RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
9.4.2014 01:34 - Gurney
York píše:
Zhruba dva měsíce teď pravidelně téměř každé pondělí večer hrávám v čajovně Šamanka a každému, kdo jeví alespoň trochu zájem, nabízím, že se může instantně přidat. Zatím to nikdo nezkusil.

Když tak koukám na web tý čajovny, tak mi zrovna jako dvakrát geeky místo nepřipadá. IMHO taková hra někde v obchodě s wargame věcma nebo specializovaným SF/Fantasy/komiksovým knihkupectví by měla větší šanci někoho přílákat.
9.4.2014 06:09 - Vojtěch
Takový termín na hru je pro mě mrtvý brouk :(
9.4.2014 06:46 - sirien
Sparkle píše:
Tjn, problém je, že opengamingy jsou strašlivě prodělečný. Děláme to čistě z fanouškovství. Ti GMové za to nic nedostávají. My se jim snažíme dát aspoň pití zdarma, ale už tak je to na hraně.

asi z Tebe dostanu migrénu normálně - OG dělají lidi, které to baví, ještě chvíli pokračuj v tomhle duchu a příště až se mihnu Mephitem abych tam něco odehrál Ti tu colu nezaplatim ;)

York píše:
Já ti nevím. Oneshot Dakary už nabízím přes měsíc

Tak ho nabízíš špatně. Řekni čas a místo aby na lidech bylo jen "chci/nechci si jít v tuhle sobotu zahrát" a lidi se sejdou.
Aspoň co jsem doteď sledoval tak takhle anotované hry fungují.

Gurney píše:
Nabízet hraní na netu jen těžko může nahradit nějaké pravidelné opengamingy, ke kterým se můžou přidat lidi jen tak, protože jdou zrovna kolem a zaujme je to.

Jo. To tu už svého času bylo... nějak nám to s Dalcorem nevyšlo úplně podle plánovaných očekávání :/

Vojtěch píše:
Ono DMování je řehole občas. 4E to usnadnila

Vždycky když se tohle dočtu tak mi je DnDčkařů hrozně líto - když si vezmu, jak pokroucené představy máte o sousloví "snadné DMování"...

Upřímně - DMovat 4. edici mě spíš odrazuje, než abych k tomu měl pozitivní nebo neutrální vztah. Dokonce odrazuje dost silně.
Zaprvé mi fakt nevyhovuje game-style kde mi jeden malý souboj zabije půlku celého sezení.
Zadruhé mám husí kůži z představy toho jak mi přes půlku času přípravy hry sežere patlání se s přípravou systémových nesmyslů.


Jako jak zatím vypadá ten Next, tak pokud byste sháněli vypravěče na pravidelná OG, tak Next bych se kvůli vám možná jako i byl ochotnej naučit na úroveň potřebnou k DMování. Pathfinder případně taky. Sice oboje znamená přečíst n-set stránek příruček, ale stejně většinu z toho budu moct skipnout... takže naučit se tyhle abych vám mohl pomoct a pak v tom něco připravit a odehrát - ok, could be.
Ale že by mě někdo překecal abych šel znovu zkoušet DMovat 4. edici - never ever. 4. edici si budu ochotnej zahrát maximálně tak jako hráč a to ještě jen jako casual gamer když mě pozvou kamarádi a navíc pod podmínkou, že mi někdo jiný připraví postavu a bude jí pro mě levelovat.
Ten systém dost lidí zbožňuje, ale upřímně - pro ne-fanoušky 4. edice je 4. edice spíš ztělesněné Peklo.
9.4.2014 07:07 - Vojtěch
Aehm... Pathfinder je na takové to účetnictví ještě o něco horší, akorát mě celkem baví si tu postavu v něm piplat. Piplat potvory na vyšší lvl je ale o dost horší, zvlášť proto, že mají často chcípnout a zase celé znovu. 4E jsem psal, že DMovaní usnadnila, ale oproti 3E a jiným podobným v době, kdy vycházela. Rozhodně tím nehodlám sdělit, že bych jí nějak extra fandil, nebo byla bezproblémová. Spíš je to díky systémovým tabulkám, které rozvíjely to, co bylo v 3E DMGuide.
9.4.2014 07:07 - noir
York: Upřímně? Problém je v tvé hře. Ty totiž reálně nehledáš hráče, co si chtějí zahrát promyšlený a zábavný systém - ale betatestery. A upřímně nechápu, proč by někdo dělal betatestera zadarmo a ve svém volném čase...
9.4.2014 10:47 - York
noir píše:
York: Upřímně? Problém je v tvé hře. Ty totiž reálně nehledáš hráče, co si chtějí zahrát promyšlený a zábavný systém - ale betatestery. A upřímně nechápu, proč by někdo dělal betatestera zadarmo a ve svém volném čase...


Jo, to je relevantní připomínka. Nicméně to tak ani moc není. Dakara je v prvé řadě v podstatně konzistentnějším stavu než typický těžce ohouserulovaný dračák - sám jsem jich několik hrál. Za druhé to není betatesting - nemám připravené žádné test casy ani scénáře, debat o pravidlech je mnohem míň než třeba v DrD nebo Shadowrunu. Pravidla navíc do hry vstupují poměrně málo. A hráči kupodivu obecně lépe hodnotí sezení, kde se bojuje a mechanická část pravidel se projeví hodně.

Mnohem větší betatest je pro nás popravdě styl hry, kde není nic připraveno a všechno vzniká společnou debatou v průběhu sezení. Ale to s pravidly Dakary přímo nesouvisí.
9.4.2014 11:23 - Shako
Sparkle píše:
Já celkově vidím hlavně problém v tom, že je málo GMů. Lidi by i hráli, ale GMovat to nikdo nechce.


Lepší je imho říct, že je málo GM na opengaming. Odehrát něco pro partu kamarádů je výrazně míň náročnější než odehrát něco pro kohokoliv, kdo příjde. A teď nemyslím reálnou přípravu hry, ale osobní odhodlání (moje GMování je tak dobré, že tím zaujmu náhodného kolemjdoucího, který příjde) a motivaci (proč bych to dělal, když můžu hrát se svými kamarády).

Typický příklad: Jsem ochoten dělat GM a chci sehnat hráče...
A) Oslovím pár naprosto neznámých týpků někdě na netu, nástěnce v obchodě...
B) Poptám se kamarádů, kdo z nich hrával nebo aspoň slyšel o dračáku a zkusím z toho poskládat nějakou skupinku....
C) Udělám nějaký OG, třeba v Mephitu

Sazím, že preference běžného GM jsou B, A, C, případně A, B, C. Z čehož většina než by zkusila C, tak raději nebude hrát...


Na GMování DnD 4e (aby to dobře vypadalo) mi přijde nesložitější mít tu pravidlovou a materiálovu vybavenost (battleplany, figurky...).
9.4.2014 12:23 - ShadoWWW
Co se týče Encounters, tak tam právě Wizardi motivují DMy tím, že jim dají materiály (herní plány, mapy, karty, ale i ostatní materiály atd.) zdarma. Ty pak mohou využít i ve své domácí hře. Jednu dobu dokonce dělali to, že dávali věci exkluzivně pro Encoutners.
9.4.2014 12:55 - ShadoWWW
Hlavní popud ale IMHO musí vyjít od vydavatelů her. Aspoň nevím o žádném jiném modelu, který by v USA fungoval. Ale u nás je to možná i o tom, že je teď móda jednorázových nebo rules-light pravidel, která se často nehodí na kampaňový styl hry. A opengamingy jako nástroj propagace je pro vydavatele finančně zajímavý jen z dlouhodobého hlediska.
9.4.2014 13:09 - Sparkle
sirien píše:
OG dělají lidi, které to baví,


To je hezký, ale proč se potom OG dělají jen v jedný herně v ČR? Schválně si obejdi ostatní herní obchody a fantasy knihkupectví a zeptej se obsluhy, jestli by chtěli mástrovat RPG opengamingy. Vsadím se, že ti povědí, že by je to asi i bavilo, ale nemají čas. Ono když jsi na krámě, máš spoustu jiné práce, například... udržovat si přehled o hrách, které se prodávají líp, viz Magic, figurky.

Shako píše:
Lepší je imho říct, že je málo GM na opengaming.

Mně teda přijde, že je problém sehnat GMa i v té partě kamarádů, co na nějaký opengaming dlabe. GMa na 4e jsme s mužem hledali několik let a nesehnali. I ti kluci, co choděj hrát do Mephitu ty svoje páteční a sobotní Pathfindery (asi 3 skupinky), sehnali GMa až tam, předtím neměli s kým hrát.
9.4.2014 13:14 - Jerson
U nás taky chtějí hrát všichni jen fantasy, a mě to nebaví. Notabene v pravidlech DnD, která jsou strašně složitá a powergamerská.
9.4.2014 13:48 - hadrian
Jerson: se vší úctou, ale celá DnD shrnout pod "strašně složitá a powergamerská" je jako říct, že všechna zvířata bodaj. Zbodal si to...
9.4.2014 13:54 - Quentin
Podle mě nejdůležitější při hledání GMa je nebrat hraní vážně. To je to, co z toho dělá stresující práci. Hra má být zábavná, nevážná*, doprovázená přátelskou atmosférou, zmrzlinou, brambůrkama, ztrácením tužek a nevhodnym humorem.

Tipuju, že proto nechce moc lidí dělat opengamingy. Třeba já vedu hry už hafo let a jsou vesměs super, ale tu a tam se nějaká nepovedená povede. U našeho stolu je to jedno, beztak je třetina hry tabletalk a jídlo. Všichni se rádi vidíme a uvidíme i příští týden a nikdo si z toho nic nedělá. U opengamingu bych měl ale strach, že to failnu.

*Nebojte se; pravidla a dlouhodobá investice, co DMové a hráči v postavách mají, zařídí, že hra bude relativně seriózní, i když se o to nebudete snažit.
9.4.2014 14:40 - Vojtěch
Hele, já taky nevěděl co s otevřeným hraním, ale holt jsem vyrazil DMovat a zatím mám dojem spíš pozitivní. Jinak bych se na to taky vybodnul.

EDIT: Vážně se mi tvářit fakt nedaří a hádejte, kam se asi vydá veškerá serióznost u Dungeon Crawl Classic ;)
9.4.2014 14:47 - Shako
ShadoWWW píše:
Co se týče Encounters, tak tam právě Wizardi motivují DMy tím, že jim dají materiály (herní plány, mapy, karty, ale i ostatní materiály atd.) zdarma.


Bejvavalo.... a nikdy se k tem materialum neslo dostat nijak snadno, aby tenhle typ OG mohl delat "kazdy". Mozna to v A. funguje lip. Ale u nas to byl horor. :)

ShadoWWW píše:
Hlavní popud ale IMHO musí vyjít od vydavatelů her.


Hmm, tak to bude u nas jeste hodne dlouho spatna.


Sparkle píše:
Mně teda přijde, že je problém sehnat GMa i v té partě kamarádů, co na nějaký opengaming dlabe.


No, pokud to rikas, tak asi neni duvod se divit, ze nejsou OG GMove. Problem sehnat GM na OG bude vzdycky vetsi nez sehnat GM pro partu kamaradu. Tedy pokud nebudes OG GM platit nebo jinak motivovat (ala Shadowem zmineny extra materialy....).


Sparkle píše:
sehnali GMa až tam, předtím neměli s kým hrát.


Nejak nechapu, kde se vzali ti GMove, ktere zminujes... co delali predtim. A kde se vzali ti hraci?


QuentinW píše:
Třeba já vedu hry už hafo let a jsou vesměs super, ale tu a tam se nějaká nepovedená povede. .... U opengamingu bych měl ale strach, že to failnu.


Přesne tak. Toho bych se taky bal (bojim se:)) a proto bych do vedení OG hry nesel.


Jinak posledni prazské OG, které pamatuju - v dobe pred Mephitem byli v DDM Praze 8 - tam byval problem sehnat hrace... GM odpadli az pozdeji. :-) Nekolik her jsem tam hral ve 2-3 lidech+GM a minimalne jednou bylo hrani zruseno, protoze jsem dorazil ja a GM.
9.4.2014 15:03 - Gurney
Naprosto se ztotožňuju s tím Quentinovým přístupem. imho jakmile se začne organizovat něco hrozně vážného a nekřupkounského, kdy všechno musí být hrozně připravené dopředu, začíná to být problematické. Určitě ne nemožné, ale problematické. Obzvlášť pokud se bavíme o dlouhodobějším (opravdovém :) hraní - protahujou se rozestupy mezi sezeníma, lidi s tím přestávaj počítat a organizujou si jiný věci, nadšení pomine.

EDIT: Akorát teda nemíváme zmrzlinu. Měli bychom přidat zmrzlinu, k rumu by se fakt hodila...
9.4.2014 15:36 - Sparkle
Shako píše:
Nejak nechapu, kde se vzali ti GMove, ktere zminujes... co delali predtim.


Ti kluci se scházeli na všemožnej pokec a hraní všeho možnýho, a několik měsíců kňourali, až někoho z nich ukňourali, aby jim GMoval. Od té doby se několikrát vyměnil GM i systém.

Faktem je, že ten regál s RPG, co tam na ně čumí, vcelku láká si něco zahrát. Zahrát, ne GMovat...
9.4.2014 15:57 - Quentin
Třeba by se dalo udělat něco jako casual rpg fridays, což by byl opengaming se strukturou podobnou normálnímu sezení. Povinné teamové jídlo, minimální půlhodinový tabletalk před hrou, pauza na večeři s čínou od vedle. Hráči by si postavy přenášeli stejně jako ve flailsnailsu, takže by i špatná hra trhla aspoň pár expů pro dobrý pocit.

Do toho bych jednou do měsíce šel i jako GM. Najděte 3 další GMy, co se dokážou shodnout na stejném nebo relativně podobném systému/settingu a je to doma :)
9.4.2014 16:24 - Colombo
a místu:(

Prý někteří lidé hrají přes skype, zkoušeli jste to?
9.4.2014 16:25 - Colombo
quentin: Imho, není Omega stavěna podobným způsobem?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092071056365967 secREMOTE_IP: 3.236.55.137