RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
4.2.2014 21:54 - Sparkle
Tjn. Bohužel marketingových aktivit, kde je jasně změřitelný impact na prodeje produktu, je strašně málo. Bojuju s tím denně. Samozřejmě výjezdy na cony řeším taky a stále nenacházím rozumný formát. Řekněme, že vydám RPG. Normálně bych maloobchodním prodejnám nabízela za tu knížku marži okolo 30 %. Stejně tak můžu nabídnout jednotlivci, který se chystá na con a je RPG pozitivní, že tam může vzít pár mých knížek, udělat tam nějakou prezentaci, opengaming, a z toho, co tam prodá, si nechá 30 %.
Blbý je, že část lidí si tu věc nekoupí hned na místě, ale třeba za půl roku a někde úplně jinde. Takže týpek mi na conu prodá 5 knížek, já ho za ně odměním, jenže ve skutečnosti mi přihrál ještě dalších 10 zákazníků, který si to ale koupěj jinde a k tomu conu to nepřiřadíme. Takže týpek se může cítit, že ho svačím, že "zdarma pomáhal komerci jiného", ale já to spravedlivějc odměnit prostě nedokážu. Když mu dám paušál, zas dost možná osvačím sebe.
4.2.2014 22:20 - sirien
Sparkle: Hele tohle nevyřešíš - a narovinu jako někdo kdo dělá a dělal a hodlá dělat tuny věcí na conech kolem tohodle a věnuje do toho nehorázný čas a úsilí zdarma (jako kdyby mi někdo moje aktivity platil třeba jen zlomkem toho na kolik si svojí práci cením, byl bych při tom studentském životě dobře vysmátej) Ti narovinu řeknu, že je úplně zbytečné, abys to řešila, protože to "protistranu" ani nezajímá.

Resp. buď jsi big player a v tom případě na to kašleš a lidi co Ti pomůžou s Tebou jednají jako s komerčním subjektem a Tobě to je jedno, protože skutečně "tvrdý" komerční subjekt fakt jsi - takže to je oboustranná shoda a cajk... (a i to se u nás občas děje - dělal jsem s pár lidmi nějaké věci pro Electronic arts - oni nás chtěli protože věděli že jako hard-fanové tomu rozumíme a uděláme to dobře, my věděli že to je fucking EA tak říkajíc tak jsme si řekli "tvrdou" komerční cenu a v EA pokrčili rameny s tím že ok a plácli si s náma - pár tisíc za pár (krátkých!) opengamingů na jedné akci, několik set cash za přednášky plus komplet vstup na celou akci plus komplet cestovný)

Nebo nejsi big fish a v tom případě se opíráš o komunitu - a v tom případě Ti lidé pomoct chtějí nebo nechtějí a od Tebe čekají spíš nějaký projev vděčnosti než to, že jim to "férově" zaplatíš.
Chceš aby Ti někdo dělal opengamingy na GC - zaplatíš mu ubytko a případně vlak, chceš aby Ti někdo udělal sérii přednášek, tak mu dáš tištěnou knížku těch pravidel atp. Tímhle způsobem jsem už taky několikrát fungoval a neviděl jsem v tom problém.

Takže klíčové tady je, abys vydala něco, co bude mít skutečně přidanou hodnotu a někomu kompetentnímu bude stát za to Ti s tím pomoct - a aby ses pak nechovala jak sketa co se tváří, že jsi mu přece zaplatila ubytko a cestu takže jste totálně vyrovnaný (i o takových u nás vím, i když jsem se jim osobně naštěstí včas vyhnul), ale třeba takovým lidem i dala poděkování někam na web nebo jim třeba nabídla nějakou drobnou symbolickou slevu při nákupu u Tebe a podobně, aby viděli, že si tý pomoci ceníš. Ono zase normální lidi z druhý strany pochopěj, že Tvoje možnosti jsou omezený a že na tom taky nemůžeš nějak hrozně tratit (teda, samozřejmě, vždycky se najde někdo, kdo bude totálně prskat, že hnusně a komerčně vyděláváš peníze na dobrovolné snaze ochotných nadšenců - takoví lidé by si měli párkrát pustit TED talk Amandy Palmer a držet klapačku a věnovat se tomu, aby něco udělali sami a ne mrmlat nad tím, co dělají jiní)
4.2.2014 22:30 - Sparkle
sirien píše:


Já vím. Ale stejně je mi vždycky blbý, když pro mě někdo něco udělá a já mu nemůžu zaplatit "tržní" odměnu. I když s tím jsou dotyční srozuměni a nevadí jim to, stejně mě to mrzí. Chtělo by to ze stolních RPG udělat rentabilní byznys, no. :(
4.2.2014 22:48 - Colombo
sirien: Mohl by si nějak napsat, co se ta baba snaží říct? Já se na ni nevydržím dívat dost dlouho na to, aby to co říká nějakým způsobem začalo dávat smysl.
4.2.2014 23:01 - sirien
Sescrolluj dolů, otevři si transcript a přečti si ho. Pokud máš problém s angličtinou, tak ho tam maj i v češtině. (přesně důvod, proč linkuju samotnej TED a ne YouTube...)
5.2.2014 17:25 - Shako
Vcelku zajimavá diskuze, jsem teprve na 4. strance, ale uz bych měl pár reakcí.

Palec nahoru pro Sparkle a Noira za jejich aktivitu, o které jsem netušil.

Colombo píše:
nafilmované RPG s Vávrou, Klímou, nějakým hercem (nebo herečkou)


A zná někdo tydle lidi? Veřejnost netuší, kdo to je. A většina hráčů (čehokoliv) imho taky netuší, o kom mluvíš....
Myslím, že přecenuješ povědomí typického fanouška.

noir píše:
Colombo: Přesně tenhle formát jsem navrhoval jedné velké firmě, co dělá deskovky. Nerealizovatelné. Měl jsem prostory zdarma, hosty (a docela známý) zdarma, ale stejně - jsme malej trh, takže náklady jsou moc velký. Levněji ti to v kvalitě nikdo nenatočí, ale stejně si to firma dovolit nemohla. Technika, moderátorka a pár dalších věcí prostě hrnou cenu hrozně vysoko... A je mi to líto osobně, bo jsem našel fakt hezkou sexy chytrou moderátorku. Bohužel nic. A větší hráč už tu není. Jenže pro něj je větší jistota plakát u silnice.


Na koho jsi to zkoušel, jestli to není tajemství. A jestli jo, tak prosím do PM nebo někdy osobně. ;-)

York píše:
KaM a Střepy nejsou v plánu žádná další rozšíření.


KAM není kam rozšiřovat.

Střepy snů mají ke stažení minimálně 2 settingy - jeden od Charlese a druhý od E2 pro Příběhy Impéria.

sirien píše:
RPG Aliance vznikla jako poslední výkřik té samé unifikace, která dřív zabila mnohé jiné projekty na úkor Kostky a RPG F - jde o sjednocení projektů Aragorn, Andor a externě orientovanější části dračího doupěte CZ.


Na Pragoffestu jsem potkal Apophise a ptal jsem se ho, co se děje s rpg aliancí a její linii na PGF. Odpověd byla ve zkratce: "že to moc času" a Apophis tomu letos ten čas nedal, protože měl být v době konání mimo republiku. Nikdo jiný to nebyl schopen/ochoten převzít.
To mi příjde jako hodně smutná vizitka pro rpg scénu.

Sparkle píše:
Jednám s autory video seriálu Deskofobie, který sleduje asi 900 lidí, že bychom tam natočili díl o RPG.


Super nápad. Jeníka znám a určitě znám i někoho, kdo hraje rpg a zároveň zná i velmi dobře organizátory DF, takže pokud by bylo potřeba tu myšlenku více prosazovat, tak se rád budu angažovat přes společné známé.

Každopádně chci kluky (a případnou holčinu:)) z deskofobie oslovit ohledně Gameconu, kde jsou i rpg, tak pokud by se s nima nedojednalo nic do té doby, tak třeba by jednání po GC šlo snáz. O dračáku určitě vědí - viz recenze Descenta, ale netuším, co vědí o současné rpg scéně.
5.2.2014 19:44 - Zombie
Jerson píše:
No, zajímavé cenové rozpětí.

Různá práce, různá odměna. (Zombie krčí rameny)
Za stánky na Invexu v Brně se také platilo jinak, než za stánky na PCsalonu v Praze.
Pravda chce za FF také jiné peníze, než stál ElfCon či Raukon.

Když dáš korunu, dostaneš (a očekáváš) obvykle něco jiného, než když dáš sto.

Sparkle píše:
…stejně je mi vždycky blbý, když pro mě někdo něco udělá a já mu nemůžu zaplatit "tržní" odměnu.

Že jsi si toho vědomá tě šlechtí. (palec nahoru)

sirien píše:
… ale třeba takovým lidem i dala poděkování někam na web nebo jim třeba nabídla nějakou drobnou symbolickou slevu při nákupu u Tebe a podobně, aby viděli, že si tý pomoci ceníš. Ono zase normální lidi z druhý strany pochopěj, že Tvoje možnosti jsou omezený a že na tom taky nemůžeš nějak hrozně tratit …

O tom to právě je – o normální vděčnosti :o)
5.2.2014 19:53 - Sparkle
Shako píše:
Na Pragoffestu jsem potkal Apophise a ptal jsem se ho, co se děje s rpg aliancí a její linii na PGF. Odpověd byla ve zkratce: "že to moc času" a Apophis tomu letos ten čas nedal, protože měl být v době konání mimo republiku. Nikdo jiný to nebyl schopen/ochoten převzít.
To mi příjde jako hodně smutná vizitka pro rpg scénu.


Kdyby se mi bývalo v listopadu nenarodilo dítě, byla bych to po něm převzala. Ale když vím, že tam fyzicky nebudu, je mi blbý něco organizovat. Nakonec se toho přece jenom chopili kluci z rpgf, a Morech říkal že tam nadchnul několik nováčků a že s nima dokonce domluvil, že budou hrát pravidelně a bude jim mástrovat Dungeon World. Není všecko ztracený.
5.2.2014 20:46 - Zombie
sirien píše:
Ad "POVOLENÝ" přístup:

Špatně jsem to popsal, moje chyba -> povolený přístup na druhém konci drátů.
Pokud jsi nezažil blokaci přístupu či kontrolovaný přístup na síť, pak jsi šťastlivec.
(ne, nebudu si pořizovat tablet a datový tarif, jen abych mohl z pracovních porad etc. grafomansky přispívat na D20.cz ;) )

sirien píše:
Ad Tvoje ceny:

Ceny jsem psal se smajlíky (asi zapadly). Já jsem na RPG scéně aktivní zhruba 17 let, ale tématu se věnuji od pádu komunizmu (cca 24-25 let).
To, že jsme se minuli, není chyba ani jednoho z nás.
(jsem si vědom, že délka časového období ani věk nevypovídají o kvalitě)

Pozn.: Hned první bod byl cituji sebe: "Opengaming? Zdarma."
Nevím, na kolik si ceníš své dva dny, ale dva dny chrlit nápady a zkušenosti cizím lidem v cizím prostředí a podporovat tak cizí komerční produkt ... ty bys to dělal zdarma?
Pokud ano, pak jsi mé mladší já z doby před cca 15ti lety.
Neměj mi to za zlé, nevytahuju tu věk - prostě jsme už každý jinde.
Třeba se za dvacet let potkáme a budeme to cítit stejně - že čas je velmi, velmi nedostatková komodita.
To samé platí pro tvořivost a nadšení pro věc.

Sparkle se mne slušně zeptala, já jí ve vší slušnosti odpověděl. Neotáčej to prosím do roviny „Sparkle to ví, tak jí to nepiš“.

Je divné, že nejprve na mne při nástřelu cen ceníš zuby a pak sám přiznáš toto:
sirien píše:
pár tisíc za pár (krátkých!) opengamingů na jedné akci, několik set cash za přednášky plus komplet vstup na celou akci plus komplet cestovný)

Najednou si svůj čas umíš ocenit velmi dobře, že ? ;)
(pokud si kolíkuješ zábor a takovej dinosaur pořád ještě hrající DrD ti zaclání, napiš mi to)

sirien píše:
Nějakej týpek odněkud co sem tam něco napsal na nějaký web a protože patřil do správné skupiny kamarádů tam dostal admin pozici - to není zrovna prezentace se kterou bych na svojí akci přijal přednášejícího zdarma, natož abych mu něco platil. Čím bys mě přesvědčil o opaku? Co za Tebou stojí že chceš tvrdě komerční cenu v prostoru, který funguje pod úrovní komerčních cen?


Udělal jsem toho dost – v reakci na Altar-Bouchi-Kučeru (#270) „Kdo je Zombie“, kde použil bohužel jen částečnou citaci z RPGfóra, mám v odpovědi na jeho vstup rozepsaný de facto životopis (prosím o strpení).
Mohu to vyříznout a hodit jako extra vstup.
To, že jsi na mou práci nenarazil, opět není chyba ani jednoho z nás.
(to mi připomíná, pokud chceš komplet prověrku, tak ti tam připíšu ještě pomoc při LARPech a přednášky na conech, jeden z prvních RPG počinů na mobily …).

Spousta z mé autorské tvorby a práce na "komunitě" dosud visí volně přístupně na netu (nejen na "http://www.dracidoupe.cz/index.php?relid=&rub=uzivatele_podrobnosti&skin=lightold&nick=Zombie") - pokud budeš ochotný něco z toho přečíst, tak uvidíš, že nemám problém věnovat čas, energii a tvořivost zdarma (i proto se snažím diskutovat právě zde).
Např. v roce 2002 jsem spoluzakládal výše uvedený server www.dracidoupe.cz, poskytl do něj startovní materiál (po zkušenostech s Altarem i přes riziko, že mi bude ukraden) a poté se věnoval letité redaktorské práci 2-3 rubrik – přečíst; otagovat; napsat kritiku ~ vystihnout klady, zápory, slabiny v herních mechanizmech, návaznosti na existující pravidla; opečovávat bolístky uživatelů atd.
Dal jsem přednost spolupráci na společném zájmu před vlastní tvorbou včetně zaříznutí svých vlastních stránek (zombie.webpark.cz 1998-2002).
(trollové, klid - v té době se jednalo o nejrozšířenější RPG systém v ČR s nejvíce hráči, tudíž i s největší aktivitou na českém internetu).
BTW: ta fotka je stejně neaktuální, to kdybyste si mne chtěli najít ;) :D
Adminská práva jsem nikdy neměl a na svém postu jsem lpěl jen do té míry, dokud se mi nepodařilo za sebe najít přiměřenou náhradu (bohužel v palbě nároků shořela za cca půlrok :o( )

Mám problém ZDARMA poskytovat svou práci tak, aby jiný z toho měl ZISK (několikrát se mi stalo, že jsem podal pomocnou ruku a ta mi mizela až k rameni - v podstatné míře v přímé spojitosti právě s Altarem).

sirien píše:
… jsem v pozici, ve které bych Ti čistě teoreticky mohl nabídnout, abys …

Taktéž, aby nedošlo k mýlce:
V současné době se nechci a ani nemohu nechat najmout na propagaci. Protože jsem si toho vědom, tak jsem zde nic takového nepoptával.
Jak jsem už psal: Sparkle se zeptala, Sparkle jsem odpověděl.
V současné době nemám chuť dělat opengaming – jedná se o rovinu CO ukazovat, nikoli KOMU.
Pokud budu mít zájem a čas, pak podobnou akci navštívím a zaplatím přiměřenou cenu (peníze, spolupráce, výměna zkušeností…). Pokud podobné akce nebudou, nevadí – žil jsem bez nich doposud, budu bez nich žít nadále. Výhoda introvertního samotáře s velkou knihovnou ;).

Sám víš, že sólo projekty se rodí dlouho, bolestně a mnohdy i potichu umírají.
Spolupráce naopak přináší podstatné riziko - že například s tebou kolega či koordinátor "vyjebe", nebo ti ve finále "zprasí" práci tak, že výsledek přestane dávat smysl a podepsat se pod to by byla sebevražda.
Mnohdy je lepší nepokračovat v rozdělané práci a odepsat, co jsi do toho zatím vložil.
(zapomněl jsem na „zahojit se na smlouvě“? Nezapomněl, smlouvu jsem za těch 25 let nikdy neviděl … :D)
Připadá ti to jako výmluvy? Kéž by, to by pak během posledních cca 10 let vzniknul jeden skvělý informační systém, jedna dvě RPGhry na mobily, dvě papírová RPGčka … nějak jsem je tu neviděl :D

Čas i práci nakonec nějak nahradíš, ale ukradené nápady, ty už zpátky nevrátíš.
(Nestojíš o mé zkušenosti? Třeba jiným pomohou.)

Vlastně, proč se obhajuju zrovna já? Já nemohu za to, že je RPGscéna za pětadvacet let personálně i finančně vycucaná (+) a "omladina" oddriftovala kamsi pryč přes WoWkaře, Potterovce, milovníky a milovnice upírů až po aktuální? Minecraft ;)

(+) taktéž rozvedeno v připravované reakci na Altar-Bouchi-Kučeru.

Mohli bychom se vrátit k původnímu tématu diskuze a „Zombie být moc, moc zlý“ nechat Bouchimu? ;)
Když už řešíme Yorkův úvodní povzdech nad vyprázdněností RPGscény.
5.2.2014 21:36 - alefo
Píše:
Kéž by, to by pak během posledních cca 10 let vzniknul jeden skvělý informační systém, jedna dvě RPGhry na mobily, dvě papírová RPGčka … nějak jsem je tu neviděl :D

informacnych kanalov je na ceskom nete vela: d20, rpgf, 6stena, drakkar, dracakovske portaly -- vsetky radostne funguju

papierove rpg: pribehy imperia, drd, strepy snu, kouzlem i mecem

rpg hry na mobily su imho trochu mimo misu tejto komunity
5.2.2014 21:41 - Jarik
alef0: to je ale trochu nesmysl.
Ze ty je nepouzivas, neznamena, ze jsou mimo misu.
Ja taky uz nechodim na Abarin, ... ale nikdy bych nerekl, ze je mimo misu.
6.2.2014 09:25 - alefo
mal som dojem, ze diskurz je o tabletop rpg.

online play-by-post rpg su samozrejme na pomedzi a tie su fajn tiez

(abarin a spol sa hravaju na mobiloch? to si viem predstavit, cez velku prestavku!)
6.2.2014 12:23 - Colombo
Píše:
A zná někdo tydle lidi? Veřejnost netuší, kdo to je. A většina hráčů (čehokoliv) imho taky netuší, o kom mluvíš....

TableTop měl stejnou strukturu. Pár známých xichtů a někdo, kdo ty hry designuje.
6.2.2014 15:45 - sirien
Zombie: Pochybuji, že bych to za jakýkoliv počet let cítil stejně, protože postrádám Tvou z mého pohledu až křečovitou touhu rozlišovat "komerční" od "nekomerčního" a řešit, kdo má z čeho jaký profit. Mám ve zvyku starat se o sebe a dělat to, co chci já - co z toho případně mají nebo nemají ostatní mi bývá značně jedno. Tobě očividně nikoliv.

Ad ocenění mého času - máš pravdu, s naúčtováním si vlastního času nemám nejmenší problém a s klidem to vyčíslim komukoliv, kdo po mě chce něco, co by mě nebavilo, nebo komukoliv, kdo ode mě něco chce a očividně si to může dovolit zaplatit a ani si toho nevšimnout (těch pár papírků co nám tenkrát spadlo z pokladničky EA pro každodenní operativní výdaje spolu s těma pár směšnejma položkama na čtyřciferné částky za vstupy a cestovní výdaje v jejich rozpočtu zmizelo jak plivnutí do oceánu a šéf EA nám původně sice nabíd polovinu, ale když jsme mu řekli že za to co chce to je spíš jako dvounásobek, tak mu to bylo očividně absolutně volný, tak co bych si o ty papírky neřek)

To ale nemění vůbec nic na tom, že pokud jednám s někým, kdo takové možnosti nemá, a kdo po mě chce něco, co mě v podstatě baví, tak nemám hned potřebu dávat na všechno cenovky a jsem ochotný se s dotyčným domluvit naprosto lidsky a i bez peněz. A jestli z toho dotyčný sám má nebo nemá profit - nevím proč by mě to mělo zajímat, jeho profit není můj problém.

O "kolíkování" se vůbec neboj, když mám sem tam potřebu si vůči někomu vytvořit osobní prostor, obvykle si k tomu neberu moc jemné rukavičky...

Na ten "životopis" si klidně počkám, není kam spěchat.

Stížnosti na projekty mi přijdou trochu prázdné. Z mojí zkušenosti se sóloprojekty rodí tak rychle, jak mám náladu se jim věnovat (PS - Alef0: ano, s mojí lahvinkou víceleté whiskey to pořád vypadá slibně, už abys mi jí pomalu šel koupit...) a s projekty ve více lidech jsem nikdy neměl zvlášť problém, naopak jsme často v krátkém čase dokázali zorganizovat velmi mnoho.
6.2.2014 16:28 - Sparkle
sirien píše:


Ty peníze od EA jsi dostal před krizí nebo po?
6.2.2014 16:55 - Zombie
Shako píše:
jsem potkal Apophise

Pokud ho potkáš ještě jednou, že ho Zombie pozdravuje (stačí nick).
(a že jeho časové důvody chápu)
6.2.2014 16:56 - Zombie
alefo píše:
... vela ...

Přesněji jsem měl napsat "v době před deseti lety" (období 2004+-3 roky).
6.2.2014 16:58 - sirien
sparkle: huf... To bylo někdy v době kdy jsme dělali první Conventicon pokud se nepletu... takže někdy 2009 nebo 2010. V době, kdy šly na trh Dragon Age, tzn. krize tou dobou začínala bejt hodně "v kurzu", ale její váha možná tou dobou ještě na některé firmy úplně nedolehla.
(každopádně to je jedno - docela věřim, že ty peníze, co za nás EA dala, se jí docela na pohodu vrátily)
6.2.2014 17:08 - Zombie
sirien píše:
To ale nemění vůbec nic na tom, že pokud jednám s někým, kdo takové možnosti nemá, a kdo po mě chce něco, co mě v podstatě baví, tak nemám hned potřebu dávat na všechno cenovky a jsem ochotný se s dotyčným domluvit naprosto lidsky a i bez peněz. A jestli z toho dotyčný sám má nebo nemá profit - nevím proč by mě to mělo zajímat, jeho profit není můj problém.

Dobrovolnosti se meze nekladou – opět cituji sebe: "Opengaming? Zdarma."

Já cenu nevytáhnul, jen jsem na otázku odpovídal a chtěl jsem dokázat (a možná i dokážu, na základě obecných čísel), že Altar-Bouchi-Kučera schizofrenně brečí (+), že: "kvalitní autory nezaplatí" a zároveň mu rukama za (i tebou vysmívanými) DrD II/DrD 2.0 protekly na EA mizerné, ale v ČR pro amatéry zajímavé peníze.

Ve zkratce: ony nehodné, nečisté a fuj fuj "prachy" tu v historii byly (i když se tvrdilo {zástupci Altaru}, že se vydáváním RPGček v ČR nedá uživit), ale už tu nejsou. Respektive tu jsou pořád nějaké zbytky z recyklace obchodní značky/pojmu „Dračí doupě“ (bráno z pohledu DrD/Altar).
Jak si stojí jiní vydavatelé, to je jejich věc a pokud jsou v plusu, jen jim to přeju.

(+) čti: "se vymlouvá při kritice „kvality“ produktů"

(tímto netvrdím, že jsem kvalitní a že jsem autor - předchozí diskuzní vstupy byly odpovdí na tvoje "Co sakra je Zombie zač a co vůbec udělal(a) pro RPG scénu")

Osobní: Začínám mít prchavý dojem, že čteš moc rychle a pak podrážděně reaguješ na něco, co nebylo napsáno, případně to bylo napsáno se smajlíky, aby to bylo pochopeno jako NEvážné.

sirien píše:
Stížnosti na projekty mi přijdou trochu prázdné. Z mojí zkušenosti se sóloprojekty rodí tak rychle, jak mám náladu se jim věnovat (PS - Alef0: ano, s mojí lahvinkou víceleté whiskey to pořád vypadá slibně, už abys mi jí pomalu šel koupit...) a s projekty ve více lidech jsem nikdy neměl zvlášť problém, naopak jsme často v krátkém čase dokázali zorganizovat velmi mnoho.


To nebyly stížnosti.
To jsou zkušenosti.
Pokud máš štěstí na lidi, gratuluju, važ si jich a drž se jich. Leč podle mých zkušeností je to vyjímka.

Na okraj: protože jsi sám psal "ukradené, jak moc ses snažil, podstatné je, co z toho vzešlo",
Takže je šumafuk, že: "se sóloprojekty rodí tak rychle …"
6.2.2014 18:12 - Bouchi
Zombie píše:
ony nehodné, nečisté a fuj fuj "prachy" tu v historii byly (i když se tvrdilo {zástupci Altaru}, že se vydáváním RPGček v ČR nedá uživit)

Dovolím si opravu - tvrdil jsem, a stále tvrdím, že se v ČR především autorstvím RPGček nedá uživit. (Koneckonců stejně tak je v ČR jen pár spisovatelů, kteří se uživí psaním beletrie, zatímco vydáváním beletrie, a to i téměř výhradně české, se uživit dá, viz např, Straky na vrbě).

A proč se zde nedá uživit autorstvím RPGček? Čísla jsou jednoduchá. I kdybychom vzali nejvýhodnější případ singl autora, který by se skromně spokojil s příjmem 20 tisíc měsíčně (z čehož by ještě musel odvést sociální a zdravotní pojištění a daň z příjmu), muselo by mu takhle ročně přitéct 240 tisíc. Na druhé straně pokud by z každé prodané příručky dostával 10 % z koncové ceny bez DPH (což rozhodně není podprůměrná sazba honoráře) a příručka stála 300 Kč bez DPH, muselo by se takových příruček prodat 8 000 ročně. Tj. muselo by se ročně prodat dohromady 8 tisíc výtisků příruček (ne tedy nutně jediného titulu), jichž by dotyčný byl jediným autorem. To je v českých podmínkách naprosto nereálné už nejmíň 15 let. (Možná to bylo reálné v první polovině 90. let, ale DrD 1.x zas nemělo jen jednoho autora.)

Edit: A koneckonců ALTAR by se vydáváním čistě RPGček taky neuživil, proto vydává i deskovky.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.20573377609253 secREMOTE_IP: 18.209.104.7