RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
7.1.2014 07:31 - Sosáček
sirien píše:
DrD+ byl původně projekt Vládi Chvátila který od něj utek po prvním nástřelu a pak se na něm vystřídalo X autorských týmů a DrDII vytvářela s altařími lidmi parta lidí z RPG F která byla už nějakou dobu celá žhavá na to vydat si svoje RPGčko pod které by se mohla podepsat

Ono ohledne tymu drd2 to bylo dost podobne, pocatecni a konecny tym mel prunik snad dva lidi. Coz bylo nejspis tim, ze s PK se neda vydrzet :P
7.1.2014 08:07 - Sparkle
sirien píše:
Pokud tu je někdo kdo by dokázal nadesignovat fakt zajímavé RPG, ale chtěl by to mít hotové do roka i s betatestem (což není technicky neproveditelné) ale neudělá to protože ví, že nezvládne za rok udělat dostatek testovacích her, pak bych ho neobviňoval z lenosti (mimo jiné protože by to byl dost nerespekt k jeho ostatním zájmům) spíš bych přemýšlel jak mu dostatek potřebných testovacích her zprostředkovat. A že bych jich myslím pár zařídit zvládl - což, mimochodem, zrovna Ty velmi hravě taky.


Jenže to je ten začarovaný kruh. Pokud jeho RPG není ještě otestované, nebude ve stavu, kdy ti přijde zajímavé a hodné pomoci. A dokud ti nepřijde zajímavé a hodné pomoci, nezařídíš mu betatest.
7.1.2014 08:09 - Bouchi
Sosáček píše:
Ono ohledne tymu drd2 to bylo dost podobne, pocatecni a konecny tym mel prunik snad dva lidi. Coz bylo nejspis tim, ze s PK se neda vydrzet :P

Tři lidi.
A trochu tě poupravím - vzhledem ke způsobu vzniku původního týmu DrD II bylo poměrně evidentní, že ke změnám bude docházet, dokud nevykrystalizuje skupina, která si "sedne". Nicméně pokud vím, tak kvůli odlišným názorům odešli tři lidé, a další tři protože neměli čas. (A naopak čtyři noví lidé přišli, a to vše se odehrálo v průběhu prvního roku vývoje.)
7.1.2014 10:29 - Dukolm
Sparkle píše:
Když vyhlásil playtest připravovaného rpg jiný vcelku v komunitě renomovaný člověk, ozvalo se mu 7 skupin, že by to chtěly testnout, a nakonec feedback nedodala ani jedna.

No nevím jak vypadaly testovací materiály u DrD2 ale u tebou zmiňovaných myslím že to mělo název Legendy, mi jako testerovy dorazily pouze pravidla která působila zmatečně v několika souborech bez nějaké informace pro testery co je potřeba vyzkoušet,...
7.1.2014 10:51 - York
Sparkle píše:
sirien píše:
Zaprvé, zaštítění Altarem žádnou vůli k podílení se na hrách negeneruje.


Generuje. Když vyhlásili playtest Drd2, ozvalo se jim asi 100 skupin. Samy od sebe. Nikam za nima nemuseli jezdit.


Myslel jsem tím to, co píše Sparkle, tedy testování a konstruktivní kritiku. Omlouvám se, že jsem to nenapsal dostatečně jednoznačně.

Na spoluautorství to teda nejspíš platí taky, ale to je trochu jiná kapitola. Napsat RPG, a to i dost rozsáhlé, se v jednom člověku dá. Odladit ho a otestovat tak, aby bylo kvalitativně srovnatelné se světovou produkcí, je na sólo možné asi jedině v případě velmi malých projektů.

Objíždět cony a sbírat feedback osobně je určitě použitelná možnost, všechna čest Jersonovi, že to zvládá. Na druhou stranu - pořád to, předpokládám, jsou hry, které Jerson připraví a vede. Těžko tím například ověří, jestli je někdo příručku schopen přečíst a použít zcela samostatně.

Jinak jsem si vědom, že to s tím stěžováním asi trochu přeháním (teda ne asi, ani mě to není milé). Na druhou stranu, má to výsledky - tady tedy moc ne, ale na RPG fóru se mi postupně podařilo pár lidí do diskuse zapojit. Kdybych býval mlčel, nikam bych se nepohnul.
7.1.2014 10:52 - Sosáček
Dukolm píše:
No nevím jak vypadaly testovací materiály u DrD2 ale u tebou zmiňovaných myslím že to mělo název Legendy, mi jako testerovy dorazily pouze pravidla která působila zmatečně v několika souborech bez nějaké informace pro testery co je potřeba vyzkoušet,...

Test vyzaduje testovaci scenare, to je fakt.
7.1.2014 11:11 - York
Sosáček píše:
Test vyzaduje testovaci scenare, to je fakt.


Tohle je ostatně jedno z témat, které se tu snažím už nějaký čas nepříliš úspěšně nadhodit.

Jak efektivně testovat? Jak připravovat testovací materiály? Jak psát použitelný feedback?
7.1.2014 11:12 - ShadoWWW
Mluví se tu o tahounovi, co by přilákal nové, RPG dosud nepolíbené hráče.

To, že by se komunita RPG F a D20 dohodla na jedné hře, kterou bude společně propagovat, je z říše snů.

Jediná možnost, co mě napadá, jak vytvořit tahouna, co přitáhne relativně hodně nových lidí, je vzít pořádný balík peněz a nalít ho do vydání hry plus propagace. Schválně píšu vydání, protože může jít o vývoj nové hry, nebo o překlad zahraniční hry. To je na investorovi. A nemusí jít vůbec o hru, na které se shodne většina současné komunity.

To, co k tomu v této zemi zoufale chybí, je kapitál. Jak tu někdo psal, v řádech milionů korun, a k tomu nemá prostředky ani Altar. Než se najde někdo, kdo ten kapitál bude ochotný do takového projektu nalít (s mizivou vidinou návratnosti), tak všechny projekty budou spíš o podpoře a přežívání současné komunity než zvětšování.

Je potřeba si uvědomit, že původní Dračák měl v zábavním průmyslu konkurenty jen šachy a Člověče, nezlob se. PC hry hráli jen nerdi a jejich kvalita byla ubohá. Dnes RPG stojí proti obrovskému trhu s PC a konzolovými hrami, ve kterém se točí miliardy dolarů. Jarda Vomáčka se svým fan klubem nemá šanci tomuto trhu se svou na koleně napsanou hrou konkurovat.

Pokud vezmeme moderní historii RPG v zahraničí, tak za úspěchem D&D 3E stojí kapitál Wizardů, kteří byli ochotni nalít do zkomírajícícho D&D hromadu peněz z prodeje Magicu. Za úspěcehm Pathfinderu stojí onen obrovský kapitál nalitý Wizardy do původní třetí edice. Za úspěcehm 4E stojí obrovský kapitál Hasbra. Za úspěchem Warhammeru RPG stojí velký kapitál kapitál FFG a za úspěchem Dragon Age RPG stojí licence z počítačové hry (do které byly nality obrovské peníze).
7.1.2014 11:24 - Sparkle
Dukolm píše:
No nevím jak vypadaly testovací materiály u DrD2 ale u tebou zmiňovaných myslím že to mělo název Legendy, mi jako testerovy dorazily pouze pravidla která působila zmatečně v několika souborech bez nějaké informace pro testery co je potřeba vyzkoušet,...


To máš asi nějakou jinou verzi nebo si to s něčím pleteš, já to vyhrabala v mailu a obsahuje to soubor "Instrukce pro testery.doc".

ShadoWWW píše:
Jediná možnost, co mě napadá, jak vytvořit tahouna, co přitáhne relativně hodně nových lidí, je vzít pořádný balík peněz a nalít ho do vydání hry plus propagace. Schválně píšu vydání, protože může jít o vývoj nové hry, nebo o překlad zahraniční hry. To je na investorovi. A nemusí jít vůbec o hru, na které se shodne většina současné komunity.


Já do toho vydání FAE jsem ochotná dát cca 15k, to by mohlo na těch 500 tištěných kusů stačit, pokud část spolupracovníků bude ochotná vzít si odměnu až v případě, že se zaplatěj prvotní náklady. Licence je zadarmo a ilustrace se v nejhorším případě koupěj z fotobanky. K tomu chci zkusit trošku nestandardní formu distribuce (teda aspoň v ČR, protože v zahraničí to takhle dělá třeba Privateer Press a funguje jim to), kdy se pokusím přenést propagaci co nejvíc na koncové retailery tím, že dostanou úžasný podmínky (vysoká marže, exkluzivita v daném městě, nedodávání hry do "podrážecích" eshopů atd.), takže je to bude motivovat sami tu hru tlačit. Uvidíme, jestli to bude fungovat. Když jo, aspoň už budou nějaký zkušenosti, kdyby se to pak chtělo opakovat s dražší hrou.
7.1.2014 11:26 - sirien
Bouchi píše:
Shadowrun II vydal Blackfire.

ah, aha... zmatečné vzpomínky z mládí, stále dokážu zavřít oči a do detailu si vybavit tu kancelář Altaru v Praze na Jiřáku kde byl Shadowrun vystavený ve vstupné předsíni napravo nahože proti té vytríně s figurkami a kostičkami, nějak mi to muselo zůstat spojené :)


Jinak u DrD mi šlo hlavně o to jak se tam ten tým prostřídal (a Tarii považuju za Charlesův projekt, protože 3 příručky ze 4 s jeho podpisem z toho u mě dělají docela... jeho projekt, tak nějak :) historii Tarie jinak znám, ale zdá se mi, že když se Charlesovi nechce, tak Taria stagnuje, ergo...)
U Asterionu jsem to skutečně sčítal, protože upřímně jsem už nějakou dobu ztratil přehled co vlastně k Asterionu vyšlo, vychází nebo bude vycházet, natož u koho.

U Almiru jsem o zasahování fakt nevěděl, jen jsem si pamatoval že to někdo přinesl k Altaru a Altar to vydal, že se to předtím ještě různě upravovalo jsem netušil.


Ohledně toho financování se teda omlouvám, skutečně jsem si musel poplést žes mluvil o rozšířeních a zobecnil jsem si to chybně na RPGčka jako taková. No, stane se.
7.1.2014 11:35 - sirien
Bouchi píše:
A klidně to v startovním nákladu pár stovek kusů vydám. Ale kdo dopracuje tu omáčku?

No tak jestli jde "jen" o tohle, tak to bych (pouze s Jersonovým explicitním svolením teda) byl klidně a rád ochotný udělat sám (v nějakém rozumném termínu teda, ne jako příští týden nebo podobné šílenosti, mám teď dost věcí do školy a tak)

A za tohle bych ani nic nechtěl, to udělám klidne just for fun (a velký odkaz na d20 v úvodu, samozřejmě (: )

(nicméně teda kdyby to takhle mělo vyjít tak bych chtěl aby to mělo nějakou rozumnou formu - neříkám nutně obrázkama prorvaný hardcover na křídovém papíře, ale prostě něco co člověk může vzít do ruky a bude to vypadat slušně - jako Příběhy Impéria třeba nebo tak. A taky několikanásobnou jazykovou korekci, různé gramatické chyby co mě mlátily do očí při prvním čtení DrDII mi fakt přišly... smutně úsměvné EDIT: ale předpokládám že obojí by se taky dalo zvládnout for free v rámci komunity... Nerhinn mi kdysi slíbila korektury v případě potřeby tak jí to můžu zkusit připomenout třeba, někdo další se určitě taky najde a nějaké dobré a ochotné grafiky tu případně taky myslím vyhrabat zvládneme /EDIT)

Sparkle píše:
Jenže to je ten začarovaný kruh. Pokud jeho RPG není ještě otestované, nebude ve stavu, kdy ti přijde zajímavé a hodné pomoci. A dokud ti nepřijde zajímavé a hodné pomoci, nezařídíš mu betatest.

A kdo říká, že to RPG musím mít v ruce aby mi stálo za to s ním pomoct? Můžu třeba věřit autorovi. Nebo vizi kterou mi představí. Když mi řekne jakou má představu o RPG, o jádru systému, když budu vědět kolik toho o RPG a jejich designu ví, tak si můžu udělat dobrý obrázek i bez toho abych měl v ruce první celkový draft.
7.1.2014 11:58 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Pokud vezmeme moderní historii RPG v zahraničí, tak za úspěchem D&D 3E stojí kapitál Wizardů, kteří byli ochotni nalít do zkomírajícícho D&D hromadu peněz z prodeje Magicu. Za úspěcehm Pathfinderu stojí onen obrovský kapitál nalitý Wizardy do původní třetí edice. Za úspěcehm 4E stojí obrovský kapitál Hasbra. Za úspěchem Warhammeru RPG stojí velký kapitál kapitál FFG a za úspěchem Dragon Age RPG stojí licence z počítačové hry (do které byly nality obrovské peníze).


A pak je Evil Hat, který je výjimka, oni si to vybudovali na koleně a Fate je nyní páté nejprodávanější RPG v USA.
7.1.2014 12:16 - sirien
A pak byli White Wolf kteří před vydáním Vampire the Masquerade 1e v roce 91 byli rádi, že jim ten časopis pořád ještě nezkrachoval.
7.1.2014 12:52 - Dukolm
Sparkle píše:
To máš asi nějakou jinou verzi nebo si to s něčím pleteš, já to vyhrabala v mailu a obsahuje to soubor "Instrukce pro testery.doc".

No jo máš pravdu, mě se legendy dostaly do rukou dvakrát jednou někdy v začátcích po pokecu se skavenem na GC myslím že ještě před veřejným testem. A pak veřejný test a tam ten soubor Instrukce pro testery.pdf je ale jeho obsah výce méně říká otestujte celou hru je jedno na čem jen by to mělo být Fantasy.

a bylo by dobré kdyby, tady musím citovat:
Instrukce pro testery.pdf píše:

Při tvorbě postav bychom byli velmi rádi, kdyby dobrovolníci z Vaší družinky otestovali všechny či aspoň některé z následujících hráčských typů:
a) munchkin
b) kombař
c) fluffer
d) very casual player
e) hráč, co má málo času


Nevím prostě mi to tenkrát vůbec nepřišlo jako instrukce pro testování. Prostě pořád to je styl testování, tady máte "rozpracované RPG" a testujte a pak nám napiště co byste změnily a odpovězte na pár otázek. Prostě moje představa o testování je po částech a pak nakonec celek. S tím že k testování dodám třeba pro začátek připravené postavy a jedno dobrodružství jen tak letmo.
7.1.2014 12:59 - Sparkle
Dukolm píše:
Prostě moje představa o testování je po částech a pak nakonec celek.


To by bylo ideální, jenže se obávám, že k tomu moc "cizích" testerů ve volném čase nepřekecáš. Aby brali jednotlivé části systému a s každou strávili 1 večer, následně poslali feedback a až přijde nová verze, testli to znova.
7.1.2014 13:18 - York
Je ale taky vhodné brát v úvahu, že většina "testerů" obvykle má představu, že jde prostě o možnost vyzkoušet si novou hru ještě před vydáním (a možná k tomu i něco napsat). Poctivě procházet desítky variant nějakého konkrétního problému je totiž docela dost úmorná práce a řeč je stále o dobrovolné pomoci.

Asi by šlo se nejdřív zeptat, jestli má tester zájem "si hru jen vyzkoušet a něco k tomu napsat, případně vyplnit dotazník", nebo "je ochoten procházet připravené testovací scénáře" a podle toho mu pak poslat materiály.

PS: Ehm, Sparkle mě předběhla. Měl jsem to moc dlouho rozepsané a neodeslané ;-)
7.1.2014 13:46 - Sparkle
Mně už se nechce hrabat v těch emailech z roku 2011, ale co si vybavuju, tak Legendy v té době ještě neměly otestovaný ani "overall impression", takže testování jednotlivostí moc nepřicházelo do úvahy. Vybavuju si, že původní verze využívala jakési obskurní homemade kostky, které jsme Skavenovi při neveřejným testu dost omlátili o hlavu, takže další verze už měla klasické šestistěnky a tím se celé jádro změnilo. Být já testerem a zjistit, že jsem pracně testovala třeba magii a bylo to celé k ničemu, protože se pak měnilo jádro, tak autora rozkoušu.

Edit: možná by se na diskusi o testování mělo udělat separátní vlákno.
7.1.2014 13:51 - York
Sparkle píše:
Být já testerem a zjistit, že jsem pracně testovala třeba magii a bylo to celé k ničemu, protože se pak měnilo jádro, tak autora rozkoušu.


Když jsem vedl kampaň v jedné z předchozích verzí Dakary, tak jsem přesně na tohle narážel. Přestože to nebylo cílené testování konkrétních prvků ve hře, ale regulérní hra, tak se hráčům brzo přejedlo, když jsem jim pořád měnil pravidla pod rukama. Od té doby to dělám tak, že se snažím motivovat je k tomu, aby s pravidly experimentovali sami (když si je mění sami, tak jim to rušivé nepřijde), případně si změny šetřím až na další major verzi, ideálně testovanou na jiné, nesouvisející hře.

Umění udržet si své testery je taky dost podstatné :)
7.1.2014 14:26 - crowen
Tu som zalozil samostatnu diskusiu o vyvoji a testovani RPG
7.1.2014 14:30 - sirien
Dukolm: LOL probohy to je ta nejvíc boží herní instrukce EVER. Aby dobrovolníci z Vaší družinky otestovali všechny či aspoň některé z následujících hráčských typů.

Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20309996604919 secREMOTE_IP: 54.196.116.3