RPG odborně

ShadoWWW
24.6.2014 00:04
Autorská citace #1
24.6.2014 00:04 - ShadoWWW
Tak přece jen nakonec vyšel nový článek i pro tento týden. :)

U updatů vidím jasný odklon od systému updatování v 4E a příklon k updatování způsobem, jakým to dělalo TSR (u nás známe v podobě DrD 1.0-1.6). Pokud to znamená, že nová edice vydrží déle než jen několik málo roků, pak to vítám.

Co se týče minulostí postav ve Starter Setu, tak to jen dokresluje minulosti tak, jak o nich v playtestu vždycky mluvili. Takže žádné překvapení, ale líbí se mi ty RP prvky.

Celkově se mi líbí jejich vytyčená cesta.

EDIT: A taky se mi líbí ten obrázek trpaslíka. :-) Jen nechápu, že má prsten na rukavici a ne pod. Jasně, takhle to vypadá víc cool. :)
Autorská citace #2
24.6.2014 06:12 - Vojtěch
To je snad jasný, né? Kdo dostane trpasličí pěstí po tlamě je rovnou cejchovanej tou fajnovou svítící runou na prsteni.
Autorská citace #3
24.6.2014 07:18 - Nachtrose
ShadoWWW píše:
Jen nechápu, že má prsten na rukavici a ne pod. Jasně, takhle to vypadá víc cool. :)


Jestli si to dobre pamatuju, tak treba Popelka taky dostala prsten pro krale lovu na rukavici.
Autorská citace #4
24.6.2014 07:34 - ShadoWWW
no jo, to je fakt.
Autorská citace #5
24.6.2014 11:54 - sirien
ShadoWWW: protože:
a) rvát prstem s masivním emblémem pod rukavici je suprová cesta, jak si tu rukavici roztrhat. Pokud se nepletu, v DnD nejsou manufaktury, natož pásová strojní výroba, takže taková dobrá rukavice může být docela drahá záležitost
b) ten prsten má emblém - ctěný trpaslík má možná značný zájem na tom, aby ten emblém ostatní trpaslíci (a lidé, elfouni...) viděli. Což pod rukavicí jde docela těžko
c) viz Vojtěch
Autorská citace #6
24.6.2014 17:12 - Shako
Na tenhle model jsem hodně zvědavý...

Ale jestli to udělají stejně jako posledně, kde v DrD PHB1 je půlka věci neaktualních nebo nefunkčních, proto je třeba mít Rules Compendium a další Ess. příručky... tak to stějně nění záruka, že nová edice vydrží dýl než pár let, spíš tak možná, že s hráčů vytahnouu víc peněz.
Autorská citace #7
29.1.2015 16:40 - Gurney
Teď jsem to článek četl znova a nemůžu si pomoct, ale stejně jako z DMG z něj mám dojem, že hlavním cílem WotC momentálně je hlavně nikoho neurazit.

A to co nazývaj živými pravidly mi přijde
a) zatraceně podobné neustálému erratování 4e (což byl ale dost možná podstatně lepší přístup než u 3.5, kde se známé až legendární problémy prostě nechávaly být)
b) nevyhnutelně spějící k D&D 5.5 (nejspíš maskované za nějakou doplňující příručku... možná Unearthed Arcana?)

Jenže nic z toho se nesmí říkat nahlas, aby to náhodou někoho nepopudilo.
Autorská citace #8
29.1.2015 17:02 - ShadoWWW
Souvisí to s business modelem. Od počátku do dneška D&D ani RPG jako celek nenalezlo způsob, jak se dlouhodobě udržitelně financovat na profi úrovni.

Nejjednodušší to mají jednotlivci či malé firmy, kde autoři nejsou životně závislí na příjmech z RPG, protože to mají jako vedlejšák. Ale i ti nenašli jiný recept, než jednou za pár let přijít s novou verzí hry, nebo s novou hrou.

Jedinnou výjimku snad tvoří autoři Castles & Crusades, kteří neustále vydávají ta stejná pravidla a žijí z psaní doplňků, ale hlavně dobrodružství pro tuto hru. (Těch výjimek ale bude možná víc.)

Je smutné, když si člověk uvědomí, že ani takový Monte Cook Games, který se svou Numenérou posbíral většinu cen Ennie Awards, za celý rok nedokázal prodat ani tolik příruček, co TSR v jakémkoli roce 70. let.

Jediní, kdo jsou na tom s prodeji relativně dobře, jsou Paizo a WotC. Paizo je teď naštěstí firmou, která nabírá nové lidi. Chrlí splatbooky a nejspíš se připravují na příchod PF2.

WotC, to jsou tragédi. Poté, co se se všemi Core booky dostaly do Top 10 amazonských knih a s PHB dokonce na Top 1, tak vyrazit další lidi už tak na kost ořezaného týmu je prasárna. Prasárna, co se ale opakje každý rok, a když Wizardi hvízdnou, tak autoři k nim znovu mile rádi míří, protože přes to všechno dávají prý mnohem lepší nabídky než ostatní. Pro budoucnost businessu je to asi tak krátkozraké jako neustálé vydávání updatů a splatbooků, ale bez nich to asi u firem s požadovaným velkým obratem nejde.

Osobně mi přijde nejtrapnější, jak celý koncept vydávání mainstreamových RPGček je založen na podřezávání si vlastní větve už tak mrňavého segmentu.
Autorská citace #9
29.1.2015 17:20 - York
WoW, to znělo jako tvůj první trochu ostřeji kritický post za posledních několik měsíců ;-)
Autorská citace #10
29.1.2015 17:23 - ShadoWWW
York: Tys nečetl ten o figurkách? ;)
Autorská citace #11
29.1.2015 18:26 - Vojtěch
Ono s tím Paizem je zajímavé, že drží frekvenci vydávání od začátku celkem nezměněnou, což asi značí, že při nastavování modelu věděli, co dělají.
Autorská citace #12
29.1.2015 19:03 - Gurney
ShadoWWW píše:
Souvisí to s business modelem.

To je moc fajn článek, nechcš ho dát i sem? Třeba jako blog.

ShadoWWW píše:
Je smutné, když si člověk uvědomí, že ani takový Monte Cook Games, který se svou Numenérou posbíral většinu cen Ennie Awards, za celý rok nedokázal prodat ani tolik příruček, co TSR v jakémkoli roce 70. let.

TSR svého času vydávalo naprostou většinu veškeré rpg produkce a teprve někdy v letech 78-79 se začali přídávat další firmy; takhle vládnout trhu už se nikomu nemůže podařit. A Numenera je fajn, ale není to D&D.

ShadoWWW píše:
WotC, to jsou tragédi. Poté, co se se všemi Core booky dostaly do Top 10 amazonských knih a s PHB dokonce na Top 1, tak vyrazit další lidi už tak na kost ořezaného týmu je prasárna. Prasárna, co se ale opakje každý rok, a když Wizardi hvízdnou, tak autoři k nim znovu mile rádi míří, protože přes to všechno dávají prý mnohem lepší nabídky než ostatní.

Souhlasím že tohle je hodně krátkozraký přístup a na těch doplňujících příručkách je kolikrát vidět, že je dělaj různí lidi kteří sice znají práci svých předchůdců, ale kolikrát jim chybí hlubší vhled do těch konceptů.

Vojtěch píše:
Ono s tím Paizem je zajímavé, že drží frekvenci vydávání od začátku celkem nezměněnou, což asi značí, že při nastavování modelu věděli, co dělají.

Paizo určitě vydává věci rozumnějším tempem (a víc proložené dobrodružstvími/kampaněmi) než svého času Wizardi, ale i na ně začíná dopadat jejich vlastní power creep:
Introducing the Core Campaign píše:
As the Pathfinder Society Organized Play campaign and the Pathfinder RPG itself has developed over the last several years, players have expressed increasing concerns about the availability of replay, new players being overwhelmed or overshadowed by over-optimized characters, Chronicle sheet rewards not having much meaning, and other concerns related to the sheer amount of information and options available to PFS players. With the help of our dedicated venture-captains, the team here at Paizo has developed a solution designed to solve all of these problems—and more. We call this solution the Core Campaign, a new mode of PFS play that utilizes all of the campaign's current scenarios and resources—only with a significantly lower barrier to entry.

zde
Autorská citace #13
29.1.2015 19:09 - Vojtěch
Jo, to jsem videl. Ono PFS jako living compaign ale celkem funguje, co vím a taky už docela dlouho. Power gameři dokážou rozbít asi cokoli, tak bych si nedělal hlavu. Pokud si družina nehraje na závody v optimalizaci postav, tak to není zásadní.
Autorská citace #14
29.1.2015 19:50 - sirien
ShadoWWW: Evil Hat na tom s tim vydávánim neni tak hrozně jak popisuješ...
Autorská citace #15
29.1.2015 19:53 - Gurney
Ale mě vůbec nejde o to jestli PFS funguje nebo o powergamery. Je to spíš o tom, že PF se dostal do stavu, kdy jsou začátečníci nuceni studovat kvanta doplňujících příruček od chvíle kdy se připojí k nové skupině, protože s postavou čistě z Core budou zastíněni postavami svých zkušenejších spoluhráčů. A odměňovací mechaniky z kampaní ztrácejí význam, protože ve srovnání s novými odbornostmi a povoláními už zdaleka nejsou tak lákavé. Nemluvě o tom, že s přibývající komplexností roste i pravděpodobnost neočekávaných děr v systému.

Prostě a jednoduše, Paizo se dostalo tak kde byli Wizardi ke konci 3E cyklu. Zbývá buď utlumit produkci nebo vydat novou edici.
Autorská citace #16
29.1.2015 19:56 - Almi
Hlavně Paizo dokáže neskutečně dobře vydojit do mrtě každý produkt, co vydá. Třeba nejenže vydá dobrodružství, ale vydá k němu několik figurek nebo rovnou celou edici plastových figurek. Dál k tomu vydá Bestiářový box, co obsahuje docela kvalitní papírové figurky. Přihodí zvláštní set balíčku vybavení, obsahující předměty z toho/pro to dobrodružství. A nezřídka vydá i paizovskou mapu, nebo rovnou celý set.

Na všem si solidně hrábnou a zisky se násobí.

Zajímavou cestou byznys modelu jdou asi lidi kolem 13th Age. Zaujalo mne, že toho vydali za poslední 2 roky víc, než WotC (jak v příručkách, tak v dobrodružstvích), ale všechny zásadní a nákladné věci u nich většinou projdou "procesem Kickstarter". Naposledy Glorantha. Vždy vyberou výrazně víc, než čekali. Aspoň dle mých laických zkoumání.
Autorská citace #17
29.1.2015 20:22 - noir
Gurney: Jenže tohle Paizo moc dobře ví a dokáže se s tím vyrovnat - protože se poučilo z chyb minulosti. Např. teď budou spouštět ty jejich nový Expedice, nebo jak se ta kampaň jmenuje, který budou zcela hratelný jen s basik pravidlama...

Wizardi doplácí na marže a hlavně na neustálý změny, který jsou tak typický pro firmy v manažerským kapitalismu: nesplněnej kvartál znamená vyhazov manažera, neboli změnu strategie... Paizo pod tímhle tlakem akcionářů není, což je prostě výhra.
Autorská citace #18
29.1.2015 22:43 - ShadoWWW
Gurney píše:
To je moc fajn článek, nechcš ho dát i sem? Třeba jako blog.

Byla to jen taková myšlenka před tím, než mě zachvátila chřipka. Jak se zcela uzdravím, tak to sem repostnu možná i v nějaké rozšířenější variantě.


sirien píše:
ShadoWWW: Evil Hat na tom s tim vydávánim neni tak hrozně jak popisuješ...

Četl jsem prognózu, že rok 2015 by měl být přelomový v tom, že Kickstarter by měly začít využívat i velká studia typu Paizo nebo WotC. Netroufám si odhadnout, jestli k tomu dojde a jak moc to bude pro ně důležitý zdroj příjmů. Kdyby to vyšlo, bylo by to super, protože KS ukázal, že má moc vygenerovat opravdu velké peníze. R&D D&D tým by se tím mohl částečně zbavit tlaku Hasbra. Ale, kdo ví?

EDIT: Současný problém 5e je v tom, že neuživí kamenné krámy. Core příručky se sice prodávaly dobře, ale ty je neuživí. Hráči se automaticky ptají: a co dál? A slabá produkce 5e obchodníky neuživí, proto dál tlačí Paizo, které má už solidní základnu, zavedené skupiny a Paizo má dost dobrý marketing (viz Almi výše), který je uživí (spolu s Magicem).
Autorská citace #19
29.1.2015 23:38 - Gurney
Taky si myslím že si Paizo počíná lépe než svého času WotC a rozhodně je pravda že menší tlak hlavounů a především stabilnější tým lidí jsou obrovská výhoda, kterou oproti WotC mají. A rozhodně umí svoje věci prodat. Ale zkušenost ukazuje, že životnost D&D edice je 7-12 let (nepočítaje v to "půledice" a revize; rekordních dvanáct je přitom první edice a zlatá éra TSR) a Pathfinderu, pokud dobře počítám, táhne na sedmý rok (což je při tom objemu produkce jaký jedou už samo o sobě obrovský úspěch). Moc nevěřím že se to celé dá táhnout jenom na dobrodružstvích, aniž by přibýval power-creep, který sice hráči chtějí a na který WotC a později Paizo vlastně "naučili". Ostatně, mám dojem že Wizardi si už na (mimo jiné) tohle téma v souvislosti s 3e dělali průzum, dokonce by se tady snad mělo válet přeložené.
Autorská citace #20
30.1.2015 00:00 - Colombo
ShadoWWW: to s tím kickstarterem je víc než pravděpodobné. Ačkoliv sem tuhle četl, že stolní hry na kickstarteru mají mnohem větší vyspělost než PC hry.

Každopádně u PC kickstarter byla evoluce taková, že tam z počátku lezli lidi, kteří vůbec neměli představu o herním designu, například různí umělci nebo programátoři začátečníci, kteří plánovali použité peníze využít na najmutí programátorů, takže neměli vůbec představu, jak jejich plánované featury budou trvat či jestli jsou vůbec možné.

Navíc i hromada zkušených programátorů, co ale celou dobu pracovala ve větších společnostech pod project managery, aniž by s project managerstvím méli nějakou zkušenost. Což způsobilo že si tam dali svoje dream věci, aniž by opět tuśili, jak moc jsou omezeni časem a zdroji. Takže dalśí várka totálních katastrof.

No a vypadá to, že úspěšné kickstartery tvoří studia, která mají propracovaný, omezený, malý plán a moc jej nerozšiřují. Ať už to jsou čistě indie miniaturní teamy (FTL, Kerbal) nebo větší teamy (SR:R, ačkoliv první část byla celkem o nićem, DF se jim mnohem víc povedl). Což způsobuje, že se taky vznáší ty dohady o tom, že se Kickstarter stane takovým zdrojem příjmů pro indie společnosti (ať už malé teamy o 5 lidech nebo větší teamy o 30-60), které mají velmi dobrou pověst, hromadu úspěšných kickstarterů s dobrým project manažmentem (což se třeba o Double Fine moc říct nedá).

Jen se mi trochu nelíbí to posunutí risku směrem od těchto společností. Ale asi je to vykoupené právě tou kickstarter pověstí (zvoráš to a ztratíš jakoukoliv důvěru, zvoráš svoji hru a "nah")
Autorská citace #21
30.1.2015 00:33 - sirien
Dává to smysl. PC hru si zkusí programovat kdekdo, protože to táhne a všichni mají dojem jak se na tom dá vidělat, u tabletop do toho jdou na kickstarter spíš fandové co maj fakt nápad a věřej tomu, že je pro komunitu dost dobrej - prostě protože ta komunita je menší.
Autorská citace #22
30.1.2015 01:45 - Colombo
Sirien: Pokud sem to s těma deskovkama pochopil, tak je často měli už nadesignované, skoro hotové (často i obrázky atp.) a prakticky je potřebovali jen dokončit.

Což, jestli správně chápu styl vývoje, je zcela jiná situace od jakéhosi pre-alpha Dema na PC hru. Takže v tomhle bych taky viděl výraznou změnu. U jakéhosi pre-alpha dema u PC hry máš udělané nějaké základy. U deskovky ji už máš prakticky hotovou.

Ale dopředu říkám, že deskovky sem na KS nesledoval, sledoval je někdo? Může někdo poreferovat?
Autorská citace #23
30.1.2015 06:56 - Vojtěch
Co se Pathfinderu týče, tak plně funkční postavu pohodlně sestavíš i s Core, ale musíš dávat pozor, co děláš.

Jinak co se malých studií a projektů týče, tak Numenera a Strange nejsou jediné výjimky. Musím připomenout ještě Shadows of Esteren, které kickstarerovaly už čtvrtý hardback a taky Green Ronin, jež přes Kickstarter vypustili nový Freeport. Pak také Kobold Press svůj Midgard a návazné moduly... no a taky Fate a 13th Age, že?
Autorská citace #24
30.1.2015 11:06 - York
Colombo píše:
Ale asi je to vykoupené právě tou kickstarter pověstí (zvoráš to a ztratíš jakoukoliv důvěru, zvoráš svoji hru a "nah")


To ovšem není nic nového, v klasickém jednání s potenciálním publisherem je to úplně stejné. Pokud máš za sebou několik úspěšných titulů, jsi v úplně jiné situaci než nějaké nové studio.

Crowd funding mění pouze hodnocení rizikovosti projektu z hlediska žánru, experimentování a podobně, ne z hlediska záruk, že jsi vůbec schopný realizovat a dokončit kvalitní produkt.

Když to řeknu na příkladu: Když před několika lety Vláďa Chvátil obcházel publishery s hratelným demem a designem PC RPGčka, tak ho poslali do háje, protože RPGčko byl podle nich příliš riskantní žánr. A to už v té době měl Altar Interactive za sebou několik úspěšně dokončených a celkem kladně přijatých produktů. Kdyby s tím dneska šel na kickstarter, byla by situace úplně jiná. Jednak má o dost lepší jméno sám o sobě a za druhé přispěvatele kickstarteru nemusí rizikovost RPGček vůbec trápit - protože oni za sebe ví, že si ho určitě chtějí zahrát, čili pro ně to vůbec rizikové není (nehledě na to, že i kdyby to rizikové bylo, tak jde pro ně o tak malou částku, že se s tím klidně smíří).
Autorská citace #25
30.1.2015 13:13 - Shako
Kickstarter: Vidím tam zásadní rozdíl deskovek (stejně jako rpg) vs PC hry. Důležitá je cena vývoje vs náklady na vydání.

Zatímco u deskovek udělaš prototyp a na kickstarter jdeš, protože to chceš vydat hromadně ve velkém nákladu, s lepší grafikou atp. V podstatě hra existuje - má funkční mechaniky. Může být solidně otestováná řadnou hráčů. Ten kickstarter umožní jen její masivní rozšíření nebo "hezká" vylepšení. Stejně fungujou i rpg - text příručky je pravděpodobně hotový a jedná se je o to, kolik kusů vytisknout, jakou to bude mít grafiku, sazbu, případně hardcover. I pokud KS neuspěje, tak hra je pořád funkční.

Oproti tomu s PC hrou jdeš na kickstarter, protože máš nápad, co udělat za hru. V lepším případě nějaké video nebo nějakou velmi malou část hry. Na KS jdeš, protože potřebuješ prachy na to, aby hru udělal/dokončil. Pokud prachy nedostaneš hra nejspíš nikdy nevznikne. Naopak pokud hra vznikne, tak už náklady na vydání další kopie jsou opravdu minimální oproti celkové ceně vývoje hry.

Hodně bych se tak bál soudit, že (ne)úspěch PC her na KS může říkat cokoliv o úspěchu rpg/deskovek na KS.


EDIT: U deskovek se ještě hodně krát jedná jen o reprint nějaké starší, velmi známe deskovky. Např. Saint Petersburg. Maximální příspěvěk byl 400 euro, za které si koupíš 10 kousků dané hry.
Autorská citace #26
30.1.2015 13:26 - York
No...

Ono popravdě když poskládáš tým pěti lidí schopných za dva roky napsat, oilustrovat, okorekturovat a vysázet příručku RPGčka, tak se stejně velkým týmem můžeš za stejnou dobu v pohodě udělat hratelný prototyp PC hry. Budeš na to taky potřebovat lidi přiměřeně zdatné v příslušných oborech, jen ty obory se budou lišit.

Rozdíl je samozřejmě v množství (a tedy i ceně) grafiky (a animací) u hotové hry, pokud se bavíme o Ačkových titulech. Ale to nic nemění na tom, že můžeš mít plně funkční prototyp s kompletní herní mechanikou za zhruba srovnatelnou cenu.

Vyzkoušel jsem si obojí, btw, takže v tomhle směru mám, myslím, docela dobrou představu.

Stejně tak je možné udělat malou PC hru (v rozsahu deskovky), kterou prakticky celou napíšeš sám a na KS půjdeš třeba kvůli zafinancování profesionální grafiky a vydání a distribuce fyzických dvdček.
Autorská citace #27
30.1.2015 13:39 - York
sirien píše:
PC hru si zkusí programovat kdekdo


BTW tohle je pozoruhodně zavádějící. Na první pohled by se mohlo zdát, že na naprogramování hry je potřeba něco znát a umět (programovat), zatímco napsat RPGčko nebo deskovku může každý. Na druhý pohled už to ovšem tak jednoznačné není.

Takže asi jo, vcelku s tebou v tomhle souhlasím. Dost lidí si pravděpodobně zkusí vymyslet a naprogramovat hru prostě proto, že si myslí, že znalost programování je postačující kvalifikace. A to paradoxně i přes to, že lidí schopných programovat je výrazně míň než lidí schopných psát obyčejný text.
Autorská citace #28
31.1.2015 19:13 - ShadoWWW
Píše:
PC hru si zkusí programovat kdekdo

Stolní RPG si zkusí nadesignovat taky kdekdo. Viz jedno nejmenované fórum. ;)
Autorská citace #29
31.1.2015 21:17 - sirien
Myslíš RPG.net/forum (nebo od kud to ten RPG Chef je)? Protože to není jedno, od něj to převzaly různá ne-anglická fóra napříč světem ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095731973648071 secREMOTE_IP: 18.116.40.177