RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
9.4.2014 16:42 - Vojtěch
QuentinW: pokud to bude o víkendu, tak můžu a jsem pro.

Celkem ovládám (podle preferencí):
13th Age
Pathfinder
DnD 3E
Dragon Age
DnD 4E

Mám přístup a vůli hrát/doučit se a DMovat (bez pořadí):
Dungeon Crawl Classic
Fate
Numenera
Dungeon World
Cavemaster
Cthulhutech
Lamentation of the Flame Princess
Iron Heroes
9.4.2014 16:43 - sirien
noir píše:
A upřímně nechápu, proč by někdo dělal betatestera zadarmo a ve svém volném čase...

protože ne každej je upjatě zapšklej závistivec odmítající udělat cokoliv co by někomu pomohlo, pokud mu to něco nevynese.

Betatestování RPGčka v podobě otevřené hry s autorem je v podstatě hraní RPGčka, jen s trochou pokecu navíc. Big deal.

Sparkle píše:
To je hezký, ale proč se potom OG dělají jen v jedný herně v ČR?

Protože fakt, že to baví ty lidi co to dělají, ještě neznamená, že se do toho pohrnou a budou to organizovat. Moje pointa byla, že když někoho oslovíš a on Ti kývne na to, že Ti nějaké to OG udělá, tak to udělá, protože ho to bude bavit a bude chtít třeba zapropagovat svůj oblíbený systém, ne protože od Tebe dostane colu zdarma.

Popravdě když budu mít po návratu zpátky do ČR čas, jakože šance je relativně slušná, i když zatim nechci nic slibovat, říkal jsem si, že bych mohl udělat v Mephitu nějakou sérii navazujících Fate & FAE OG. Tentokrát full-power se všema pravidlama, ne jen lite versi co jsem udělal předtim.
A Mephit vypadá jako rozumné místo pro podobnou aktivitu - nicméně to co od Tebe k danému účelu chci není ani tak pití zadarmo, jako spíš prostor na hru a případně možná pučit pár Fate kostek (protože sám mám jen dvě sady). Když mi k tomu hodíš colu zadarmo, zlobit se nebudu, ale klidně si jí i koupim. A řekl bych že ostatní (kteří by tak nebo onak byli ochotní něco udělat) to budou mít hodně podobně (věř mi, OpenGamingy ve velkém organizuju už nějakých... bohové, možná že už dokonce snad 9 nebo 10 let; čas letí)

hadrian píše:
Jerson: se vší úctou, ale celá DnD shrnout pod "strašně složitá a powergamerská" je jako říct, že všechna zvířata bodaj. Zbodal si to...

ani ne - pravidla DnD prakticky všech edic jsou gamistická, stavěná tak aby byla power-player friendly (dobře se na to prodávají sourcebooky) a jsou v porovnání s jinými hrami dost složitá.

Sparkle píše:
Faktem je, že ten regál s RPG, co tam na ně čumí, vcelku láká si něco zahrát. Zahrát, ne GMovat...

Jak koho. Mě třeba mnohdy storytelling láká víc. Někdy ne, někdy jo. A podle průzkumů WotC je takových cca pětina ;)
9.4.2014 16:49 - Sparkle
sirien píše:
Mě třeba mnohdy storytelling láká víc. Někdy ne, někdy jo. A podle průzkumů WotC je takových cca pětina ;)


Mě taky láká GMovat. Ale aby mě to bavilo, pak potřebuju, aby mi hráči zas tak úplně nemrvili tón hry a aspoň moje nejoblíbenější NPC mi nezabíjeli. Jenže railroad je prý zlý, píšou na těch fórech.
9.4.2014 16:50 - hadrian
Sirien: no jo, ono to bude asi tím, že já hrál i takové hry jako Hrdinové fantasy a proti nim je vše jednoduché a snadné.
9.4.2014 17:05 - Sir_Pete
Colombo píše:
Prý někteří lidé hrají přes skype, zkoušeli jste to?

Nope, ale ve světě se mi zdá, že docela frčí Roll20 ve spojení s Google Hangouts.
9.4.2014 17:50 - Nachtrose
QuentinW píše:
*Nebojte se; pravidla a dlouhodobá investice, co DMové a hráči v postavách mají, zařídí, že hra bude relativně seriózní, i když se o to nebudete snažit.


Zrejme hraju postavu v dost atypicke skupine...
9.4.2014 18:00 - sirien
Sparkle píše:
a aspoň moje nejoblíbenější NPC mi nezabíjeli

je nesmíš servírovat rovnou před hlavně popravčí čety :P

srsly, když nad tím tak přemýšlím... nikdy jsem tohle neřešil. Zaprvé si obvykle NPC ne/oblíbím až za běhu když se do nich trochu vžiju, takže ty co hráče naserou z první obvykle ani nemám šanci si oblíbit... a zadruhé tak nějak moji hráči nikdy moc neinklinovali k tomu mi má oblíbená NPC vraždit.
Možná to je tím, že obvykle nehraju úplně straightforward příběhy, takže ta zajímavá NPC se hráčům obvykle zabíjet nevyplácí nebo se do toho prostě z různých důvodů nehrnou.

Jako ne, že by s nima nebojovali, ať už nepřímo ve smyslu jednat proti nim nebo sem tam i naostro face-to-face... ale obvykle to nekončí smrtelně. Třeba kdysi v Pavučině takhle sejmuli jednoho mého oblíbeného mága, ale výsledek bylo, že ho zajali, pod nátlakem si s ním promluvili a pak ho předhodili určitým autoritám... zaprvé protože ty postavy měly určitou morálku, takže se nevrhali do zabíjení, zadruhé z kalkulu, že by se jim ještě mohlo hodit mít Miku někde po ruce.

Sparkle píše:
aby mi hráči zas tak úplně nemrvili tón hry

no vidíš, a v tom je právě ta chyba. Ona to totiž ani na OG není TVOJE hra. Je to VAŠE hra. Pokud chceš aby měla nějaký tón, musíš se na něm s ostatními domluvit. Když se s nimi domluvíš tak aby to všichni pochopili a podáš to tak aby je to lákalo, tak ten problém vůbec nebudeš mít.
9.4.2014 18:33 - Colombo
Píše:
je nesmíš servírovat rovnou před hlavně popravčí čety :P

Bethesdě to funguje...
9.4.2014 20:53 - Jerson
hadrian píše:
Sirien: no jo, ono to bude asi tím, že já hrál i takové hry jako Hrdinové fantasy a proti nim je vše jednoduché a snadné.

Pokud DnD porovnáváš s Hrdiny Fantasy, tak samozřejmě jednoduché asi jsou, ale to nic nemění na tom, že na to abych si udělal postavu jsem musel čtyři hodiny číst pravidla a dvakrát to konzultovat s GMmem.
9.4.2014 22:28 - Sparkle
No přiznejme si, nastudovat Fate čistě z knížek, abys v tom neměl nejasnosti, a zároveň udělat rozumnou postavu, taky ty 4 hodiny zabere.
9.4.2014 22:55 - Gurney
Sparkle píše:
Mě taky láká GMovat. Ale aby mě to bavilo, pak potřebuju, aby mi hráči zas tak úplně nemrvili tón hry a aspoň moje nejoblíbenější NPC mi nezabíjeli. Jenže railroad je prý zlý, píšou na těch fórech.

Tak pokud je to tvůj tón hry a tvoje oblíbené NPC, namísto vašeho tónu a vašich oblíbených NPCček, pak ti nic jiného než railroad a naděje, že budeš mít ušlápnuté hráče, nezbývá. Resp. ještě psaní povídek, tam ti to aspoň hráči nemůžou zkazit :)

Jerson píše:
Pokud DnD porovnáváš s Hrdiny Fantasy, tak samozřejmě jednoduché asi jsou, ale to nic nemění na tom, že na to abych si udělal postavu jsem musel čtyři hodiny číst pravidla a dvakrát to konzultovat s GMmem.

Doporučil bych ti nějakou verzi Basic D&D (třeba ve sci-fi variantě, abych tě hned neodradil žánrem) ale je to těžce nekompatibilní s tvým přesvědčením, že systém by měl kontrolovat GMa.
10.4.2014 07:04 - Jerson
Když jsem hráč, tak si pravidla vybrat nemůžu. a pak je mi i jedno jestli systém GMma kontroluje. Jen mě nebaví, když místo abych si udělal postavu dle své představy musím hledat v pravidlech, abych nějakou classu své představě alespoň přiblížil, a zároveň musím optimalizovat čísla, schopnosti a kouzla, abych byl k něčemu dobrý.

Sparkle, ty čtyři hodiny byly základ, ve Fate bych za tu dobu už pravidla chápal.

Ale to není až tak podstatné, původní myšlenka byla, že si můžu vybrat, jestli hrát fantasy, nebo nahrát vůbec. Problém s nedostatkem GMmů a hráčů by až tak nebyl.
10.4.2014 09:06 - Quentin
Jerson:
Tvorba postavy v dnd, když začínáte bez vybavení, trvá asi pět minut.
Tvorba postavy v dnd3,5e trvá tak dvacet minut.
Tvorba postavy v dnd4e trvá tak hodinu.

Ve 3,5e a 4e se to dá protáhnout na libovolně dlouho, pokud strávíš čas munchkinováním, počítáním a zkoušením různých buildů. Ale to je nepovinná činnost pro lidi, které to opravdu baví.

Jestli jsi zabil 4 hodiny munchkinováním, i když tě to nebavilo, tak za to nemohou složitá pravidla, ale prostě jsi jen masochista :D

Jediný jiný vysvětlení je, že jsi se z těch pravidel snažil namodelovat nějakou postavu, co tam není. Pozdější edice dnd ale nají tak silné archetypy*, že je vždycky lepší si něco vybrat a vymýšlet postavu okolo toho. Jinak vypadáš jako týpek, co se rozhodl hrát warhammer a stěžuješ si, že tvoji space marini vůbec nevypadají jako jednorožci.

*a není to nutně chyba
10.4.2014 10:01 - sirien
Sparkle: když Ti někdo vysvětlí co a jak, máš postavu ve Fate hotovou za 15 minut. Když si vezmeš k ruce nějaké sheety ukázkových postav a uděláš si postavu podle nich, máš to taky tak za 15 minut hotový.
Pokud aspoň malinko tušíš, co děláš (tj. znáš RPGčka jako taková), tak to máš i se stuntama.

Sice, pravda, nebudeš 100% vědět, co některé ty věci dělají nebo jak se přesně používají, ale tu postavu mít budeš.

Udělat si postavu v DnD (ve smyslu sám si udělat, ne že Ti někdo bude dávat pár možností, Ty řekneš kterou chceš a on to za Tebe vyplní) Ti zabere násobně víc času. A to i v případě, že znáš RPGčka jako taková (jak jsem psal - pokud by mě nějaký kamarád vytáhnul na hraní DnD 4e, moje podmínka by byla, že mi tu postavu mechanicky udělá a obstará a já jí jen převezmu - a to jsem asi ten poslední koho bys mohla obvinit z toho že netuší, jak si udělat postavu do RPGčka, nemluvě o tom, že v X systémech jsem schopnej vyplivnout postavu z hlavy na papír bez jediné konzultace se nějakým handbookem)

Quentin: jo, jenže ta čísla uvádíš pro někoho, kdo ten systém už zná.
Vytvořit postavu ve WoD od okamžiku kdy mi řekneš "siriene potřebuju postavu do takovéhle hry" - tj. od námětu až po finální soupis na sheet - je pro mě otázka tak deseti minut. Pěti, pokud budu mít k dispozici prázdnej sheet a nebudu se muset se všim vypisovat a jen vybarvim puntíčky. A je mi jedno, jestli tvořím mortála nebo supernaturála - resp. u supernaturála můžeš přičíst 5 minut pokud budeš chtít hodně zajímavý koncept a ne něco odvozeného (byť zajímavě) ze standardních klišé.

Vytvořit si postavu ve WoD stejným způsobem pro nováčka co tu hru teprve potkal je otázka tak 2 hodin, pokud to je RPGčkař (který ví jak se rychle seznámit s pravidly, co může přeskočit a co ne atp.) a tak 3 hodin pro člověka, co nemá šajnu, která bije (za předpokladu, že mu někdo řekne aspoň úvod do systému). Čísla zvyš na 3 hodiny a 5 hodin, pokud se nebavíme o mortálech ale o supernaturálech. Proto se nováčkům postavy předpřipravují, nebo se nad nimi stojí a provádí se každým jedním krokem tvorby (tímhle způsobem dokážu tvorbu sesekat na půl hodiny pro mortály, něco pod hodinu pro supernaturály a hodinu a půl pro mágy, když mám "na krku" jednoho nováčka, a na hodinu pro mortály, hodinu a půl pro supernaturály a tři hodiny pro mágy, když mám na krku celou skupinu (3-5 lidí)

Ten rozdíl oproti mým 10 minutám je docela zřejmý.
10.4.2014 10:03 - Nerhinn
Na druhou stranu, 4E má builder. Obzvlášť když si vybereš postavu z Essentials a zaklikneš "vyber to pro mě", máš hratelnou postavu v řádu minut.
10.4.2014 10:05 - sirien
To je relevantní poznámka. Bohužel k ní patří i dovětek: spousta lidí (já) dostane husí kůži při představě hraní RPGčka kde si nejde postavit rozumnou postavu v rozumném čase bez použití online aplikace.
10.4.2014 10:08 - Alnag
A spousta lidí, kteří RPG nechtějí hrát vůbec si postavu neudělá ani za milion let. Nejsem si jistý, že to je chyba systému. :)
10.4.2014 10:12 - Quentin
Já uvádim čísla bez učení pravidel. Jen následování textu a vyplňování character sheetu. Dejme tomu, že když ti s tim nikdo nepomáhá, tak to trvá třeba 2x dýl. Tak jako tak se nedohrabeš ke čtyřem hodinám, pokud si u toho nechceš svědomitě přečíst a pochopit celý pravidla.

Vždyť je to jen staty+AC(beze zbroje beztak 10)+rasa+classa+hpčka. Co tu plácám, to je nejspíš pod minutou, když víš co děláš, a pět minut, když nevíš. U 3,5e k tomu přičti fidlikování se statama, rozdělování skill pointíků a vybírání jednoho featu.

4e je sice na dlouho, ale zase je to dost návodné a vesměs na jednom místě.

Fakt to není takové drama, když si nevymejšlíš blbinky.

Konkrétně tvorba postavy v odnd je supersvižná, už se nám několikrát stalo, že se přidal hráč v polovině scény a ani to hru nezpomalilo.

A kdybych měl dát příklad vcelku sympatické a svižné tvorby postavy, tak dungeon world, kde je celé povolání se všema volbama na jednom papíru a ty to jen během pár minut zaškrtáš. A nemyslim jako puntíky ve wodu, kde beztak ke všemu musíš dohledávat v pravidlech. V DW jsou ta tom papíru ty mechaniky všechny.
10.4.2014 10:17 - Colombo
Quentin: možná jo, pokud jedeš "vyberu si tohle povolání, tuhle rasu, tuhle zbraň, tyhle random cool ability", ale pokud jedeš "mám představu o postavě", tak sem často krachnul na tom, že sem musel zpětně výrazně pozměňovat onu představu.

Jasně, pokud někdo hraje DnD 10 let, už tyhle věci má hardwired v mozku. Ale pokud někdo by default nepřemýšlí v archetypech...
10.4.2014 10:26 - York
Já tvorbu postavy považuju za součást hry. A když vím, že s ní budu chtít hrát třeba rok nebo dva, tak mi nevadí strávit její tvorbou třeba dva týdny nebo i víc.

Na druhou stranu ale existují formáty hry, kde se hodí spíš rychlá tvorba. Takže nejspíš není na škodu, když hra umožňuje obojí.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24663710594177 secREMOTE_IP: 3.227.2.109