Mi tak přijde že je dneska hrozně v módě přičítat všechno Critical role. Jako uznávám, že těch čtvrt mega subscriberů fakt neni málo, na druhou stranu těch kanálů je okolo víc a mnohé taky počítají svoje subscribery v desítkách tisíc. A velmi podobnou message k hraní už můžeš najít v mnohem starších Gamers II.
Ve skutečnosti ten obrat k míň pravidlovým věcem je velmi dlouhodobý trend. Dalo by se říct až
prastarý trend - technicky pravidlová složitost klesá už někdy z kraje devadesátek, ne-li dřív.
Pravda, DnD bylo v tomhle - stejně jako v mnoha jiných věcech, zoufale opožděné (naprosto upřímně... DnD bylo nejrozšířenější, ale reálně ztratilo trendové vedení někdy kolem ADnD 2nd. 3e přinesla univerzální d20 pravidla, ale ani ty reálně nebyly nic nového, spíš naopak, jen se svezly na popularitě DnD značky. Prakticky se DnD dostalo zpátky do první řady až s 5. edicí), nicméně ani DnD nebylo TAK opožděné (i když uznávám, že 4e byla v tomhle směru dobrej skok zpátky a střelení se do obou nohou, takže vlastně možná...)
Každopádně můj point je že spíš než nějakej Critical role a podobné nesmysly DnD komunitu konečně dohnala okolní RPG realita a uvítala DnDčkaře z jejich zaprášených podzemí zpátky v herní a designové přítomnosti. Critical role a další sou v tomhle mnohem víc syndrom, než příčina. Ostatně co vim tak původně začínali na Pathfinderu a pochybuju, že by se jejich herní styl se změnou pravidel nějak změnil - spíš změnili pravidla protože víc seděla jejich stylu.
Anyway gamistická, power-play, taktická a kombící preference nezmizely a pokud Pathfinder dosáhne vysoké komplexity při přiměřené komplikovanosti, tak má velkou šanci oslovit dost hráčů z pre-5e generace co o tohle stojí
stejně jako nové hráče, kteří tomu dají přednost. Simulačně-dramatické elitaření sme v komunitě už jednou měli a jen protože DnD teď laskavě dohnalo vývoj si to doufám nemusíme prožívat znovu.