RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
10.4.2014 10:35 - Me-dea
Colombo píše:
Prý někteří lidé hrají přes skype, zkoušeli jste to?


Já s přítelem, když jsme od sebe daleko. Jako 1 na 1. Je to ale 100% důvěra - říkáme si hody kostkami na dálku, mapy a pod se posílají v jpg. Když by se k tomu přidaly nějaké online kostky, tak by to šlo i s méně důvěrnými spoluhráči.
10.4.2014 10:35 - ShadoWWW
V 4E builderu je dokonce volba "vytvoř mi postavu" na 1 tlačítko. Přiznávám, že je to hard-core, ale ta možnost vytvořit postavu za sekundu tu je. :-D

Je relevantní, že někdo nechce používat počítač k tvorbě postavy. Faktem je, že 4E je stavěná na počítač. Jak tvorba postavy, tak třeba vybírání nestvůr z online Adventure Tools či online Compendia.

Pravda, 4E se teoreticky dá hrát zcela bez počítačových nástrojů, ale je to opruz. Docela zřetelným ukazatelem je zvyšující se počet předplatitelů DDI a pokles prodeje knih v rámci životního cyklu 4E.

Pro někoho jsou počítačové nástroje požehnáním (rychlý a přehledný výběr z mnoha tisíců schopností, odborností, backgroundů, témat a předmětů), pro jiného opruz. Faktem je, že počítačové nástroje jsou nejsilnější a zároveň nejslabší stránkou 4E (jak pro koho).
10.4.2014 10:52 - Jarik
Pro OG je predpripravena postava nutnost (a je jedno o jakou hru jde).
Pokud je na vyber vice postav nez planovany pocet hracu, tim lepe.

Na OG si system osaham a pak si reknu, zda mne zaujal natolik, abych dohledaval na netu nejake nastroje, jak si usnadnit tvorbu (dle vlastnich preferenci).
Alternativou k tomu hledani na netu je vyuziti zapaleneho hrace ci GM pro hru, ktery se v tom jiz orientuje a setri mi cca 50% casu tvorby.

Po nekolika hrani postav dle predchoziho si uz tu energii pro tvorbu najdu sam.

U neznameho systemu to znamena 4 hry (2x OG. 2x dle sveho)


Obdobne to mate vlastne i u deskovek. jen se tot am zmensuje na 2 hry, kdyz to nikdo z nas nezna. A na 1 hru, kdyz to jeden z hracu zna.
Nekdy ale nechteji hraci dat hre 2 sance, kdyz ji nezna nikdo z nich. (protoze to muze znamenat 10 hodin hrani, ktere nemusi bavit)
10.4.2014 10:59 - York
Jarik píše:
Pro OG je predpripravena postava nutnost (a je jedno o jakou hru jde).


Není. Postavy se v pohodě dají vytvořit za běhu.
10.4.2014 11:34 - Vojtěch
Dragon Age a Dungeon World jsem zkoušel bez připravených postav a pohoda, 13th jsem zkoušel tak napůl a šlo to taky.
10.4.2014 12:26 - Shako
DnD 4e postavu jsem si delal sam poprve po 2 hranich DnD (z toho jedno OG na DnD day)... bez valne znalosti pravidel. Par hodin to zabralo (zejmena studovani schopnosti), ale rozhodne to nepovazuju za zadny horor. A to nejsem dlouhodoby DnD hrac, ani nemam nahrane PC mutace. Takze to nepovazuju za vyrazny problem DnD...
Pro me srovnatelna narocnost tvorby PRVNI postavy jako treba GURPS, Shadowrun, DrD+, WoD.... vzdycky nejvetsi cas zabere procitani dovednosti/schopnosti, ktere bych pripadne chtel nebo nechtel - odhalovani, co se pod tim nazvem skryva v danem systemu.
Vyhoda DnD v builderu je potom uzasna, oproti treba GURPSu.
Zbytek uz je jak rika Quentin - nejaka optimalizace, kterou muzes a nemusis udelat.

Na OG je jakakoliv tvorba postavy 1 hodina a vic, takze je to hlavne o casovych moznostech. Ale taky preferuju udelane postavy, pokud system neni opravdu jednoduchy.
10.4.2014 13:04 - Jerson
Právě že všechny vyjmenované systémy mají tvorbu postav hodně náročnou. Jsou i složitější systémy jako Void a Astrální doupě, ale pak jsou taky mnohem jednodušší.
Osobně bych chtěl na další hře vyzkoušet to, že si hráč u své postavy zvolí jméno, charakter, povolání ( ne ve smyslu class, ale prostě co dělá) a důvod proč se zapojí do příběhu, a zbytek se bude řešit až během hry, když na to přijde řeč.
Předpřipravené postavy uspokojí asi 50% hráčů na OG, i když jich je na výběr třeba dvacet. A nutno říct, že největší roli hraje vzhled, nebo tedy fotka - ta dělá víc než dvě třetiny důležitosti. Zbylí hráči si chtějí vytvořit vlastní postavy.
Samozřejmě se to liší podle žánru,
10.4.2014 13:14 - Shako
Zapomel jsem zminit DrD II :-D Ale prijde mi, ze o nic min narocna je tvorba PRVNI postavy pro treba i Mouse guard (o BW nemluve), Gumshoe systemy (testovani na Trail of Cthulhu), 13th Age, Pathfinder....

Marne premyslim nad systemem, ktery by se hodil na kampane - coz vyrazuje (aspon pro me systemy) jako Risus, Strepy snu... a zaroven by mel jednoduchou tvorbu postavy.

Opakovana tvorba postav je uplne jine kafe.... verim, ze Noir (s builderem) bude mit stejne rychle udelanou funkcni postavy jako Sirien s WoD sheetem. :)
10.4.2014 13:17 - York
Jerson píše:
hráč si u své postavy zvolí jméno, charakter, povolání ( ne ve smyslu class, ale prostě co dělá) a důvod proč se zapojí do příběhu


Nic z toho není třeba vytvářet dopředu, všechno se dá generovat on-demand. U charakteru je to dokonce docela zajímavé, protože pak postava nejedná na základě předem vytvořeného charakteru, ale její charakter se naopak utváří na základě toho, jak reaguje ve vypjatých situacích.

Mám teď rozpracovaný text, kde se snažím tenhle styl hry podrobně popsat. Pracovní verze je k nahlédnutí zde.
10.4.2014 13:22 - Quentin
Nejlepší tvorba postavy na ty opengamingy je asi v tom DW. Povolání jsou celkem archetypální, takže nemáš, co zkazit, ale dají ti dost voleb, aby sis z toho udělal svou postavu. Je to rychle hotové a můžeš hned hrát.

Jsou hry, které mají tvorbu postavy zábavnou a dlouhou samy o sobě, ale ty se podle mě na OG moc nehodí, protože to dycky zabere hafo času.
10.4.2014 13:31 - York
Shako píše:
Marne premyslim nad systemem, ktery by se hodil na kampane - coz vyrazuje (aspon pro me systemy) jako Risus, Strepy snu... a zaroven by mel jednoduchou tvorbu postavy.


Nad tímhle problémem poslední dobou docela dost přemýšlím a mám už i nějaká částečná řešení.

První je postupné zvětšování zoomu. V prvním přiblížení si například vybereš jen to, jestli jsi lepší v boji nebo v jednání. Odehraješ hru nebo dvě a můžeš zapojit podrobnější pravidla, která ti umožní upřesnit, které oblasti boje studuješ, případně na jaké metody jednání se specializuješ. Systém s tím pracuje pořád stejně, podrobnost popisu postavy (a tudíž náročnost tvorby postavy) je na tobě.

Se seznamy schopností je to těžší. Zvažuju možnost umožnit improvizovaná kouzla s tím, že to bude náročnější a méně účinné, než používat naučená kouzla. Improvizované kouzlo pak funguje tak, že popíšeš, co zhruba chceš udělat, určí se pro to náročnost stejně jako pro cokoliv jiného a vyhodnotí se to stejně jako cokoliv jiného. Odpadá pak nutnost probírat se seznamy schopností, na druhou stranu se pak zas není moc čeho chytnout. Zásadní problém ale je, že to dobře funguje pro kouzla, ale špatně pro magické schopnosti (třeba ve stylu adeptů v Shadowrunu), u těch se prostě "improvizovaně schopnit" dost dobře nedá.

Druhá možnost je začít s postavami bez zvláštních schopností a přidávat je postupně v průběhu hry. Tohle v podstatě dělají některé class&level systémy - mág nevybírá ze seznamu všech existujících kouzel, ale jen z několika prvolevlových. Zbytek si může hráč přečíst až v průběhu hry.

Stejně ostatně fungují všechny novější počítačové hry. Na začátku dostaneš jen úplný základ a hra ti postupně představuje nové mechaniky a schopnosti v průběhu hraní.
10.4.2014 13:42 - Shako
York píše:
Nad tímhle problémem poslední dobou docela dost přemýšlím a mám už i nějaká částečná řešení.


Ja nerikam, ze je to spatne. Jen chci rict, ze to imho ke kampani proste patri. Na kampani nemam problem s temer jakkoliv slozitym systemem.
Ale ja proste mam rad pravidla. :)

Pro oneshoty mam radeji jednodussi system nebo system, ktery aspon pulka lidi zna... :)
10.4.2014 13:57 - Alnag
Mně baví i složitá tvorba postavy. Vlastně asi víc než nějaká jednoduchá. To je nuda a nejsem pak s postavou ztotožněný. Příliš málo investované energie do tvorby pro mne znamená malý vztah k PC.
10.4.2014 14:05 - Gurney
Nerhinn, ShadoWWW:Tak hlavně tvrdit, že je vytváření postavy rychlé, ale musíš k němu mít komp je docela cheat :P

Shako píše:
Marne premyslim nad systemem, ktery by se hodil na kampane - coz vyrazuje (aspon pro me systemy) jako Risus, Strepy snu... a zaroven by mel jednoduchou tvorbu postavy.

Záleží na tom, co považuješ za "jednoduché". Pokud tím myslíš "chci si nějakou dobu promýšlet postavu, aby byla fakt jak chci, ale mechanikám jsem ochoten věnovat tak 5-10 minut max. pak bych šel do Fate, Call of Cthulhu (od Chaosia) nebo nWoDu. Pokud je to "chci mít postavu kompletně hotovou do pěti minut", pak se hodí například WFRP (2E), Dark Heresy, Traveller, Stars without Number, Dungeon Crawl Classics. Přitom všechny tyhle hry jsou dělané na kampaně.

Quentin:Zábavná&rychlá pro mě splňuje třeba WFRP 2E. Traveller má taky velmi zábavnou tvorbu postavy, ale tam jsem nezkoušel dělat postavy s partou dalších lidí.
10.4.2014 14:10 - Quentin
Alnag: Mě strašně baví dělat postavy ve složitejch systémech. Jen mě to pak nebaví hrát :D (dnd4e je samozřejmě vyjímka, protože složitá je jen tvorba postavy, hra je ok)
10.4.2014 14:21 - Shako
Gurney: nWoD povazuju za "rychly" system jen protoze ho mam nahrany a polovina pripadne herni skupiny se v nem minimalne dobre orientuje. A jsme schopni tak hrat i bez pripadne prirucky, minimalne mortaly.
Ale proste na PRVNI hru ten system jednoduchy neni. A je hodne zanrove specificky.

Stejne tak je pro me dneska rychle treba Trail of Cthulhu.... - protoze jsem v nem uz vytvoril cca 10 postav a nemam problem "rychle" udelat 11. To vydrzi tak rok az dva, co to nebudu hrat a zase vsechno zapomenu. :) Problem je, ze dobrodruzstvi v nem trva tak 2-3 sezeni, takze neni jednoduche na nej slozit druzinu. Nicmene, pokud by si to nekdo chtel zahrat, tak v Praze jsem schopen usporadat poloverejne OG. :-)

Ano, vytvorit postavu do DnD pro me neni jednoduche, ac muzu rict, ze mam system nahrany stejne nebo lip nez WoD. Ale je to pro me porad rychlejsi nez studovat (a vysvetlovat potom dalsim hracum) novy system pro hrani epic fantasy. Zvlast, kdyz muzu cheatove pres builder. :-)

Gurney píše:
Fate, Call of Cthulhu (od Chaosia) nebo nWoDu. Pokud je to "chci mít postavu kompletně hotovou do pěti minut", pak se hodí například WFRP (2E), Dark Heresy, Traveller, Stars without Number, Dungeon Crawl Classics.


Fate - s tim me hraci poslou ke vsem certum. :-) Ale nekdy to rad zkusim. Jen si myslim, ze to neni system pro me obvykle spoluhrace.

CoC - zanrove specificke

nWoD - jiz jsem se vyjadril.

WFRP (2E) - wtf? Ale zni to zanrove specificky. :)

DH - zanrove specificke

Traveller - neznam.

SwN - neznam, ale zni to zanrove specificky pro scifi.

DCC - opet specificky pro urcity styl hrani.
10.4.2014 15:57 - Beltar
Shako - Hodí se na kampaně a je jednoduchá - Fate
10.4.2014 16:04 - Vojtěch
Dragon Age klidně, 13th taky. DW vypadal bez problémů taky použitelně.
10.4.2014 17:50 - Pepa
Ad tvorba postavy: Astrální doupě bylo za dlouhou tvorbu postavy hodně plísněno, ale když na to tak koukám, tak na tom není zase tak špatně. Ať už s programem nebo bez, je to tak na 4 hodiny, tedy srovnatelně s DnD. A když třeba takový York by tvořil postavu týdny...

Ad opengamingy: Mám jich pár za sebou, GMovat mě docela baví, ale jestli mě láká dělat opengamingy, to zase úplně nevím. Asi by mě nebavilo pořád a neustále vysvětlovat jedna a tatáž pravidla. (Když na různé opengamingy přijdou různí lidé.) A také vytvářet (s hráči či pro hráče) nové a nové postavy...

York říká, že se to všechno dá udělat za běhu. Dá. Jednou, dvakrát. Víckrát by mě to asi nebavilo...
10.4.2014 18:06 - Sparkle
Shako píše:
Stejne tak je pro me dneska rychle treba Trail of Cthulhu.... - protoze jsem v nem uz vytvoril cca 10 postav a nemam problem "rychle" udelat 11. To vydrzi tak rok az dva, co to nebudu hrat a zase vsechno zapomenu. :) Problem je, ze dobrodruzstvi v nem trva tak 2-3 sezeni, takze neni jednoduche na nej slozit druzinu. Nicmene, pokud by si to nekdo chtel zahrat, tak v Praze jsem schopen usporadat poloverejne OG. :-)


Trail of Cthulhu bych si určitě chtěla vyzkoušet.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.22733592987061 secREMOTE_IP: 3.234.214.179