RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
7.4.2014 19:41 - ShadoWWW
Jinak já bych DrD II nepodceňoval. Pro mnohé lidi je Dračí doupě synonymem stolní RPG. (Viděl jsem na netu spousty blogů ve stylu: "Hrajeme/hráli jsme Dračí doupě, i když originální pravidla jsme nikdy nečetli. Pravidla jsme si sami vymýšleli.")

Např. TENTO borec si koupil DrD2, aniž by kdy hrál DrDo, a ještě tam říká, že DrD2 je téměř totožné s D&D. To, že je to dezinformace, je irelevantní, když má už skoro 2300 shlédnutí.

Nebo TENTO borec má celou video sérii o DrD a taky se tam pak rozplývá nad DrD2, co mu koupila přítelkyně. (A např. jeho první díl o DrD vidělo 4500 lidí.)
7.4.2014 19:50 - sirien
ShadoWWW píše:
Tos vzal kde? Vždyť ta hra ještě ani kompletně nevyšla.

ve zmíněné anketě:
tavicz; Zaslal: čt březen 20, 2014 17:25 píše:
... Teď asi rok hrajeme D&D Next a přijde nám ze všech systémů nejlepší. Teď se navíc na d20.cz objevil český překlad většiny pravidel, takže tím líp! ...



add: jen jsem namátkou kliknul do toho videa tak nevim - ale on fakt šel a převyprávěl pravidla DrD z knížky do YT videa? Protože jestli jo, tak smekám, to by byla fakt hutná nerdovina
7.4.2014 20:01 - Vojtěch
Tak nevím, ale mě tedy tenhle výsledek "ankety" nepřekvapuje. DnD/Pathfinder má přístup k daleko širší škále settingů bez otravné konverze ne zrovna jednoduchých statistik, kdežto DrD má oficiálně mimo Asterionu ještě tak Tarii a Dvanáct sošek Almiru, které se myslím podporou Astrionu moc rovnat nemohou. Fate zvládá bez nějakých konverzí daleko širší záběr, tak se spíš nabízí otázka proč se plácat v Asterionu, pokud člověk do tohoto světa není zrovna fanoušek?
7.4.2014 21:20 - chrochta
Shadowwwe, Sedmý živel není herní systém, nýbrž nové a do nějaké míry (netuším, jak moc velké) upravené a aktualizované vydání staršího modulu Nemrtví a světlonoši.

Pokud se mezi sledovné aktivity budou započítávat i překlady prostředí, pak přidávám Sarifala s jeho překladem modulu Moonshae a sebe s hromádkou přeložených věcí (jednu bys měl mít u sebe i ty).
7.4.2014 21:39 - Pepa
Ad anketa: 17 lidí není moc reprezentativní vzorek, ale ani tak bych nečekal nic jiného. Až autoři napíšou aplikaci pravidel (jednotlivých modulů) pro DrD 2, pak se můžeme dočkat nějakých hráčů DrD 2. Když jsou aplikace pravidel pouze pro DrD 1.6. a DrD+, tak těchto hráčů bude (i z důvodu pohodlí) nejvíc. Myslím, že v tom není vůbec nic překvapivého.

Ad Sedmý živel: Mám pocit, že na jeho vydání čekám už rok. Vyjde?

Ad RPG v Pevnosti: V posledním čísle tam o RPG už opět zmínka je (o Končině)...
8.4.2014 11:13 - York
ShadoWWW píše:
York: Máš příliš omezený rozhled jen na projekty, co se točí okolo RPG F. Vím o několika dalších. Např.:
- DrD++ (nebo že by DrD+ 2?)
- DrD 1.6 v PDF verzi
- Sedmý živel (Asterion)


Na DrD++ a e-verzi 1.6 jsem jen zapomněl. O Sedmém živlu jsem skutečně nevěděl.

chrochta píše:
Pokud se mezi sledovné aktivity budou započítávat i překlady prostředí, pak přidávám Sarifala s jeho překladem modulu Moonshae a sebe s hromádkou přeložených věcí (jednu bys měl mít u sebe i ty).


Myslím, že určitě stojí za to tyhle věci připomínat. Což mi připomíná, že jsem neznínil taky pár zajímavých článků tady na kostce, jedno nebo dvě nová čísla Drakkaru (pár pro mě zajímavých věcí jsem tam našel) a Shadowwwovy překlady materiálů k vývoji DnD Next.

Dál mě napadá:

- Quentinova vila (minidungeon)
- Překlad Hrstky do angličtiny (hra od Ecthellionů, původně z RPG kuchyně, nyní už dost přepracovaná)

Na letmý pohled mě taky zaujalo Dobrodružství - Vánice (situované do prostředí Tarie).

Jo a samozřejmě opengamingy v Mephitu. To by si zasloužilo zmínit aspoň tak pětkrát ;-)
8.4.2014 13:09 - ShadoWWW
Právě opengamingy se ukazují jako nejúčinější nástroj k propagaci RPG.

Když přicházelo D&D 4E, Wizardi nasadili bombastickou prezentaci na internetu, kladoucí důraz na DDI. Masově z toho těžil Amazon a malé krámky začaly krachovat. I když vždy pořádali akce typu D&D days a RPGA (Encounters), v rámci životního cyklu 4E ustoupily do pozadí.

Toho využilo Paizo a svými Pathfinder Society organizovalo rozsáhlé opengamingy s Pathfinder Path. Mnohé krámky to vzali za vděk a některé přestaly nabízet D&D a místo něj nabízeli jen Pathfinder.

Wizardi si nejspíš uvědomili svou chybu a D&D Next se snaží propagovat spíš přes opengamingy. I když ho propaguje i na internetu formou článků L&L a QaA, hlavní důraz pro prezentaci nové edice klade na opengamingy D&D Encounters - dokonce teď, na rozdíl od doby 4E, jsou dostupné i v PDF - a na otevřená hraní a živé prezentace na Conech. Např. právě tento týden na PAXu.

Tím chci říct, propagace stolních RPG přes internetová fóra, blogy a články na internetu moc nefunguje. Překlad nebo původní produkt, byť stažitelný volně na internetu, je spíš jen pro úzkou skupinu fanoušků. Nové hráče je třeba hledat zejména přes opengamingy (alespoň taková je zkušenost Paiza a Wizardů).
8.4.2014 13:15 - Sparkle
Tjn, problém je, že opengamingy jsou strašlivě prodělečný. Děláme to čistě z fanouškovství. Ti GMové za to nic nedostávají. My se jim snažíme dát aspoň pití zdarma, ale už tak je to na hraně. A že by si po opengamingu někdo koupil hned příručku? Naprostá rarita, 2 % případů. Lidi si tu příručku koupěj až v momentě, kdy budou mít jistotu, že to budou mít s kým hrát a že je to bude dlouhodobě bavit.

Zkusím to prolomit právě vydáním toho Fate Rozcestí za 100 kč, kde ta stovka třeba nebude takový problém pro ty účastníky opengamingu, i když v tu chvíli ještě nebudou mít jistotu, že na to seženou spoluhráče.

Furt slýchám od lidí po jakýkoli předváděčce jakýkoli hry "mně se to strašně líbí, ale neměl bych to s kým hrát"
8.4.2014 13:30 - crowen
Sparkle píše:
Furt slýchám od lidí po jakýkoli předváděčce jakýkoli hry "mně se to strašně líbí, ale neměl bych to s kým hrát"


Skusala si urobit sto rokov staru fintu - zoznamovaciu nastenku? Kedysi davno pred internetovymi casmi taka visela v knihkupectve v Banskej Bystrici, kde sa dalo zohnat DrD a sf/f knihy. Tak som sa dostal k par ludom, co hravali RPGcka.

Nie je to Facebook, ale u teba si klucku podavaju hraci, ktori nemaju s kym hrat, a toto by im mozno pomohlo. Z tvojej strany takmer nulove naklady - jedna nastenka, post-ity, pripinacky a pero.
8.4.2014 13:51 - Sparkle
Seznamovací nástěnku v Mephitu máme a vcelku jede. Problém je, že lidi ochotný takhle hrát na blind s někým cizím, to je jen velmi úzká skupina, a to jsou už většinou stejně hardcore geeci, a na 99 % kluci.

Většina lidí co si k nám přijde koupit hru, si to chtějí hrát s partnerem nebo rodinou nebo nejlepšími kámoši. Můžu jim sebevíc vychvalovat Příběhy Impéria nebo Kouzlem a Mečem, ale pokud zkonstatujou, že "tohle by se mnou máma / přítelkyně / ségra nehrála", tak mám smůlu a koupěj radši další deskovku typu Ticket to Ride.
8.4.2014 14:37 - ShadoWWW
Z pohledu vydavatele by to možná prodělečné nebylo.

Jinak proto jsou ty D&D Encounters pravidelné. Fungují tak, že krámek každých 14 dní má otevřené hraní, přičemž všechny materiály (dobrodružství, deníky, mapy, plakáty, kostky atd.) dostane od vydavatele. Kampaň se jede třeba rok, ale je napsaná tak, aby kdokoliv se mohl připojit kdykoliv bez nutnosti znát předchozí věci.

Největší starostí nováčků je právě "Budu to mít s kým hrát?" Protože v těch krámcích se se stolní RPG obvykle sektávají poprvé a často netuší, kdo z jejich okolí by to chtěl hrát. A investovat v takové situaci do pravidel si každý rozmyslí. Ale v Encounters každý ví, že za 14 dní na stejném místě bude mít zase příležitost hrát. A to je to, kvůli čemu si hráči kupují pravidla a aktivně se rozšiřuje počet hráčů.

EDIT: Nástěnky jsou sice dobrý, ale jde o uzavřené kanály. Opengamingy mají obrovskou výhodu své otevřenosti. Prostě se sejde pár lidí, co mají zrovna čas a chuť a příště to může být zas kdokoliv jiný. Odpadá nutnost pravidelného scházení a složitého domlouvání uzavřené skupiny.
8.4.2014 16:07 - Pepa
Ad DnD Encounters: Když jsem před rokem a půl začínal s DnD, tak jsem měl zájem hrát/zkusit DnD Encounters. Ze stránek Wizards jsem byl odkázán na Černého rytíře (protože ten to pořádá). Z Černého rytíře jsem byl odkázán na Almiho (protože ten to vede někde v soukromí). Almi mi sdělil, že lidí chodí dost a že družina je aktuálně plná. Tímto pro mě skončily pravidelné dvoutýdenní DnD Encounters.
8.4.2014 16:14 - Meldin
Pepa: Není to tak vždycky. Někdy se taky nesejdem, ale to se asi stává ve všech skupinách. Myslím, že by se dalo mluvit o dalších možnostech. Na hraní jednou za 14 dnů v Mephitu by se třeba malá skupinka udělat dala...
8.4.2014 17:11 - ShadoWWW
Pepa: No, já jsem popisoval situaci v Americe.

Co se týče D&D Encounters u nás, tak situace je opravdu tristní (jako celá oficiální D&D scéna). D&D k nám oficiálně dováží ADC Blackfire Entertainment, ale licenci má jen kvůli tomu, že má zájem o Wizardí Magicy. D&D je mu šumák a oficiálně nabízí jen 3 základní D&D 4E příručky za přemrštěné ceny. Když chceš ale řešit něco kolem D&D v ČR oficiálně, musíš to řešit s BF. :-(

Pak jsou tu prodejci RPG/deskovek, kteří obvykle dováží příručky sami za sebe. Co vím, tak žádní z nich RPG opengamingy nepořádají, Mephit je čestná výjimka. Třeba u nás v Brně Černý rytíř sice má hernu Magicu, ale hraní D&D v ní kvůli malé prodejnosti příruček nepodporuje. :-/

A zde byl v době 4E ten obrovský problém - bez oficiálního obchodu zaregistrovaném v D&D Encounters programu ses neměl šanci dostat k DnD Encounters materiálům. Pokud nepočítám pokoutní distribuci přes různé kanály či scany z pokoutných míst internetu.

Dnes se k materiálům D&D Encounters v PDF dostane snadno každý přes DnDClassics.com, i když v oficiální papírové podobě ti opět nezbývá než to řešit jako v dobách 4E.

No, ale je to o tom, že se o to budeš zajímat jako fanoušek, tedy už existující hráč. Neřeší to to podstatné, proč D&D Encounters nebo Pathfinder Society existují - lákat nové hráče a propagovat RPG u lidí, kteří ho ještě nikdy nezkusili hrát. Tedy to, jak to funguje v Americe.
8.4.2014 17:32 - Vojtěch
Já chvíli Society hrát zkoušel, ale nakonec jsem v létě neměl čas a od té doby jsme se nesešli (popravdě řečeno shánět lidi na další hraní fakt nebudu, abych je obesílal kdo půjde nebo ne, na to už skupinky dvě mám). Na tohle by byli potřeba 2-3 DMové, co se pravidelně slezou (aby byla náhrada a případná extra kapacita) ve veřejné herně a taky asi propagace aby se tam točili lidi a potkávali se, jinak z toho vyjde další pravidelná družinka.
8.4.2014 18:40 - Sparkle
Jak onehdá psal Pepa na rpgf že by si chtěl zahrát DnD Encounters, tak jsem se začla ptát po okolí, zdali by to někdo nechtěl GMovat, ale nikoho jsem nesehnala. Jen Almi, a tam to dopadlo viz výše. Nakonec se ozval Vojtěch na Pathfinder, ale GMy na DnD 4e fakt nějak neznám :(

Já celkově vidím hlavně problém v tom, že je málo GMů. Lidi by i hráli, ale GMovat to nikdo nechce. A když by náhodou nějaký začínající GM zavítal na fóra a tam se na něj sesypou chytrolíni s "railroad je zlo", "dračák je zlo" atd. tak ho to akorát znechutí. Když si čtu všemožný eseje na zahraničních fórech, kde jsou rady pro GMy, tak jsou všecky hlavně o tom, jak to udělat, aby ty hry víc bavily ty hráče. Ale moc se jich nezajímá, jak to udělat, aby to bavilo i toho GMa.
8.4.2014 19:19 - York
Sparkle píše:
Já celkově vidím hlavně problém v tom, že je málo GMů.


Já ti nevím. Oneshot Dakary už nabízím přes měsíc a zájemci nejsou žádní. Na hraní kampaně se teda dva hráči přihlásili, ale že by byl nějaký nával, se taky říct nedá. Killman na Odrii marně shání hráče už asi půl roku.
8.4.2014 19:24 - Vojtěch
Ono DMování je řehole občas. 4E to usnadnila, ale Fate s 13th Age jsou dva systémy, kde by mě to bavilo kontinuálně čistě proto, že improvizace je SNADNÁ a nemusím se mořit se staty jako v Pathfinderu na lvl 5+ a nebojím se splácat schopnosti, jako bych se bál v 4E. Dragon Age postrádá nějak snažší systém tvorby potvor pro začátečníka. Nevím jak Numenera, to budu muset ještě vyzkoušet, ale zatím mi přišlo, že taková legrace jako 13th, nebo Fate to nebude.

Dakaru si klidně zahraju, bude li to někde v Praze o víkendu...
9.4.2014 00:22 - Gurney
Sparkle píše:
A když by náhodou nějaký začínající GM zavítal na fóra a tam se na něj sesypou chytrolíni s "railroad je zlo", "dračák je zlo" atd. tak ho to akorát znechutí.

Souhlasím s tím, že když se na nového příchozího všichni hned sesypou a vyčtou mu co všechno dělá špatně, je to jednak kontraproduktivní, jednak strašně nerdovské. Jenže na druhou stranu, třeba právě to railroadování (resp. ta dojem, že "takhle se to správně dělá") mi přijde jako přesně ten důvod proč spoustě lidí přijde GMování obtížné a nepříliš zábavné. Nedokážu si představit, jak bych namotivoval railroadující GMa k (pokračujícímu) masterování, ten postup prostě zabíjí všechno co mi na tom být GM přijde zábavné a kdyby to fakt nešlo jinak, už bych se na nějaké hraní rpgček nejspíš dávno vykašlal.
Sparkle píše:
Když si čtu všemožný eseje na zahraničních fórech, kde jsou rady pro GMy, tak jsou všecky hlavně o tom, jak to udělat, aby ty hry víc bavily ty hráče. Ale moc se jich nezajímá, jak to udělat, aby to bavilo i toho GMa.

Nevím jak ty, ale ty co tak obvykle čtu já sice obvykle nemají nadpis "Jak na to, aby se GM bavil" (zajímavé téma mimochodem), ale v zásadě staví na "tady jsou nějaké nápady a techniky ke zlepšení vaší hry" s nevysloveným, ale samozřejmým cílem "aby to všechny, včetně GMa, víc bavilo".

Jako určitě by stálo za průzkum co vlastně lidi na GMování baví a co by je přesvědčilo, aby to dělali (resp. dělali ještě radši), ale zas bych to nějak nedémonizoval.
York píše:
Oneshot Dakary už nabízím přes měsíc a zájemci nejsou žádní. Na hraní kampaně se teda dva hráči přihlásili, ale že by byl nějaký nával, se taky říct nedá. Killman na Odrii marně shání hráče už asi půl roku.

Nabízet hraní na netu jen těžko může nahradit nějaké pravidelné opengamingy, ke kterým se můžou přidat lidi jen tak, protože jdou zrovna kolem a zaujme je to. Lidi co chodí řešit věci kolem rpgček na net už obvykle nějakou dobu svoje skupiny mají, případně jsou to už nehrající teoretici.
9.4.2014 01:15 - York
Gurney píše:
Nabízet hraní na netu jen těžko může nahradit nějaké pravidelné opengamingy, ke kterým se můžou přidat lidi jen tak, protože jdou zrovna kolem a zaujme je to. Lidi co chodí řešit věci kolem rpgček na net už obvykle nějakou dobu svoje skupiny mají, případně jsou to už nehrající teoretici.


Reagoval jsem na to, že je spousta hráčů a málo GMů.

Každopádně s tím pravidelným otevřeným hraním nevím nevím. I o tom se totiž někdo musí nejdřív někde dozvědět a rozhodnout se, že si to přijde vyzkoušet.

Zhruba dva měsíce teď pravidelně téměř každé pondělí večer hrávám v čajovně Šamanka a každému, kdo jeví alespoň trochu zájem, nabízím, že se může instantně přidat. Zatím to nikdo nezkusil.

Několikrát jsem teda inzeroval i na RPG fóru, že kdokoliv může přijít a přidat se klidně na jeden večer, ani o to zájem není.

(BTW tohle je jinak relativně dobrá metoda, kdyby totiž hraní viselo jen na příležitostných zájemcích, tak by byl problém se vůbec někdy sejít. Takhle se hra koná díky relativně stabilním hráčům, takže není problém přijít klidně i úplně na blind. Každopádně toho ještě nikdo nevyužil.)

Vojtěch píše:
Dakaru si klidně zahraju, bude li to někde v Praze o víkendu...


Není problém, jen to chce alespoň tři hráče. V pondělí večer je možná přijít prakticky kdykoliv, nehraje se jen když odpadnou dva nebo víc stabilních hráčů současně.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21478486061096 secREMOTE_IP: 54.196.116.3