RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
Autorská citace #21
2.1.2014 18:07 - Alnag
Píše:
Skor to udrzujeme v chode a viac ci menej stojime za roznymi projektami.


Prosím neberte to jako nějakou formu útoku na RPGfórum (ono nic se nenalhávejme na D20.cz to není moc jiné). Na začátku někdo zapálil oheň, teď se tu a tam přikládá, aby to (úplně) nevyhaslo. Ale s takovýmito táboráčky (míním tím všechny projekty, než si zase někdo začne brát věci osobně) se revoluce udělat asi nedá.

York píše:
To je sice do značné míry pravda, přesto se mi ale právě na RPG fóru dostalo mimo mých přímých spoluhráčů zdaleka nejvíc konsruktivní kritiky.


Jasně. To ti nikdo nebere. Ale tím jen děláme obvyklou smyčku k tomu, co sirien označuje za introvertní komunitu. Je nás X a kutíme si sami pro sebe. Vyrábíme sami pro sebe. Kritizujeme si navzájem. Atd. Atd. Pak je nás X-1, X-2, X-3... dokonce se rozpadáme na menší ostrůvky Y a Z, kde úpadek je pokud ne rychlejší tak zřetelněji viditelný.

Opět, neříkám, že vím co s tím. Jen upozorňuji na to, že to, že si každý kutí nějakou svou hračku mu (s trochou štěstí - pokud má pár věrných přátel a ve finále pokud mu na uznání až tolik nesejde) vydrží klidně do konce života, jenom pak už nezbude nic. Pokud ovšem někomu na uznání sejde (a ono to tak dost vypadá), pak bych jen chtěl říct, že publika ubývá, vážení.
Autorská citace #22
2.1.2014 18:31 - York
Alnag píše:
Je nás X a kutíme si sami pro sebe. Vyrábíme sami pro sebe.


To, co píšeš, je přesně vlastnost vývoje zaštítěného Altarem - kutěno v uzavřeném okruhu lidí, informace o tom nejsou veškeré žádné, i když se na ně hráči přímo ptají, o jakýkoliv feedback autoři nemají vůbec žádný zájem.

Rozdíl oproti například Dakaře ale samozřejme je, že Altarem zaštítěný vývoj (téměr) zaručeně končí vydáním. A to v přesně takovém stavu, jakého se stihne docílit do plánovaného data vydání - což je na jednu stranu dobře z hlediska řízení projektu, na druhou stranu ale výrazný kvalitativní posun nastane nejdřív v další edici, pokud nějaká bude.

Alnag píše:
Kritizujeme si navzájem.


Popravdě ani o to není moc zájem, zatím se účastní slovy dva autoři. Ale co se mě týče, tak OnGeho komentář byl v míře konkrétních přípomínek ze všch získaných vyjádření zdaleka nejvýživnější. Vzájemná výpomoc jako motivace opřít se do kritiky pořádně v tomto ohledu zřejmě funguje skutečně dobře (protože přesně takovou míru pozornosti potřebuju já sám a nemůžu čekat, že si s tím někdo dá víc práce, než jsem tomu ochoten věnovat já).

Další otázka je, jak vůbec nakopnout nějaký společný projekt, aby to mělo nějakou rozumnou naději na použitelný výsledek. Několik projektů ve stylu "pojďme napsat svět" tu už bylo a přínos veškerý žádný. Pak je tu samozřejmě Altar s natolik silnou značkou, že dokáže vývoj zaštítit a i za cenu případné kompletní výměny autorského týmu jej dotáhnout do konce. Tahle metoda má ale určitá omezení. Například to, že nic, co Bouchi osobně neposvětí, takhle nemůže vzniknout.

Poslední možnost je osobně nadchnout a sehnat spolupracovníky. A to buď kouzlem vlastní osobnosti, nebo výsledky své práce.

Jinou metodu nevidím - pokud existuje, rád se nechám poučit.
Autorská citace #23
2.1.2014 18:49 - Alnag
York: Uff. Nerozumíme si. A to v úplném základu. Já tím chci říct, že vytváření nových pravidel, světů, (dosaď cokoliv) situaci nezachrání. Je moc pěkné, že pracuješ na Dakaře. Otázka (možná trochu příliš katastroficky laděná) zní, bude v době, kdy ji dokončíš ještě někdo, kdo by ji s tebou hrál?

Prostě je úplně jedno, jestli Altar vydá geniální DrD 3 v kožené vazbě a se zlatou ořízkou pokud nebude nikdo, kdo by rozuměl jeho hodnotě, koupil si to a hrál to.

Poučení by tedy asi znělo, je čas vylézt brlohu tvorby vlastních pravidel, světů, webů a začít se zajímat o RPG dění ve větším globálu. V rámci toho letos hodlám jet na Gamecon a něco tam dělat(což je zřejmě taky misfire, ale alespoň budu mít pocit, že jsem to alespoň zkusil). Co ty?
Autorská citace #24
2.1.2014 19:00 - crowen
Alnag - no offence taken, prirovnanie k udrzovaniu ohna je 100% trefne.


Viem, ze Bouchi vytlacil asi 10tis Piratskych verzii DrD2 a tie boli ako priloha v casopise ABC. Dech Draka vychadzal v Pevnosti.

IMHO jednotlivi propagatori RPG scenu nezachrania, tam treba vacsi ludsky aj penazny kapital, takze zase sme pri Altare, Mytagu a mozno tych specializovanych predajniach.

Keby sa podarilo dat dokopy v Cestine/Slovencine nieco ako http://learntabletoprpgs.com s lokalnymi komercnymi hrami aj prekladmi, plus by sa pripadne dorobili nejake popularne aplikacie settingov pre Fate / Strepy snu (Star Wars, Game of Thrones, LoTR, Narnia... pripadne nieco od Kulhanka, Zambocha, Cervenaka, Slechtu. JFK si priamo pyta RPG spracovanie.), nieco, co ma znamu znacku a potencial pritiahnut ludi.

Pozrite sa napriklad na Lego, samo o sebe je to genialna hracka, a aj tak robia tematicke sety aby k Legu pritiahli este viac ludi.

Hruba kniha s 10 ilustraciami k stolnym RPG ludi nepritiahne. Tam si myslim maju vacsi potencial krabicove vydania s jednoduchsimi pravidlami a hromadou grafickych priloh, figurkami atd.
Autorská citace #25
2.1.2014 19:27 - York
Alnag píše:
Já tím chci říct, že vytváření nových pravidel, světů, (dosaď cokoliv) situaci nezachrání.


Globálně asi ne. U nás, toť otázka. Na co chceš totiž ty nové hráče nalákat? Aktuální možnosti jsou tuším Střepy snů, Příběhy Impéria, dvojka, KaM a ne moc známí Hrdinové fantasy. Nic jiného se, co já vím, nevydává. A z těchto titulů navíc pro KaM a Střepy nejsou v plánu žádná další rozšíření.

Největší sázka na jistotu je samozřejmě nějaký překlad, ale dokud žádný vydaný nebude, tak si myslím, že cokoliv aspoň trochu podobného dračáku má slušný potenciál přinejmenším oslovit tu část komunity, o kterou průběžně přicházíme, nebo jsme už přišli.

Kromě toho si myslím, že vlastní tvorba (míněno tvorba v českém jazyce, k níž se může kdokoliv přidat bez nutnosti překonat dost velkou jazykovou bariéru), má a nadále bude mít velký význam a překlady ji nemohou zcela nahradit právě proto, že u cizojazyčných titulů odpadá ten drive a možnost "být u toho, když to vzniká", byť třeba jen jako čtenář a přispěvatel fóra, kde vývoj probíhá.

Alnag píše:
Co ty?


U mě nic nového. Stále pokračuju v práci, po malých kouskám získávám feedback a doufám, že to třeba přece jen někoho zaujme. Nesnažím se stát se mesiášem, který spasí celou RPG scénu. Stále ale věřím tomu, že má smysl zkusit důstojně oživit styl hry, kvůli kterému desítky lidí jezdily hrát na cony (a to i jiné než Gamecon) a ještě větší spoustě to poskytlo zábavu na nemálo let.
Autorská citace #26
2.1.2014 19:30 - Sos
QuentinW píše:

nojo, největší prokletí takovejchhle lidí co chtěj hrát, najít pořádnýho PJe

Já jsem Pražák a rozhodně si jednou až dvakrát do týdne čas najdu, ale najít dobrého Pj je peklo...

V tom je problem. Mame prilis mnoho Game Masteru, Dungeon Masteru a vypravecu, a malo PJu :D
Autorská citace #27
2.1.2014 19:32 - Sosacek
A abych byl konstruktivni, proc tyhle lidi nenasmerujes na rpgforum (kde je sekce na hledani hracu nebo GMu), nebo na sem primo do te diskuse o opengamingach co organizuje Sparkle?
Autorská citace #28
2.1.2014 19:39 - sirien
crowen píše:
Na RPGF dozeraju Ecthelioni, ja, Boubaque, Faskal, Alef0, ale myslim, ze o nejakom vedeni sa moc nehovori.

Hm. Takže to tam teď vypadá úplně stejně, jako to tam vypadalo v době kdy jsem tam přišel - nikdo ve vedení a jen skupina správců co se to snaží řídit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jen místo původní party Alnaga a dalších tam teď jste vy... M přišel, přinesl hurikán, M odešel a okolo stojí podobné domy, jen na jiných místech, pár lidí zůstalo, pár se odstěhovalo a pár přistěhovalo, ale New Orleans je furt stejné... tak, jak bylo předpovězeno, jen s památkou hurikánu navíc ve své kronice.

Což je mé osobní povzdechnutí, které ale nijak neřeší problém toho - kdo vlastně teď, formálně či neformálně, vlastně reprezentuje komunitu RPG Fóra? Nebo je vůbec někdo takovej?

York píše:
Na co chceš totiž ty nové hráče nalákat?

Tahle otázka je fundamentálně špatná a ukazuje přesně na to na co jsem poukazoval když jsem mluvil o introvertní komunitě - a přesně to, co vypíchl Alnag.

Je, promiň, úplně ukradené, co vytvoříš. Super svět, geniální RPG systém, doplňky, herní scénáře, překlady her, článků, doplňků... to všechno je v tomhle směru k ničemu, protože to je tvorba pro ty, co už v komunitě jsou.
Jako jo, cool, udržuje to život té komunity a něco jí to dává a rozvíjí jí to - jenže pouze kvalitativně, nikoliv kvantitativně, nijak to nenapomáhá jejímu ROZŠIŘOVÁNÍ. Což je to o čem tu je řeč.

Co pomůže? To co jsem psal. Evangelizační činnost. Tak jako kdysi. Jen tentokrát ne z pozice "my uvědomělí jdeme ukázat pravá RPG dračákystům" jako jsme to dělali (ano, my - byl jsem tehdy mezi zmíněnými) tehdy, ale tentokrát "my, RPGčkaři obecně, jdeme ukázat RPGčka ne-RPGčkařům".
Tábory, DDMka, školní družiny... cokoliv podobného.

V podstatě to, co měl kdysi dělat OpenGaming Project který jsem zkoušel s Dalcorem a který se rozpadl. Nebo to, v čem selhal Maelström později. To, co by teď mohla dělat RPG Aliance, kdyby byla orientována extravertně a ne introvertně.

Můžeme lákat nové lidi na GameCon. Vzhledem ke kapacitě hlavně ty co tvoří činnost pro ostatní - učitele, vedoucí kroužků...
Autorská citace #29
2.1.2014 19:42 - Alnag
Sosáček píše:
V tom je problem. Mame prilis mnoho Game Masteru, Dungeon Masteru a vypravecu, a malo PJu :D


Zřejmě to mělo být jen vtipné popíchnutí, ale je v tom skryt velký kus pravdy. Ono PJů asi je skutečně málo. O něčem podobném píše asi i York výše.

York píše:
Na co chceš totiž ty nové hráče nalákat? Aktuální možnosti jsou tuším Střepy snů, Příběhy Impéria, dvojka, KaM a ne moc známí Hrdinové fantasy.


Napočítal jsem pět titulů (tři, když odečtu ty, které se už asi nedočkají reedice nebo doplňků). Není to o dva víc, než je potřeba? K čemu bude další? Proč by měl uspět tam, kde tyhle (zřejmě) neuspívají? A není to náhodou tak, že výslednou situaci jen zhorší? Rozředí řady Sosáčkových GMů, DMů, story-tellerů a PJů ještě o nějaké ty herní senešaly a Osudy?

York píše:
Kromě toho si myslím, že vlastní tvorba (...)


Já se tady nechci pouštět do polemiky o tom, zda má nebo nemá smysl vlastní tvorba. Už jsem to několikrát absolvoval a můj názor je asi dobře známý. V tuhle chvíli se spíš soustředím na to, že jen dostupnost materiálů (jakýchkoliv, ofiko nebo neofiko, CZ nebo AJ, tištěných nebo online) jaksi není dost.
Autorská citace #30
2.1.2014 19:46 - Alnag
sirien píše:
Hm. Takže to tam teď vypadá úplně stejně, jako to tam vypadalo v době kdy jsem tam přišel - nikdo ve vedení a jen skupina správců co se to snaží řídit dle svého nejlepšího vědomí a svědomí, jen místo původní party Alnaga a dalších tam teď jste vy...


Ale no tak. Pojďme pro jednou nepodlehnout v této diskuzi tomu lákavému pokoušení a nepouštět se do téhle diskuze (byť přiznávám, taky mne to napadlo) a pokud se do ní někdo chcete pouštět, prosím založte si vlákno vedle. Díík!!!
Autorská citace #31
2.1.2014 19:47 - York
sirien píše:
Tahle otázka je fundamentálně špatná.


OK, začnu lámat své známé, co zatím RPG nehrají. Vylíčím jim, jak je super, když můžeš hrát v perzistentním, vyvíjícím se světě stejnou postavu třeba několik let, nebo víc postav, ale s tím, že akce jedné budou mít na ten svět vliv, takže tam bude nějaká kontinuita. Že to nemusí být jen o herectví a vyprávění, ale dá se tam vyblnout i s mechanicky podpořenými souboji, že se jejich postava bude vyvíjet a získávat nové schopnosti a vybavení a bude to mít přímý mechanický dopad podobně jako v počítačových hrách. Že se v tom dá taktizovat, kombinovat různé schopnosti a podobně.

Protože přesně tohle je to, co mě na tabletop rpgčkách táhne a vždycky táhlo.

Co jim z her vydaných v češtině nabídnu? Střepy? Dvojku? Příběhy impéria? KaM? Po ničem z toho bych na takovou hru nesáhnul ani já sám, natož abych to ještě učil někho dalšího.
Autorská citace #32
2.1.2014 19:56 - Alnag
York píše:
Po ničem z toho bych na takovou hru nesáhnul ani já sám, natož abych to ještě učil někho dalšího.


A tady jsme u jádra problému - tedy že kolik lidí, tolik chutí. Si představte, jak by svět vypadal, kdyby programování MMORPG zvládl každý capart co mu z nosu teče nudle.

"Meh. WOWko. Si napíšu svoje."

A v každé MMORPG by hrál autor a jeho tři kamarádi.

"Vodvaz jak sfiňa. Fakt, že jo."

Když mluvíš o vzkříšení nějakého RPG stylu, pak asi existuje nějaké RPG, které ten styl generovalo. Takže se sem pořád tlačí otázka, co - kromě vlastního ega samozřejmě - brání vzít kopírku, rozmnožit potřebné části kamarádům a hrát s nimi vesele až do skonání světa.
Autorská citace #33
2.1.2014 19:58 - Jerson
Popravdě, myslím že nováčkovi je jedno, jaká pravidla na něj vytáhneš, pokud je dokáže pochopit a začít hrát do dvaceti minut. Nebo ještě lépe dát s ním první hru téměř bez pravidel nebo jen s minimalistickými pravidly (a pomůckami, které máš při sobě na cestě vlakem nebo u táboráku) a pokud ho to chytne, tak mu nějaká pravidla předložíš.

Ale už to nebude takové, že dáš člověku bichli, aby si jí přečetl, nastodoval pravidla potřebná pro svou postavu a vytvořil si jí. Ve světě on-line RPG s desetiminutovými zábavnými tutorialy už tohle prostě fungovat nebude.
Autorská citace #34
2.1.2014 19:58 - sirien
Alnag: pravda, nějak jsem se na chvíli přestal hlídat zrovna v ten moment kdy mi hlavou prolétly běžné jízlivé myšlenky, což je zejména v kontextu dost nevhodné, omlouvám se.

York píše:
Co jim z her vydaných v češtině nabídnu?

FATE, CPH? Víš, ono v dnešní době e-čteček, tabletů, laptopů a podobně papírová pravidla nehrají tak velkou roli. Jsou dobrá pro propagaci RPG plošně (tím že je naházíš jako produkt do knihkupectví a dáš na ně reklamy do časopisů atp.), ale pro face-to-face konverzi to je dost jedno. Heh. Navíc ještě můžeš říct "hele, hodim Ti rovnou kopii, mám jí tady na fleshce" a je to bez jakýchkoliv vstupních nákladů.

Uznávám, že s FATE by sis na taktickou hru musel trochu pohrát abys dosáhl výsledku, i když to není nemožné, ale v CPH bez problému.

(jinak zrovna Příběhy Impéria mají dost velkou chytlavost co tak koukám, budeš se divit... ona ta settingová atmosféra spolu se systémem podporujícím vyprávění docela táhne - neoslovíš tím lidi tíhnoucí k deskovkám, gamismu, wargamingu atp., ale zato tím oslovíš spoustu těch, které přesně tohle neláká)


Mimochodem, český překlad má i GURPS 3e (mám doma archaickou vytištěnou kopii), Shadowrun II (ofic) a III (elektronická "pirátská"), jak poznamenal Alnag tak tady na Kostce jsou z velké části přeloženy základy ADnD, DnD 3e a 4e...
Autorská citace #35
2.1.2014 20:09 - Sos
Alnag: ja narazel spis na to, ze to vypada, ze shani "PJ" na "dracak", protoze mozna ani nevi, ze existuji jina rpg nez "dracak". Nikdo jim nerekl, ze takove veci muzou potkat i na opengamingu dungeon worldu, treba.
Autorská citace #36
2.1.2014 20:13 - York
Alnag píše:
Si představte, jak by svět vypadal, kdyby programování MMORPG zvládl každý capart co mu z nosu teče nudle.


Byl by krásný. Konečně by vzniklo i něco jiného, než "just another WoW clone"* ;-)

* Výjimkám typu FunCom budiž vzdána všechna čest.

Každopádně k tématu: Snažil jsem se poukázat na rozdíl, mezi "Budeme hrát druhou edici Shadowrunu, která sice vyšla v češtině, ale už se pravděpodobně nedá sehnat a je dávno překonaná třetí edicí, která se ovšem už taky nedá sehnat a je nahrazená ne moc dobrou čtvrtou edicí, která je v zásadě už taky na ústupu a bude nahrazena úplně stejně nedobrou pátou edicí, která sice půjde sehnat, ale jen v angličtině a nejspíš nepůjde jednoduše koupit v obchodě" a "Budeme hrát Dračí doupě 3*".

Takže ano, uznávám předložené agrumenty a nepopírám, že alternativní možnosti existují, ale i přes to tu vidím dost výraznou díru na trhu zejména po dračáku a Shadowrunu (2e a 3e).

* No jokes, please :)

Samozřejmě je ale taky možné, že se pletu a tenhle styl hry je opravdu překonaný a nikdy nikoho už bavit nebude (a když, tak v alternativních formách). To holt ukáže až čas.
Autorská citace #37
2.1.2014 20:22 - Alnag
Píše:
Byl by krásný.

Nebylo by to. Vůbec.
Protože ta první MM ve zkratce znamenají Massive(ly)-Multiplayer. Jinými slovy - díky bohu za to, že naprogramovat to nezvládá každý.

A k čertu s tím, že si každý myslí, že umí napsat ukrutně dobré tabletop RPG.
Autorská citace #38
2.1.2014 20:31 - Quentin
Píše:
A abych byl konstruktivni, proc tyhle lidi nenasmerujes na rpgforum (kde je sekce na hledani hracu nebo GMu), nebo na sem primo do te diskuse o opengamingach co organizuje Sparkle?

done
Autorská citace #39
2.1.2014 20:31 - York
Alnag píše:
Nebylo by to. Jinými slovy - díky bohu za to, že naprogramovat to nezvládá každý.


To je v konečném důsledku asi pravda.

Alnag píše:
A k čertu s tím, že si každý myslí, že umí napsat ukrutně dobré tabletop RPG.


Tak s tím se v zásadě ztotožňuju taky. Respektive troufám si tvrdit, že mám už poměrně dobrou představu, JAK MOC je to velký problém.

Druhá věc ale je, že si stále myslím, že pokud má něco dobrého vzniknout, tak je jednak potřeba se to učit (a tudíž psát a zkoušet a přepisovat a zkoušet a konfrontovat to s jinými názory a přepisovat a tak pořád dokola s častým prokládáním studiem všech aspoň trochu dostupných souvisejících materiálů) a za druhé je potřeba učit se konstruktivní kritice, protože bez té to taky nejde a taky to není tak triviální disciplína, jak by se mohlo zdát.
Autorská citace #40
2.1.2014 20:45 - noir
Já jeden nápad mám a dokonce ho už řeším s našimi projektovými manažery. Zásah by to mělo velký (zásah v řádu statisíce lidí), možná i na ideální cílovku. Jenže kdykoliv se o tom bavíme, tak mi mlátí o hlavu zásadní věc: nevydělá si to na sebe. Protože není u nás nikdo kdo by zaplatil cokoliv, co s RPG souvisí. Je to mrtvý žánr - jediné, co se dá (a to reálné je) brát RPG jako mrňavý a postradatelný apendix PC her, deskovek a Magiců. A tak makat...
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.32333493232727 secREMOTE_IP: 107.23.37.199