RPG odborně

Alnag
6.1.2014 20:05
Rozsáhlý článek o vývoji nejpopulárnějšího RPG.
Autorská citace #21
23.9.2017 20:16 - sirien
...well... já uznávám, že sem v komunitě už dlouho a nejsem z generace youtouber maniaků, ale fakt nejsem tak starej, abych patřil k rádiové generaci, takže ta čistě audio stopa je poměrně otravná musim říct :/ Ta víc, jak hodinová čistě audio stopa... já ve skutečnosti nikdy ani nezvlád audioknihy, sem fakt docela vizuální člověk - čtení, videa, pokud sou dobře udělaná...

Ježiš a kdyby se ten týpek co se tam na něco ptá uměl aspoň vyžvejknout a mluvit od A do Z a ne aby odřikával abecedu stylem náhodného tahání písmenek.

Jakože SRSLY, už to poslouchám 10 minut a neřek nic co by nešlo říct ve dvou minutách a jestli bude ještě chvíli popisovat ten blbej svitek co vyrobil, tak začnu mít dojem, že čtu Jiráska.


Hej tyvole já to asi fakt nedám... sorry, to je takovej gibberish, že se sotva orientuju v tom o čem sakra vůbec mluví. Po patnácti minutách mám dojem WTF něco něco něco -cheese něco refugees-camp něco some-city cheese-delivery-quest něco prophecy...

EDIT: ne, fakt sorry, 20. minuta a vypínám to, sem dneska docela unavenej, tohle je pro mě dost úděsnej formát a ten týpek mi přijde že nechápu co ho vede k dojmu že má právo mluvit do mikrofonu.
Autorská citace #22
7.12.2017 02:31 - sirien
Dungeons & Dragons: Satanic Panic | Retro Report | The New York Times

Velmi hezké shrnutí oné dávné historie - povrchní, ale zároveň takové všestranné.
Autorská citace #23
29.10.2018 21:55 - ShadoWWW
Tak jsem se dnes zamýšlel...

Podle vlogera z Taking20 (94 tis. odběratelů) je od roku 2014, kdy vyšlo DnD 5E, stále více v módě hraní jen se základními pravidly. On sám to přičítá hlavně Critical Role, kteří hrají hodně volně a jejich videa jsou pro většinu dnešních nováčků vstupní branou do světa stolních RPG. Místo skupiny nerdů v herním obchodě a hláškou "Nahoď si postavu; tady máš kostky a sbírku knih pravidel," mají nováčci první zkušenosti se stolními RPG od profesionálních dabérů (voice acters), což dále umocňuje vlnu hraní podobným stylem. Zjednodušená pravidla 5E jsou jakýmsi pomyslným maximem, co většina herních skupin aktuálně chce.

Proto bude zajímavé sledovat, jak se s tím popere Pathfinder II, který jde proti tomuto trendu. Jestli to bude hra pro velmi úzký počet hard-core hráčů, nebo jestli vyvolá zpětný návrat k hraní s komplexními pravidly.

Spekuluje se, že vlna zájmu o RPG, kterou 5E vyvolala (pátou edici hraje víc hráčů než jakoukoli edici předtím) je jen začátkem a strop zájmu je stále ještě minimálně několik let v nedohlednu. Také se spekuluje, že případná DnD 6E půjde tímto trendem a bude ještě jednodušší než 5E.

Z českého pohledu bude zajímavé sledovat případný další vývoj DrD. Jestli dá Altar příště přednost něčemu jako DrD+ II (tedy něčemu komplexnímu ve stylu Pathfinder II), nebo něčemu ve stylu DnD 5E či DrD podle Quentina, tedy něčemu a) snadno pochopitelnému a b) mechanicky jednoduchému.

Co myslíte vy?
Autorská citace #24
29.10.2018 22:50 - LokiB
Tady úplně nerozumím tomu, co porovnáváš.
Základní (a jednoduchá) pravidla DnD 5E vs základní (komplexní) pravidla PF II?
nebo základními pravidly myslíš "jedna knížka stačí"?
protože u PF taky jedna knížka bude stačit, ne?
Autorská citace #25
29.10.2018 22:59 - sirien
Mi tak přijde že je dneska hrozně v módě přičítat všechno Critical role. Jako uznávám, že těch čtvrt mega subscriberů fakt neni málo, na druhou stranu těch kanálů je okolo víc a mnohé taky počítají svoje subscribery v desítkách tisíc. A velmi podobnou message k hraní už můžeš najít v mnohem starších Gamers II.

Ve skutečnosti ten obrat k míň pravidlovým věcem je velmi dlouhodobý trend. Dalo by se říct až prastarý trend - technicky pravidlová složitost klesá už někdy z kraje devadesátek, ne-li dřív.

Pravda, DnD bylo v tomhle - stejně jako v mnoha jiných věcech, zoufale opožděné (naprosto upřímně... DnD bylo nejrozšířenější, ale reálně ztratilo trendové vedení někdy kolem ADnD 2nd. 3e přinesla univerzální d20 pravidla, ale ani ty reálně nebyly nic nového, spíš naopak, jen se svezly na popularitě DnD značky. Prakticky se DnD dostalo zpátky do první řady až s 5. edicí), nicméně ani DnD nebylo TAK opožděné (i když uznávám, že 4e byla v tomhle směru dobrej skok zpátky a střelení se do obou nohou, takže vlastně možná...)

Každopádně můj point je že spíš než nějakej Critical role a podobné nesmysly DnD komunitu konečně dohnala okolní RPG realita a uvítala DnDčkaře z jejich zaprášených podzemí zpátky v herní a designové přítomnosti. Critical role a další sou v tomhle mnohem víc syndrom, než příčina. Ostatně co vim tak původně začínali na Pathfinderu a pochybuju, že by se jejich herní styl se změnou pravidel nějak změnil - spíš změnili pravidla protože víc seděla jejich stylu.


Anyway gamistická, power-play, taktická a kombící preference nezmizely a pokud Pathfinder dosáhne vysoké komplexity při přiměřené komplikovanosti, tak má velkou šanci oslovit dost hráčů z pre-5e generace co o tohle stojí stejně jako nové hráče, kteří tomu dají přednost. Simulačně-dramatické elitaření sme v komunitě už jednou měli a jen protože DnD teď laskavě dohnalo vývoj si to doufám nemusíme prožívat znovu.
Autorská citace #26
29.10.2018 23:13 - LokiB
sirien píše:
3e přinesla univerzální d20 pravidla, ale ani ty reálně nebyly nic nového


s touhle částí bych spíš nesouhlasil, jinak to vidím podobně.
d20 pravidla byla z mého pohledu přelomová, protože dala v základu rámec pro všemožné obecné hraní podle jednoho frameworku. Nejsem znalec, určitě to i jiné systémy dělaly dřív, ale d20 byla obecně jednoduchá, velmi široce použitelná a rozpoznalo to velké množství těch, co na to naskákali a začali podle toho dělat svoje hry.

DnD, ADND, ai 2E nedávaly hráčům skoro žádné možnost kombení. kromě magických povolání, ostatní byly sice s možnostma, ale jinak daný.
Až 3E odstartovaly mohutnou vlnu buildů, kombení a vychytávání, která se drží do dneška.

Mi přijde, ShadoWWWe, že se tu často zaměňuje korelace za příčinu-následek.
Kupříkladu, podle mě se hodně projevuje i to, že dospěla generace hráčů, kteří mají dneska děti a rádi si s nimi zahrají DnD, resp. RPG hry. To dřív nebývalo. Nebo aspoň ne tak moc. A tak zatímco v době ADND musely děti často hrát navzdory rodičům, a v době 3E už možná se souhlasem rodičů, tak dneska už hrají za vydatené pomoci a přímé asistence rodičů, kteří na RPG hrách sami vyrostli.

5E je ve správný čas na správném místě. Má určitě svůj půvab a dokázala oslovit. Ale nemyslím si, že kdyby vyšla třeba v době místo 3E, že by si vedla nějak zásadně lépe.
Autorská citace #27
29.10.2018 23:19 - York
LokiB píše:
Kupříkladu, podle mě se hodně projevuje i to, že dospěla generace hráčů, kteří mají dneska děti a rádi si s nimi zahrají DnD, resp. RPG hry. To dřív nebývalo. Nebo aspoň ne tak moc. A tak zatímco v době ADND musely děti často hrát navzdory rodičům, a v době 3E už možná se souhlasem rodičů, tak dneska už hrají za vydatené pomoci a přímé asistence rodičů, kteří na RPG hrách sami vyrostli.


Tohle teď platí u nás. V USA jsi ale o generaci pozadu - dneska už jsou z původních hráčů DNDčka dědečkové a babičky.

(DND vyšlo v roce 1974.)
Autorská citace #28
29.10.2018 23:24 - LokiB
York píše:
Tohle teď platí u nás. V USA jsi ale o generaci pozadu - dneska už jsou z původních hráčů DNDčka dědečkové a babičky.

(DND vyšlo v roce 1974.)


Já vím, kdy vyšlo. Mám za to, že ještě v půlce 80. let nebylo DnD a obecně RPG zdaleka tak rozšířené jako o deset let později. Takže ten efekt na další generace byl slabší. Ano, dneska to tam hrají i dědečkové, přesto bych řekl, že mezi otci bude infiltace výrazně větší.

A s každou další generací se ten počet může rozšiřovat. Jeden hráč dokáže v další generaci infikovat třeba i 5 nových :)

Ale o to asi ShadoWWWovi nešlo.
Já tam u něj hlavně neporozuměl tomu, jak srovnává základní pravidla DnD 5E s komplexními PF II.
Autorská citace #29
29.10.2018 23:51 - sirien
LokiB píše:
d20 pravidla byla z mého pohledu přelomová, protože dala v základu rámec pro všemožné obecné hraní podle jednoho frameworku.

Z Tvého možná, jenže ten koncept jednoho sdíleného frameworku existoval už dávno předtím. d20 to jen hodně rozšířila, protože zkombinovala:
- jeden univerzální framework
- DnD brand k její propagaci
- extrémně friendly OGL licenční podmínky
...což bylo docela combo které d20 umožnilo se fakt rozmáchnout napříč RPG scénou. Technicky vzato nicméně prakticky ten samý koncept přinesly už o 14 let dřív GURPSy (přinejmenším, možná tam bylo ještě něco předtím)

Ostatně i to kombení je něco čím 3e spíš zoufale doháněla zbytek scény než že by něco nějak vedla.
Autorská citace #30
30.10.2018 06:42 - ShadoWWW
LokiB: Myslel jsem Basic Rules.
Autorská citace #31
12.1.2023 01:46 - sirien
One of the Architects of the Original OGL, Ryan Dancey, Discusses Its Creation | Roll For Combat

Je to rozhovor o OGL s jejím tvůrcem - očividně v kontextu současného shitstormu. Nicméně... Na začátku dostane otázku: "co byl záměr za OGL?" - a jeho odpověď je... jeho odpověď začíná samotným založením Wizards of the Coast a je to velmi chytlavé vyprávění o tom, jak se všechno vyvíjelo a jak to tehdy fungovalo a pokud vás jakkoliv zajímá historie RPG, pak tohle je rozhovor (...monolog...) který si chcete poslechnout.

Zmiňuje tam hromady detailů, spoustu sem jich vůbec nevěděl - a všechno to má z první, přinejhoršim druhý ruky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.045377016067505 secREMOTE_IP: 18.97.14.90