RPG odborně

ShadoWWW
12.5.2014 22:05
Autorská citace #1
12.5.2014 22:05 - ShadoWWW
D&D Next na rozdíl od 4E nemá dané sloty na normální kouzelné předměty, i když omezení je dáno tělem, tedy například v jednu chvíli lze používat jen jedny boty nebo teoreticky maximálně 10 prstenů, ale třeba amuletů si lze zavěsit kolem krku i několik. Jediné omezení dané pravidly platí právě na předměty, se kterými je potřeba se sladit, a ty bývají většinou mocnější.

Kouzlo určení mají ve svém obecném seznamu kouzel bardi a kouzelníci. Najdi magii mají bardi, druidové, hraničáři, klerici, kouzelníci a paladinové. Obě kouzla se dají seslat i jako rituály (pro ty, kteří umí sesílat rituály). Jak mají své seznamy čarodějové a černokněžníci se zatím neví.
Autorská citace #2
13.5.2014 00:30 - York
Ehm, "určení" bude asi identifikace, což? Překládat některé překlady zpět do srozumitelné angličtiny je občas sakra fuška ;-)
Autorská citace #3
13.5.2014 07:41 - ShadoWWW
York: No, nevím, jestli je to tak složité. Kouzlo identify se překládá jako určení tady na Kostce dle překladového klíče už od druhé edice a překládalo se jako určení také v překladu původní počítačové hry Baldur's Gate i nově v Baldur's Gate Enhanced Edition. Není to můj výmysl, ale shoda několika generací překladatelů dokonce různých forem D&D. Takže asi tak. :-)

A vždycky na konci článku najdeš i odkaz na původní článek v angličtině, kdyby ti nebylo něco jasné.
Autorská citace #4
13.5.2014 11:09 - sirien
Hezký koncept. Doufám, že Next nebude kouzelnými krámy zasypaný do všednosti.

Jinak detect magic a identify mi přijdou jako bullshit munchkin kouzla. Asi jako kdybysme zkoušeli hrát v DnD sherlocka holmese a hráči si vzali kouzlo locate moriarty.
Autorská citace #5
13.5.2014 11:27 - Colombo
Jo, není nic lepšího než si ten pásek nasadit a...


gender swap!
Autorská citace #6
13.5.2014 11:45 - Vojtěch
Poznámka k překladu - Guenhwyvar - je to samice...
Autorská citace #7
13.5.2014 11:54 - ShadoWWW
Vojtěch: aha, díky. Opraveno.

Píše:
Doufám, že Next nebude kouzelnými krámy zasypaný do všednosti.

Nebude. V pravidlech je vyloženě napsáno, že se nepředpoklají obchody s kouzelnými předměty. (I když speciálně pro FR to možná bude v jeho campaign booku nějak upraveno.) V porovnání s 3E a 4E jde o velký odklon.

Píše:
Jinak detect magic a identify mi přijdou jako bullshit munchkin kouzla.

Pokud vezmu herní svět jako evropský středověk s kouzly, pak jo. Ale v D&D mají tato kouzla velkou tradici. Proto se k tomu postavili tak, aby tam zůstala, ale oslabili je. Vyhození těchto dvou kouzel pomocí houserule je podle mě jendoduché a u mnoha skupin české RPG komunity nejspíš žádoucí.

Mně osobně přijde pěkné, že ty klady a zápory se mohou projevovat postupně a některé mohou "spát" velmi dlouhou dobu. V porovnání s tímto pěkným nápadem mi pak přijde škoda "sestřelit" to sesláním jednoho prvoúrovňového kouzla. Co já bych zvážil jako houserule, že kouzlo určení zjeví ty nejméně zastřené klady a zápory (které se otvírají dříve) a na ty, co se otvírají později, by muselo být toto kouzlo sesláno pomocí pozice kouzla vyšší úrovně. Případně tam dát nějaký záchranný hod na magickou vlastnost (Int/Mdr/Chr), jestli sesilatel odhalí skryté klady a zápory.
Autorská citace #8
13.5.2014 18:05 - sirien
To není o představě toho světa, to je o příběhu. Dám do hry kouzelný předmět se sladěním s naprosto vymazleným a superpromyšleným negativním efektem který se má začít projevovat až za čas a se kterým počítám jako s příběhotvorným prvkem...
...ale moment, vlastně to můžu hodit celé do koše, protože na to stejně zacastěj pitomý identify, tak na to jebu a dám tomu prostě bloodlust a čau.

Jako určitě to de prohouserulovat, ale přijde mi trochu nešťastné že to v defaultu takhle sestřelujou.
Autorská citace #9
13.5.2014 19:56 - Me-dea
Proč houserule? Stačí když kouzelník nikde nenajde svitek s identify spellem :-). A nebo ještě lépe, udělat z toho kouzla legendární a pověstný spell, který je obtížné získat. To, že je to lvl 1 spell přeci neznamená, že musí být snadno dostupný.
Autorská citace #10
13.5.2014 20:11 - Vojtěch
A nebo omezit identify co do rozsahu toho, co identifikuje. Může třeba bezpečně určit, základní moc předmětu a případně naznačit jak se bude dál vyvíjet, ale už ne, co bude požadovat. Tam už bude třeba pátrat v historii.
Autorská citace #11
13.5.2014 21:42 - skew
Ještě by mohlo být zajímavé, kdyby ten Identify dal nějakou vágní odpověď, co má postava udělat, aby se některá vlstnost předmětu projevila... ale už nesdělí, co bude následovat.

Jinak se mi moc nelíbí ten koncept sladění se s předmětem, žonglování s vlastní energií/nitrem a tak, ale určitě bych to ve hře přešel, ty příklady předmětů, jak fungujou, kdy se projevují výhody a nevýhody a tak jsou moc pěkné.
Předměty v konečném součtu dost pěkné.
Autorská citace #12
4.6.2021 14:08 - vwolf
Chtěl bych se zeptat pánů jeskyní, ctíte doporučení z příručky a nemáte ve světě obchod s magickým vybavením? A jak štědří jste při rozdávání předmětů? Řekněme na 12 úrovni. Mě jeden hráč kritizuje, že v obchodech je strašně omezená nabídka a když už něco kouzelného najdou, tak je to věc co jim vyberu já = štve ho, že si sám nemůže vybrat co na sebe.
Autorská citace #13
4.6.2021 14:16 - LokiB
Popravdě, na to nemám jednotnou odpověď. Ve většině světů obchody s magickým vybavením nemám a neměl jsem, ale mám i několik takových, kde je to opravdu běžné.
takže to záleží na konceptu daného světa, v některém to může být zcela běžné, jinde vůbec se nevyskytující.

co se výběru týče ... tady chápu pohled hráče, který si chce vybrat podle sebe, i obavu některých GM, že jim některé magické předměty budou ztěžovat přípravu dobrodružství, a že u PC nechtějí vidět
Autorská citace #14
4.6.2021 14:31 - Šaman
vwolf: Nehraju DnD5e, tak jen pár úvah obecně

- Mají za co utrácet? Myslím tím něco co by si rádi koupili, nejen za co musí utrácet protože tak nějak musí.

- Co kdyby si vytvořili nějakou objednávku u schopného alchymisty a ty bys jim případně řekl že něco z toho alchymista neumí? Ty budeš mít právo veta, ale oni si mohou říct co chtějí, ne že je na skladu jen tvůj výběr. Mimochodem takový alchymista je může požádat o donesení vzácných surovin, tedy námět na quest.

- Jednorázové předměty (lektvary, svitky) není potřeba moc omezovat, pokud jednou za čas dostaneš družinu do situace, kde už musí sáhnout do těchto drahých neobnovitelných zdrojů. Když to vyzní dostatečně epicky, bude to nejspíš Win-Win. Ty zbavíš družinu zásob a družina bude hustá. Problém s těmito předměty většinou nastává až pokud jich družina nasyslí moc.

- Jednou za dlouhou dobu lze družině předměty vzít (dočasně nebo trvale), např. uvězněním hlavním záporákem. Družina nebude naštvaná na tebe, pokud:
  • Měla dost času si mocné předměty užít - nevezmeš jim je moc brzo.
  • Bude to epická scéna a hustý záporák. Někdo, ke komu si budují dlouhodobý vztah - po tomhle to začne být velmi osobní boj proti takovému záporáku.
  • Necháš je třeba utéct vlastními silami (žádné Deus ex machina ze kterého je na sto honů cítit, že uvěznění i útěk je script).
  • A v případě poražení záporáka jim můžeš některé oblíbené kousky vrátit.
Takovéhle řešení je ale trochu restart družiny (viz začátek BG2), takže bys na to měl myslet při přípravě následujících dobrodružství. Cílem není udělat družinu slabou (nebo aby se tak cítila). Cílem je dát jim příležitost používat schopnosti, které zatím nepoužívali (třeba protože měli příliš mnoho magických předmětů, které řešily věci za ně).


A obecně považuji za nebezpečnější, když mají mnoho předmětů s aktivním použitím (ochrany proti všemu, hůlky a prsteny s utility kouzly), než když mají vysoké UČ, OČ a léčivé lektvary. Když mají jen vysoká čísla, tak mohou porazit o trochu silnější nepřátele, nebo o trochu více potvor… to je v pohodě. Za to hráči utrácí rádi a tobě by to nemělo nijak rozbít hru.
Autorská citace #15
4.6.2021 14:38 - snekoun
vwolf píše:
Mě jeden hráč kritizuje, že v obchodech je strašně omezená nabídka a když už něco kouzelného najdou, tak je to věc co jim vyberu já


Mam to nastavené jako DM, hodně podobně. Většina kouzelných věcí najdou hráči v dobrodružství. Jednou za čas je dobré jim umožnit si nějakou věc nakoupit, nebo získat. Můžeš z toho udělat nějakou zápletku. Nebo na to navázat úkol. Vím že jednou hráč chtěl nějaký mocný předmět. Poprosil tedy výrobce a ten ho zaúkoloval sehnat suroviny. Bylo z toho pěkné dobrodružství. Odměna pak o to byla veselejší a hráč si předmět střežil jako oko v hlavě.
Autorská citace #16
4.6.2021 14:52 - snekoun
Osobně bych to viděl takhle:
Běžný a neobvyklý - lze normálně koupit nebo najít v dobrodružství, lze nechat vyrobit
Vzácný - lze koupit hůře - né na každém rohu - spíše ve velkém městě, nebo od překupníků a karavan, v dobrodružství u bossů, nebo velkých pokladů, výroba pokud seženou suroviny
Velmi vzácný - Nelze koupit, viděl bych max 1 předmět na postavu
Legendární - Nelze koupit - poklad na konci tažení, dlouhé kampaně
Co se týče levelů postav a počtu předmětů, to je dobře popsáno v DMG.
Autorská citace #17
4.6.2021 15:04 - sirien
vwolf: tak záleží, co hraješ za svět. Ve Středozemi kšeft s magickejma předmětama fakt mít nebudeš. V mago-industriálním Eberronu budou nejspíš naopak běžný. V nějakých Forgotten realms bych to asi neviděl úplně na obchody, ale dokážu si představit např. nějaké výroční nebo namátkové magické trhy a aukce.

Nicméně, problémy které popisuješ nejsou nutně jeden jediný problém a lze je rozložit a řešit separátně.

Pokud Tvůj hráč chce hrát víc MMO-style kdy si může "equipnout" postavu v rámci levelingu, tak byste se možná prostě měli dohodnout že budete hrát v jiném světě, ve kterém je magie obvyklá (nebo ten svůj změníte). Což samozřejmě bude mít své důsledky na podobu toho světa (pokud se to nerozhodnete záměrně ignorovat).

Pokud Tvému hráči vadí jen to, že pořád dostává to, co Ty řekneš, tak to má velmi jednoduché řešení - prostě hráči řekni kategorii a typ předmětu (např. "je to Velmi vzácná zbraň" nebo "Je to Velmi vzácná zbraň nějak spojená s tímhle božstvem") a nech hráče, ať si konkrétní předmět podle tohoto zadání vybere sám (a při Tvém konkrétnějším zadání může dodržet jen obecnou rovinu - vzácnost a rámcový typ, např. že to je zbraň - a zbytek si přetvořit - aby to např. odpovídalo Tebou zadanému božstvu, tak může třeba nevim... změnit typ zásahu, nebo prohodit kouzla co to umí atp.) Tímhle způsobem váš svět může zůstat poměrně nízko-magický, Ty si udržíš kontrolu nad silou a typem předmětů které hráči mají, ale hráči si mohou vybrat to, co se jim k jejich postavě líbí - win-win.

Pokud na tohle řešení přejdeš, tak klidně můžeš hráče i nechat aby při té příležitosti rovnou (jednorázově) vyměnili předměty, které jsi jim už dal za nějaké obdobné, které se jim ale líbí víc (s tím, že se budete tvářit, že se nic nestalo a postavy vždycky měly právě tyhle nové předměty).
Autorská citace #18
4.6.2021 15:06 - vwolf
No, fakt je, že se o to shánění nějak moc nesnaží, zkoukne nabídku obchodu, odfkne si a konec. :) Já si lepší obchody schovávám pro členy různých guild, ale zatím se mi moc nedaří je do těch guild nacpat.

Utrácet za něco jiného než magické předměty, no nemovitosti, otroci, lepší jezdecká zvířata... zatím nikdo nic moc nechtěl, šetří si.

Je divné se s hráčem domluvit, co by jako chtěl a pak do dát "náhodně" do pokladu?
Autorská citace #19
4.6.2021 15:12 - sirien
vwolf píše:
Je divné se s hráčem domluvit, co by jako chtěl a pak do dát "náhodně" do pokladu?

Ne, je to úplně normální, tu hru hrajete společně :) A je to další možnost jak to řešit, sazmořejmě. Osobně bych šel asi s tou co sem popsal vejš, ale tahle je taky naprosto ok a funkční.

Stejně tak je úplně v pohodě hráči říct, "hej, v tomhle světě tohle v normálnim obchodě prostě neni, dá se to koupit v rámci gild atp., ale to se do nějaké asi budeš muset přidat nebo se do ní vetřít nějak jinak". To je ostatně informace, kterou může legitimně znát i samotná postava, pokud to tak v tom světě fakt chodí, tak kolem toho bude určitě existovat nějaká šeptanda. Ale i kdyby ne, tak neni nic špatnýho na tom hráči říct jak má svět té hry fungovat, aby Ti mohl sám vyjít vstříc, spíš než aby ses ho do toho snažil nějak natlačit nebo si čekal že si to jen tak domyslí.
Autorská citace #20
4.6.2021 15:27 - snekoun
vwolf píše:
Je divné se s hráčem domluvit, co by jako chtěl a pak do dát "náhodně" do pokladu?

Hele tohle divné vůbec není. Může si zaplatit nějakou vědmu, zloděje, informátory, kteří pro něj tu věc budou hledat. Může ho to stát nějaké úsilí, nebo může najít nějaké pojítko v knihách. Možností máš spousty. Jak píše Sirien, hru hrajete spolu a já se snažím vyjít hráčům vsříct, ale není to zadarmo :-), musí být za tím nějaké úsilí a snaha od hráče.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.07936692237854 secREMOTE_IP: 3.92.96.247