry opravdu i máme - FATE, CPH...
Řadíš tam i Střepy snů Lite, nebo některý bod nesplňují?
3.1.2014 16:42 - sirien
Od konce:

Střepy snů Lite jsem přiznám se nikdy nečetl, neviděl, neměl v ruce a jen jsem matně zaslechl, že existují a vypadlo mi to z hlavy dokud jsi mi to teď vůbec nepřipomněl - takže s dovolením se zříkám toho je v tomto směru jakkoliv hodnotit.
Střepy snů jako takové... mi na tohle popravdě přijdou trochu moc abstraktní a nikoliv žánrově, ale stylově specifické. Hodně stylově specifické - nejen "filmové hraní", ale "filmové hraní dle SS" (podobně jako DnD fantasy není totéž co fantasy). Navíc bych u nich pochyboval o jednoduchosti (resp. o jejich potenciálu být v základu předány dál někým, kdo se s nimi sám pouze setkal a přímo je nestudoval)


Do jakého prostředí zasadit Demo sešítek - no nevím, asi bych nebyl moc náročný a nechal bych ho v tom prostředí, pro které jej bude někdo ochotný zpracovat (jak jsem psal - mám teď rozepsané jeden komplexně pojatý scénář k Hunter a psaní podobných věcí je o hodně těžší, než se zdá...), protože to v jakém prostředí máš demo versi není spjaté s tím, v čem všem lze daný systém hrát.
Navíc pointa toho dema je, že by nemuselo být jen jedno... ostatně WoD dema sice byla na pohled "jedna hra - jedno demo", ale ve skutečnosti sloužila hlavně k propagaci 4WoD jako takového, nikoliv jeho jednotlivých her.

Ale pokud po mě fakt chceš abych ukázal prstem, řekl bych "urbanfantasy" a v těsném závěsu by pak byl "horor". A to nejen protože mám takové prostředí rád, ale protože:
- se odráží od naší reality, takže je lidem blízké, nezdá se jim to tak moc "ujeté" na pohled
- z téhož důvodu se do toho prostředí snáz vcítí ("jsem počítačový programátor co umí ovládat počítače psionicky" je o dost bližší koncept než "jsem mág ve světě plném trpaslíků a elfů")
- existuje mnoho relativně mainstream knih, autorů i filmů, k nimž lze přirovnávat dle potřeby (u fantasy máš Tolkiena a u nefanoušků fantasy jsi skončil - u urbanfantasy máš Gaimana, Mievilla, Kinga... slušných mainstreamových fantasy je málo, do urbanfantasy můžeš naházet cokoliv co má nadpřirozeno v současnosti - od demencí jako je Underworld až po víc scífkové jako třeba Jumper... nebo ostatně Akta X, Fringe, Supernatural... jsou dost mainstream seriály)
3.1.2014 16:54 - Bouchi
sirien píše:
Ale pokud po mě fakt chceš abych ukázal prstem, řekl bych "urbanfantasy" a v těsném závěsu by pak byl "horor".

Pokud tvé zkušenosti říkají, že horor je dostatečně akceptovatelný žánr i pro holky, je to rozhodně dobrá zpráva.
Na druhé straně pro cílovku 10-16 by asi bylo lepší zůstat u urbanfantasy.
3.1.2014 17:01 - sirien
Horor je trochu problém. Má všechna pozitiva která s sebou nese urbanfantasy, ale má menší záběr než urbanfantasy, protože dost lidí nemá rádo horory obecně, bez ohledu na to, jak je "zabalíš", zatímco urbanfantasy lze převléct do mnoha kabátů, které se dost lidem líbí aniž by si vlastně uvědomovali, že to vůbec je urbanfantasy (vem si jen všechny ty fanoušky upírských filmů - a tím rozhodně nemyslím Twilight, ale třeba Interview s upírem, celé série Underworldu, Van Hellsing, seriál Vampire Diaries, anime Hellsing, série Blade, Let the right one in (Ať vejde ten pravý) atd...)
3.1.2014 17:03 - Quentin
U dětí bych zůstal u fantasy. Díky pohádkám je to pořád relevantní a navíc je to takový neškodný žánr. Žádný rodič se nelekne, když rozsekáš skřeta, ale až budou děti porcovat ve world of darkness trafikáře...

samozřejmě o tom nic nevim :D
3.1.2014 17:05 - Quentin
Píše:
(vem si jen všechny ty fanoušky upírských filmů - a tím rozhodně nemyslím Twilight, ale třeba Interview s upírem, celé série Underworldu, Van Hellsing, seriál Vampire Diaries, anime Hellsing, série Blade, Let the right one in (Ať vejde ten pravý) atd...)

Přesně takhle ty horory fungují. Lidi neberou duchy, zombie, predátora, upíry apod. ani jako fantasy.
3.1.2014 17:06 - crowen
Pirati, Divoky Zapad, Ninjovia, Samuraji v Japonsku, Kral Artus, Robin Hood, Gumkaci, StarWars, Harry Potter, LotR, to vsetko su temy, co by decka mohli pritiahnut bez toho, aby sa rodicia pohorsovali nad zabijanim civilistov :-)
3.1.2014 17:50 - Sidalir
sirien píše:
moje zkušenosti s nováčky z OpenGamingů jsou, že fantasy odrazuje...

... řekl bych "urbanfantasy" a v těsném závěsu by pak byl "horor"

Jaký věkový rozptyl mají nováčci OpenGamingů?

Uznávám, že fantasy je otřepané a často odrazuje.
Na druhou stranu horor a urbanfantasy může narazit u mladších dětí a jejich rodičů.
3.1.2014 18:40 - Jerson
Pokud jde o úvodní setting, úplně nejlepší řešení je "parta týpků z reálného světa najde cestu do urbanfantasy světa."
Má to pár velkých výhod:
1) není problém vytvořit postavu - v nouzi může hrát každý sám sebe, nebo alespoň při tvorbě charakteru sám ze sebe vyjít
2) nemusí se učit žádné zákonitosti nereálných světů před hrou, protože o nich neví nic ani jeho postava
3) míra fantastičnosti i směrování světa je značně univerzální a dá se modifikovat podle potřeb konkrétní skupiny - od téměř reálného světa, kde mrtví jen tu a tam něco našeptají živým, přes světy typu Nikdykde nebo Hellboy, kde je těch divných existencí skrytých lidem dost, ale stále jsou světy propojené, až po takovou Narnii nebo jiný zcela fantastický svět. A dá se samozřejmě jí i cestou více sci-fi, jako Dark City nebo jiný svět plný emzáků.
3.1.2014 19:27 - Bouchi
S dovolením bych pro změnu přesměroval Jersona z diskuse o DrD II sem, neb to sem aktuálně IMHO patří víc.
Jerson píše:
Pro devět z deseti holek je RPG fajn téma, zejména když řeknu "interaktivní divadlo", ale jakmile řeknu "fantasy", hodí kyselý obličej a ztratí zájem. Navíc se ještě dozvím, že hrajeme jen nějaké dětinské vymyšlené světy a neřešíme reálný svět a bla bla bla... to tedy ne pokaždé, ale občas je to bonus.

Na Conech je situace jiná, tam se nejvíc holek hlásí na upíry, pak nácky (když je nabídnu), v poslední době Steampunk, a pak fantasy. Asi tak třetina holek na conech fantasy preferuje nebo jí nevadí. Nicméně con je pro mě už protříděná skupina lidí ... takže je to tak jak popisuje Sirien.

A když se to vezme z druhé strany - jaké procento kluků má zájem o řešení reálného světa (utázka nejen na Jersona, ale i na organizátory opengamingů)? Aby se třeba nestalo, že kvůli snaze vyjít vstříc holkám za každé dvě získané holky ztratíme tři kluky.
(Čistě soukromě a aniž bych to chtěl jakkoli zobecňovat - v době, kdy jsem začínal s DrD, by mě na reálný svět - a současnost - nikdo nenalákal. Ten mám kolem sebe furt, tak nemám potřebu ho řešit ještě i ve hře.)
3.1.2014 19:36 - sirien
Sidalir píše:
Na druhou stranu horor a urbanfantasy může narazit u mladších dětí a jejich rodičů.

urbanfantasy u rodičů nijak nenarazí, když ho nezačneš stylizovat totálně úchylně, ale spíš harry-potterovsky (au, bolí mě prsty z toho co jsem napal za návrh) nebo třeba gaimanovsky.

Pokud se teda bavíme o dětech, doufám že mi nikdo nechce vykládat nic o rodičích v případě teenagerů.

Sidalir píše:
Jaký věkový rozptyl mají nováčci OpenGamingů?

hm. Popravdě bych Ti teď dost možná kecal... Jerson nebo další mě kdyžtak upřesní... cca 12-45? S tím, že běžný rozsah je tak... 16-25? (na tohle jsem se nikdy nesoustředil, tak si to ani úplně moc nepamatuju)

Vim že nejstarší skupina se kterou jsem hrál byli všichni čtyřicátníci, co se o RPG dozvěděli náhodou když zavítali už-nevim-proč na FF - 4 lidi, z toho 3 se dobře chytli, 1 byla fakt beznadějně ztracená v konceptu té hry a zdálo se mi že ani nemá zájem a jen doprovází své kamarády. Z těch 3 co se chytli to 2 očividně hodně zaujalo (den na to si mě našli na baru a hodně se ptali na detaily ohledně toho jak začít - jaký systém, svět, kde brát zápletky atp.)
Nejmladší člověk který se mi vybavuje když beru cony byl cca 12ti letej Stormtrooper co hrál s Alnagem na GameConu Star Wars Sagu a byl hustej jak svi... hej, kecám mě tak napadá když to teď píšu, nejmladší hráč kterého si z conů vybavuju byl asi 10? 8? letej týpek na Pragoconu, co tam přišel s taťkou (cca 50?) a hráli oba s Jersonem tehdy ještě Čas Pro Hrdiny (protože druhá světová válka a nacisti a emzáci a vůbec Jerson v praxi ukázal, že coolness nácků přebíjí na conech cokoliv jiného a to i když se hrají anti-náckové...) Bylo to kdysi pradávno, asi dva roky potom co se PC přestěhoval z Dejvic, na takové té hrozně bludišťoidní škole vzadu na Bčku a já s Jersonem jsme tam byli ještě za starý dobrý OpenGaming project, takže to muselo být v době pár měsíců před rozpadem OG Projektů a cca půl roku předtím, než jsem se přidal k Maelströmu - takže to je nějakých 9 nebo 10 let zpátky. (wow, čas letí...)

Každopádně mám za to že 15- a 30+ jsou individuální výjimečné případy, standard je těch 16-30, s tím, že obvykle tak 18-26... cca, asi, nejspíš...
3.1.2014 19:44 - sirien
Bouchi píše:
A když se to vezme z druhé strany - jaké procento kluků má zájem o řešení reálného světa (utázka nejen na Jersona, ale i na organizátory opengamingů)? Aby se třeba nestalo, že kvůli snaze vyjít vstříc holkám za každé dvě získané holky ztratíme tři kluky.

Asi takhle - fantasy přiláká hrozně málokoho, ale odradí hrozně moc

Urbanfantasy možná úplně nenaláká každého samo o sobě, ale dává o hodně víc pák k tomu nabídnout individuálně to o co dotyčný stojí a přitom má mnohem míň "odrazujících elementů" nad kterými by kdekdo "ohrnul frňák".

Klukům co nejsou už beztak fandové fantasy (a upřímně - těch moc není...) to je jedno, nebo to vyjde nastejno, když už ne líp (protože pokud stojí o řešení ne-reálného, tak zdůrazníš ten fantaskní nebo hyperbolický prvek - magii, agenty, upíry, démony...), aniž by jsi rovnou musel nabízet něco, co by jiné nutně odradilo.

Asi takhle - když budu chtít hrát démonické urbanfantasy, přirovnám to lehce ke Constantinovi a popíšu připravený příběh, ve kterém holkám zdůrazním třeba to že hra bude o hledání ztracené sestry a snaze zachránit jí před šílenstvím které se rodičům zdá jako schizofrenie v prostředí odsuzujících přátel co víc škodí než pomáhají, protože nejsou ochotni přijmout představu skutečnosti toho co se děje... klukům nabídnu husté polo-anděly a polo-démony a mágy a witch-huntery.
Oběma skupinám můžu nabídnout to, co (a teď čtoucím dívkám popř. hochům bez urážky, ale OG zkušenost skutečně ukazuje na existující a značný genderový rozdíl v herních preferencích) chce, aniž bych nutně musel mluvit o něčem, co by je znechutilo (trpaslíci, elfové, skřeti, kouzelníci, skřítci...)


EDIT: ano, je to hodně o dojmologii, resp. ne že bych já tu mluvil o dojmech, ale ve smyslu toho že to je hodně o dojmu který na ty potenciální hráče uděláš - a hlavně o prvním a brzkém dojmu. Na to abys je zaujal máš obvykle chvíli času a pokud během té chvíle neřekneš nic super-extra-cool čím by ses k nim trefil, tak to mnohdy není problém, protože stejně ti lidé půjdou hrát třeba ze zvědavosti nebo protože zaujmeš jejich kamaráda.
Ale pokud během té chvíle řekneš něco, co jim vyloženě nesedne, hrozně snadno je ztratíš a zůstane v nich dlouhodobý dojem "tohle není pro mě" a šance je znovu přesvědčit třeba i po letech je mizivá - máme z OG zkušenosti i s lidmi co RPG odmítali s tím že jim kdysi někdo řekl že "to je fantasy" (doslova) a museli jsme jim hrozně dlouho a složitě vysvětlovat že vůbec, že to jen tamti hrají dračák, ale že my hrajeme World of Darkness a že to je úplně a totálně něco jiného... bla bla bla (nejspíš to původně ani dračák nebyl, ale v takovou chvíli se chytáš stébel a používáš cokoliv co Ti dá pevnou půdu pod nohama, aspoň trochu, a pohrdlivým nadáváním na dračák jsme si prošli všichni takže ho máme v krvi a je to snazší...) - a ani pak mnohdy neuspěješ. KDyž jo, často se to těm lidem i líbí a řeknou pak "no jo, tohle je cool, ale jako fantasy bych nehrál".

Ten úvodní setting prostě musí být mnohem víc o tom co lidi co nejmíň odradí, ne o tom co ty nebo ony extra natáhne.
Urbanfantasy Ti vždycky dává únik k realitě ("nene, to je jako v normálním světě"), nabízí přirovnání ke cool filmům, co mají lidi rádi aniž by řešili že to jsou fantasy sub-žánry a dá se podat tak aby nepůsobilo moc divně - podle potřeby od filmovosti až po obyčejnost s tím že podstatu odhalíš až při hře.
3.1.2014 19:57 - Bouchi
sirien píše:
fantasy přiláká hrozně málokoho, ale odradí hrozně moc
Eh, ta moje pznámka nesměřovala k prosazování fantasy, ale k tomu, že použití reálného světa (aby to přilákalo holky) bez nějakého nereálného (anebo aspoň dobrodružného) elementu zas nemusí být dostatečně zajímavé pro kluky.
Příklady v posledních dvou odstavcích se mi líbí.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062134981155396 secREMOTE_IP: 44.213.99.37