RPG odborně

Autorská citace #21
4.7.2019 17:28 - Jerson
Jedná věc z praxe lidí, kteří dveře vykopávají jako součást své práce - nejde o sílu, jde o to vědět kam kopnout, a pak o rychlost.
Takže dveře lze určitě vykopávat i "rychle" nebo "chytře".
Autorská citace #22
4.7.2019 17:36 - Šaman
Sirien: tak jde o to, jestli je vykopávání dveří považována za běžnou záležitost, kterou může zkusit každý (jak by tomu bylo třeba v systému s vlastnostmi - zkusit to může každý, ale jen někdo má sílu na to aby mohl uspět), nebo jestli je to považované za odbornou činnost jako odemykání, nebo lustění zprávy v cizím jazyce.

(Na šplhání bych taky třeba aspekt běžně nevyžadoval, přestože ve skutečnosti je velký rozdíl mezi někým, kdo nikdy nelezl a někým kdo to zkoušel třeba jen rekreačně.)
Autorská citace #23
4.7.2019 18:37 - sirien
Šaman: takže někdo, kdo nikdy nešplhal, to narozdíl od někoho, kdo šplhat umí, těžko bude dělat rychle nebo okázale, že? Spíš opatrně.

Mě přijde, že se Ti ty přístupy pořád nedaří moc uchopit. Máš postavu, jejíž identita včetně jejích kompetencí je definována jejími aspekty. Podle jejího konceptu (příběhové identity) a aspektů se v různých situacích rozhoduješ, co bude dělat a jak takovou činnost popíšeš. A podle toho pak teprve zvolíš vhodný přístup, který takto popsanou akci vystihuje.

Snažit se nějak namapovat přístupy na konkrétní akce (mimo kontext situace a konkrétní postavy) nebo se snažit pochopit přístupy pomocí "jazyka" dovedností (povolání, vlastností atd.) je naprosto zavádějící a zcestné a vůbec ti to nepomůže. Přístupy jsou odlišný systém který sice vyhodnocuje stejnou část hry, jako dovednosti (role, vlastnosti...), tedy vyhodnocuje akce, ale vyhodnocuje je úplně jiným způsobem s úplně jiným cílem a postupem.

Dovednosti a vlastnosti jsou si relativně blízké a jedno můžeš popsat pomocí druhého (fakticky vlastnosti jsou dovednosti, jen v nižší kvantitě a univerzálním výčtu), ale přístupy jsou prostě něco odlišného. Je pravda, že se na pohled maličko podobají vlastnostem (malý výčet, uzavřený, všichni mají hodnocení ve všem), ale ta podobnost je jen povrchní (vlastnosti pořád říkají CO můžeš dělat a mapují se na konkrétní činnosti, přístupy říkají JAK něco děláš a na konkrétní činnosti se nemapují).

Bojím se, že dokud tohle uvažování založené na dovednostech a vlastnostech neopustíš, tak do přístupů nepronikneš.


Jerson: ve hře která se opírá o realitu a logiku reality ano. Obecně ale spíš ne - troufnu si říct že ve většině her bude konkrétní postup činnosti spíš jedno a rozhodování se bude řídit spíš dramatickou logikou akce jako celku v kontextu celé scény. Což už když píšu mi je jasné, že je logika, která Ti asi nebude moc blízká.
Autorská citace #24
4.7.2019 19:09 - Šaman
O tom, že s přístupy si moc nerozumím, není sporu. Jen teda nevím, proč byly zvoleny ve Zrychleném Fate právě přístupy, které (myslím) potřebují výrazně delší vysvětlení jak s nimi pracovat (přecejen návyk na vlastnosti, nebo dovednosti je u většiny starých hráčů a nějaké povědomí i u části prvohráčů, kteří viděli nějaká videa a tak…)

Ale to už je věc autorů. My zkoušeli pro velkou kampaň dovednosti (jen s drobnými změnami podle originálu) a pro krátkou kampaň vlastnosti (ale ta kampaň se protáhla a stále nás to nikak neomezuje). Obojí je pro družinu odkojenou dračákem fajn.

Jinak teda výhoda vlastností je i v tom, že přebírají část rozhodnutí, co může která postava dělat. Kromě odborných věcí, na které vyžadujem aspekt, může každý všechno. Ale dveře jsou většinou dělané, aby je jentak někdo nevyrazil, takže postava s průměrnou a menší silou nemá bez nějakého naboostění (BO, vytvořená výhoda, trik) šanci.
Autorská citace #25
4.7.2019 19:45 - York
Šaman píše:
Jen teda nevím, proč byly zvoleny ve Zrychleném Fate právě přístupy, které (myslím) potřebují výrazně delší vysvětlení jak s nimi pracovat


Protože je to uzavřený systém, který umožní mechanicky reprezentovat libovolnou činnost, aniž bys musel vymýšlet něco dalšího. To se pro stručnou verzi univerzálního systému celkem hodí.

Vlastnosti by to splňovaly taky a pro tebe jsou možná intuitivnější (a obecně pro hráče mainstreamových RPGček), ale to je spíš otázka zvyku než čeho jiného.
Autorská citace #26
4.7.2019 20:34 - Šaman
Jako jo, ale prakticky… myslím že je to hlavní překážka většímu rozšíření Fate. U nás je v ve specializovaných obchodech kromě DrD2, Střepů snů, možná nějakého DnD 5e starter packu v agličtině, sehnatelné Fate Rozcestí, tedy přeložené FAE. Znám pár lidí, kteří si ji koupili, přečetli a pak prohlásili, že některé nápady jsou fajn, ale ten základ (přístupy) se jim nezdá. S dovednostmi by nejspíš problém neměli, ale plné Fate jako knížka nevyšlo. Kdo neví, že je tu překlad na Kostce, ten se k němu nedostane.

Takže kromě toho, že je to Zrychlená edice (stručnější, tedy náročnější na pochopení, než ukecaná 4e Core), tak je tam navíc poměrně kontroverzní mechanika, která navíc vypadá jako to nejdůležitější - jádro. (Já vim, že není, ale na první pohled tak opravdu vypadá - je to to číslo, které říká, jak je postava v tom co chce udělat dobrá, resp. jaké má šance uspět.)

Dohromady to stačí k tomu, že Fate: Rozcestí většinu lidí se kterými jsem o tom mluvil odradilo od Fate. Což je myslím škoda. A přístupy na tom maji lví podíl.


P.S. To bylo jen takové subjektivní postesknutí. Ne otázka do diskuze. Ledaže by se plánovalo nějakou Fate knížku zase vydat, pak by diskuze měla smysl.
Autorská citace #27
4.7.2019 20:50 - York
Šaman píše:
Takže kromě toho, že je to Zrychlená edice (stručnější, tedy náročnější na pochopení, než ukecaná 4e Core)


Tohle je ne úplně zjevnej paradox, no. A zkrácená verze je navíc mnohem realističtější a levnější na vydání, takže se moc nelze divit, že po ní Sparkle sáhla.


Každopádně jsem si to vzal jako ponaučení a píšu hodně ukecanej text se spoustou příkladů a vysvětlování :-)
Autorská citace #28
4.7.2019 21:15 - sirien
Šaman: ve FAE byly dány přístupy, protože jsou a) stručnější na napsání a b) protože to (dle Freda osobně) byla "příležitost představit něco nového a zajímavého".

Navíc praxe ve skutečnosti ukázala, že pokud se nezasekneš na pre-biased mentalitě "sou to jiné dovednosti", tak jsou přístupy na vysvětlení dost snadné a po vyjití je komunita přijala s ohromným nadšením - mnozí dokonce tvrdili, že kvůli přístupům jim FAE přijde "víc Fate-y" než Core. U nás se přístupy tak moc nechytly (aspoň ne "veřejně"), ale to je už věc druhá.

Mimochodem fakt že přístupy nerozdělují kompetence postav je jedna z jejich vyzdvyhovaných předností - díky tomu totiž přístupy umožňují vykreslit skupiny postav, které si jsou navzájem velice podobné ("všichni sme rytíři Kulatého stolu") nebo které jsou naopak extrémně rozdílné (Avengers, Doctor Who -style partičky...) Ale to už je zas další kapitola.


Jinak přístupy IMO rozhodně nejsou "překážka většímu rozšíření Fate". Zaprvé Fate se u nás podle mě nešíří nijak špatně, zadruhé to, co by "bylo potřeba", aby se Fate "šířil víc", jsou úplně jiné věci, než relativně random systémové modulace a variace. A narovinu - přístupy jsou poslední problém Rozcestí, problém Rozcestí je především jeho stylizace. Ale to je taky téma do trochu jiné diskuse, než je tahle.
Autorská citace #29
4.7.2019 22:28 - Lomax
Z přístupy ve FAE, jsem stejně jako ty, dlouho bojoval. Ale hlavní problém byl v tom, o co psal již výše Sirien, že jsme se je snažili používat jako dovednosti. Nejprve jsme hrali FAE v hře, kde to bylo celkem jedno jak se, co vyhodnocuje, pak jsme dlouho hráli podle FC, což nám v zásadě i dost vyhovovalo. Jediný větší problém, s kterým jsme bojovali a trochu bojujeme stále, jsou protivníci a jejich přiměřená síla.

Po přečtení několika settingů pro FATE, které pracovaly s přístupy (Dresden Files Accelerated, Young Centurions, Masters of Umdaar a další) jsem měl stále potřebu hrát trochu jednodušeji nejlépe podle FAE. Výše uvedený článek "Rizika a Přístupy" mi v tom dost pomohl.

Jednu chvíli jsme hrali Příběhy Imperia tak, že postavy měly jen aspekty a triky s tím, že každý aspekt, který se pro danou situaci hodil přidal k hodu +1. Na to jsme narazil v modulu Three Rocketeers a myslím, že i v Systémových nástrojích se o tomto přístupu píše.

Současnou kampaň, kterou hrajeme na Taurilu, jsme začali v DrD2 rev. Pravidla se nám libila, měla pěknou atmosféru a přišla nám jednoduchá, ale praxe ukázala, že opak je pravdou. Pravidla jsou sice hodně orientovaná na fikci, ale je tam celkem dost mechanismů, které je potřeba si osvojit.Nakonec i systém povolání, který se nám celkem zamlouval, tak dobrý nebyl.

Takže jsme rychle a bez problému konvertovali postavy do FAE a teď hrajeme spokojeně bez záseků v pravidlech. Postavy mohou v podstatě provádět cokoliv jakýmkoliv přístupem. Pokud to dává smysl, je to dobře popsáno nebo pokud povaha činnosti není zcela mimo aspekty postavy, tak je to v pořádku a použitý přístup ovlivní fikci a podobu případného neúspěchu.
Autorská citace #30
6.7.2019 20:38 - Aises
Zdravíčko,

osobně jsem FAE zahodil, protože ty přístupy (ne)chápu asi stejně jako Šaman. A docela by mě zajímalo, jak to chápou lidi, co to chápou správně.

Vezměme třeba ten šplh, mějme závod řekněme mistra světa v atletice a řekněme schopného hasiče. Oba mají ryhle na +3 a oba aspekty opravňují použít na šplh rychle. Ale určitě nejde o vyrovnané soupeře.

Jak tohle namodelovat ve FAE (obecně)? Nebo na to prostě rezignovat?

Díky.
Autorská citace #31
6.7.2019 23:38 - Šaman
No, ten mistr světa by mohl mít trik "mistr v atletice: +2 k PP a VV pomocí atletiky RYCHLE".
Tohle je zrovna obecná Fate věc, která přímo nesouvisí s přístupy. To samé budeš řešit, když budou mít oba dovednost "atletika", nebo vlastnost "hbitost". Ten mistr by měl mít trik. Triky obecně znamenají právě to mistrovství v oboru, který je užší, než celá dovednost/vlastnost/přístup.
Autorská citace #32
6.7.2019 23:41 - Jerson
Aises píše:
Vezměme třeba ten šplh, mějme závod řekněme mistra světa v atletice a řekněme schopného hasiče. Oba mají ryhle na +3 a oba aspekty opravňují použít na šplh rychle. Ale určitě nejde o vyrovnané soupeře.

Abych byl v obraze, kdo z nich by podle tebe měl být rychlejší ve šplhu? Píšeš způsobem, že by to mělo být naprosto jasné, ale nějak nevím.
Autorská citace #33
7.7.2019 09:15 - Lomax
Nevím jestli jsi zvolil úplně nejlepší příklad. Oba disponují vhodným aspektem a oba budou daný úkol řešit Rychle. Možná bych tam ještě přidal piráta/akrobata, který je skvělý v lezení po laně, ale dělá to Oslnivě +3. Aby to bylo zajímavější, tak hasič by místo Rychlý mohl být Rázný +3. Teď tu jsou tři soupeři, kteří soupeří v rychlosti ve šplhu. Mistr světa v atletice by asi měl být nejrychlejší. Ostatní se ho mohou pokusit předstihnout svým přístupem, ale aby ho předhonili musí ho překonat o 2 posuny. Všichni mají možnost zaplatit FATE POINT a vyvolat nějaký aspekt, a někteří možná mají v rukávu nějaký trik, který mohou použít.

Takhle bych závod ve šplhu řešil já. Osobně v tvé příkladě nevidím žádný zádrhel.

Problém všeobecně bývá, když chce každá postava vždy řešit daný problém svým nejlepším přístupem. Když je to uvěřitelné (a většinou je), tak ať ho tak řeší, ale jde o to proč to řeší, jakým negativním vlivům (Rizikům) se snaží zabránit. K eliminaci každého rizika se hodí vždy jiný přístup a nebo to vyžaduje větší úsilí (víc posunů). A samozřejmě to ovlivní podobu neúspěchu ve fikci.

Všechno ještě nemá zcela vyřešeno, zvláště pak v boji. Například: Rychlý výpad Rázný kryt. Teď jen úvaha, kterou jsem v praxi ještě nikdy nepoužil. Z popisu akce, je jasné, že Rychlý výpad je potřeba vykrýt hlavně Rychle, ale když se mi povede úspěšně vykrýt Rázně, tak bych mohl protivníkovu zbraň zrazit (získat Posílení) a při úspěchu se stylem třeba protivníkovi zbraň vyrazit z ruky nebo zlomit. Kdybych to řešil podobně jako se šplhem tak, obránce musí získat o proti útoku 2 posuny navíc, aby útok vykryl, ale svým Rázným přístupem protivníkovi zbraň srazí. Mohl by třeba i Rázně uskočit, ale pak bych útočníka nijak neovlivnil.

Tak to byl jen taková úvaha na nedělní ráno :) Postavy stejně většinou bojují s protivníky, kteří žádné přístupy nemají.
Autorská citace #34
7.7.2019 09:27 - Colombo
Lomax píše:
Možná bych tam ještě přidal piráta/akrobata, který je skvělý v lezení po laně, ale dělá to Oslnivě +3

Máš na mysli Švarného Junáka?
Autorská citace #35
7.7.2019 12:50 - Aegnor
Lomax píše:
Ostatní se ho mohou pokusit předstihnout svým přístupem, ale aby ho předhonili musí ho překonat o 2 posuny.

Tohle vychází z čeho?
Autorská citace #36
7.7.2019 14:39 - sirien
Aegnor píše:
Tohle vychází z čeho?

To je Lomaxův náhodný ruling. Pokud bys to ale chtěl opřít o RAW tak by to mohlo vycházet z rámečku ve FAE o tom že volba přístupu může ovlivňovat náročnost.

(Sem jen na telefonu, zítra se tu k té otázce vrátím víc, ale obecně mi přijde že to Šaman v základu vystihl dobře.)
Autorská citace #37
7.7.2019 17:53 - Aises
Taky jsem si po odeslání uvědomil, že zrovna tohle by šlo pořešit trikem (chtěl jsem to naroubovat na předchozí diskuzi). Ale zase na všechno nemůžu mít trik.

Mě šlo o to, jak se vypořádat např. se situací, kdy jedna postava umí něco lépe (resp. by logicky měla umět), než jiná, ale oba to umí a dělají podobně. Nebo, že postava by měla něco umět, ale třeba né zas tak dobře (a přístupy mi v tomhle moc nepomáhají).

Možná, když přemýšlím nad odpovědí od Lomax, tak řešením je asi se na to prostě vybodnout a všechno řešit stylem (z pohledu hráče): "Mám problém, tak vymyslím a popíšu způsob jak ho vyřešit." A tím. do jaké míry by postava byla schopná tohle provést, se prostě moc nezabývat (nebo nechat na vypravěči ať dá postih). Chápu to dobře?

Jinak to není právě obecný FATE problém, protože ve FC tohle popíšu luxusně pomocí různých úrovní atletiky (v tomhle případě) a trikama to případně jen vyšperkuju.
Autorská citace #38
7.7.2019 17:55 - Lomax
Souhlasím, že to Šaman vystihl dobře. Výše uvedený text je jen způsob, jak bych se to pokoušel řešit. To "musí" bylo jen čistě mé pojetí dané situace.

Já se na to koukám hodně v duchu svého překladu "Rizika a Přístupy", tj. všichni nahoru vyšplhají. Vzhledem k tomu, že jde o závod, tak hrozí riziko "Zpoždění", pro toho, kdo nepoužil přístup Rychle. Jen to jen jiný způsob, jak se dívat na text v rámečku pravidlech FAE "Volba přístupu může ovlivnit náročnost.".
Autorská citace #39
7.7.2019 18:02 - York
Aises píše:
Vezměme třeba ten šplh, mějme závod řekněme mistra světa v atletice a řekněme schopného hasiče. Oba mají ryhle na +3 a oba aspekty opravňují použít na šplh rychle. Ale určitě nejde o vyrovnané soupeře.


Pokládáš pravidlům otázku, na kterou nedávají odpověď. Takže ji pak samozřejmě nedostaneš.

V téhle situaci je zjevně mistr světa těžkej favorit a pro hasiče je pořádná výzva ho trumfnout. A přesně takhle to můžeš odehrát - ne jako kontest dvou postav, jako jako super těžkou výzvu pro hasiče. Na to už pravidla odpovědět uměj.
Autorská citace #40
7.7.2019 18:04 - Aegnor
Aises píše:
Jinak to není právě obecný FATE problém, protože ve FC tohle popíšu luxusně pomocí různých úrovní atletiky (v tomhle případě) a trikama to případně jen vyšperkuju.

Ale když se nad tím zamyslíš, tak není problém, když bude mít dobrej sportovní hasič skvělou (+4) atletiku, stejně jako skvělý atlet.

Aises píše:
Mě šlo o to, jak se vypořádat např. se situací, kdy jedna postava umí něco lépe (resp. by logicky měla umět), než jiná, ale oba to umí a dělají podobně. Nebo, že postava by měla něco umět, ale třeba né zas tak dobře (a přístupy mi v tomhle moc nepomáhají).

Aspekty, triky.
A já osobně bych třeba v takovém střetu, kdy nějaké aspekty jasně zvýhodňují jednu stranu, klidně dal na ten aspekt jedno volný vyvolání. Není to Fate RAW, ale přijde mi to dostatečně Fate-y, aby to prošlo*.
Případně omezit použití těch "ne tak výhodných" aspektů. Přece jenom, vždy musíš vysvětlit, jak ti ten aspekt pomůže.

EDIT: *A už se těším, jak mě sirien vyvede z omylu. :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.0728919506073 secREMOTE_IP: 3.137.220.120