RPG odborně

York
2.1.2014 11:38
Přežití RPG v Českých a Slovenských zemích
  • Co pro to chceme a můžeme udělat?
  • Proč staré komunitní servery umírají a nové skomírají?
  • Co by mohlo být společným cílem, na kterém byste se byli ochotni podílet?
  • Má smysl vlastní tvorba? Pokud ano, jak ji podpořit?
Autorská citace #61
2.1.2014 22:03 - Colombo
noir: škoda. Teď mě napadlo, že takové nafilmované RPG s Vávrou, Klímou, nějakým hercem (nebo herečkou) a ještě někým, hrající RPG Kingdom Come by mohla mít:
1. investora
2. počáteční fanouškovskou základnu
3. by mohla být dostatečně zajímavá

Jinak, fakt super, že se snažíš.
Autorská citace #62
2.1.2014 22:06 - Colombo
Nerobí někdo na ministerstvu? Ti mají prachy na větší kraviny:)
Autorská citace #63
2.1.2014 22:07 - Quentin
sos píše:
Super. A ted to delej pokazde.

To mi došlo. Ale tohle byla výjimečná situace v jedné Larpové skupině. RPG se na FB moc neřeší. Nebo aspoň nevim kde.
Autorská citace #64
2.1.2014 22:26 - York
Bouchi píše:
Kdyby o něj neměli zájem, tak na RPGF neexistují příslušné diskuse s hráči a feedback není zohledňován při přípravě navazujících příruček, reedic a případných přepracovaných vydání.


Chystáš snad nějakou reedici nebo přepracované vydání? A budou na tom pracovat autoři první edice základní příručky?


Bouchi píše:

Zpracovat připomínky od stovky hráčských skupin (a odpovědět na ně) bezpochyby zabere několikanásobně víc člověkohodin než zpracovat připomínky dejme tomu od dvacítky skupin.


To vskutku zabere. Každá relevantní připomínka nebo dobrý nápad ale ušetří desítky hodin vývoje. Kromě toho tím uzavřením zahazuješ připomínky od lidí s pravděpodobně větším přehledem v mnoha oblastech, než mají sami autoři.

Mně to teda popravdě může být jedno, já se nad tím jen upřímně podivuju a trochu smutním nad zlým osudem ;-)

Bouchi píše:

Koncept byl, pokud vím, představen na GC 2013.


A dá se to i někde najít?

Bouchi píše:

A koneckonců ty jsi přece s Dakarou přišel na RPGF v okamžiku, kdy jsi měl hotovou bezmála stoosmdesátistránkovou vývojovou verzi, tak co je divného na tom, že autoři nechtěli pouštět ven nějaké dílčí střípky, nad nimiž by ještě nebylo možné smysluplně diskutovat?


Já jsem v té době měl pátou zásadní vývojovou verzi, což znamená rozdíly ve stylu přechodu z úspěchového systému na aditivně-komparativní a podobně. Nad každou z nich by se bývalo dalo smysluplně diskutovat a každá taková diskuse by mi pravděpodobně ušetřila měsíce vlastního snažení.


Bouchi píše:
Takhle jsem sem víceméně zbytečně vnesl konfrontační tón, což nechci.


Ještě jsem tě nikdy nezažil diskutovat nevhodně nebo neúměrně ostře :) Konfrontace k diskusi patří, dodává jí šťávu.

Bouchi píše:
(ale holt nařčení, že autoři a Altar nemají zájem o hráčský feedback, mě prostě trochu nadzvedlo).


Nicméně jsi mě stále nepřevědčil, že by to nebyla pravda.

Mytkův článek ve 41. číslu Drakkaru má například v oficiální diskusi k tomuto číslu časopisu jedinou reakci (takže se těžko dá mluvit o přetížení množstvím komentářů) a od Mytka k tomu není vůbec žádné vyjádření.

Autoři dvojky sice občas do diskusí přispívají, ale v drtivé většině je to jen snaha poradit hráčům, kteří mají problém pochopit, jak to bylo myšleno. Nikde v celé oficiální diskusi ke dvojce nevidím jediný topic, kde by autoři veřejně diskutovali o plánovaných změnách, nadhazovali tam své nápady k posouzení a vyzkoušení. Ten Mytkův článek je jediná výjimka a o tom viz výše.
Autorská citace #65
2.1.2014 22:27 - York
noir píše:
Měl jsem prostory zdarma, hosty (a docela známý) zdarma, ale stejně - jsme malej trh, takže náklady jsou moc velký. Levněji ti to v kvalitě nikdo nenatočí, ale stejně si to firma dovolit nemohla. Technika, moderátorka a pár dalších věcí prostě hrnou cenu hrozně vysoko...


Jestli je to něco takového, tak držím ústa a krok, to je skutečně jiná liga :)
Autorská citace #66
2.1.2014 22:34 - Vojtěch
Ono je k sehnání a k sehnání. Jak jste zmiňovali, že je tu ke stažení leccos je sice hezké, ale reálně jaké je povědomí, že to jde stáhnout a že by to vůbec měli hledat. Google-fu je sice silné nejen v RPG komunitě, ale počáteční impulz z tohoto nevyjde.
Autorská citace #67
2.1.2014 22:48 - noir
York: mohl tam být třeba i Pohlreich...
Autorská citace #68
2.1.2014 23:25 - sirien
York: Problém je v tom, jak uvažuješ. "Mě se nelíbí tahle hra ani tahle hra a ani tahle hra, takže si udělám svojí hru..." - vážně myslíš, že tím pomůžeš RPG scéně? Protože kdokoliv, koho na svojí hru nalákáš, bude umět právě Tvojí hru - takže s těmi ostatními lidmi co hrají jiné hry (a Tvoje hra bude v menšině) si moc nezahraje, protože lidé obvykle nechtějí investovat čas do učení se další a další hry.

Já neberu to že si děláš hru, fajn, proč ne - ale pokud se chceš bavit o propagaci RPG jako takových, udělal bys líp, kdyby jsi přeložil nějakou stávající hru (Pathfinder...) nebo kdyby jsi udělal modul pro nějakou stávající hru co se u nás už hraje a který ji upraví do Tebou žádané podoby (CPH, FATE, Storyteller...)

York píše:
a za druhé je potřeba učit se konstruktivní kritice, protože bez té to taky nejde a taky to není tak triviální disciplína, jak by se mohlo zdát.

no já bych možná začal tím, že by se lidé mohli naučit kritiku příjmat. Nicméně ani tak ani onak s tím moc nenaděláš, to je spíš problém celé kultury.

York píše:
Já ale mluvím o tom, že je to problém sehnat v tištěné verzi. Tudíž mít příručky při hře a podle potřeby v nich listovat, což je třeba u takového Shadowrunu docela podstatné

lol. Tyhle vycucané problémy.

World of Darkness i Dungeon's and Dragons se tu začalo hrát v době, kdy je nešlo stáhnout z internetu a pořídit se daly maximálně tak při výletu do Velké Británie. Pak přišel internet a tyhle hry začaly být dostupné v online versi a mezi hráči zaznamenaly brutální boom, i když stále nešly pořádně sehnat v tištěné podobě... pak sem v tištěné podobě konečně dorazily (jak konečně možnými internetovými objednávkami z e-shopů tak fyzicky do prodejen) a... stalo se kulové, žádný další boom už nebyl.
Podobně FATE, u nás relativně (!) hraný systém, který byl fakticky až do loňska fyzicky nedostupný až neexistující...

Neustálá touha po tom "mít fyzickou knížku" je naprosto iluzorní problém lidí co touží obhájit že oni chtějí mít produkt s fyzickou knížkou, doteď jsem neviděl jediný doklad toho, že by to mělo nějaký reálný vliv.
Ano, Shadowrun tu začal, protože byl přeloženej a vydanej. Ale mnohé jiné hry tu začaly i když vydané a ani přeložené nebyly - a hrála je i hromada lidí, co anglicky neuměli - prostě jim to kamarád vysvětlil.

Jinak viz Bouchi - když jsme s kamarádem kdysi pradávno začali hrát GURPS, prostě jsme si stáhli překlad, vytiskli si ho a svázali do kroužkové vazby (mám jí doteď v knihovně, pochybovačům můžu klidně ukázat)

Bouchi píše:
Dovolím si tě opravit - nejde o to, že by autoři Altarem vydávaných titulů neměli o feedback v průběhu vývoje zájem, ale prostě otevřený betatesting by nezvládali časově zpracovat.

...jak jsme viděli, autoři pracující pro Altar nedokáží zpracovat ani feedback, který v průběhu tvorby dostávají adresně přímo v diskusi které se aktivně účastní, takže není divu, že nezvládnou zpracovat ani jakýkoliv jiný...

WotC mělo taky konkrétní betatesting daný na pár skupin a pak masový který řešili kvantitativníma dotazníkama (tahle mechanika se vám líbí takhle? 1-10. Nebo takhle? 1-10 - pak si jen přečetli graf s výsledkama)

Bouchi píše:
Kdyby o něj neměli zájem, tak na RPGF neexistují příslušné diskuse s hráči a feedback není zohledňován při přípravě navazujících příruček, reedic a případných přepracovaných vydání.

to jsou ty diskuse co jsou proslavené tím, že na cokoliv co člověk namítne mu je odpovězeno, že má špatně přepólované myšlení a chybně to pochopil, že? Svého času jsme se bavili jejich čtením jako kdyby to byl klub výrokového humoru.

To bych za feedback fakt radši nevydával...


noir: hm. Demonstrovat virální marketing pomocí "debilních keců"... to je to co z virálního marketingu zbyde, když vezmeš řemeslnou kostru kolem něj uměle postavenou a sebereš mu duši - aneb tisíckrát omleté pokusy nudných markeťáků okopírovat něco, co tu už bylo. Skutečný virální marketing co dokáže strhnout laviny stojí na unikátnosti, což není něco co bys utvořil podle příruček a šablon, stokrát víc umění, cit, intuice a náhodný nápad než cokoliv jiného.
...což je odpověď i pro Colombo: - fakt efektivní virál si nenaplánuješ, ten dostaneš zázrakem nebo se o něj musíš hodně, ale ne křečovitě snažit (ne křečovitě, jinak skončíš jak Microsoft s Googlightningem...) a doufat, že to dřív nebo pozdějc klapne. Ve skutečnosti to je dost namáhavá sranda kterou "na zakázku" umí jen skuteční profíci a ani Ti nedokáží zajistit že to vyjde.

noir píše:
A větší hráč už tu není. Jenže pro něj je větší jistota plakát u silnice.

Na tohle svého času narazil Sebastián. Udělal fakt hustou kampaň pro EA okolo Dragon Age, co do velikosti trhu měl super úspěšnost, za rozumný náklady...
...jenže jeho koncept byl příliš neortodoxní a absolutní prodeje na česko-slovenském trhu tak relativně malé vůči jiným trhům (i když na těch velkých trzích byla poměrná úspěšnost horší), že to prostě ve firmě neuspělo a další kampaň co byla řízená centrálně to už vůbec nebrala v potaz a direktivně nařídila nudnou tuctovou propagaci.
Autorská citace #69
2.1.2014 23:33 - Bouchi
York píše:
Chystáš snad nějakou reedici nebo přepracované vydání? A budou na tom pracovat autoři první edice základní příručky?

Základní příručka DrD II se už několikrát dotiskovala a při každém dotisku byl v mezích možností zahrnut dosavadní feedback.
Na přepracované vydání taky dojde (tj. v určitou chvíli místo dalšího dotisku vyjde přepracované vydání) a měla by se na něm podílet většina autorů prvního vydání (pochopitelně nemůžu dát ruku do ohně za to, že všichni, což opět plyne z dobrovolnickosti projektu a měnících se časových možností jednotlivých autorů).

York píše:
Každá relevantní připomínka nebo dobrý nápad ale ušetří desítky hodin vývoje.
Otázka zní jestli množství ušetřených člověkohodin vývoje je větší než množství člověkohodin spotřebovaných zpracováváním toho několikanásobně většího kvanta připomínek.
York píše:
Kromě toho tím zahazuješ připomínky od lidí s pravděpodobně větším přehledem v mnoha oblastech, než mají sami autoři.
Pokud si dobře pamatuju tak nábor testerů pro DrD II byl veřejný, stačilo se přihlásit.

York píše:
Bouchi píše:
Koncept byl, pokud vím, představen na GC 2013.
---
A dá se to i někde najít?
Proběhlo to formou besedy (které jsem se bohužel nemohl zúčastnit, neb jsem byl vázán jinde), videozáznam z ní není, jinak viz "Jakmile bude možné pustit ven nějakou ucelenou část, tak k tomu dojde." Každopádně v tomto směru nehodlám autorům nařizovat "do tehdy a tehdy musíte zveřejnit minimálně to a to".

York píše:
Mytkův článek ve 41. číslu Drakkaru má například v oficiální diskusi k tomuto číslu časopisu jedinou reakci (takže se těžko dá mluvit o přetížení množstvím komentářů) a od Mytka k tomu není vůbec žádné vyjádření.
Třeba na to vyjádření prostě neměl čas - poslední post ve fóru má z konce srpna, poslední přihlášení 18. 12. (tvá reakce je z 11. 12., klidně se mohlo stát, že ji ještě ani nečetl).
Autorská citace #70
2.1.2014 23:39 - Colombo
Pohlreich hrající RPG? TO bych snad i chtěl vidět:DDDDDDD
Autorská citace #71
2.1.2014 23:40 - Colombo
A Babica by to gamemastroval:D
Autorská citace #72
2.1.2014 23:41 - sirien
Bouchi píše:
Otázka zní jestli...

...produkt který vznikl bez onoho feedbacku vůbec stál za vydání (ve smyslu své kvality a přínosu, nikoliv ve smyslu autorského ega a počtu dotisků). Nicméně na to jsme si odpověděli už v několika paralelních diskusích a dvou článkových recenzích, pokud se nepletu.
Autorská citace #73
2.1.2014 23:44 - Sparkle
Když jsem ještě neměla děti, jezdili jsme s manželem po republice dělat opengamingy, hlavně na akcích pro skautské vedoucí. Měli jsme vždycky hodně zájemců a byli spokojení. Hlavně bylo vidět, že těm lidem úplně stačí nějaký zjednodušený "dračáček", a jako žánr pohádkové fantasy, aneb fuck this elitist indie shit :) .

Taky jsem si vcelku jistá, že kdybychom ten dračáček měli vydanej knižně a prodávali ho tam za rozumnou cenu, ti lidi by si to od nás koupili. Bylo cejtit, že tam je po těchto věcech poptávka.

Momentálně vnímám poptávku po FATE, ať už z toho, že se nám v krámu prodává FAE, tak že chodí spousta lidí kupovat Fudge kostky a vůbec to nejsou žádné známé ksichty z d20/rpgf. Tak zkusím FAE přeložit do ČJ a pokud by byla příznivá finanční kalkulace, zkusila bych vytisknout 500 kusů. Musí se knížka vejít v koncové ceně do 100 kč. Kdyby to něco vyneslo, vrazím to do propagace a vytisknu další várku.

Loni se mi povedlo protlačit článek o RPG do časopisu Rodina a Škola, na víc podobných článků bohužel nemám čas. Jednám s autory video seriálu Deskofobie, který sleduje asi 900 lidí, že bychom tam natočili díl o RPG.

Plus propagace RPG v krámě, jako to děláme dosud. A taky dělám na RPG pro děti, ale jak dlouho to ještě potrvá, nevím (teď jsem s pravidly konečně vcelku spokojená, budu to posílat testerům). Víc toho bohužel asi nezvládnu. Kdyby někdo byl ochoten pomoct s výrobou tištěného FAE, to by bylo fajn. Nehodlám se na tom nijak napakovat a když to někdy bude v plusu, všichni kdo se na tom budou podílet dostanou zpětně nějakou odměnu.

Co je možná dobrá zpráva, je to, že poslední rok zažívají boom "konverzační storytellingové hry" typu V hlavní roli, to by mohlo signalizovat, že se zvýší poptávka i po RPG. Asi jsou lidi z těch počítačů a čísel už vyfluslý a chtěj taky mluvit.
Autorská citace #74
2.1.2014 23:57 - Alnag
Sparkle píše:
konverzační storytellingové hry


To mne zajímá a neznám to. Jsou nějaké další kromě uvedené?

Jinak asi celkově - dobrá práce, děláš toho pro RPG opravdu hodně. Klobouk dolů.

========
K několika předchozím příspěvkům: Opravdu se DrD II prodává tak špatně, že je třeba hijacknout jakoukoliv zdejší diskuzi a rozpoutat k němu flame, aby si ho někdo všiml? Nebo o co go? Fakt to nechápu.
Autorská citace #75
3.1.2014 00:06 - Quentin
Píše:
Otázka zní jestli množství ušetřených člověkohodin vývoje je větší než množství člověkohodin spotřebovaných zpracováváním toho několikanásobně většího kvanta připomínek.

Ne, otázka je, jestli má být výsledná hra hratelná nebo drd2 :-)
Autorská citace #76
3.1.2014 00:07 - crowen
Inac este som celkom zabudol na megasluzbu RPG - Skaven, jeho Mytago a projekt Hry s pribehem a romany/poviedky z prostredia Asterionu.
Autorská citace #77
3.1.2014 00:11 - sirien
Sparkle píše:
Kdyby někdo byl ochoten pomoct s výrobou tištěného FAE, to by bylo fajn

rád pomůžu s překladem, s vydáním asi nemám úplně jak. Po odměně netoužím, stačí když tam budu někde uvedenej ideálně s linkem sem na Kostku :)

(původně sem chtěl přeložit FATE 3e celej... ale nějak když není explicitní poptávka a nikdo nedává deadlines, tak není ani motivace se na to nějak podívat - každopádně kdyby do mě někdo kopal že to chce mít hotový, tak budu rád :) )
Autorská citace #78
3.1.2014 00:12 - crowen
Dalsi napad - neviete, ci niekto skusal lokalne verzie Kickstarteru na vydanie RPG?
Autorská citace #79
3.1.2014 00:24 - York
Bouchi píše:
Základní příručka DrD II se už několikrát dotiskovala.


Vida, aspoň se tu dozvíme něco nového. Já jsem to teda nevěděl.

A pokud správně dedukuju a prodeje se tudíž vyšplhaly už někam nad 5k kusů, tak to asi pomalu znamená, že opravdu je možné vytvořit docela velkou poptávku tam, kde před tím nebyla a jestli to koresponduje se světovým mainstreamem nebo ne, není možná v našich podmínkách až tak úplně rozhodující...
Autorská citace #80
3.1.2014 00:29 - Bouchi
QuentinW píše:
otázka je, jestli má být výsledná hra hratelná nebo drd2 :-)
Jojo, DrD2 je nehratelné, Altar nevráží statisíce do reklamy a přesto poptávka roste, tomu říkám zázrak. ;)

crowen píše:
este som celkom zabudol na megasluzbu RPG - Skaven, jeho Mytago a projekt Hry s pribehem a romany/poviedky z prostredia Asterionu.
A abychom byli spravedliví, tak s vydáváním knih z prostředí Asterionu začaly Straky na vrbě.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.08530592918396 secREMOTE_IP: 3.88.60.5